Thema Bestuur, dienstverlening en veiligheid

Algemeen

Terug naar navigatie - Thema Bestuur, dienstverlening en veiligheid - Algemeen

Onder dit thema komen drie onderwerpen aan de orde:

  • Bestuur
  • Dienstverlening
  • Openbare orde en veiligheid

Er is veel beroering in de wereld. Dat heeft zijn weerslag op de samenleving, in Nederland maar ook lokaal in Meppel. Het vertrouwen van inwoners in de (lokale) overheid én in elkaar is al langer niet altijd meer vanzelfsprekend. Dat vraagt om goed en actief bestuur en het vraagt om goede dienstverlening. Daarnaast nemen we onze verantwoordelijkheid voor de openbare orde en veiligheid en voor het voorkomen en bestrijden van ondermijning. 

Ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Thema Bestuur, dienstverlening en veiligheid - Ontwikkelingen

Bestuur
Het is van groot belang dat het bestuur zichtbaar, transparant en benaderbaar is voor alle inwoners en organisaties van Meppel. De tijd van de bepalende en zelfs die van de regisserende overheid ligt achter ons. Het komt op veel beleidsterreinen meer aan op faciliteren en samenwerken. Daarom zoeken wij nadrukkelijk de samenleving op. Niet besturen vanuit het kantoor, maar erop uit! Door meer bezoeken te brengen aan onder andere maatschappelijke organisaties, wijkplatforms en werkgevers werken wij aan onze zichtbaarheid. 
Collegiaal bestuur staat daarbij voorop. Besluiten nemen we samen en we staan er ook samen voor. Het college werkt aan een vruchtbare verhouding met de hele gemeenteraad. 

Het jaar 2026 staat voor het gemeentebestuur in het teken van de gemeenteraadsverkiezingen. Ook de nieuwe raad en het nieuw te vormen college gaan met deze opgaven verder aan de slag.

Participatie 
Hoe zorgen we als lokale overheid voor die nauwe verbondenheid met de samenleving? Dat is niet altijd makkelijk. Verwachtingen en wensen kunnen, ook binnen de samenleving, enorm verschillen. In 2026 stelt de gemeenteraad naar verwachting een nieuwe Participatieverordening vast, met een praktische leidraad om er in de praktijk goed mee te kunnen werken. Daarbij kan participatie op het ene beleidsterrein verder gaan dan op het andere, omdat de lokale overheid verschillende rollen en verantwoordelijkheden heeft.

Dienstverlening
Vertrouwen in de overheid groeit wanneer we onze dienstverlening op orde hebben. Daarom zijn we duidelijk in onze communicatie. We gaan in de schoenen staan van de inwoners: hoe zouden we zelf graag benaderd worden? We delen informatie steeds meer proactief met onze inwoners. We maken gebruik van nieuwe technische mogelijkheden. Daarbij houden we de verscheidenheid van onze inwoners voor ogen.

Openbare orde en Veiligheid
De samenleving staat niet stil. Dat zien we in mooie ontwikkelingen. We zien het ook in de schaduwzijde ervan: openbare orde en veiligheid zijn nooit vanzelfsprekend. Aan de ene kant zien we inwoners die naar elkaar omzien. Die elkaar aanspreken. Die het melden als er overlast en onveiligheid is. Tegelijk is er sprake van toenemende tegenstellingen, in het groot en in het klein. De onderlinge verdraagzaamheid neemt af. Opvattingen lijken radicaler te worden, soms onder invloed van wat er in de wereld gebeurt. Het is voor het gemeentebestuur van Meppel een fundamentele opgave om onze democratische samenleving op gemeentelijk niveau te beschermen. Waar we dat kunnen, maken we de samenleving veiliger, verdraagzamer en weerbaarder. En daardoor prettiger om te wonen, te werken en te recreëren.

We zien veranderingen in vormen van criminaliteit. Er is bijvoorbeeld een verschuiving naar meer online criminaliteit. Ook is het allang niet meer 'de grote stad' waar zwaardere criminaliteit voorkomt. We blijven daarom werken aan de aanpak van cybercriminaliteit, ondermijning, leefbaarheid en aan het veiligheidsgevoel van onze inwoners. Dit doen we samen met onze (interne) partners, maatschappelijke (zorg) organisaties, politie, brandweer en het Openbaar Ministerie. 

Ondermijning 
De laatste jaren maakt de georganiseerde criminaliteit (de onderwereld) in toenemende mate gebruik van diensten uit de ‘bovenwereld’. Deze verwevenheid van boven- en onderwereld ondermijnt onze samenleving en rechtsstaat. Daarom investeren we in het voorkomen en bestrijden van ondermijning.

