Thema Leefomgeving, ruimte en economie

Algemeen

Terug naar navigatie - Thema Leefomgeving, ruimte en economie - Algemeen

De leefomgeving van Meppel is zichtbaar, voelbaar en bepalend voor hoe we samenleven. We dragen een grote verantwoordelijkheid voor het vormgeven van een leefomgeving die aansluit bij de behoeften van onze inwoners en ondernemers. Maar onze rol verandert: we bewegen mee met maatschappelijke ontwikkelingen, technologische vooruitgang en initiatieven van onze inwoners en ondernemers. In onze omgevingsvisie hebben we vier ambities geformuleerd die richting geven aan ons handelen:
·    Duurzaam in alle opzichten
·    Schoon, natuurlijk en gezond
·    Levendig en leefbaar
·    Kwalitatief en inclusief groeien
Deze ambities en de doelen, die daarbij horen, vormen de rode draad in onze programma’s voor Leefomgeving, Ruimtelijke Ontwikkeling en Economische Ontwikkeling. In 2026 zetten we concrete stappen om deze ambities en doelen waar te maken.

Ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Thema Leefomgeving, ruimte en economie - Ontwikkelingen

We zorgen goed voor wat we hebben 
Een prettige leefomgeving begint bij goed beheer. We investeren in het onderhoud van onze openbare ruimte en zorgen voor structurele middelen voor vervangingsinvesteringen. Zo blijven onze straten, pleinen en groenvoorzieningen niet alleen mooi, maar ook toekomstbestendig. De buitenruimte is een prettige en veilige plek voor onze inwoners en geeft de ruimte aan planten en dieren om te gedijen.
 
We maken werk met werk 
We benutten kansen door projecten slim te combineren. Zo gaan we ook slimmer om met de schaarse ruimte. Denk hierbij aan de Haveltermade waar we onze opgaven voor de wijk en de warmtetransitie koppelen aan de verduurzamingsopgaven van de woningcoöperatie en de verbindingen met Noordpoort. Ook de herinrichting van de Kastanjelaan en Weerdstraat biedt ruimte voor vergroening, klimaatadaptatie en betere mobiliteit. Gebiedsgericht werken betekent: denken in samenhang en doen met lef.
 
We verwelkomen mooie initiatieven 
De kracht van Meppel zit in haar mensen. Zij zijn en maken Meppel. Vanuit het Wijk- en dorpsgericht Werken ondersteunen we initiatieven die passen bij onze doelen. Zo denken we mee met de eigenaar van het voormalig ziekenhuisterrein, met de initiatiefnemers voor een MFA in Nijeveen en met het bedrijfsleven dat oplossingen zoekt voor netcongestie. Waar mogelijk leggen we hiervoor verbinding met externe financiers, zoals het Regiostedenfonds en het Dorpsfonds van de provincie Drenthe en de Regio Deal van de Regio Zwolle. We zijn een partner die luistert, verbindt en faciliteert.
 
Grensontkennende samenwerking
Grote opgaven vragen om sterke samenwerking. In de Regio Zwolle trekken we als gemeenten samen op voor het stationsgebied en economische structuurverversterking. Met de provincie Drenthe werken we aan een gezamenlijke koers voor opgaven rond onder andere energie, leefbaarheid en het landelijk gebied. En met buurgemeenten verkennen we kansen voor bedrijvigheid en woningbouw in de grensgebieden.
 
Vooruitkijken en voorbereiden 
We bouwen aan het Meppel van morgen. Energie en klimaat bepalen steeds meer onze ruimtelijke keuzes. We bereiden besluitvorming over Noord IV voor, zodat er in 2040 voldoende ruimte is voor bedrijvigheid, waterberging en duurzame energieopwek. We verkennen fase 3 van Nieuwveense Landen, waarbij we oog hebben voor de overgang tussen stad, dorp en landschap en de behoefte aan woningen in Meppel en de regio. We gaan voor meer groen in het straatbeeld, zoals een groene gracht, maar ook voor toerisme en evenementen. We zorgen dat we infrastructurele en bouwprojecten schoner en met minder uitstoot uitvoeren. Het Meppel van morgen vraagt om plannen om Meppel aantrekkelijk te houden. 

Programma 4: Leefomgeving

Algemeen

Terug naar navigatie - Programma 4: Leefomgeving - Algemeen

We beheren de onderdelen van de leefomgeving die we in eigendom hebben. Beheren is onderhoud plegen om de leefomgeving netjes en bruikbaar te houden. Maar het is ook vervangen van wat niet meer functioneert of aanpassen als er ander gebruik of functies wenselijk zijn. Een goede leefomgeving is functioneel, duurzaam en mooi. 

Het onderhoud is gebaseerd op bestuurlijk vastgestelde prijskwaliteitsafspraken voor schoon, heel en veilig. Of de leefomgeving dan ook goed is hangt af van de mate waarin die is ingericht op het gebruik en de eisen van nu en in hoeverre die gastvrij is en uitnodigt tot actief gebruik. Waar dat niet zo is helpen herinrichtingen om de ruimtelijke kwaliteit, gebruikskwaliteit en ecologische kwaliteit weer te laten aansluiten bij onze ambities. We betrekken daarbij de inwoners waar dat kan, of we laten ons betrekken. Bij dergelijke aanpassingen benutten we kansen voor de energietransitie, de klimaatopgave, het milieu, de biodiversiteit of mobiliteit, en voor zowel fysieke als sociale aspecten.  Onderdeel van dit programma is ook zorgen voor een gezonde leefomgeving door naleving van milieunormen, doelmatige afvalinzameling en een goed rioleringssysteem.

