-
Blz. 1
Programmabegroting 2025 - 2028
-
Blz. 2
Programma's
-
Blz. 3
Voorwoord
-
Blz. 4
Voorwoord
-
Blz. 5
Begroting op hoofdlijnen
-
Blz. 6
Beleidsontwikkelingen
-
Blz. 7
Beleidsontwikkelingen
-
Blz. 8
Financiën
-
Blz. 9
Financiën
-
Blz. 10
Programmabegroting
-
Blz. 11
Toelichting
-
Blz. 12
Structureel evenwicht
-
Blz. 13
Investeringen
-
Blz. 14
Financieel actieplan en de financiële kengetallen
-
Blz. 15
Reservepositie
-
Blz. 16
Woonlasten
-
Blz. 17
Nieuwe indeling: het jaar 2025 uitgelicht
-
Blz. 18
Nieuwe programma indeling
-
Blz. 19
Mutaties perspectiefnota
-
Blz. 20
Aanvullende mutaties deze begroting
-
Blz. 21
Moties, toezeggingen en amendementen
-
Blz. 22
Moties, toezeggingen en amendementen perspectiefnota
-
Blz. 23
Thema Samenleving
-
Blz. 24
Algemeen
-
Blz. 25
Ontwikkelingen
-
Blz. 26
Relaties met andere thema's
-
Blz. 27
Programma 1: Bewegen en Welzijn
-
Blz. 28
Wat valt onder dit programma?
-
Blz. 29
Algemene doelstelling
-
Blz. 30
Beleidskaders
-
Blz. 31
Samenkracht en burgerparticipatie
-
Blz. 32
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 33
Inburgering
-
Blz. 34
Inburgeringstraject
-
Blz. 35
We willen de positie van mantelzorgers verstevigen zodat zij langer thuis kunnen blijven zorgen voor hun naasten
-
Blz. 36
Uitvoeren actieplan mantelzorgondersteuning.
-
Blz. 37
Wij willen dat alle inwoners zich betrokken voelen bij hun wijk of dorp en eigenaarschap hebben over hun eigen leefomgeving.
-
Blz. 38
Van oudsher is Meppel een levendige stad met vitale inwoners die oog hebben voor elkaar. Dit willen we als gemeente graag behouden en stimuleren.
-
Blz. 39
Creëren zorgzame gemeenschappen
-
Blz. 40
De sociale basis in gemeente Meppel wordt doorontwikkeld.
-
Blz. 41
Van analyse naar uitvoering
-
Blz. 42
Sociale basis en maatwerkvoorzieningen
-
Blz. 43
Volksgezondheid
-
Blz. 44
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 45
Het stimuleren van sport en bewegen helpt bij onze ambitie om overgewicht bespreekbaar te maken, tegen te gaan en op te lossen.
-
Blz. 46
Verder bouwen aan het fundament voor een gerichte lokale en regionale aanpak
-
Blz. 47
Iedere inwoner van gemeente Meppel doet naar vermogen vitaal en gezond mee.
-
Blz. 48
Uitvoeringsplan GALA
-
Blz. 49
Opgroeien in een kansrijke omgeving en vroeg signalering alcoholproblematiek
-
Blz. 50
Inzetten op verminderen middelengebruik jongeren
-
Blz. 51
Sportaccommodaties
-
Blz. 52
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 53
De gemeente wil een goed niveau van sport in stand houden
-
Blz. 54
Strategisch Huisvestingsplan Maatschappelijke Accommodaties
-
Blz. 55
Sportbeleid en activering
-
Blz. 56
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 57
Het bevorderen van een gezonde en actieve levensstijl voor alle inwoners van de gemeente Meppel.
-
Blz. 58
Uitvoeringsplan "Van sportvisie naar uitvoering"
-
Blz. 59
Het gebruik van sport- en beweegvoorzieningen moet zo laagdrempelig mogelijk zijn.
-
Blz. 60
Uitvoeringsplan "Van sportvisie naar uitvoering"
-
Blz. 61
Beleidsindicatoren
-
Blz. 62
Wat mag het kosten?
