Programma 12: Burgerzaken

Wat valt onder dit programma?

Terug naar navigatie - Wat valt onder dit programma?

Omschrijving (toelichting)

Het programma Burgerzaken kent de volgende onderdelen:
Het Klant Contact Centrum (KCC) handelt alle eerste klantcontacten af.
Publiekszaken beheert de persoonsgegevens in de Basis Registratie van Personen (BRP) en levert verschillende producten en diensten zoals huwelijken, paspoorten en verhuizingen. 
Begraven: Verzorgt begrafenissen en as-verstrooiing op de algemene begraafplaats in Meppel en Nijeveen . 
Het Webteam beheert en onderhoud een gebruiksvriendelijke website en bewaakt de toegankelijkheid van de digitale dienstverlening.
Het Programma Dienstverlening zorgt voor de realisatie van de visie op dienstverlening en draagt bij aan het verbeteren van de dienstverlening van de gehele organisatie. 

Algemeen

Terug naar navigatie - Algemeen

Omschrijving (toelichting)

Onze ambitie is: alle inwoners van de gemeente Meppel ervaren onze dienstverlening als duidelijk, betrouwbaar en inwonergericht. Daarom werken we aan een toekomstbestendige dienstverlening die beter aansluit bij de behoefte van inwoners. 

Dat betekent dat de organisatie de basis op orde heeft, dat we begrijpelijk communiceren en onze afspraken nakomen.  Onze informatie is juist, begrijpelijk, uniform en toegankelijk.  We zorgen voor een consistente en voorspelbare dienstverlening. We zijn professioneel, luisteren, vragen door en denken mee
Daardoor neemt de waardering van de dienstverlening toe. 

Publiekszaken

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Goede aansluiting op de LV-WOZ

Terug naar navigatie - Goede aansluiting op de LV-WOZ

Vanuit de wetgeving zijn wij verplicht  om aan te sluiten op de Landelijke Voorziening Waardering Onroerende Zaken (LV-WOZ). Hierdoor wordt de informatie landelijk beschikbaar voor alle afnemers.

Wat hebben we daarvoor gedaan?

Toekomstbestendige dienstverlening die beter aansluit bij de behoefte van inwoners

Terug naar navigatie - Toekomstbestendige dienstverlening die beter aansluit bij de behoefte van inwoners

Onze ambitie is : alle inwoners van de gemeente Meppel ervaren onze dienstverlening als duidelijk, betrouwbaar en inwonergericht. 
 

Wat hebben we daarvoor gedaan?

Voorkomen van identiteitsfraude

Terug naar navigatie - Voorkomen van identiteitsfraude

In toenemende mate (landelijke trend) proberen mensen zich onder valse voorwendselen in te schrijven bij de gemeente voor het verkrijgen van een burgerservicenummer. Daarmee ontstaat de mogelijkheid om bijvoorbeeld toeslagen of uitkeringen aan te vragen. De gemeente is poortwachter voor het vaststellen van de identiteitsgegevens en het verstrekken van het burgerservicenummer.

Wat hebben we daarvoor gedaan?

Begraafplaatsen

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Een optimaal verzorgde begraafplaats

Terug naar navigatie - Een optimaal verzorgde begraafplaats

We zorgen voor een begraafplaats die er optimaal verzorgd uitziet aan de hand van de kwaliteitscriteria die door de gemeenteraad zijn vastgesteld.

Wat hebben we daarvoor gedaan?

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?
Bedragen x €1.000
Exploitatie Realisatie 2023 Primaire Begroting 2024 Totaal Begroting 2024 Realisatie 2024 Begroot - Rekening 2024
Burgerzaken
Begraafplaatsen
Lasten 469 453 469 456 13
Baten -252 -235 -235 -252 18
Totaal Begraafplaatsen 218 219 234 204 30
Publiekszaken
Lasten 2.749 3.196 3.170 3.198 -28
Baten -490 -616 -616 -820 204
Totaal Publiekszaken 2.260 2.580 2.554 2.378 176
Totaal Burgerzaken 2.478 2.798 2.788 2.582 206
Saldo van baten en lasten 2.478 2.798 2.788 2.582 206

Analyse financiële afwijkingen

Terug naar navigatie - Analyse financiële afwijkingen
Bedragen x € 1.000
Analyse Incidenteel/
Product Afwijking Structureel
Product 30 - Begraafplaatsen
Diverse kleine afwijkingen < € 50.000 30 I
Product 31 - Publiekszaken
Gemeentelijke leges rijbewijzen en reisdocumenten 62 I
Uitvoering WOZ -180 S
Website 162 I
Personeelslasten
De verschillen in de personeelslasten worden centraal toegelicht in de paragraaf bedrijfsvoering. 81 I/S
Diverse kleine afwijkingen < € 50.000 51 I
Saldo programma 12 - Burgerzaken 206
+ = voordeel / - = nadeel

Omschrijving (toelichting)

Toelichting
Begraafplaatsen
De uitvoering van het beheer van de begraafplaatsen en de inning van begraafrechten heeft plaatsgevonden binnen de daarvoor gestelde middelen.

Publiekszaken
De gemeentelijke leges voor reisdocumenten en rijbewijzen zijn hoger dan begroot. Er zijn meer aanvragen gedaan dan waarvan was uitgegaan.

De kosten van de uitvoering van de WOZ zijn toegenomen. Deze toename is te relateren aan het aantal ontvangen bezwaren en de kostenvergoedingen in relatie tot de bezwaarafhandelingen.

De nieuwe website is doorgeschoven naar 2025. De middelen zijn opgenomen in de budgetoverheveling.