Beleidsontwikkelingen

Algemeen

Terug naar navigatie - Algemeen

In dit hoofdstuk komen in het kort enkele ontwikkelingen voorbij die relevant zijn voor de komende jaren. Daarmee schetsen we enkele inhoudelijke zaken, die mede de toekomst van Meppel bepalen, zonder daarbij pretenderen uitputtend te zijn. Deze ontwikkelingen beschrijven we per thema: samenleving; leefomgeving, ruimte en economie; bestuur, dienstverlening en veiligheid. 

Thema Samenleving

Actuele ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Actuele ontwikkelingen

•    Sociale basis

Sinds eind 2024 wordt projectmatig gewerkt aan het verbeteren van de sociale basis in Meppel. Dit project maakt deel uit van een grotere verandering van zorg naar gezondheid. Het resultaat is een visie op de doorontwikkeling sociale basis 2025-2030. Deze is inmiddels door uw raad vastgesteld.  We richten ons nu op de verdere uitwerking.

•     SHMA

Het SHMA helpt Meppel met het verduurzamen en vernieuwen van maatschappelijke gebouwen tot 2045. Dit zorgt ervoor dat voorzieningen zoals scholen, sportlocaties en culturele ruimtes toekomstbestendig blijven. De gemeente streeft naar CO2-neutrale gebouwen in 2040, wat extra investeringen vraagt. Door een slimme en gestructureerde aanpak blijft Meppel een plek met sterke maatschappelijke accommodaties.

•    Hervormingsagenda jeugd

De Hervormingsagenda Jeugd wordt uitgevoerd door samen te werken met het Rijk, zorgaanbieders en andere betrokken partijen. Dit gebeurt via een gestructureerd implementatieplan waarin duidelijke afspraken worden gemaakt over de aanpak en financiering. Het advies is om te investeren in sterke lokale teams, betere samenwerking en het voorkomen van residentiële jeugdhulp, zodat kinderen zoveel mogelijk thuis kunnen blijven wonen. Daarnaast is monitoring en reflectie belangrijk om de voortgang te bewaken en waar nodig bij te sturen.

 

Programma 1: Bewegen en Welzijn

Aanvragen nieuw beleid/uitzetting bestaand beleid

Terug naar navigatie - Aanvragen nieuw beleid/uitzetting bestaand beleid
Product 2026 2027 2028 2029
Lasten
Bijdrage GGD -51 -51 -51 -51
Rijksvaccinatieprogramma -45 -45 -45 -45
Compensatie huurlasten Koeberg -50
Stichting Welzijn Mensenwerk -430 -430 -430 -337
Boeien en binden vrijwilligers -50 -50 -50 -50
Kapitaallasten renovatie kunstgrasveld korfbal en hockey -87
Kapitaallasten voorzieningen sporthal Koedijkslanden
Kapitaallasten voorzieningen sporthal Het Erf
Kapitaallasten voorzieningen sporthal De Aanloop
Kapitaallasten voorzieningen topsporthal Ezinge
Kapitaallasten sporthal Nieuwveenselanden 88 88 -259
Sportpark Ezinge onderhoud en huur extra kleedkamers -300 -300 -300 -300
Kapitaallasten diverse voorzieningen sportpark Ezinge -135 -255 -252
Kapitaallasten overname kunstgrasveld korfbal Nijeveen -19 -19 -19
Kosten onderzoek vernieuwing zwembad -200
Kapitaallasten voorbereiding vernieuwing zwembad -56 -113
Totaal Bewegen en Welzijn -1.126 -942 -1.118 -1.513
Bedragen x 1.000 (plus = voordeel)

Omschrijving (toelichting)

Hier staan de financiële bijstellingen van programma 1 voor de jaren 2026-2029. Dit ten opzichte van de vastgestelde meerjarenbegroting 2025-2028. De kapitaallasten van geplande investeringen worden in de begroting opgenomen een jaar na gereed melding van de investering. Een aantal investeringen staan gepland in 2029 waardoor de kapitaallasten buiten de planperiode van deze perspectiefnota vallen.  

