Incidentele baten en lasten

Overzicht incidentele baten en lasten

Terug naar navigatie - Overzicht incidentele baten en lasten

In de programmabegroting 2025 en de meerjarenraming 2026-2028 zijn de volgende incidentele baten en lasten opgenomen. Opname van dit overzicht is op grond van het besluit Begroting en Verantwoording voorgeschreven. Dit verplichte (meerjarige) overzicht speelt een rol bij het vast kunnen stellen of er sprake is van een structureel evenwicht. Zie daarvoor ook de tabel opgenomen onder Financiën in het onderdeel “Begroting op hoofdlijnen”.

Overzicht incidentele baten en lasten Begroting Begroting Begroting Begroting
bedragen x € 1.000 2025 2026 2027 2028
min = voordeel, plus = nadeel
Progr. Omschrijving
Incidentele baten
2 Beschermd Wonen -2.257
3 Bijdrage overige gemeenten taalschool -75 -75 -55
4 Actieplan Fiets -210
4 CDOKE bijdrage inzet duurzaamheid -130 -90
5 Kwaliteitsverbetering binnenstad bijdrage Regiostedenfonds -150
Incidentele baten / reserves
Onttrekking reserve opvang Vluchtelingen -65 -65 -50
Onttrekking reserve ondernemersfonds -228 -228 -228 -228
Subtotaal incidentele baten -3.115 -458 -333 -228
Incidentele lasten
3 Huur noodunits Greijdanus 68
3 Inzet middelen taalschool 140 140 105
4 Actieplan Fiets 210
4 Herziening warmtetransitievisie 75
4 Inzet wind- en zonne-energie 130 90
5 Kwaliteitsverbetering binnenstad 150
Incidentele lasten reserves
Toevoeging reserve ondernemersfonds 228 228 228 228
Toevoeging algemene bufferreserve 4.000
Subtotaal incidentele lasten 4.926 533 333 228
Saldo 1.811 75 0 0

Toelichting overzicht incidentele baten en lasten

Terug naar navigatie - Toelichting overzicht incidentele baten en lasten

In het algemeen geldt dat een gemeente structurele taken uitvoert en daarvoor structurele lasten raamt in de begroting. Structurele lasten zijn de regel, incidentele lasten zijn de uitzondering. Incidentele baten en lasten betreffen die posten die het begrotingssaldo incidenteel beïnvloeden. Het gaat dan om eenmalige zaken en om (meerjarige) projecten of subsidies als deze eveneens het karakter hebben van tijdelijkheid c.q. eindig doel hebben.
In de begrotingsvoorschriften staat als hulpmiddel dat voor het bepalen van een andere invulling van het begrip “incidenteel” gedacht kan worden aan baten en lasten die zich gedurende maximaal drie jaar voordoen. De incidentele baten en lasten > € 50.000 worden hierboven toegelicht.

Programma 2
Met de openstelling van de Wet langdurige zorg voor Beschermd Wonen (BW)- cliënten per 1 januari 2021 zijn sindsdien veel cliënten uitgestroomd vanuit onze BW-regio. De nieuwe instroom is beperkt. De verwachting was dat de rijksbijdrage ten aanzien van BW zou worden verlaagd in de jaren die hierop zouden volgen. In de jaren die volgden stroomden meer cliënten uit dan vooraf verwacht, zowel door de gemeenten als het Rijk. Een bijstelling van de rijksbijdrage heeft sindsdien nog niet plaatsgevonden. Als gevolg van een fors lager aantal cliënten en daarmee lagere kosten en een rijksbijdrage die hier niet op is aangepast, hebben we de afgelopen jaren een flink overschot op deze rijksmiddelen. Aangezien deze rijksmiddelen een algemeen dekkingsmiddel zijn hoeven deze overschotten niet terugbetaald te worden. Ze staan ter vrije beschikking van de gemeente. In de begroting 2025 is rekening gehouden met een incidenteel bedrag van € 2,2 miljoen.

Programma 3
In augustus 2024 zijn we gestart met de Taalschool regio Meppel voor de schooljaren 2024/2025 tot en met 2026/2027. In de jaren 2025 tot en met 2027 zijn hiervoor incidentele middelen begroot. Vanuit de deelnemende gemeenten ontvangen we een bijdrage in de kosten. 

In aanloop naar de realisatie van permanente uitbreiding van Greijdanus is in 2025 eenmalig een budget opgenomen voor tijdelijke noodunits.

Programma 4
Vanuit het Actieplan Fiets voeren we in 2025 diverse maatregelen uit. De maatregelen worden zoveel mogelijk bekostigd uit de reguliere (structurele) onderhoudsbudgetten. Voor een aantal maatregelen ontvangen we een subsidie. De onderhoudsbudgetten zijn incidenteel verhoogd met de bijdragen vanuit de subsidieregelingen.

In 2026 zijn uitgaven geraamd voor de herziening warmtetransitievisie. De middelen zijn voor één jaar opgenomen in de meerjarenraming en daarom aangemerkt als incidenteel.

Voor de inzet op de vraagstukken wind- en zonne-energie zijn in 2025 en 2026 incidentele middelen opgenomen. Deze uitgaven worden gefinancierd uit de tijdelijke regeling capaciteit decentrale overheden voor klimaat- en energiebeleid (CDOKE) .

Programma 5
Voor de kwaliteitsverbetering van de binnenstad is voor 2025 totaal € 150.000 opgenomen. Hierbij is een subsidieaanvraag in het kader van het Regiostedenfonds bij de provincie Drenthe gedaan. Vanwege het tijdelijke karakter van deze regeling is de kwaliteitsverbetering van de binnenstad als incidenteel aangemerkt.

Reserves
Een deel van de opbrengst van de onroerendzaakbelastingen niet-woningen (€ 228.000) wordt jaarlijks gestort in de reserve ondernemersfonds. Dit bedrag wordt vervolgens ieder jaar uitgekeerd als subsidiebijdrage aan de Stichting Ondernemersfonds Meppel. 
In de raadsvergadering van 25 mei 2023 is het financieel actieplan vastgesteld. Eén van de vier pijlers waar dit actieplan is opgebouwd is een goede reservepositie. In deze programmabegroting is in het begrotingsjaar 2025 een storting opgenomen van € 4 miljoen ten gunste van de algemene bufferreserve. 
In lijn met het raadsbesluit van 20 juni 2024 wordt voor het saldo van de kosten voor de taalschool minus de ontvangen bijdrage in de kosten van deelnemende gemeente een beroep gedaan op de reserve opvang vluchtelingen. 

Het BBV stelt dat reservemutaties in principe incidenteel zijn.