Thema Bestuur, dienstverlening en veiligheid

Algemeen

Terug naar navigatie - Algemeen

In dit thema werken we drie onderwerpen uit:
•    Bestuur
•    Dienstverlening naar onze inwoners 
•    Openbare orde en veiligheid in Meppel. 

We staan voor grote uitdagingen in Nederland, maar ook lokaal. Het vertrouwen van de burger in de overheid is niet altijd meer vanzelfsprekend. Als bestuur moeten we daarom blijven werken aan goed bestuur, goede dienstverlening. Ook moeten we onze verantwoordelijkheid nemen in het kader van openbare orde en veiligheid en ondermijning. 

Ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Ontwikkelingen

Bestuur
Een bestuur dat zichtbaar, transparant en benaderbaar is voor alle inwoners en organisaties van Meppel is belangrijk. De tijd van de bepalende -en zelfs die van de regisserende- overheid ligt achter ons. Het komt meer aan op faciliteren en samenwerken. Daarom zoeken wij nadrukkelijk de samenleving op. Niet besturen vanuit het kantoor, maar erop uit. Door meer bezoeken te brengen aan onder andere maatschappelijke organisaties, wijkplatformen of werkgevers willen wij werken aan onze zichtbaarheid. 
Collegiaal bestuur staat bij ons voorop. Besluiten nemen we samen en we staan er ook samen voor. Als college willen we een vruchtbare verhouding met de hele raad. 
In verband met het vertrek van onze vorige burgemeester werft de gemeenteraad een nieuwe die naar verwachting in het voorjaar van 2025 begint. Daarna starten we de voorbereidingen op voor de gemeenteraadsverkiezingen van 2026.   

Dienstverlening
Ook zetten we de komende jaren in op het zijn van een betrouwbare overheid. Hoe? Door duidelijk te zijn in onze communicatie. En door in onze dienstverlening en in ons werk inwonergericht te zijn. En door informatie steeds meer proactief met onze inwoners te delen. Door nieuwe dingen te leren en nieuwe programma’s te gebruiken, kunnen onze medewerkers hun werk nog beter doen. 

Veiligheid
Ontwikkeling van (politieke) polarisatie, radicalisering en extremisme hebben effect op de democratische rechtsorde en openbaar bestuur/overheid. De afgelopen jaren zijn de maatschappelijke vraagstukken complexer geworden. Ook heeft de overheid ten tijde van corona vergaande maatregelen moeten nemen om snelle verspreiding van het virus te verminderen. Dit is van invloed geweest op het veiligheidsdomein. Daarnaast hebben meerdere oorlogen en de geopolitieke situatie in de wereld ook effect in ons land en ook in Meppel. We zien tendensen en ontwikkelingen in de vormen van criminaliteit. Er is een verschuiving naar meer online criminaliteit. De komende jaren werken we aan de aanpak van cybercriminaliteit, ondermijning, leefbaarheid en aan het veiligheidsgevoel van onze inwoners. Dit doen we samen met onze (interne) partners, maatschappelijke (zorg) organisaties, politie, brandweer en Openbaar Ministerie. Als lokale overheid vertolken we hierin een belangrijke rol. Maar ook inwoners en organisaties zelf. Veiligheid gaat ons allemaal aan en alleen door hierin samen te werken maken we van Meppel een nog veiliger en plezieriger gemeente om te wonen, werken en verblijven. 

Ondermijning 
De laatste jaren maakt de georganiseerde criminaliteit (onderwereld) in toenemende mate gebruik van diensten uit de ‘bovenwereld’. Deze verwevenheid van boven- en onderwereld ondermijnt onze samenleving en rechtsstaat. Als vertegenwoordigers van het openbaar bestuur dragen wij hierin een grote verantwoordelijkheid. 

Participatie 
Als overheid, politiek en college is het belangrijk om midden in de samenleving te staan. Dit is makkelijker gezegd dan gedaan, want verwachtingen kunnen uiteenlopen. Met het nieuwe participatiebeleid voor de hele gemeentelijke organisatie geven we duidelijkheid hoe wij participatie de ruimte geven. Deze kaders zijn daarbij niet bedoeld om mensen of ideeën uit te sluiten, maar wel om duidelijkheid te creëren en daarmee mogelijke teleurstellingen te voorkomen. We kunnen immers niet alles zomaar uitvoeren.

