Thema Leefomgeving, ruimte en economie

Algemeen

Terug naar navigatie - Algemeen

Als gemeente hebben wij grote invloed op de leefomgeving. Dat is tastbaar en kan je zien. Waar bouwen we wel of juist niet woningen en hoe mogen ze er uit zien? Wanneer en hoe beheren we ons gemeentelijk groen, de wegen en de riolering ? Wat veranderen we in de inzameling nu afval een grondstof is? Waar hebben we ruimte voor nieuwe elektriciteitskabels en -stations? Hoe en waarom werken we met onze partners in de regio en provincie samen om onze economie en toerisme te ontwikkelen? 
In dit hoofdstuk beschrijven we de belangrijkste, interessantste én leukste ontwikkelingen en hun impact op de leefomgeving. In de programma’s ‘Leefomgeving’, ‘Ruimtelijke Ontwikkeling’ en ‘Economische Ontwikkeling’ werken we onderwerpen verder uit.

Ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Ontwikkelingen

Een andere benadering van de Meppeler leefomgeving onder de Omgevingswet
De toenemende complexiteit van opgaven vraagt om een andere benadering van de leefomgeving. De Omgevingswet biedt ons als gemeente daar nieuwe instrumenten voor. Als belangrijk nieuw kader voor de toekomst van de fysieke leefomgeving in onze gemeente stellen we een omgevingsvisie op. Wij bieden de visie naar verwachting in het eerste kwartaal van 2025 aan de raad ter vaststelling aan. Onze omgevingsvisie vormt straks de kapstok en het richtsnoer voor ontwikkelingen, beleidsuitwerking en uitvoering van maatregelen in de fysieke leefomgeving in onze gemeente. De omgevingsvisie gaat naast de fysieke leefomgeving ook over onze samenleving en economie. De omgevingsvisie is van ons allemaal. De omgevingsvisie is een vertrekpunt.   

De omgevingsvisie is een instrument om anders te gaan denken en werken onder de nieuwe Omgevingswet. We stellen geen sectoraal beleid meer op, maar maken integrale omgevingsprogramma’s. Met omgevingsprogramma’s werken we concreter aan onze ambities en doelen voor de leefomgeving. Zo bieden we in 2025 de eerste onderdelen voor de kaderstelling van een omgevingsprogramma mobiliteit ter vaststelling aan. Niet alleen in de omgevingsvisie en omgevingsprogramma’s zien we dat de benadering van de leefomgeving onder de Omgevingswet verbreedt. In ons omgevingsplan komen álle regels over de leefomgeving bij elkaar. In 2025 bieden we de eerste wijziging van het omgevingsplan ter vaststelling aan

 

Het noordwesten van Meppel is volop in ontwikkeling!
Nieuwveense Landen is steeds herkenbaarder als nieuwste wijk van Meppel. Noordpoort staat aan de vooravond van een ingrijpende transitie van industrie naar wonen. Deze beide gebiedsontwikkelingen hebben grote impact binnen, maar zeker ook buiten, de plangrenzen. Het noordwesten van Meppel verandert van karakter. Deels is dat heel zichtbaar met nieuwe ontsluitingswegen voor Nieuwveense Landen en Noordpoort. Maar bestaande voorzieningen in bijvoorbeeld Nijeveen en Haveltermade komen in een nieuw perspectief te staan. We bouwen aan nieuwe woningen, wegen, voorzieningen en groengebieden, maar zien daardoor ook nieuwe verbindingen en gemeenschappen ontstaan. Die nieuwe gemeenschappen verdienen aandacht. In het noordwesten van Meppel zien we voor het eerst dat de verstedelijking van Meppel het functioneren van onze stad en regio, zoals die nu is, verandert.

We werken op een duurzame manier verder aan de versnelling van de woningbouw in Nieuwveense Landen en Noordpoort. We werken de plannen voor de nieuwe stadsentree in Noordpoort verder uit. Binnen de ontwikkeling van de openbare ruimte in Noordpoort krijgen multifunctioneel gebruik en duurzaam beheer en onderhoud van die openbare ruimte steeds meer aandacht. De historische loop van de Nijeveense Grift herstellen we zoveel mogelijk. Zo zoeken we ook naar mogelijkheden voor een betere verbinding van leefgebieden voor dieren tussen Noordpoort en Nieuwveense Landen. 

 

Onze stationsomgeving als verbinder in stad en regio
Wij zien de omgeving van ons station als een gebied wat veel meer kan betekenen voor Meppel en de regio dan op dit moment. De aanpassingen aan het station en spoor om de "flessenhals Meppel" op te lossen, zijn hierbij een vliegwiel. Het station is een belangrijk knooppunt in de regio, maar ook binnen Meppel. We kijken daarom naar het station en directe omgeving, maar ook naar verbindingen van en via het station met de binnenstad, Ezinge, Blankenstein en de Oosterboer. Vanuit dat idee zien wij volop potentie om meer waarde toe te voegen aan het hele stationsgebied. We willen ontwikkelingen rondom economie, de woonopgave en voorzieningen voor onderwijs en sport hier mogelijk te maken.  Samen met onze partners in de Regio Zwolle starten wij daarom met een ontwikkelstrategie voor de stationsomgeving. 

Het station vormt een ‘hub’ tussen verschillende vormen van mobiliteit. Inwoners en bewoners komen en vertrekken hier met de trein, fiets, bus, te voet of met de auto. Daarom zijn wij blij dat ProRail, met een bijdrage van de provincie Drenthe en gemeente, de capaciteit voor het stallen van fietsen bij het station met 300 plaatsen extra flink uitbreidt. Dit sluit direct aan op onze ambities in het Actieplan Fiets en onze ambities voor een leefomgeving die duurzaam en gezond gedrag stimuleert. Wij investeren in het verbeteren van de fietsverbindingen en -voorzieningen in de gemeente, zoals een aantal fietsverbindingen in de Oosterboer. Dit draagt bij aan een comfortabeler verbinding tussen de Oosterboer en het Stationsgebied

 

Samen werken aan een toekomstbestendige economie
Wij willen ons bedrijfsleven de ruimte bieden zich te ontwikkelen en zo meer waarde toe te voegen voor Meppel. Hiervoor is ruimte nodig, zowel op de bedrijventerreinen als in de binnenstad. Maar zonder energie geen bedrijven. Daarom zijn we erg blij dat TenneT en Enexis op het bedrijventerrein Noord III starten met de realisatie van een hoogspanningsstation. Dit zorgt voor structureel meer ruimte op het energienet in en rond Meppel. Dit is ook hard nodig want medio 2024 stonden er al meer dan 50 bedrijven op de wachtlijst bij het hoogspanningsstation in Meppel voor een nieuwe of zwaardere aansluiting voor het afnemen van elektriciteit. Zo remt de beperkte netcapaciteit de groei en vergroening van ons bedrijfsleven.