-
Blz. 63
Toelichting financiën
-
Blz. 64
Investeringen
-
Blz. 65
Toelichting investeringen
-
Blz. 66
Programma 2: Participatie, zorg en minima
-
Blz. 67
Wat valt onder dit programma?
-
Blz. 68
Algemeen
-
Blz. 69
Beleidskaders
-
Blz. 70
Toegang en eerstelijnsvoorzieningen
-
Blz. 71
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 72
Het ondersteunen van mensen in het maken van keuzes
-
Blz. 73
Aanpak huiselijk geweld en kindermishandeling
-
Blz. 74
Wij willen dat bij alle inwoners bekend is dat zij recht hebben op onafhankelijke cliëntondersteuning.
-
Blz. 75
Netwerk OCO
-
Blz. 76
Inkomensregelingen
-
Blz. 77
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 78
Het bieden van passende inkomensondersteuning.
-
Blz. 79
Het gebruik van de regelingen.
-
Blz. 80
Wij zetten meer in op armoedepreventie.
-
Blz. 81
Het huidige aanbod op het gebied van armoedepreventie wordt doorontwikkeld.
-
Blz. 82
Wij proberen ons bereik in het kader van vroegsignalering te vergroten.
-
Blz. 83
Begeleide participatie
-
Blz. 84
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 85
Wij vinden het belangrijk dat iedereen kan meedoen en een rol heeft in onze Meppeler samenleving.
-
Blz. 86
Wij zetten in op de banenafspraak en de ondersteuning van werkgevers.
-
Blz. 87
Arbeidsparticipatie
-
Blz. 88
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 89
Vergroten van de arbeidsmarktkansen voor onze inwoners met een beperking.
-
Blz. 90
Verbetering van de toegang en ondersteuning aan werkgevers.
-
Blz. 91
Voorzieningen Wmo
-
Blz. 92
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 93
De inzet van hulpmiddelen en woningaanpassingen neemt toe.
-
Blz. 94
Onderzoek naar kostenbeheersing.
-
Blz. 95
Betrokkenheid bij woonzorgvisie.
-
Blz. 96
Ondersteuning Wmo
-
Blz. 97
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 98
Het waarborgen van de continuïteit en de kwaliteit van de Wmo ondersteuning aan onze kwetsbare inwoners.
-
Blz. 99
Aanbesteding Wmo begeleiding en dagbesteding.
-
Blz. 100
Inzet huishoudelijke ondersteuning.
-
Blz. 101
Jeugdhulp
-
Blz. 102
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 103
We voeren de hervormingsagenda, de Meppeler ontwikkelagenda jeugdhulp en het toekomstscenario kind- en gezinsbescherming uit
-
Blz. 104
Lichte en kortdurende ondersteuning aan de toegang
-
Blz. 105
Uitvoering geven aan het toekomstscenario kind- en gezinsbescherming
-
Blz. 106
Geëscaleerde zorg Wmo
-
Blz. 107
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 108
Binnen onze gemeente willen we iedereen de kans geven de regie over zijn of haar leven te nemen.
-
Blz. 109
Inkoop van Beschermd Wonen
-
Blz. 110
Regionale afspraken en een dekkend aanbod
-
Blz. 111
Samenwerken voor huisvesting
-
Blz. 112
Geëscaleerde zorg Jeugd
-
Blz. 113
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 114
Jongeren met opgroeiproblemen kunnen zich ontwikkelen in een veilige omgeving zodat ze uiteindelijk volwaardig deelnemen aan onze samenleving.
-
Blz. 115
Toekomstscenario kind- en gezinsbescherming
-
Blz. 116
Beleidsindicatoren
-
Blz. 117
Wat mag het kosten?
-
Blz. 118
Toelichting financiën
-
Blz. 119
Programma 3: Onderwijs, cultuur en media
-
Blz. 120
Wat valt er onder dit programma?
-
Blz. 121
Algemeen
-
Blz. 122
Beleidskaders
-
Blz. 123
Onderwijshuisvesting
-
Blz. 124
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 125
Een sterk aanbod van uitdagend onderwijs en aantrekkelijke schoolgebouwen.
