-
Blz. 1
Programmabegroting 2026 - 2029
-
Blz. 2
Programma's
-
Blz. 3
Voorwoord
-
Blz. 4
Voorwoord
-
Blz. 5
Begroting op hoofdlijnen
-
Blz. 6
Beleidsontwikkelingen
-
Blz. 7
Beleidsontwikkelingen
-
Blz. 8
Financiën
-
Blz. 9
Financiën
-
Blz. 10
Programmabegroting
-
Blz. 11
Toelichting
-
Blz. 12
Structureel evenwicht
-
Blz. 13
Investeringen
-
Blz. 14
Financieel actieplan en de financiële kengetallen
-
Blz. 15
Reservepositie
-
Blz. 16
Woonlasten
-
Blz. 17
Begroting 2026 in één oogopslag
-
Blz. 18
Nieuwe programma indeling
-
Blz. 19
Mutaties perspectiefnota
-
Blz. 20
Aanvullende mutaties deze begroting
-
Blz. 21
Moties, toezeggingen en amendementen
-
Blz. 22
Moties, toezeggingen en amendementen perspectiefnota
-
Blz. 23
Thema Samenleving
-
Blz. 24
Algemeen
-
Blz. 25
Ontwikkelingen
-
Blz. 26
Relaties met andere thema's
-
Blz. 27
Programma 1: Bewegen en Welzijn
-
Blz. 28
Wat valt onder dit programma?
-
Blz. 29
Algemene doelstelling
-
Blz. 30
Beleidskaders
-
Blz. 31
Samenkracht en burgerparticipatie
-
Blz. 32
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 33
Creëren van zorgzame en vitale gemeenschappen
-
Blz. 34
Het samenwerken met wijken en buurten op het gebied van hulp- en ondersteuningsvragen
-
Blz. 35
Stadsbus de Mug
-
Blz. 36
De toekomst van de stadsbus
-
Blz. 37
Versterken positie van mantelzorgers
-
Blz. 38
voorkomen van overbelaste mantelzorgers
-
Blz. 39
Wij houden goede grip op de uitvoering van de Wet Inburgering, zodat inburgeraars Nederlands leren, aan het werk gaan en volop meedoen in de samenleving.
-
Blz. 40
Inburgeringstraject
-
Blz. 41
Wij willen dat alle inwoners zich betrokken voelen bij hun wijk of dorp
-
Blz. 42
Volksgezondheid
-
Blz. 43
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 44
Preventie op het gebied van leefstijl, mentale gezondheid, vitaal ouder worden en gezondheidsachterstanden
-
Blz. 45
Uitvoeren van preventie en inzetten op de beweging van zorg naar gezondheid en welzijn
-
Blz. 46
Sportaccommodaties
-
Blz. 47
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 48
We streven naar sportaccommodaties die meer zijn dan plekken om te bewegen. We zien ze als ontmoetingsplaatsen voor jong en oud, voor sporters én buurtbewoners.
-
Blz. 49
Harmoniseren van sportaccommodaties waar het gaat om eigendommen en tarieven
-
Blz. 50
Keuze vernieuwingsopties Bad Hesselingen
-
Blz. 51
Investeringen sportpark Ezinge
-
Blz. 52
Sportbeleid en activering
-
Blz. 53
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 54
Het bevorderen van een gezonde en actieve levensstijl voor alle inwoners
-
Blz. 55
Veilig en toegankelijk sporten en bewegen voor iedereen.
-
Blz. 56
Jeugd in beweging
-
Blz. 57
Sporten en bewegen op ieder niveau
-
Blz. 58
Beleidsindicatoren
-
Blz. 59
Wat mag het kosten?
-
Blz. 60
Toelichting financiën
-
Blz. 61
Investeringen
-
Blz. 62
Programma 2: Participatie, zorg en minima
-
Blz. 63
Wat valt onder dit programma?
