Toelichting
Algemeen
De beheer- en onderhoudsbudgetten zijn in lijn met de uitgangspunten van de perspectiefnota 2026-2029 geactualiseerd met 2,6%. Onderdeel van de budgetten zijn ook de kapitaallasten die volgen uit de geplande investeringen. De kapitaallasten worden toegerekend vanaf het jaar na realisatie van de investering.
Begroting 2026 ten opzichte van 2025
Lasten en baten
Wegen
Naast de algemene indexatie van de budgetten is rekening gehouden met aanvullende prijsstijgingen van in totaal
€ 200.000 voor asfaltonderhoud, onderhoud elementenverharding en onderhoud civieltechnische kunstwerken. De begrote baten bij het onderdeel wegen betreffen met name leges en toezichtkosten voor kabels en leidingen. In 2025 is incidenteel een subsidie begroot voor werkzaamheden in lijn met het Actieplan Fiets!.
Stadsverzorging
Naast de algemene indexatie is rekening gehouden met aanvullende prijscompensatie van € 25.000 voor onkruidbestrijding op verharding. Deze is meerjarig in de begroting opgenomen. De begrote baten betreffen een vergoeding voor het opruimen van zwerfafval en verwerking van verpakkingsafval (prullenbakvergoeding) en een vergoeding voor het opruimen, vegen en verwerken van wegwerpplastic (Single Used Plastics). Een uitgavenbudget voor deze onderwerpen is begroot en is gelijk aan de vergoeding die we hiervoor ontvangen.
Water
In de begroting 2025 waren incidentele middelen begroot voor het baggeren van de wachthaven. De begrote baten betreffen de haveninkomsten uit beroeps- en pleziervaart.
Groen en spelen
Naast de algemene indexatie is rekening gehouden met aanvullende prijscompensatie van € 60.000 voor de bestrijding van de eikenprocessierups. Deze is meerjarig in de begroting opgenomen.
Begraafplaatsen
In 2026 is een incidenteel budget opgenomen van € 25.000 voor het opstellen van een visie op begraven.
Energie, klimaat en milieu
In 2026 is incidenteel budget opgenomen van € 75.000 voor de herziening van de warmtetransitievisie.
Vanuit het programma Biodiversiteit is in 2026 een incidenteel budget opgenomen van € 65.000 voor het in beeld brengen van een groene nevenstructuur, planvorming voor de bestrijding van invasieve exoten en een tuininspiratieboek.
De komende jaren worden de warmteplannen verder uitgerold in gemeente Meppel. Het opstellen van een warmteplan wordt geschat op € 100.000 (doorlooptijd circa 2 jaar). Na het opstellen van het warmteplan wordt rekening gehouden met circa € 25.000 aan uitvoeringskosten per wijk. In 2026 is het budget uitgebreid voor de wijken Haveltermade en Ezinge.
Afvalinzameling
De afname van de begrote lasten voor 2026 ten opzichte van 2025 is te relateren aan de interne toerekening van personeel.
Riolering
De afname van de begrote lasten voor 2026 ten opzichte van 2025 is te relateren aan de interne toerekening van personeel en omslagrente.
Begroting 2026 en meerjarenperspectief
Lasten en baten
Wegen
Het product wegen omvat beheer en onderhoud van wegen, civieltechnische kunstwerken en verkeersvoorzieningen. De aanvullende prijscompensatie voor asfaltonderhoud en onderhoud elementenverharding is meerjarig in de begroting opgenomen. Voor het extra onderhoud civieltechnische kunstwerken is in 2026 en 2027 rekening gehouden met extra benodigd budget van € 30.000 per jaar. Vanaf 2029 wordt rekening gehouden met € 90.000 aan extra onderhoudskosten. Er is structureel € 50.000 budget opgenomen voor het opstellen van en vormgeven van een omgevingsprogramma mobiliteit. De kapitaallasten nemen meerjarig toe door de geplande investeringen.