We zien een groeiend belang in de samenwerking met ons georganiseerd bedrijfsleven en de rol die zij speelt in het toekomstbestendig maken van onze bedrijventerreinen. Bijvoorbeeld in de transities rond grondstoffen, eiwitten, energie, klimaatadaptatie, arbeidsmarkt en digitalisering. Maar ook in de promotie van ons vestigingsklimaat en het beter benutten van de bestaande bedrijventerreinen. Merk Meppel zet met een campagne Meppel ver buiten de gemeentegrenzen op de kaart als aantrekkelijke en uitdagende gemeente om te werken en carrière te maken. In samenwerking met Enexis en ons georganiseerd bedrijfsleven via ICC-PMM en Port of Zwolle willen we slimmer omgaan met de bestaande transportcapaciteit op het energienetwerk. Door meer taken en verantwoordelijkheden over te hevelen naar het havenbedrijf Port of Zwolle, zorgen wij ervoor dat Port of Zwolle meer kan betekenen voor de (economische) ontwikkeling van het havenecosysteem in onze regio. Bijvoorbeeld als locatie waar de transities en innovaties rond eiwitten en circulaire grondstoffen kunnen landen. Hoeveel extra ruimte deze transities en innovaties gaan vragen is nu nog onvoldoende bekend. Dit moeten wij beter in kaart brengen. 


Duurzaam ontwikkelen in de openbare ruimte
De kracht van Meppel zit in het karakter van onze stad en de mensen: van onze cultuurhistorische kwaliteiten in de binnenstad tot onze mentaliteit van samen aanpakken. Die kracht wenden we nu aan om circulair, klimaatadaptief en duurzaam te ontwikkelen met oog voor onze kwaliteiten. Wij maken ons historische grachtengebied aantrekkelijker voor bezoekers, bijvoorbeeld door meer historische schepen aan te trekken voor kort en lang verblijf. Het Bleekerseiland ontwikkelt zich als echte tuin van de stad, waar iedereen mag komen ontspannen. De nieuwe brug van het Bleekerseiland naar de Stoombootkade maken we door slim hergebruik van een afgeschreven windmolen: een mooi contrast vlak bij de karakteristieke molen De Vlijt. De brug die hier voorheen lag, knappen we weer op en wordt onderdeel van de nieuwe voetgangersoversteek bij de Paradijssluis. We leggen de Boazbrug wel geheel nieuw aan, zodat deze in uitstraling aansluit bij de historische bruggen in ons grachtengebied. In combinatie met de vernieuwing van de Eekmolenbrug, bij Molen de Weert, wordt de situatie voor fietsers bij de kruising Kastanjelaan, Weerdstraat, Oude Boazstraat en Margrietlaan verbeterd. Het verbeteren van de kruising van de Handelsweg en Industrieweg, draagt positief bij aan het veiliger en beter toegankelijk maken van onze bedrijventerreinen voor fietsers en daarmee aan de toekomstbestendigheid van onze bedrijventerreinen.

Relaties met andere thema's

Terug naar navigatie - Relaties met andere thema's

Wat we in de leefomgeving realiseren heeft direct invloed op de samenleving. Soms heel zichtbaar in de eigen buurt. Bijvoorbeeld als we samen met de buren een nieuwe groene speelplek realiseren. Maar vaak ook meer indirect. Een gezond en divers bedrijfsleven zorgt voor waardevolle werkgelegenheid. Bij de inrichting van de openbare ruimte houden we rekening met het voorkomen van onveilige donkere hoekjes en zorgen we dat de brandweer ook tijdens onze evenementen er veilig door kan.

De opgaven in dit thema komen ook nadrukkelijk terug in een aantal paragrafen, en dan vooral Duurzaamheid, Wijk- en dorpsgericht werken, Onderhoud kapitaalgoederen en Grondbeleid.

Programma 4: Leefomgeving

Wat valt onder dit programma?

Terug naar navigatie - Wat valt onder dit programma?
Product Portefeuille
Onderdelen Wegen, mobiliteit en verkeer 17 De Vries
Stadsverzorging 18 De Vries
Water 19 De Vries
Groen -en spelen 20 De Vries
Parkeren 21 Van Ulzen
Begraafplaatsen 22 De Vries
Energie, klimaat en milieu 23 Bos
Afvalinzameling 24 Bos
Riolering 25 De Vries

Algemeen

Terug naar navigatie - Algemeen

De gemeente beheert de onderdelen van de leefomgeving die zij in eigendom heeft. Beheren is onderhoud plegen om de leefomgeving netjes en bruikbaar te houden. Maar het is ook vervangen van wat niet meer functioneert of aanpassen als er ander gebruik of functies wenselijk zijn. Een goede leefomgeving is functioneel, duurzaam en mooi. Goed onderhoud is effectief en efficiënt.

De leefomgeving van Meppel is schoon, heel, veilig en goed. Voor het onderhoud hanteren we de bestuurlijk vastgestelde kwaliteitsafspraak voor de verschillende onderdelen van de openbare ruimte (zie paragraaf onderhoud kapitaalgoederen). Daarin staat aangegeven welke kwaliteit we waar en voor welk product nastreven: schoon, heel, veilig, afgewogen tegen wat betaalbaar is. Met het nieuwe beheersysteem Gisib uniformeren we de beheergegevens naar landelijke normeringen en brengen deze data verder op orde.

Bij herinrichtingen in de leefomgeving van Meppel streven we naar ruimtelijke kwaliteit, gebruikskwaliteit en ecologische kwaliteit. We betrekken daarbij de inwoners waar dat kan. Steeds meer komen initiatieven ook bij hen vandaan. Bij dergelijke aanpassingen proberen we kansen voor de energietransitie, de klimaatopgave, het milieu, de biodiversiteit en mobiliteit te benutten. Zo zorgen we voor een goede, gastvrije en gezonde leefomgeving die uitnodigt tot actief gebruik. Een uitdaging daarbij is het faciliteren van oplossingen aan netbeheerders voor het oplossen van de netcongestie. Dit speelt zowel onder de grond om ruimte te vinden voor kabels als boven de grond waar veel stations gebouwd moeten worden. 

