Een andere benadering van de Meppeler leefomgeving onder de Omgevingswet
De toenemende complexiteit van opgaven vraagt om een andere benadering van de leefomgeving. De Omgevingswet biedt ons als gemeente daar nieuwe instrumenten voor. Als belangrijk nieuw kader voor de toekomst van de fysieke leefomgeving in onze gemeente stellen we een omgevingsvisie op. Wij bieden de visie naar verwachting in het eerste kwartaal van 2025 aan de raad ter vaststelling aan. Onze omgevingsvisie vormt straks de kapstok en het richtsnoer voor ontwikkelingen, beleidsuitwerking en uitvoering van maatregelen in de fysieke leefomgeving in onze gemeente. De omgevingsvisie gaat naast de fysieke leefomgeving ook over onze samenleving en economie. De omgevingsvisie is van ons allemaal. De omgevingsvisie is een vertrekpunt.
De omgevingsvisie is een instrument om anders te gaan denken en werken onder de nieuwe Omgevingswet. We stellen geen sectoraal beleid meer op, maar maken integrale omgevingsprogramma’s. Met omgevingsprogramma’s werken we concreter aan onze ambities en doelen voor de leefomgeving. Zo bieden we in 2025 de eerste onderdelen voor de kaderstelling van een omgevingsprogramma mobiliteit ter vaststelling aan. Niet alleen in de omgevingsvisie en omgevingsprogramma’s zien we dat de benadering van de leefomgeving onder de Omgevingswet verbreedt. In ons omgevingsplan komen álle regels over de leefomgeving bij elkaar. In 2025 bieden we de eerste wijziging van het omgevingsplan ter vaststelling aan.
Het noordwesten van Meppel is volop in ontwikkeling!
Nieuwveense Landen is steeds herkenbaarder als nieuwste wijk van Meppel. Noordpoort staat aan de vooravond van een ingrijpende transitie van industrie naar wonen. Deze beide gebiedsontwikkelingen hebben grote impact binnen, maar zeker ook buiten, de plangrenzen. Het noordwesten van Meppel verandert van karakter. Deels is dat heel zichtbaar met nieuwe ontsluitingswegen voor Nieuwveense Landen en Noordpoort. Maar bestaande voorzieningen in bijvoorbeeld Nijeveen en Haveltermade komen in een nieuw perspectief te staan. We bouwen aan nieuwe woningen, wegen, voorzieningen en groengebieden, maar zien daardoor ook nieuwe verbindingen en gemeenschappen ontstaan. Die nieuwe gemeenschappen verdienen aandacht. In het noordwesten van Meppel zien we voor het eerst dat de verstedelijking van Meppel het functioneren van onze stad en regio, zoals die nu is, verandert.
We werken op een duurzame manier verder aan de versnelling van de woningbouw in Nieuwveense Landen en Noordpoort. We werken de plannen voor de nieuwe stadsentree in Noordpoort verder uit. Binnen de ontwikkeling van de openbare ruimte in Noordpoort krijgen multifunctioneel gebruik en duurzaam beheer en onderhoud van die openbare ruimte steeds meer aandacht. De historische loop van de Nijeveense Grift herstellen we zoveel mogelijk. Zo zoeken we ook naar mogelijkheden voor een betere verbinding van leefgebieden voor dieren tussen Noordpoort en Nieuwveense Landen.
Onze stationsomgeving als verbinder in stad en regio
Wij zien de omgeving van ons station als een gebied wat veel meer kan betekenen voor Meppel en de regio dan op dit moment. De aanpassingen aan het station en spoor om de "flessenhals Meppel" op te lossen, zijn hierbij een vliegwiel. Het station is een belangrijk knooppunt in de regio, maar ook binnen Meppel. We kijken daarom naar het station en directe omgeving, maar ook naar verbindingen van en via het station met de binnenstad, Ezinge, Blankenstein en de Oosterboer. Vanuit dat idee zien wij volop potentie om meer waarde toe te voegen aan het hele stationsgebied. We willen ontwikkelingen rondom economie, de woonopgave en voorzieningen voor onderwijs en sport hier mogelijk te maken. Samen met onze partners in de Regio Zwolle starten wij daarom met een ontwikkelstrategie voor de stationsomgeving.