-
Blz. 126
IKC Nieuwveense landen
-
Blz. 127
Reestoeverschool
-
Blz. 128
CSG Dingstede
-
Blz. 129
Taalschool regio Meppel
-
Blz. 130
Uitbreiding Greijdanus
-
Blz. 131
Onderwijsbeleid en leerlingenzaken
-
Blz. 132
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 133
Dat er voor iedere jongere een passend onderwijsaanbod is en dat de jongere de school met een diploma kan verlaten
-
Blz. 134
VSV-programma en analyse van interventies
-
Blz. 135
Een kwalitatief goed voorschools aanbod voor alle kinderen in Meppel.
-
Blz. 136
Monitoring
-
Blz. 137
Nieuwe instrumenten en interventies
-
Blz. 138
Leerlingenvervoer
-
Blz. 139
Aanbesteding doelgroepenvervoer
-
Blz. 140
Voortzetten en monitoren nieuwe werkwijze
-
Blz. 141
We zijn niet bang voor experimenten op het gebied van onderwijs en zorg.
-
Blz. 142
Jaarplan Meppeler Akkoord
-
Blz. 143
Multidisciplinaire aanpak
-
Blz. 144
Kunst, cultuur en media
-
Blz. 145
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 146
Onze missie is om met cultuur een positieve impuls te geven aan Meppel als creatieve, aantrekkelijke en verbonden gemeente.
-
Blz. 147
Ogterop en Mevrouw Ogterop
-
Blz. 148
Bibliotheekwerk
-
Blz. 149
Cultureel en maatschappelijk beheer van De Plataan
-
Blz. 150
Uitvoering Cultuurnota
-
Blz. 151
Beschermen cultuurhistorie Binnenstad
-
Blz. 152
Musea
-
Blz. 153
Beleidsindicatoren
-
Blz. 154
Wat mag het kosten?
-
Blz. 155
Toelichting financiën
-
Blz. 156
Investeringen
-
Blz. 157
Toelichting investeringen
-
Blz. 158
Thema Leefomgeving, ruimte en economie
-
Blz. 159
Algemeen
-
Blz. 160
Ontwikkelingen
-
Blz. 161
Relaties met andere thema's
-
Blz. 162
Programma 4: Leefomgeving
-
Blz. 163
Wat valt onder dit programma?
-
Blz. 164
Algemeen
-
Blz. 165
Beleidskaders
-
Blz. 166
Wegen, mobiliteit en verkeer
-
Blz. 167
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 168
Optimaliseren verkeersveiligheid en mobiliteit
-
Blz. 169
Opstellen plan elektrisch laden
-
Blz. 170
Opstellen verkeersstructuurplan
-
Blz. 171
Opstellen Strategisch Plan Verkeersveiligheid
-
Blz. 172
Uitvoeren Actieplan Fiets
-
Blz. 173
Veilige en bereikbare wegen
-
Blz. 174
Klein en groot onderhoud wegen, fiets- en voetpaden
-
Blz. 175
Klein en groot onderhoud civieltechnische kunstwerken
-
Blz. 176
Onderhoud en beheer openbare verlichting
-
Blz. 177
Onderzoek toepassing Laag Energie Asfalt Beton (LEAB) wegen, fiets- en voetpaden
-
Blz. 178
Stadsverzorging
-
Blz. 179
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 180
Een schone leefomgeving
-
Blz. 181
Reguliere werkzaamheden om de leefomgeving schoon te houden.
-
Blz. 182
Water
-
Blz. 183
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 184
Een schoon en bruikbaar watersysteem
-
Blz. 185
Knelpunten oplossen
-
Blz. 186
Inzichtelijk maken van de watergangen die vanuit het gebruik en functie moeten worden gebaggerd aan de hand van een nog vast te stellen plan
-
Blz. 187
We voeren onze wettelijke schouwplicht van de watergangen uit en onderhouden ze.