Organisatie                                                                                                                                                                                                                                                      De gemeentelijke organisatie staat midden in de samenleving. Binnen die samenleving zijn veranderingen aan de orde van de dag. Het is nodig om voortdurend om te gaan met veranderingen. Ook is blijvende aandacht nodig op het voorbereiden en uitvoeren van politieke besluiten. Schaarste op de arbeidsmarkt en snelle digitale ontwikkelingen maken dat tot een spannende opgave. Veel gaat al goed. Het gemeentebestuur is daarom trots en zuinig op de medewerkers. Zie voor de ambtelijke organisatie verder in de paragraaf bedrijfsvoering. 

Programma 7: Bestuur, dienstverlening en veiligheid

Algemeen

Terug naar navigatie - Programma 7: Bestuur, dienstverlening en veiligheid - Algemeen

In dit programma gaat het over het bestuur (de gemeenteraad, het college van B&W en de burgemeester), over veiligheid in de breedste zin van het woord en over hoe we onze inwoners ontvangen en ondersteunen er contact is met de gemeente. 

Het jaar 2026 staat in het teken van de gemeenteraadsverkiezingen. Op 18 maart 2026 kiezen de inwoners van de gemeente Meppel een nieuwe gemeenteraad. De gemeenteraad kiest vervolgens wie er namens hen plaats nemen in het college van B&W door de benoeming van wethouders. De gemeenteraad bestaat in 2026 uit 25 raadsleden. Dit komt door het passeren van de grens van 35.000 inwoners in de gemeente Meppel. Dat betekent een uitbreiding van de raad met twee zetels.

Beleidskaders

Terug naar navigatie - Programma 7: Bestuur, dienstverlening en veiligheid - Beleidskaders

Beleidskaders bestuur:

  • Coalitieakkoord 2022-2026
  • Griffieplan ‘De Meppeler raad - betrokken en toegankelijk (2024-2026)’

Beleidskaders dienstverlening:

  • Visie op dienstverlening 2023
  • Koers gemeente Meppel 2019
  • Informatiebeleid 2022

Beleidskaders Openbare Orde en Veiligheid:

  • Algemeen Plaatselijke Verordening (wordt geactualiseerd in 2025)
  • Preventie- en handhavingsplan alcohol
  • Uitvoeringsplan handhaving alcoholgebruik in de openbare ruimte
  • Lokaal coffeeshopbeleid 2016
  • Beleidsregel verblijfsontzeggingen 2020
  • Beleidsregel sluiting drugspanden 2013
  • Beleidsregel Wet aanpak woonoverlast
  • Beleidsregel gevaarlijke en bijtende honden
  • Wet bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur (wet Bibob) en lokaal Bibob beleid
  • Beleidsregel sluiting drugspanden (lokaal Damocles beleid)
  • Integraal veiligheidsplan

Beleidskaders Handhaving:

  • Verordening Fysieke Leefomgeving
  • Uitvoerings- en handhavingsstrategie vergunningverlening, toezicht en handhaving
  • Besluit Bouwwerken Leefomgeving 
  • Woonschepenverordening
  • Parkeerverordening 
  • Verordening inzake de winkeltijden 
  • Verordening op de warenmarkt 
  • Relatie met andere beleidsterreinen:
    Er is een nauwe relatie tot andere beleidsterreinen en dus programma’s, onder meer in relatie tot het terugdringen van alcohol- en drugsgebruik onder jongeren en het ontwikkelen van volksgezondheidbeleid. Dit geldt ook voor het terugdringen van overlastsituaties, het voorkomen van jonge criminele aanwas, integrale samenwerkingen, uitvoeren van controles en de versterking van de weerbaarheid en betrokkenheid.

Bestuur

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Bestuur - Wat willen we bereiken?

Voorbereidingen treffen voor de wisseling in de gemeenteraad en het college

Terug naar navigatie - Bestuur - Wat willen we bereiken? - Voorbereidingen treffen voor de wisseling in de gemeenteraad en het college

Op woensdag 18  maart 2026 vinden de gemeenteraadsverkiezingen plaats. Inwoners van de gemeente Meppel kiezen dan 25 raadsleden voor de periode 2026-2030. In voorbereiding op de wisseling van de gemeenteraad stelt de griffie een inwerkprogramma op. De belangrijke aandachtspunten komen in een overdrachtsdocument.

De ambtelijke organisatie zorgt op de zelfde manier voor een inwerkprogramma voor de (op)nieuw te benoemen wethouders.

Wat gaan we daarvoor doen?

Openbare orde en veiligheid

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Openbare orde en veiligheid - Wat willen we bereiken?

Als gemeente zorgen we voor een veilige leefomgeving.

Terug naar navigatie - Openbare orde en veiligheid - Wat willen we bereiken? - Als gemeente zorgen we voor een veilige leefomgeving.

