Begroting op hoofdlijnen

Beleidsontwikkelingen

Beleidsontwikkelingen

Terug naar navigatie - Beleidsontwikkelingen

De begroting 2025 is een mix van stevige investeringen en realisme. We blijven flink investeren in alle plannen en werkzaamheden om Meppel mooier te maken en aantrekkelijker om er te leven, werken en wonen. De voorzieningen willen we daarmee op peil houden en soms zelfs een kwaliteitsimpuls geven. Tegelijk werken we aan een realistische financiële basis voor de toekomst. Ingezette ontwikkelingen zetten we voort en kwaliteit blijft daarbij voorop staan. Tegelijk zijn we terughoudend met nieuwe zaken. In die zin markeert deze begroting de overgang naar een periode met een grotere nadruk op doelmatigheid en soberheid.

Investeren in kwaliteit van voorzieningen
De begroting 2025 en de doorkijk naar de jaren erna geeft ook een overzicht van alle werkzaamheden, die we verrichten om de kwaliteit van het leven, werken en wonen te optimaliseren. Over wonen gesproken: een grote opgave is het bouwen van woningen, waarmee we bezig blijven in Nieuwveense Landen en waar we in Noordpoort de voorbereidingen voor doen. De maatschappelijke voorzieningen vragen de komende jaren ook veel aandacht: scholen, schouwburg Ogterop, de sportvoorzieningen, buurt- en dorpshuizen. Een integrale afweging van noodzakelijke investeringen staat op de planning voor 2025. Verder is bestaanszekerheid een belangrijk onderwerp, met name rond schulden en armoede. We zetten stevig in op preventie door het verbeteren van een solide sociale basis voor onze inwoners. En uiteraard doen we alles zo duurzaam en toekomstgericht mogelijk. Een belangrijke stap en randvoorwaarde is de bouw van een hoogspanningsstation op Noord III. Een laatste speerpunt dat we hier willen noemen is de stationsomgeving. Die moet het draaipunt worden voor de verbinding van Meppel met de regio.

Degelijke financiële basis voor de toekomst
De noodzaak om extra goed op de centen te passen heeft alles te maken met de korting die het Rijk vanaf 2026 doorvoert op de gemeentelijke inkomsten. Dit wordt het (financiële) ‘ravijn’ genoemd, hoewel ‘afgrond’ een betere term is, want de korting voor gemeenten geldt structureel vanaf 2026. Door deze korting kunnen we niet meer alle taken uitvoeren, zoals we dat tot nu toe doen. Daarom gaan we ons bezinnen op onze taken. In 2025 voeren we een takendiscussie met als doel de taken weer in balans te brengen met onze middelen. Dat gaat niet alleen over geld, want ook de krappe arbeidsmarkt speelt ons parten. Het is niet altijd mogelijk de benodigde capaciteit binnen te halen. Daarnaast willen we sparen voor investeringen, waarvan we weten dat ze er vroeg of laat aankomen - zoals voor scholen of bruggen. Of voor kansen die voorbij komen en waarbij we als gemeente geld moeten inleggen om een bijdrage van het Rijk of de provincie te ontvangen. 
Overigens zullen de woonlasten voor inwoners de komende jaren stijgen. Dat is mede het gevolg van landelijke regelgeving. Meppel heeft van oudsher lage woonlasten. We groeien nu toe naar meer gemiddelde tarieven in Drenthe; we doen dat niet in één keer, maar spreiden het over vijf jaar. 

Over alle plannen, werkzaamheden en de daarmee gemoeide kosten leest u in de volgende hoofdstukken meer.

Financiën

Financiën

Terug naar navigatie - Financiën

Samenvatting:
Het begrotingssaldo voor het komende jaar sluit nagenoeg op nul. Dit terwijl de perspectiefnota voor het jaar 2025 is afgesloten met een verwacht nadeel van € 0,7 miljoen. De verschillen lichten we hierna toe. Het jaar 2026 sluiten we nu af met een tekort van € 3,3 miljoen dat oploopt naar € 4,4 miljoen in 2028. De tekorten vanaf 2026 zijn een gevolg van de lagere rijksinkomsten. In deze begroting zijn de plannen van het nieuwe kabinet niet financieel vertaald omdat ze op rijksniveau nog verder moeten worden uitgewerkt. 