Op basis van 'Kiezen voor de Toekomst' is een stelpost opgenomen van € 150.000 in 2027 en € 800.000 vanaf 2028 voor een besparing op middellange termijn in het Fysieke domein. Deze taakstelling is voor dit programma centraal opgenomen onder het product wegen.
Stadsverzorging
Dit product omvat onder andere de straatreiniging, onkruidbestrijding en gladheidsbestrijding. De toename van de lasten is het gevolg van de toerekening van kapitaallasten voor de geplande vervanging van een aantal veegmachines.
Groen en spelen
Onder dit product worden de kosten en opbrengsten verantwoord van het beheer en onderhoud van de groen- en speelvoorzieningen. De meerjarige toename in lasten komt vooral door de kapitaallasten voor de geplande vervanging van zieke bomen. Vanaf 2028 wordt in lijn met het programma biodiversiteit structureel € 65.000 gereserveerd voor het ecologisch bermbeheer. De begrote inkomsten betreffen hoofdzakelijk de verwachte inkomsten uit verkopen snippergroen.
Parkeren
Het product parkeren omvat de kosten voor het beheer en exploiteren van de parkeergarages en het straatparkeren. Tegenover deze kosten ontvangt de gemeente parkeeropbrengsten. In afwachting van het nieuw vast te stellen parkeerbeleid is bij de berekening van de parkeeropbrengsten gerekend met dezelfde tarieven als 2025.
In 2026 staat een investering in nieuwe parkeerautomaten gepland. Deze investering leidt tot aanvullende kapitaallasten vanaf 2027. Door uitbreiding van het gereguleerd parkeren wordt een toename van de parkeeropbrengsten verwacht.
Begraafplaatsen
Dit product omvat het beheer en onderhoud van de begraafplaatsen. De gemeente brengt lijkbezorgingsrechten in rekening voor het gebruik van de begraafplaats en voor de diensten die de gemeente levert die verband houden met een begrafenis en de begraafplaats.
Energie, klimaat en milieu
Het product energie, klimaat en milieu omvat de kosten en opbrengsten die horen bij het opstellen en uitvoeren van het duurzaamheidsbeleid. Ter compensatie van deze werkzaamheden zijn inkomsten geraamd volgend uit de subsidieregeling Tijdelijke Capaciteit Decentrale overheden voor klimaat- en energiebeleid (CDOKE). In de begroting gaan we ervan uit dat deze regeling in elk geval beschikbaar is tot en met 2030. Ook op andere onderdelen zijn subsidieregelingen beschikbaar die worden ingezet om de duurzaamheidsdoelstellingen te realiseren, waaronder de regeling Nationaal Isolatie Programma (NIP), Landelijke Aanpak Isolatie (LAI) en de specifieke uitkering Energiearmoede.
Afvalinzameling
Onder dit product worden de kosten verantwoord op het gebied van afvalinzameling en afvalverwerking. Tegenover de kosten van afvalinzameling ontvangt de gemeente bijdragen vanuit de afvalstoffenheffing/reinigingsrechten. We verwachten een toename van de verwerkingskosten van restafval, mede door de verwachte toename van de afvalstoffenbelasting en de invoering van CO2heffing. Door het verminderen van het aanbod restafval proberen we de verwerkingskosten te beperken. Verder wordt gestuurd op het verbeteren van de kwaliteit van de gescheiden ingezamelde grondstofstromen. Voor meer informatie over de opbouw van de afvalstoffenheffing wordt verwezen naar de paragraaf Lokale heffingen.
Riool
Het product riolering omvat de kosten voor het beheer en onderhoud van de riolering. Hieronder vallen ook de kosten voor de maatregelen om het hemelwater te verwerken en grondwater op peil te houden. De meerjarige toename aan kosten is met name het gevolg van de extra kapitaallasten die volgen uit de investeringen in riolering (1e aanleg en rioolvervanging). Voor meer informatie over de opbouw van de rioolheffing wordt verwezen naar de paragraaf Lokale heffingen.