We werken samen met onze partners aan een veilige leefomgeving. De gemeente voert regie op veiligheid, maar de verantwoordelijkheid voor een veilige leefomgeving delen we met inwoners, veiligheidspartners, ondernemers en bezoekers. Het Integrale Veiligheidsplan (IVP) beschrijft hoe we samen met onze partners de komende jaren aan de veiligheidsthema's werken. Daarmee willen we in ieder geval bereiken dat het gevoel van veiligheid van onze inwoners minimaal hetzelfde blijft als voorgaande jaren. 

We blijven werken aan het veiligheidsbewustzijn van onze medewerkers, inwoners en partners in Meppel.

In 2026/2027 gaan we verder met de taken die we in 2025 gestart zijn vanuit het integraal veiligheidsplan (IVP).

 

Wat gaan we daarvoor doen?

Brandweerzorg en crisisbeheersing

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Brandweerzorg en crisisbeheersing - Wat willen we bereiken?

Rampenbestrijding vindt goed voorbereid plaats

Terug naar navigatie - Brandweerzorg en crisisbeheersing - Wat willen we bereiken? - Rampenbestrijding vindt goed voorbereid plaats

We hebben als ambtelijke organisatie een rol bij mogelijke rampen of crises. Daar zijn we goed op voorbereid. We houden de organisatie van de interne crisisbeheersing actueel door het bestuur en de medewerkers op te leiden en te trainen. Dit doen we in samenwerking met de Veiligheidsregio Drenthe (VRD). De gemeenteraad vragen we jaarlijks een besluit te nemen over de plannen en de begroting van de VRD.  Zo geeft de gemeenteraad beleidsmatig mede sturing aan de VRD. We kunnen niet uitsluiten dat onze bijdrage aan de VRD de komende jaren opnieuw de aandacht vraagt. Onder andere omdat het Rijk bezuinigt op de Brede Doeluitkering Rampenbestrijding. 

Veiligheidsregio Drenthe

Terug naar navigatie - Brandweerzorg en crisisbeheersing - Wat willen we bereiken? - Veiligheidsregio Drenthe

Als een ramp of crisis in Drenthe zich voordoet, moeten we die zo goed mogelijk aanpakken. Zo voorkomen of beperken we schade en onrust zoveel mogelijk. De Veiligheidsregio Drenthe (VRD) zorgt ervoor dat hulpdiensten, overheden en andere betrokkenen goed samenwerken tijdens een crisis. Afhankelijk van de situatie geeft de VRD advies, ondersteuning dan wel coördinatie of een combinatie hiervan. Bij medische hulp coördineert de Geneeskundige Hulpverlening bij Ongevallen en Rampen Drenthe de zorg. Brandweer Drenthe zorgt voor brandbestrijding tijdens rampen en crisissituaties. In de paragraaf Verbonden partijen staat beschreven hoe de Veiligheidsregio in opdracht van alle deelnemende partijen dit organiseert. 

Wat gaan we daarvoor doen?

Dienstverlening

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Dienstverlening - Wat willen we bereiken?

Toekomstbestendige dienstverlening die beter aansluit bij de behoefte van inwoners

Terug naar navigatie - Dienstverlening - Wat willen we bereiken? - Toekomstbestendige dienstverlening die beter aansluit bij de behoefte van inwoners

We willen dat alle inwoners van de gemeente Meppel onze dienstverlening als duidelijk, betrouwbaar en inwonergericht ervaren.  

Wat gaan we daarvoor doen?

Beleidsindicatoren

Terug naar navigatie - Programma 7: Bestuur, dienstverlening en veiligheid - Beleidsindicatoren
Programma 7
Indicator Eenheid 2021 2022 2023 2024 2025
Misdrijven - Geweldsmisdrijven per 1.000 inwoners 2,6 4,3 3,6 4,0
Misdrijven - Vernielingen en beschadigingen (in de openbare ruimte) per 1.000 inwoners 5,2 6,6 6,2 4,5
Misdrijven - Diefstallen uit woning per 1.000 inwoners 0,7 3,9 0,7 1,0
Misdrijven - Winkeldiefstallen per 1.000 inwoners 1,0 2,0 2,3 1,7
Verwijzingen Halt per 1.000 jongeren 8,0 6,0 9,0 11,0
Demografische druk % 75,3% 74,7% 74,0% 74,0% 73,9%
Bron: www.waarstaatjegemeente.nl
Ontleend aan: CBS-Criminaliteit, CBS-Diefstallen
Opgenomen zijn de uitkomsten van de verplichte beleidsindicatoren conform het Besluit Begroting en Verantwoording Provincies en Gemeenten

