Paragraaf verbonden partijen

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

Hoe gemeenten en andere partijen (regionaal) samenwerken is een belangrijk thema. Steeds vaker doen bedrijven een beroep op andere organisaties via uitbesteding, via inkoop of subsidiëring of via uitvoering door verbonden partijen.

Gemeentelijke deelname aan verbonden partijen is een manier om het publiek belang te dienen of een bepaalde publieke taak uit te voeren. Van bestuurlijk belang is sprake wanneer de gemeente zeggenschap heeft door een zetel in het bestuur of door stemrecht. Van een financieel belang is sprake wanneer de gemeente middelen ter beschikking heeft gesteld die ze kwijt raakt in geval van faillissement van de verbonden partij of wanneer de gemeente voor een bedrag aansprakelijk kan worden gesteld wanneer de verbonden partij zijn verplichtingen niet nakomt.

De bijdrage van de verbonden partij aan het beleid van de gemeente is in de diverse beleidsprogramma’s opgenomen. De visie en doelstellingen van de verbonden partij staan in deze paragraaf.

Wij geven inzicht in de stand van zaken bij de verschillende categorieën van verbonden partijen en de andere samenwerkingsvormen volgens de indeling.

  • gemeenschappelijke regelingen;
  • vennootschappen en coöperaties;
  • Stichtingen en verenigingen;
  • overige verbonden partijen.

Het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV) schrijft de vermelding van diverse financiële cijfers voor. Zijn er gegevens over de begrotingsperiode niet beschikbaar? Dan kijken we naar de laatst bekende financiële gegevens.

Gemeenschappelijke regelingen

Terug naar navigatie - Gemeenschappelijke regelingen

Deelname aan gemeenschappelijke regelingen beperkt zich tot taken die in principe bij de gemeente horen. Uit efficiency- of deskundigheidsoogpunt kunnen  we ze beter samen met anderen in een zelfstandige organisatie uitvoeren. Door de bestuursdeelname is het mogelijk invloed uit te oefenen en sturing te geven op een goede taakuitoefening.

Gemeenschappelijke regelingen Werkelijke Bijdrage 2023 Begrote Bijdrage 2023 Begrote Bijdrage 2024 Begrote Bijdrage 2025 Begrote Bijdrage 2026 Begrote Bijdrage 2027 Begrote Bijdrage 2028
x € 1000
GGD incl VTD (programma 2) 1.331 1.317 1.431 1.532 1.502 1.502 1.502
GKB (programma 2) 697 565 565 407 407 407 407
Reestmond(programma 2) 7.731 7.002 7.421 8.250 8.300 8.210 8.210
Publiek Vervoer Groningen Drenthe(programma 3) 21 21 22 31 26 26 26
Omgevingsdienst Drenthe (programma 4) 1.320 1.136 1.515 1.699 1.699 1.649 1.649
Recreatieschap Drenthe (programma 6) 53 51 53 54 58 57 57
VRD (programma 7) 1.781 1.708 1.905 2.026 2.026 2.026 2.026
Totaal 12.934 11.800 12.912 13.999 14.018 13.877 13.877

Omgevingsdienst Drenthe (voorheen RUD Drenthe)

Terug naar navigatie - Omgevingsdienst Drenthe (voorheen RUD Drenthe)

Openbaar belang
Het uitvoeren van taken op het gebied van milieuwetgeving, milieuregelgeving en milieuhandhaving.

Toelichting
Sinds 2014 is de GR RUD verantwoordelijk voor de uitvoering van alle milieutaken (vergunningverlening en toezicht/handhaving). De gemeenten blijven beleidsverantwoordelijk en verstrekken jaarlijks opdracht aan de RUD voor de uitvoering van de milieutaken. 

Risico's en ontwikkelingen
De uitvoeringstaken op het gebied van vergunningverlening, toezicht en handhaving die de Drentse gemeenten en provincie aan de RUD hebben overgedragen, staan beschreven in de uitvoerings- en handhavingsstrategie. In 2024/2025 streeft de vernieuwde U&H strategie er onder andere naar om risico gericht werken en de kwaliteitscriteria te actualiseren. In het begin van 2025 is de Omgevingswet een jaar ingevoerd. Na dit eerste jaar zijn de opgedane ervaringen en effecten goed in te schatten. Met de U&H strategie en de Omgevingswet verwachten we dat de herijking van de milieuproducten uit de Drentse Maat eind 2025, begin 2026 uitgevoerd zal worden. 

Wijziging in het belang
N.v.t

Omgevingsdienst Drenthe - Assen Bedragen x € 1.000
Financieel belang/ aandeel Werkelijke bijdrage Begrote bijdrage Eigen vermogen Vreemd vermogen Geraamd resultaat
2023 2025 2026 1-1-2025 31-12-2025 1-1-2025 31-12-2025 2025
Deelnemersbijdrage obv jaarprogramma 1.320 1.699 1.699 661 661 5.780 5.828 -

Veiligheidsregio Drenthe (VRD)

Terug naar navigatie - Veiligheidsregio Drenthe (VRD)

Openbaar belang
Alle activiteiten van Veiligheidsregio Drenthe (VRD) richten zich op het vergroten van de veiligheid van de inwoners en bezoekers van Drenthe. Zo zorgt de VRD dat er een brandweer is. En dat alle hulpverleningspartners goed kunnen samenwerken tijdens rampen en crises.