-
Blz. 64
Algemeen
-
Blz. 65
Beleidskaders
-
Blz. 66
Toegang en eerstelijnsvoorzieningen
-
Blz. 67
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 68
Onafhankelijke Cliënten Ondersteuning (OCO)
-
Blz. 69
Stijging gebruik onafhankelijke Cliënten Ondersteuning (OCO)
-
Blz. 70
Op weg naar een krachtige sociale basis
-
Blz. 71
Inkomensregelingen
-
Blz. 72
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 73
Een kwalitatief hoogwaardige dienstverlening schuldhulpverlening.
-
Blz. 74
Invoeren basiselementen plan ‘basisdienstverlening schuldhulpverlening’
-
Blz. 75
In toenemende mate inzetten op armoedepreventie.
-
Blz. 76
Het huidige aanbod op het gebied van armoedepreventie wordt versterkt en doorontwikkeld.
-
Blz. 77
Meer inwoners doen een beroep op de minimaregelingen
-
Blz. 78
Monitoring van de effecten
-
Blz. 79
We voldoen aan de Participatiewet in Balans (spoor 1)
-
Blz. 80
Implementatie van spoor 1
-
Blz. 81
Begeleide participatie
-
Blz. 82
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 83
Duurzame toetreding tot de arbeidsmarkt
-
Blz. 84
Inzet op jeugd gesteund door de wet van school naar duurzaam werk
-
Blz. 85
Arbeidsparticipatie
-
Blz. 86
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 87
Samenwerking via het Werkcentrum
-
Blz. 88
Activiteiten in het Werkcentrum
-
Blz. 89
Voorzieningen Wmo
-
Blz. 90
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 91
Wmo-vervoer
-
Blz. 92
Brede mobiliteit
-
Blz. 93
Ondersteuning Wmo
-
Blz. 94
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 95
Maatwerkvoorzieningen Wmo
-
Blz. 96
Ondersteuning vanuit de Wmo
-
Blz. 97
Jeugdhulp
-
Blz. 98
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 99
We willen de toegang tot de jeugdhulp zo preventief als mogelijk inrichten.
-
Blz. 100
Oprichting GR Jeugdhulpregio Drenthe
-
Blz. 101
Uitvoeringsnota Jeugd
-
Blz. 102
Wijszo/OPDC
-
Blz. 103
Geëscaleerde zorg Wmo
-
Blz. 104
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 105
Binnen onze gemeente willen we iedereen de kans geven de regie over zijn of haar leven te nemen, ook als dit tijdelijk ondersteuning vraagt.
-
Blz. 106
Geëscaleerde zorg Jeugd
-
Blz. 107
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 108
Jongeren met opgroeiproblemen kunnen zich ontwikkelen in een veilige omgeving zodat ze uiteindelijk volwaardig deelnemen aan onze samenleving.
-
Blz. 109
Uitvoeringsplan Toekomstscenario Kind- en gezinsbescherming
-
Blz. 110
Beleidsindicatoren
-
Blz. 111
Wat mag het kosten?
-
Blz. 112
Toelichting financiën
-
Blz. 113
Programma 3: Onderwijs, cultuur en media
-
Blz. 114
Wat valt er onder dit programma?
-
Blz. 115
Algemeen
-
Blz. 116
Beleidskaders
-
Blz. 117
Onderwijshuisvesting
-
Blz. 118
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 119
Gezonde en aantrekkelijke schoolgebouwen
-
Blz. 120
IKC Nieuwveense Landen
-
Blz. 121
Reestoeverschool
-
Blz. 122
Uitbreiding Greijdanus
-
Blz. 123
CSG Dingstede
-
Blz. 124
Onderwijspark Ezinge
-
Blz. 125
Onderwijsbeleid en leerlingenzaken
-
Blz. 126
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 127
Bestrijding onderwijsachterstanden
-
Blz. 128
Uitvoeren extra activiteiten 2025-2026
-
Blz. 129
Opstellen onderwijsachterstandenbeleid 2027-2030
-
Blz. 130
Monitoren bereik en effect
-
Blz. 131
Leerplicht
-
Blz. 132
Digitale School
-
Blz. 133
Onderwijs-zorgaanbod (OZA / Masterkans)
-
Blz. 134
Regionaal programma voortijdig schoolverlaters
-
Blz. 135
Logopedie
-
Blz. 136
Preventieve logopedische screening
-
Blz. 137
Onderwijs algemeen
-
Blz. 138
Nieuwkomersonderwijs
-
Blz. 139
LEA-vergadering
-
Blz. 140
Haveltermade Academie
-
Blz. 141
Peuteropvang
-
Blz. 142
Peutergroepen ontwikkelingsvoorsprong
-
Blz. 143
Deelname peuterprogramma's voor alle peuters
-
Blz. 144
Kunst, cultuur en media
-
Blz. 145
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 146
Actieve cultuurdeelname
-
Blz. 147
We bieden goede cultuureducatie aan, zowel op school als daarbuiten.
