Thema Samenleving

Algemeen

Terug naar navigatie - Algemeen

Het Sociaal domein heeft veel invloed op het leven van inwoners, de samenleving. Maar hoe zorgen we ervoor dat we dicht bij de mensen in de wijken en buurten komen? Wat is een sterke sociale basis en hoe ziet die eruit voor Meppel? Met de sociale basis wordt bedoeld: een breed en laagdrempelig aanbod van activiteiten en voorzieningen in de omgeving van de inwoners (buurt, wijk, dorp of stad). Deze activiteiten en voorzieningen kunnen de inwoners helpen om zelfredzaam of samen redzaam te zijn, talenten te ontwikkelen, vitaal te blijven, het sociaal netwerk uit te breiden en mee te doen in de samenleving. 

Tegelijkertijd stijgen de kosten voor zorg, wat uitdagingen met zich meebrengt. Het is belangrijk om inwoners te versterken, zodat zij meer zelf kunnen doen. In dit hoofdstuk bespreken we de belangrijkste en meest interessante ontwikkelingen en hun impact op het dagelijks leven. In de programma’s ‘Bewegen en welzijn’, ‘Participatie, zorg en minima’ en ‘Onderwijs, cultuur en media’ gaan we hier dieper op in. 

Ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Ontwikkelingen

1. Maatschappelijke voorzieningen  
Wij willen accommodaties efficiënter gebruiken door functies te combineren en ruimtes vaker te gebruiken. We willen dat maatschappelijke gebouwen beter passen bij toekomstige behoeften. Ook willen we beter inzicht krijgen in de financiële gevolgen van beslissingen over huisvesting. Het is belangrijk dat de rol en taak van de gemeente bij huisvestingsvraagstukken duidelijk is. Daarom werken we aan een strategische visie voor de huisvesting van maatschappelijke voorzieningen. Deze visie bevat uitgangspunten, prioriteiten en een meerjarenprogramma voor accommodaties, inclusief de kosten. Wij hebben een opgave rondom sport in combinatie met onderwijs. Dit is een leidend principe als het gaat om de maatschappelijke voorzieningendiscussie vanuit integrale visie. Een tweede leidend principe is dat bij de toekomstige invulling van de wijkcentra en het dorpshuis tenminste de huidige faciliteiten behouden blijven in de wijken en dorp, inclusief een eigen zelfstandige locatie. 

2. Hervormingsagenda Jeugdzorg  
De Hervormingsagenda is opgesteld om het jeugdhulpstelsel te verbeteren en betaalbaar te houden. Dit doen we door de oorzaken van de toenemende vraag naar zorg aan te pakken. Samen met onze partners zetten we meer in op preventie. Ook richten we sterkere lokale teams in die gericht zijn op zorg en preventie. Bovendien willen we de zorgaanbieders beter monitoren en zorgen dat de basis op orde is.

3. Beweging naar voren  
We maken een beweging naar voren door efficiënter samen te werken met onze partners. We willen een sterke sociale basis creëren, zodat mensen elkaar meer kunnen ondersteunen. Zo kan de vraag naar gespecialiseerde zorg verminderen. Meer inzet op preventie en lichte ondersteuning is hiervoor nodig. Het doel is om een sterke sociale basis te organiseren waarin mensen:
-    Naar elkaar omzien 
-    Elkaar fysiek ontmoeten
-    Elkaar ondersteunen bij eenzaamheid
-    Lichte hulpvragen zoveel mogelijk samen oplossen

4. Bestaanszekerheid  
Bij mensen met schulden proberen we zo snel als mogelijk vanuit de vroegsignalering te werken. Hiermee werken we aan een structurele oplossing voor de aanpak van geldzorgen, zodat geldzorgen niet langer de aanpak van andere problemen blokkeren. We willen kinderen die in armoede opgroeien beter bereiken en hen meer steun bieden. Ook zetten we in op meer preventiebeleid zodat we problemen kunnen voorkomen voordat ze groot worden.

5. Uitvoering van beleid  
We voeren (nieuw) beleid uit op het gebied van cultuur, jeugd, armoede. Dit zijn onderwerpen waarvoor we onlangs beleidsnotities hebben vastgesteld. 

Relaties met andere thema's

Terug naar navigatie - Relaties met andere thema's

Het thema samenleving hangt natuurlijk sterk samen met andere thema’s. Wat er in de leefomgeving gebeurt, heeft invloed op de samenleving. Onze inwoners leven, wonen, werken en ontspannen samen. Hierdoor is de samenleving nauw verbonden met de leefomgeving en behoeften van mensen. Maar ook onze eigen dienstverlening heeft een directe impact op onze inwoners en samenleving. De belangrijke punten in dit thema komen ook terug in verschillende paragrafen, vooral bij de Verbonden partijen en bij Wijk- en dorpsgericht werken.

Programma 1: Bewegen en Welzijn

Algemene doelstelling

Terug naar navigatie - Algemene doelstelling

Meppel is een sociale gemeente. De zorg voor elkaar, zeker voor mensen die het moeilijk hebben, staat hoog in het vaandel. Dat is belangrijk, vooral in deze tijd van toename van kansenongelijkheid en polarisatie. Onze uitdaging is allereerst om verschillen te verkleinen en mensen dichter bij elkaar te brengen. Juist op gemeentelijk niveau kunnen we de menselijke maat, sociale samenhang en het contact tussen overheid en inwoner verbeteren.

Sport en bewegen brengt mensen bij elkaar en bevordert daarmee de lokale, sociale samenhang en integratie van bevolkingsgroepen. Sport en bewegen is van belang voor een gezonde leefstijl en voorkomt gezondheidsproblemen. En hangt nauw samen met gezondheid, onderwijs, welzijn, vrijwilligerswerk, integratie en participatie, jeugd en evenementen. Ook ligt er een duidelijke relatie met verschillende thema’s uit het Wmo-beleid. Sport en bewegen is essentieel in onze algemene voorzieningen.

Beleidskaders

Terug naar navigatie - Beleidskaders
  • Visie en kaderstelling Sociaal domein en doelen Sociaal domein (2014)
  • Notitie Sociaal domein – van transitie door in transformatie (2017)
  • Beleidsnotitie GGD ‘Samen werken aan gezondheid’ (2017)
  • Nationaal Sportakkoord 2018
  • Landelijke Nota Gezondheidsbeleid 2020-2024
  • De sport- en gezondheidsnota ‘Actieplan Gezondheid, Bewegen en Sport 2020-2023’
  • Lokaal Actieplan Sport en Bewegen Meppel 2020-2022 (lokaal sportakkoord)
  • Beheerplan sportaccommodaties
  • Visie op sport en bewegen in de gemeente Meppel

Samenkracht en burgerparticipatie

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Inburgering

Terug naar navigatie - Inburgering

Wij willen de Wet Inburgering optimaal uitvoeren zodat inburgeraars Nederlands leren, aan het werk gaan en volop meedoen in de samenleving.

