Algemene dekkingsmiddelen

Wat valt er onder dit overzicht?

Terug naar navigatie - Wat valt er onder dit overzicht?

Omschrijving (toelichting)

Dit overzicht gaat onder meer over de algemene dekkingsmiddelen. Het kenmerk van deze dekkingsmiddelen is dat ze vrij besteedbaar zijn. Ze zijn dus niet aan een bepaald programma gebonden. In dit overzicht wordt de gemeentefondsuitkering, de gemeentelijke belastingen, dividend en het saldo op de financieringsfunctie (zoals rente voor- en nadelen) verantwoord. De algemene dekkingsmiddelen vormen de financiële dekking van de bestedingen van de programma’s 1 tot en met 12. Daarnaast staat hier de verplichte post onvoorzien.

Specifieke dekkingsmiddelen zijn bijvoorbeeld de opbrengst afvalstoffenheffing, de opbrengst rioolheffing maar ook de specifieke uitkeringen van het rijk zoals de Gebundelde Uitkering (BUIG: zie programma 3). De specifieke dekkingsmiddelen staan opgenomen in de betreffende programma’s in deze begroting. 

Beleidskader
- Besluit Begroting en Verantwoording provincies en gemeenten (BBV);
- Financieel toezichtskader provincie Drenthe;
- Financiële verordening en overige (financiële) beleidsnotities.

In dit overzicht staan de volgende producten:

Terug naar navigatie - In dit overzicht staan de volgende producten:

Omschrijving (toelichting)

Algemene Ondersteuning
Hier staan met name de toevoegingen en onttrekking aan de reserves en voorzieningen. Ook staan hier de incidentele kosten van het Zero Based Budgetting (ZBB) traject dat in 2024 is gestart. 

Onvoorziene uitgaven
In de begroting is een post voor onvoorziene incidentele uitgaven opgenomen van € 50.000.  Burgemeester en wethouders hebben de bevoegdheid om deze post in te zetten voor zaken die onvoorzien, onontkoombaar en onuitstelbaar zijn.  In 2024 is geen beroep gedaan op de post.   

Deelnemingen
De inkomsten uit de deelnemingen in de vorm van dividend worden hier geraamd.  We hebben dit jaar € 719.000 aan dividend ontvangen van N.V. Rendo, BNG, Wadinko en Enexis. Het grootste aandeel daarin komt van N.V. Rendo (€ 617.000). In de paragraaf 'verbonden partijen' worden de deelnemingen toegelicht. 

Belastingen en invorderingen (lokale heffingen)
Hier staat de opbrengst onroerende zaakbelasting (OZB), de Bedrijven Investeringszone (BIZ)-bijdrage die wordt geheven van de ondernemers en de precariobelasting op terrassen.

We hebben ongeveer € 11,6 miljoen aan OZB voor woningen (eigendom) en niet-woningen (zowel gebruik als eigendom) ontvangen.  De werkelijke opbrengst is daarmee bijna € 200.000 hoger dan de raming. Een geringe afwijking van 1,7%.  Ten opzichte van het vorige belastingjaar (2023) is de opbrengst verhoogd met een inflatiecorrectie van 3,1% en is een algemene verhoging van 10%. Daarnaast is rekening gehouden met autonome stijging als gevolg van verbouw/nieuwbouw.

In het centrum van Meppel is een bedrijveninvesteringszone (BIZ) van kracht waarvoor ondernemers/pandgebruikers jaarlijks belasting betalen, de BIZ-bijdrage. De BIZ-bijdrage die we ontvangen (in 2024 € 190.000) betalen we grotendeels door als subsidie aan de stichting BIZ centrum Meppel (zie programma 10). Gebruikers betalen alleen een BI|Z-bijdrage voor onroerende zaken die voor een onderneming worden gebruikt. Denk bijvoorbeeld aan winkels en kantoren. De BIZ-bijdrage geldt niet voor woningen .  

De opbrengst precariobelasting bedraagt over het jaar 2024 € 64.000. Het wordt geheven voor het gebruik van gemeentegrond.

In de paragraaf Lokale heffingen wordt een toelichting gegeven op het beleid en de opbrengsten van belastingen. De kosten van invordering van belastingen en de waardebepaling van de onroerende zaken (wet WOZ) zijn geraamd in programma 12 Burgerzaken. 

Gemeentefondsuitkering

Terug naar navigatie - Gemeentefondsuitkering

Omschrijving (toelichting)

Gemeentefonds
Gemeenten ontvangen geld van het rijk uit het gemeentefonds om hun taken uit te voeren. Het is de grootste inkomstenpost voor elke gemeente. Gemeenten mogen zelf bepalen waar ze dit geld aan besteden. Uiteraard wel binnen de regels van de wet. Op drie tijdstippen in het jaar komt meestal informatie over de omvang van de gemeentefondsuitkeringen, in mei, september en december. Mei geeft de vertaling van de Voorjaarsnota van de rijksoverheid, september geeft de vertaling van de Miljoenennota en december rondt het uitkeringsjaar zoveel mogelijk af op basis van de Najaarsnota. In deze jaarstukken is de laatst ontvangen decembercirculaire 2024 de basis. 