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Programma 7: Bestuur, dienstverlening en veiligheid - Wat mag het kosten?
Bedragen x €1.000
Exploitatie Realisatie 2024 Begroting 2025 Primaire begroting 2026 Totaal Primaire begroting 2027 Totaal Primaire begroting 2028 Totaal Primaire begroting 2029 Totaal
Lasten
Bestuur, dienstverlening en veiligheid
Bestuur 2.414 2.086 2.009 1.996 1.996 1.996
Openbare orde en veiligheid 1.660 1.514 1.529 1.542 1.542 1.542
Brandweerzorg en crisisbeheersing 2.018 2.166 2.188 2.210 2.219 2.217
Dienstverlening 2.434 2.887 2.868 2.936 2.757 2.819
Totaal Bestuur, dienstverlening en veiligheid 8.525 8.653 8.594 8.683 8.513 8.574
Totaal Lasten 8.525 8.653 8.594 8.683 8.513 8.574
Baten
Bestuur, dienstverlening en veiligheid
Bestuur -33 -1 -1 -1 -1 -1
Openbare orde en veiligheid -59 -30 -31 -31 -31 -31
Brandweerzorg en crisisbeheersing -5 -5 -5 -5 -5 -5
Dienstverlening -820 -741 -879 -954 -848 -584
Totaal Bestuur, dienstverlening en veiligheid -917 -777 -915 -990 -885 -621
Totaal Baten -917 -777 -915 -990 -885 -621
Saldo van baten en lasten 7.608 7.875 7.679 7.693 7.628 7.953
Onttrekkingen
Bestuur, dienstverlening en veiligheid
Bestuur 0 -35 0 0 0 0
Dienstverlening 0 -145 0 0 0 0
Totaal Bestuur, dienstverlening en veiligheid 0 -180 0 0 0 0
Totaal Onttrekkingen 0 -180 0 0 0 0
Totaal reserve mutaties 0 -180 0 0 0 0
Terug naar navigatie - Programma 7: Bestuur, dienstverlening en veiligheid - Toelichting financiën

Begroting 2026 ten opzichte van 2025
Lasten
In 2026 zijn de lasten iets lager dan in 2025. Dit komt vooral doordat in 2025 eenmalig kosten zijn gemaakt voor de viering van 80 jaar vrijheid. 

Begroting 2026 en meerjarenperspectief
Lasten
Na 2026 blijven de uitgaven grotendeels stabiel. Alleen bij Dienstverlening zijn er schommelingen door een hoger aantal aanvragen voor reisdocumenten in 2026 en 2027. Vanaf 2028 neemt dit aantal weer af. In 2029 vallen de lasten hoger uit doordat er tweemaal verkiezingen zijn in dat jaar.

Investeringen

Terug naar navigatie - Programma 7: Bestuur, dienstverlening en veiligheid - Investeringen

Excel-tabel

Investeringsplanning (bedragen x € 1.000) t/m 2025 2026 2027 2028 2029 e.v. Totale investering Begrote inkomsten / bijdrage van derden Netto-investering Verwacht jaar van realisatie
Programma 7 - Bestuur, dienstverlening en veiligheid
Wagenpark handhaving 90 50 140 140 cf. jaarplanning
Brandweerkazerne 155 155 155 2026
Totaal programma 7 - Bestuur, dienstverlening en veiligheid - 245 50 - - 295 - 295

Omschrijving (toelichting)

Toelichting
Vanuit het wagenparkbeheer zijn voor 2026 en 2027 investeringen begroot voor de aanschaf en vervanging van een tweetal auto's voor de handhaving.
Voor de brandweerkazerne is een investering begroot voor het herstel van wanden, vloeren en kozijnen.

Algemene dekkingsmiddelen

Wat valt er onder dit overzicht?

Terug naar navigatie - Algemene dekkingsmiddelen - Wat valt er onder dit overzicht?

Dit overzicht gaat onder meer over de algemene dekkingsmiddelen. Het kenmerk van deze dekkingsmiddelen is dat ze vrij besteedbaar zijn. Ze zijn dus niet aan een bepaald programma gebonden. Hier verantwoorden we de gemeentefondsuitkering, de gemeentelijke belastingen, dividend en het saldo op de financieringsfunctie (zoals rente voor- en nadelen). De algemene dekkingsmiddelen vormen de financiële dekking van de bestedingen van de programma’s 1 tot en met 7. Daarnaast staat hier de verplichte post onvoorzien.

Beleidskader

  • Besluit Begroting en Verantwoording provincies en gemeenten (BBV)
  • Financieel toezichtskader provincie Drenthe
  • Financiële verordening en overige (financiële) beleidsnotities

In dit overzicht staan de volgende producten:

Terug naar navigatie - Algemene dekkingsmiddelen - In dit overzicht staan de volgende producten:

Algemene Ondersteuning
Onder Algemene ondersteuning staat het geraamde begrotingsresultaat voor de jaren 2026-2029. 