-
Blz. 148
We versterken de culturele functie van de Plataan
-
Blz. 149
Cultuur en het Sociaal domein
-
Blz. 150
We helpen organisaties die culturele projecten in het Sociaal domein organiseren
-
Blz. 151
Het beschermen van ons cultureel erfgoed.
-
Blz. 152
We werken verder aan de actiepunten uit ‘Meppeler Erfgoed NU’.
-
Blz. 153
Jonge makers en talent
-
Blz. 154
We werken aan ruimte voor jonge makers
-
Blz. 155
Ogterop
-
Blz. 156
Ogterop on tour
-
Blz. 157
Passieve cultuurdeelname
-
Blz. 158
We zorgen voor een toekomstbestendige bibliotheek
-
Blz. 159
We werken aan sterke musea in Meppel
-
Blz. 160
We dragen bij aan de kosten van professionele cultuuraanbieders
-
Blz. 161
Beleidsindicatoren
-
Blz. 162
Wat mag het kosten?
-
Blz. 163
Toelichting financiën
-
Blz. 164
Investeringen
-
Blz. 165
Thema Leefomgeving, ruimte en economie
-
Blz. 166
Algemeen
-
Blz. 167
Ontwikkelingen
-
Blz. 168
Relaties met andere thema's
-
Blz. 169
Programma 4: Leefomgeving
-
Blz. 170
Wat valt onder dit programma?
-
Blz. 171
Algemeen
-
Blz. 172
Beleidskaders
-
Blz. 173
Energie, klimaat en milieu
-
Blz. 174
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 175
We willen een duurzame en toekomstbestendige gemeente zijn.
-
Blz. 176
We werken aan grootschalige duurzame opwekking.
-
Blz. 177
We brengen de energiemix van Meppel in kaart.
-
Blz. 178
We werken aan de warmtetransitie.
-
Blz. 179
We stimuleren 'geen-spijtmaatregelen'.
-
Blz. 180
We faciliteren oplossingen en nemen maatregelen voor het energienetwerk en netcongestie.
-
Blz. 181
We werken samen binnen het Deltaprogramma Ruimtelijke Adaptie (DPRA) regio Fluvius aan opgaves rondom klimaatadaptatie.
-
Blz. 182
We voeren de acties van de Lokale Uitvoeringsagenda (LUA) uit.
-
Blz. 183
We beschermen dieren bij verduurzaming van gebouwen
-
Blz. 184
We monitoren natuur- en landschapswaarden.
-
Blz. 185
We beschermen de leefomgeving door een risicogestuurde uitvoering van de milieutaken door de Omgevingsdienst Drenthe.
-
Blz. 186
We zetten samen met de omgevingsdienst Drenthe in op energietoezicht bij bedrijven.
-
Blz. 187
We werken aan een eigen circulair ambachtscentrum de 'Makersloods'.
-
Blz. 188
We richten onze communicatie over duurzaamheid primair op de inwoners.
-
Blz. 189
We zetten in op duurzaamheidseducatie.
-
Blz. 190
Water
-
Blz. 191
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 192
Een schoon en bruikbaar watersysteem met voldoende bergingscapaciteit.