Beleidskaders

Terug naar navigatie - Programma 4: Leefomgeving - Beleidskaders
  • Omgevingsvisie gemeente Meppel (2025)
  • Programma Duurzaam 2024-2028 (2024)
  • Lokale Adaptatiestrategie en Lokale uitvoeringsagenda 2023-2028 (2024)
  • Programma Biodiversiteit (2025)
  • Regionale Energie Strategie (RES) 1.0 Drenthe (2021)
  • Transitievisie Warmte (2021)
  • Verschillende warmteplannen (vanaf 2022)
  • Beleidsvisie externe veiligheid (2014)
  • Nota bodembeheer (2020)
  • Riolering en Water Programma 2023-2028 (2022)
  • Kadernotitie Zo doen we groen! (2016)
  • Beleidsvisie op uitgeefbaar groen 2017
  • Groene kaart 2012 en lijst monumentale bomen 2008
  • Speelruimteplan (2013)
  • Gemeentelijk verkeer- en vervoersplan (GVVP) ( 2017)
  • Beleidsplan parkeren herijking (2017)
  • Nota fiets (2013)
  • Actieplan fiets! 2024-2029 (2024)
  • Prijskwaliteitskeuze Kwaliteit Op Maat (KOM) (2014)
  • Wegenbeheerplan 2019-2023 en het nog vast te stellen nieuwe wegenbeheerplan 2024-2028
  • Beleid openbare verlichting ‘Alles Duurzaam’ 2015-2019
  • Beheerplan Openbare Verlichting 2021-2025
  • Beheerplan Civieltechnische Kunstwerken 2023-2027

Energie, klimaat en milieu

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Energie, klimaat en milieu - Wat willen we bereiken?

We willen een duurzame en toekomstbestendige gemeente zijn.

Terug naar navigatie - Energie, klimaat en milieu - Wat willen we bereiken? - We willen een duurzame en toekomstbestendige gemeente zijn.

Hierbij werken toe naar de volgende doelen:

  • Gemeente Meppel CO2-neutraal in 2040.
  • Een klimaatbestendig en waterrobuust gemeente Meppel in 2050.
  • Een robuust en veerkrachtig ecosysteem passend bij de verschillende leefgebieden binnen de gemeente in 2050.
  • Voldoen aan wettelijke milieunormen voor bodem, water, lucht en geluid.
  • Een circulaire economie in 2050.

Wat gaan we daarvoor doen?

Water

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Water - Wat willen we bereiken?

Een schoon en bruikbaar watersysteem met voldoende bergingscapaciteit.

Terug naar navigatie - Water - Wat willen we bereiken? - Een schoon en bruikbaar watersysteem met voldoende bergingscapaciteit.

Hierbij werken we toe naar de volgende doelen:

  • Een beleefbaar, bruikbaar, gezond en klimaatrobuust watersysteem. 

Wat gaan we daarvoor doen?

Riolering

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Riolering - Wat willen we bereiken?

Een voor de volksgezondheid doelmatig rioleringssysteem voor het stedelijk afvalwater.

Terug naar navigatie - Riolering - Wat willen we bereiken? - Een voor de volksgezondheid doelmatig rioleringssysteem voor het stedelijk afvalwater.

Hierbij werken we aan de volgende doelen: 

  • Geen hemelwater naar de rioolwaterzuivering.
  • Nadelige gevolgen van te veel en te weinig water zo minimaal mogelijk maken.

 

Wat gaan we daarvoor doen?

Groen en spelen

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Groen en spelen - Wat willen we bereiken?

Een aantrekkelijke en gezonde leefomgeving met beleefbaar, bruikbaar en toekomstbestendig groen voor mens, plant en dier.

Terug naar navigatie - Groen en spelen - Wat willen we bereiken? - Een aantrekkelijke en gezonde leefomgeving met beleefbaar, bruikbaar en toekomstbestendig groen voor mens, plant en dier.

Hierbij werken we toe naar de volgende doelen:

  • Schoon, heel, veilig en goed groen.
  • Een robuust en veerkrachtig ecosysteem, passend bij de verschillende leefgebieden binnen de gemeente.
  • Een openbare ruimte met 30% groen of blauw areaal binnen de kom en 10% buiten de bebouwde kom.
  • Een openbare ruimte met 30% schaduw, voornamelijk van bomen.  
  • Aantrekkelijke, herkenbare en toegankelijke parken en groengebieden binnen loopafstand.
  • Voldoende en veilige speelruimte voor kinderen in de leeftijdsgroepen 0-5 en 6-11, op een bereikbare afstand.

Wat gaan we daarvoor doen?

Wegen, mobiliteit en verkeer

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wegen, mobiliteit en verkeer - Wat willen we bereiken?

Een veilig, toekomstbestendig en duurzaam mobiliteitssysteem.

Terug naar navigatie - Wegen, mobiliteit en verkeer - Wat willen we bereiken? - Een veilig, toekomstbestendig en duurzaam mobiliteitssysteem.

Hierbij werken we toe naar de volgende doelen: 

  • Schone, hele, veilige en goede wegen. 
  • Een duurzaam mobiliteitssysteem met goede laadinfrastructuur.
  • Een openbare ruimte die gebaseerd is op het STOMP-principe (stappen, trappen, openbaar vervoer, deelmobiliteit, privévervoer). 

Wat gaan we daarvoor doen?

Parkeren

Afvalinzameling

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Afvalinzameling - Wat willen we bereiken?

We minimaliseren het aantal kilo's restafval van inwoners en maximaliseren het recyclepercentage.

Terug naar navigatie - Afvalinzameling - Wat willen we bereiken? - We minimaliseren het aantal kilo's restafval van inwoners en maximaliseren het recyclepercentage.

Hiervoor werken we aan de volgende doelen:

  • In 2030 wordt minimaal 60% van al ons huishoudelijk afval gerecycled.
  • De hoeveelheid huishoudelijk restafval blijft jaarlijks afnemen tot minder dan 100 kg per inwoner.
  • We hebben een afvalscheidingspercentage van minimaal 75%.

Wat gaan we daarvoor doen?

Stadsverzorging

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Stadsverzorging - Wat willen we bereiken?