Wat gaan we daarvoor doen?

We willen de positie van mantelzorgers verstevigen zodat zij langer thuis kunnen blijven zorgen voor hun naasten

Terug naar navigatie - We willen de positie van mantelzorgers verstevigen zodat zij langer thuis kunnen blijven zorgen voor hun naasten

De druk op mantelzorgers neemt alleen maar toe de komende jaren. De zorgvraag wordt intensiever voor mantelzorgers als zorgvragers langer thuis blijven wonen. Ook door toekomstige tekorten aan arbeidskrachten, vragen we meer van mantelzorgers. Mantelzorgers moeten daarom goed ondersteund worden, zodat we overbelaste en ontspoorde mantelzorgsituaties voorkomen.

Wat gaan we daarvoor doen?

Wij willen dat alle inwoners zich betrokken voelen bij hun wijk of dorp en eigenaarschap hebben over hun eigen leefomgeving.

Terug naar navigatie - Wij willen dat alle inwoners zich betrokken voelen bij hun wijk of dorp en eigenaarschap hebben over hun eigen leefomgeving.

Wijk- en dorpsgericht werken
Het Wijk- en dorpsgericht werken (WDW) in de gemeente Meppel draagt bij aan een fijne leefomgeving. Hierbij kijken we naar wat de inwoners nodig hebben en wat de gemeente en andere organisaties willen bereiken. Een belangrijk onderdeel van WDW is het maken van een wijkagenda. Deze agenda maken we samen met inwoners en partners van Meppel. Hierin staan de opgaves van de wijk, en de wensen en doelen van de inwoners.

Inwoners aan zet
We willen dat de inwoners meer verantwoordelijkheid nemen voor hun buurt. Daarom moedigen we bewonersinitiatieven aan. Deze groepen bepalen zelf hun plannen en hebben hun eigen budget. Door bewoners vanaf het begin te betrekken en samen te werken aan oplossingen, zorgen we dat inwoners meer verantwoordelijkheid krijgen.

De paragraaf Wijk- en dorpsgericht werken gaat verder in op alle zaken die hierbij komen kijken.

Van oudsher is Meppel een levendige stad met vitale inwoners die oog hebben voor elkaar. Dit willen we als gemeente graag behouden en stimuleren.

Terug naar navigatie - Van oudsher is Meppel een levendige stad met vitale inwoners die oog hebben voor elkaar. Dit willen we als gemeente graag behouden en stimuleren.

Het creëren van zorgzame gemeenschappen waarin we naar elkaar omkijken en waar je van betekenis bent. Dit vormt de sociale basis waar ook het Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA) op steunt.

Onze algemene voorzieningen willen we op niveau houden en waar nodig anders inrichten of uitbreiden. Wij waarderen de inzet van onze vrijwilligers en mantelzorgers en wat zij doen voor onze lokale samenleving. Als gemeente faciliteren en stimuleren wij dit. Met het ondersteunen en inzetten van informele netwerken werken we ook aan:
•    het verminderen van eenzaamheid
•    sociale activering 
•    mogelijk toeleiding naar werk

Wat gaan we daarvoor doen?

De sociale basis in gemeente Meppel wordt doorontwikkeld.

Terug naar navigatie - De sociale basis in gemeente Meppel wordt doorontwikkeld.

In 2024 stelden we een visie sociale basis op. Hieronder vallen bijvoorbeeld de inloop- of steunpunten die we willen ontwikkelen, afgestemd op de behoeften van inwoners. Een opgave die wij te doen hebben vanuit het GALA/IZA. 

We maken eerst een analyse naar wat we al doen. Een uitkomst van deze analyse moet resulteren in minder hoge uitgaven op de maatwerkbudgetten. 

Wat gaan we daarvoor doen?

Volksgezondheid

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Het stimuleren van sport en bewegen helpt bij onze ambitie om overgewicht bespreekbaar te maken, tegen te gaan en op te lossen.

Terug naar navigatie - Het stimuleren van sport en bewegen helpt bij onze ambitie om overgewicht bespreekbaar te maken, tegen te gaan en op te lossen.

Met het Gezond en Actief leven Akkoord (GALA) bouwen we aan het fundament voor een gerichte lokale en regionale aanpak op het gebied van preventie, gezondheid en sociale basis. 

Wat gaan we daarvoor doen?

Sportaccommodaties

Sportbeleid en activering

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Beleidsindicatoren

Terug naar navigatie - Beleidsindicatoren
Programma 1
Indicator Eenheid 2020 2021 2022
Niet-sporters % 53,7% - 45,9%
Bron: www.waarstaatjegemeente.nl
Ontleend aan: Gezondheidsmonitor volwassenen (en ouderen), GGD'en en RIVM. Betreft een 4 jaarlijke monitor
Opgenomen zijn de uitkomsten van de verplichte beleidsindicatoren conform het Besluit Begroting en Verantwoording Provincies en Gemeenten

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?
Bedragen x €1.000
Exploitatie Realisatie 2023 Begroting 2024 Primaire begroting 2025 Totaal Primaire begroting 2026 Totaal Primaire begroting 2027 Totaal Primaire begroting 2028 Totaal
Lasten
Bewegen en welzijn
Samenkracht en burgerparticipatie 11.712 11.194 4.735 4.651 4.528 4.523
Volksgezondheid 1.647 2.005 2.061 1.974 1.840 1.840
Sportaccommodaties 3.383 3.437 3.656 3.586 3.523 3.552
Sportbeleid en activering 866 774 860 829 643 643
Totaal Bewegen en welzijn 17.608 17.410 11.312 11.040 10.534 10.558
Totaal Lasten 17.608 17.410 11.312 11.040 10.534 10.558
Baten
Bewegen en welzijn
Samenkracht en burgerparticipatie -12.420 -7.678 -810 -733 -534 -534
Volksgezondheid -144 -190 -190 -133 0 0
Sportaccommodaties -1.643 -1.591 -1.613 -1.613 -1.613 -1.613
Sportbeleid en activering -470 -218 -218 -187 0 0
Totaal Bewegen en welzijn -14.676 -9.677 -2.830 -2.666 -2.147 -2.147
Totaal Baten -14.676 -9.677 -2.830 -2.666 -2.147 -2.147
Saldo van baten en lasten 2.932 7.733 8.482 8.374 8.387 8.411
Onttrekkingen
Bewegen en welzijn
Samenkracht en burgerparticipatie -323 0 0 0 0 0
Volksgezondheid -16 0 0 0 0 0
Sportaccommodaties 0 -105 0 0 0 0
Totaal Bewegen en welzijn -339 -105 0 0 0 0
Totaal Onttrekkingen -339 -105 0 0 0 0
Totaal reserve mutaties -339 -105 0 0 0 0
Terug naar navigatie - Toelichting financiën