-
Blz. 188
Groen
-
Blz. 189
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 190
Een kwalitatief, herkenbaar en (be)leefbaar landschap
-
Blz. 191
Uitvoeren van Streekbeheer voor natuur en landschap
-
Blz. 192
Uitvoering geven aan de Leader-subsidie voor versterking van het platteland
-
Blz. 193
Monitoren landschapselementen Broekhuizen.
-
Blz. 194
Een rijke biodiversiteit
-
Blz. 195
Uitvoeren maatregelen programma Biodiversiteit, eerste jaarschijf.
-
Blz. 196
Inventariseren beschermde soorten
-
Blz. 197
Opstellen soortenmanagementplan
-
Blz. 198
Meppel 3x groener!
-
Blz. 199
Beheren gemeentelijk groen
-
Blz. 200
Open staan voor groenparticipatie
-
Blz. 201
Verbeteren beheer bermen en kruidenvegetaties
-
Blz. 202
Voldoende speelruimte voor kinderen
-
Blz. 203
Aanpassen speelplekken en/of toestellen
-
Blz. 204
Regulier beheer van speeltoestellen
-
Blz. 205
Parkeren
-
Blz. 206
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 207
Goed vindbare, bereikbare en gebruiksvriendelijke parkeermogelijkheden
-
Blz. 208
Opstellen Parkeerbeleidsplan en uitvoeringsregels parkeren
-
Blz. 209
Beheer en onderhoud parkeerterreinen, parkeergarages en parkeersystemen
-
Blz. 210
Begraafplaatsen
-
Blz. 211
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 212
Optimaal verzorgde begraafplaatsen voor een actueel en passend aanbod voor begraven in Meppel.
-
Blz. 213
Opstellen van een actueel en passend beleidskader begraven
-
Blz. 214
Beheer en onderhoud begraafplaatsen
-
Blz. 215
Energie, klimaat en milieu
-
Blz. 216
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 217
Bewustwording en ontwikkeling van sociaal en economisch duurzame consumptie en productieprocessen.
-
Blz. 218
We stimuleren en faciliteren Meppeler maatschappelijke organisaties op het gebied van natuur en milieu bij initiatieven die bijdragen aan een meer duurzame samenleving.
-
Blz. 219
Een klimaatbestendig stedelijk gebied, waar hittestress, wateroverlast en droogte zoveel mogelijk wordt voorkomen.
-
Blz. 220
We geven uitvoering aan de Financiële Stimuleringsregeling Fluvius
-
Blz. 221
We werken samen binnen het Deltaprogramma Ruimtelijke Adaptie (DPRA) regio Fluvius aan opgaves rondom klimaatadaptatie.
-
Blz. 222
We voeren de taken van de Lokale Uitvoeringsagenda uit.
-
Blz. 223
We voeren een groeiplaatsonderzoek uit bij bomen in Berggierslanden die achterblijven in groei.
-
Blz. 224
Energiebesparing, aardgasvrije gebouwen en duurzame energie opwek
-
Blz. 225
Werken aan warmteplannen
-
Blz. 226
Stimuleren van ‘geen spijtmaatregelen’
-
Blz. 227
Werken aan grootschalige duurzame opwekking.
-
Blz. 228
Werken aan netcongestie
-
Blz. 229
Vervullen voorbeeldfunctie gemeente op het gebied van duurzaamheid
-
Blz. 230
Ontwikkelen Makersloods - een circulair ambachtscentrum in Meppel
-
Blz. 231
Vergroenen van de gemeentewerf
-
Blz. 232
Onderzoek naar invulling aan maatschappelijk verantwoord ondernemen en -inkopen
-
Blz. 233
Verduurzamen maatschappelijk vastgoed
-
Blz. 234
Een milieuveilige en gezonde leefomgeving in de gemeente Meppel.
-
Blz. 235
We herijken de milieutaken in verband met de Omgevingswet, het interbestuurlijk programma VTH en de omzetting van de uitvoerings- en handhavingsstrategie van uitput naar outcome.
-
Blz. 236
We volgen de ontwikkelingen rondom stikstof, natuur en water in het landelijk gebied.