Toelichting
De GR VRD is een gemeenschappelijke regeling van twaalf gemeenten in Drenthe waaraan de taken zijn opgedragen op het gebied van brandweerzorg, rampenbestrijding en crisisbeheersing, Geneeskundige Hulpverlening bij Ongevallen en Rampen. Ook hoort het in standhouden en beheren van een gemeenschappelijke meldkamer bij de taken (in gezamenlijkheid met de veiligheidsregio’s Groningen en Fryslân). 

Risico's en ontwikkelingen
De komende periode liggen de accenten op de thema’s:
•    Klimaatadaptatie, duurzaamheid en energietransitie
Brede focus op o.a. natuurbrandbeheersing, duurzaamheidsbeleid, versterken van de kennispositie op nieuwe dossiers en Drenthe als evacuatieregio voor hoogwater voorbereiden.
•    Informatie gestuurd werken
Bij de VRD is een Veiligheid Informatie Knooppunt (VIK) opgezet. Het VIK zorgt voor verbinding, ondersteuning en versterking van het informatiebeeld. Het kan verbanden leggen, advies geven over samenhang en toezicht houden. Deze kennis ontwikkelen we de komende periode verder.
•    Zorgrisicoprofiel
De Geneeskundige Hulpverlening bij Ongevallen en Rampen brengt de gezondheidsbehoeften en -risico’s in Drenthe in kaart in een zorgrisicoprofiel. Dit helpt om de zorg beter af te stemmen en effectiever te reageren op verschillende crisissituaties. Het profiel levert informatie op die het VIK helpt om een completer beeld te krijgen, zodat gezondheidsrisico’s eerder zichtbaar zijn.
•    Rol van brandweerposten bij vergroten weerbaarheid samenleving
De brandweerposten in Drenthe bestaan vooral uit vrijwilligers uit de lokale gemeenschap. Hierdoor heeft Drenthe lokaal georganiseerde hulp die kan helpen tijdens een crisis, bijvoorbeeld door snel inzetbare mensen en coördinatie.

Voor de vaste thema’s is
•    Crisisbeheersing en Geneeskundige Hulpverlening bij Ongevallen en Rampen
Het Rijk investeerde  in de versterking van crisisbeheersing, informatiemanagement en de verbetering van de informatie-uitwisseling tussen Rijk en regio. De VRD wil inzetten op doorontwikkeling van adviesvaardigheden, beter toegankelijk maken en begrijpen van betrouwbare informatie, en verbetering van netwerkvaardigheden.
•    Brandweer Drenthe
Voorzetting van het Programma Brandweerzorg, waarin vier belangrijke onderdelen naar voren komen: een goede balans tussen de noodzakelijk kennis en vaardigheden voor het basis brandweeroptreden en de mogelijkheden van vrijwilligers, ondersteuning op afstand, meer mensen uit de samenleving benutten en een aantrekkelijke en veilige werkomgeving voor de huidige en toekomstige brandweermensen.

Bedrijfsvoering:
De VRD wil nieuwe innovaties gebruiken om data- en informatiegericht te werken, de cyberveiligheid verbeteren door samen te werken met andere veiligheidsregio’s, het gesprek gaan voeren met het bestuur over het eigendom en beheer van de brandweerkazernes in Drenthe en inzetten op een wendbare organisatie die goed kan omgaan met veranderingen in de samenleving.

Wijziging in het belang
N.v.t

Veiligheidsregio Drenthe (VRD) - Assen Bedragen x € 1.000
Financieel belang/ aandeel Werkelijke bijdrage Begrote bijdrage Eigen vermogen Vreemd vermogen Geraamd resultaat
2023 2025 2026 1-1-2025 31-12-2025 1-1-2025 31-12-2025 2025
6%* 1.781 2.026 2.026 1.599 1.599 31.845 30.733 -
* Bijdrage Meppel in verhouding tot de totale bijdragen deelnemers

Gemeenschappelijke Gezondheidsdienst Drenthe (GGD)

Terug naar navigatie - Gemeenschappelijke Gezondheidsdienst Drenthe (GGD)

Openbaar belang
Samenwerkingsverband tussen alle twaalf Drentse gemeenten om de gezondheid van de inwoners van de twaalf Drentse gemeenten te bewaken, beschermen en bevorderen.