We nemen u stapsgewijs mee in de opbouw van het resultaat van de programmabegroting 2025-2028. Het financiële vertrekpunt van deze begroting is de programmabegroting 2024-2027. Basis voor deze programmabegroting is de perspectiefnota 2025-2028 die de raad op 4 juli 2024 heeft vastgesteld.

Omschrijving (bedragen x 1.000) 2025 2026 2027 2028
Eindstand programmabegroting 2024-2027 (inclusief begrotingswijzigingen) 783 -2.592 -5.603 -8.055
Mutaties uit perspectiefnota -1.494 894 2.228 3.236
Eindstand perspectiefnota 2025-2028 (voor raadsbehandeling) -711 -1.698 -3.375 -4.819
A2 Amendement - cultuurbudget -26 -26 -26 -26
Eindstand perspectiefnota 2025-2028 na raadsbehandeling -737 -1.724 -3.401 -4.845
(plus = voordeel)
Terug naar navigatie - Programmabegroting

De aanpassingen die in deze programmabegroting staan zijn wijzigingen aanvullend op de perspectiefnota. Het uitgangspunt daarbij is dat we geen nieuw beleid opnemen. Na verwerking van de aanpassingen is het financieel resultaat als volgt:

Omschrijving (bedragen x 1.000) 2025 2026 2027 2028
Vertrekpunt programmabegroting -737 -1.724 -3.401 -4.845
Grootste aanvullende mutaties na perspectiefnota
Stelpost jeugdhulp -550
Beschermd wonen 2.000
Saldo uitkering Participatiewet (o.m. bijstandsuitkeringen) -1.464 -1.328 -1.328 -1.328
Gemeentefonds: uitkomsten meicirculaire 2024 1.413 288 630 2.195
Nieuw contract schoonmaak -165 -165 -165 -165
Budget beschermd stadsgezicht -150 -150 -150 -150
Beschut werken -130 -130 -130 -130
Wmo huishoudelijke hulp en begeleiding/dagbesteding -280 -280 -280 -280
Openbare ruimte -150 -150 -150 -150
Technische aanpassingen en overige mutaties 222 389 1.185 487
Eindstand programmabegroting 2025-2028 9 -3.250 -3.789 -4.366
(plus = voordeel)
Terug naar navigatie - Toelichting

Toelichting

Stelpost jeugd
De extra bezuiniging op de jeugdzorg is door het rijk in de Voorjaarsnota 2024 voor 2025 al geschrapt. Deze besparing was de verantwoordelijkheid van het rijk. Gemeenten zijn via de meicirculaire 2024  gecompenseerd voor het besparingsverlies. Iedere gemeente had namelijk al lagere gemeentelijke uitgaven ingeboekt die nu niet reëel zijn. Voor 2025 hadden wij een besparing opgenomen van € 550.000.

Beschermd Wonen (BW)
Met de openstelling van de Wet langdurige zorg voor BW-cliënten per 1 januari 2021 zijn veel cliënten uitgestroomd. Als gevolg van een fors lager aantal cliënten zijn de kosten ook lager. We hielden rekening met het risico dat de rijksbijdrage die centrumgemeente Assen ontvangt daarop bijgesteld zou worden. Tot op heden is dat niet het geval en de verwachting is dat dat ook nog niet plaatsvindt in 2025. De eventuele overschotten hoeven niet terugbetaald te worden want de rijksbijdrage wordt gezien als een algemeen dekkingsmiddel. Voor 2025 is het verwachte overschot dat Meppel van Assen krijgt bijgesteld met € 2 miljoen. 

