Paragraaf lokale heffingen

Inleiding

Terug naar navigatie - Paragraaf lokale heffingen - Inleiding

In deze paragraaf geven we informatie over de diverse gemeentelijke belastingen en heffingen uit verschillende programma’s. Op hoofdlijnen geven we een overzicht van de diverse heffingen. Ook besteden we aandacht aan de begrote inkomsten en het beleid voor die heffingen. Verder ziet u de lokale lastendruk ten opzichte van naburige gemeenten en andere Drentse gemeenten. Ook leest u over het kwijtscheldingsbeleid. 

Actuele ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Paragraaf lokale heffingen - Actuele ontwikkelingen

Voor 2026 hebben we een aantal lokale heffingen verhoogd met een inflatiecorrectie van 2,6% volgens de vastgestelde perspectiefnota. De rioolheffing,  afvalstoffenheffing en de lijkbezorgingsrechten zijn hierop een uitzondering. Voor de riool- en afvalstoffenheffing blijft het uitgangspunt 100% kostendekkendheid. Voorstel is het tarief van de afvalstoffenheffing voor 2026 daarom te verhogen met € 12,00 per huishouden en de rioolheffing niet te verhogen. In deze paragraaf geven we een toelichting. De lijkbezorgingsrechten zijn gelijk gebleven aan 2025. 

Wet Waardering Onroerende Zaken (WOZ)
De Waarderingskamer controleert en beoordeelt gemeenten op de uitvoering van de Wet WOZ. Veel Nederlanders waarderen en benutten de mogelijkheid om via www.woz-waardeloket.nl de WOZ-waarden van andere woningen te bekijken. 

Invordering
Na het versturen van een aanslag begint het proces om de belastingen te innen. Hierbij besteden we ook aandacht aan de menselijke maat bij belastingschuldigen die moeite hebben met betalen. Denk hierbij aan het eerst versturen van een kosteloze betalingsherinnering, maatwerkoplossingen (bijvoorbeeld een passende betalingsregeling) en informatie geven over kwijtschelding van de gemeentelijke belastingen. Bovendien verwijzen we hen naar onze consulent geldzorgen voor aanvullende ondersteuning.

Invoering andere belastingsoorten?
In opdracht van het Ministerie van Financiën is onderzoek verricht naar de invoering van een planbatenheffing en een grondbelasting. Het Rijk heeft geconcludeerd dat invoering van de planbatenheffing niet aan de orde is. De voorkeur wordt gegeven aan uitbreiding van het bestaande kostenverhaalsysteem. 

Er is een amendement in de Tweede Kamer aangenomen over het invoeren van een gemeentelijke leegstandbelasting voor woningen. De leegstandbelasting wordt in de gemeentewet opgenomen. Dit biedt gemeenten aanvullende instrumenten om leegstand te bestrijden.

Omgevingswet
Op 1 januari 2024 werken we onder de Omgevingswet (Ow) en de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen (Wkb). Dit zorgt voor aanzienlijke veranderingen in de manier waarop gemeenten werken, zoals in de gemeentelijke organisatie, de samenwerking binnen de keten, de gebruikte systemen en de (werk)processen. Om deze overgang te ondersteunen, zijn de relevante onderdelen in de legesverordening aangepast. Er bestaat een risico dat de legesinkomsten de kosten niet helemaal dekken. Door invoering van twee nieuwe wetten kan de gemeente de kosten, die gepaard gaan met de verantwoordelijkheid voor een veilige bebouwde leefomgeving, niet meer helemaal doorberekenen. In het voorjaar van 2026 doen we onderzoek naar de effecten hiervan op de leges.    

Overzicht van de lokale heffingen

Terug naar navigatie - Paragraaf lokale heffingen - Overzicht van de lokale heffingen

Gemeenten zijn beperkt in de belastingen die ze mogen heffen. Deze zijn limitatief opgesomd in de Gemeentewet. We maken onderscheid tussen ongebonden en gebonden heffingen.