Begraafplaatsen

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Begraafplaatsen - Wat willen we bereiken?

Beleidsindicatoren

Terug naar navigatie - Programma 4: Leefomgeving - Beleidsindicatoren
Programma 4
Indicator Eenheid 2021 2022 2023 2024
Omvang huishoudelijk restafval kg per inwoner 155 149 147 160*
Percentage bekende hernieuwbare elektriciteit % 8,4% 10,7% 9%
Bron: www.waarstaatjegemeente.nl (* obv interne gegevens)
Ontleend aan: CBS Statistiek Huishoudelijk Afval
Opgenomen zijn de uitkomsten van de verplichte beleidsindicatoren conform het Besluit Begroting en Verantwoording Provincies en Gemeenten

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Programma 4: Leefomgeving - Wat mag het kosten?
Bedragen x €1.000
Exploitatie Realisatie 2024 Begroting 2025 Primaire begroting 2026 Totaal Primaire begroting 2027 Totaal Primaire begroting 2028 Totaal Primaire begroting 2029 Totaal
Lasten
Leefomgeving
Wegen, mobiliteit en verkeer 4.816 5.648 5.860 5.987 5.519 5.839
Stadsverzorging 1.083 1.248 1.351 1.414 1.423 1.421
Water 495 767 635 638 686 681
Groen en spelen 5.332 5.004 5.406 5.476 5.689 5.644
Parkeren 955 1.064 1.121 1.206 1.219 1.189
Begraafplaatsen 456 342 434 413 416 405
Energie, klimaat en milieu 3.877 3.648 3.866 3.681 3.582 3.604
Afvalinzameling 3.170 3.673 3.435 3.614 3.910 3.933
Riolering 2.391 2.371 2.298 2.531 2.685 2.680
Totaal Leefomgeving 22.574 23.767 24.407 24.960 25.128 25.397
Totaal Lasten 22.574 23.767 24.407 24.960 25.128 25.397
Baten
Leefomgeving
Wegen, mobiliteit en verkeer -173 -339 -131 -131 -131 -131
Stadsverzorging -96 -167 -171 -171 -171 -171
Water -469 -469 -446 -446 -446 -446
Groen en spelen -189 -85 -85 -85 -80 -80
Parkeren -1.646 -1.564 -1.655 -1.685 -1.705 -1.705
Begraafplaatsen -252 -235 -235 -235 -235 -230
Energie, klimaat en milieu -1.437 -987 -747 -691 -691 -691
Afvalinzameling -4.302 -4.529 -4.746 -5.051 -5.066 -5.619
Riolering -3.203 -3.443 -3.420 -3.688 -3.845 -3.838
Totaal Leefomgeving -11.766 -11.818 -11.636 -12.184 -12.371 -12.911
Totaal Baten -11.766 -11.818 -11.636 -12.184 -12.371 -12.911
Saldo van baten en lasten 10.809 11.949 12.771 12.776 12.756 12.486
Onttrekkingen
Leefomgeving
Water 0 -260 0 0 0 0
Energie, klimaat en milieu -30 0 0 0 0 0
Totaal Leefomgeving -30 -260 0 0 0 0
Totaal Onttrekkingen -30 -260 0 0 0 0
Totaal reserve mutaties -30 -260 0 0 0 0
Terug naar navigatie - Programma 4: Leefomgeving - Toelichting financiën

Toelichting

Algemeen
De beheer- en onderhoudsbudgetten zijn in lijn met de uitgangspunten van de perspectiefnota 2026-2029 geactualiseerd met 2,6%. Onderdeel van de budgetten zijn ook de kapitaallasten die volgen uit de geplande investeringen. De kapitaallasten worden toegerekend vanaf het jaar na realisatie van de investering. 

Begroting 2026 ten opzichte van 2025
Lasten en baten
Wegen
Naast de algemene indexatie van de budgetten is rekening gehouden met aanvullende prijsstijgingen van in totaal
€ 200.000 voor asfaltonderhoud, onderhoud elementenverharding en onderhoud civieltechnische kunstwerken. De begrote baten bij het onderdeel wegen betreffen met name leges en toezichtkosten voor kabels en leidingen. In 2025 is incidenteel een subsidie begroot voor werkzaamheden in lijn met het Actieplan Fiets!.

Stadsverzorging
Naast de algemene indexatie is rekening gehouden met aanvullende prijscompensatie van € 25.000 voor onkruidbestrijding op verharding. Deze is meerjarig in de begroting opgenomen. De begrote baten betreffen een vergoeding voor het opruimen van zwerfafval en verwerking van verpakkingsafval (prullenbakvergoeding) en een vergoeding voor het opruimen, vegen en verwerken van wegwerpplastic (Single Used Plastics). Een uitgavenbudget voor deze onderwerpen is begroot en is gelijk aan de vergoeding die we hiervoor ontvangen.

Water
In de begroting 2025 waren incidentele middelen begroot voor het baggeren van de wachthaven. De begrote baten betreffen de haveninkomsten uit beroeps- en pleziervaart.

Groen en spelen
Naast de algemene indexatie is rekening gehouden met aanvullende prijscompensatie van € 60.000 voor de bestrijding van de eikenprocessierups. Deze is meerjarig in de begroting opgenomen.

Begraafplaatsen
In 2026 is een incidenteel budget opgenomen van € 25.000 voor het opstellen van een visie op begraven.

Energie, klimaat en milieu
In 2026 is incidenteel budget opgenomen van € 75.000 voor de herziening van de warmtetransitievisie. 
Vanuit het programma Biodiversiteit is in 2026 een incidenteel budget opgenomen van € 65.000 voor het in beeld brengen van een groene nevenstructuur, planvorming voor de bestrijding van invasieve exoten en een tuininspiratieboek.