Saldo uitkering Participatiewet
Het aantal uitkeringen is gestegen. Daarnaast neemt het gemiddeld uitkeringsbedrag toe, onder andere als gevolg van verhoging van de bijstandsnormen. 

Gemeentefonds: uitkomsten meicirculaire 2024 
Tijdens de opstelling van de perspectiefnota hadden we de meicirculaire 2024 nog niet ontvangen. In de perspectiefnota was wel al een voorschot opgenomen. De uitkomsten van de circulaire vallen ten opzichte van de ramingen uit de perspectiefnota positief uit. De raad is over de uitkomsten geïnformeerd via afzonderlijke memo.

Nieuw contract schoonmaak
De schoonmaakdiensten zijn per 1 januari 2024 opnieuw aanbesteed. Dat leidt tot hogere kosten ook door de CAO-stijging binnen de schoonmaak. 

Budget beschermd stadsgezicht
Op dit moment wordt in het omgevingsplan regels en extra vergunningsplicht opgenomen voor een gemeentelijk beschermd stadsgezicht in het omgevingsplan. Dit betekent dat na vaststelling van de wijziging omgevingsplan er extra vergunningsaanvragen komen die beoordeeld en getoetst moeten worden. Ook het controleren of de regels nageleefd worden gaat extra capaciteit vragen.   

Beschut werken
Daarnaast nemen de begeleidingskosten van beschut werk toe. De doelgroep wordt groter door het invullen van de jaarlijkse taakstelling. In Meppel is een nieuwe woonlocatie gebouwd waar mensen met een beschut werk indicatie zijn gaan wonen. Hierdoor moesten we een aantal indicaties van andere gemeenten overnemen. 

Wmo
De doelgroep van de Wmo neemt toe. We hebben te maken met een dubbele vergrijzing (mensen worden ouder en de groep ouderen wordt groter) en mensen moeten langer thuis blijven wonen. Hierdoor zijn de budgetten van de Wmo niet toereikend. 

Openbare ruimte
De kosten van onkruidbestrijding op verharding zijn gestegen en als ook de kosten van asfalt. Daarnaast wordt de bestrijding van de eiken processierups ook duurder. 

Technische aanpassingen en overige mutaties
De technische aanpassingen betreft voornamelijk het voordeel op de kapitaallasten van investeringen. Het komt door een aangepaste (vaak latere) uitvoeringsplanning van de investeringen. De overige mutaties zijn onder meer een jaarlijks budget voor armoedepreventie (€ 74.000) waar een compensatie via het gemeentefonds tegenover staat, een bijdrage voor Meppel Event Desk (jaarlijks 
€ 50.000), huur van noodunits voor onderwijs (2025: € 68.000), schilderwerk secretarie (2025: € 55.000) en een budget voor 80 jaar bevrijding (2025: € 25.000).   

Structureel evenwicht

Terug naar navigatie - Structureel evenwicht

De programmabegroting moet structureel sluitend zijn: de structurele lasten zijn gedekt door structurele baten. Het structureel begrotingsevenwicht wordt berekend door de totale lasten en baten te corrigeren met de incidentele lasten en baten. Het saldo dat overblijft moet positief zijn (de structurele baten zijn dan groter dan de structurele lasten). Uitgangspunt van onze toezichthouder is dat in ieder geval in het eerste jaar van de begroting (2025) sprake moet zijn van een structureel en reëel evenwicht. Dan komen we in aanmerking voor het normaal gebruikelijke toezicht. We voldoen daaraan met deze begroting.

Omschrijving (bedragen x € 1.000) 2025 2026 2027 2028
Eindstand programmabegroting 2025-2028 9 -3.250 -3.789 -4.366
Bij: incidenteel saldo 1.811 75 0 0
Structureel saldo van de begroting 1.820 -3.175 -3.789 -4.366
(plus = voordeel)

Investeringen

Terug naar navigatie - Investeringen

We hebben voor de jaren 2025-2028 circa € 133 miljoen op de planning staan om te investeren. Dit is inclusief de extra investeringen die zijn opgenomen in de perspectiefnota 2025-2028. Het gaat dan bijvoorbeeld om investeringen in onderwijs (€ 24 miljoen), vernieuwbouw Ogterop (€ 23 miljoen) en investeringen in de openbare ruimte (€ 54 miljoen). Naast de investeringen die nu op de planning staan, zijn er ook projecten in voorbereiding waarvoor nu nog geen uitvoeringskrediet beschikbaar is. 