Ongebonden heffingen
De ongebonden heffingen in Meppel zijn:

  • Onroerende zaakbelasting
  • Parkeerbelasting
  • Precariobelasting

De opbrengsten van de ongebonden belastingen behoren tot de algemene dekkingsmiddelen en zijn vrij te besteden. Ongebonden belastingen die Meppel niet heft zijn roerende zaakbelasting, hondenbelasting, toeristenbelasting en forensenbelasting.

Onroerende zaakbelastingen (OZB)

Terug naar navigatie - Paragraaf lokale heffingen - Onroerende zaakbelastingen (OZB)

De OZB zijn veruit de belangrijkste gemeentelijke belastingen. Er zijn drie belastingsoorten:
1. een belasting geheven van eigenaren van woningen
2. een belasting geheven van eigenaren van niet-woningen
3. een belasting geheven van gebruikers van niet-woningen

De raming van de OZB is voor 2026 ten opzichte van 2025 verhoogd met de inflatiecorrectie van 2,6% en een autonome stijging als gevolg van verbouw/nieuwbouw.

De heffingsgrondslag van de OZB is gebaseerd op de waarde zoals vastgesteld in het kader van de Wet waardering onroerende zaken (wet WOZ). Het OZB-bedrag berekenen we op basis van een percentage (het tarief) van de WOZ-waarde.

Parkeerbelasting

Terug naar navigatie - Paragraaf lokale heffingen - Parkeerbelasting

In de gemeente Meppel gebruiken we parkeertarieven om de kosten voor parkeervoorzieningen te dekken en om het parkeren binnen de gemeente te reguleren. Meppel heft parkeergelden bij parkeermeters en -automaten en via parkeervergunningen.

Bij parkeergarage Keyserstroom, parkeergarage Kromme Elleboog en parkeerterrein Stadhuis innen we parkeergelden achteraf. Voor 2026 blijven de tarieven gelijk aan die van 2025. 

De tabel hieronder laat zien wat de tarieven zijn van onze gemeente in relatie tot de 2 omliggende gemeenten Hoogeveen en Zwolle voor de jaren 2025 en 2024. Voor Meppel zijn de tarieven voor 2026 toegevoegd. Van de andere 2 gemeenten zijn die nog niet bekend.

Tarieven per uur Meppel Meppel Hoogeveen Zwolle
2024 2025 2026 2024 2025 2024 2025
Centrum (zone 1) 2,05 2,05 2,05 1,90 1,95 3,30 3,30
Buitenring (zone 2) 1,70 1,70 1,70 nvt nvt 2,20 2,20
zone 3 1,05 1,05 1,05 nvt nvt 1,30 1,30
Tijden betaald parkeren ma t/m za 9:00-18:00, vrij 18:00-21:00 uur ma t/m za 9:00-18:00, vrij 18:00-21:00 uur ma t/m za 9:00-18:00, vrij 18:00-21:00 uur ma t/m za 9:00-18:00, vrij 18:00-21:00 uur ma t/m za 8:00-19:00, vrij 19:00-21:00 uur ma t/m za 9:00-23:00 uur, zo 13:00-17:00 uur ma t/m za 9:00-23:00 uur, zo 13:00-17:00 uur

Precariobelasting

Terug naar navigatie - Paragraaf lokale heffingen - Precariobelasting

Precariobelasting is een belasting voor personen of bedrijven die voorwerpen hebben op, onder of boven openbare gemeentegrond die bestemd is voor de openbare dienst. Openbare gemeentegrond is grond waarvan de gemeente eigenaar is, die bestemd is voor algemeen gebruik en waarbij iedereen belang kan hebben. Denk hierbij aan de openbare weg, de stoep, plantsoenen, parken en gemeentelijk water. Voor terrassen of vaste standplaatsen wordt bijvoorbeeld precariobelasting geheven. 

