Exploitatie
Wet Inburgering
Dit betreft een correctie op de bestuursrapportage waarin we de inkomsten voor de Wet Inburgering hebben aangepast aan de laatst bekende beschikking van het Rijk. Het uitgavenbudget had hiermee gelijk getrokken moeten worden. De vergoeding van het Rijk is namelijk beschikbaar gesteld voor uitvoering van de wet en gebaseerd op een taakstelling voor onze gemeente. Uitvoering verloopt daarmee budgetneutraal. De uitgaven worden hier nu ook op aangepast. De bijstelling is € 373.000.
Opvang vluchtelingen Oekraïne
Voor de opvang van vluchtelingen uit Oekraïne wordt opnieuw een overschot verwacht. We kunnen ondanks de verlaging van de compensatie de opvang nog steeds realiseren binnen de ontvangen middelen van het Rijk. Dit komt omdat de gemeente Meppel de opvang geconcentreerd heeft op één locatie. De totale kosten zijn nog niet bekend. We verwachten een overschot tussen de €2 en €3 miljoen. In deze tussenrapportage nemen we € 2,5 miljoen mee. Voor dit overschot geldt geen terugbetalingsverplichting.
Specifieke uitkering Integraal Zorgakkoord (Spuk-IZA)
Vanuit de Spuk-IZA middelen is een budget van € 100.000 beschikbaar gesteld aan elke Drentse gemeente om de beweging van zorg naar gezondheid in te kunnen zetten vanuit de akkoorden IZA en GALA voor het jaar 2024. Deze middelen ontvangen we via penvoerder gemeente Emmen. Het budget moet in 2024 worden ingezet, anders geldt een terugbetalingsverplichting.
Participatiewet
Het aantal uitkeringen Participatiewet en het aantal personen dat met loonkostensubsidie aan het werk gaat neemt toe. De overschrijding kan opgevangen worden binnen de bestaande budgetten. Een voordeel is ontstaan door een overschot van de regeling energietoeslag. Voor de energietoeslag 2023 hebben we 1900 unieke huishoudens bereikt. Dit is in lijn met het aantal huishoudens waarmee het Rijk in haar compensatie ook vanuit is gegaan. De energietoeslag 2023 is uitbetaald in 2 delen. Door bijvoorbeeld verhuizing, overlijden of gewijzigd inkomen had niet ieder huishouden recht op het volledige bedrag. Daarnaast zijn er minder aanvragen individuele bijzondere bijstand ontvangen dan verwacht.
De actuele raming van de inkomsten Participatiewet (BUIG) is gebaseerd op de voorlopige beschikking 2024. De nadere voorlopige beschikking 2024 is € 240.000 lager. Het landelijke macro-budget is verlaagd op basis van conjunctuur en realisatiecijfers van 2023.
Schuldhulpverlening
De lasten voor schuldhulpverlening zijn € 230.000 hoger dan begroot. Dit komt door een stijging in de tarieven voor schuldhulpverlening, inkomensbeheer en beschermingsbewind bij de gemeenschappelijk regeling Gemeentelijke Kredietbank (GKB). Het tekort is ook ontstaan door een hoger negatieve jaarresultaat 2023 en het te verwachten negatief resultaat 2024 van de GKB. Daarnaast is sprake van organisatiekosten die gemoeid zijn met het inrichtingsproces van de GKB (verzelfstandiging). Het bestuur van de GKB is bezig om de nieuwe situatie op 1 januari 2025 in te laten gaan.
Begeleide participatie
De herziene begroting van Reestmond geeft een nadeel van € 88.000. Oorzaak hiervan zijn de gestegen personeelskosten. Hier tegenover staat een compensatie in het gemeentefonds (zie Algemene dekkingsmiddelen). Daarnaast nemen de begeleidingskosten van beschut werk toe. De doelgroep wordt groter door het invullen van de jaarlijkse taakstelling. In Meppel is een nieuwe woonlocatie gebouwd waar mensen met een beschut werk indicatie zijn gaan wonen. Hierdoor moesten we een aantal indicaties van andere gemeenten overnemen. Totaal zorgt dit voor een overschrijding van het budget beschut werk van € 175.000. Op dit onderdeel komen we dan op een totaalbedrag van € 263.000.
Re-integratietrajecten
We gebruiken het Europees Sociaal Fonds (ESF) om mensen met een lange afstand tot de arbeidsmarkt aan het werk te helpen. Het ESF is een financieel Europees instrument om werkgelegenheid te ondersteunen. Van 2021 tot en met 2023 hebben de gemeenten en het UWV in arbeidsmarktregio Zwolle deelgenomen aan een ESF-programma. We hebben nu een afrekening ontvangen over deze periode. Dit resulteert in een incidenteel voordeel van € 130.000.
Op de budgetten van re-integratietrajecten en het Leer Werk Centrum (LWC) verwachten we een overschrijding van € 70.000. Het aantal uitkeringen neemt toe wat ook effect heeft op de inzet van re-integratietrajecten. Bij het LWC zijn meer groepen en workshops gestart dan voorgaand jaar. Totaal stellen we de budgetten van re-integratie bij met een voordeel van € 60.000.
Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo)
De omvang van doelgroep van de Wmo neemt toe. We hebben te maken met een dubbele vergrijzing (mensen worden ouder en de groep ouderen wordt groter) en mensen moeten langer thuis blijven wonen. Hierdoor zijn de budgetten van de Wmo niet toereikend.
- Woningaanpassingen
Er worden vier grote woningaanpassingen uitgevoerd. In 2024 verwachten we hiervoor ongeveer € 250.000 aan kosten. Een deel van de werkzaamheden zal in 2025 nog uitgevoerd worden. Door de krapte op de woningmarkt is verhuizen naar een passende woning bijna niet mogelijk. Het aantal woningaanpassingen is vooraf moeilijk in te schatten. Een grote aanpassing kan veel impact hebben op het budget. - Wmo Huishoudelijk hulp/Begeleiding/Dagbesteding
De tarieven voor Wmo ondersteuning zijn meer geïndexeerd dan waar rekening mee is gehouden in de begroting. Daarnaast stijgen de cliëntenaantallen. We verwachten een tekort van € 300.000. - Vervoersmiddelen
Er is een groter beroep gedaan op vervoersmiddelen, waaronder rolstoelen. Daarnaast is dit jaar een dure maatwerkrolstoel verstrekt. De hulpmiddelen Wmo zijn opnieuw aanbesteed. Vanaf het tweede kwartaal 2024 hebben we een andere aanbieder. Het totale nadelige effect van deze genoemde ontwikkelingen is € 100.000.
Bijdrage Jeugdhulpregio
De bijdrage aan de jeugdhulpregio Drenthe is € 55.000 hoger dan begroot. De capaciteit van het regioteam is uitgebreid. Daarnaast nemen de kosten voor ondersteuning toe, omdat externe financiering komt te vervallen. Ook is in de begroting van de jeugdhulpregio een post opgenomen voor beschikbaarheidsfinanciering voor gespecialiseerde jeugdhulp. Deze extra vergoeding wordt alleen bij leegstand toegekend aan enkele aanbieders.
Beschermd wonen
De definitieve afrekening 2023 die we dit jaar hebben ontvangen is € 300.000 hoger dan voorlopige afrekening die we hebben opgenomen in de Jaarstukken 2023. Het aandeel van Meppel op basis van de vastgestelde verdeelsleutel is iets hoger geworden. Hierdoor ontvangen we een hoger deel van het overschot.