-
Blz. 193
We voeren onze wettelijke schouwplicht voor de watergangen uit en onderhouden ze.
-
Blz. 194
We beheren en bestrijden invasieve exoten in water.
-
Blz. 195
We brengen in kaart hoe de groenblauwe aderen vanuit landelijk gebied door zouden kunnen lopen in stedelijk gebied.
-
Blz. 196
Riolering
-
Blz. 197
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 198
Een voor de volksgezondheid doelmatig rioleringssysteem voor het stedelijk afvalwater.
-
Blz. 199
We reinigen en inspecteren de riolering en kolken.
-
Blz. 200
We voeren klein en groot onderhoud uit aan de rioolgemalen.
-
Blz. 201
We voeren diverse projecten uit om minder hemelwater naar de zuivering te brengen.
-
Blz. 202
Groen en spelen
-
Blz. 203
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 204
Een aantrekkelijke en gezonde leefomgeving met beleefbaar, bruikbaar en toekomstbestendig groen voor mens, plant en dier.
-
Blz. 205
Het realiseren van de vastgestelde of vereiste onderhoudskwaliteit voor groen en spelen.
-
Blz. 206
Vergroenen van de openbare ruimte via reconstructies, renovaties en faciliteren van bewonersinitiatieven.
-
Blz. 207
Uitvoering geven aan Streekbeheer en Leadersubsidie voor natuur en leefbaar platteland.
-
Blz. 208
We voeren maatregelen van het omgevingsprogramma Biodiversiteit uit.
-
Blz. 209
Opstellen beheerplan Van der Woudepark in samenspraak met werkgroep Dorpsvereniging en Landschapsbeheer.
-
Blz. 210
Aanpassen van speelplekken en/of vervangen van speeltoestellen, vanuit veiligheid, gebruik of demografie.
-
Blz. 211
Wegen, mobiliteit en verkeer
-
Blz. 212
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 213
Een veilig, toekomstbestendig en duurzaam mobiliteitssysteem.
-
Blz. 214
Klein en groot onderhoud uitvoeren aan wegen, fiets- en voetpaden.
-
Blz. 215
Klein en groot onderhoud aan civieltechnische kunstwerken.
-
Blz. 216
Klein en groot onderhoud aan openbare verlichting.
-
Blz. 217
We nemen de volgende stap in de transitie naar duurzame mobiliteit.
-
Blz. 218
We stellen de eerste onderdelen van het omgevingsprogramma mobiliteit op.
-
Blz. 219
We voeren de acties uit het Actieplan fiets! uit.
-
Blz. 220
Parkeren
-
Blz. 221
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 222
Een toekomstbestendig parkeersysteem die het STOMP-principe ondersteunt.
-
Blz. 223
We stellen het onderdeel parkeren van het omgevingsprogramma mobiliteit op.
-
Blz. 224
We vervangen de parkeerautomaten.
-
Blz. 225
Afvalinzameling
-
Blz. 226
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 227
We minimaliseren het aantal kilo's restafval van inwoners en maximaliseren het recyclepercentage.
-
Blz. 228
We zetten in op afvalpreventie, afvalscheiding, recycling en minder restafval.
-
Blz. 229
We maken inzichtelijk welke aanvullende maatregelen nodig zijn om de doelen te bereiken.
-
Blz. 230
We beperken het gebruik van de ondergrondse containers met een restafvalsaldo.
-
Blz. 231
Stadsverzorging
-
Blz. 232
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 233
Een schone openbare ruimte.
-
Blz. 234
We vegen de stad machinaal.
-
Blz. 235
We ledigen en onderhouden afvalbakken.
-
Blz. 236
We geven advies of treden op bij overlast van dieren in de openbare ruimte.
-
Blz. 237
Begraafplaatsen
-
Blz. 238
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 239
Optimaal verzorgde begraafplaatsen voor een actueel en passend aanbod voor begraven in Meppel.
-
Blz. 240
Het realiseren van de vastgestelde onderhoudskwaliteit voor begraafplaatsen.