De komende jaren worden de warmteplannen verder uitgerold in gemeente Meppel. Het opstellen van een warmteplan wordt geschat op € 100.000 (doorlooptijd circa 2 jaar). Na het opstellen van het warmteplan wordt rekening gehouden met circa € 25.000 aan uitvoeringskosten per wijk. In 2026 is het budget uitgebreid voor de wijken Haveltermade en Ezinge. 

Afvalinzameling
De afname van de begrote lasten voor 2026 ten opzichte van 2025 is te relateren aan de interne toerekening van personeel. 

Riolering
De afname van de begrote lasten voor 2026 ten opzichte van 2025 is te relateren aan de interne toerekening van personeel en omslagrente. 

Begroting 2026 en meerjarenperspectief
Lasten en baten
Wegen
Het product wegen omvat beheer en onderhoud van wegen, civieltechnische kunstwerken en verkeersvoorzieningen. De aanvullende prijscompensatie voor asfaltonderhoud en onderhoud elementenverharding is meerjarig in de begroting opgenomen. Voor het extra onderhoud civieltechnische kunstwerken is in 2026 en 2027 rekening gehouden met extra benodigd budget van € 30.000 per jaar. Vanaf 2029 wordt rekening gehouden met € 90.000 aan extra onderhoudskosten. Er is structureel € 50.000 budget opgenomen voor het opstellen van en vormgeven van een omgevingsprogramma mobiliteit. De kapitaallasten nemen meerjarig toe door de geplande investeringen.

Op basis van 'Kiezen voor de Toekomst' is een stelpost opgenomen van € 150.000 in 2027 en € 800.000 vanaf 2028 voor een besparing op middellange termijn in het Fysieke domein. Deze taakstelling is voor dit programma centraal opgenomen onder het product wegen. 

Stadsverzorging
Dit product omvat onder andere de straatreiniging, onkruidbestrijding en gladheidsbestrijding. De toename van de lasten is het gevolg van de toerekening van kapitaallasten voor de geplande vervanging van een aantal veegmachines.

Groen en spelen
Onder dit product worden de kosten en opbrengsten verantwoord van het beheer en onderhoud van de groen- en speelvoorzieningen. De meerjarige toename in lasten komt vooral door de kapitaallasten voor de geplande vervanging van zieke bomen. Vanaf 2028 wordt in lijn met het programma biodiversiteit structureel € 65.000 gereserveerd voor het ecologisch bermbeheer. De begrote inkomsten betreffen  hoofdzakelijk de verwachte inkomsten uit verkopen snippergroen. 

Parkeren
Het product parkeren omvat de kosten voor het beheer en exploiteren van de parkeergarages en het straatparkeren. Tegenover deze kosten ontvangt de gemeente parkeeropbrengsten. In afwachting van het nieuw vast te stellen parkeerbeleid is bij de berekening van de parkeeropbrengsten gerekend met dezelfde tarieven als 2025.
In 2026 staat een investering in nieuwe parkeerautomaten gepland. Deze investering leidt tot aanvullende kapitaallasten vanaf 2027. Door uitbreiding van het gereguleerd parkeren wordt een toename van de parkeeropbrengsten verwacht. 

Begraafplaatsen
Dit product omvat het beheer en onderhoud van de begraafplaatsen. De gemeente brengt lijkbezorgingsrechten in rekening voor het gebruik van de begraafplaats en voor de diensten die de gemeente levert die verband houden met een begrafenis en de begraafplaats.

Energie, klimaat en milieu
Het product energie, klimaat en milieu omvat de kosten en opbrengsten die horen bij het opstellen en uitvoeren van het duurzaamheidsbeleid.  Ter compensatie van deze werkzaamheden zijn inkomsten geraamd volgend uit de subsidieregeling Tijdelijke Capaciteit Decentrale overheden voor klimaat- en energiebeleid (CDOKE). In de begroting gaan we ervan uit dat deze regeling in elk geval beschikbaar is tot en met 2030. Ook op andere onderdelen zijn subsidieregelingen beschikbaar die worden ingezet om de duurzaamheidsdoelstellingen te realiseren, waaronder de regeling Nationaal Isolatie Programma (NIP), Landelijke Aanpak Isolatie (LAI) en de specifieke uitkering Energiearmoede.

Afvalinzameling
Onder dit product worden de kosten verantwoord op het gebied van afvalinzameling en afvalverwerking. Tegenover de kosten van afvalinzameling ontvangt de gemeente bijdragen vanuit de afvalstoffenheffing/reinigingsrechten. We verwachten een toename van de verwerkingskosten van restafval, mede door de verwachte toename van de afvalstoffenbelasting en de invoering van CO2heffing. Door het verminderen van het aanbod restafval proberen we de verwerkingskosten te beperken. Verder wordt gestuurd op het verbeteren van de kwaliteit van de gescheiden ingezamelde grondstofstromen. Voor meer informatie over de opbouw van de afvalstoffenheffing wordt verwezen naar de paragraaf Lokale heffingen.

Riool
Het product riolering omvat de kosten voor het beheer en onderhoud van de riolering. Hieronder vallen ook de kosten voor de maatregelen om het hemelwater te verwerken en grondwater op peil te houden. De meerjarige toename aan kosten is met name het gevolg van de extra kapitaallasten die volgen uit de investeringen in riolering (1e aanleg en rioolvervanging). Voor meer informatie over de opbouw van de rioolheffing wordt verwezen naar de paragraaf Lokale heffingen.