Toelichting

Begroting 2025 ten opzichte van 2024
Lasten
Samenkracht en burgerparticipatie
Via de bestuursrapportage 2024 is eenmalig € 150.000 beschikbaar gesteld voor een onderzoek sociale basis. Vanaf 2025 hebben we geen uitgaven en inkomsten opgenomen voor de opvang van vluchtelingen uit Oekraïne. Het is nog onduidelijk hoe dit in 2025 een vervolg krijgt. In 2024 stond hiervoor € 6,5 miljoen begroot. In 2024 is vanuit het budget Wijk- en dorpsgericht werken incidenteel € 166.000 beschikbaar gesteld voor initiatieven in de openbare ruimte. Hierdoor was het budget op dit programma in 2024 lager dan in 2025. 

Volksgezondheid
De bijdrage aan de GGD is aangepast op basis van de meerjarenraming van de GGD. 

Sportaccommodaties
In 2024 was € 105.000 beschikbaar voor de onderzoeken uit het sportbeheerplan. In 2025 is er geen budget meer voor dit doel. Schoonmaakkosten voor de sportaccommodaties zijn in totaal gestegen met € 75.000 op basis van het nieuwe schoonmaakcontract. Daarnaast stijgen de kapitaallasten door verwachte investeringen bij de sportparken Ezinge en Tussenboerlanden en de sportzaal De Eendracht.

Sportbeleid en activering
Naast de middelen van de Brede SPUK-regeling voor combinatiefunctionarissen is er vanaf 2025 extra € 80.000 beschikbaar voor de inzet van buurtsportcoaches. 

Baten
Samenkracht en burgerparticipatie
Vanaf 2025 hebben we geen uitgaven en inkomsten opgenomen voor de opvang van vluchtelingen uit Oekraïne. Het is nog onduidelijk hoe dit in 2025 een vervolg krijgt. In 2024 stond hiervoor € 6,5 miljoen begroot. Via de bestuursrapportage is de bijdrage Wet Inburgering voor 2024 bijgesteld met € 373.000 op basis van de laatste beschikking van het Rijk.

Begroting 2025 en meerjarenperspectief
Lasten
Samenkracht en burgerparticipatie + volksgezondheid + sportbeleid en activering
De middelen (en daaraan gekoppelde uitgaven) vanuit de specifieke uitkering Brede SPUK-regeling zijn vooralsnog beschikbaar tot en met 2026. Het Rijk heeft deze middelen voor 2027 en verder nog niet toegezegd. Deze hebben we dan ook nog niet opgenomen in de begroting.

Baten
Samenkracht en burgerparticipatie + volksgezondheid + sportbeleid en activering
De specifieke uitkering van de Brede SPUK-regeling hebben we van het Rijk ontvangen voor vier jaar van 2023 tot en met 2026. De middelen (en daaraan gekoppelde uitgaven) zijn vooralsnog beschikbaar tot 2027. Het Rijk heeft deze middelen voor 2027 en verder nog niet toegezegd. Deze hebben we dan ook nog niet opgenomen in de begroting. 

Investeringen

Terug naar navigatie - Investeringen
Investeringsplanning (bedragen in €) Benodigd krediet Begrote inkomsten / bijdrage van derden Netto-investering Realisatie t/m 2023 Resterend benodigd krediet Reeds beschikbaar gesteld Beschikbaar te stellen krediet 2025 Raming 2026 en verder
Programma 1 - Bewegen en welzijn
Wijkcentra 141.000 - 141.000 - 141.000 50.000 - 91.000
Sportaccommodaties
Sportpark Ezinge 1.970.000 396.000 1.574.000 1.441.819 528.181 528.181 - -
Sportzaal De Eendracht 996.000 164.000 832.000 - 996.000 943.000 - 53.000
Sporthal Koedijkslanden 53.000 - 53.000 - 53.000 - - 53.000
Sportpark Koedijkslanden 310.000 6.000 304.000 - 310.000 310.000 - -
Sportpark Tussenboerlanden 658.000 114.000 544.000 - 658.000 658.000 - -
Sportzaal Aanloop 30.000 - 30.000 - 30.000 - - 30.000
Gymzaal Prinses Marijkestraat 75.000 10.000 65.000 - 75.000 75.000 - -
Gymzaal Oosterboer 110.750 - 110.750 - 110.750 110.750 - -
Subtotaal sportaccommodaties 4.202.750 690.000 3.512.750 1.441.819 2.760.931 2.624.931 - 136.000
Totaal Programma 1 - Bewegen en welzijn 4.343.750 690.000 3.653.750 1.441.819 2.901.931 2.674.931 - 227.000
Terug naar navigatie - Toelichting investeringen

Toelichting

Wijkcentra
Vastgoedaanpassingen zijn noodzakelijk in diverse wijkcentra. Het gaat hier om onder andere de (duurzame) vervanging van CV-ketels in het Leerwerkcentrum en Boerhoorn. Bij De Schalle vervangen we op termijn  de armaturen verlichting door LED.

Sportaccommodaties
Met de beschikbaar gestelde middelen zijn we al begonnen met een groot deel van de benodigde investeringen in sportaccommodaties. Het gaat hier om onder andere:

  • de vervanging van de toplaag van de kunstgrasvelden op sportpark Ezinge
  • aanpassingen aan sportzaal De Eendracht
  • de aanleg van een kunstgrasveld op sportpark Tussenboerlanden
  • de vervanging van de sportvloer in combinatie met de aanleg van vloerverwarming in de gymzalen Prinses Marijkestraat en Oosterboer.

Voor 2025 vragen we geen (aanvullende) kredieten. Op termijn vervangen we ook bij de sportzalen de armaturen en verlichting door LED.