Gebonden heffingen
De gebonden heffingen in Meppel zijn:

  • Rioolheffing
  • Afvalstoffenheffing/reinigingsrechten
  • Naheffingsaanslagen parkeren
  • Havengelden
  • Lijkbezorgingsrechten
  • Marktgelden
  • Leges

De opbrengst van de gebonden heffingen is niet vrij besteedbaar. De bedoeling van gebonden heffingen is dat ze voldoende opbrengen om de kosten te dekken van de gemeentelijke dienst waarvoor ze worden geheven (100% kostendekkendheid). De kosten voor het verlenen van de diensten bestaat uit directe en indirecte kosten. In de vorige begroting hadden we al aangegeven dat we bij de verdeling van de indirecte kosten meer moeten toerekenen aan de gemeentelijke gebonden heffingen dan we in eerdere jaren deden. Dit op grond van verplichte begrotingsrichtlijnen. Het verhoogt de kosten van de gemeentelijke dienst. Een hogere kostprijs leidt tot een lagere kostendekkendheid als het tarief niet evenredig wordt verhoogd. 

Rioolheffing

Terug naar navigatie - Paragraaf lokale heffingen - Rioolheffing

Rioolheffing is een belasting voor huishoudens en bedrijven die we heffen om het beheer en het behoud van de riolering te bekostigen. Een goed rioolstelsel is van belang voor de volksgezondheid en het milieu. Uit de inkomsten van de rioolheffing betaalt de gemeente ook de maatregelen die we moeten nemen om hemelwater (regenwater) te verwerken en grondwater op peil te houden. We brengen in onze gemeente een vast bedrag in rekening aan de gebruiker van een perceel van waaruit water direct of indirect naar de gemeentelijke riolering gaat. 

Het tarief rioolheffing voor 2026 is ten opzichte van 2025 niet verhoogd. Het blijft voor het komende jaar staan op  € 186. Ten opzichte van de vorige begroting zijn een aantal kosten verlaagd. De kosten voor het beheren en in stand houden van het rioolstelsel betalen we uit de opbrengst rioolheffing. Er is sprake van een dekkingspercentage van 99%. 

Berekening van kostendekkendheid Rioolheffing
Taakveld 7.2 Riolering, Product 64 Riolering
Kosten, incl. (omslag) rente 2.297.600
Inkomsten, excl. heffingen 0
Netto kosten taakveld 2.297.600
Toe te rekenen kosten
Taakveld 2.1 Verkeer en vervoer (straatreiniging) 295.600
Taakveld 5.7 Leggers schouw, waterlossing 97.900
Taakveld 0.4 Overhead 197.200
Taakveld 6.3 Inkomensregelingen (kwijtschelding) 134.000
Compensabele BTW over exploitatiekosten riolering 204.000
Compensabele BTW over afschrijving op investeringen 175.100
Totale kosten 3.401.400
Opbrengst rioolheffing -3.379.600
Dekkingspercentage 99%
Mutatie op de voorziening -21.800

Afvalstoffenheffing/reinigingsrechten

Terug naar navigatie - Paragraaf lokale heffingen - Afvalstoffenheffing/reinigingsrechten

Afvalstoffenheffing heffen we bij alle huishoudens. Met deze inkomsten halen we het huisvuil op, voeren we het af en wordt het verwerkt. Afvalstoffenheffing is verschuldigd vanaf het moment dat een woning in gebruik is genomen. Het maakt daarbij niet uit of mensen wel of geen afval aanbieden.

Reinigingsrecht heffen we voor de afvoer van bedrijfsafval en mogen we alleen in rekening brengen als we ook daadwerkelijk een dienst leveren.

Het tarief afvalstoffenheffing voor 2026 verhogen we ten opzichte van 2025 met € 12 en komt daarmee op € 242 per huishouden. Met deze verhoging komt het dekkingspercentage in 2026 op 90%. We zetten daarmee de lijn die in de vorige begroting is ingezet door. Om op een 100% kostendekkendheid te komen verhogen we het tarief stapsgewijs in vijf jaar. 

