In dit hoofdstuk worden de financiële vooruitzichten voor 2026-2029 gepresenteerd. Alle voorgestelde bijstellingen op de meerjarenbegroting worden hier uiteengezet. De kaders die in deze perspectiefnota zijn opgenomen werken we nader uit in de programmabegroting die in de raad van november van dit jaar wordt vastgesteld.
Wij nemen u stapsgewijs mee vanaf het financiële vertrekpunt naar uiteindelijk de eindstand van deze perspectiefnota 2026-2029.
Algemeen
Financieel is Meppel nu een gezonde en vitale gemeente. Die lijn willen we als college graag vasthouden. Het is wel eens anders geweest. Dankzij een solide financieel beleid over de afgelopen jaren hebben we een aanzienlijke algemene reserve kunnen opbouwen. Verder zijn we er tot nu toe telkens in geslaagd om een sluitende begroting aan uw raad voor te leggen.
De financiële toekomst van onze gemeente ziet op de langere termijn anders uit. Het vorige kabinet heeft een nieuwe financieringssystematiek voor het gemeentefonds aangekondigd en vooruitlopend daarop een korting op het gemeentefonds doorgevoerd vanaf 2026. Die nieuwe systematiek is er nooit gekomen. De korting is wel blijven staan. Dat betekent dat gemeenten vanaf 2026 minder geld krijgen, terwijl we al onze taken moeten blijven uitvoeren. In het vorige hoofdstuk stipten we dat ook al aan. Daar komt nog bij dat de jaarlijkse compensatie via het gemeentefonds voor lonen en prijzen is gebaseerd op het bruto binnenlands product. In werkelijkheid hebben we als gemeente op diverse terreinen te maken met hogere loon- en prijsstijgingen dan waarvoor we gecompenseerd worden.
De Voorjaarsnota 2025 van het Rijk die op vrijdag 18 april 2025 is gepubliceerd brengt een kleine verlichting. Vanaf 2026 zijn structurele middelen opgenomen om het ravijn iets te dempen. Niet voldoende om de afname aan rijksinkomsten te compenseren. Daarnaast wordt de terugval verzacht doordat vanaf 2025 middelen beschikbaar zijn gesteld om de helft van het landelijk tekort op de jeugdzorg te vergoeden. Ook incidenteel komt er geld om de maatregelen die moeten leiden tot een besparing op de uitgaven van jeugdzorg, voor de komende twee jaren te verzachten. Het Rijk gaat er van uit dat vanaf 2028 het tij binnen de jeugdzorg keert. De Hervormingsagenda jeugd, plus nog een aantal aanvullende afspraken met de sector jeugdzorg, plus de invoering van een eigen bijdrage in de jeugdzorg, moeten er voor zorgen dat besparingen worden gerealiseerd.
Kortom vanaf 2028 staan we voor een financiële uitdaging die alleen maar groter wordt in de latere jaren ook door onze eigen ambities.
Financieel vertrekpunt
Deze perspectiefnota start met de door de raad vastgestelde programmabegroting voor de periode 2025-2028 inclusief de wijzigingen daarop. In deze meerjarenbegroting sluiten we de jaren 2026-2028 af met een tekort.
Naast de financiële vertaling van de beleidskaders nemen we in deze perspectiefnota ook een aantal financieel technische uitgangspunten op. Het gaat dan om specifieke onderdelen van de programmabegroting, zoals te hanteren percentages voor rente en voor loon- en prijsontwikkelingen. Om te komen tot een vertrekpunt van deze perspectiefnota hebben we verder de laatste ontwikkelingen rondom het gemeentefonds verwerkt. Daarin nemen we alvast mee de financiële vertaling van de Voorjaarsnota 2025 van het Rijk, dit vooruitlopend op de aanstaande meicirculaire 2025.