Programma 2: Participatie, zorg en minima

Wat valt onder dit programma?

Terug naar navigatie - Wat valt onder dit programma?
Product Portefeuille
Onderdelen Toegang en eerstelijnsvoorzieningen 5 Bos / De Vries
Inkomensregelingen 6 Bos / Van Ulzen
Begeleide participatie 7 Van Ulzen
Arbeidsparticipatie 8 Van Ulzen
Voorzieningen Wmo 9 De Vries
Ondersteuning Wmo 10 De Vries
Jeugdhulp 11 Bos
Geëscaleerde zorg Wmo 12 De Vries
Geëscaleerde zorg Jeugd 13 Bos

Algemeen

Terug naar navigatie - Algemeen

We vinden het belangrijk dat iedereen mee kan doen in de samenleving en dat de gemeente helpt om bestaanszekerheid te bieden. We werken aan zelfredzaamheid en een gezond leven voor onze inwoners. We ondersteunen jongeren met problemen bij het opgroeien, zodat zij zich veilig kunnen ontwikkelen. Ook zorgen we ervoor dat mensen langer thuis kunnen blijven wonen. We voeren de wetten uit voor de Wmo, Jeugdwet, Participatiewet en schuldhulpverlening. Door problemen op tijd aan te pakken, voorkomen we dat ze groter worden en moeilijker op te lossen zijn.

Beleidskaders

Terug naar navigatie - Beleidskaders
  • Visie en kaderstelling Sociaal domein en doelen Sociaal domein (2014)
  • De toegang tot een domein (2014)
  • Re-integratiebeleid (2017)
  • Een werkende keten (2019)
  • Verordening Sociaal domein Meppel (2023)
  • Normenkader Wmo (2021)
  • Beleidsplan armoede en schulden 2024 – 2027
  • Jeugdnota gemeente Meppel 2023 – 2028 “welbevinden voorkomt zorg”
  • Meppeler Akkoord Onderwijs en Zorg voor de Jeugd (2021)

Toegang en eerstelijnsvoorzieningen

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Wij willen dat bij alle inwoners bekend is dat zij recht hebben op onafhankelijke cliëntondersteuning.

Terug naar navigatie - Wij willen dat bij alle inwoners bekend is dat zij recht hebben op onafhankelijke cliëntondersteuning.

Het Netwerk OCO (Onafhankelijke Cliëntondersteuning) gemeente Meppel bestaat sinds 2023.  Cliëntondersteuning bestaat uit het geven en delen van informatie, advies en kortdurende ondersteuning. Dit helpt inwoners zo zelfredzaam mogelijk te zijn en de daarvoor benodigde zorg en ondersteuning te vinden en te krijgen. 

Wat gaan we daarvoor doen?

Inkomensregelingen

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Het bieden van passende inkomensondersteuning.

Terug naar navigatie - Het bieden van passende inkomensondersteuning.

Meedoen in onze samenleving zien wij als een groot goed. Wij stimuleren inwoners om zelf de regie te nemen over hun leven en werk, en zo in hun eigen inkomen te voorzien. Als het (tijdelijk) niet lukt dan bieden wij passende inkomensondersteuning.

Armoede en schulden zijn problemen voor een groeiende groep mensen in Nederland. Dit geldt ook voor de inwoners van de gemeente Meppel. Wij willen de financiële zelfredzaamheid van onze inwoners stimuleren en opeenstapeling van (financiële) problemen voorkomen. De achterliggende gedachte hierbij is om het aantal inwoners dat in armoede leeft, terug te dringen. Inwoners die te maken hebben met armoede en/of (problematische) schulden bieden wij passende (financiële) ondersteuning aan.

Wat gaan we daarvoor doen?

Wij zetten meer in op armoedepreventie.

Terug naar navigatie - Wij zetten meer in op armoedepreventie.

Wij staan voor de uitdagende taak het aantal inwoners in Meppel dat in armoede leeft, terug te dringen. Het gaat hierbij niet alleen om het bieden van ondersteuning aan inwoners die te maken hebben met problematische schulden, maar ook om het voorkomen van armoede en schulden onder volwassenen en kinderen. Het is van belang dat er gelijke kansen zijn voor iedereen en dat iedereen mee kan doen. Om de cirkel van armoede en kansenongelijkheid te doorbreken en bestaanszekerheid te herstellen, is het onder andere van belang om in te zetten op armoedepreventie. De inzet op preventie begint in Meppel steeds meer onderdeel van de integrale schuldhulpverlening te worden. Wij blijven ons hierop inzetten en houden daarbij oog voor eventuele verbeteringen. 

Wat gaan we daarvoor doen?

Begeleide participatie

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Wij vinden het belangrijk dat iedereen kan meedoen en een rol heeft in onze Meppeler samenleving.

Terug naar navigatie - Wij vinden het belangrijk dat iedereen kan meedoen en een rol heeft in onze Meppeler samenleving.

In het Regionaal Werkbedrijf en met de ketenpartners werken wij samen om zoveel mogelijk mensen met een arbeidsbeperking bij reguliere werkgevers aan het werk te helpen. Dat gebeurt door het creëren van nieuwe banen voor inwoners die gebruik maken van het Beschut werken (Participatiewet) en van detachering of begeleid werken (Wsw). De gemeente wil mensen met een kwetsbare positie op de arbeidsmarkt passend werk en begeleiding kunnen bieden, zowel binnen als buiten de gemeentelijke organisatie.

Wat gaan we daarvoor doen?

Arbeidsparticipatie

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Vergroten van de arbeidsmarktkansen voor onze inwoners met een beperking.

Terug naar navigatie - Vergroten van de arbeidsmarktkansen voor onze inwoners met een beperking.

De instroom van mensen met een arbeidsbeperking groeit jaarlijks. De gemeenten ontvangen voor de uitbreiding van deze taak steeds meer middelen tot 2048. Deze mensen willen wij zoveel als mogelijk laten meedoen in de maatschappij.
Het kabinet wil met ingang van 1 januari 2026 de arbeidsmarktdienstverlening structureel verbeteren. Dit moet gebeuren door het vernieuwen van de arbeidsmarktinfrastructuur. Om arbeidsmarktdienstverlening toegankelijker en beter vindbaar te maken, komt er per 1 januari 2026 in elke arbeidsmarktregio één gezamenlijk regionaal “loket”: het Werkcentrum.