Berekening van kostendekkendheid Reinigingsheffingen
Taakveld 7.3 Afval, Product 55 Afvalinzameling
Kosten, incl. (omslag) rente 3.435.200
Inkomsten, excl. heffingen -627.300
Netto kosten taakveld 2.807.900
Toe te rekenen kosten
Taakveld 2.1 Verkeer en vervoer (straatreiniging) 295.600
Taakveld 0.4 Overhead 866.100
Taakveld 6.3 Inkomensregelingen (kwijtschelding) 166.000
Compensabele BTW over exploitatiekosten product afval 345.400
Compensabele BTW over afschrijving op investeringen afval 105.200
Totale kosten 4.586.200
Opbrengst heffingen -4.118.800
Dekkingspercentage 90%
Mutatie op de voorziening afval 0
Dekking uit algemene middelen -467.400

Naheffingsaanslag parkeren

Terug naar navigatie - Paragraaf lokale heffingen - Naheffingsaanslag parkeren

Een naheffingsaanslag parkeerbelastingen leggen we op als een auto op een terrein met een betaalautomaat of bij een parkeermeter staat waarvoor niet is betaald of wanneer de parkeertijd voorbij is. Vanaf 1 januari 2026 is het maximumbedrag dat we voor een naheffingsaanslag in rekening mogen brengen € 82,00. 

Berekening van kostendekkendheid Naheffingsaanslagen parkeren
Taakveld 2.2 Parkeren, Product 65 Parkeren
Kosten, incl. (omslag) rente 183.376
Inkomsten, exclusief heffingen 0
Netto kosten taakveld 183.376
Toe te rekenen kosten
Taakveld 0.4 Overhead incl. (omslag) rente 119.702
Totale kosten 303.078
Opbrengst heffingen -30.000
Dekkingspercentage 10%

Havengelden

Terug naar navigatie - Paragraaf lokale heffingen - Havengelden

 Onder de naam ‘havengeld’ heffen we een recht voor het gebruik van de haven met een vaartuig. De kosten van door de gemeente verstrekte diensten in de haven dekken we deels uit de opbrengst havengeld. Hierbij maken we onderscheid in beroepsvaart en pleziervaart. De havengelden zijn verhoogd met de index van 2,6%.  De opbrengst van de pleziervaart is verlaagd op basis van de werkelijke opbrengst van de afgelopen jaren.

Berekening van kostendekkendheid Havengelden
Taakveld 2.4 Economische havens en waterwegen, Product 62 Water, activiteit beroepsvaart Beroepsvaart
Kosten, incl. (omslag) rente 218.024
Inkomsten, excl. heffingen 0
Netto kosten taakveld 218.024
Toe te rekenen kosten
Taakveld 2.1 verkeer en vervoer, product 60 activiteit onderhoud civiele kunstwerken 252.460
Taakveld 2.4 economische havens en waterwegen, activiteit beheer en onderhoud watergangen (25%) 12.914
Taakveld 2.4 economische havens en waterwegen, activiteit onderhoud havenvoorzieningen (80%) 102.760
Taakveld 2.4 economische havens en waterwegen, activiteit brugwachterlocaties (80%) 33.439
Taakveld 2.4 economische havens en waterwegen, activiteit havenkantoor (67%) 40.989
Taakveld 0.4 Overhead incl. (omslag) rente 35.207
Totale kosten 695.792
Opbrengst heffingen -281.807
Dekkingspercentage 41%
Berekening van kostendekkendheid Havengelden
Taakveld 2.3 Recreatieve havens, Product 62 Water, activiteit pleziervaart Pleziervaart
Kosten, incl. (omslag) rente 175.628
Inkomsten, excl. heffingen 0
Netto kosten taakveld 175.628
Toe te rekenen kosten
Taakveld 2.1 verkeer en vervoer, product 60 activiteit onderhoud civiele kunstwerken 194.961
Taakveld 2.4 economische havens en waterwegen, activiteit beheer en onderhoud watergangen (25%) 12.914
Taakveld 2.4 economische havens en waterwegen, activiteit onderhoud havenvoorzieningen (20%) 25.690
Taakveld 2.4 economische havens en waterwegen, activiteit brugwachterlocaties (20%) 8.360
Taakveld 2.4 economische havens en waterwegen, activiteit havenkantoor (33%) 20.189
Taakveld 0.4 Overhead incl. (omslag) rente 35.207
Totale kosten 472.947
Opbrengst heffingen -160.000
Dekkingspercentage 34%

Leges

Terug naar navigatie - Paragraaf lokale heffingen - Leges

Gemeenten heffen leges voor het verrichten van diensten die in het individuele belang van de aanvrager zijn. Dat geldt bijvoorbeeld voor de aanvraag van een reisdocument, rijbewijs of vergunning. De leges dekken nagenoeg de kosten van de dienstverlening. In de legesverordening staan bepalingen over de activiteiten waarvoor de gemeente leges in rekening brengt, welke tarieven en de grondslag. De legesverordening is onderverdeeld in drie hoofdstukken (zie tabel). Voor de kostendekkendheid berekening is kruissubsidiëring mogelijk tussen de hoofdstukken.