-
Blz. 237
Afvalinzameling
-
Blz. 238
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 239
We richten ons op maximale bronscheiding en zo min mogelijk huishoudelijk restafval tegen maatschappelijk aanvaardbare kosten
-
Blz. 240
Inzetten op structurele verlaging van huishoudelijk afval
-
Blz. 241
Inzet op kwaliteit van de gescheiden stromen
-
Blz. 242
Strategische verkenning restafvalverwerking
-
Blz. 243
Milieustraat
-
Blz. 244
Inzet op voorkomen van huishoudelijk afval
-
Blz. 245
Communicatie
-
Blz. 246
Riolering
-
Blz. 247
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 248
Een doelmatige inzameling van stedelijk afvalwater
-
Blz. 249
Onderzoeken naar het functioneren van de riolering
-
Blz. 250
Onderhoud en beheer riolering en gemalen
-
Blz. 251
Beleidsindicatoren
-
Blz. 252
Wat mag het kosten?
-
Blz. 253
Toelichting financiën
-
Blz. 254
Investeringen
-
Blz. 255
Toelichting investeringen
-
Blz. 256
Programma 5: Ruimtelijke ontwikkeling
-
Blz. 257
Wat valt onder dit programma?
-
Blz. 258
Algemeen
-
Blz. 259
Beleidskaders
-
Blz. 260
Ontwikkeling van de fysieke leefomgeving
-
Blz. 261
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 262
Duurzaam woningaanbod
-
Blz. 263
Woonopgave sociale woningbouw
-
Blz. 264
Herzien woningaanbod Danninge Erve Zuid II, deelgebied 3
-
Blz. 265
Eerste aanzet omgevingsprogramma wonen
-
Blz. 266
Onderzoek verbetering positie starters op de woningmarkt
-
Blz. 267
Groeiend kwaliteit toevoegen
-
Blz. 268
Ontwikkeling inbreidingslocaties
-
Blz. 269
Ontwikkeling Nieuwveense Landen
-
Blz. 270
Ontwikkeling stationsgebied
-
Blz. 271
Ontwikkeling Noordpoort en noordelijke stadsentree
-
Blz. 272
Solide invoering Omgevingswet
-
Blz. 273
Omgevingsvisie
-
Blz. 274
Omgevingsprogramma's
-
Blz. 275
Omgevingsplan
-
Blz. 276
Invoering Wet kwaliteitsborging bouw (Wkb)
-
Blz. 277
Bouwen en wonen
-
Blz. 278
Algemeen
-
Blz. 279
Grondexploitaties woningen
-
Blz. 280
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 281
Financieel inzicht van (actieve) gebiedsontwikkeling
-
Blz. 282
Beleidsindicatoren
-
Blz. 283
Wat mag het kosten?
-
Blz. 284
Toelichting financiën
-
Blz. 285
Programma 6: Economische ontwikkeling
-
Blz. 286
Wat valt onder dit programma?
-
Blz. 287
Algemeen
-
Blz. 288
Beleidskaders
-
Blz. 289
Recreatie en toerisme
-
Blz. 290
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 291
Een aantrekkelijk en eigentijds evenementenaanbod voor Meppel
-
Blz. 292
Een aantrekkelijk en eigentijds evenementenaanbod
-
Blz. 293
Meppel aantrekkelijker maken als recreatiebestemming
-
Blz. 294
Meppel aantrekkelijker maken als recreatiebestemming.
-
Blz. 295
Regionale samenwerking
-
Blz. 296
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 297
Samen met onze partners meer waarde bieden aan onze inwoners, ondernemers en instellingen.
-
Blz. 298
Meppel in de Regio Zwolle
-
Blz. 299
Ontwikkelingen rond Port of Zwolle
-
Blz. 300
Economische zaken
-
Blz. 301
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 302
Economische innovatie, ontwikkeling en samenwerking.
-
Blz. 303
Ontwikkeling ondernemersdienstverlening
-
Blz. 304
Versterken samenwerking met ons georganiseerd bedrijfsleven
-
Blz. 305
Een levendige leefbare binnenstad.
-
Blz. 306
Promotie van Meppel
-
Blz. 307
Ruimte bieden om te werken
-
Blz. 308
Meer ruimte bieden op bestaande en nieuwe terreinen
-
Blz. 309
Problemen op het elektriciteitsnet.