Werkzoekenden, werkenden en werkgevers kunnen terecht bij verschillende loketten voor (digitale) hulp. Zij kunnen hier hulp vragen bij:

  • werk
  • volgende loopbaanstappen
  • (arbeidsmarktgerichte) scholing
  • personeelsvraagstukken

Wat gaan we daarvoor doen?

Voorzieningen Wmo

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

De inzet van hulpmiddelen en woningaanpassingen neemt toe.

Terug naar navigatie - De inzet van hulpmiddelen en woningaanpassingen neemt toe.

Met maatwerkvoorzieningen bedoelen we:

- Woningaanpassingen
- Hulpmiddelen
- Overige voorzieningen voor mensen met een beperking

We nemen zelfredzaamheid en vitaal worden (en blijven) als norm. Dit met het oog op het Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA). Daar waar langdurig structurele ondersteuning nodig is, zetten we dit in. Om inwoners langer thuis te kunnen laten, zijn maatwerkvoorzieningen nodig vanuit de Wmo.

Wat gaan we daarvoor doen?

Ondersteuning Wmo

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Het waarborgen van de continuïteit en de kwaliteit van de Wmo ondersteuning aan onze kwetsbare inwoners.

Terug naar navigatie - Het waarborgen van de continuïteit en de kwaliteit van de Wmo ondersteuning aan onze kwetsbare inwoners.

Alle inwoners van Meppel doen zo lang en zelfstandig mogelijk mee in de samenleving en wonen zo lang mogelijk thuis. Van onze inwoners verwachten we dat zij zoveel als mogelijk zelf aansturen op een goede gezondheid en op deelname aan de samenleving door een zinvolle daginvulling. Wij motiveren hiermee zelfredzaamheid. De toegang tot maatwerkvoorzieningen blijft bestaan voor de inwoners die extra ondersteuning nodig hebben.

Wat gaan we daarvoor doen?

Jeugdhulp

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

We voeren de hervormingsagenda, de Meppeler ontwikkelagenda jeugdhulp en het toekomstscenario kind- en gezinsbescherming uit

Terug naar navigatie - We voeren de hervormingsagenda, de Meppeler ontwikkelagenda jeugdhulp en het toekomstscenario kind- en gezinsbescherming uit

Een belangrijk uitgangspunt van de Hervormingsagenda is het versterken van de sociale basis. We verstevigen het lokale veld. Hebben gezinnen vragen over een levensgebied? Dan kunnen we snel en dichtbij ondersteunen om grotere problemen te voorkomen. Het is belangrijk de dialoog met onze inwoners te voeren over het helpen van elkaar en te normaliseren waar mogelijk. We ontwikkelen een sterk lokaal team dat dichtbij en snel, de (toegang naar) ondersteuning en hulp in de brede context van de jeugdige en het gezin kan bieden.  

Wat gaan we daarvoor doen?

Geëscaleerde zorg Wmo

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Binnen onze gemeente willen we iedereen de kans geven de regie over zijn of haar leven te nemen.

Terug naar navigatie - Binnen onze gemeente willen we iedereen de kans geven de regie over zijn of haar leven te nemen.

Beschermd Wonen
Vanaf 2024 voert de gemeente Meppel zelf weer de toegang uit, als onderdeel van de landelijke doorontwikkeling van Beschermd Wonen. Door een verschuiving in financieringsvorm is het aantal cliënten gedaald voor de gemeente Meppel. Deze daling leidt tot nieuwe inzichten en hierdoor kunnen andere keuzes worden gemaakt.

Wat gaan we daarvoor doen?

Geëscaleerde zorg Jeugd

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Jongeren met opgroeiproblemen kunnen zich ontwikkelen in een veilige omgeving zodat ze uiteindelijk volwaardig deelnemen aan onze samenleving.

Terug naar navigatie - Jongeren met opgroeiproblemen kunnen zich ontwikkelen in een veilige omgeving zodat ze uiteindelijk volwaardig deelnemen aan onze samenleving.

Het Toekomstscenario kind- en gezinsbescherming biedt perspectief hoe de jeugdbeschermingsketen er slimmer en effectiever uit kan zien, waarbij het belang van kind en gezin centraal staat. Wij geven hiermee uitvoering aan het lokale plan van aanpak ‘Geweld Hoort Nergens Thuis'. Ook de inrichting en verwachtingen van het lokale veld onderzoeken we verder. Daarin vinden we de koppeling met de opgave uit de Hervormingsagenda Jeugd 2023-2028.

Wat gaan we daarvoor doen?

Beleidsindicatoren

Terug naar navigatie - Beleidsindicatoren
Programma 2
Indicator Eenheid 2020 2021 2022 2023
Achterstand onder jeugd - Kinderen in uitkeringsgezin % 5% 5% 5%
Achterstand onder jeugd - Werkloze jongeren % 2% 2% 2%
Banen per 1.000 inwoners van 15-64 jaar 907,8 921,0 931,2 942,2
Cliënten met een maatwerkarrangement Wmo per 10.000 inwoners 790 780 770 770
Jongeren met een delict voor de rechter % 1,0% 1,0% 1,00%
Jongeren met jeugdbescherming % 0,9% 1,0% 1,1% 1,1%
Jongeren met jeugdhulp % van alle jongeren tot 18 jaar 13,5% 14,2% 14,2% 13,4%
Jongeren met jeugdreclassering % 0,4% 0.4% 0,4% 0,4%
Lopende re-integratievoorzieningen per 10.000 inwoners van 15-64 jaar 324,5 310,5 339,2 327
Netto arbeidsparticipatie % 71,1% 71,1% 73,4% 74,5%
Personen met een bijstandsuitkering per 10.000 inwoners 395,6 354,2 301 297,1
Bron: www.waarstaatjegemeente.nl
Ontleend aan: CBS-Jeugdmonitor, CBS-Bevolkingsstatistiek/LISA, CBS-Arbeidsdeelname, CBS-Re-integratie, CBS-Jeugd, CBS-Gemeentelijke Monitor Sociaal domein
Opgenomen zijn de uitkomsten van de verplichte beleidsindicatoren conform het Besluit Begroting en Verantwoording Provincies en Gemeenten

