Actuele ontwikkelingen
Terug naar navigatie - Actuele ontwikkelingenMeppel heeft potentie door haar ligging op een knooppunt is het uitstekend bereikbaar. Als compacte stad kunnen hier woningen gebouwd worden op fietsafstand van het station. Dat willen we uitbuiten. Meppel wil groeiend kwaliteit toevoegen. We willen als Meppel groeien om een fijne woon, werk- en leefomgeving te creëren. Dus we gaan de komende jaren niet alleen woningen bouwen maar ook zorgen voor voldoende werkgelegenheid (Haven, Noord III en Noord IV), voldoende voorzieningen (scholen, maatschappelijke voorzieningen, sport) en voldoende groen en water om te recreëren en de klimaatverandering op te vangen.
Noordpoort en Noordelijke stadsentree
In Noordpoort willen wij de komende jaren veel nieuwe woningen realiseren. De toekenning van de Woningbouwimpuls (WBI) helpt ons om dit mogelijk te maken.
De realisatie van de woningbouw in Noordpoort zal plaatsvinden via actief en faciliterend grondbeleid. Er zullen in totaal ongeveer 972 woningen worden gebouwd. De realisatie zal gefaseerd plaatsvinden, waarbij de eerste fase van het bouwrijp maken van het gebied gepland staat voor de periode 2023-2026.
Onderdeel van de ontwikkelingen rond Noordpoort is het verbeteren van de (verkeers)infrastructuur, ook hiervoor zijn vanuit het rijk middelen toegekend. We ontwikkelen een nieuwe stadsentree door Noordpoort en passen daarna de Steenwijkerstraatweg aan tot aantrekkelijke fietsroute tussen Nijeveen, Nieuwveense Landen en de binnenstad.
Noord III
Het nieuwe bestemmingsplan voor de ontwikkeling van Noord III is vastgesteld. Als alles volgens plan verloopt, dan wordt dit nieuwe bedrijventerrein in 2024 bouwrijp gemaakt.
We stellen een uitgiftekader op, wat ons moet helpen met het selecteren van belanghebbenden voor de kavels, zodat die een invulling krijgen die het meeste bijdraagt aan de ontwikkeling van heel Meppel.
Onderdeel van die invulling is de realisatie van een nieuw hoogspanningsstation om het overvolle energienet in Meppel en omgeving te helpen ontlasten.
Noord IV
Het Omgevingsprogramma Noord IV is in ontwikkeling. Voor de zomer wordt de raad betrokken zodat het mogelijk is om het programma voor 1 oktober vast te stellen. Dat moet vanwege het toepassen van de Wet voorkeursrecht gemeenten.
Een kansrijke ontwikkeling is de mogelijke vestiging van een groot themapark met een internationale uitstraling. Afhankelijk van de uitkomst van de haalbaarheidsstudie landt dit in het Omgevingsprogramma Noord IV. Daarnaast moet de komende periode duidelijk worden hoe de daadwerkelijke inpassing er uit komt te zien. De go/no-go van ons college moet nog plaatsvinden. Bij een ‘go’ zal er een samenwerkingsovereenkomst gesloten moeten worden en zullen actief gronden verworven moeten worden.
Omgevingsvisie/Omgevingswet
De Omgevingswet stelt Meppel in staat om de complexe opgaven van deze tijd (verduurzaming, verstedelijking etc.) in samenhang aan te pakken. De Omgevingsvisie is daarbij voor Meppel hét instrument om fysieke en sociale beleidsdoelstellingen een integrale afweging, basis en verankering te geven. Want, van alles is meer nodig (woningen, water, energie), maar in Meppel is de ruimte schaars. Er is enorm veel werk verzet om deze megatransitie per 1 januari 2024 vorm te geven. We zijn er bijna klaar voor.
Port of Zwolle
Ons havenbedrijf Port of Zwolle is volop in ontwikkeling. De gemeenten hebben Port of Zwolle de ambitie meegegeven om een belangrijke schakel te vormen in de grote transities die op onze bedrijventerreinen afkomen. Denk hierbij aan energie, grondstoffen, transport en landbouw. Deze transities vragen om extra ruimte om te kunnen ondernemen. Daarvoor onderzoeken we de kansen voor intensiever ruimtegebruik van onze bedrijventerreinen langs het water. Het havenbedrijf heeft een ontwikkelplan gepresenteerd om verder te professionaliseren en te verzelfstandigen. Dit betekent dat de structurele bijdrage aan het havenbedrijf in deze planperiode naar verwachting gaat stijgen. Hier staat overigens tegenover dat door het overdragen van taken aan het havenbedrijf mogelijk schaal- en samenwerkingsvoordelen te behalen zijn.
Daarnaast loopt de huidige Regio Deal Regio Zwolle eind 2023 af. Voor een mogelijke nieuwe regiodeal zal ook cofinanciering vanuit de deelnemers nodig zijn.
Samenwerking regio Zwolle
Regio Zwolle is bezig een nieuwe meerjarige agenda op te stellen. Deze agenda kent stevige ambities op zowel economisch als ruimtelijk vlak. Denk daarbij aan maatregelen rond de arbeidsmarkt (onder andere Ontwikkelfonds), Port of Zwolle en de NOVEX (waaronder wonen, mobiliteit, e.d.). De toenemende ambitie gaat gepaard met een voorgestelde verhoging van de bijdrage van partners, met name gemeenten en provincies. De klankbordgroep "Raden en Staten" is betrokken bij het proces van de vaststelling van de meerjarige agenda en de inwonerbijdrage. In overleg met de lokale vertegenwoordiging wordt de raad geïnformeerd.
Stationsgebied
Binnen de regio Zwolle participeert Meppel actief in het programma ‘Karakteristieke stations’. Dit is onderdeel van de regionale verstedelijkingsstrategie van de Regio Zwolle.
Binnenstad
Onze binnenstad is het bruisende hart van Meppel. Om die positie te behouden in een snel veranderend winkellandschap zetten wij in op versterking van de samenwerking in de binnenstad en de realisatie van een aantrekkelijke omgeving. Dit najaar raadpleegt de Meppeler Handelsvereniging de winkeliers om de Bedrijven Investerings Zone voor de binnenstad van Meppel te verlengen.
Daarnaast zijn er veel grotere en kleinere ontwikkelingen, van het uitbreiden van het aantal fietsparkeerplaatsen tot de ontwikkelingen rond locaties als de Urzo, het Klokkehuis en het realiseren van sociale woningbouw op de voormalige locatie van het politiebureau. We blijven doorgaan met verkleuring van detailhandel. Tevens wordt er onverminderd ingezet op het mogelijk maken van herontwikkeling van de Swaenenborgh. De binnenstad blijft een plek voor evenementen.