Onvoorziene uitgaven
De post onvoorziene uitgaven is € 50.000. Hiermee vangen we incidentele uitgaven op die voldoen aan de criteria: Onvoorzien, Onontkoombaar en Onuitstelbaar.

Deelnemingen
In de paragraaf Verbonden partijen lichten we de deelnemingen toe. Hier ramen we de inkomsten uit de deelnemingen in de vorm van dividend. We ramen hier het dividend van Rendo, BNG en Wadinko.

Belastingen
In de paragraaf Lokale heffingen geven we informatie over de diverse gemeentelijke belastingen en overige heffingen. De grootste gemeentelijke belasting qua opbrengst is de onroerendezaakbelastingen (OZB). In dit overzicht hebben we de raming van de OZB en de precariobelasting meegenomen. De overige heffingen hebben we opgenomen in de programma’s. De raming van de opbrengst OZB verhogen we vanaf 2026 met een inflatiecorrectie van 2,6%. Dit volgens de uitgangspunten van de perspectiefnota 2026-2029. Daarnaast staan hier de kosten van de waardebepaling van de onroerende zaken (wet WOZ).

Gemeentefondsuitkering

Terug naar navigatie - Algemene dekkingsmiddelen - Gemeentefondsuitkering

Gemeenten ontvangen geld van het Rijk uit het gemeentefonds om hun taken uit te voeren. Het is de grootste inkomstenpost voor elke gemeente. Gemeenten mogen zelf bepalen waar ze dit geld aan besteden. Uiteraard wel binnen de regels van de wet. Een groot deel van het geld uit het gemeentefonds keert het Rijk uit in de vorm van een Algemene uitkering. Daarnaast zijn er nog integratie- en decentralisatie-uitkeringen (10%). Een decentralisatie-uitkering is tijdelijk voor een bepaald aantal jaren. Een integratie-uitkering is ingesteld met de bedoeling dat het op korte termijn overgaat naar de Algemene uitkering. Bijvoorbeeld voor de Wet sociale werkvoorziening (WSW) ontvangen de gemeenten nu nog een integratie-uitkering. 

Gemeenten ontvangen normaal gesproken op drie tijdstippen in het jaar informatie over de gemeentefondsuitkering. De meicirculaire is de vertaling van de Voorjaarsnota van het Rijk, de septembercirculaire is gebaseerd op de Miljoenennota en de decembercirculaire rondt het uitkeringsjaar af. De raming van de gemeentefondsuitkering voor de jaren 2026-2029 is in deze programmabegroting bepaald op basis van de meicirculaire 2025.

Groei door compensatie lonen en prijzen
De jaarlijkse groei van het gemeentefonds is sinds 2024 niet meer gekoppeld aan de ontwikkeling van de rijksuitgaven maar aan de ontwikkeling van de economie (het bruto binnenlands product; bbp). De normering wordt gesplitst in een volumedeel en een prijsdeel. Het volumedeel kan ingezet worden om de hogere kosten op te vangen die samenhangen met de groei van de bevolking, met kwaliteitsverbeteringen en beleidsintensiveringen. Het prijsdeel kan worden aangewend om de kosten van loon- en prijsontwikkelingen op te vangen. Helaas doet zich de situatie voor dat de werkelijke kostenstijging van lonen en prijzen vaak hoger ligt dan de compensatie op basis van het bbp die gemeenten ontvangen via het gemeentefonds.   

Wat brengt de Meicirculaire 2025
Compensatie ravijnjaar en compensatie tekorten jeugd
Vanaf 2026 zijn structurele middelen opgenomen om het ravijn iets te dempen. Daarnaast wordt de terugval verzacht door de middelen die vanaf 2025 beschikbaar zijn gesteld om de helft van het landelijk tekort op de jeugdzorg te vergoeden. Ook komt er incidenteel geld om de maatregelen die gericht zijn op het verminderen van de uitgaven van jeugdzorg de komende twee jaren te verzachten. Het Rijk gaat er vanuit dat vanaf 2028 het tij binnen de jeugdzorg keert. De Hervormingsagenda Jeugd, een aantal aanvullende afspraken met de sector jeugdzorg en de invoering van een eigen bijdrage in de jeugdzorg, moeten zorgen voor besparingen. 