Organisatie 
Een belangrijke opgave voor de gemeentelijke organisatie is kunnen en leren omgaan met veranderingen en ontwikkelingen. Wil de organisatie de betrouwbare uitvoerder zijn van politieke besluiten, dan zijn regelmatig onderhoud en af en toe een diepte-investering nodig. De ontwikkelingen in de samenleving vragen extra inzet om een aantrekkelijke werkgever te zijn en te blijven. Dat vraagt veel inzet van iedereen en ook financiële middelen. Zie ook verder in de paragraaf bedrijfsvoering. 

Relaties met andere thema's

Terug naar navigatie - Relaties met andere thema's

Het thema bestuur, dienstverlening en veiligheid is een breed thema en heeft raakvlakken met onze andere thema's. Daarom wordt er nauw samengewerkt met de collega's van andere thema's, bijvoorbeeld op het gebied van Economie, Wijk- en dorpsgericht werken en Ruimte. Vanuit de samenwerking stellen we elkaar in staat om de juiste dingen te doen voor onze inwoners. 

Programma 7: Bestuur, dienstverlening en veiligheid

Algemeen

Terug naar navigatie - Algemeen

In dit programma gaat het over het bestuur (de gemeenteraad en het college van B&W), over veiligheid in de breedste zin van het woord en over hoe we onze inwoners ontvangen en bedienen wanneer zij zich bij de gemeente melden. 

De gemeenteraad is begonnen met het benoemingsproces om een nieuwe burgemeester te vinden voor de gemeente Meppel. In het voorjaar van 2025 zal naar verwachting de nieuwe burgemeester van Meppel beginnen. De nieuwe burgemeester wordt door de Kroon benoemd. 

Beleidskaders

Terug naar navigatie - Beleidskaders

Beleidskaders bestuur:

  • Coalitieakkoord 2022-2026
  • Griffieplan ‘De Meppeler raad - betrokken en toegankelijk (2024-2026)’

Beleidskaders dienstverlening:

  • Visie op dienstverlening 2023
  • Koers gemeente Meppel 2019
  • Informatiebeleid 2022

Beleidskaders Openbare Orde en Veiligheid:

  • Algemeen Plaatselijke Verordening (wordt geactualiseerd in 2025)
  • Preventie- en handhavingsplan alcohol
  • Lokaal coffeeshopbeleid 2016
  • Beleidsregel verblijfsontzeggingen 2020
  • Beleidsregel sluiting drugspanden 2013
  • Beleidsregel Wet aanpak woonoverlast
  • Beleidsregel gevaarlijke en bijtende honden
  • Wet bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur (wet Bibob) en lokaal Bibob beleid
  • Beleidsregel sluiting drugspanden (lokaal Damocles beleid)
  • Integraal veiligheidsplan

Beleidskaders Handhaving:

  • Verordening Fysieke Leefomgeving
  • Uitvoerings- en handhavingsstrategie vergunningverlening, toezicht en handhaving
  • Besluit Bouwwerken Leefomgeving 
  • Woonschepenverordening
  • Parkeerverordening 
  • Verordening inzake de winkeltijden 
  • Verordening op de warenmarkt 
  • Relatie met andere beleidsterreinen:
    Er is een nauwe relatie tot andere beleidsterreinen en dus programma’s, onder meer in relatie tot het terugdringen van alcohol- en drugsgebruik onder jongeren en het ontwikkelen van volksgezondheidbeleid. Maar ook in relatie tot het terugdringen van overlastsituaties en het voorkomen van jonge criminele aanwas, integrale samenwerkingen, uitvoeren van controles en de versterking van de weerbaarheid en betrokkenheid.

Bestuur

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

De griffie wil goede ondersteuning aan de gemeenteraad bieden, zodat zij hun rol als raadslid goed kunnen invullen.

Terug naar navigatie - De griffie wil goede ondersteuning aan de gemeenteraad bieden, zodat zij hun rol als raadslid goed kunnen invullen.