-
Blz. 241
Opstellen van een actueel en passend beleidskader begraven
-
Blz. 242
Beleidsindicatoren
-
Blz. 243
Wat mag het kosten?
-
Blz. 244
Toelichting financiën
-
Blz. 245
Investeringen
-
Blz. 246
Programma 5: Ruimtelijke ontwikkeling
-
Blz. 247
Wat valt onder dit programma?
-
Blz. 248
Algemeen
-
Blz. 249
Beleidskaders
-
Blz. 250
Ontwikkeling van de fysieke leefomgeving
-
Blz. 251
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 252
Een solide instrumentarium onder de Omgevingswet.
-
Blz. 253
We werken aan de implementatie van de beleidscyclus onder de Omgevingswet
-
Blz. 254
We werken aan een gemeentedekkend omgevingsplan
-
Blz. 255
We evalueren het Wkb proces en het adviesrecht en de participatieplicht bij plannen die niet passen in het omgevingsplan.
-
Blz. 256
Ontwikkeling van een prettige woon-, werk- en leefomgeving.
-
Blz. 257
We stellen een woonzorgvisie op als onderdeel van het omgevingsprogramma wonen.
-
Blz. 258
We gebruiken de uitkomsten van het woningbouwmarktonderzoek voor het omgevingsprogramma wonen.
-
Blz. 259
We stellen de urgentieverordening vast.
-
Blz. 260
Gebiedsontwikkeling Nieuwveense Landen
-
Blz. 261
Herontwikkeling Noordpoort
-
Blz. 262
Ontwikkeling stationsgebied
-
Blz. 263
Herontwikkeling Prinses Marijkestraat
-
Blz. 264
Gebiedsontwikkeling Danninge Erve
-
Blz. 265
We faciliteren particuliere binnenstedelijke herontwikkelingen.
-
Blz. 266
We zetten de eerste stap naar het omgevingsprogramma ruimtelijke kwaliteit.
-
Blz. 267
Bouwen en wonen
-
Blz. 268
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 269
Uitvoering geven aan het beleid van omgevingsvergunningen in de leefomgeving.
-
Blz. 270
Grondexploitaties woningen
-
Blz. 271
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 272
Financieel inzicht van (actieve) gebiedsontwikkeling
-
Blz. 273
Beleidsindicatoren
-
Blz. 274
Wat mag het kosten?
-
Blz. 275
Toelichting financiën
-
Blz. 276
Programma 6: Economische ontwikkeling
-
Blz. 277
Wat valt onder dit programma?
-
Blz. 278
Algemeen
-
Blz. 279
Beleidskaders
-
Blz. 280
Economische zaken
-
Blz. 281
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 282
Een toekomstbestendige economie.
-
Blz. 283
We werken op basis van een gedragen Meppeler Economische Actieagenda
-
Blz. 284
We versterken de samenwerking met ons georganiseerd bedrijfsleven
-
Blz. 285
Beter benutten van onze bedrijventerreinen
-
Blz. 286
Samenwerking in een professioneel havenbedrijf
-
Blz. 287
Werken aan een bruisende binnenstad
-
Blz. 288
Regionale samenwerking
-
Blz. 289
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 290
Samen met onze partners meer waarde bieden aan onze inwoners, ondernemers en instellingen.
-
Blz. 291
Samenwerking loont voor Meppel!
-
Blz. 292
Samenwerking voor onze bereikbaarheid.
-
Blz. 293
Recreatie en toerisme
-
Blz. 294
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 295
We willen een aantrekkelijke plek zijn voor inwoners en bezoekers.
-
Blz. 296
Nieuw beleid voor recreatie, toerisme en evenementen
-
Blz. 297
We zetten Meppel op de kaart
-
Blz. 298
Grondzaken en grondexploitaties niet-woningen.
-
Blz. 299
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 300
Financieel inzicht van (actieve) gebiedsontwikkeling.
-
Blz. 301
Grondbeleid passend bij onze ambities
-
Blz. 302
Beleidsindicatoren
-
Blz. 303
Wat mag het kosten?