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?
Bedragen x €1.000
Exploitatie Realisatie 2023 Begroting 2024 Primaire begroting 2025 Totaal Primaire begroting 2026 Totaal Primaire begroting 2027 Totaal Primaire begroting 2028 Totaal
Lasten
Participatie, zorg en minima
Toegang en eerstelijnsvoorzieningen 1.395 1.615 4.073 4.073 4.073 4.062
Inkomensregelingen 16.652 17.877 16.844 16.844 16.844 16.844
Begeleide participatie 8.747 8.400 9.236 9.283 9.191 9.191
Arbeidsparticipatie 1.870 1.925 1.761 1.759 1.767 1.747
Voorzieningen Wmo 1.886 1.832 1.582 1.582 1.582 1.582
Ondersteuning Wmo 8.346 8.742 8.559 8.559 8.559 8.559
Jeugdhulp 13.082 13.775 13.163 12.613 12.553 12.553
Geëscaleerde zorg Wmo 28 47 53 53 53 53
Geëscaleerde zorg Jeugd 978 1.152 950 950 950 950
Totaal Participatie, zorg en minima 52.983 55.364 56.222 55.716 55.573 55.541
Totaal Lasten 52.983 55.364 56.222 55.716 55.573 55.541
Baten
Participatie, zorg en minima
Toegang en eerstelijnsvoorzieningen -106 0 0 0 0 0
Inkomensregelingen -12.552 -13.172 -12.932 -12.932 -12.932 -12.932
Arbeidsparticipatie -23 -15 -16 -16 -16 -16
Voorzieningen Wmo -32 -10 -10 -10 -10 -10
Ondersteuning Wmo -286 -261 -250 -680 -680 -680
Jeugdhulp -2 0 0 0 0 0
Geëscaleerde zorg Wmo -3.455 -2.200 -2.257 0 0 0
Totaal Participatie, zorg en minima -16.455 -15.658 -15.465 -13.638 -13.638 -13.638
Totaal Baten -16.455 -15.658 -15.465 -13.638 -13.638 -13.638
Saldo van baten en lasten 36.527 39.706 40.757 42.078 41.935 41.903
Onttrekkingen
Participatie, zorg en minima
Toegang en eerstelijnsvoorzieningen -306 0 0 0 0 0
Inkomensregelingen -1.558 -1.625 0 0 0 0
Ondersteuning Wmo -30 0 0 0 0 0
Totaal Participatie, zorg en minima -1.894 -1.625 0 0 0 0
Totaal Onttrekkingen -1.894 -1.625 0 0 0 0
Totaal reserve mutaties -1.894 -1.625 0 0 0 0
Terug naar navigatie - Toelichting financiën

Toelichting

Begroting 2025 ten opzichte van 2024
Lasten
Inkomensregelingen 
De uitgaven van de uitkeringen Participatiewet stijgen met € 245.000. Het aantal uitkeringen en het gemiddeld uitkeringsbedrag hebben we hiervoor als basis genomen. Er is totaal € 124.000 toegevoegd aan armoedebeleid. Met dit budget dekken we de stijgende subsidies voor het uitvoeren van de armoederegelingen en het doorontwikkelen van armoedepreventie. Voor dit laatste ontvingen we ook extra middelen via het gemeentefonds. Een verschil van € 1,6 miljoen komt door het wegvallen van de tijdelijke regeling energietoeslag. Voor schuldhulpverlening voegden we tijdelijk € 95.000 extra budget toe vanwege corona-effecten. Dit budget vervalt vanaf 2025.

Begeleide participatie
De begroting voor de bijdrage aan sociale werkvoorziening Reestmond is opgenomen volgens hun meerjarenraming 2025 en verder. Deze is voor 2025 € 825.000 hoger dan 2024. Deze verhoging wordt grotendeels veroorzaakt door gestegen loonkosten. Via het gemeentefonds is hiervoor deels compensatie ontvangen. De kosten van beschut werk nemen toe. De doelgroep wordt groter door invulling van de jaarlijkse taakstelling en overname van indicaties van andere gemeenten door verhuizing. Dit heeft een nadelig effect van € 130.000.

Ondersteuning Wmo
De uitgaven van de Wmo nemen toe door stijging van de omvang van doelgroep. We hebben te maken met een dubbele vergrijzing (mensen worden ouder en de groep ouderen wordt groter) en mensen moeten langer thuis blijven wonen. Daarnaast is sprake van indexering van de kosten. Totaal effect is € 400.000. 

Jeugdhulp
De bijdrage aan de jeugdhulpregio Drenthe is verhoogd met  € 55.000. In 2024 was incidenteel € 100.000 beschikbaar voor de ontwikkelagenda jeugd. Dit vervalt vanaf 2025. Het uitgavenbudget voor individuele jeugdhulp is verhoogd met € 300.000 als gevolg van indexering op basis van de begrotingsrichtlijnen. 

Baten
Inkomensregelingen
De inkomsten voor de uitkeringen nemen af met € 240.000. Het begrote bedrag 2025 is gebaseerd op de laatste bekende beschikking BUIG. 

Begroting 2025 en meerjarenperspectief
Lasten
Begeleide participatie
De gemeentelijke bijdrage aan Reestmond varieert. Deze is gebaseerd op de meerjarenraming van Reestmond.  

Jeugdhulp
Vanaf 2026 is een stelpost Jeugd opgenomen van € 550.000. Vanuit de hervormingsagenda Jeugd verwachten we landelijk een besparing op de uitgaven. Dit gaat om het deel dat onder verantwoordelijkheid valt van het Rijk. 

Baten
Ondersteuning Wmo
Met ingang van 2026 vindt een verhoging van de inkomsten plaats met € 430.000. De eigen bijdrage voor de Wmo die cliënten moeten betalen, wordt straks waarschijnlijk weer inkomensafhankelijk. 

Geëscaleerde zorg Wmo
Vanaf 2026 is geen overschot Beschermd wonen meer opgenomen. Het is onzeker of dan nog een overschot te verwachten is. 

Voor het overige: de lasten op dit programma zijn ook gewijzigd met name door het toepassen van een andere verdeelsystematiek voor de personeelskosten ingaande het begrotingsjaar 2025. Het totale personeelsbudget is ten opzichte van de perspectiefnota niet gewijzigd. De andere verdeling leidt er toe dat vanaf 2025 aan het ene product meer personeelskosten zijn toegerekend, aan het andere product juist minder. Daarnaast zijn de landelijke voorschriften gewijzigd waardoor bepaalde kosten vanaf 2025 onder een ander product vallen. Een vergelijking tussen de begrotingsjaren 2025 met 2024 is dan niet altijd reëel. We hebben hierboven een zo goed mogelijke verklaring willen geven van de verschillen. Dit naast de verschillen die zijn ontstaan door de gewijzigde verdeelsystematiek en de landelijke voorschriften. 