 

Beleidskaders

Terug naar navigatie - Beleidskaders
  • Prijskwaliteitskeuze Kwaliteit Op Maat 2014 (KOM)
  • Wegenbeheerplan 2019-2023 en het nog vast te stellen nieuwe wegenbeheerplan 2024-2028
  • Beleidsvisie op uitgeefbaar groen 2017
  • Groene kaart 2012 en lijst monumentale bomen 2008
  • Samen bouwen aan kwaliteit (visie op de fysieke leefomgeving) 2021
  • Kadernotitie Zo doen we groen! 2015
  • Speelruimteplan 2013
  • Riolering en Water Programma 2023-2028
  • Gemeentelijk Verkeer- en Vervoersplan (GVVP) 2017
  • Parkeerbeleid gemeente Meppel 2017
  • Beleidsplan Openbare Verlichting ‘Alles Duurzaam’ 2015-2019.
  • Beheerplan Openbare Verlichting 2021-2025
  • Beheerplan Civieltechnische Kunstwerken 2023-2027
  • Programma Duurzaam
  • Programma Biodiversiteit
  • Lokale Adaptatiestrategie Klimaat en uitvoeringsagenda 2024
  • Transitievisie Warmte 2021
  • Regionale Energiestrategie (RES) 1.0 Drenthe

Wegen, mobiliteit en verkeer

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Optimaliseren verkeersveiligheid en mobiliteit

Terug naar navigatie - Optimaliseren verkeersveiligheid en mobiliteit

De verkeersveiligheid en mobiliteit in de gemeente gaan we verbeteren. Hiervoor maken we gebruik van het Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan (GVVP 2017), het coalitieprogramma en de meldingen die wij ontvangen van bewoners. We werken toe naar een omgevingsprogramma mobiliteit. Hierin komen de uitkomsten van onderzoeken en concrete projecten samen.  

Wat gaan we daarvoor doen?

Veilige en bereikbare wegen

Terug naar navigatie - Veilige en bereikbare wegen

In ons beheer en onderhoud streven we naar veilige en bereikbare wegen. Onze wegen, fiets- en voetpaden, civieltechnische kunstwerken en openbare verlichting vormen de spil in de veiligheid en bereikbaarheid van onze gemeente voor alle gebruikers. 

Wat gaan we daarvoor doen?

Stadsverzorging

Water

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Een schoon en bruikbaar watersysteem

Terug naar navigatie - Een schoon en bruikbaar watersysteem

De watergangen hebben een belangrijke rol in het afvoeren van overtollig hemelwater en daarmee in het voorkomen van wateroverlast. De havens in  Meppel moeten toegankelijk zijn voor de scheepvaart, omdat zij een bijdrage leveren aan onze economie. 

Wat gaan we daarvoor doen?

Groen

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Een rijke biodiversiteit

Terug naar navigatie - Een rijke biodiversiteit

We streven naar een rijke biodiversiteit in stad, dorp en op het platteland. Daarbij hebben zowel bijzondere soorten als de basisnatuur een plek.

Wat gaan we daarvoor doen?

Meppel 3x groener!

Terug naar navigatie - Meppel 3x groener!

We willen beleefbaar, bruikbaar en toekomstbestendig groen. Dit is de samengevatte ambitie van ons groenbeleid Zo doen we groen! Het gaat om:
•    Ik zie goed groen – dat is groen dichtbij, van goede beeldkwaliteit, aantrekkelijk en logisch.
•    Ik ervaar mijn groen – dat is gebruiksvriendelijk groen, uitnodigende hoofdstructuur, groen dooraderde stad, gebiedseigen, indrukwekkend.
•    Ik zorg voor gezond groen – dat is ecologisch gezond, vitaal, toekomstbestendig groen.

 

Wat gaan we daarvoor doen?

Voldoende speelruimte voor kinderen

Terug naar navigatie - Voldoende speelruimte voor kinderen

We realiseren voldoende en veilige speelruimte voor kinderen in de leeftijdsgroepen 0-5 en 6-11, op een bereikbare afstand. Hiermee stimuleren we de fysieke en sociale ontwikkeling van deze kinderen.

Wat gaan we daarvoor doen?

Parkeren

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Goed vindbare, bereikbare en gebruiksvriendelijke parkeermogelijkheden

Terug naar navigatie - Goed vindbare, bereikbare en gebruiksvriendelijke parkeermogelijkheden

Om de parkeervoorzieningen goed bruikbaar te houden, beheren en optimaliseren we de huidige parkeervoorzieningen en systemen. De gemeente groeit. Onze kijk op mobiliteit verandert. Daarom kijken we of dit parkeersysteem en het beleid nog aansluit bij de wensen van de parkeerders en nog passend is in de huidige tijd. 

Wat gaan we daarvoor doen?

Begraafplaatsen

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Energie, klimaat en milieu

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Een klimaatbestendig stedelijk gebied, waar hittestress, wateroverlast en droogte zoveel mogelijk wordt voorkomen.

Terug naar navigatie - Een klimaatbestendig stedelijk gebied, waar hittestress, wateroverlast en droogte zoveel mogelijk wordt voorkomen.

In 2024 heeft de raad de Lokale Adaptatie Strategie (LAS) vastgesteld. Onderstaande punten dragen bij aan de realisatie van de doelen uit deze LAS. 

Wat gaan we daarvoor doen?

Energiebesparing, aardgasvrije gebouwen en duurzame energie opwek

Terug naar navigatie - Energiebesparing, aardgasvrije gebouwen en duurzame energie opwek

We willen aan de ene kant zo veel mogelijk energie besparen en onze gebouwen aardgasvrij hebben. Aan de andere kant willen we duurzame energie opwekken. We streven daarbij naar 100% lokaal eigendom.

Wat gaan we daarvoor doen?

Een milieuveilige en gezonde leefomgeving in de gemeente Meppel.

Terug naar navigatie - Een milieuveilige en gezonde leefomgeving in de gemeente Meppel.

We beschermen de (fysieke) leefomgeving door een risicogestuurde uitvoering van de milieutaken door de Omgevingsdienst Drenthe. 

Wat gaan we daarvoor doen?