-
Blz. 304
Toelichting financiën
-
Blz. 305
Investeringen
-
Blz. 306
Thema Bestuur, dienstverlening en veiligheid
-
Blz. 307
Algemeen
-
Blz. 308
Ontwikkelingen
-
Blz. 309
Relaties met andere thema's
-
Blz. 310
Programma 7: Bestuur, dienstverlening en veiligheid
-
Blz. 311
Wat valt onder dit programma?
-
Blz. 312
Algemeen
-
Blz. 313
Beleidskaders
-
Blz. 314
Bestuur
-
Blz. 315
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 316
Voorbereidingen treffen voor de wisseling in de gemeenteraad en het college
-
Blz. 317
Opstellen overdrachtsdocument en inwerkprogramma
-
Blz. 318
Openbare orde en veiligheid
-
Blz. 319
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 320
Als gemeente zorgen we voor een veilige leefomgeving.
-
Blz. 321
De meldingsbereidheid vergroten, de informatiepositie versterken en verbeteren.
-
Blz. 322
Het veiligheidsgevoel bij de burger tenminste handhaven op het huidige niveau. De bewustwording bij de burger vergroten zodat zij zelf een bijdrage leveren aan hun (gevoel van) veiligheid.
-
Blz. 323
We dringen overlast van jongeren terug door ondersteuning, zorg en straf.
-
Blz. 324
We krijgen online criminaliteit (beter) in beeld en pakken dit samen met onze partners aan
-
Blz. 325
We organiseren de samenwerking tussen zorg en veiligheid efficiënter.
-
Blz. 326
We verminderen ondermijnende factoren in de gemeente Meppel.
-
Blz. 327
We verhogen de veiligheid en het veiligheidsgevoel in de binnenstad van Meppel.
-
Blz. 328
Brandweerzorg en crisisbeheersing
-
Blz. 329
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 330
Rampenbestrijding vindt goed voorbereid plaats
-
Blz. 331
Veiligheidsregio Drenthe
-
Blz. 332
Maatschappelijke weerbaarheid
-
Blz. 333
Uniform Kwaliteitsniveau Bevolkingszorg
-
Blz. 334
Dienstverlening
-
Blz. 335
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 336
Alle gemeentelijke communicatie uitingen in begrijpelijke taal aanbieden
-
Blz. 337
Brieven en uitgaande berichten duidelijk en begrijpelijk maken
-
Blz. 338
Toekomstbestendige dienstverlening die beter aansluit bij de behoefte van inwoners
-
Blz. 339
We gebruiken innovaties zoals AI voor verbetering van de dienstverlening
-
Blz. 340
We verbeteren onze dienstverleningsprocessen
-
Blz. 341
We verbeteren onze telefonische bereikbaarheid
-
Blz. 342
We meten, monitoren en verbeteren de dienstverlening op basis van data
-
Blz. 343
Beleidsindicatoren
-
Blz. 344
Wat mag het kosten?
-
Blz. 345
Toelichting financiën
-
Blz. 346
Investeringen
-
Blz. 347
Algemene dekkingsmiddelen
-
Blz. 348
Algemeen
-
Blz. 349
Wat valt er onder dit overzicht?
-
Blz. 350
In dit overzicht staan de volgende producten:
-
Blz. 351
Gemeentefondsuitkering
-
Blz. 352
Beleidsindicatoren
-
Blz. 353
Wat mag het kosten?
-
Blz. 354
Toelichting financiën
-
Blz. 355
Overhead
-
Blz. 356
Producten
-
Blz. 357
Algemeen
-
Blz. 358
Wat mag het kosten?