Uitstel vervanging abonnementstarief Wmo
Eerder is besloten dat het abonnementstarief in de Wmo met ingang van 2026 wordt afgeschaft. Hiervoor in de plaats moet de inkomens- en vermogensafhankelijke bijdrage weer worden ingevoerd. De invoering is een jaar uitgesteld en wordt nu voorzien voor 2027. De eerder doorgevoerde besparing op het gemeentefonds voor 2026 komt hierdoor te vervallen. Daar staat tegenover dat de geraamde opbrengst in onze begroting van de eigen bijdrage Wmo ook voor 2026 vervalt (zie programma 2).   

Decentralisatie- en integratieuitkeringen
In de meicirculaire is een (impuls)budget beschikbaar gesteld voor de jaren 2025 t/m 2034 om de infrastructuur van sociaal ontwikkelbedrijven te versterken. Verder is structureel geld opgenomen voor compensatie van de lonen en prijzen binnen de participatie.

Andere verdeling van de  'landelijke pot' onder de gemeenten
De herverdeling pakt voor Meppel niet gunstig uit. Per saldo gaat onze gemeente er € 56,00 per inwoner op achteruit. Wel komt Meppel, net als 40 andere gemeenten, in aanmerking voor een ingroei-pad. Het Rijk evalueert de werking van het nieuwe verdeelmodel nog. De provincie heeft aangegeven dat tot 2027 de financiële gevolgen beperkt blijven tot maximaal € 37,50 per inwoner. Dat geldt voor alle gemeenten, dus zowel voor voordeel- als nadeelgemeenten zoals Meppel. De korting voor Meppel voeren we vanaf 2027 voorzichtigheidshalve verder in, zodat de herverdeling in 2029 volledig zijn beslag krijgt.   

De ontvangst van de circulaire leidt tot een actualisatie van de raming van het gemeentefonds zoals weergegeven in de perspectiefnota 2026-2029. In de  perspectiefnota staat wel alvast een voorschot op de meicirculaire 2025. 

Gemeentefondsuitkering
(bedragen x € 1.000) 2026 2027 2028 2029
Gemeentefonds op basis van meicirculaire 2025 95.900 94.716 91.963 92.356
Verwacht effect landelijke herverdeling -516 -863 -1.156
Totaal 95.900 94.200 91.100 91.200

Saldo op de financieringsfunctie (renteresultaat).
In de paragraaf Financiering gaan we in op de financiering van de gemeente en de ontwikkelingen op de geld- en kapitaalmarkt. Voor een toelichting verwijzen wij u naar deze paragraaf.

Heffing VPB
De te betalen vennootschapsbelasting is begroot op basis van de verwachte resultaten van de grondexploitaties. We hebben jaarlijks € 41.000 meegenomen.

Beleidsindicatoren

Terug naar navigatie - Algemene dekkingsmiddelen - Beleidsindicatoren
Indicator Eenheid 2021 2022 2023 2024 2025
Gemeentelijke woonlasten éénpersoonshuishouden 678 752 761 822 851
Gemeentelijke woonlasten meerpersoonshuishouden 678 752 761 822 851
Gemiddelde WOZ-waarde x € 1.000 227 249 289 298* 310*
Bron: www.waarstaatjegemeente.nl * = voorlopig data
Ontleend aan: CBS-Bevolkingstratistiek, COELO, Basisregistraties adressen en gebouwen, CBS-Statistiek Waarde Onroerende Zaken
Opgenomen zijn de uitkomsten van de verplichte beleidsindicatoren conform het Besluit Begroting en Verantwoording Provincies en Gemeenten

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Algemene dekkingsmiddelen - Wat mag het kosten?
Bedragen x €1.000
Exploitatie Realisatie 2024 Begroting 2025 Primaire begroting 2026 Totaal Primaire begroting 2027 Totaal Primaire begroting 2028 Totaal Primaire begroting 2029 Totaal
Lasten
Algemene dekkingsmiddelen
Treasury 1.052 40 495 -81 -1.031 -513
Belastingen en invordering 764 566 645 645 645 645
Onvoorziene uitgaven 0 40 50 50 50 50
Heffing Vennootschapsbelasting 19 40 41 41 41 41
Overige baten en lasten 201 36 37 37 537 1.037
Totaal Algemene dekkingsmiddelen 2.037 722 1.268 692 243 1.260
Totaal Lasten 2.037 722 1.268 692 243 1.260
Baten
Algemene dekkingsmiddelen
Treasury -1.594 -1.446 -819 -782 -765 -747
Algemene uitkering Gemeentefonds -89.376 -92.506 -95.882 -94.173 -91.095 -91.208
Belastingen en invordering -11.876 -12.190 -12.510 -12.610 -12.710 -12.810
Overige baten en lasten -63 -73 -75 -75 -1.075 -2.075
Totaal Algemene dekkingsmiddelen -102.910 -106.216 -109.286 -107.640 -105.644 -106.840
Totaal Baten -102.910 -106.216 -109.286 -107.640 -105.644 -106.840
Saldo van baten en lasten -100.873 -105.494 -108.018 -106.948 -105.402 -105.580
Stortingen
Algemene dekkingsmiddelen
Belastingen en invordering 3.228 4.228 240 240 240 240
Totaal Algemene dekkingsmiddelen 3.228 4.228 240 240 240 240
Totaal Stortingen 3.228 4.228 240 240 240 240
Totaal reserve mutaties 3.228 4.228 240 240 240 240