Van de circa € 133 miljoen is tot en met 2023 ruim € 6 miljoen uitgegeven. Het betreft projecten met een meerjarig karakter. Er staat nog € 127 miljoen aan onderhanden werk open. Hiervan heeft de raad al € 102 miljoen beschikbaar gesteld. Resteert nog € 25 miljoen waarvan we in deze programmabegroting de raad vragen een krediet voor 2025 beschikbaar te stellen van totaal € 10,7 miljoen. Zie voor meer informatie het totaaloverzicht van de investeringen dat is opgenomen bij het onderdeel "Financiële begroting". Ook per programma staat een toelichting op de investeringen. 

Financieel actieplan en de financiële kengetallen

Terug naar navigatie - Financieel actieplan en de financiële kengetallen

In het financieel actieplan staan uitgangspunten voor een duurzaam gezonde financiële positie. Het is opgebouwd aan de hand van vier pijlers:

  • Voldoende aandacht en buffers voor risico's
  • Een goede reservepositie
  • Een stabiele schuldpositie
  • Een structureel evenwicht in de begroting

Deze begroting is opgesteld met in achtneming van deze vier pijlers. Ze hebben onder meer betrekking op de kengetallen,   die we in de nota risicomanagement nader hebben uitgewerkt in streefwaarden. Deze kengetallen tellen zwaar mee voor de bepaling van de financiële positie. In onderstaande tabel staan de streefwaarden met daarbij de kengetallen waar we in deze begroting op uitkomen. 

Conclusie: alleen het kengetal "structurele exploitatieruimte" loopt vanaf 2026 uit de pas, de andere kengetallen passen binnen onze streefwaarden. In het kengetal "solvabiliteit" is voor deze planperiode een daling te zien met name als gevolg van de korting van het Rijk ingaande 2026 in combinatie met de forse investeringen waar we de komende jaren voor staan.   

Provinciale categorie
A Minst risicovol
B
C Meest risicovol
Financiele kengetallen Streefwaarde B2024 JR 2023 B2025 B2026 B2027 B2028
1. netto schuldquote <90% 74% 63% 71% 83% 85% 82%
1a. netto schuldquote gecorrigeerd voor verstrekte leningen <90% 68% 57% 66% 78% 80% 76%
1b. netto schuldquote gecorrigeerd voor verstrekte leningen en voorraden grond <90% 46% 33% 46% 66% 74% 76%
2. solvabiliteitsratio 20-50% 19% 22% 26% 23% 22% 21%
3. grondexploitatie <20% 22% 24% 19% 11% 6% 0,3%
4. structurele exploitatieruimte >0% 2,6% 4,1% 3,6% -2,1% -2,5% -2,9%
5. belastingcapaciteit <95% 87% 81% 85% 85% 85% 85%

Reservepositie

Terug naar navigatie - Reservepositie

Mede door de gunstige exploitatieresultaten over 2022 en 2023 is de stand van de algemene bufferreserve hoger dan verwacht. Dit komt vooral door incidentele meevallers. Helaas zijn de tegenvallers veelal structureel van aard. Die zijn alleen op te vangen door het maken van keuzes binnen de exploitatie. Er moet geld bij of er moeten taken af. Een goede reservepositie kan daarbij helpen. Het geeft meer tijd om gedegen plannen te maken.

Het verloop van de algemene bufferreserve is hieronder weergegeven. In dit overzicht is nog geen rekening gehouden met het resultaat van de nog vast te stellen financiële tussenrapportage 2024.