Het gaat hierbij om kaders stellen, uitvoering van beleid controleren en opkomen voor de belangen van inwoners. De gemeenteraad staat in verbinding met de Meppeler samenleving en richt zich op de directe omgeving zoals de Regio Zwolle en provincie Drenthe. De griffie is verantwoordelijk voor de geboden ondersteuning aan de gemeenteraad. 

 

Wat gaan we daarvoor doen?

Openbare orde en veiligheid

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Als gemeente willen we zorgen voor een veilige leefomgeving.

Terug naar navigatie - Als gemeente willen we zorgen voor een veilige leefomgeving.

Hieraan werken we samen met onze partners. De gemeente voert regie op veiligheid, maar de verantwoordelijkheid voor een veilige leefomgeving delen we met inwoners, veiligheidspartners, ondernemers en bezoekers. Het integrale veiligheidsplan (IVP) beschrijft hoe we samen met onze partners de komende jaren aan de veiligheidsthema’s gaan werken. Daarmee willen we in ieder geval bereiken dat het gevoel van veiligheid van onze inwoners minimaal hetzelfde blijft als voorgaande jaren. 

We blijven werken aan het veiligheidsbewustzijn van onze medewerkers, burgers en partners in Meppel.

In 2025/2026 gaan we verder met de taken die we in 2024 gestart zijn rondom het Integraal Veiligheidsplan (IVP). Ook stellen we een uitvoeringsprogramma Integrale Veiligheid op waarin we de onderstaande speerpunten verder uitwerken in activiteiten.

Wat gaan we daarvoor doen?

Brandweerzorg en crisisbeheersing

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Veiligheidsregio Drenthe

Terug naar navigatie - Veiligheidsregio Drenthe

Een ramp of crisis in Drenthe moeten we zo goed mogelijk aanpakken als dit zich voordoet. Zo kunnen we schade en onrust zoveel mogelijk voorkomen of beperken. De Veiligheidsregio Drenthe (VRD) zorgt ervoor dat hulpdiensten, overheden en andere betrokkenen goed samenwerken tijdens een crisis. Afhankelijk van de situatie geeft de VRD advies, ondersteuning dan wel coördinatie of een combinatie hiervan. Bij medische hulp coördineert de Geneeskundige Hulpverlening bij Ongevallen en Rampen Drenthe de zorg. Brandweer Drenthe zorgt voor brandbestrijding tijdens rampen en crisissituaties. In de paragraaf Verbonden partijen staat beschreven hoe de Veiligheidsregio in opdracht van alle deelnemende partijen dit organiseert. 

Rampenbestrijding vindt goed voorbereid plaats

Terug naar navigatie - Rampenbestrijding vindt goed voorbereid plaats

Ook wij hebben als organisatie ons voor te bereiden op mogelijke rampen of crisis. De organisatie van de interne crisisbeheersing houden we actueel door het bestuur en de medewerkers op te leiden en te trainen. Dit doen we in samenwerking met de VRD. De gemeenteraad vragen we jaarlijks een besluit te nemen over de plannen en de begroting van de VRD.  Zo kan de gemeenteraad beleidsmatig mede sturing geven aan de VRD. 

Dienstverlening

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Toekomstbestendige dienstverlening die beter aansluit bij de behoefte van inwoners

Terug naar navigatie - Toekomstbestendige dienstverlening die beter aansluit bij de behoefte van inwoners

We willen dat alle inwoners van de gemeente Meppel onze dienstverlening als duidelijk, betrouwbaar en inwonergericht ervaren. 
 

Wat gaan we daarvoor doen?

Beleidsindicatoren

Terug naar navigatie - Beleidsindicatoren
Programma 7
Indicator Eenheid 2020 2021* 2022 2023 2024
Misdrijven - Geweldsmisdrijven per 1.000 inwoners 3,8 2,6 4,3 3,5
Misdrijven - Vernielingen en beschadigingen (in de openbare ruimte) per 1.000 inwoners 5,7 5,2 6,5 6,3
Misdrijven - Diefstallen uit woning per 1.000 inwoners 1,6 0,7 3,9 0,7
Misdrijven - Winkeldiefstallen per 1.000 inwoners 1,2 1,0 2,0 2,3
Verwijzingen Halt per 1.000 jongeren 11,0 8,0 6,0 9,0
Demografische druk % 75,3% 75,3% 74,7% 74,0% 74,0%
Bron: www.waarstaatjegemeente.nl
Ontleend aan: CBS-Criminaliteit, CBS-Diefstallen
Opgenomen zijn de uitkomsten van de verplichte beleidsindicatoren conform het Besluit Begroting en Verantwoording Provincies en Gemeenten