-
Blz. 310
Grondexploitaties niet-woningen en grondzaken
-
Blz. 311
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 312
Financieel inzicht van (actieve) gebiedsontwikkeling
-
Blz. 313
Beleidsindicatoren
-
Blz. 314
Wat mag het kosten?
-
Blz. 315
Toelichting financiën
-
Blz. 316
Investeringen
-
Blz. 317
Toelichting investeringen
-
Blz. 318
Thema Bestuur, dienstverlening en veiligheid
-
Blz. 319
Algemeen
-
Blz. 320
Ontwikkelingen
-
Blz. 321
Relaties met andere thema's
-
Blz. 322
Programma 7: Bestuur, dienstverlening en veiligheid
-
Blz. 323
Wat valt onder dit programma?
-
Blz. 324
Algemeen
-
Blz. 325
Beleidskaders
-
Blz. 326
Bestuur
-
Blz. 327
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 328
De griffie wil goede ondersteuning aan de gemeenteraad bieden, zodat zij hun rol als raadslid goed kunnen invullen.
-
Blz. 329
- De griffie geeft uitvoering aan het griffieplan ‘De Meppeler raad - betrokken en toegankelijk (2024-2026)’.
-
Blz. 330
Adviezen inwinnen van de rekenkamer en de accountant.
-
Blz. 331
Openbare orde en veiligheid
-
Blz. 332
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 333
Als gemeente willen we zorgen voor een veilige leefomgeving.
-
Blz. 334
We krijgen online criminaliteit (beter) in beeld en pakken dit samen met onze partners aan
-
Blz. 335
We dringen overlast van jongeren terug door ondersteuning, zorg en straf
-
Blz. 336
We organiseren de samenwerking tussen zorg en veiligheid efficiënter
-
Blz. 337
We verminderen ondermijnende factoren in de gemeente Meppel
-
Blz. 338
Veiligheid vergroten door middel van meer toezicht en handhaving in de openbare ruimte
-
Blz. 339
Brandweerzorg en crisisbeheersing
-
Blz. 340
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 341
Veiligheidsregio Drenthe
-
Blz. 342
Rampenbestrijding vindt goed voorbereid plaats
-
Blz. 343
Dienstverlening
-
Blz. 344
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 345
Alle gemeentelijke communicatie uitingen in begrijpelijke taal aanbieden
-
Blz. 346
Brieven duidelijk en begrijpelijk maken
-
Blz. 347
Teksten van de website duidelijk en begrijpelijk maken
-
Blz. 348
Optimalisatie kennisbank
-
Blz. 349
Toekomstbestendige dienstverlening die beter aansluit bij de behoefte van inwoners
-
Blz. 350
Servicenormen opnieuw opstellen, deze monitoren en daar op sturen
-
Blz. 351
We ontwikkelen en implementeren een nieuwe website
-
Blz. 352
We meten, monitoren en verbeteren de dienstverlening op basis van data
-
Blz. 353
Implementeren nieuwe kennisbank
-
Blz. 354
Beleidsindicatoren
-
Blz. 355
Wat mag het kosten?
-
Blz. 356
Toelichting financiën
-
Blz. 357
Algemene dekkingsmiddelen
-
Blz. 358
Algemeen
-
Blz. 359
Wat valt er onder dit overzicht?
-
Blz. 360
In dit overzicht staan de volgende producten:
-
Blz. 361
Gemeentefondsuitkering
-
Blz. 362
Beleidsindicatoren
-
Blz. 363
Wat mag het kosten?
-
Blz. 364
Toelichting financiën
-
Blz. 365
Overhead
-
Blz. 366
Producten
-
Blz. 367
Algemeen
-
Blz. 368
Wat mag het kosten?