Algemene bufferreserve (bedragen x € 1.000) 2025 2026 2027 2028
Stand per 1 januari 40.365 46.417 46.426 43.176
Stortingen 4.000 - - -
Onttrekkingen - - - -
Resultaat(bestemming) voorgaand boekjaar 2.052 9 3.250- 3.789-
Stand op 31 december 46.417 46.426 43.176 39.387

Woonlasten

Terug naar navigatie - Woonlasten

De gemiddelde woonlast voor meerpersoonshuishoudens - bestaande uit de onroerende-zaakbelastingen (ozb) voor woningen, de riool- en afvalstoffenheffing - bedroeg in 2024 € 822 (bron: Coelo atlas van de lokale lasten 2024). Voor het komende begrotingsjaar is het voorstel de ozb te verhogen met de inflatiecorrectie van 2,8%. Verder stellen we voor  zowel het tarief voor de afvalstoffenheffing als het tarief voor de rioolheffing te verhogen. Dit om voor beide heffingen weer te groeien naar een dekkingspercentage van 100%. In deze begroting is voor de afvalstoffenheffing een tariefsverhoging opgenomen van € 12,00. Het komt daarmee voor 2025 op € 230 per huishouden. Het tarief voor de rioolheffing verhogen we met € 3,00 en komt daarmee voor 2025 op € 186 per aansluiting. De gemiddelde woonlast voor onze inwoners stijgt door deze aanpassingen naar € 849 voor het begrotingsjaar 2025. 

Nieuwe indeling: het jaar 2025 uitgelicht

Terug naar navigatie - Nieuwe indeling: het jaar 2025 uitgelicht

De raad heeft in zijn vergadering van 25 april 2024 een nieuwe indeling van de begroting vastgesteld. De voorgestelde indeling bestaat uit drie niveaus: thema's, programma's en producten. De nieuwe indeling is voor het eerst in deze begroting toegepast. De indeling bestaat uit zeven programma's, het overzicht Overhead en het overzicht Algemene dekkingsmiddelen.  Daarnaast zijn twee paragrafen vervallen en twee nieuwe toegevoegd: Duurzaamheid en Wijk- en dorpsgericht werken. De programma's zijn gebundeld in een overkoepelend thema, waardoor de inhoudelijke samenhang op thema-niveau is weergegeven. De programma's zijn verder onderverdeeld in producten.

Hieronder in één oogopslag de lasten en baten per programma van de begroting 2025. 




Terug naar navigatie - Nieuwe programma indeling

In de tabel hieronder staat de onderbouwing van het begrotingsresultaat.  

Bedragen x €1.000
Exploitatie Primaire begroting 2025 Totaal
Lasten Baten Onttrekkingen Stortingen Saldo
Samenleving
Bewegen en welzijn 11.312 -2.830 0 0 8.482
Participatie, zorg en minima 56.222 -15.465 0 0 40.757
Onderwijs, cultuur en media 10.757 -2.223 -65 0 8.469
Totaal Samenleving 78.291 -20.518 -65 0 57.708
Leefomgeving, ruimte en economie
Leefomgeving 23.687 -11.633 0 0 12.054
Ruimtelijke ontwikkeling 23.147 -20.084 0 0 3.062
Economische ontwikkeling 8.341 -5.478 -228 0 2.636
Totaal Leefomgeving, ruimte en economie 55.175 -37.195 -228 0 17.752
Bestuur, dienstverlening en veiligheid
Bestuur, dienstverlening en veiligheid 8.301 -777 0 0 7.524
Algemene dekkingsmiddelen 724 -103.221 0 4.228 -98.268
Overhead 15.381 -107 0 0 15.274
Totaal Bestuur, dienstverlening en veiligheid 24.407 -104.105 0 4.228 -75.470

Mutaties perspectiefnota

Terug naar navigatie - Mutaties perspectiefnota

De mutaties uit de perspectiefnota betreffen voor het jaar 2025 vooral kosten van loonontwikkelingen eigen personeel (€ 1,5 miljoen), prijsontwikkelingen budget derden (€ 1,2 miljoen), gemeenschappelijke regeling (€ 1,1 miljoen), structurele effect bestuursrapportage 2024 (€ 0,8 miljoen), kosten van verstedelijking (€ 0,6 miljoen) en kosten van maatschappelijke voorzieningen (€ 0,1 miljoen).  Daar tegenover staan hogere baten door indexatie gemeentelijke heffingen (€ 0,4 miljoen) en een hogere gemeentefondsuitkering (€ 3,5 miljoen). 