Afvalinzameling

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

We richten ons op maximale bronscheiding en zo min mogelijk huishoudelijk restafval tegen maatschappelijk aanvaardbare kosten

Terug naar navigatie - We richten ons op maximale bronscheiding en zo min mogelijk huishoudelijk restafval tegen maatschappelijk aanvaardbare kosten

 

 

Wat gaan we daarvoor doen?

Riolering

Beleidsindicatoren

Terug naar navigatie - Beleidsindicatoren
Programma 4
Indicator Eenheid 2020 2021 2022 2023
Omvang huishoudelijk restafval kg per inwoner 155 155 149 nog niet bekend
Percentage bekende hernieuwbare elektriciteit % 7,2% 8,4% 10,5% nog niet bekend
Bron: www.waarstaatjegemeente.nl
Ontleend aan: CBS Statistiek Huishoudelijk Afval
Opgenomen zijn de uitkomsten van de verplichte beleidsindicatoren conform het Besluit Begroting en Verantwoording Provincies en Gemeenten

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?
Bedragen x €1.000
Exploitatie Realisatie 2023 Begroting 2024 Primaire begroting 2025 Totaal Primaire begroting 2026 Totaal Primaire begroting 2027 Totaal Primaire begroting 2028 Totaal
Lasten
Leefomgeving
Wegen, mobiliteit en verkeer 5.184 4.882 6.006 5.928 6.077 6.135
Stadsverzorging 923 1.016 1.310 1.421 1.485 1.486
Water 501 786 505 505 507 508
Groen en spelen 4.451 4.819 4.964 4.998 5.061 5.049
Parkeren 967 996 1.014 1.015 1.028 1.024
Begraafplaatsen 469 469 411 383 386 389
Energie, klimaat en milieu 2.513 3.301 3.487 3.637 3.481 3.491
Afvalinzameling 3.115 3.471 3.624 3.629 3.749 3.739
Riolering 2.264 2.306 2.366 2.440 2.632 2.707
Totaal Leefomgeving 20.387 22.046 23.687 23.956 24.407 24.527
Totaal Lasten 20.387 22.046 23.687 23.956 24.407 24.527
Baten
Leefomgeving
Wegen, mobiliteit en verkeer -229 -125 -339 -129 -129 -129
Stadsverzorging -31 0 -167 -167 -167 -167
Water -417 -444 -469 -469 -469 -469
Groen en spelen -90 -133 -85 -85 -85 -85
Parkeren -1.493 -1.538 -1.579 -1.617 -1.617 -1.617
Begraafplaatsen -252 -235 -235 -230 -230 -230
Energie, klimaat en milieu -276 -651 -787 -747 -657 -657
Afvalinzameling -4.067 -4.503 -4.529 -4.600 -4.672 -4.742
Riolering -3.040 -3.134 -3.443 -3.551 -3.775 -3.848
Totaal Leefomgeving -9.894 -10.763 -11.633 -11.595 -11.800 -11.944
Totaal Baten -9.894 -10.763 -11.633 -11.595 -11.800 -11.944
Saldo van baten en lasten 10.493 11.283 12.054 12.361 12.606 12.582
Onttrekkingen
Leefomgeving
Energie, klimaat en milieu -245 -30 0 0 0 0
Totaal Leefomgeving -245 -30 0 0 0 0
Totaal Onttrekkingen -245 -30 0 0 0 0
Totaal reserve mutaties -245 -30 0 0 0 0
Terug naar navigatie - Toelichting financiën

Toelichting

Begroting 2025 ten opzichte van 2024
Wegen
Het onderhoudsbudget wegen is in 2025 verhoogd met € 160.000 voor de maatregelen volgend uit het Actieplan Fiets. Deze € 160.000 is gelijk aan de begrote subsidie waarop we een beroep doen. Het gaat om de vervanging van asfalt en verbetering van de kwaliteit van het fietspad Rijksweg Nijeveen en de aanpassing van fietsoversteekplaatsen aan de Brandemaat. Verder hebben we vanuit het Beheerplan Civieltechnische Kunstwerken 2023-2027 extra middelen opgenomen voor de uitvoering van onderhoud aan kunstwerken. 

Stadsverzorging
Vanuit het investeringsprogramma hebben we een aantal veegmachines vervangen. Door de kapitaallasten van deze investering zijn de kosten op het product straatreiniging toegenomen.

Water
Het onderhoudsbudget water is in 2024 incidenteel verhoogd voor het baggeren van de wachthaven. 

Energie, klimaat en milieu
Onder invloed van autonome ontwikkelingen (loon- en prijsstijgingen) hebben we de bijdrage aan de Omgevingsdienst Drenthe (voorheen Regionale Uitvoeringsdienst) ten opzichte van 2024 met € 184.000 verhoogd. 

Afval
Wat opvalt is dat steeds minder inwoners van Meppel hun grof huishoudelijk afval aanbieden bij het Afval Brengstation (ABS) in Havelte. Minder aanbieders betekent minder inkomsten maar ook minder stortkosten. Omdat de vaste  exploitatiekosten van het ABS stabiel blijven is deze ontwikkeling per saldo nadelig voor Meppel. De exploitatie bijdrage van Meppel is ten opzichte van 2024 verhoogd met € 40.000.

Begroting 2025 en meerjarenperspectief
Wegen
Bij een aantal wegen moeten we de asfaltdeklaag hoognodig vervangen en ook de kosten van asfalt zijn enorm gestegen. Hiervoor hebben we met ingang van 2025 jaarlijks € 255.000 extra budget opgenomen. Verder hebben we vanuit het Beheerplan Civieltechnische Kunstwerken 2023-2027 extra middelen opgenomen voor de uitvoering van onderhoud aan kunstwerken.   

Stadsverzorging
Gemeenten ontvangen met ingang van 2023 een zogenaamde Prullenbakkenvergoeding. Deze vergoeding is bedoeld voor het opruimen van zwerfafval en de verwerking van verpakkingsafval. Meppel ontvangt hiervoor jaarlijks € 33.000. Daarnaast ontvangen gemeenten met ingang van 2023 een aparte vergoeding voor het opruimen, vegen en verwerken van wegwerpplastic. Meppel ontvangt vanuit deze Single Used Plastis (SUP) regeling jaarlijks € 134.000. Deze uitkering krijgen we achteraf. Extra onderhoudsbudget is opgenomen voor de prijsontwikkelingen op het gebied van onkruidbestrijding.