Programma 2: Participatie, zorg en minima

Aanvragen nieuw beleid/uitzetting bestaand beleid

Terug naar navigatie - Aanvragen nieuw beleid/uitzetting bestaand beleid
Product 2026 2027 2028 2029
Lasten
Bijdrage Reestmond -90 -90 -90 -90
Vervallen stelpost jeugdhulp -550 -550 -550 -550
Prijsstijging uitgaven jeugdhulp -210 -210 -210 -210
Prijsstijging uitgaven Wmo -155 -155 -155 -155
Volumegroei Wmo -150 -300 -450 -600
Aanbesteding begeleiding en dagbesteding Wmo -400 -400 -400 -400
Totaal Participatie, zorg en minima -1.555 -1.705 -1.855 -2.005
Bedragen x 1.000 (plus = voordeel)

Omschrijving (toelichting)

Hier staan de financiële bijstellingen van programma 2 voor de jaren 2026-2029. Dit ten opzichte van de vastgestelde meerjarenbegroting 2025-2028.  

Programma 3: Onderwijs, cultuur en media

Aanvragen nieuw beleid/uitzetting bestaand beleid

Terug naar navigatie - Aanvragen nieuw beleid/uitzetting bestaand beleid
Product 2026 2027 2028 2029
Lasten
Tijdelijke huisvesting Greijdanus -85
Kapitaallasten uitbreiding Greijdanus -69 -75 -74
Onderzoek huisvestingsperspectief scholen Nijeveen/Beatrixschool etc. -30
Kapitaallasten aanv. krediet onderwijsvoorziening Nieuwveense landen -54 -54
Kapitaallasten aanv. krediet Reestoeverschool 350 350 -126
Kapitaallasten voorzieningen De Plataan en De Schalle
Subsidie stedelijk museum Meppel -45 -45 -40 -36
Onderzoek multifuntioneel centrum Nijeveen -75
Programmamanager maatschappelijke accommodaties -80 -80 -80 -80
Totaal Onderwijs, cultuur en media -315 156 101 -370
Bedragen x 1.000 (plus = voordeel)

Omschrijving (toelichting)

Hier staan de financiële bijstellingen van programma 3 voor de jaren 2026-2029. Dit ten opzichte van de vastgestelde meerjarenbegroting 2025-2028.  De investering in De Plataan en De Schalle staat gepland in 2029 waardoor de kapitaallasten buiten de planperiode van deze perspectiefnota vallen.  

Thema Leefomgeving, ruimte en economie

Actuele ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Actuele ontwikkelingen
  • Toekomstbestendige leefomgeving, ruimte en economie. 

De opgaven die op ons afkomen zijn groot en worden steeds complexer. Denk aan de woningbouwopgave, de transitie naar een circulaire economie, het klimaatbestendig inrichten van onze omgeving en de noodzaak om onze energievoorziening te verduurzamen. Dit verandert ook de rollen en taken die de gemeente heeft, of op zich kan nemen, rond de leefomgeving en de ontwikkelingen daarbinnen. Vanuit een verstevigde basis proberen wij onze gemeente met alle ontwikkelingen levendig én leefbaar te houden.

  • Onze basis

Voor ons begint dit bij de basis, we zorgen goed voor wat we hebben. Door goed te zorgen voor onze wegen, natuur, water, groen en gebouwen, houden we de kwaliteit op orde en voorkomen we onherstelbare schade. Voor de vervangingsinvesteringen die op ons afkomen ramen wij vanaf 2029 structureel € 5 miljoen per jaar. 