Aanvullende mutaties deze begroting

Terug naar navigatie - Aanvullende mutaties deze begroting

De aanvullende mutaties voor het jaar 2025 ten opzichte van de perspectiefnota leiden per saldo tot een voordeel van € 746.000. Een specificatie van deze wijzigingen staat in de tabel hierboven die begint met "vertrekpunt programmabegroting". 

Moties, toezeggingen en amendementen

Moties, toezeggingen en amendementen perspectiefnota

Terug naar navigatie - Moties, toezeggingen en amendementen perspectiefnota

Bij de behandeling en vaststelling van de perspectiefnota zijn diverse moties en amendementen ingediend en voor een groot deel ook aangenomen. Enkele moties zijn ingetrokken omdat soms sprake is van een toezegging. Wij hebben ons bezonnen op de manier waarop wij invulling willen geven aan deze moties en amendementen. Hieronder treft u ter informatie bij elke aangenomen motie en amendement aan hoe wij hiermee willen omgaan. Uiteraard zijn amendementen daarbij  -als besluit van uw raad- voor ons een gegeven.

Moties

Pilot participatie ‘hoe dan?’
We bieden ambtelijke ondersteuning bij de vraag hoe we dit waardevolle initiatief perspectief kunnen bieden, zonder op dit moment al toezeggingen te doen over daadwerkelijke realisatie, die nog zeker jaren op zich zal laten wachten (gezien het kader van het financieel actieplan en het gegeven dat de investeringsruimte tot en met 2028 is ingevuld). We richten ons op de vorming van scenario’s, die nodig zijn om besluiten te kunnen nemen die op dit moment het benodigde perspectief bieden. Overigens zijn we in goed overleg met de initiatiefnemers om hieraan invulling te geven.

Geluidsoverlast Tweeloo / Ruinerwoldseweg
De motie voeren we als volgt uit. In lijn met de reeds lopende acties laten we de Regionale Uitvoeringsdienst (RUD) aanvullend onderzoek doen. Dit kan enerzijds op basis van de functiesnelheid (50 km/u) en data uit het verkeersmodel. Anderzijds door ter plaatse een fysieke meting (de daadwerkelijk gereden snelheid) uit te voeren. Zodra het onderzoek is gedaan, kunnen we (indien nodig) oplossingsrichtingen verkennen.  We doen hierover een terugkoppeling.

Budget leesbevordering naar het onderwijs
We informeren de raad over de voor- en nadelen. Gezien recente ontwikkelingen zal dit naar verwachting niet eerder spelen dan bij de programmabegroting 2026.

Huiskamers in de wijk
We nemen in het traject van het strategisch huisvestingsplan Maatschappelijke Accommodaties als uitgangspunt mee dat in elke wijk ruimte is voor laagdrempelige ontmoeting van wijkbewoners. Uiteraard doen we dit in samenwerking met de maatschappelijke partners.

Toekomst musea Meppel
Wij zetten ons in voor een toekomstbestendige museumfunctie in Meppel, waarbij beide musea een bijdrage leveren aan een reële balans tussen private (bezoekers)financiering en publieke financiering. We bieden ondersteuning aan de musea, die zelf verantwoordelijk zijn voor een toekomstbestendig plan. Het plan van het Drukkerijmuseum verwachten we eind 2024. Waar mogelijk spelen we een actieve verbindende rol.