Toelichting
GGD Drenthe houdt toezicht op onder meer Kinderopvang en OGGZ. Daarnaast zorgen ze voor een sluitende aanpak voor personen met verward gedrag en doen ze onderzoek naar gezondheidssituaties van de Drentse bevolking en geven zij gezondheidsvoorlichtingen en zijn zij verantwoordelijk voor medische milieukunde, infectieziektebestrijding. Verder adviseren zij gemeenten over gezondheidsbeleid en over preventieprojecten op het terrein van gezondheid. Ook Veilig Thuis Drenthe (VTD) valt hieronder waar het voorkomen en stoppen van huiselijk geweld en kindermishandeling centraal staat.                         

Risico's en ontwikkelingen
Vanuit het besef dat de veiligheid van inwoners in Drenthe voorop staat en bestuurders voor hen het beste willen, hebben de dagelijks besturen van GGD en VRD een bestuurlijke opdracht gegeven om voor Drenthe een integrale governance Zorg en Veiligheid te ontwikkelen. De dagelijks besturen van GGD en VRD de opdracht gegeven om met een voorstel te komen voor de organisatorische inbedding van het Zorg- en Veiligheidshuis Drenthe (ZVHD). Als randvoorwaarden zijn meegegeven dat de inhoud voorop staat en leidend moet zijn, de cliënt en de inwoners centraal staan en dat we rekening houden met de koers uit het Toekomstscenario Kind- en Gezinsbescherming.

Veilig Thuis Drenthe (VTD) ontwikkelt zich naar een regionaal meldpunt en kennis- en expertisecentrum op het gebied van huiselijk geweld en kindermishandeling. Hierin geeft VTD in 2025 de verdere uitvoering aan het Meerjarenplan dat in 2023 voor de doorontwikkeling van VTD is vastgesteld. Dit Meerjarenplan is in lijn met de Drentse regiovisie ‘Geweld hoort nergens thuis’ en het Toekomstscenario Kind- en Jeugdbescherming en de hervormingsagenda Jeugd. Voor deze transitie wordt ook in 2025 financiële ondersteuning gevraagd van de Drentse gemeenten.

Wijziging in het belang
N.v.t

Gemeenschappelijke Gezondheidsdienst Drenthe (GGD) - Assen Bedragen x € 1.000
Financieel belang/ aandeel Werkelijke bijdrage Begrote bijdrage Eigen vermogen Vreemd vermogen Geraamd resultaat
2023 2025 2026 1-1-2025 31-12-2025 1-1-2025 31-12-2025 2025
5,2% * 1.331 1.532 1.502 2.688 3.229 9.328 8.851 -
* Bijdrage Meppel in verhouding tot de totale bijdragen deelnemers

Recreatieschap Drenthe

Terug naar navigatie - Recreatieschap Drenthe

Openbaar belang
Advisering, voorlichting en kennisontwikkeling, projectontwikkeling en –uitvoering, ontwikkeling en beheer van routestructuren en kwaliteitsbewaking op het gebied van recreatie en toerisme.

Toelichting

  • Het Recreatieschap Drenthe is een gemeenschappelijk samenwerkingsverband op het gebied van recreatie en toerisme in de provincie Drenthe en de gemeente Ooststellingwerf in de provincie Friesland. De kerntaken van deze samenwerkingsorganisatie zijn:
  • Het geven van advies, voorlichting en kennisontwikkeling;
  • Projectontwikkeling en –uitvoering;
  • Ontwikkeling en beheer van nieuwe wandel- en fietsroutes;
  • Zorgen voor een hoge kwaliteit van het recreatief aanbod.

De planontwikkeling gebeurt in alle gevallen in overleg met de betrokken gemeenten, terrein beherende instanties, provincie en andere belanghebbenden.                    
  
Risico's en ontwikkelingen
Doordat het Recreatieschap een kleine organisatie is, kan werkdruk voor financiële risico’s zorgen. 

Wijziging in het belang
N.v.t 

Recreatieschap Drenthe - Diever Bedragen x € 1.000
Financieel belang/ aandeel Werkelijke bijdrage Begrote bijdrage Eigen vermogen Vreemd vermogen Geraamd resultaat
2023 2025 2026 1-1-2025 31-12-2025 1-1-2025 31-12-2025 2025
3,9%* 53 54 58 1.184 1.473 1.286 906 -
* Bijdrage Meppel in verhouding tot de totale bijdragen deelnemers

Gemeentelijke Kredietbank (GKB)

Terug naar navigatie - Gemeentelijke Kredietbank (GKB)

Openbaar belang
Op maatschappelijk en zakelijk verantwoorde wijze voorzien in de behoefte aan onder andere geldkrediet, schuldhulpverlening, budgetbeheer en beschermingsbewind. Daarmee een bijdrage leverend aan het tenietdoen van de negatieve maatschappelijke- en economische effecten van problematische schulden. 

Toelichting
De GKB is een 2e-lijns organisatie voor hulp bij schulden, inkomensbeheer en sociale kredietverlening. De GKB is een gemeenschappelijke regeling van de gemeenten Assen, Hoogeveen en Meppel. Daarnaast verleent de GKB dienstverlening aan gemeenten die niet meedoen in de gemeenschappelijke regeling (zogenoemde DVO-gemeenten).                  