Leges recapitulatie hoofdstuk 1,2 en 3 Totaal lasten Totaal baten Kostendekking 2026
Kostendekking Hoofdstuk 1 Algemene dienstverlening 1.068.224 919.371 86,1%
Kostendekking Hoofdstuk 2 Dienstverlening en besluiten in het kader van de omgevingswet 1.968.915 1.357.793 69,0%
Kostendekking Hoofdstuk 3 Dienstverlening vallend onder de dienstenrichtlijn en niet vallend onder hoofdstuk 2 70.989 16.486 23,2%
Kostendekking totale tarieventabel 3.108.128 2.293.650 73,8%

Lijkbezorgingsrechten

Terug naar navigatie - Paragraaf lokale heffingen - Lijkbezorgingsrechten

Lijkbezorgingsrechten heffen we voor het gebruik van de begraafplaats en voor diensten die de gemeente levert die verband houden met een begrafenis of de begraafplaats. Met de opbrengst onderhouden we de begraafplaats. Het dekkingspercentage bedraagt 37%. 

Berekening van kostendekkendheid Lijkbezorgingsrechten
Taakveld 7.5 Begraafplaatsen en crematoria, Product 30 Begraafplaatsen
Kosten, incl. (omslag) rente 434.499
Inkomsten, excl. heffingen -6.937
Netto kosten taakveld 427.562
Toe te rekenen kosten
Taakveld 0.4 Overhead incl. (omslag) rente 176.033
Totale kosten 603.595
Opbrengst heffingen -223.000
Dekkingspercentage 37%

Marktgelden

Terug naar navigatie - Paragraaf lokale heffingen - Marktgelden

Marktgelden is een belasting die we heffen voor het innemen van een plaats op een markt. De tarieven mogen niet meer dan kostendekkend zijn. Het dekkingspercentage bedraagt 21%.

Berekening van kostendekkendheid Marktgelden
Taakveld 3.3 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen, Product 35 Bijzondere wetgeving, activiteit markten
Kosten, incl. (omslag) rente 77.774
Inkomsten, excl. heffingen 0
Netto kosten taakveld 77.774
Toe te rekenen kosten
Taakveld 0.4 Overhead incl. (omslag) rente 35.207
Totale kosten 112.981
Opbrengst heffingen -24.259
Dekkingspercentage 21%

Geraamde opbrengsten van alle heffingen

Terug naar navigatie - Paragraaf lokale heffingen - Geraamde opbrengsten van alle heffingen

In de tabel hieronder zijn de geraamde opbrengsten voor 2026 vergeleken met de raming van 2025 en de werkelijke opbrengst over 2024.

Soort Heffing Realisatie 2024 Begroting 2025 Begroting 2026
Bedragen x € 1.000
OZB gebruikers niet-woningen 2.394 2.365 2.408
OZB eigenaren niet-woningen 3.549 3.631 3.767
OZB eigenaren woningen 5.680 5.949 6.087
Onroerende zaakbelasting totaal 11.623 11.945 12.262
Afvalstoffenheffing/reinigingsrecht 3.548 3.766 3.892
Rioolheffing 3.192 3.246 3.398
Parkeerbelasting 1.646 1.564 1.799
Precariobelasting 64 67 69
Lijkbezorgingsrechten 236 223 223
Leges algemene dienstverlening 825 769 919
Leges dienstverlening en besluiten in het kader van de omgevingswet 2.268 904 1.358
Leges dienstverlening vallend onder de dienstenrichtlijn 17 27 16
Leges totaal 3.110 1.699 2.293
Marktgelden 21 24 24
Havengeld beroepsvaart 278 275 282
Havengeld pleziervaart 159 191 160
Liggelden 15 7 15
Havengeld en liggeld totaal 451 473 457
Totaal 23.891 23.007 24.417