-
Blz. 369
Toelichting financiën
-
Blz. 370
Investeringen
-
Blz. 371
Toelichting investeringen
-
Blz. 372
Kerngegevens
-
Blz. 373
Kerngegevens
-
Blz. 374
Paragrafen
-
Blz. 375
Paragraaf lokale heffingen
-
Blz. 376
Inleiding
-
Blz. 377
Actuele ontwikkelingen
-
Blz. 378
Overzicht van de lokale heffingen
-
Blz. 379
Onroerende zaakbelastingen (OZB)
-
Blz. 380
Parkeerbelasting
-
Blz. 381
Precariobelasting
-
Blz. 382
Gebonden heffingen
-
Blz. 383
Rioolheffing
-
Blz. 384
Afvalstoffenheffing/reinigingsrechten
-
Blz. 385
Naheffingsaanslag parkeren
-
Blz. 386
Havengelden
-
Blz. 387
Leges
-
Blz. 388
Lijkbezorgingsrechten
-
Blz. 389
Marktgelden
-
Blz. 390
Geraamde opbrengsten van alle heffingen voor 2025
-
Blz. 391
Kwijtschelding
-
Blz. 392
Lokale lastendruk
-
Blz. 393
lokale lastendruk 2
-
Blz. 394
Paragraaf weerstandsvermogen en risicobeheersing
-
Blz. 395
Inleiding
-
Blz. 396
Financiële kengetallen
-
Blz. 397
Risicoanalyse en beheersmaatregelen
-
Blz. 398
Vervolg risicoanalyse en beheersmaatregelen
-
Blz. 399
Inflatie
-
Blz. 400
Onzekerheden gemeentefonds
-
Blz. 401
Sociaal Domein
-
Blz. 402
Investeringsprojecten
-
Blz. 403
Borgstelling en verstrekte leningen
-
Blz. 404
Verbonden partijen
-
Blz. 405
Risico’s in de bedrijfsvoering
-
Blz. 406
Risico's in de bedrijfsvoering(ICT)
-
Blz. 407
Huuropbrengst multifunctionele accommodaties
-
Blz. 408
Oekraïne
-
Blz. 409
Overige risico’s
-
Blz. 410
Gewenst weerstandsvermogen
-
Blz. 411
Conclusie
-
Blz. 412
Paragraaf onderhoud kapitaalgoederen
-
Blz. 413
Inleiding
-
Blz. 414
Openbare ruimte
-
Blz. 415
Wegen
-
Blz. 416
Openbare verlichting
-
Blz. 417
Civieltechnische kunstwerken
-
Blz. 418
Openbaar groen
-
Blz. 419
Speelvoorzieningen
-
Blz. 420
Water en waterbodem
-
Blz. 421
Riolering
-
Blz. 422
Vastgoed
-
Blz. 423
Onderwijsgebouwen
-
Blz. 424
Overige gebouwen
-
Blz. 425
Paragraaf financiering
-
Blz. 426
Inleiding
-
Blz. 427
Wettelijk kader
-
Blz. 428
Beleid en uitvoering
-
Blz. 429
Ontwikkelingen en rentevisie
-
Blz. 430
Risicobeheer
-
Blz. 431
Renterisiconorm
-
Blz. 432
Leningenportefeuille
-
Blz. 433
Ontwikkeling schuldpositie
-
Blz. 434
Verstrekte geldleningen
-
Blz. 435
Gegarandeerde geldleningen / aangegane verplichtingen
-
Blz. 436
WOG
-
Blz. 437
Rentelasten en –baten
-
Blz. 438
Paragraaf bedrijfsvoering
-
Blz. 439
Ambitieus en in evenwicht
-
Blz. 440
Financiën
-
Blz. 441
Ambities: kiezen en sturen
-
Blz. 442
Verbeteragenda Planning en Control
-
Blz. 443
Organiseren en besturen
-
Blz. 444
Organisatieontwikkeling
-
Blz. 445
Arbeidsmarkt en aantrekkelijk werkgeverschap
-
Blz. 446
Indicatoren
-
Blz. 447
Herinrichting en hybride/digitaal werken
-
Blz. 448
Informatievoorziening
-
Blz. 449
Informatiebeheer
-
Blz. 450
Informatiebeveiliging & Privacy