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?
Bedragen x €1.000
Exploitatie Realisatie 2023 Begroting 2024 Primaire begroting 2025 Totaal Primaire begroting 2026 Totaal Primaire begroting 2027 Totaal Primaire begroting 2028 Totaal
Lasten
Bestuur, dienstverlening en veiligheid
Bestuur 1.831 1.938 2.090 2.065 2.052 2.052
Openbare orde en veiligheid 1.390 1.596 1.382 1.365 1.365 1.365
Brandweerzorg en crisisbeheersing 1.911 2.045 2.166 2.164 2.173 2.181
Dienstverlening 2.081 2.585 2.663 2.760 2.825 2.748
Totaal Bestuur, dienstverlening en veiligheid 7.212 8.165 8.301 8.354 8.414 8.345
Totaal Lasten 7.212 8.165 8.301 8.354 8.414 8.345
Baten
Bestuur, dienstverlening en veiligheid
Bestuur 0 -1 -1 -1 -1 -1
Openbare orde en veiligheid -28 -29 -30 -30 -30 -30
Brandweerzorg en crisisbeheersing -5 -5 -5 -5 -5 -5
Dienstverlening -490 -616 -741 -839 -910 -810
Totaal Bestuur, dienstverlening en veiligheid -522 -651 -777 -874 -946 -846
Totaal Baten -522 -651 -777 -874 -946 -846
Saldo van baten en lasten 6.690 7.514 7.524 7.480 7.469 7.499
Terug naar navigatie - Toelichting financiën

Toelichting

Begroting 2025 ten opzichte van 2024
Lasten en baten
In de perspectiefnota is de uitbreiding van formatie van de griffie opgenomen. Verder is in deze begroting voor 2025 eenmalig budget voor 80 jaar bevrijding opgenomen. Bij dienstverlening verwachten we een toename in het aantal aanvragen reisdocumenten. Zowel de lasten als gevolg van de afdracht aan het Rijk als de baten in de vorm van hogere leges worden hoger.

Begroting 2025 en meerjarenperspectief
Lasten en baten
De toegenomen baten en lasten op dienstverlening zijn een gevolg van de verwachte toename in het aantal aanvragen reisdocumenten. 

Voor het overige: de lasten op dit programma zijn ook gewijzigd met name door het toepassen van een andere verdeelsystematiek voor de personeelskosten ingaande het begrotingsjaar 2025. Het totale personeelsbudget is ten opzichte van de perspectiefnota niet gewijzigd. De andere verdeling leidt er toe dat vanaf 2025 aan het ene product meer personeelskosten zijn toegerekend, aan het andere product juist minder.

Algemene dekkingsmiddelen

Terug naar navigatie - Algemeen
Product Portefeuille
Onderdelen Treasury 38 De Vries
Algemene uitkering Gemeentefonds 39 De Vries
Belastingen en invordering 40 De Vries
Onvoorziene uitgaven 41 De Vries
Heffing Vennootschapsbelasting 42 De Vries
Overige baten en lasten 43 De Vries

Wat valt er onder dit overzicht?

Terug naar navigatie - Wat valt er onder dit overzicht?

Dit overzicht gaat onder meer over de algemene dekkingsmiddelen. Het kenmerk van deze dekkingsmiddelen is dat ze vrij besteedbaar zijn. Ze zijn dus niet aan een bepaald programma gebonden. Hier verantwoorden we de gemeentefondsuitkering, de gemeentelijke belastingen, dividend en het saldo op de financieringsfunctie (zoals rente voor- en nadelen). De algemene dekkingsmiddelen vormen de financiële dekking van de bestedingen van de programma’s 1 tot en met 7. Daarnaast staat hier de verplichte post onvoorzien.