Toelichting financiën

Terug naar navigatie - Algemene dekkingsmiddelen - Toelichting financiën

Toelichting 

Begroting 2026 ten opzichte van 2025
Lasten en baten
Treasury
Hier wordt de te betalen rente en de doorbelasting van de rente naar de programma's verantwoord. Het verschil tussen beide jaren komt vooral door de hoogte van het rentepercentage; in 2025 zijn de programma's belast met 1,5% en in deze begroting is dat percentage bijgesteld naar 1%. In 2025 verwachten we rente te ontvangen als gevolg van overtollige liquide middelen (schatkistbankieren) .

Baten
Gemeentefonds
De hogere gemeentefondsuitkering van 2026 ten opzichte van 2025 komt vooral door de structurele middelen ingaande 2026 om het ravijn iets te dempen (€ 0,8 miljoen per jaar). Er is voor 2026 en 2027 incidenteel geld vrijgemaakt om de maatregelen die gericht zijn op het verminderen van de uitgaven van jeugdzorg te verzachten (ruim € 1,0 miljoen per jaar). Ook worden we in 2026 via het gemeentefonds gecompenseerd voor het uitstel van de vervanging van het abonnementstarief Wmo (€ 0,4 miljoen). Overigens verloopt dit budgetneutraal want tegenover deze hogere inkomst in het gemeentefonds staat een lagere inkomst door het vervallen van de geraamde eigen bijdrage voor de Wmo voor 2026 (zie programma 2).

Een verschil ten opzichte van 2025 is  de compensatie voor de loon- en prijsstijgingen voor 2026. Verder is de raming van 2025 nog gebaseerd op de bestuursrapportage. Daarin hebben we de uitkomsten van de meicirculaire 2025 nog niet verwerkt. Voor de raming 2026-2029 in deze begroting is de meicirculaire 2025 de basis.

Belastingen en invordering
De indexering van de opbrengst OZB van 2,6% en de areaaluitbreiding ingaande 2026 geven een verschil tussen beide jaren.  

Begroting 2026 en meerjarenperspectief
Lasten
Treasury
Op deze zijn de lasten lager doordat we een hoger percentage doorberekenen aan de programma's vanwege een verwachte rentestijging de komende jaren. Per saldo is dit budgetneutraal want het voordeel op deze post leidt tot een nadeel in de programma's.

Overige baten en lasten
Op basis van 'Kiezen voor de Toekomst' is in de perspectiefnota voor 2028 € 0,5 miljoen en vanaf 2029 € 1,0 miljoen opgenomen voor nieuw beleid.

Baten
Gemeentefonds
De omvang van het gemeentefonds loopt de komende jaren af. Voor 2026 en 2027 hebben we incidentele middelen ontvangen om de maatregelen uit de Hervormingsagenda Jeugd te verzachten (zie hierboven). Daarnaast worden we vanaf 2028 extra gekort in verband met een opgelegde grotere besparingsopgave van de Hervormingsagenda (als gevolg van prijsstijgingen). Ook hebben we in de raming van het gemeentefonds rekening gehouden met een korting die in de loop van de jaren geleidelijk oploopt. Dit als gevolg van de landelijke herverdeling (zie hierboven).  

Belastingen en invordering
De stijging van jaarlijks € 100.000 is een verwachte hogere opbrengst als gevolg van areaaluitbreiding.

Overige baten en lasten
Op basis van 'Kiezen voor de Toekomst'  is in de perspectiefnota voor 2028 € 1,0 miljoen en vanaf 2029 € 2,0 miljoen opgenomen voor verhoging van inkomsten.

Overhead

Algemeen

Terug naar navigatie - Overhead - Algemeen

Onder overhead staan de kosten voor leiding en ondersteuning van medewerkers die het primaire proces van de gemeente uitvoeren.

Overhead
(bedragen x € 1.000) Rekening Begroting Begroting
min = voordeel, plus = nadeel 2024 2025 2026
Huisvesting 1.186 1.115 1.128
Facilitair 836 961 974
Informatisering & automatisering (ICT) 1.582 1.885 2.007
Personeel 11.930 11.314 12.057
Investeren in de toekomst 0 0 1.700
Totaal overhead 15.534 15.274 17.865

Toelichting op de tabel:

De overhead bedraagt in 2025 € 15,3 miljoen en stijgt in 2026 naar € 17,9 miljoen. Deze toename komt vooral door hogere personeelslasten, die noodzakelijk zijn om de organisatie te versterken en de dienstverlening op peil te houden in een krapper wordende arbeidsmarkt.