 

Investeringen

Terug naar navigatie - Programma 4: Leefomgeving - Investeringen
Investeringsplanning (bedragen x € 1.000) t/m 2025 2026 2027 2028 2029 e.v. Totale investering Begrote inkomsten / bijdrage van derden Netto-investering Verwacht jaar van realisatie
Programma 4 - Leefomgeving
Materieel en wagenpark
Stadsverzorging 950 470 50 40 95 1.605 1.605 cf.jaarplanning
Groenbeheer 90 300 712 50 870 2.022 2.022 cf.jaarplanning
Gladheidsbestrijding 80 50 50 35 215 215 cf.jaarplanning
Afvalinzameling 1.325 1.040 525 140 3.030 3.030 cf.jaarplanning
Overig leefomgeving 200 80 280 280 cf.jaarplanning
Subtotaal materieel en wagenpark 2.645 1.860 1.417 230 1.000 7.152 - 7.152
Openbare ruimte
Binnenstad/centrumschil 2.304 340 300 384 300 3.628 675 2.953 2025-2029
Koedijkslanden 828 23 444 1.295 1.295 2025-2027
Noordpoort/stadsentree/Meppel Noord 3.776 9.210 9.439 10.676 12.630 45.731 31.816 13.915 2026-2030
Bruggen/oeverbescherming 4.342 796 2.067 882 1.065 9.152 9.152 2026-2029
Actieplan Fiets 379 752 1.131 454 677 2025-2026
Overig 3.274 2.056 1.645 1.230 705 8.910 735 8.175 cf.jaarplanning
Subtotaal openbare ruimte 14.903 13.177 13.895 13.172 14.700 69.847 33.680 36.167
Afvalinzameling en klimaat
Vervanging containers 655 300 45 1.000 1.000 cf.jaarplanning
Containers bij hoogbouwlocaties 104 253 357 357 cf.jaarplanning
Afvalmanagementsysteem en toegangscontrole containers 335 335 335 2025
Subtotaal afvalinzameling en klimaat 1.094 553 - - 45 1.692 - 1.692
Riolering
Eerste aanleg riolering ontwikkelgebieden 3.891 1.446 495 350 350 6.532 684 5.848 volgt ontwikkeling
Rioolvervanging 930 640 800 465 1.115 3.950 3.950 cf. jaarplanning
Subtotaal riolering 4.821 2.086 1.295 815 1.465 10.482 684 9.798
Totaal programma 4 - Leefomgeving 23.463 17.676 16.607 14.217 17.210 89.173 34.364 54.809

Toelichting

Materieel en wagenpark
De investeringen voor materieel en wagenpark betreft de geplande vervangingsinvesteringen van het bestaande wagenpark. Uitgangspunt is duurzame vervanging waar mogelijk.

Openbare ruimte
Binnenstad/centrumschil
De geplande investeringen in de binnenstad betreffen met name de (afronding van) de herontwikkeling Bleekerseiland en een reservering voor investeringen gerelateerd aan de vervolgregeling van het Regiostedenfonds. In de meerjarenraming 2026-2029 is per jaar € 300.000 gereserveerd voor deze investeringen waarbij we ervan uitgaan dat 50% gefinancierd wordt uit de beschikbare middelen uit het Regiostedenfonds.

Koedijkslanden
In 2025 verwachten we de herinrichting van de J. van Goyenstraat en B. van der Helststraat af te ronden. In 2026/2027 staat de herinrichting van de A. van Ostadsestraat gepland.

Noordpoort/stadsentree/Meppel-noord
De komende jaren investeren we fors in de ontwikkeling van Noordpoort. De investeringsplanning is opgenomen in lijn met de uitgangspunten van het raadsbesluit van 22 mei 2025. Het gaat hier onder andere over de aanleg van de stadsentree, de realisatie van een fietsbrug, de reconstructie van Steenwijkerstraatweg, aanpassing van de rotonde van de Ceintuurbaan en de inrichting van de openbare ruimte. De ontwikkeling vindt gefaseerd plaats over de komende jaren en loopt ook door na 2029. Vanuit het Rijk en provincie zijn subsidies beschikbaar voor deze ontwikkeling van in totaal circa € 32 miljoen. De ontwikkeling vindt in samenhang plaats met de woningbouwontwikkeling vanuit de grondexploitatie Kop van Noordpoort

Bruggen/oeverbescherming
De investeringen in bruggen en oeverbescherming zijn opgenomen in lijn met het beleidsplan civieltechnische kunstwerken. Naast de in 2025 geplande werkzaamheden voor damwand Mallegatsgracht, Boazbrug en Eekmolenbrug starten we in 2026 met de (voorbereiding van) de werkzaamheden aan de Eshuisbrug en de Kaapbruggen,

Actieplan Fiets!
Vanuit het Actieplan Fiets! staan voor 2026 de aanpassingen aan fietspad Brandemaat en de aanleg van fietspad Oosterboer Noord gepland.

Overig
De overige investeringen in de openbare ruimte betreffen onder andere de meerjarige omvorming van openbare verlichting, de vervanging van zieke bomen en de vervanging van speeltoestellen. In 2026 is aanvullend de vervanging van parkeerautomaten gepland. Ook hebben we een reservering opgenomen voor € 1,2 miljoen verspreid over de jaren 2026-2027 voor investeringen gekoppeld aan het gebiedsarrangement als onderdeel van de Regio Deal. Hiervoor gaan we uit van een bijdrage van € 650.000 voor deze investeringen vanuit de Regio Deal. Voor de vervanging en optimalisatie van elektrakasten en installaties voor de havenvoorzieningen is € 60.000 begroot.

Afvalinzameling en klimaat
De investeringen in deze categorie betreffen met name de vervanging van afzet- ondergrondse containers.

Riolering
De investeringen in eerste aanleg van riolering zijn gekoppeld aan de bouwplanning van de nieuwbouwwijken en bedrijventerreinen. De vervangingsinvesteringen voor riolering zijn opgenomen op basis van de uitgangspunten in het Riolering en Water Programma. In 2026 staat de vervanging bij de A. van Ostadestraat gepland in combinatie met de herinrichting van deze straat. Ook vervangen en renoveren we diverse rioolgemalen en bergbezinkbassins.