 

Programma 3: Onderwijs, cultuur en media

Algemeen

Terug naar navigatie - Algemeen

Wij zorgen voor een passend onderwijsaanbod voor alle inwoners in de gemeente Meppel. We zetten de leerling centraal. Dit doen we door binnen onze mogelijkheden de voorwaarden neer te zetten voor kwalitatief goed onderwijs en een sterk voorschools aanbod. Daarnaast willen wij zoveel mogelijk bruisend en laagdrempelig cultureel aanbod voor onze inwoners. Onze prioriteit ligt bij de jeugd: jong geleerd is oud gedaan.

Beleidskaders

Terug naar navigatie - Beleidskaders
  • Cultuurvisie 'Cultuur is overal en van iedereen’ (2023)
  • Cultuurnota 'Jong geleerd is oud gedaan' (2024)
  • Integraal huisvestingsplan primair onderwijs (IHP) (2020-2025)
  • Verordening voorziening huisvesting onderwijs (2012)
  • Subsidieregeling  'Peuteropvang en voorschoolse educatie' (2023)
  • Beleidskaders en uitvoeringsprogramma onderwijsachterstanden 2023-2026 (2023)
  • Verordening leerlingenvervoer als onderdeel van Verordening Sociaal domein (2024)
  • Meppeler Akkoord Onderwijs en Zorg voor de Jeugd (2021)

Onderwijshuisvesting

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Een sterk aanbod van uitdagend onderwijs en aantrekkelijke schoolgebouwen.

Terug naar navigatie - Een sterk aanbod van uitdagend onderwijs en aantrekkelijke schoolgebouwen.

De gemeente heeft als taak te zorgen voor voldoende en goede onderwijshuisvesting. Samen met scholen en andere partners werken we aan goed onderwijs en fijne scholen, waarin kinderen zich kunnen ontwikkelen. De rijksbijdrage voor onderwijshuisvesting is beperkt en niet in verhouding met de opgave en wettelijke verplichtingen die we als gemeente hebben. Samen met schoolbesturen zoeken we naar creatieve en slimme oplossingen binnen de vastgestelde budgetten. 

Wat gaan we daarvoor doen?

Onderwijsbeleid en leerlingenzaken

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Dat er voor iedere jongere een passend onderwijsaanbod is en dat de jongere de school met een diploma kan verlaten

Terug naar navigatie - Dat er voor iedere jongere een passend onderwijsaanbod is en dat de jongere de school met een diploma kan verlaten

De leerplichtambtenaren van onze gemeente zetten zich in voor een passende onderwijsplek voor alle Meppeler leerlingen. In samenwerking met de regio werken we via het Doorstroompunt aan de ondersteuning van jongvolwassenen bij het behalen van een startkwalificatie. 

Wat gaan we daarvoor doen?

Een kwalitatief goed voorschools aanbod voor alle kinderen in Meppel.

Terug naar navigatie - Een kwalitatief goed voorschools aanbod voor alle kinderen in Meppel.

In 2023 hebben we in samenwerking met de scholen, kinderopvangorganisaties en andere partners een nieuw vierjarig plan voor het Onderwijsachterstandenbeleid gemaakt. Ons doel is een kwalitatief goed, laagdrempelig en thuisnabij aanbod van voorschoolse voorzieningen. Het gaat om de mogelijkheid voor elke peuter om mee te doen aan een peuterprogramma (voormalige peuterspeelzaal) en voor peuters met een (dreigende) achterstand om mee te doen aan voorschoolse educatie.

Wat gaan we daarvoor doen?

Leerlingenvervoer

Terug naar navigatie - Leerlingenvervoer

Leerlingenvervoer vormt samen met het Wmo-vervoer ons doelgroepenvervoer. We willen graag dat elk kind naar een passende onderwijsplek kan, ook als de reis ernaartoe langer is. Voor ouders brengt dat vaak meer kosten en soms praktische uitdagingen met zich mee. Wij stimuleren elk kind in het leerlingenvervoer, wanneer het eraan toe is, om te groeien in zelfstandigheid. We vragen ouders om hun verantwoordelijkheid te nemen wanneer dit kan. We bieden maatwerk wanneer de situatie daarom vraagt.

Wat gaan we daarvoor doen?

We zijn niet bang voor experimenten op het gebied van onderwijs en zorg.

Terug naar navigatie - We zijn niet bang voor experimenten op het gebied van onderwijs en zorg.

Onderwijs en zorg zijn financieel en in wetgeving strikt gescheiden. In de praktijk liggen ze juist in elkaars verlengde. In Meppel zijn we niet bang om te experimenteren met het combineren van onderwijs en zorg voor leerlingen die daar baat bij hebben. De leerling staat centraal. 

Wat gaan we daarvoor doen?

Kunst, cultuur en media

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Onze missie is om met cultuur een positieve impuls te geven aan Meppel als creatieve, aantrekkelijke en verbonden gemeente.

Terug naar navigatie - Onze missie is om met cultuur een positieve impuls te geven aan Meppel als creatieve, aantrekkelijke en verbonden gemeente.

In mei 2024 stelde de gemeenteraad de cultuurnota ‘Jong geleerd, oud gedaan’ vast. Bij het vaststellen van de perspectiefnota is door een amendement extra budget toegevoegd aan het cultuurbudget. In lijn met de nota willen wij een bruisend en laagdrempelig cultureel aanbod voor onze inwoners. Onze prioriteit ligt bij de jeugd: jong geleerd is oud gedaan. Ook hebben we een taak om het cultuurhistorisch, waardevol gebied in Meppel te behouden.

Wat gaan we daarvoor doen?