-
Blz. 451
Rechtmatigheid
-
Blz. 452
Inkoop en aanbesteding
-
Blz. 453
Doelmatigheid en doeltreffendheid
-
Blz. 454
Interbestuurlijk toezicht
-
Blz. 455
Paragraaf verbonden partijen
-
Blz. 456
Inleiding
-
Blz. 457
Gemeenschappelijke regelingen
-
Blz. 458
Omgevingsdienst Drenthe (voorheen RUD Drenthe)
-
Blz. 459
Veiligheidsregio Drenthe (VRD)
-
Blz. 460
Gemeenschappelijke Gezondheidsdienst Drenthe (GGD)
-
Blz. 461
Recreatieschap Drenthe
-
Blz. 462
Gemeentelijke Kredietbank (GKB)
-
Blz. 463
Werkvoorzieningsschap Reestmond Meppel
-
Blz. 464
Publiek vervoer Groningen Drenthe
-
Blz. 465
Vennootschappen en coöperaties
-
Blz. 466
Speciale vennootschappen
-
Blz. 467
Stichtingen en verenigingen
-
Blz. 468
Overige verbonden partijen
-
Blz. 469
Nat Industrieterrein Oevers D
-
Blz. 470
Paragraaf grondbeleid
-
Blz. 471
Inleiding
-
Blz. 472
Ontwikkelingen
-
Blz. 473
Beleidsmatige aspecten
-
Blz. 474
Prognose resultaten grondexploitaties
-
Blz. 475
Overzicht winstnemingen
-
Blz. 476
Overzicht voorzieningen
-
Blz. 477
Verloop boekwaarde
-
Blz. 478
Risico’s
-
Blz. 479
Paragraaf Wet open overheid
-
Blz. 480
Wet open overheid
-
Blz. 481
Paragraaf duurzaamheid
-
Blz. 482
Inleiding
-
Blz. 483
Strategische doelen
-
Blz. 484
Doelstellingen
-
Blz. 485
Programmabegroting
-
Blz. 486
Energietransitie
-
Blz. 487
Klimaatadaptatie
-
Blz. 488
Natuur, landschap en biodiversiteit
-
Blz. 489
Gezond leefmilieu
-
Blz. 490
Circulariteit
-
Blz. 491
Beleidsindicatoren
-
Blz. 492
Toelichting
-
Blz. 493
Paragraaf Wijk- en dorpsgericht werken
-
Blz. 494
Inleiding
-
Blz. 495
Samenwerking en Verbinding
-
Blz. 496
Initiatieven
-
Blz. 497
Ontwikkeling
-
Blz. 498
Wijkanalyses en Wijkagenda’s
-
Blz. 499
Financiële begroting
-
Blz. 500
Overzicht baten en lasten met toelichting
-
Blz. 501
Overzicht baten en lasten
-
Blz. 502
Technische uitgangspunten bij deze (meerjaren) begroting
-
Blz. 503
Incidentele baten en lasten
-
Blz. 504
Overzicht incidentele baten en lasten
-
Blz. 505
Toelichting overzicht incidentele baten en lasten
-
Blz. 506
Overzicht baten en lasten meerjarig
-
Blz. 507
Overzicht baten en lasten meerjarig
-
Blz. 508
Geprognosticeerde balans
-
Blz. 509
Prognose meerjarenbalans
-
Blz. 510
Reserves en voorzieningen
-
Blz. 511
Reserves
-
Blz. 512
Toelichting:
-
Blz. 513
Voorzieningen
-
Blz. 514
Toelichting
-
Blz. 515
Investeringen
-
Blz. 516
Investeringen
-
Blz. 517
EMU-saldo
-
Blz. 518
Wet houdbare overheidsfinanciën
-
Blz. 519
EMU-saldo Meppel
-
Blz. 520
Taakvelden
-
Blz. 521
Overzicht taakvelden
-
Blz. 522
Bijlagen
-
Blz. 523
Overzicht baten en lasten oude programma indeling
-
Blz. 524
Overzicht baten en lasten
-
Overzicht
-
Zoeken
-
Publicatie bijlagen
-
Contact
-
PrivacyStatement
-
Sitemap