Hogere bijdrage van derden vernieuwbouw Ogterop
We spannen ons tot het uiterste in om een hogere bijdrage van derden voor de vernieuwbouw van Ogterop te realiseren. Daarover informeren we u bij de volgende perspectiefnota. We achten de aanvankelijke externe bijdrage van € 5 miljoen niet haalbaar, gezien het uitvoerige onderzoek dat hiernaar is gedaan. We houden ons vast aan een mogelijke externe bijdrage van € 1,1 miljoen. 

Hogere bijdrage Fonds Deelname Maatschappelijke Activiteiten (FDMA)
We komen separaat met een voorstel hiervoor inclusief een wijze van financieren van deze uitzetting. De aangepaste regeling is dan terug te vinden in het uitvoeringsplan. 

Ondergrens aanbod wijkcentra en dorpshuis
In het traject van het strategisch huisvestingsplan Maatschappelijke Accommodaties besteden we expliciete aandacht aan de positie van wijkcentra en dorpshuizen. Daarbij nemen we niet letterlijk het behoud van het huidige aanbod in elk wijkcentrum, maar het behoud van waardevolle maatschappelijke functies in enige accommodatie. We onderzoeken het optimaal accommoderen van waardevolle maatschappelijke functies. Daarnaast bezien we wat dit betekent voor de wijkcentra en het dorpshuis wat betreft de exploitatie ervan -ongeacht het eigendom.

Van (ongewenste) polarisatie naar verbinding
We zien de polarisatie en verharding in de samenleving. Wij vinden het ook onze taak bij te dragen aan verbinding. Niet voor niets heet één van onze prioritaire thema’s ‘Verbinding & Participatie’. In het kader van wijk- en dorpsgericht werken maken we verbindingen tussen partijen in en soms buiten de wijk waar dat mogelijk is. Inbreng en ideeën vanuit partijen om de sociale samenhang te versterken en contacten over de grenzen van bubbels heen te bevorderen, juichen we van harte toe. Ook doen we daarmee wat binnen ons vermogen ligt.
We willen de motie uitvoeren niet door een gemeentelijke actieagenda op te stellen, maar door initiatieven in de samenleving te verbinden en zo tot gezamenlijke actie te brengen. Onze contacten in wijken en buurten willen we inzetten om verbindingen tot stand te brengen en activiteiten op die manier meer te verankeren. Ook zijn we bereid het onderwerp "Verbinding" in de wijkanalyses aandacht te geven.

Toezeggingen (ingetrokken moties)

Beschermd stadsgezicht
We hebben de toezegging met betrekking tot het beschermd stadsgezicht afgehandeld door een memo met duiding aan de raad te sturen (zie overzicht: 39. Memo – Afhandeling toezegging beschermd stadsgezicht). 

Betrek raad bij formuleren onderzoeksvragen
We komen met een lijst met bestuurlijk relevante onderzoeken inclusief doel en globale onderzoeksvraag. Daarmee zeggen we niet toe álle onderzoeken op deze lijst te plaatsen.

Armoede vermindering in Meppel
Er is ons alles aan gelegen om in te zetten op preventie en armoede terug te dringen. Hier zijn we druk mee bezig en in het uitvoeringsplan komt dit ook naar voren. Een apart plan van aanpak is daarmee overbodig. 
Wel kunnen we de raad jaarlijks op de hoogte houden van de ontwikkelingen die spelen op gebied van het terugdringen van armoede in Meppel. Wat ons betreft hoeft dit niet bij de perspectiefnota maar is het logisch om dit te doen bij de jaarstukken.

Amendementen 

Oplopende kosten schouwburg Ogterop
Wij nemen het als een gegeven dat de investering voor de vernieuwbouw van schouwburg Ogterop taakstellend is en handelen daar naar.

Cultuurbudget
In deze begroting is het cultuurbudget structureel verhoogd met € 26.000.

Preventie en vroegsignalering als robuuste keuze
We hebben 'Preventie en vroegsignalering' toegevoegd als vierde robuuste keuze in de perspectiefnota inclusief de bijbehorende toelichtende tekst. Ook geven we deze robuuste keuze in het vervolg nadere toepassing.