Beleidskader

  • Besluit Begroting en Verantwoording provincies en gemeenten (BBV)
  • Financieel toezichtskader provincie Drenthe
  • Financiële verordening en overige (financiële) beleidsnotities

In dit overzicht staan de volgende producten:

Terug naar navigatie - In dit overzicht staan de volgende producten:

Algemene Ondersteuning
Onder Algemene ondersteuning staat het geraamde begrotingsresultaat voor de jaren 2025-2028. 

Onvoorziene uitgaven
De post onvoorziene uitgaven is € 50.000. Hiermee vangen we incidentele uitgaven op die voldoen aan de criteria: Onvoorzien, Onontkoombaar en Onuitstelbaar.

Deelnemingen
In de paragraaf Verbonden partijen lichten we de deelnemingen toe. Hier ramen we de inkomsten uit de deelnemingen in de vorm van dividend. We ramen hier het dividend van Rendo, BNG en Wadinko.

Belastingen
In de paragraaf Lokale heffingen geven we informatie over de diverse gemeentelijke belastingen en overige heffingen. De grootste gemeentelijke belasting qua opbrengst is de onroerende zaakbelastingen (OZB). In dit overzicht hebben we de raming van de OZB en de precariobelasting meegenomen. De overige heffingen hebben we opgenomen in de programma’s. De raming van de opbrengst OZB verhogen we vanaf 2025 met een inflatiecorrectie van 2,8%. Dit volgens de uitgangspunten van de perspectiefnota 2025-2028. Daarnaast staan hier de kosten van de waardebepaling van de onroerende zaken (wet WOZ).

Gemeentefondsuitkering

Terug naar navigatie - Gemeentefondsuitkering

Gemeenten ontvangen geld van het Rijk uit het gemeentefonds om hun taken uit te voeren. Het is de grootste inkomstenpost voor elke gemeente. Gemeenten mogen zelf bepalen waar ze dit geld aan besteden. Uiteraard wel binnen de regels van de wet. Een groot deel van het geld uit het gemeentefonds keert het Rijk uit in de vorm van een Algemene uitkering. Daarnaast zijn er nog integratie- en decentralisatie-uitkeringen (10%). Een decentralisatie-uitkering is tijdelijk voor een bepaald aantal jaren. Een integratie-uitkering is ingesteld met de bedoeling dat het op korte termijn overgaat naar de Algemene uitkering. Bijvoorbeeld voor de Wet sociale werkvoorziening (WSW) ontvangen de gemeenten nu nog een integratie-uitkering. 

Gemeenten ontvangen normaal gesproken op drie tijdstippen in het jaar informatie over de gemeentefondsuitkering. De meicirculaire is de vertaling van de Voorjaarsnota van het Rijk, de septembercirculaire is gebaseerd op de Miljoenennota en de decembercirculaire rondt het uitkeringsjaar af. De raming van de gemeentefondsuitkering voor de jaren 2025-2028 is in deze programmabegroting bepaald op basis van de meicirculaire 2024.

Hoofdlijnenakkoord nieuwe kabinet
In afwachting van de meicirculaire 2024 laat het Hoofdlijnenakkoord van het nieuwe kabinet al doorschemeren dat de miljardenkorting op gemeenten vanaf 2026 in stand blijft. Op alle beleidsterreinen staat de vraag centraal wat we binnen het beschikbare budget kunnen doen. Helder is dat er vanaf 2026 te weinig geld is om de bestaande taken goed uit te voeren. Om taken en middelen in balans te krijgen moet er geld bij of moeten er taken af.

Voor gemeenten betekent het Akkoord naar verwachting het volgende: 
•    De financiële positie verbetert niet. Vanaf boekjaar 2026 moeten gemeenten keuzes maken om tot een meerjarig sluitende begroting te komen 
•    Specifieke uitkeringen verdwijnen vanaf 2026 (behalve de BUIG) en de middelen komen na aftrek van 10% efficiencykorting bij het gemeentefonds. Dit kan betekenen dat gemeenten meer ruimte krijgen voor eigen beleidskeuzes, meer integrale aanpak en minder administratieve lasten 
•    De introductie van twee nieuwe belastingen geven opbrengsten die (uitsluitend) ten goede komen aan woningbouw en infra in de betreffende gemeente: een planbatenheffing en een (onbebouwde) grondheffing. De nieuwe belastingen kunnen beide een bijdrage leveren aan het versnellen van woningbouw en bijbehorende infrastructuur en de bekostiging ervan 
•   De woonlasten worden gemaximeerd. Dit beperkt gemeenten in hun mogelijkheid om extra eigen inkomsten te verwerven. 