Risico's en ontwikkelingen
De financiële situatie van de GKB staat al enkele jaren onder druk en is zorgelijk. De GKB heeft geen eigen vermogen dus eventuele financiële gevolgen moeten de gemeenten in de gemeenschappelijke regeling opvangen. Naast de onevenredige verdeling van de risico's is er ook sprake van een juridische onrechtmatigheid in het kader van de aanbestedingsregels. Daarom is er een nieuw toekomstperspectief nodig voor de GKB. De afgelopen jaren is gewerkt aan de uitwerking van het scenario verzelfstandiging GKB. Het Algemeen Bestuur nam op 4 juni 2024 een definitief voorgenomen besluit om de organisatie van de GKB te verzelfstandigen in de vorm van een stichting en de huidige Gemeenschappelijke Regeling (GR) per 1 januari 2025 te ontmantelen. Daarbij is ook besloten dat alle gemeenten die de GKB-diensten willen laten uitvoeren ook onderdeel moeten worden van de stichting. De verwachting is dat de huidige gemeenten die nu diensten afnemen via een dienstverleningsovereenkomst ook mee gaan doen. Uitgangspunt is dat de nieuwe stichting zichzelf kan redden zonder aanvullende bijdragen in de exploitatie, waarbij  de GR gemeenten in het kader van de transformatie een risicoreserve meegeeft. Het college heeft het besluit van het Algemeen Bestuur inmiddels overgenomen en in het proces zijn wij aangekomen bij de gemeenteraad. 

Duidelijk is wel dat dit transformatieproces gepaard gaat met kosten voor de drie GR-gemeenten. De financiële gevolgen van de transformatie verwerken we in het liquidatieplan (afwikkeling en ontmanteling GR).

Wijziging in het belang
N.v.t

Gemeentelijke Kredietbank (GKB) - Assen Bedragen x € 1.000
Financieel belang/ aandeel Werkelijke bijdrage Begrote bijdrage Eigen vermogen Vreemd vermogen Geraamd resultaat
2023 2025 2026 1-1-2025 31-12-2025 1-1-2025 31-12-2025 2025
22% * 697 407 407 -612 -111 7.750 7.750 -155
* Naar rato inwoners

Werkvoorzieningsschap Reestmond Meppel

Terug naar navigatie - Werkvoorzieningsschap Reestmond Meppel

Openbaar belang
Reestmond is een GR waarin drie gemeenten deelnemen en waarmee we uitvoering geven aan een deel van de Wet sociale werkvoorziening.

Toelichting
Het uiteindelijke doel is om medewerkers te ontwikkelen naar zo regulier mogelijke arbeid. Na 31 december 2014 geeft de wet sociale werkvoorziening geen mogelijkheid meer voor nieuwe instroom. Reestmond heeft een BV, waarbinnen het beschut werk sinds 1 januari 2015 is opgenomen. Hiervoor zijn door de drie deelnemende gemeenten gelijkluidende dienstverleningsovereenkomsten afgesloten.

Risico's en ontwikkelingen
Vanaf 2025 komt over een periode van tien jaar landelijk  in totaal € 330 miljoen beschikbaar. Daarmee kunnen gemeenten plannen maken én uitvoeren gericht op een toekomstbestendige inrichting van de sociaal ontwikkelbedrijven. Om te weten onder welke voorwaarden gemeenten dit geld krijgen moeten we de ontwikkelingen bij het Rijk nog afwachten . In elk geval is het de bedoeling dat het Rijk het geld via een specifieke uitkering (SPUK) verstrekt.

Reestmond maakt eens in de vier jaar een beleidsplan. Het beleidsplan 2025-2029 is in concept klaar. De huidige organisatie van Reestmond is flexibel en simpel van structuur. Daarom kan Reestmond zich makkelijk aanpassen aan eventuele nieuwe ontwikkelingen.

Binnen de GR Reestmond begint het verschil tussen de toegevoegde waarde die de medewerkers genereren en de vaste lasten (minus de personeelskosten van het SW-personeel)  groter te worden. De toegevoegde waarde dekt tot nu toe de vaste lasten van de GR Reestmond.

Uitgangspunten in het berekenen van het belang
Bij het opstellen van de begroting 2025-2028 gelden deze uitgangspunten die in de begroting van Reestmond staan:
a. Het aantal verwachte SE’s wat overeenkomt met het bepaalde in artikel 3 lid 1 van het begrotingsjaar.
b. Het totaal van begrote baten en lasten van de GR, exclusief de bijdragen van de deelnemende gemeenten.
c. De totale bijdrage van de deelnemende gemeenten, uitgesplitst per deelnemende gemeente volgens de verdeelsleutel naar rato van het aandeel SE’s zoals bedoeld onder sub a.

