Bij de behandeling en vaststelling van de perspectiefnota zijn diverse moties en amendementen ingediend en voor een groot deel ook aangenomen. Enkele moties zijn ingetrokken omdat soms sprake is van een toezegging. Wij hebben ons bezonnen op de manier waarop wij invulling willen geven aan deze moties en amendementen. Hieronder treft u ter informatie bij elke aangenomen motie en amendement aan hoe wij hiermee willen omgaan. Uiteraard zijn amendementen daarbij -als besluit van uw raad- voor ons een gegeven. 
KWIEK Beweegroutes in Meppel (motie)
Om geschikte locaties voor beweegroutes te vinden, gaan we in overleg met betrokken partijen. Een verkennend gesprek met MeppelActief over de beweegroutes heeft inmiddels plaatsgevonden. Er wordt nu onderzocht of er een geschikte locatie is, dit doen we in samenwerking met de betrokken organisaties. In de verdere onderzoeksfase betrekken we meerdere aanbieders van beweegroutes om een breed perspectief te krijgen op de mogelijkheden. We zullen uiterlijk bij de perspectiefnota  2027-2030 met een voorstel komen voor aanleg van ten minste één Kwiek Beweegroute in een wijk. 
Versterking toerisme, recreatie en evenementenbeleid (motie) 
We bieden dit najaar een memo aan de gemeenteraad aan waarin we inhoudelijk en procesmatig reageren op deze motie. 
Terugdringen lichtvervuiling (motie)
Het opleveren van uitkomsten van het onderzoek vóór de begrotingsbehandeling 2026 is niet mogelijk. Het onderzoek zal op zijn vroegst in de loop van 2026 gereed zijn, onder andere afhankelijk van beschikbaar geld en beschikbaarheid externe adviesbureaus met kennis van zaken. 
Een groene gracht in Meppel (motie) 
Planning is zoals opgenomen in de motie voor 1 april 2026 met een voorstel te komen. Deze motie heeft samenhang met motie over evenementen, recreatie en toerisme. Tevens raakt het aan recent vastgesteld beleid zoals programma Duurzaam, LAS/LUA en omgevingsprogramma biodiversiteit. Wat willen we wel/niet in de binnenstad. 
Overzicht kleine besparingsopties uitsluiten (motie en toezegging) 
De kleine besparingsopties zijn niet ingezet in deze begroting 2026. 
Zwembad van de samenleving (motie) 
In 2025 wordt een eerste verdiepend onderzoek opgestart. Dit onderzoek geeft duiding over de gewenste vorm van vernieuwing; nieuwbouw of renovatie. Ook komt uit dit onderzoek de mogelijkheden en beperkingen van de huidige locatie en een eventuele nieuwe locatie. Het streven is om de uitkomsten van deze onderzoeken uiterlijk begin 2026 aan de gemeenteraad voor te leggen. Vervolgens zal de raad worden meegenomen in de duiding van de basisvoorziening en de plusvoorziening in relatie tot de gewenste toekomstige configuratie. De verwachting is dat deze keuzes aan de ‘nieuwe’ gemeenteraad in de loop van 2026 voorgelegd gaan worden. 
Breder beeld gesprek duurzaamheidsdoelstellingen (amendement)
Conform amendement is het voorstel gewijzigd. 
Participatiewet in Balans (toezegging) 
De Participatiewet in Balans bestaat uit 3 sporen. Een aantal wijzigingen wordt meegenomen in de verordening Sociaal domein die in december 2025 in de raad wordt besproken. Dit is een deel van Spoor 1. Meer informatie over de Participatiewet in Balans zal volgen in het eerste kwartaal 2026. 
Nazorg voor jongeren na suïcide in hun omgeving (toezegging) 
Er zijn inmiddels 2 trainingen gepland met professionals. Op 30 september en 7 oktober vinden trainingen plaats waarin professionals leren om signalen van suïcidale gedachten te herkennen en bespreekbaar te maken. Tijdens deze bijeenkomsten wordt er geïnventariseerd waar lokaal behoefte is binnen de keten van samenwerking en of deelnemers ervaring hebben met nazorgtrajecten. 
Daarnaast staat er voor dit najaar een gesprek gepland met het voortgezet onderwijs (VO) om te verkennen hoe we de lokale samenwerking rondom dit thema kunnen versterken. Deze stappen vormen een belangrijke voorbereiding op de bredere Drentse aanpak die in ontwikkeling is. 
Memo terugkoppeling toekomstige gesprekken musea (toezegging) 
Met het Stedelijk Museum hebben inmiddels gesprekken plaatsgevonden. In oktober bezoekt onze burgemeester het Drukkerijmuseum. We brengen daarna de raad met een memo op de hoogte van de ontwikkelingen in de beide musea. 
Toegankelijk bouwen met NEN9120 als uitgangspunt en ruimte voor gemotiveerd maatwerk
Ook is er bij de behandeling van het strategisch huisvestingsplan maatschappelijke accommodaties een amendement aangenomen waar we in de begroting op terugkomen. Het betreft het amendement toegankelijk bouwen met NEN9120 als uitgangspunt.  
De NEN9120 norm is nog heel nieuw. NEN9120 is in februari 2025 gepubliceerd en is vanuit het Besluit Bouwwerken Leefomgeving (BBL) niet verplicht. Na publicatie van de norm volgt de komende twee jaar landelijk een evaluatiefase, waarin praktijkervaringen worden verzameld. Op basis daarvan wordt gekeken of de norm kan worden verankerd in wetgeving. We zijn in Meppel dus behoorlijk vooruitstrevend door dit nu al als uitgangspunt te hanteren.  
De eerste financiële indicatie is dat NEN9120 ongeveer 1-1,5% kostenverhogend werkt in nieuwbouwprojecten. Daarnaast heeft de norm vooral impact op het ontwerp- en bouwproces omdat een gebruikersgerichte benadering wordt vereist. Dat betekent dat je in het gehele ontwerp- en bouwproces structureel rekening houdt met mensen met uiteenlopende beperkingen (motorisch, visueel, auditief, verstandelijk) en dat deze mensen een rol krijgen in de beoordeling van de gehele gebruikersreis: van entree tot vertrek – inclusief vluchtroutes, sanitaire voorzieningen, signalering, interactie met technologie, enzovoort. 
Voor het IKC Nieuwveense Landen passen we het handboek toegankelijkheid en de ITS-norm toe. Daarmee gaan we al een stuk verder dan de wettelijke eisen in de BBL en dekken we een groot deel van de NEN9120-eisen af, maar of we er ook volledig aan voldoen kan men niet met zekerheid zeggen.