-
Blz. 359
Toelichting financiën
-
Blz. 360
Investeringen
-
Blz. 361
Kerngegevens
-
Blz. 362
Kerngegevens
-
Blz. 363
Paragrafen
-
Blz. 364
Paragraaf lokale heffingen
-
Blz. 365
Inleiding
-
Blz. 366
Actuele ontwikkelingen
-
Blz. 367
Overzicht van de lokale heffingen
-
Blz. 368
Onroerende zaakbelastingen (OZB)
-
Blz. 369
Parkeerbelasting
-
Blz. 370
Precariobelasting
-
Blz. 371
Gebonden heffingen
-
Blz. 372
Rioolheffing
-
Blz. 373
Afvalstoffenheffing/reinigingsrechten
-
Blz. 374
Naheffingsaanslag parkeren
-
Blz. 375
Havengelden
-
Blz. 376
Leges
-
Blz. 377
Lijkbezorgingsrechten
-
Blz. 378
Marktgelden
-
Blz. 379
Geraamde opbrengsten van alle heffingen
-
Blz. 380
Kwijtschelding
-
Blz. 381
Lokale lastendruk
-
Blz. 382
lokale lastendruk 2
-
Blz. 383
Paragraaf weerstandsvermogen en risicobeheersing
-
Blz. 384
Inleiding
-
Blz. 385
Financiële kengetallen
-
Blz. 386
Risicoanalyse en beheersmaatregelen
-
Blz. 387
Vervolg risicoanalyse en beheersmaatregelen
-
Blz. 388
Inflatie
-
Blz. 389
Onzekerheden gemeentefonds
-
Blz. 390
Sociaal Domein
-
Blz. 391
Investeringsprojecten
-
Blz. 392
Borgstelling en verstrekte leningen
-
Blz. 393
Verbonden partijen
-
Blz. 394
Risico’s in de bedrijfsvoering
-
Blz. 395
Risico's in de bedrijfsvoering(ICT)
-
Blz. 396
Huuropbrengst multifunctionele accommodaties
-
Blz. 397
Oekraïne
-
Blz. 398
Overige risico’s
-
Blz. 399
Gewenst weerstandsvermogen
-
Blz. 400
Conclusie
-
Blz. 401
Paragraaf onderhoud kapitaalgoederen
-
Blz. 402
Inleiding
-
Blz. 403
Openbare ruimte
-
Blz. 404
Wegen
-
Blz. 405
Openbare verlichting
-
Blz. 406
Civieltechnische kunstwerken
-
Blz. 407
Openbaar groen
-
Blz. 408
Speelvoorzieningen
-
Blz. 409
Water en waterbodem
-
Blz. 410
Riolering
-
Blz. 411
Vastgoed
-
Blz. 412
Onderwijsgebouwen
-
Blz. 413
Overige gebouwen
-
Blz. 414
Vervangingsinvesteringen
-
Blz. 415
Paragraaf financiering
-
Blz. 416
Inleiding
-
Blz. 417
Wettelijk kader
-
Blz. 418
Beleid en uitvoering
-
Blz. 419
Ontwikkelingen en rentevisie
-
Blz. 420
Risicobeheer
-
Blz. 421
Renterisiconorm
-
Blz. 422
Leningenportefeuille
-
Blz. 423
Ontwikkeling schuldpositie
-
Blz. 424
Verstrekte geldleningen
-
Blz. 425
Gegarandeerde geldleningen / aangegane verplichtingen
-
Blz. 426
WOG
-
Blz. 427
Rentelasten en –baten
-
Blz. 428
Paragraaf bedrijfsvoering
-
Blz. 429
Ambitieus en in evenwicht
-
Blz. 430
Investeren in de toekomst
-
Blz. 431
Financiën
-
Blz. 432
Ambities: kiezen en sturen
-
Blz. 433
Organiseren en besturen
-
Blz. 434
Organisatieontwikkeling
-
Blz. 435
Indicatoren
-
Blz. 436
Herinrichting stadhuis en werf
-
Blz. 437
Informatievoorziening
-
Blz. 438
Informatiebeheer
-
Blz. 439
Informatiebeveiliging & Privacy
-
Blz. 440
Inkoop en aanbesteding
-
Blz. 441