Parkeren
De parkeerbudgetten zijn aangepast voor indexatie. De tarieven van de parkeervergunningen en ontheffingen hebben we geïndexeerd. De gehanteerde parkeertarieven voor betaald parkeren zijn voor 2025 ongewijzigd ten opzichte van 2024. Een eventuele aanpassing van deze parkeertarieven verwerken we na en in samenhang met de actualisatie van het parkeerbeleid.

Riolering
De (meerjarige) toename van de lasten riolering ontstaan door aanvullende kapitaallasten vanuit de investeringen in riolering. De inkomsten uit de rioolheffing zijn bijgesteld voor de tariefsaanpassing en de ontwikkeling van het aantal aansluitingen.

Voor het overige: de lasten op dit programma zijn ook gewijzigd met name door het toepassen van een andere verdeelsystematiek voor de personeelskosten ingaande het begrotingsjaar 2025. Het totale personeelsbudget is ten opzichte van de perspectiefnota niet gewijzigd. De andere verdeling leidt er toe dat vanaf 2025 aan het ene product meer personeelskosten zijn toegerekend, aan het andere product juist minder.

Investeringen

Terug naar navigatie - Investeringen
Investeringsplanning (bedragen in €) Benodigd krediet Begrote inkomsten / bijdrage van derden Netto-investering Realisatie t/m 2023 Resterend benodigd krediet Reeds beschikbaar gesteld Beschikbaar te stellen krediet 2025 Raming 2026 en verder
Programma 4 - Leefomgeving
Materieel/wagenpark 5.101.000 - 5.101.000 5.075 5.095.925 1.950.925 1.425.000 1.720.000
Openbare ruimte
Binnenstad/centrumschil 2.827.504 75.571 2.751.933 670.782 2.156.722 2.156.722 0 -
Koedijkslanden 828.000 - 828.000 - 828.000 449.000 379.000 -
Noordpoort/stadsentree/Meppel Noord 34.298.000 23.400.000 10.898.000 28.132 34.269.868 29.969.868 - 4.300.000
Bruggen/oeverbescherming 8.916.100 - 8.916.100 4.316 8.911.784 3.622.684 1.634.000 3.655.100
Actieplan Fiets 1.472.100 775.600 696.500 58.526 1.413.574 1.015.474 192.250 205.850
Wijk- en dorpsgericht werken 190.000 14.000 176.000 - 190.000 190.000 - -
Overig 5.404.500 401.500 5.003.000 1.437.313 3.967.187 2.047.187 880.000 1.040.000
Subtotaal Openbare Ruimte 53.936.204 24.666.671 29.269.533 2.199.069 51.737.135 39.450.935 3.085.250 9.200.950
Afvalinzameling en klimaat 1.817.653 - 1.817.653 57.840 1.759.813 1.159.813 300.000 300.000
Riolering
Riolering 1e aanleg 6.632.000 - 6.632.000 574.330 6.057.670 6.057.670 -0 -
Rioolvervanging 2.250.000 - 2.250.000 104.470 2.145.530 831.530 114.000 1.200.000
Subtotaal Riolering 8.882.000 - 8.882.000 678.800 8.203.200 6.889.200 114.000 1.200.000
Totaal Programma 4 - Leefomgeving 69.736.857 24.666.671 45.070.186 2.940.784 66.796.073 49.450.873 4.924.250 12.420.950
Terug naar navigatie - Toelichting investeringen

Toelichting

Materieel/ wagenpark
Het benodigde krediet voor materieel en wagenpark (inclusief materieel voor afvalinzameling) betreft de benodigde vervangingsinvesteringen voor de komende jaren. Uitgangspunt is duurzame vervanging waar mogelijk. 

Openbare ruimte
Binnenstad/centrumschil
De investeringen in de binnenstad/centrumschil betreffen de (afronding van) de herontwikkeling Bleekerseiland (€ 1,5 miljoen), herinrichting Westeinde en Voorstraat (samen € 325.000) en de afronding van onderdelen uit het Binnenstadsplan.

Koedijkslanden
In de wijk Koedijkslanden realiseren we de herinrichting van de J. van Goyenstraat en B. van der Helststraat. We starten met de aanleg van een infiltratieriool voor de afvoer van hemelwater, waarna we de werkzaamheden in 2025 afronden.

Noordpoort/ stadsentree/ Meppel Noord
In 2023 heeft het Rijk een omvangrijke subsidie verstrekt voor de realisatie van de stadsentree, de reconstructie van de Steenwijkerstraatweg en de realisatie van de fietstunnel onder de N375 ter hoogte van de watertoren. Op basis van de subsidieaanvraag is in de programmabegroting 2024 een bedrag van € 33,3 miljoen gereserveerd voor de totale ontwikkeling. Van dit bedrag is voor 2024 € 29 miljoen beschikbaar gesteld voor de realisatie van de stadsentree. De verdere uitwerking en planvorming is gestart. Hierbij betrekken we ook de al beschikbaar gestelde kredieten voor de maatregelen rotonde watertoren en infrastructurele maatregelen Meppel Noord.

Bruggen/ oeverbescherming
De investeringen voor bruggen en oeverbescherming hebben we opgenomen volgens het beleidsplan civieltechnische kunstwerken. In het totaal benodigd krediet zijn onder andere opgenomen de vervanging van de damwand Mallegatsgracht/ Eendrachtstraat, vervanging Boazbrug en de vervanging van de Eekmolenbrug. Van deze investeringen zijn de benodigde kredieten al beschikbaar gesteld. Het voor 2025 beschikbaar te stellen bedrag bestaat onder andere uit een krediet voor de vervanging van de damwand in het Wilhelminapark, vervanging steiger/beschoeiing Rumptigerpad en een aanvullend krediet voor de vervanging van de Mallegatsgracht/ Eendrachtstraat. In latere jaren staat onder andere de vervanging van de oeverconstructies Blankenstein en de vervanging van de remmingswerken bij de Eshuisbrug, Grote Kaapbrug en Kleine Kaapbrug gepland.

Actieplan Fiets
In 2024 is het Actieplan Fiets vastgesteld. De investeringen zijn opgenomen in lijn met het actieplan. Voor 2025 staan de aanpak van de fietsoversteek kruispunt Handelsweg-Industrieweg en de asfaltering van het fietspad Rumptigerpad gepland. De verbreding van het fietspad Zomerdijk wordt uitgesteld. Deze wordt in samenhang met de ontwikkeling Stadsentree uitgevoerd. Ook staat in 2025 de reconstructie van het kruispunt Kastanjelaan gepland. Deze voeren we samen met de vervanging van de Eekmolenbrug uit.