Kwijtschelding

Terug naar navigatie - Paragraaf lokale heffingen - Kwijtschelding

De gemeente heeft op basis van de wet de keuze gemaakt om voor een aantal belastingen volledige of gedeeltelijke kwijtschelding te verlenen wanneer iemand een belastingaanslag (deels) niet kan betalen. Dat is geregeld in de belastingverordeningen. Het beleid hiervoor is vastgelegd in de Leidraad Invordering, waarbij de criteria zijn afgeleid van de landelijke regelgeving. 

Bij de behandeling van een kwijtscheldingsverzoek toetsen we het inkomen en het vermogen. De normen voor kwijtschelding zijn landelijk vastgesteld. Als iemand geen betalingscapaciteit of vermogen heeft, dan kunnen we afvalstoffen- en rioolheffing kwijtschelden. Soms schelden we ook onroerendezaakbelasting kwijt. 

Bij de bepaling van kwijtschelding houden we rekening met een kwijtscheldingsnorm van 100% voor de kosten van levensonderhoud. De keuze maakten we bewust om geen lager percentage (90% of 95%) toe te passen zodat we de ruimst mogelijke kwijtschelding kunnen verlenen. Ook ondernemers die een zelfstandig bedrijf of beroep uitoefenen, kunnen voor hun privébelastingen in aanmerking komen voor kwijtschelding.

Belastingschuldigen die in het voorgaande jaar kwijtschelding hebben ontvangen, toetsen we automatisch voor het komende belastingjaar. Als hun situatie op het gebied van bijvoorbeeld vermogen en inkomen ongewijzigd is gebleven, verlenen we automatisch kwijtschelding. Deze groep hoeft dus geen nieuw verzoek in te dienen. De gemeente neemt hierin een proactieve rol door, met toestemming van de belastingplichtigen, gegevens te laten toetsen bij het Inlichtingenbureau. Het Inlichtingenbureau, opgericht in 2001 door het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) en de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG), maakt de uitwisseling van (persoons)gegevens tussen gemeenten en overheidsinstanties eenvoudiger. 

In onderstaande tabel staan de bedragen die in 2024, 2025 en 2026 naar verwachting met kwijtschelding zijn gemoeid.

Kwijtschelding Realisatie 2024 Begroting 2025 Begroting 2026
Bedragen x € 1.000
Afvalstoffenheffing 149 170 166
Rioolheffing 125 150 134
Totaal 274 320 300

Lokale lastendruk

Terug naar navigatie - Paragraaf lokale heffingen - Lokale lastendruk

In de volgende tabel geven we een overzicht van de woonlasten van alle Drentse - en naburige gemeenten voor 2025. Een aantal gemeenten kent tariefdifferentiatie voor afvalstoffenheffing of rioolheffing.

Deze woonlasten komen uit de 'Atlas van lokale lasten' van Coelo. Dit is het kennisinstituut op het gebied van lokale en regionale lasten. 

Woonlastendruk
Gemeente OZB Afvalstoffenheffing Rioolheffing Totale woonlasten
Mph Mph
Steenwijkerland 302 283 229 814
Tynaarlo 394 238 204 836
Meppel 435 230 186 851
AA en Hunze 391 265 196 852
De Wolden 390 257 237 884
Hoogeveen 434 287 164 885
Midden-Drenthe 420 239 247 906
Staphorst 439 264 208 911
Westerveld 455 250 213 918
Assen 499 282 177 958
Emmen 415 310 243 968
Coevorden 517 254 233 1.004
Noordenveld 423 295 326 1.044
Borger-Odoorn 556 241 255 1.052
Bron: www.coelo.nl
Mph = Meerpersoonshuishouden (2 personen of meer)
Note: Borger-Odoorn, de Wolden, Tynaarlo, Emmen en Steenwijkerland hebben Diftar