Beleidsindicatoren

Terug naar navigatie - Beleidsindicatoren
Programma 3
Indicator Eenheid 2020 2021 2022 2023
Voortijdige schoolverlaters zonder startkwalificatie (vsv-ers) Relatief verzuim 1,5% 2,1% 2,1% 0,0
Absoluut verzuim Absoluut verzuim 1,3 2,3 3,3 5,1
Relatief verzuim Absoluut verzuim 9 19 19 18,0
Bron: www.waarstaatjegemeente.nl
Ontleend aan: DUO/Ingrado
Opgenomen zijn de uitkomsten van de verplichte beleidsindicatoren conform het Besluit Begroting en Verantwoording Provincies en Gemeenten

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?
Bedragen x €1.000
Exploitatie Realisatie 2023 Begroting 2024 Primaire begroting 2025 Totaal Primaire begroting 2026 Totaal Primaire begroting 2027 Totaal Primaire begroting 2028 Totaal
Lasten
Onderwijs, cultuur en media
Onderwijshuisvesting 4.210 4.258 4.462 4.603 5.192 5.590
Onderwijsbeleid en leerlingzaken 1.528 1.497 1.830 1.827 1.827 1.827
Kunst, cultuur en media 3.733 3.897 4.464 4.188 4.397 5.357
Totaal Onderwijs, cultuur en media 9.471 9.652 10.757 10.617 11.415 12.774
Totaal Lasten 9.471 9.652 10.757 10.617 11.415 12.774
Baten
Onderwijs, cultuur en media
Onderwijshuisvesting -382 -316 -384 -390 -375 -325
Onderwijsbeleid en leerlingzaken -749 -570 -571 -571 -571 -571
Kunst, cultuur en media -1.035 -1.058 -1.267 -1.081 -1.081 -1.081
Totaal Onderwijs, cultuur en media -2.166 -1.944 -2.223 -2.042 -2.028 -1.978
Totaal Baten -2.166 -1.944 -2.223 -2.042 -2.028 -1.978
Saldo van baten en lasten 7.304 7.708 8.534 8.575 9.387 10.796
Onttrekkingen
Onderwijs, cultuur en media
Onderwijshuisvesting 0 -65 -65 -65 -50 0
Totaal Onderwijs, cultuur en media 0 -65 -65 -65 -50 0
Totaal Onttrekkingen 0 -65 -65 -65 -50 0
Totaal reserve mutaties 0 -65 -65 -65 -50 0
Terug naar navigatie - Toelichting financiën

Toelichting

Begroting 2025 ten opzichte van 2024
Lasten
Onderwijshuisvesting
In 2025 is een incidenteel budget van € 68.000 beschikbaar voor de huur van noodunits bij Greijdanus Meppel. In 2024 was daarvoor € 21.000 opgenomen. 
Voor de realisatie van Taalschool regio Meppel is een budget toegekend voor de huisvestingslasten. In 2024 was het budget € 85.000. Hier staat deels compensatie van deelnemende gemeenten tegenover in de vorm van huurinkomsten. Ook stijgen de kapitaallasten als gevolg van verwachte investeringen.

Kunst, cultuur en media
Vanaf 2025 is een budget van € 26.000 beschikbaar voor het drukkerij museum. Daarnaast is in 2025 een incidenteel budget van € 55.000 beschikbaar in verband met subsidie voor noodzakelijk onderhoud aan het rijksmonument de Secretarie. Voor beschermd stadsgezicht is vanaf 2025 € 150.000 opgenomen.

Begroting 2025 en meerjarenperspectief
Lasten
Onderwijshuisvesting 
De kapitaallasten zijn hoger door de investeringen die zijn gepland voor onderwijshuisvesting Nieuwveense Landen, Reestoeverschool en Dingstede. 

Kunst, cultuur en media
Van 2025 tot en met 2028 beschikken wij de subsidie "spreiding en toegankelijkheid bibliotheken" van € 100.000 per jaar aan de bibliotheek. De subsidietoekenning is afhankelijk van de voortzetting en de hoogte van de provinciale subsidie.

De investering in de vernieuwbouw van schouwburg Ogterop geeft de komende jaren een hogere kapitaallast.

Baten
Onderwijshuisvesting
Wij verwachten huurinkomsten van de deelnemende gemeenten voor de Taalschool regio Meppel van € 75.000 per jaar in 2025 en 2026 en € 55.000 in 2027. In 2024 was dit € 20.000.

Kunst, cultuur en media
Van 2025 tot en met 2028 gaat de provincie Drenthe een subsidie spreiding en toegankelijkheid bibliotheken beschikbaar stellen van € 100.000 per jaar.

Voor het overige: de lasten op dit programma zijn ook gewijzigd met name door het toepassen van een andere verdeelsystematiek voor de personeelskosten ingaande het begrotingsjaar 2025. Het totale personeelsbudget is ten opzichte van de perspectiefnota niet gewijzigd. De andere verdeling leidt er toe dat vanaf 2025 aan het ene product meer personeelskosten zijn toegerekend, aan het andere product juist minder.

Investeringen

Terug naar navigatie - Investeringen
Investeringsplanning (bedragen in €) Benodigd krediet Begrote inkomsten / bijdrage van derden Netto-investering Realisatie t/m 2023 Resterend benodigd krediet Reeds beschikbaar gesteld Beschikbaar te stellen krediet 2025 Raming 2026 en verder
Programma 3 - Onderwijs, cultuur en media
Onderwijs
CSG Dingstede 2.395.000 420.000 1.975.000 - 2.395.000 2.395.000 - -
Onderwijsvoorziening Nieuwveense landen 12.820.000 - 12.820.000 31.732 12.788.268 12.788.268 - -
Stadskwartier 950.000 - 950.000 803.556 146.444 146.444 - -
Reestoeverschool 5.800.000 - 5.800.000 - 5.800.000 5.800.000 - -
KBS de Plataan 410.000 - 410.000 375.181 34.819 34.819 - -
Greijdanus College 1.650.000 - 1.650.000 - 1.650.000 - 1.650.000 -
Subtotaal onderwijs 24.025.000 420.000 23.605.000 1.210.468 22.814.532 21.164.532 1.650.000 -
Ogterop
Vernieuwbouw Ogterop - voorbereidingskrediet 800.000 - 800.000 736.144 63.856 63.856 - -
Vernieuwbouw Ogterop - realisatie 22.631.000 1.100.000 21.531.000 - 22.631.000 20.051.000 2.580.000 -
Vervanging ticketingsysteem schouwburg ogterop 52.000 - 52.000 13.915 38.085 38.085 - -
Totaal Programma 3 - Onderwijs, cultuur en media 47.508.000 1.520.000 45.988.000 1.960.527 45.547.473 41.317.473 4.230.000 -
Terug naar navigatie - Toelichting investeringen

Toelichting

Het in 2025 beschikbaar te stellen bedrag ad € 1.650.000 voor Greijdanus is nodig voor permante uitbreiding van deze school als gevolg van de groei van het leerlingenaantal.

Voor de vernieuwbouw van Ogterop vragen we aanvullend krediet aan voor de indexering van het beschikbare krediet. Dit volgens de vastgestelde perspectiefnota 2025-2028 . De maximale investering komt hiermee  per einde 2027 uit op € 23,4 miljoen.