De "landelijke pot" die verdeeld wordt onder alle gemeenten bedraagt ongeveer € 44 miljard. Volgens een vastgesteld verdeelsysteem ontvangen we jaarlijks een uitkering uit het gemeentefonds. In het verdeelsysteem wordt rekening gehouden met de onderlinge verschillen in de kosten waar een gemeente voor staat en de draagkracht van gemeenten (de belastingcapaciteit). In 2024 was de hoogte van de gemeentefondsuitkering voor Meppel ongeveer € 89 miljoen. Hiervan hebben we een groot deel van onze uitgaven betaald. Het gemeentefonds kent de volgende soorten uitkeringen: 1) de Algemene uitkering, 2) de integratie-uitkering en 3) de decentralisatie- en (overige) integratie-uitkeringen. In Meppel voegen we zowel op begrotingsbasis als bij de jaarstukken al deze verschillende soorten uitkeringen samen. 

Het afgelopen jaar is veel te doen over de terugval in inkomsten vanuit het gemeentefonds vanaf 2026, het zogenoemde ravijn. Helder is dat er vanaf 2026 te weinig geld is om de bestaande taken goed uit te voeren. Om taken en middelen in balans te krijgen moet er geld bij of moeten er taken af. Gemeenten moeten keuzes maken om tot een meerjarig sluitende begroting te komen. 

Onder de tabel "Wat mag het kosten?" is een analyse gegeven van de cijfermatige afwijkingen ten opzichte van de programmabegroting 2024.

Omschrijving (toelichting)

Saldo op de financieringsfunctie (renteresultaat)
Hieronder staan alle rentelasten en rentebaten. De rentelasten worden toegerekend aan de diverse programma's. Dit gebeurt op basis van een berekend rentepercentage zoals vastgelegd in de notitie rente van de commissie BBV. Op basis daarvan is bij de begroting 2024 een omslagpercentage gehanteerd van 1,5%. Aangezien het saldo tussen de werkelijke rentebaten en de werkelijke rentelasten over 2024 behoorlijk hoger is dan het geraamde saldo bij de begroting, is bij deze jaarstukken het omslagpercentage verlaagd naar 0,5%. Gemeenten zijn namelijk verplicht de renteomslag opnieuw te berekenen als deze meer dan 25% afwijkt van de begrote renteomslag. Dat is bij ons het geval. 

Heffing VPB
Hier staat de vennootschapsbelasting op basis van de verwachte resultaten van de grondexploitaties. 

Beleidsindicatoren

Terug naar navigatie - Beleidsindicatoren
Indicator Eenheid 2021 2022 2023 2024
Demografische druk % 75,3% 74,7% 74,0% 74,0%
Gemeentelijke woonlasten éénpersoonshuishouden 678 752 761 822
Gemeentelijke woonlasten meerpersoonshuishouden 678 752 761 822
Nieuw gebouwde woningen per 1.000 woningen 10,4 5 12,8 nog niet bekend
Gemiddelde WOZ-waarde x € 1.000 227 249* 289 298 *
Bron: www.waarstaatjegemeente.nl * = voorlopig data
Ontleend aan: CBS-Bevolkingstatistiek, COELO, Basisregistraties adressen en gebouwen, CBS -Waarde Onroerende Zaken
Opgenomen zijn de uitkomsten van de verplichte beleidsindicatoren conform het Besluit Begroting en Verantwoording Provincies en Gemeenten

