Doorontwikkeling opdrachtgever- / opdrachtnemerschap
De gemeente Meppel is door stichting Welzijn MensenWerk (WMW) benaderd met de vraag voor aanzienlijk meer basissubsidie over 2024 dan wordt toegekend met de reguliere indexering van 3,1%. De stichting is een belangrijke, strategische partner binnen het voorliggend veld. Daarom is gemeente hierover in gesprek gegaan.
Het probleem is niet het belang van het werk dat de stichting levert, maar de kwaliteit en inzichtelijkheid van de onderbouwing van de financiële claim.
De gemeente is zich er terdege van bewust dat ook kritisch naar haar eigen rol en de sturing op subsidies in het algemeen wordt gekeken.
Subsidiepartners met personeel
Wij komen de toezegging aan de raad na, om gedegen naar de situatie van subsidiepartners met personeel te kijken omdat hier, in afwijking van zorgaanbieders, geen (contractuele) afspraken zijn en de cao-stijging in 2023 en 2024 aanzienlijk is.
Rijksvaccinatieprogramma 0-4 jaar
Onlangs is geconstateerd dat de vaccinatiegraad van gemeente Meppel in de doelgroep 0-4 jaar onder het gewenste niveau ligt en al een aantal jaar dalend is. Gezien de gezondheidsrisico's die hier mogelijk uit voortkomen wordt een overleg gepland met de uitvoerende organisatie. Dit om beter zicht te krijgen om welke vaccinatie het precies gaat en welke risico's we hierin lopen en welke acties we hieraan moeten koppelen.
GGD
De GGD heeft in 2024 een extra bijdrage nodig voor de Jeugdgezondheidszorg (JGZ) ten behoeve van Oekraïense kinderen in de leeftijd van 4-18 jaar. In 2023 heeft de GGD echter een positief resultaat behaald en het bedrag dat daarmee terugvloeit naar de gemeente Meppel is voldoende om deze extra kosten te dekken.
Subsidie armoederegelingen
Steeds meer inwoners doen een beroep op onze armoederegelingen en -voorzieningen. De toename van het bereik en de kosten maken dat er hogere subsidies worden aangevraagd door de subsidiepartijen (Kindsupport Meppel, Stichting Leergeld, Jeugdfonds Sport en Cultuur, Humanitas en Schuldhulpmaatje). Het huidige budget voor 2024 (armoedepreventie) is waarschijnlijk niet toereikend.
Armoedepreventie
In november 2023 is het beleidsplan armoede en schulden vastgesteld door de gemeenteraad, waar preventie als expliciet doel is opgenomen. Om een goede armoede- en schuldenaanpak neer te kunnen zetten, zullen er meerdere maatregelen moeten worden doorgevoerd. 2024 staat in het teken van onderzoek en deels ook al het doorvoeren van die maatregelen binnen de bestaande middelen.
Sociale Basis
Vanuit de landelijke akkoorden en de noodzaak tot beheersing van de zorgkosten is het noodzakelijk om te werken aan een sterke samenleving met een sterke sociale basis. Een samenleving waarin inwoners naar elkaar omkijken, die bijdraagt aan het voorkomen van eenzaamheid en de vraag naar ondersteuning en zorg beperkt. Het vormgeven van de sociale basis draagt bij aan die samenleving. De sociale basis betekent: vrij toegankelijke formele en informele activiteiten en voorzieningen gericht op het elkaar ontmoeten en ondersteunen, ontplooien en ontspannen die zorgen dat mensen kunnen samenleven en zelfstandig mee kunnen doen in hun eigen omgeving. Een stevige sociale basis voorkomt dat inwoners met een kleine zorg- of ondersteuningsvraag in een formeel of zwaar zorgtraject terechtkomen.
In 2024 gaan wij de visie sociale basis vormgeven; duidelijk maken wat wij verstaan onder de sociale basis, waar de sociale basis aan moet voldoen, waar behoefte aan is en welke ondersteuningsvragen moeten worden opgepakt binnen de sociale basis. Aan de hand daarvan maken we overzichtelijk wat er op dit moment al wordt gedaan binnen de sociale basis en beantwoorden we de vraag of dit de juiste dingen zijn of waar we de sociale basis in moeten versterken. Om hier goed op te kunnen inzetten is het nodig dat er een onderzoeksbudget (voor onder andere een projectleider en uitvoeringskosten) beschikbaar wordt gesteld van € 150.000.
Jeugdhulp
Bij de jaarstukken 2023 hebben wij geconstateerd dat er minder jongeren gebruik maken van jeugdhulp. Wij hebben gesteld dat wij nog niet kunnen stellen of hier sprake is van een trendbreuk of een zwaluw. Dit dient nader uitgezocht te worden en de uitkomst hiervan zal worden meegenomen in de begroting 2025. Maar ook voor deze bestuursrapportage moet een afweging gemaakt worden. Hieronder informeren wij u over de gemaakte keuzes.
In 2024 hebben wij de declaraties over januari en februari ontvangen van zorgaanbieders. Wij zien met enige voorzichtigheid (er is pas twee maanden gefactureerd) dat de trend uit 2023 zich lijkt aan te houden. Wij merken op dat de kosten in 2024 stijgen. Voor jeugdreclassering en -bescherming is dat ongeveer 30%, en voor de overige jeugdhulp is dat 6%.
Voor de bestuursrapportage nemen wij de uitkomst van 2023 als basis. Wanneer de ontwikkeling van unieke cliënten gelijk blijft met 2023 en wij de tariefstijging doorrekenen, dan worden de kosten voor jeugdhulp geprognotiseerd op € 12.891.000. In de primaire begroting 2024 is een budget opgenomen van € 12.899.000. Om deze reden stellen wij de begroting 2024 niet bij.
Bij de financiële tussenrapportage in het najaar wordt de ontwikkelingen jeugdhulp opnieuw kritisch beoordeeld en wordt u hierover geïnformeerd.
De voorgenomen bezuiniging op de jeugdzorg van ruim € 500 miljoen in 2025 gaat niet door. Deze besparing is de verantwoordelijkheid van het rijk. Voor gemeenten verloopt deze maatregel budgettair neutraal omdat ze worden gecompenseerd voor het besparingsverlies. Iedere gemeente had namelijk al lagere gemeentelijke uitgaven ingeboekt die nu niet reëel zijn voor 2025. Vanaf 2026 is er nog wel een bezuiniging van € 511 miljoen gepland, maar het is aan een nieuw kabinet om dit door te zetten of niet.