Op basis van 'Kiezen voor de Toekomst' is in 2026 een voorinvestering van € 1,7 miljoen opgenomen voor de projectopdracht 'Investeren in de toekomst van de gemeentelijke organisatie. Voor de jaren 2027-2029 is nagenoeg een zelfde bedrag opgenomen. Op de langere termijn moet dit onderzoek zorgen voor een structurele besparing. Voor 2027 is daarvoor een stelpost opgenomen van € 0,2 miljoen oplopend naar € 2,5 miljoen in 2030.  

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Overhead - Wat mag het kosten?
Bedragen x €1.000
Exploitatie Realisatie 2024 Begroting 2025 Primaire begroting 2026 Totaal Primaire begroting 2027 Totaal Primaire begroting 2028 Totaal Primaire begroting 2029 Totaal
Lasten
Overhead
Overhead 16.405 15.381 17.979 18.798 18.364 17.727
Totaal Overhead 16.405 15.381 17.979 18.798 18.364 17.727
Totaal Lasten 16.405 15.381 17.979 18.798 18.364 17.727
Baten
Overhead
Overhead -871 -107 -114 -114 -114 -114
Totaal Overhead -871 -107 -114 -114 -114 -114
Totaal Baten -871 -107 -114 -114 -114 -114
Saldo van baten en lasten 15.535 15.274 17.865 18.684 18.250 17.613
Onttrekkingen
Overhead
Overhead 0 -73 0 0 0 0
Totaal Overhead 0 -73 0 0 0 0
Totaal Onttrekkingen 0 -73 0 0 0 0
Totaal reserve mutaties 0 -73 0 0 0 0
Terug naar navigatie - Overhead - Toelichting financiën

De overhead neemt de komende jaren toe. Dit komt vooral door hogere personeelslasten, die nodig zijn om de organisatie te versterken en de dienstverlening goed te blijven uitvoeren in een krappe arbeidsmarkt. Ook de huisvesting wordt duurder door de verbouwing van het stadhuis en de kosten voor ICT en digitalisering lopen verder op. Op langere termijn is een structurele besparing voorzien. De huidige keuzes leggen hiervoor de basis: nu investeren om de organisatie toekomstbestendig te maken, zodat later op een verantwoorde manier kan worden bespaard.

Investeringen

Terug naar navigatie - Overhead - Investeringen
Investeringsplanning (bedragen x € 1.000) t/m 2025 2026 2027 2028 2029 e.v. Totale investering Begrote inkomsten / bijdrage van derden Netto-investering Verwacht jaar van realisatie
Overhead
Huisvesting
Herinrichting stadhuis en gemeentewerf 600 4.400 1.300 6.300 6.300 2027
Stadhuis machines en installaties 470 125 280 875 875 cf. jaarplanning
Gemeentewerf 400 80 554 1.034 1.034 cf. jaarplanning
Subtotaal huisvesting 1.470 4.480 1.425 834 - 8.209 - 8.209
Overhead overig
ICT 1.456 731 686 456 259 3.588 3.588 cf. jaarplanning
Wagenpark facilitair 40 25 60 125 125 cf. jaarplanning
Subtotaal overhead overig 1.496 731 686 481 319 3.713 - 3.713
Totaal overhead 2.966 5.211 2.111 1.315 319 11.922 - 11.922

Toelichting

Huisvesting
Herinrichting stadhuis en gemeentewerf
De voorbereidingen voor de herinrichting van het stadhuis en gemeentewerf zijn gestart. De uiteindelijke oplevering is gepland in het derde kwartaal 2027.

Stadhuis machines en installaties
In 2027 is een investeringskrediet opgenomen voor het uitbreiden van het aantal zonnepanelen op het stadhuis. In 2028 verwachten we de warmtepompen en cv-ketels te vervangen.

Gemeentewerf
In met de vastgestelde Lokale Uitvoerings Agenda klimaatadaptatie vergroenen we het terrein van de gemeentewerf. Vanuit de beheeropgave voorzien we in 2028 het dak van de gemeentewerf te moeten renoveren. Dit moment wordt aangegrepen om de daken verder te verduurzamen door middel van na-isolatie, uitbreiding van het aantal zonnepanelen en het aanbrengen van een sedum dak.

Overhead overig
De ICT investeringen hebben ten doel de geplande gemeentelijke processen te optimaliseren. Verder is vanuit het wagenparkbeheer een aantal kredieten begroot voor de geplande vervangingen.