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?
Bedragen x €1.000
Exploitatie Realisatie 2023 Primaire Begroting 2024 Totaal Begroting 2024 Realisatie 2024 Begroot - Rekening 2024
Algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien
Algemene Ondersteuning
Lasten 243 0 200 174 26
Baten -432 0 0 0 0
Totaal Algemene Ondersteuning -189 0 200 174 26
Onvoorziene uitgaven
Lasten 0 50 50 0 50
Totaal Onvoorziene uitgaven 0 50 50 0 50
Deelnemingen
Lasten 1.219 1 1 1 0
Baten -814 -653 -653 -720 67
Totaal Deelnemingen 405 -652 -652 -719 67
Belastingen en Invordering
Lasten 26 35 35 27 8
Baten -10.203 -11.773 -11.773 -11.939 166
Totaal Belastingen en Invordering -10.177 -11.738 -11.738 -11.912 174
Algemene uitkeringen
Baten -82.707 -84.807 -87.950 -89.376 1.426
Totaal Algemene uitkeringen -82.707 -84.807 -87.950 -89.376 1.426
Stelposten
Lasten 0 0 0 0 0
Totaal Stelposten 0 0 0 0 0
Saldo op de financieringsfunctie
Lasten 654 16 16 1.051 -1.035
Baten -526 -189 -489 -874 385
Totaal Saldo op de financieringsfunctie 129 -173 -473 177 -650
Overhead
Lasten 15.636 15.532 15.903 16.405 -503
Baten -768 -104 -104 -871 767
Totaal Overhead 14.868 15.428 15.799 15.535 264
Heffing VPB
Lasten 8 40 40 19 21
Totaal Heffing VPB 8 40 40 19 21
Totaal Algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien -77.663 -81.852 -84.724 -86.102 1.379
Saldo van baten en lasten -77.663 -81.852 -84.724 -86.102 1.379
Algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien
Algemene Ondersteuning
Onttrekkingen -1.218 0 0 0 0
Stortingen 3.490 3.328 3.228 3.228 0
Totaal Algemene Ondersteuning 2.272 3.328 3.228 3.228 0
Overhead
Onttrekkingen -125 0 0 0 0
Totaal Overhead -125 0 0 0 0
Totaal Algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien 2.147 3.328 3.228 3.228 0
Totaal reserve mutaties 2.147 3.328 3.228 3.228 0

Analyse financiële afwijkingen

Terug naar navigatie - Analyse financiële afwijkingen
Bedragen x € 1.000
Analyse Incidenteel/
Product Afwijking Structureel
Product 59 - Algemene dekkingsmiddelen
Algemene ondersteuning
Storting in voorziening dubieuze debiteuren -74 I
Onvoorziene uitgaven
Op de post die is ingesteld voor de opvang van incidentele niet geraamde uitgaven is geen beroep gedaan. 50 I
Deelnemingen
Hogere dividenduitkeringen 67 I
Lokale heffingen
Opbrengst onroerende zaakbelastingen 194 I
Gemeentefondsuitkering 1.426 I
Saldo op de financieringsfunctie -650 I
Overhead 264 I
Diverse kleine afwijkingen < 50.000 101 I
Saldo overzicht Algemene dekkingsmiddelen 1.378
+ = voordeel / - = nadeel

Toelichting

Algemene ondersteuning
Hier is onder meer het bedrag verantwoord dat aangemerkt is als oninbaar. De omvang van deze oninbare vordering is gebaseerd op richtlijnen uit de vastgestelde    financiële verordening.  Het bedrag voegen we toe aan de voorziening dubieuze debiteuren. Deze storting was niet geraamd.  

Onvoorzien uitgaven
Voor de opvang van incidentele niet geraamde  uitgaven die zich in de loop van het jaar voordoen kan een beroep gedaan worden op deze post. Voorwaarde om een beroep te doen op deze post is dat deze uitgaven onvoorzien, onvermijdelijk en onuitstelbaar (de 3 O's) zijn.

Deelnemingen
Van N.V. Rendo Holding ontvangen we een hogere dividenduitkering over 2023 dan geraamd. 

Lokale heffingen
Het voordelig verschil komt met name door de hogere opbrengst onroerende zaakbelastingen dan geraamd. Het betreft vooral het  gebruik van de niet woningen waar we € 160.000 meer hebben ontvangen. 

Gemeentefondsuitkering
De raming van de gemeentefondsuitkering is in de financiële tussenrapportage 2024 bijgesteld op basis van de meicirculaire 2024. Nadien is nog de september- en decembercirculaire 2024 ontvangen. Op basis van deze twee laatste circulaires ontvangen we ruim € 1,2 miljoen extra. De bijstelling betreft vooral actualisatie van de verdeelmaatstaven.  Verder is een compensatie voor de meerkosten Oekraïne; spreidingswet; landelijke beëindigingsregeling veehouderijlocaties en een restant energietoeslag ontvangen.  De hoogte van de gemeentefondsuitkering over 2024 komt daarmee op € 89,2 miljoen.  Over de uitkomsten van de september- en decembercirculaire 2024 is de raad via afzonderlijke memo's geïnformeerd. Naast het positieve verschil van € 1,2 miljoen over 2024 is nog een nabetaling over 2022 en 2023 gedaan.   

Saldo financieringsfunctie
De verlaging van het percentage van de renteomslag van 1,5% (begroting) naar 0,5% (jaarrekening) leidt er toe dat er op de programma's een voordeel ontstaat. Er wordt door het hanteren van een lagere rentepercentage minder doorbelast aan de producten in de verschillende programma's. Het voordeel in de programma's leidt tot een nadeel op dit onderdeel. Zie voor meer info de paragraaf financiering.

Overhead
Voor een toelichting op de overhead wordt verwezen naar de uitwerking onder "Overzicht overhead". 

Diverse kleine afwijkingen
Dit is een optelsom van diverse kleine posten.