Wijk- en dorpsgericht werken
Bij de bestuursrapportage 2024 zijn kredieten beschikbaar gesteld voor de initiatieven rondom Kalverwei, Keucheniusstraat, zwemplas Nijeveen en Osseweide.

Overig
De overige investeringen betreffen onder ander de omvorming van openbare verlichting naar LED, de vervanging van speeltoestellen en de vervanging van zieke bomen in lijn met de beheerplannen. Daarnaast is de vervanging van de verkeersregelinstallatie (VRI) Meppel-Zuid voorzien. Rijkswaterstaat voert deze uit samen met de gemeente Staphorst en onze gemeente.  

Afvalinzameling en klimaat
Het gaat hierbij om de investeringen in afzet- en ondergrondse containers. Het krediet voor investeringen klimaatadaptie is bestemd voor fysieke ingrepen waarmee we klimaatknelpunten in de openbare ruimte aanpakken.

Riolering
De investeringen in riolering 1e aanleg zijn gekoppeld aan de bouwplanning van de nieuwbouwwijken en de ontwikkeling binnen de grondexploitaties. De toekomstige vervangingsinvesteringen in de riolering zijn opgenomen op basis van de uitgangspunten in het Riolering en Water Programma. Onderdeel van de vervangingsinvesteringen riolering zijn onder andere de rioolvervanging aan de Voorstraat en de realisatie van infiltratieriool aan de J. van Goyenstraat en B. Van der Helststraat. Daarnaast zetten we ook in op de vervanging/ renovatie van rioolgemalen en bergbezinkbassins.

Programma 5: Ruimtelijke ontwikkeling

Algemeen

Terug naar navigatie - Algemeen

Uitgangspunt voor onze leefomgeving is een prettig woon- en leefklimaat. Met de ontwikkelingen in de fysieke leefomgeving dragen we daaraan bij. Dit doen we zowel zelf als ondersteunend aan de initiatieven uit de samenleving. Hierbij integreren we onze duurzaamheidsambities en betrekken we actief onze samenleving. De leefomgeving moet klaar zijn voor de toekomst. Kwaliteit staat daarbij voorop. Het instrument om hier richting aan te geven is de omgevingsvisie en de daarbij behorende omgevingsprogramma's. 

Beleidskaders

Terug naar navigatie - Beleidskaders
  • Samen bouwen aan kwaliteit, visie op de fysieke leefomgeving (2021)
  • Kaderdocumenten voor de implementatie Omgevingswet
  • Gebiedsvisies, stedenbouwkundige visies, omgevingsplan (van rechtswege) en beeldkwaliteitsplannen
  • Beleidsnota ‘Meppeler Erfgoed NU’ (2021)
  • Kwaliteitsmanifest 2021
  • Kadernotitie Zo doen we groen! 2015
  • Programma Duurzaam
  • Lokale Adaptatiestrategie Klimaat en uitvoeringsagenda 2024
  • Regionale Energie Strategie (RES) 1.0 Drenthe
  • Transitievisie Warmte
  • Programma Biodiversiteit

Ontwikkeling van de fysieke leefomgeving

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Duurzaam woningaanbod

Terug naar navigatie - Duurzaam woningaanbod

Naast de strategie voor verstedelijking voor de middellange termijn, geven we met diverse lopende woningbouwprojecten, zoals Nieuwveense Landen, Danninge Erve Zuid en Noordpoort, invulling aan de huidige woonopgave met een duurzaam woningaanbod.  

Samen met bewoners, corporaties en huurdersverenigingen werken we aan het opstellen en uitvoeren van warmteplannen en de zogenoemde "Geen Spijt"- maatregelen.

We zetten via de prestatieafspraken met de corporaties en huurdersverenigingen in op het verduurzamen van het corporatiesbezit. Hierbij kijken we naar renovaties, bewustwording en circulair bouwen. 

Wat gaan we daarvoor doen?

Groeiend kwaliteit toevoegen

Terug naar navigatie - Groeiend kwaliteit toevoegen

Onze ambitie is om kwalitatief en inclusief te groeien. Onze duurzaamheidsambities blijven daarbij een belangrijk uitgangspunt. Na een goede start in 2024 gaan we nu verder met dit streven. De prioritaire projecten (zoals Nieuwveense Landen en Noordpoort) gaan de volgende fasen in. De strategische keuzes hoe we kwalitatief gaan groeien leggen we vast in de omgevingsvisie. Wel zijn er een aantal accentverschuivingen. Denk hierbij aan het eerder opstellen van de ontwikkelstrategie voor het stationsgebied. Behalve dat we als gemeente zelf gebieden in ontwikkeling brengen, blijven we ook inzetten in het ondersteunen van particuliere initiatieven.

Wat gaan we daarvoor doen?

Solide invoering Omgevingswet

Terug naar navigatie - Solide invoering Omgevingswet

De Omgevingswet en de Wet Kwaliteitsborging bouw is in werking. Dit is een grote transitie voor overheden, inwoners en bedrijven. Iedereen krijgt te maken met veranderingen: in wettelijk kader, beleidsmatige en juridische instrumenten en in sturing. Dat vraagt extra inzet op aanpassing van onze systemen, werkwijzen en het omgevingsplan.

Wat gaan we daarvoor doen?

Bouwen en wonen

Algemeen

Terug naar navigatie - Algemeen

We geven uitvoering aan het beleid van (toezicht op) omgevingsvergunningen in de fysieke leefomgeving. We verlenen bijvoorbeeld vergunningen voor de komst van middenspanningsstations. De omgevingsvergunning is één van de gemeentelijke instrumenten onder de Omgevingswet. Binnen dit product dragen we bij aan de doelstellingen voor de ontwikkeling van de fysieke leefomgeving.