Omschrijving (bedragen x 1.000) | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
---|---|---|---|---|
Eindstand programmabegroting 2025-2028 (inclusief begrotingswijzigingen) | -3.324 | -3.863 | -4.440 | -3.560 |
Uitwerking op basis van technische uitgangspunten: | ||||
1. Correctie loonontwikkelingen eigen personeel obv cao t/m 31 maart 2027 | 600 | -150 | -150 | -150 |
2a. Prijsindex budget derden (inclusief gesubsidieerde instellingen) | -1.400 | -1.400 | -1.400 | -1.400 |
2b. Indexatie gemeentelijke heffingen en overige inkomsten | 437 | 437 | 437 | 437 |
3a. Gemeentefonds: uitkomsten septembercirculaire 2024 | 1.600 | 700 | 100 | -750 |
3b. Gemeentefonds: uitkomsten decembercirculaire 2024 | 200 | 300 | 400 | 500 |
3c. Gemeentefonds: compensatie lonen en prijzen | 2.060 | 2.080 | 2.100 | 2.120 |
3d. Gemeentefonds: financiële effecten Voorjaarsnota 2025 | 3.900 | 3.800 | 1.700 | 1.800 |
3e. Gemeentefonds: overige mutaties | 558 | |||
4. Technische correcties | 150 | 150 | 236 | 436 |
Vertrekpunt perspectiefnota 2026-2029 | 4.781 | 2.054 | -1.017 | -567 |
(plus = voordeel) | ||||
Toelichting op de tabel:
1. Correctie loonontwikkelingen
Voor de ramingen van de loonkosten van het ambtelijk personeel vormen de cao-afspraken het uitgangspunt. Medio april is er een eindresultaat bereikt over de nieuwe cao. Deze heeft een looptijd van twee jaar van 1 april 2025 tot en met 31 maart 2027. De invoering van de nieuwe cao gebeurt gefaseerd; per saldo gaat het om een structurele salarisstijging van totaal 6,7% plus € 35,00 nominaal.
2a en 2b. Prijsontwikkelingen
Een aantal budgetten, zoals bijvoorbeeld subsidies en inkoop van goederen en diensten, compenseren we voor prijsstijgingen. We hanteren daarbij het consumentenprijsindexcijfer (CPI)” op basis van de laatste gegevens van het Centraal Economisch Plan (CEP). De raming uit februari 2025 geeft een inflatiecorrectie van 2,6% voor 2026 weer. Aan de inkomstenkant dus voor de gemeentelijke heffingen zoals de onroerend zaakbelastingen en ook voor de overige tarieven hanteren we hetzelfde percentage aan inflatie.
3. Gemeentefonds
a. en b. September- en decembercirculaire 2024
De vastgestelde begroting 2025-2028 is gebaseerd op de meicirculaire 2024. Nadien is nog de september- en decembercirculaire 2024 ontvangen.
c. Compensatie lonen en prijzen
De compensatie voor lonen en prijzen die we via het gemeentefonds ontvangen, is gebaseerd op het bruto binnenlands product.
d. Financiële effecten Voorjaarsnota 2025
De Voorjaarsnota 2025 geeft een vooruitblik op de rijksbegroting voor de komende jaren en wordt financieel vertaald in de aanstaande meicirculaire 2025. Hieronder staat voor Meppel een totaalbeeld van de mutaties gemeentefonds op basis van de Voorjaarsnota 2025. Er is een vergelijking getrokken met de cijfers uit de vastgestelde meerjarenbegroting 2025-2028.
(bedragen x 1.000) | |||||||
Effecten Voorjaarsnota 2025 ten opzichte van vastgestelde begroting 2025-2028 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |||
I. Groei op basis van het Centraal Economisch Plan 2025 (CEP 2025) | 1.000 | 1.100 | 1.000 | 1.000 | |||
II. Demping terugval gemeentefonds | 800 | 800 | 800 | 800 | |||
III. Jeugdzorg: | |||||||
a. Hervormingsagenda jeugd, aanvullende post | 100 | 0 | 100 | 200 | |||
b. Compensatie tekorten jeugd deskundigencommissie Van Ark | 900 | 900 | 900 | 900 | |||
c. Groeipad maatregelen Hervormingsagenda | 1.100 | 1.000 | |||||
d. Eigen bijdrage jeugdzorg | 0 | 0 | |||||
e. Sturen op trajectduur jeugdzorg | -100 | -100 | |||||
f. Indexeren opbrengst Hervormingsagenda | -1.000 | -1.000 | |||||
TOTAAL mee te nemen obv Voorjaarsnota 2025 | 3.900 | 3.800 | 1.700 | 1.800 | |||
(plus = voordeel) |