Programma 5: Ruimtelijke ontwikkeling

Algemeen

Terug naar navigatie - Programma 5: Ruimtelijke ontwikkeling - Algemeen

Met de ontwikkeling van de leefomgeving werken we aan een toekomstbestendig, inclusief en prettig woon- en leefklimaat. Kwaliteit staat daarbij voorop. Dit doen we zowel zelf als ondersteunend aan de initiatieven uit de samenleving. Hierbij integreren we onze duurzaamheidsambities en betrekken we actief onze samenleving. Het instrument om hier richting aan te geven is de omgevingsvisie en de daarbij behorende omgevingsprogramma's. 

Beleidskaders

Terug naar navigatie - Programma 5: Ruimtelijke ontwikkeling - Beleidskaders
  • Omgevingsvisie gemeente Meppel (2025)
  • Kaderdocumenten voor de implementatie Omgevingswet
  • Omgevingsplan gemeente Meppel
  • Bouwstenennotitie wonen ten behoeve van de omgevingsvisie (2022)
  • Beleidsnota ‘Meppeler Erfgoed NU’ (2021)
  • Archeologische beleidskaart (2023)
  • Gemeentelijk verkeer- en vervoersplan (2017)
  • Kwaliteitsmanifest (2021)
  • Gebiedsvisies, stedenbouwkundige visies, welstandsnota's en beeldkwaliteitsplannen
  • Programma Duurzaam 2024-2028 (2024)
  • Lokale Adaptatiestrategie en Lokale uitvoeringsagenda 2023-2028 (2024)
  • Programma Biodiversiteit (2025)
  • Kadernotitie Zo doen we groen! (2016)
  • Regionale Energie Strategie (RES) 1.0 Drenthe (2021)
  • Transitievisie Warmte (2021)

Ontwikkeling van de fysieke leefomgeving

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Ontwikkeling van de fysieke leefomgeving - Wat willen we bereiken?

Een solide instrumentarium onder de Omgevingswet.

Terug naar navigatie - Ontwikkeling van de fysieke leefomgeving - Wat willen we bereiken? - Een solide instrumentarium onder de Omgevingswet.

Een solide instrumentarium onder de Omgevingswet ondersteunt het mogelijk maken van ontwikkelingen en het realiseren van doelen in de leefomgeving.

Wat gaan we daarvoor doen?

Ontwikkeling van een prettige woon-, werk- en leefomgeving.

Terug naar navigatie - Ontwikkeling van de fysieke leefomgeving - Wat willen we bereiken? - Ontwikkeling van een prettige woon-, werk- en leefomgeving.

Hierbij werken we toe naar de volgende doelen: 

  • In 2040 heeft onze gemeente 42.500 inwoners.
  • De huisvesting is betaalbaar voor lage inkomens, passend voor de inwoners en draagt bij aan de gezondheid. De woningvoorraad is duurzaam. Tenminste 50% van onze woningen is betaalbaar (lager dan de grens van Nationale Hypotheek Garantie). Een relevant deel van de extra woningen is geschikt voor kleine huishoudens van 1 of 2 personen.
  • De ruimtelijke kwaliteit van de leefomgeving is passend bij het historisch karakter aan de ene kant en het toekomstig stedelijk karakter aan de andere kant.

Met de ontwikkeling van de leefomgeving dragen we naast de bovenstaande doelen bij aan de andere doelen in de fysieke leefomgeving, zoals duurzaamheid. 

Wat gaan we daarvoor doen?

Bouwen en wonen

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Bouwen en wonen - Wat willen we bereiken?

Uitvoering geven aan het beleid van omgevingsvergunningen in de leefomgeving.

Terug naar navigatie - Bouwen en wonen - Wat willen we bereiken? - Uitvoering geven aan het beleid van omgevingsvergunningen in de leefomgeving.

De omgevingsvergunning is één van de gemeentelijke instrumenten onder de Omgevingswet. Wij hebben de wettelijke taak te sturen op een evenwichtige toedeling van functies aan locaties. Dat doen we in het vergunningenproces. Daarnaast dragen we bij aan de andere doelen in de fysieke leefomgeving. Dat doen we met het verlenen van vergunningen waarmee we initiatieven mogelijk maken.

Grondexploitaties woningen

Beleidsindicatoren

Terug naar navigatie - Programma 5: Ruimtelijke ontwikkeling - Beleidsindicatoren
Programma 5
Indicator Eenheid 2021 2022 2023 2024
Nieuw gebouwde woningen per 1.000 woningen 10,4 5,0 12,8 9,2
Bron: www.waarstaatjegemeente.nl
Ontleend aan: CBS-Bevolkingstratistiek, COELO, Basisregistraties adressen en gebouwen, CBS-Statistiek Waarde Onroerende Zaken
Opgenomen zijn de uitkomsten van de verplichte beleidsindicatoren conform het Besluit Begroting en Verantwoording Provincies en Gemeenten

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Programma 5: Ruimtelijke ontwikkeling - Wat mag het kosten?
Bedragen x €1.000
Exploitatie Realisatie 2024 Begroting 2025 Primaire begroting 2026 Totaal Primaire begroting 2027 Totaal Primaire begroting 2028 Totaal Primaire begroting 2029 Totaal
Lasten
Ruimtelijke ontwikkeling
Ontwikkeling fysieke leefomgeving 2.320 2.600 2.744 2.575 2.517 2.250
Bouwen en wonen 1.385 1.238 1.389 1.389 1.389 1.389
Grondexploitaties woningen 9.911 8.362 22.707 14.857 12.398 6.888
Totaal Ruimtelijke ontwikkeling 13.615 12.200 26.840 18.821 16.304 10.527
Totaal Lasten 13.615 12.200 26.840 18.821 16.304 10.527
Baten
Ruimtelijke ontwikkeling
Ontwikkeling fysieke leefomgeving -378 -220 -9 -9 -9 -9
Bouwen en wonen -2.301 -1.326 -1.373 -1.373 -1.373 -1.373
Grondexploitaties woningen -10.212 -8.362 -22.707 -14.857 -12.398 -6.888
Totaal Ruimtelijke ontwikkeling -12.890 -9.907 -24.089 -16.239 -13.780 -8.270
Totaal Baten -12.890 -9.907 -24.089 -16.239 -13.780 -8.270
Saldo van baten en lasten 725 2.292 2.751 2.582 2.524 2.258
Onttrekkingen
Ruimtelijke ontwikkeling
Ontwikkeling fysieke leefomgeving -61 0 0 0 0 0
Totaal Ruimtelijke ontwikkeling -61 0 0 0 0 0
Totaal Onttrekkingen -61 0 0 0 0 0
Totaal reserve mutaties -61 0 0 0 0 0
Terug naar navigatie - Programma 5: Ruimtelijke ontwikkeling - Toelichting financiën