Werkvoorzieningsschap Reestmond Meppel - Meppel Bedragen x € 1.000
Financieel belang/ aandeel Werkelijke bijdrage Begrote bijdrage Eigen vermogen Vreemd vermogen Geraamd resultaat
2023 2025 2026 1-1-2025 31-12-2025 1-1-2025 31-12-2025 2025
ca. 69%* 7.731 8.250 8.300 3.154 3.154 5.172 4.943 -
* Bijdrage Meppel in verhouding tot de totale bijdragen deelnemers

Publiek vervoer Groningen Drenthe

Terug naar navigatie - Publiek vervoer Groningen Drenthe

Openbaar belang
Onder publiek vervoer verstaan we verschillende publieke vervoersvormen die inwoners en bezoekers van de provincie Groningen en Drenthe kunnen gebruiken. Denk aan hubtaxi's, buurtbussen (de Mug) en ander lokaal vervoer. Maar ook het doelgroepenvervoer zoals Wmo-vervoer en leerlingenvervoer valt eronder. Alleen het openbaar vervoer is geen onderdeel van publiek vervoer. Met publiek vervoer willen we een optimaal vervoersnetwerk creëren, dat betaalbaar en toekomstbestendig is en waarin mensen vervoersmiddelen duurzaam gebruiken. Zodat alle inwoners naar hun werk of school gaan en mee kunnen doen aan het sociale leven.

Toelichting
Alle 22 gemeenten in Groningen en Drenthe, het OV-bureau Groningen Drenthe en de twee provincies werken samen in de Gemeenschappelijke Regeling 'Publiek Vervoer Groningen Drenthe'. Dit betekent dat bepaalde taken van de gemeenten rond publiek vervoer zijn overgedragen aan Publiek Vervoer. Publiek Vervoer heeft drie primaire taken:

1.    Contractbeheer en relatiemanagement
2.    Onafhankelijk klachtenloket en klantparticipatie
3.    Kennis en adviesfunctie, inclusief doorontwikkeling

Risico's en ontwikkelingen
Het belangrijkste risico in 2024 voor de sector vervoer was het chauffeurstekort. Ook stegen de kosten in 2024 meer dan de gemeentelijke begroting (3,4%), maar niet zoveel als in 2023 (13,7%). Naar verwachting blijft het chauffeurstekort ook een risico in 2025 en stijgen de kosten opnieuw. We volgen hierin de NEA-index. Daarnaast monitoren we het effect van de nieuwe Verordening Sociaal Domein op het leerlingenvervoer. We gaan in 2025 in het bijzonder aan de slag met deze volgende projecten:

  • Pilotproject OV-ambassadeurs, gecoördineerd door Publiek Vervoer
  • Oprichten van een ondersteuningspunt of -punten voor elke inwoner met een vervoersvraag
  • De aanbesteding van het doelgroepenvervoer voor alle gemeenten (met ingang van 1 augustus 2026)
  • Een evaluatie van de GR Publiek Vervoer: heeft het ons (tot nu toe) gebracht waar we op hoopten?

Wijziging in het belang
N.v.t

Publiek vervoer Groningen Drenthe - Assen Bedragen x € 1.000
Financieel belang/ aandeel Werkelijke bijdrage Begrote bijdrage Eigen vermogen Vreemd vermogen Geraamd resultaat
2023 2025 2026 1-1-2025 31-12-2025 1-1-2025 31-12-2025 2025
2,37%* 21 31 26 264 266 45 45 1
* Bijdrage Meppel in verhouding tot de totale bijdragen deelnemers

Vennootschappen en coöperaties

Terug naar navigatie - Vennootschappen en coöperaties

De gemeente Meppel is aandeelhouder van een aantal vennootschappen. Daarnaast neemt Meppel deel aan de coöperatie Port of Zwolle. Bij zowel de vennootschappen als de coöperatie gaat het om organisaties die uit overheidslichamen zijn ontstaan (voornamelijk nutsbedrijven). De bestuurlijke invloed van Meppel op de vennootschappen is in praktijk gering en het financiële belang bestaat uit de waarde van de aandelen en de eventuele dividenduitkering.