Het station vormt een ‘hub’ tussen verschillende vormen van mobiliteit. Inwoners en bewoners komen en vertrekken hier met de trein, fiets, bus, te voet of met de auto. Daarom zijn wij blij dat ProRail, met een bijdrage van de provincie Drenthe en gemeente, de capaciteit voor het stallen van fietsen bij het station met 300 plaatsen extra flink uitbreidt. Dit sluit direct aan op onze ambities in het Actieplan Fiets en onze ambities voor een leefomgeving die duurzaam en gezond gedrag stimuleert. Wij investeren in het verbeteren van de fietsverbindingen en -voorzieningen in de gemeente, zoals een aantal fietsverbindingen in de Oosterboer. Dit draagt bij aan een comfortabeler verbinding tussen de Oosterboer en het Stationsgebied.
Samen werken aan een toekomstbestendige economie
Wij willen ons bedrijfsleven de ruimte bieden zich te ontwikkelen en zo meer waarde toe te voegen voor Meppel. Hiervoor is ruimte nodig, zowel op de bedrijventerreinen als in de binnenstad. Maar zonder energie geen bedrijven. Daarom zijn we erg blij dat TenneT en Enexis op het bedrijventerrein Noord III starten met de realisatie van een hoogspanningsstation. Dit zorgt voor structureel meer ruimte op het energienet in en rond Meppel. Dit is ook hard nodig want medio 2024 stonden er al meer dan 50 bedrijven op de wachtlijst bij het hoogspanningsstation in Meppel voor een nieuwe of zwaardere aansluiting voor het afnemen van elektriciteit. Zo remt de beperkte netcapaciteit de groei en vergroening van ons bedrijfsleven.
We zien een groeiend belang in de samenwerking met ons georganiseerd bedrijfsleven en de rol die zij speelt in het toekomstbestendig maken van onze bedrijventerreinen. Bijvoorbeeld in de transities rond grondstoffen, eiwitten, energie, klimaatadaptatie, arbeidsmarkt en digitalisering. Maar ook in de promotie van ons vestigingsklimaat en het beter benutten van de bestaande bedrijventerreinen. Merk Meppel zet met een campagne Meppel ver buiten de gemeentegrenzen op de kaart als aantrekkelijke en uitdagende gemeente om te werken en carrière te maken. In samenwerking met Enexis en ons georganiseerd bedrijfsleven via ICC-PMM en Port of Zwolle willen we slimmer omgaan met de bestaande transportcapaciteit op het energienetwerk. Door meer taken en verantwoordelijkheden over te hevelen naar het havenbedrijf Port of Zwolle, zorgen wij ervoor dat Port of Zwolle meer kan betekenen voor de (economische) ontwikkeling van het havenecosysteem in onze regio. Bijvoorbeeld als locatie waar de transities en innovaties rond eiwitten en circulaire grondstoffen kunnen landen. Hoeveel extra ruimte deze transities en innovaties gaan vragen is nu nog onvoldoende bekend. Dit moeten wij beter in kaart brengen.
Duurzaam ontwikkelen in de openbare ruimte
De kracht van Meppel zit in het karakter van onze stad en de mensen: van onze cultuurhistorische kwaliteiten in de binnenstad tot onze mentaliteit van samen aanpakken. Die kracht wenden we nu aan om circulair, klimaatadaptief en duurzaam te ontwikkelen met oog voor onze kwaliteiten. Wij maken ons historische grachtengebied aantrekkelijker voor bezoekers, bijvoorbeeld door meer historische schepen aan te trekken voor kort en lang verblijf. Het Bleekerseiland ontwikkelt zich als echte tuin van de stad, waar iedereen mag komen ontspannen. De nieuwe brug van het Bleekerseiland naar de Stoombootkade maken we door slim hergebruik van een afgeschreven windmolen: een mooi contrast vlak bij de karakteristieke molen De Vlijt. De brug die hier voorheen lag, knappen we weer op en wordt onderdeel van de nieuwe voetgangersoversteek bij de Paradijssluis. We leggen de Boazbrug wel geheel nieuw aan, zodat deze in uitstraling aansluit bij de historische bruggen in ons grachtengebied. In combinatie met de vernieuwing van de Eekmolenbrug, bij Molen de Weert, wordt de situatie voor fietsers bij de kruising Kastanjelaan, Weerdstraat, Oude Boazstraat en Margrietlaan verbeterd. Het verbeteren van de kruising van de Handelsweg en Industrieweg, draagt positief bij aan het veiliger en beter toegankelijk maken van onze bedrijventerreinen voor fietsers en daarmee aan de toekomstbestendigheid van onze bedrijventerreinen.