  • Levendig en leefbaar

Iedere wijk, buurt of zelfs straat in onze gemeente is uniek! Daarom kiezen wij bewust voor wijk- en dorpsgericht werken als vliegwiel voor samenwerking. Wij zijn er van overtuigd dat we onze opgaven zo dicht mogelijk op de leefomgeving van onze inwoners, en vooral ook samen met hen, moeten oppakken. Deze aanpak is succesvol maar vraagt wel om een andere manier van werken, binnen onze organisatie maar ook voor en met onze maatschappelijke partners. Zo wordt gebiedsgericht werken de norm. Het Gebiedsarrangement Zuidwest-Drenthe vanuit de Regio Deal Regio Zwolle maakt het mogelijk hier een vliegende start mee te maken. 
Het nieuwe Regiostedenfonds van de provincie Drenthe biedt kansen om de economische structuur van onze binnenstad te versterken en nieuwe balans tussen reuring en leefbaarheid in de stad te ontwikkelen.

  • Veranderende stad

We leveren de komende jaren een significante bijdrage aan de woningbouwopgave. Nieuwveense Landen groeit verder uit tot een volwaardige woonwijk. Samen met de eerste woningen in Noordpoort en infrastructurele aanpassingen veranderen structuren, voorzieningen en gemeenschappen aan de noordwestkant van de stad. We pakken ook kansen in de bestaande stad. Omdat we Ogterop vernieuwen gaan we meteen het gebied van de Marijkestraat aanpakken: de gymzaal op termijn vervangen, het parkeren verbeteren, etc.  Dat geldt ook voor het stationsgebied, waar we werken aan een visie en ontwikkelstrategie. We spelen in op kansen, die het Novexprogramma Stationsomgevingen van Regio Zwolle en de aanpassingen aan het spoor bieden. In het gebied Noord IV komen complexe opgaven rond windenergie, waterberging, ruimte voor werk en energietransitie samen. Dit zijn ingrijpende veranderingen die komende jaren steeds concreter zullen worden. 

  • Anders werken

Nieuwe opgaven vragen ook om nieuwe en andere manieren van werken. Elke opgave vraagt om een unieke aanpak. De Omgevingswet en haar instrumenten helpen ons daarbij. De wijziging van het omgevingsplan voor de industrie- en bedrijventerreinen is omvangrijk. Hiermee werken we aan de wettelijke verplichting om één omgevingsplan te hebben in 2032. We zijn aan de slag met een aantal omgevingsprogramma’s, zoals mobiliteit, volkshuisvesting en warmte. En hebben twee omgevingsprogramma's in uitvoering: biodiversiteit en klimaatadaptatie.
Voor de duurzaamheidsopgaven op onze bedrijventerreinen zoeken wij bewust de samenwerking met ons georganiseerd bedrijfsleven. Daarbij versnellen we deze transities en maken duidelijke afspraken over rollen en verantwoordelijkheden.

Programma 4: Leefomgeving

Aanvragen nieuw beleid/uitzetting bestaand beleid

Terug naar navigatie - Aanvragen nieuw beleid/uitzetting bestaand beleid
Product 2026 2027 2028 2029
Lasten
Kapitaallasten herinrichting A. van Ostadestraat -40 -40
Prijsstijgingen openbare ruimte -255 -255 -255 -255
Kapitaallasten openbare verlichting omvormen naar LED -12 -24 -36
Kapitaallasten vervanging riolering
Calamiteitenonderhoud gemalen
Onderhoud civieltechnische kunstwerken -30 -30 -90
Kapitaallasten civieltechnische kunstwerken
Kapitaallasten parkeerautomaten incl. laadpunten parkeergarage -71 -85 -85
Extra opbrengst parkeerbelasting 50 80 100 100
Omgevingsprogramma mobiliteit -50 -50 -50 -50
Kapitaallasten elektra kasten en installaties -2 -2 -2
Kapitaallasten vervanging wagenpark -14 -128 -133
Kapitaallasten papiercontainers bij hoogbouwlocaties
Kapitaallasten vervanging speelvoorzieningen -14 -28
Kapitaallasten vervanging zieke bomen -28 -56
Uitvoering Programma Duurzaam en lokale uitvoeringsagenda klimaatadaptatie -15 -60 -5
Omgevingsprogramma biodiversiteit -70 -5 -78 -78
Totaal Leefomgeving -370 -419 -609 -753
Bedragen x 1.000 (plus = voordeel)