Bank Nederlandse Gemeenten N.V. (BNG) - Den Haag Bedragen x € 1.000
Financieel belang/ aandeel Nominale waarde aandelen in € Begrote dividendinkomsten Begrote dividendinkomsten Eigen vermogen Vreemd vermogen Resultaat
2024 2025 1-1-2023 31-12-2023 1-1-2023 31-12-2023 2023
18.915 aandelen (0,03%) 43 40 40 4.144.000 4.751.000 107.471.000 110.834.000 254.000
Openbaar belang De bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger.
Risico's en ontwikkelingen De BNG heeft sinds 1994 de Triple-A status, de ratings worden gelijk gesteld aan de ratings van de Nederlandse staat, omdat de bank volledig in overheidshanden is. De deelneming in de BNG brengt voor de gemeente Meppel een zeer gering risico met zich mee.
Wijziging in het belang n.v.t.
Enexis Holding N.V. - 's Hertogenbosch Bedragen x € 1.000
Financieel belang/ aandeel Nominale waarde aandelen in € Begrote dividendinkomsten Begrote dividendinkomsten Eigen vermogen Vreemd vermogen Resultaat
2024 2025 1-1-2023 31-12-2023 1-1-2023 31-12-2023 2023
42.621 aandelen (0,03%) 43 33 33 5.441.000 5.320.000 4.907.000 5.140.000 72.000
Openbaar belang Altijd en overal in het voorzieningengebied kunnen beschikken over energie, tegen aanvaardbare aansluit- en transporttarieven.
Toelichting Enexis brengt de mensen steeds meer duurzame energie. Dat doen ze door mede richting te geven aan het energiesysteem van de toekomst en door slim te investeren in betrouwbare energie-infrastructuur. Zo houden ze de energietransitie haalbaar en betaalbaar.
Risico's en ontwikkelingen De energietransitie leidt voor Enexis tot een grote investeringsopgave en kapitaalbehoefte, die op lange termijn waarschijnlijk niet door de huidige aandeelhouders kan worden ingevuld. Enexis en haar aandeelhouders zijn in gesprek over de ontwikkelingen en mogelijke maatregelen om te zorgen dat Enexis een financieel solide basis behoudt. Daarnaast hebben eind 2022 de 3 regionale netbeheerders (Enexis, Alliander en Stedin) en hun aandeelhouders een onderhandelaarsakkoord bereikt met het Rijk over de voorwaarden en het proces voor een toekomstige participatie door het Rijk als de kapitaalbehoefte de mogelijkheden van het bedrijf en de huidige aandeelhouders overstijgt. De deelnemening in Enexis brengt voor de gemeente Meppel een gering risico met zich mee.
Wijziging in het belang n.v.t.
Vitens N.V. - Utrecht Bedragen x € 1.000
Financieel belang/ aandeel Nominale waarde aandelen in € Begrote dividendinkomsten Begrote dividendinkomsten Eigen vermogen Vreemd vermogen Resultaat
2024 2025 1-1-2023 31-12-2023 1-1-2023 31-12-2023 2023
37.526 aandelen (0,75%) 9.189 - - 650.000 678.000 1.447.000 1.560.000 27.200
Openbaar belang Het produceren, distribueren, leveren van drinkwater aan klanten en de daarbij behorende dienstverlening tegen de laagst mogelijke maatschappelijke kosten.
Toelichting Vitens is een gereguleerd bedrijf en valt onder de Waterwet.
Risico's en ontwikkelingen De deelneming in Vitens brengt voor de gemeente Meppel een gering risico met zich mee. Vitens opereert maar zeer beperkt in een concurrerende omgeving, de marktrisico’s zijn daarom beperkt. De regulering zal volgens de verwachtingen van Vitens er toe leiden dat de winstgevendheid zal dalen. Op de langere termijn verwacht Vitens een hoger investeringsniveau nodig te hebben om aan de drinkwatervraag te kunnen blijven voldoen, de effecten van klimaatverandering op te kunnen vangen en te voldoen aan wet- en regelgeving. De verwachting is dat de komende jaren geen dividend wordt uitgekeerd.Vitens heeft steeds meer moeite om aan de stijgende vraag naar drinkwater te voldoen door afname van de beschikbare hoeveelheid zoetwater, drukte in de ondergrond en toename van verontreiniging van bronnen.
Wijziging in het belang n.v.t.
Wadinko N.V. - Zwolle Bedragen x € 1.000
Financieel belang/ aandeel Nominale waarde aandelen in € Begrote dividendinkomsten Begrote dividendinkomsten Eigen vermogen Vreemd vermogen Resultaat
2024 2025 1-1-2023 31-12-2023 1-1-2023 31-12-2023 2023
81 aandelen (3,4%) 9 40 40 82.569 82.924 8.541 8.721 1.854
Openbaar belang De begeleiding en financiering van (startende) ondernemingen in het werkgebied Overijssel en Drenthe, de bedrijvigheid te ontwikkelen en de werkgelegenheid te bevorderen.
Toelichting De vennootschap heeft tot doel het deelnemen in en financieren van ondernemingen en vennootschappen en het versterken van de economische bedrijvigheid en daarmee het behoud en groei van de werkgelegenheid in het gebied dat door de aandeelhouders van de vennootschap wordt vertegenwoordigd.