Het is nog te vroeg om de financiële effecten op basis van het Hoofdlijnenakkoord voor Meppel concreet uit te werken. Het is zelfs de vraag of we de (financiële) gevolgen volledig gaan zien in de komende septembercirculaire 2024. 

Andere verdeling van de  'landelijke pot' onder de gemeenten
Hoeveel geld een individuele gemeente uit het gemeentefonds krijgt, hangt af van de kenmerken en de belastingcapaciteit van een gemeente. Met ingang van 2023 is onder gemeenten een andere verdeling van de 'landelijke pot' van bijna € 40 miljard ingevoerd. Voor Meppel pakte de herverdeling niet gunstig uit want we gaan er € 56,00 per inwoner op achteruit. Wel komt Meppel, net als 40 andere gemeenten, in aanmerking voor een ingroei-pad. Het Rijk evalueert de werking van het nieuwe verdeelmodel nog. De provincie heeft aangegeven dat tot en met 2027 de financiële gevolgen beperkt blijven tot maximaal € 37,50 per inwoner. Dat geldt voor alle gemeenten, dus zowel voor voordeel- als nadeelgemeenten zoals Meppel. De korting van € 56,00 per inwoner voeren we na 2027 verder in zodat de herverdeling in 2029 volledig zijn beslag krijgt.   

Wat brengt de meicirculaire 2024?
Vervroegd invoeren nieuwe systematiek
Eind vorig jaar kwam de aankondiging van een nieuwe financieringssystematiek voor de compensatie van volumegroei en loon-en prijsontwikkelingen via het gemeentefonds. Met 2027 als ingangsdatum. In de Voorjaarsnota is de nieuwe financieringssystematiek vervroegd van 2027 naar 2024. Het eerder omschakelen is nadelig voor de gemeenten. Het Rijk compenseert bijna al het geld dat gemeenten mislopen door het eerder omschakelen. Bijna, want voor 2025 is de compensatie niet volledig zodat een tekort voor dat jaar ontstaat. Dit terwijl we wel volledige compensatie krijgen voor de jaren 2024 en 2026 tot en met 2029.

Opschalingskorting verdwijnt
Vanaf 2026 verdwijnt de opschalingskorting. De opschalingskorting kwam in 2015 ingevoerd als prikkel voor gemeenten om te fuseren. Het ravijnjaar blijft wel in stand want ook na de meicirculaire 2024 is de omvang van het gemeentefonds voor 2026 en latere jaren lager dan in 2025.

De ontvangst van de circulaire leidt tot een actualisatie van de raming van het gemeentefonds zoals weergegeven in de perspectiefnota (PPN) 2025-2028. In de PPN staat wel alvast een voorschot op de meicirculaire 2024. Vanaf 2026 is nog geen extra bijdrage in het tekort op de jeugdzorg meegenomen. Daarvoor mogen gemeenten eerst een stelpost opnemen, die weliswaar geleidelijk afloopt. 

Gemeentefondsuitkering
(bedragen x € 1.000) 2025 2026 2027 2028
Gemeentefonds op basis van meicirculaire 2024 89.965 84.458 85.416 86.163
Structurele stelpost jeugdhulp 800 500 500
Verwacht effect landelijke herverdeling -258 -516 -863
Totaal 89.965 85.000 85.400 85.800

Saldo op de financieringsfunctie (renteresultaat).
In de paragraaf Financiering gaan we in op de financiering van de gemeente en de ontwikkelingen op de geld- en kapitaalmarkt. Voor een toelichting verwijzen wij u naar deze paragraaf.

Heffing VPB
De te betalen vennootschapsbelasting is begroot op basis van de verwachte resultaten van de grondexploitaties. We hebben jaarlijks € 40.000 meegenomen.