Omschrijving (toelichting)

Hier staan de financiële bijstellingen van programma 4 voor de jaren 2026-2029. Dit ten opzichte van de vastgestelde meerjarenbegroting 2025-2028. De kapitaallasten van een aantal investeringen worden opgevangen binnen de exploitatie riolering dan wel afvalstoffenheffing. Dat is de reden dat er geen bedrag aan kapitaallasten is opgenomen. De investering in civieltechnische kunstwerken staat gepland in 2029 waardoor de kapitaallasten buiten de planperiode van deze perspectiefnota vallen. 

Programma 5: Ruimtelijke ontwikkeling

Aanvragen nieuw beleid/uitzetting bestaand beleid

Terug naar navigatie - Aanvragen nieuw beleid/uitzetting bestaand beleid
t
Product 2026 2027 2028 2029
Lasten
Ontwikkeling Omgevingswet en Wet kwaliteitsborging -150
Gebiedsontwikkeling Prinses Marijkestraat -100 -75 -75
Totaal Ruimtelijke ontwikkeling -250 -75 -75 0
Bedragen x 1.000 (plus = voordeel)

Omschrijving (toelichting)

Hier staan de financiële bijstellingen van programma 5 voor de jaren 2026-2029. Dit ten opzichte van de vastgestelde meerjarenbegroting 2025-2028.  

Programma 6: Economische ontwikkeling

Aanvragen nieuw beleid/uitzetting bestaand beleid

Terug naar navigatie - Aanvragen nieuw beleid/uitzetting bestaand beleid
Product 2026 2027 2028 2029
Lasten
Uitvoering regiostedenfonds; subsidie -100 -100 -100 -100
Subsidie regiostedenfonds 100 100 100 100
Investeringen regiostedenfonds; ged. subsidie -25 -50 -75
Subsidie regiostedenfonds 13 26 38
Cofinanciering projecten Regio Deal -150 -150 -150
Bijdrage provincie en regio 50 50 50
Investeringen gebiedsarrangement -26 -52 -78
Bijdrage gebiedsarrangement 14 28 42
Totaal Economische ontwikkeling -100 -124 -148 -73
Bedragen x 1.000 (plus = voordeel)

Omschrijving (toelichting)

Hier staan de financiële bijstellingen van programma 6 voor de jaren 2026-2029. Dit ten opzichte van de vastgestelde meerjarenbegroting 2025-2028.  De kapitaallasten van geplande investeringen worden in de begroting opgenomen een jaar na gereed melding van de investering. 

Thema Bestuur, dienstverlening en veiligheid

Actuele ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Actuele ontwikkelingen
  • Programma Dienstverlening

Met het Programma Dienstverlening werken we aan het realiseren van onze visie op dienstverlening. Belangrijke randvoorwaarden als een nieuwe, duidelijke website, structurele klantmetingen en digitalisering van meerdere dienstverleningsprocessen zijn al gerealiseerd. De komende jaren wordt verder gewerkt aan het toegankelijker en klantvriendelijker inrichten van onze dienstverlening. Met behulp van technologische ontwikkelingen en het structureel inzetten van klantonderzoeken. En door het benutten van de data die dat oplevert. Zodat dienstverlening niet alleen efficiënter wordt ingericht, maar vooral gericht op de toegevoegde waarde voor onze samenleving. En dat de organisatie van Buiten naar Binnen blijft kijken, daarin leert en ondersteund wordt.