Grondexploitaties woningen

Beleidsindicatoren

Terug naar navigatie - Beleidsindicatoren
Programma 5
Indicator Eenheid 2020 2021 2022 2023
Nieuw gebouwde woningen per 1.000 woningen 15,3 10,4 5,0 nog niet bekend
Bron: www.waarstaatjegemeente.nl
Ontleend aan: CBS-Bevolkingstratistiek, COELO, Basisregistraties adressen en gebouwen, CBS-Statistiek Waarde Onroerende Zaken
Opgenomen zijn de uitkomsten van de verplichte beleidsindicatoren conform het Besluit Begroting en Verantwoording Provincies en Gemeenten

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?
Bedragen x €1.000
Exploitatie Realisatie 2023 Begroting 2024 Primaire begroting 2025 Totaal Primaire begroting 2026 Totaal Primaire begroting 2027 Totaal Primaire begroting 2028 Totaal
Lasten
Ruimtelijke ontwikkeling
Ontwikkeling fysieke leefomgeving 2.316 2.213 2.711 2.542 2.544 2.545
Bouwen en wonen 1.158 2.293 1.286 1.363 1.363 1.363
Grondexploitaties woningen 7.382 21.752 19.150 22.122 16.122 12.865
Totaal Ruimtelijke ontwikkeling 10.857 26.259 23.147 26.027 20.028 16.773
Totaal Lasten 10.857 26.259 23.147 26.027 20.028 16.773
Baten
Ruimtelijke ontwikkeling
Ontwikkeling fysieke leefomgeving -86 -89 -9 -9 -9 -9
Bouwen en wonen -1.369 -1.959 -926 -926 -926 -926
Grondexploitaties woningen -8.091 -21.752 -19.150 -22.122 -16.122 -12.865
Totaal Ruimtelijke ontwikkeling -9.546 -23.800 -20.084 -23.056 -17.056 -13.799
Totaal Baten -9.546 -23.800 -20.084 -23.056 -17.056 -13.799
Saldo van baten en lasten 1.311 2.458 3.062 2.971 2.973 2.973
Onttrekkingen
Ruimtelijke ontwikkeling
Ontwikkeling fysieke leefomgeving -335 0 0 0 0 0
Totaal Ruimtelijke ontwikkeling -335 0 0 0 0 0
Totaal Onttrekkingen -335 0 0 0 0 0
Totaal reserve mutaties -335 0 0 0 0 0
Terug naar navigatie - Toelichting financiën

Toelichting

Begroting 2025 ten opzichte van 2024
Bouwen en wonen
De lasten en baten voor het product bouwen en wonen zien voor een groot deel op de uitvoering woningwet, bouwverordeningen en vergunningverlening. inclusief bijbehorende leges. Naast deze posten zijn in de begroting 2024 voor circa € 900.000 aan incidentele middelen beschikbaar gesteld voor start bouwimpuls en huisvesting aandachtsgroepen. Deze regelingen bieden de mogelijkheid om ontwikkelaars te faciliteren in het mogelijk maken van ontwikkelingen.Tegenover deze gelden staat een specifieke uitkering van het Rijk. 

Begroting 2025 en meerjarenperspectief
Ontwikkeling fysieke leefomgeving
Voor de jaren 2025 en verder zijn extra middelen opgenomen voor de verdere uitwerking van de Omgevingswet (€ 150.000) en de verkenning van de mogelijkheden rondom het station Meppel en het uitwerken van een ontwikkelvisie (€ 200.000). 

Grondexploitaties woningen
De lasten voor de grondexploitaties zijn gebaseerd op het Meerjarenperspectief Grondexploitaties 2024 (MPG). Dit betreft de grondexploitaties Nieuwveense Landen, Kop van Noordpoort en Danninge Erve.
De grondexploitaties zijn budgetneutraal begroot. Er wordt geen rekening gehouden met eventuele (tussentijdse) winstnemingen.

Voor het overige: de lasten op dit programma zijn ook gewijzigd met name door het toepassen van een andere verdeelsystematiek voor de personeelskosten ingaande het begrotingsjaar 2025. Het totale personeelsbudget is ten opzichte van de perspectiefnota niet gewijzigd. De andere verdeling leidt er toe dat vanaf 2025 aan het ene product meer personeelskosten zijn toegerekend, aan het andere product juist minder.

Programma 6: Economische ontwikkeling

Wat valt onder dit programma?

Terug naar navigatie - Wat valt onder dit programma?
Product Portefeuille
Onderdelen Recreatie en toerisme 29 Van Ulzen
Regionale samenwerking 30 De Vries / Van Ulzen
Economische zaken 31 De Vries
Grondexploitaties niet-woningen en grondzaken 32 De Vries

Algemeen

Terug naar navigatie - Algemeen

Een vitale, toekomstbestendige economie is van groot belang voor de leefbaarheid en sociale structuur van onze gemeente. Daarom zet de gemeente in op het versterken van onze lokale economie. Dat doen wij door ruimte te bieden, innovatie en ontwikkeling te stimuleren en door samen te werken met onze partners in de regio. Economische impact maken we ook via het stimuleren van de deeleconomie, door samen te delen blijft er meer geld over voor andere uitgaven. 

Beleidskaders

Terug naar navigatie - Beleidskaders
  • Samen bouwen aan kwaliteit, Visie op de fysieke leefomgeving 2021
  • Binnenstadplan/Regiostedenfonds
  • Evenementenbeleid
  • Regionale Energie Strategie (RES) 1.0 Drenthe
  • Transitievisie Warmte
  • Nota Grondbeleid 2021
  • Grondprijzennota 2024
  • Meerjarenperspectief grondexploitatie 2024
  • Beleidskader uitgifte onroerend goed 2023

Recreatie en toerisme

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Regionale samenwerking

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Economische zaken

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Economische innovatie, ontwikkeling en samenwerking.

Terug naar navigatie - Economische innovatie, ontwikkeling en samenwerking.

Bedrijven en organisaties moeten zich ontwikkelen om ook in de toekomst relevant te zijn. Waar mogelijk doen zij dit zelf maar soms is hulp noodzakelijk. 

Wat gaan we daarvoor doen?

Ruimte bieden om te werken

Terug naar navigatie - Ruimte bieden om te werken

Ons lokaal gewortelde midden- en kleinbedrijf is dé motor van de Meppeler economie. Wij willen hen ruimte bieden om te innoveren en te ondernemen. Zo kunnen zij blijven zorgen voor banen, economische dynamiek én hun bijdrage leveren aan de grote veranderingen die op ons afkomen.

Naast ruimte om een bedrijf uit te kunnen breiden is een gebrek aan ruimte op het elektriciteitsnet een steeds groter probleem voor ons bedrijfsleven. Deze problematiek vraagt om nieuwe vormen van samenwerking tussen bedrijven onderling maar ook met netbeheerders en overheden.