Beleidsindicatoren

Terug naar navigatie - Beleidsindicatoren
Indicator Eenheid 2020 2021 2022 2023 2024
Gemeentelijke woonlasten éénpersoonshuishouden 649 678 752 761 822,0
Gemeentelijke woonlasten meerpersoonshuishouden 649 678 752 761 822,0
Gemiddelde WOZ-waarde x € 1.000 213 227 249* 289* 298*
Bron: www.waarstaatjegemeente.nl * = voorlopig data
Ontleend aan: CBS-Bevolkingstratistiek, COELO, Basisregistraties adressen en gebouwen, CBS-Statistiek Waarde Onroerende Zaken
Opgenomen zijn de uitkomsten van de verplichte beleidsindicatoren conform het Besluit Begroting en Verantwoording Provincies en Gemeenten

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?
Bedragen x €1.000
Exploitatie Realisatie 2023 Begroting 2024 Primaire begroting 2025 Totaal Primaire begroting 2026 Totaal Primaire begroting 2027 Totaal Primaire begroting 2028 Totaal
Lasten
Algemene dekkingsmiddelen
Treasury 1.873 17 40 364 -99 -722
Belastingen en invordering 668 585 559 526 526 526
Onvoorziene uitgaven 0 50 50 50 50 50
Heffing Vennootschapsbelasting 8 40 40 40 40 40
Overige baten en lasten 269 235 36 36 36 36
Totaal Algemene dekkingsmiddelen 2.818 927 724 1.017 554 -70
Totaal Lasten 2.818 927 724 1.017 554 -70
Baten
Algemene dekkingsmiddelen
Treasury -1.339 -842 -1.086 -819 -782 -779
Algemene uitkering Gemeentefonds -82.707 -86.207 -89.964 -85.022 -85.401 -85.847
Belastingen en invordering -10.157 -11.672 -12.097 -12.197 -12.297 -12.397
Overige baten en lasten -478 -101 -73 -73 -73 -73
Totaal Algemene dekkingsmiddelen -94.681 -98.822 -103.221 -98.111 -98.553 -99.096
Totaal Baten -94.681 -98.822 -103.221 -98.111 -98.553 -99.096
Saldo van baten en lasten -91.863 -97.895 -102.496 -97.095 -98.000 -99.166
Onttrekkingen
Algemene dekkingsmiddelen
Belastingen en invordering -1.218 0 0 0 0 0
Totaal Algemene dekkingsmiddelen -1.218 0 0 0 0 0
Totaal Onttrekkingen -1.218 0 0 0 0 0
Stortingen
Algemene dekkingsmiddelen
Belastingen en invordering 3.490 3.228 4.228 228 228 228
Totaal Algemene dekkingsmiddelen 3.490 3.228 4.228 228 228 228
Totaal Stortingen 3.490 3.228 4.228 228 228 228
Totaal reserve mutaties 2.272 3.228 4.228 228 228 228

Toelichting financiën

Terug naar navigatie - Toelichting financiën

Toelichting 

Begroting 2025 ten opzichte van 2024
Lasten
Overige baten en lasten
Het verschil tussen beide jaren komt vooral door het budget voor het Zero-based Budgettering (ZBB) van € 200.000. 

Baten
Algemene uitkeringen
Het voordelig verschil van 2025 ten opzichte van 2024 komt vooral door een hogere gemeentefondsuitkering en zit met name in een compensatie voor loon- en prijsstijgingen. Verder is de raming van 2024 nog gebaseerd op de bestuursrapportage. Daarin hebben we de uitkomsten van de meicirculaire 2024 nog niet verwerkt. Voor de raming 2025-2028 in deze begroting is de meicirculaire 2024 de basis.

Belastingen en invordering
De indexering van de opbrengst OZB van 2,8% en de areaaluitbreiding ingaande 2025 geven een verschil tussen beide jaren.  

Begroting 2025 en meerjarenperspectief
Lasten
Nagenoeg geen afwijkingen.

Baten
Algemene uitkeringen
De verschillen komen door met name de gemeentefondsuitkering van het Rijk. Ingaande 2026 ontvangt de gemeente Meppel bijna € 5 miljoen minder. De oorzaak hiervan is de miljardenkorting van het Rijk (zie ook hierboven).  