Rechtmatigheid, doelmatigheid en doeltreffendheid
-
Blz. 442
Interbestuurlijk toezicht
-
Blz. 443
Paragraaf verbonden partijen
-
Blz. 444
Inleiding
-
Blz. 445
Gemeenschappelijke regelingen
-
Blz. 446
Omgevingsdienst Drenthe (voorheen RUD Drenthe)
-
Blz. 447
Veiligheidsregio Drenthe (VRD)
-
Blz. 448
Gemeenschappelijke Gezondheidsdienst Drenthe (GGD)
-
Blz. 449
Recreatieschap Drenthe
-
Blz. 450
Gemeentelijke Kredietbank (GKB)
-
Blz. 451
Werkvoorzieningsschap Reestmond Meppel
-
Blz. 452
Publiek vervoer Groningen Drenthe
-
Blz. 453
Vennootschappen en coöperaties
-
Blz. 454
Stichtingen en verenigingen
-
Blz. 455
Overige verbonden partijen
-
Blz. 456
Nat Industrieterrein Oevers D
-
Blz. 457
Paragraaf grondbeleid
-
Blz. 458
Inleiding
-
Blz. 459
Ontwikkelingen
-
Blz. 460
Beleidsmatige aspecten
-
Blz. 461
Prognose resultaten grondexploitaties
-
Blz. 462
Overzicht winstnemingen
-
Blz. 463
Overzicht voorzieningen
-
Blz. 464
Verloop boekwaarde
-
Blz. 465
Risico’s
-
Blz. 466
Paragraaf Wet open overheid
-
Blz. 467
Wet open overheid
-
Blz. 468
Paragraaf duurzaamheid
-
Blz. 469
Inleiding
-
Blz. 470
Strategische doelen
-
Blz. 471
Doelstellingen
-
Blz. 472
Programmabegroting
-
Blz. 473
Energietransitie
-
Blz. 474
Klimaatadaptatie
-
Blz. 475
Natuur, landschap en biodiversiteit
-
Blz. 476
Gezond leefmilieu
-
Blz. 477
Circulariteit
-
Blz. 478
Voorbeeldfunctie
-
Blz. 479
Beleidsindicatoren
-
Blz. 480
Toelichting
-
Blz. 481
Paragraaf Wijk- en dorpsgericht werken
-
Blz. 482
Wijk- en dorpsgericht Werken
-
Blz. 483
Nieuwe manier van werken
-
Blz. 484
Samenwerken met partijen en inwoners
-
Blz. 485
Projecten
-
Blz. 486
Sociale analyse
-
Blz. 487
Onderzoek: WDW als vliegwiel voor samenwerking
-
Blz. 488
Financiële begroting
-
Blz. 489
Overzicht baten en lasten met toelichting
-
Blz. 490
Overzicht baten en lasten
-
Blz. 491
Technische uitgangspunten bij deze (meerjaren) begroting
-
Blz. 492
Incidentele baten en lasten
-
Blz. 493
Overzicht incidentele baten en lasten
-
Blz. 494
Toelichting overzicht incidentele baten en lasten
-
Blz. 495
Overzicht baten en lasten meerjarig
-
Blz. 496
Overzicht baten en lasten meerjarig
-
Blz. 497
Geprognosticeerde balans
-
Blz. 498
Prognose meerjarenbalans
-
Blz. 499
Reserves en voorzieningen
-
Blz. 500
Reserves
-
Blz. 501
Toelichting:
-
Blz. 502
Voorzieningen
-
Blz. 503
Toelichting
-
Blz. 504
Investeringen
-
Blz. 505
Investeringen
-
Blz. 506
Beschikbaar te stellen investeringskredieten
-
Blz. 507
EMU-saldo
-
Blz. 508
Wet houdbare overheidsfinanciën
-
Blz. 509
EMU-saldo Meppel
-
Blz. 510
Taakvelden
-
Blz. 511
Overzicht taakvelden
-
Blz. 512
Bijlagen
-
Overzicht
-
Zoeken
-
Publicatie bijlagen
-
Contact
-
PrivacyStatement
-
Sitemap