Wat gaan we daarvoor doen?

Grondexploitaties niet-woningen en grondzaken

Beleidsindicatoren

Terug naar navigatie - Beleidsindicatoren
Programma 6
Indicator Eenheid 2020 2021 2022 2023
Functiemenging % 55,2% 55,5% 55,8% 12,8
Vestigingen (van bedrijven) per 1.000 inw.15 t/m 64jr 160,0 165,3 172,8 173,2
Bron: www.waarstaatjegemeente.nl
Ontleend aan: CBS-BAG/LISA, LISA
Opgenomen zijn de uitkomsten van de verplichte beleidsindicatoren conform het Besluit Begroting en Verantwoording Provincies en Gemeenten

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?
Bedragen x €1.000
Exploitatie Realisatie 2023 Begroting 2024 Primaire begroting 2025 Totaal Primaire begroting 2026 Totaal Primaire begroting 2027 Totaal Primaire begroting 2028 Totaal
Lasten
Economische ontwikkeling
Recreatie en toerisme 421 361 369 372 372 352
Regionale samenwerking 395 609 538 558 578 598
Economische zaken 1.709 1.967 1.825 1.686 1.686 1.686
Grondexploitaties niet-woningen en grondzaken 4.058 6.417 5.609 4.656 4.817 4.923
Totaal Economische ontwikkeling 6.584 9.355 8.341 7.273 7.454 7.559
Totaal Lasten 6.584 9.355 8.341 7.273 7.454 7.559
Baten
Economische ontwikkeling
Recreatie en toerisme 0 0 0 0 0 0
Regionale samenwerking -53 -25 0 0 0 0
Economische zaken -428 -173 -129 21 21 21
Grondexploitaties niet-woningen en grondzaken -4.229 -6.498 -5.349 -4.393 -4.447 -4.516
Totaal Economische ontwikkeling -4.709 -6.696 -5.478 -4.372 -4.426 -4.495
Totaal Baten -4.709 -6.696 -5.478 -4.372 -4.426 -4.495
Saldo van baten en lasten 1.874 2.659 2.864 2.901 3.028 3.064
Onttrekkingen
Economische ontwikkeling
Economische zaken -220 -420 -228 -228 -228 -228
Totaal Economische ontwikkeling -220 -420 -228 -228 -228 -228
Totaal Onttrekkingen -220 -420 -228 -228 -228 -228
Totaal reserve mutaties -220 -420 -228 -228 -228 -228
Terug naar navigatie - Toelichting financiën

Toelichting

Begroting 2025 ten opzichte van 2024
Regionale samenwerking
De lasten in 2025 zijn lager dan in 2024 omdat deze het laatste jaar van afwikkeling van Circulaire havens oevers S is. Verder zijn de lasten van lobby regio Zwolle vanaf 2025 niet meer geraamd (€ 50.000). De middelen waren via de perspectiefnota 2022-2025 voor drie jaar beschikbaar gesteld. 

Economische zaken
De lasten economische zaken bestaan met name uit de (personele) inzet en onderzoeken gekoppeld aan de doelstellingen van dit product. 
In 2025 zijn de resterende middelen (€ 150.000) opgenomen voor de afwikkeling van de toegekende subsidies voor gevelverbetering en transformatie van centrumfunctie naar wonen. Tegenover deze kosten staat een gelijke bijdrage vanuit het Regiostedenfonds.

Begroting 2025 en meerjarenperspectief
Recreatie en toerisme
De lasten voor recreatie en toerisme bestaan onder andere uit de jaarlijkse bijdrage (ca. € 55.000) aan Recreatieschap Drenthe en de subsidieverlening  aan en ondersteuning van evenementen (ca. € 220.000). Onderdeel hiervan is de jaarlijkse bijdrage aan Meppel Event Desk (ca. € 52.000 per jaar) en de bijdrage aan Donderdag Meppeldag (ca. € 61.000 per jaar).

Grondexploitaties niet-woningen en grondzaken
De lasten voor de grondexploitaties zijn gebaseerd op het Meerjarenperspectief Grondexploitaties 2024 (MPG). Dit gaat om de grondexploitaties Blankenstein, Noord III/IV, Oevers D en Oevers E. De grondexploitaties zijn budgetneutraal begroot. We houden geen rekening met eventuele (tussentijdse) winstnemingen.

Naast de grondexploitaties zijn ook de werkzaamheden ten aanzien van grondzaken opgenomen bij dit onderdeel. Dit gaat om onder andere de kosten en opbrengsten gerelateerd aan de multifunctionele accommodaties Het Palet en De Plataan en overig gemeentelijk vastgoed.

Investeringen

Terug naar navigatie - Investeringen
Investeringsplanning (bedragen in €) Benodigd krediet Begrote inkomsten / bijdrage van derden Netto-investering Realisatie t/m 2023 Resterend benodigd krediet Reeds beschikbaar gesteld Beschikbaar te stellen krediet 2025 Raming 2026 en verder
Programma 6 - Economische ontwikkeling
Bijdrage Kornwerderzand 250.000 - 250.000 - 250.000 250.000 - -
Dakrenovatie Bibliotheek 150.000 - 150.000 - 150.000 150.000 - -
Totaal Programma 6 - Economische ontwikkeling 400.000 - 400.000 - 400.000 400.000 - -
Terug naar navigatie - Toelichting investeringen

Toelichting

Bijdrage Kornwerderzand

De bijdrage in het sluizencomplex Kornwerderzand draagt bij aan het havenbehoud en de havenontwikkeling in de regio en maakt onderdeel uit van de totale regiobijdrage Kornwerderzand. 
Er wordt gewerkt aan een regionale bestuursovereenkomst in relatie tot de vernieuwing van het sluizencomplex bij Kornwerderzand. De beoogde bijdrage van de gemeente Meppel maakt onderdeel uit van deze overeenkomst.

Dakrenovatie bibliotheek
Bij de bestuursrapportage 2024 is een krediet beschikbaar gesteld voor renovatie van het dak van de bibliotheek. Naar aanleiding van uitgevoerde dakinspecties is het noodzakelijk om het dak van de bibliotheek op korte termijn te renoveren om lekkages te voorkomen. De opdracht is in 2024 verstrekt en afronding is voorzien eind 2024/begin 2025.