Reserve mutaties
In de meerjarenbegroting 2023-2026 is voor de eerste drie jaren een jaarlijkse storting opgenomen aan de algemene (buffer)reserve. Dit om het weerstandsvermogen te verstevigen en onze financiële positie te verbeteren als één van de speerpunten uit het collegeprogramma. Het jaar 2025 is het laatste jaar waarin we € 4 miljoen toevoegen.  

Overhead

Algemeen

Terug naar navigatie - Algemeen

Tot overhead behoren alle kosten die samenhangen met de sturing en ondersteuning van medewerkers in het primaire proces.

Overhead
(bedragen x € 1.000) Rekening Begroting Begroting
min = voordeel, plus = nadeel 2023 2024 2025
Huisvesting 1.091 1.165 1.115
Facilitair 857 994 961
Informatisering & automatisering (ICT) 1.409 1.728 1.884
Personeel 11.511 11.541 11.314
Totaal overhead 14.868 15.428 15.274

Toelichting op de tabel:
De toename bij ICT komt met name door een budget voor sourcingsbeleid en prijsontwikkelingen.

Doorbelasten van overhead
In beginsel worden hier alle overheadkosten verantwoord. Er zijn uitzonderingen op deze regel. Eén van die uitzonderingen is de mogelijkheid om overheadkosten toe te rekenen aan grote investeringsprojecten en grondexploitaties. In 2025 hebben we voor € 1.833.000 vanuit de overhead toegerekend aan projecten en grondexploitaties.

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?
Bedragen x €1.000
Exploitatie Realisatie 2023 Begroting 2024 Primaire begroting 2025 Totaal Primaire begroting 2026 Totaal Primaire begroting 2027 Totaal Primaire begroting 2028 Totaal
Lasten
Overhead
Overhead 15.636 15.903 15.381 15.775 16.161 16.411
Totaal Overhead 15.636 15.903 15.381 15.775 16.161 16.411
Totaal Lasten 15.636 15.903 15.381 15.775 16.161 16.411
Baten
Overhead
Overhead -768 -104 -107 -107 -107 -107
Totaal Overhead -768 -104 -107 -107 -107 -107
Totaal Baten -768 -104 -107 -107 -107 -107
Saldo van baten en lasten 14.868 15.799 15.274 15.668 16.054 16.304
Onttrekkingen
Overhead
Overhead -125 0 0 0 0 0
Totaal Overhead -125 0 0 0 0 0
Totaal Onttrekkingen -125 0 0 0 0 0
Totaal reserve mutaties -125 0 0 0 0 0
Terug naar navigatie - Toelichting financiën

Toelichting
Begroting 2025 ten opzichte van 2024
Hiervoor verwijzen wij naar de toelichting op de tabel eerder in het overzicht Overhead

Begroting 2025 en meerjarenperspectief
Nagenoeg geen verschillen

Investeringen

Terug naar navigatie - Investeringen
Investeringsplanning (bedragen in €) Benodigd krediet Begrote inkomsten / bijdrage van derden Netto-investering Realisatie t/m 2023 Resterend benodigd krediet Reeds beschikbaar gesteld Beschikbaar te stellen krediet 2025 Raming 2026 en verder
Overhead
Automatisering en informatisering 3.980.000 - 3.980.000 42.605 3.937.395 1.123.395 941.000 1.873.000
Herinrichting Stadhuis + Werf 6.300.000 - 6.300.000 - 6.300.000 6.300.000 - -
Gemeentewerf en stadhuis 915.000 - 915.000 18.413 896.587 181.587 590.000 125.000
Totaal Overhead 11.195.000 - 11.195.000 61.018 11.133.982 7.604.982 1.531.000 1.998.000
Terug naar navigatie - Toelichting investeringen

Toelichting

De investeringen ten aanzien van automatisering en informatisering hebben ten doel de gemeentelijke processen verder te optimaliseren.

Voor de gemeentewerf en het stadhuis wordt voor 2025 gevraagd een krediet beschikbaar te stellen voor het vervanging van armaturen en verlichting door LED. Ook moet bij het stadhuis de klimaatregeling worden vervangen. In 2027 wordt het uitbreiden van het aantal zonnepanelen op het stadhuis voorzien.