Risico's en ontwikkelingen Verbonden met de taken van Wadinko is het aangaan van ondernemingsrisico’s. Wadinko zorgt dat zij invloed uitoefent op de ondernemingen waarin zij participeert door middel van de Raad van Commissarissen of aandeelhoudersovereenkomst. Daarnaast houdt Wadinko reserves aan om risico’s te kunnen dekken.
Wijziging in het belang n.v.t.
N.V. Rendo Holding - Meppel Bedragen x € 1.000
Financieel belang/ aandeel Nominale waarde aandelen in € Begrote dividendinkomsten Begrote dividendinkomsten Eigen vermogen Vreemd vermogen Resultaat
2024 2025 1-1-2023 31-12-2023 1-1-2023 31-12-2023 2023
119 aandelen (12,10%) 54 540 540 76.941 78.688 103.373 109.465 7.283
Openbaar belang RENDO draagt zorg voor een adequate, veilige en efficiënte (betaalbare) distributie van (duurzame) energie en data (glasvezelinfrastructuur) in haar werkgebied. De energienetwerken dienen in publieke handen te blijven omdat het een monopolypositie geeft ten opzichte van de consument en de leveranciers. Naast energienetwerken richt het bedrijf zich ook op glasvezelnetwerken.
Toelichting Rendo is als regionaal energiebedrijf actief in het netbeheer van energie en glasvezelstructuur in Drenthe en Overijssel.
Risico's en ontwikkelingen Gezien de aard van de activiteiten is Rendo een vrij stabiele vennootschap. De regulering van de tarieven is het grootste risico op een lager financieel resultaat. Nieuwe activiteiten zoals glasvezel, groen gas ambitie en E-netten op orde gaan gepaard met risico’s. Rendo neemt de nodige maatregelen om de risico's te verlagen tot een aanvaardbaar niveau.
Wijziging in het belang n.v.t
MeppelEnergie B.V. - Meppel Bedragen x € 1.000
Financieel belang/ aandeel Nominale waarde aandelen in € Begrote dividendinkomsten Begrote dividendinkomsten Eigen vermogen Vreemd vermogen Resultaat
2024 2025 1-1-2023 31-12-2023 1-1-2023 31-12-2023 2023
300 aandelen (50%) 300.000 - - -1.762 445 2.275 1.263
Openbaar belang Het ontwikkelen, bouwen, beheren en onderhouden van duurzame energiesystemen.
Toelichting Gemeente Meppel en RENDO zijn gezamenlijk aandeelhouder van MeppelEnergie. In de wijk Nieuwveense Landen verzorgt MeppelEnergie de energievoorziening (warmte en koude). Woningen in Nieuwveense Landen hebben geen gasaansluiting. Een derde partij heeft een energievoorziening (biomassacentrale) gebouwd en exploiteert deze. MeppelEnergie koopt op basis van een overeenkomst koude en warmte in bij deze derde partij. Het maximaal aantal aan te sluiten woningen is behaald.
Risico's en ontwikkelingen Kostenbeheersing: Sinds 2020 werden er gesprekken gevoerd over een nieuwe businesscase. Deze zijn in 2023 afgerond. In 2023 is door alle partijen, waaronder de gemeente Meppel, een financiële injectie gedaan om het bedrijf financieel toekomstbestendig te maken. Reguleringsrisico: Warmtetarieven worden gereguleerd door de Autoriteit Consument en Markt. MeppelEnergie heeft daar geen invloed op en is contractueel aan deze tarieven gebonden. Wetgeving: Met ingang van 2022 stond de invoering van de warmtewet 2.0 gepland waarbij sprake is van tariefreguliering. Hierdoor ontstaat het risico op een lager financieel resultaat. De nieuwe warmtewet moet nog door de Tweede en eerste kamer worden behandeld. De bedoeling is dat deze in januari in werking treedt.
Wijziging in het belang n.v.t
* Bedragen eigen vermogen, vreemd vermogen en resultaat is op basis van concept jaarrekening
Port of Zwolle Coöperatie U.A. - Zwolle Bedragen x € 1.000
Financieel belang/ aandeel Nominale waarde aandelen in € Begrote dividendinkomsten Begrote dividendinkomsten Eigen vermogen Vreemd vermogen Resultaat
2024 2025 1-1-2023 31-12-2023 1-1-2023 31-12-2023 2023
33,33% in kapitaalreserve 20.000 - - 199 207 321 856 8
Openbaar belang Het havenbedrijf Port of Zwolle heeft als doel het versterken van het vestigingsklimaat voor het havenbedrijfsleven, de industrie en logistieke bedrijven.
Toelichting In 2015 hebben de gemeenteraden van Zwolle, Kampen en Meppel besloten tot oprichting en deelneming in “Port of Zwolle Coöperatie UA”. Hierin zijn de havenactiviteiten van de deelnemende gemeenten ondergebracht.
Risico's en ontwikkelingen De Port of Zwolle ontwikkelt zich als belangrijke speler in de Regio Zwolle met een belangrijke rol in de Regiodeal, de Regionale Investerings- en ontwikkelagenda en de Human Capital Agenda van de Regio Zwolle. De drie deelnemende gemeenten hebben in 2023 besloten de bijdrage aan Port of Zwolle te verhogen, om zo het havenbedrijf de mogelijkheid te geven op professionelere wijze bij te dragen aan het realiseren van de ambities rondom duurzaam transport en de transitie naar een circulaire economie.
Wijziging in het belang n.v.t.