  • Participatie

Inwoners hebben waardevolle ideeën en stevige, soms tegengestelde en wisselende opvattingen. Het is niet alleen een wettelijke verplichting maar eerst en vooral ook wat we als raad en college willen: het betrekken van de samenleving bij het voorbereiden en uitvoeren van plannen. Van bestuur en organisatie vraagt dat steeds meer en steeds opnieuw een open houding. Juist waar er sprake is van verschillende opvattingen in de samenleving, hebben we daarvoor tegelijk duidelijke spelregels nodig; niet iedereen kan altijd krijgen wat hij wil. Uiterlijk in 2026 wordt, aanvullend op wat er al aan beleid is, een nieuwe participatieverordening voorgelegd aan uw raad.

  • Veiligheid

Er zal de komende jaren blijvend aandacht nodig zijn voor (het gevoel van) veiligheid, onder andere in onze binnenstad. Uitgaansincidenten en ondermijning, maar ook scherpere tegenstellingen en afnemende tolerantie binnen de samenleving als geheel zijn ontwikkelingen die om gericht beleid van de overheid vragen, samen met diezelfde samenleving.

  • Communicatie

Communicatie wordt belangrijker, vanwege het grote belang meer aandacht te besteden aan de verbinding tussen inwoner en gemeentelijke overheid. In beide richtingen: beter luisteren wat inwoners (en bedrijven) belangrijk vinden én beter het waarom van gemeentelijk beleid voor het voetlicht brengen. Daarbij is ook wijk- en dorpsgericht werken een helpende werkwijze. We zetten in op verdere intensivering en professionalisering, waarbij ook de interne communicatie meer aandacht krijgt.

Programma 7: Bestuur, dienstverlening en veiligheid

Aanvragen nieuw beleid/uitzetting bestaand beleid

Terug naar navigatie - Aanvragen nieuw beleid/uitzetting bestaand beleid
Product 2026 2027 2028 2029
Lasten
Bijdrage Veiligheidsregio Drenthe -34 -34 -34 -34
Kapitaallasten voorzieningen brandweerkazerne -13 -13 -13
Kapitaallasten dienstvoertuig BOA team -13 -13 -13
Totaal Bestuur, dienstverlening en veiligheid -34 -60 -60 -60
Bedragen x 1.000 (plus = voordeel)

Omschrijving (toelichting)

Hier staan de financiële bijstellingen van programma 7 voor de jaren 2026-2029. Dit ten opzichte van de vastgestelde meerjarenbegroting 2025-2028. De kapitaallasten van geplande investeringen worden in de begroting opgenomen een jaar na gereed melding van de investering. 

Algemene dekkingsmiddelen

Aanvragen nieuw beleid/uitzetting bestaand beleid

Terug naar navigatie - Aanvragen nieuw beleid/uitzetting bestaand beleid

De algemene dekkingsmiddelen vormen de financiële dekking van de bestedingen in de programma's 1 tot en met 7 en het overzicht Overhead. Het kenmerk van deze dekkingsmiddelen is dat ze vrij besteedbaar zijn. Hier verantwoorden we met name de uitkering van het Rijk die we ontvangen uit het gemeentefonds, de gemeentelijke belastingen, dividend en de rente voor- en nadelen.  

In het hoofdstuk "Financiën op hoofdlijnen" staan de ontwikkelingen rondom de gemeentefondsuitkering voor de jaren 2026-2029. Over de omvang van de gemeentefondsuitkering in de toekomst is op rijksniveau veel onzekerheid. 

Overhead

Aanvragen nieuw beleid/uitzetting bestaand beleid

Terug naar navigatie - Aanvragen nieuw beleid/uitzetting bestaand beleid
Product 2026 2027 2028 2029
Lasten
Kapitaallasten voorzieningen stadhuis -20 -20
Kapitaallasten div. voorzieningen gemeentewerf -39
Totaal Overhead 0 0 -20 -59
Bedragen x 1.000 (plus = voordeel)

Omschrijving (toelichting)

Hier staan de financiële bijstellingen van het overzicht Overhead voor de jaren 2026-2029. Dit ten opzichte van de vastgestelde meerjarenbegroting 2025-2028. De kapitaallasten van geplande investeringen worden in de begroting opgenomen een jaar na gereed melding van de investering.