Toelichting

Begroting 2026 ten opzichte van 2025
Lasten en baten
Ontwikkeling fysieke leefomgeving
In 2025 is via de bestuursrapportage een incidentele inkomst begroot van € 211.000 volgend uit het kostenverhaal op ontwikkelaars. 

Begroting 2026 en meerjarenperspectief
Lasten en baten
Ontwikkeling fysieke leefomgeving
Onder dit product worden de baten en lasten begroot voor de voorbereiding van en het inspelen op de ontwikkelingen in de fysieke leefomgeving. 
Onderdeel van deze budgetten is onder andere een budget van € 200.000 per jaar tot en met 2028 voor de verkenning van de mogelijkheden in het stationsgebied en een gebiedsgericht omgevingsprogramma met een visie en strategie op de ontwikkeling van het gebied. Verder is voor de ontwerpfase van de gebiedsontwikkeling Prinses Marijkestraat in 2026 € 100.000 en voor de jaren 2027 en 2028 € 75.000 opgenomen in de begroting.

Op basis van 'Kiezen voor de Toekomst' is een stelpost opgenomen van € 25.000 in 2027 en € 100.000 vanaf 2028 voor een besparing op middellange termijn in het Fysieke domein. Deze taakstelling is voor dit programma centraal opgenomen onder het product ontwikkeling fysieke leefomgeving.  

Omgevingswet
In 2026 is het budget Omgevingswet eenmalig verhoogd met € 150.000.  Dit is onder andere voor advieskosten van de milieueffectrapportage en expertise van geluid voor het omgevingsplan industrie- en bedrijventerreinen.

Bouwen en wonen
Leges
Bij de baten zijn de opbrengsten leges met ingang van 2025 structureel verhoogd met € 400.000. Dit is een gevolg van de versnelling van de woningbouw. Daarnaast zijn er enkele projecten die de opbrengsten van de leges positief beïnvloeden. Een eventueel effect op leges als gevolg van de invoering van de Omgevingswet en Wet Kwaliteitsborging Bouw wordt in 2026 onderzocht.

Grondexploitaties woningen
De lasten en baten voor de grondexploitaties woningen zijn gebaseerd op het Meerjarenperspectief Grondexploitaties 2025 (MPG) en de vastgestelde herziening van de grondexploitatie Kop van Noordpoort in mei 2025. Naast Kop van Noordpoort gaat het hier om de grondexploitaties Nieuwveense Landen en Danninge Erve. De grondexploitaties zijn budgetneutraal begroot. Er wordt geen rekening gehouden met eventuele aanvullende (tussentijdse) winstnemingen.

 

Programma 6: Economische ontwikkeling

Algemeen

Terug naar navigatie - Programma 6: Economische ontwikkeling - Algemeen

Een vitale, toekomstbestendige economie is van groot belang voor de leefbaarheid, levendigheid en sociale structuur van onze gemeente. Daarom zet de gemeente in op het versterken van onze lokale economie. Dat doen wij door ruimte te bieden, innovatie en ontwikkeling te stimuleren en door samen te werken met onze partners in de regio.

Economische zaken

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Economische zaken - Wat willen we bereiken?

Een toekomstbestendige economie.

Terug naar navigatie - Economische zaken - Wat willen we bereiken? - Een toekomstbestendige economie.

Hierbij werken we toe naar de volgende doelen:

  • Voldoende ruimte om toekomstbestendig te ondernemen. Op bestaande bedrijventerreinen waar het kan, op nieuwe bedrijventerreinen als het moet.
  • Het behouden en versterken van onze positie als regionaal economisch centrum. 
  • In 2050 hebben we een circulaire economie.
  • Onze bruisende binnenstad is in balans en een warm hart in de regio.

Wat gaan we daarvoor doen?

Regionale samenwerking

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Regionale samenwerking - Wat willen we bereiken?

Samen met onze partners meer waarde bieden aan onze inwoners, ondernemers en instellingen.

Terug naar navigatie - Regionale samenwerking - Wat willen we bereiken? - Samen met onze partners meer waarde bieden aan onze inwoners, ondernemers en instellingen.

In Meppel denken we grensontkennend. Dit helpt ons in de samenwerking met onze partners in de regio. Zo kunnen we onze inwoners, instellingen en ondernemers nog beter bedienen. 

Wat gaan we daarvoor doen?

Recreatie en toerisme

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Recreatie en toerisme - Wat willen we bereiken?

We willen een aantrekkelijke plek zijn voor inwoners en bezoekers.

Terug naar navigatie - Recreatie en toerisme - Wat willen we bereiken? - We willen een aantrekkelijke plek zijn voor inwoners en bezoekers.

Hierbij werken we toe naar de volgende doelen:

  • De gemeente Meppel heeft een kwalitatief overnachtingsaanbod met meerwaarde voor de regio.
  • De verhalen en belevenissen van Meppel trekken meer toeristen en bezoekers.

Wat gaan we daarvoor doen?

Grondzaken en grondexploitaties niet-woningen.

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Grondzaken en grondexploitaties niet-woningen. - Wat willen we bereiken?