Speciale vennootschappen verkoop Essent
Voor de afwikkeling van de verkoop van Essent zijn een aantal vennootschappen in het leven geroepen: PBE B.V. / Claim Staat Vennootschap B.V. Het is niet te verwachten dat er in de tussentijd (substantieel) dividend wordt uitgekeerd. Alle SPV’s zijn gevestigd aan de Brabantlaan 1, 5216 TV in ’s-Hertogenbosch.

Publiek Belang Elektriciteitsproductie BV (PBE) - 's Hertogenbosch Bedragen x € 1.000
Financieel belang/ aandeel Nominale waarde aandelen in € Begrote dividendinkomsten Begrote dividendinkomsten Eigen vermogen Vreemd vermogen Resultaat
2024 2025 1-1-2023 31-12-2023 1-1-2023 31-12-2023 2023
64.663 aandelen (0,04%) 65 - - 1.480 1.444 10 32 -36
Openbaar belang Afhandeling van alle rechten en plichten die zijn voortgekomen uit de verkoop van Essent.
Toelichting Ondanks dat de vennootschap in 2016 grotendeels is geliquideerd dient PBE als gevolg van conctractuele verplichtingen nog in stand gehouden te worden. Het doel is dat de vennootschap in 2023 wordt opgeheven.
Risico's en ontwikkelingen Het risico verbonden aan deze vennootschap is gering.
Wijziging in het belang n.v.t.
Claim Staat Vennootschap Amsterdam B.V. (CSV) - 's Hertogenbosch Bedragen x € 1.000
Financieel belang/ aandeel Nominale waarde aandelen in € Begrote dividendinkomsten Begrote dividendinkomsten Eigen vermogen Vreemd vermogen Resultaat
2024 2025 1-1-2023 31-12-2023 1-1-2023 31-12-2023 2023
864 aandelen (0,4%) 0,86 - - 210 84 13 64 -126
Openbaar belang Afhandeling van alle rechten en plichten die zijn voortgekomen uit de verkoop van Essent en Attero.
Toelichting De Claim Staat Vennootschap Amsterdam BV heeft de taak gekregen de verkoop van Attero af te wikkelen voor de aandeelhouders. CSV zal voorlopig nog voortbestaan om het bezwaar en/of beroep te voeren tegen de belastingdienst t.a.v. de naheffingsaanslag afvalstoffenbelasting. Als dit is afgehandeld kan CSV worden opgeheven.
Risico's en ontwikkelingen Het risico verbonden aan deze vennootschap is gering.
Wijziging in het belang n.v.t.

Stichtingen en verenigingen

Terug naar navigatie - Stichtingen en verenigingen

Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG)
De VNG vertegenwoordigt gemeenten in overleggen met andere overheden (Rijk, Provincie). De vereniging is ook het adviesorgaan voor gemeenten op alle gemeentelijke beleidsterreinen.

Vereniging Drentse Gemeenten (VDG)
De VDG is een vereniging, die vooral bijeenkomsten organiseert van en voor haar leden over zaken die in de provincie Drenthe spelen.

Overige verbonden partijen

Terug naar navigatie - Overige verbonden partijen

De gemeente Meppel doet mee aan een paar publiek private samenwerkingen (PPS). Het deelnemen in publiek private samenwerking beperkt zich tot ontwikkeling van gebieden, waarbij spreiding van risico en vermogensinbreng centraal staat.

Zandwinning Bremenbergplas
Met twee particuliere aannemers is een publiek-private samenwerking overeengekomen voor de winning en verkoop van circa 1,5 miljoen m3 zand. De overeenkomst dateert van 17 januari 2003. Het resultaat is positief. De huidige overeenkomst loopt tot en met 2030. De winning is voor een periode van tien jaar tot 1 januari 2030 verlengd. In de komende jaren denken we na over eventuele uitbreiding van de zandwinning en het inpassen van het plan in relatie met de ontwikkeling van Nieuwveense Landen. Na 2030 komt de mogelijkheid beschikbaar om de plas gereed te maken voor recreatie en natuur. Dit is mede afhankelijk van de afzet in de komende jaren. In de periode 2024 – 2028 verwachten we een behoorlijke omzet, omdat binnen het bereik van de zandput een aantal grote klussen gepland staan (realisatie van de deelplannen Parkwonen 345, Broeklanden 3, Centrumwonen 2, 5 en Boshoven in Nieuwveense Landen, reconstructie N375, realisatie Noordpoort,).

Nat Industrieterrein Oevers D
Op industrieterrein Oevers D ontwikkelen we samen met marktpartijen in een PPS (Publiek Private Samenwerking) 52 ha bedrijventerrein en openbaar gebied. Hiervan geven we 25 ha nat bedrijventerrein uit en 11 ha droog bedrijventerrein. Totaal is nog 8,2 ha bedrijfsterrein uit te geven.  De PPS- partijen hebben eind 2023 een verlengingsovereenkomst gesloten en streven het project voor 31 december 2025 te voltooien.