Grondbeleid passend bij onze ambities

Terug naar navigatie - Grondzaken en grondexploitaties niet-woningen. - Wat willen we bereiken? - Grondbeleid passend bij onze ambities

In de Nota Grondbeleid staan het beleid en spelregels geformuleerd waarmee we richting geven aan onze haar ruimtelijke ambities. Diverse ontwikkelingen maken dat de gemeente een actiever grondbeleid wenst te voeren. Daarnaast leidt ook veranderende wetgeving tot de noodzaak om het grondbeleid deels te herzien. Daarom wordt de Nota Grondbeleid in 2026 geactualiseerd. 

Beleidsindicatoren

Terug naar navigatie - Programma 6: Economische ontwikkeling - Beleidsindicatoren
Programma 6
Indicator Eenheid 2021 2022 2023 2024
Functiemenging % 55,6% 55,8% 56,5%
Vestigingen (van bedrijven) per 1.000 inw.15 t/m 64jr 153,4 161,0 161,7
Bron: www.waarstaatjegemeente.nl
Ontleend aan: CBS-BAG/LISA, LISA
Opgenomen zijn de uitkomsten van de verplichte beleidsindicatoren conform het Besluit Begroting en Verantwoording Provincies en Gemeenten

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Programma 6: Economische ontwikkeling - Wat mag het kosten?
Bedragen x €1.000
Exploitatie Realisatie 2024 Begroting 2025 Primaire begroting 2026 Totaal Primaire begroting 2027 Totaal Primaire begroting 2028 Totaal Primaire begroting 2029 Totaal
Lasten
Economische ontwikkeling
Recreatie en toerisme 395 366 380 380 360 360
Regionale samenwerking 617 538 715 735 755 605
Economische zaken 1.857 1.979 1.841 1.888 1.826 1.838
Grondexploitaties niet-woningen en grondzaken 3.160 7.534 5.659 5.064 5.182 5.248
Totaal Economische ontwikkeling 6.029 10.417 8.595 8.067 8.123 8.051
Totaal Lasten 6.029 10.417 8.595 8.067 8.123 8.051
Baten
Economische ontwikkeling
Regionale samenwerking -47 0 -50 -50 -50 0
Economische zaken -354 -129 -124 -124 -124 -124
Grondexploitaties niet-woningen en grondzaken -3.671 -7.219 -5.341 -4.672 -4.749 -4.827
Totaal Economische ontwikkeling -4.071 -7.348 -5.515 -4.846 -4.923 -4.951
Totaal Baten -4.071 -7.348 -5.515 -4.846 -4.923 -4.951
Saldo van baten en lasten 1.958 3.069 3.080 3.221 3.200 3.100
Onttrekkingen
Economische ontwikkeling
Economische zaken -420 -395 -240 -240 -240 -240
Totaal Economische ontwikkeling -420 -395 -240 -240 -240 -240
Totaal Onttrekkingen -420 -395 -240 -240 -240 -240
Totaal reserve mutaties -420 -395 -240 -240 -240 -240
Terug naar navigatie - Programma 6: Economische ontwikkeling - Toelichting financiën

Toelichting

Begroting 2026 en meerjarenperspectief
Lasten en baten
Regionale samenwerking
In 2026 tot en met 2028 is de Regiodeal opgenomen voor € 150.000 per jaar als co-financiering met aan de kant van de baten een bijdrage van € 50.000 van provincie/regio. Voor investeringen in de openbare ruimte gekoppeld aan de doelen uit de Regiodeal is een investeringskrediet begroot in programma 4.

Op basis van 'Kiezen voor de Toekomst' is een stelpost opgenomen van € 25.000 in 2027 en € 100.000 vanaf 2028 voor een besparing op middellange termijn in het Fysieke domein. Deze taakstelling is voor dit programma centraal opgenomen onder het product economische zaken.   

Grondexploitaties niet woningen en grondzaken
De lasten en baten voor de grondexploitaties woningen zijn gebaseerd op het Meerjarenperspectief Grondexploitaties 2025 (MPG). Het betreft hier de grondexploitaties Oevers D, Oevers E, Noord III en Noord IV. De grondexplotaties zijn budgetneutraal begroot. Er wordt geen rekening gehouden met eventuele aanvullende (tussentijdse) winstnemingen.

Ook  zijn de werkzaamheden voor grondzaken bij dit onderdeel opgenomen. Het gaat hier onder andere om de kosten en opbrengsten van de multifunctionele accommodaties Het Palet en De Plataan en overig gemeentelijk vastgoed.

Investeringen

Terug naar navigatie - Programma 6: Economische ontwikkeling - Investeringen
Investeringsplanning (bedragen x € 1.000) t/m 2025 2026 2027 2028 2029 e.v. Totale investering Begrote inkomsten / bijdrage van derden Netto-investering Verwacht jaar van realisatie
Programma 6 - Economische ontwikkeling
Bijdrage Kornwerderzand 250 250 250 2026
MFA Plataan 60 160 220 15 205 cf. jaarplanning
Laadkasten markt en evenementen 60 60 60 2026
Totaal programma 6 - Economische ontwikkeling 60 310 - - 160 530 15 515

Toelichting

Kornwerderzand
Voor het sluizencomplex Kornwerderzand is een bijdrage begroot. Het sluizencomplex draagt bij aan het havenbehoud en de havenontwikkeling en maakt onderdeel uit van de totale regiobijdrage Kornwerderzand. De bijdrage van de gemeente Meppel is onderdeel van de afspraken binnen de regionale bestuursovereenkomst.

MFA De Plataan
In de bestuursrapportage 2025 is een bedrag van € 60.000 beschikbaar gesteld voor de vervanging van een koelmachine. Voor deze investering wordt een beroep gedaan op de subsidie voor het treffen van duurzaamheidsmaatregelen (ISDE). Verder staat in 2029 kozijn- en glasrenovatie gepland op basis van de beheer- en onderhoudsplanning.

Laadkasten markt en evenementen
Voor de vervanging  en optimalisatie van de elektrakasten en installaties voor markt en evenementen is een investeringsbedrag begroot van € 60.000 voor 2026.