De baten en lasten alsmede de balansmutaties moeten getrouw in de jaarrekening worden opgenomen. Uit het getrouw opnemen van de baten en lasten alsmede de balansmutaties, blijken een drietal rechtmatigheidscriteria niet expliciet. Dit betreffen het begrotings-, voorwaarden-, en misbruik- en oneigenlijk gebruik criterium. In deze rechtmatigheidsverantwoording licht het college van burgemeester en wethouders toe in hoeverre bij de in de jaarrekening verantwoorde baten en lasten, alsmede de balansmutaties het begrotings-, voorwaarden-, en misbruik- en oneigenlijk gebruik criterium zijn nageleefd. Dit houdt in dat de verantwoorde baten en lasten, alsmede de balansmutaties in overeenstemming zijn met door de raad vastgestelde kaders zoals de begroting en gemeentelijke verordeningen en met bepalingen in de relevante wet- en regelgeving. Bij de waarderingsgrondslagen in de jaarrekening is het door de raad op 26 september 2024 vastgestelde normenkader van de relevante wet- en regelgeving verder toegelicht.
Deze verantwoording hanteert een grensbedrag omdat alleen de van belang zijnde aspecten in de verantwoording hoeven te worden betrokken. Deze grens is door de raad bepaald en bedraagt 1% van de totale lasten inclusief toevoegingen aan de reserves en is daarmee vastgesteld op € 1.562.500. De grondslag voor deze verantwoording is de Kadernota Rechtmatigheid 2024 van de Commissie BBV van oktober 2024.
Bevinding
Het college stelt vast dat de omvang van de in deze jaarrekening verantwoorde baten en
lasten alsmede de balansmutaties die niet rechtmatig tot stand zijn gekomen EUR 2,2 miljoen bedraagt. Dit is hoger dan de daarvoor gestelde grens van EUR 1,6 miljoen. Van de niet rechtmatig tot stand gekomen verantwoorde baten en lasten alsmede de balansmutaties is volgens het college overigens een bedrag van EUR 0,1 miljoen acceptabel op basis van door de gemeenteraad vastgestelde afspraken.
Rechtmatigheidsverantwoording | Bedragen x € 1 miljoen | |||
---|---|---|---|---|
Begrotingscriterium | ||||
1A. Overschrijding lasten programma’s (of indien van toepassing een ander door de gemeenteraad vastgesteld autorisatieniveau) | 0,722 | |||
1B. Overschrijding investeringsbudgetten (kredieten) | 0,211 | |||
2. Ongeautoriseerde reservemutaties | 0 | |||
1. Overschrijding van baten en/of onderschrijding van lasten, investeringen en baten die niet tijdig tot een begrotingswijziging hebben geleid of niet tijdig aan de raad zijn gemeld (hangt af van de intern vastgelegde spelregels in bijvoorbeeld de financiële verordening art. 212 Gemeentewet over de planning & controlcyclus, budgetafwijkingen, budgetoverheveling et cetera). | 0 | |||
Totaal begrotingsonrechtmatigheden | 0,933 | |||
2. Totaal van de begrotingsonrechtmatigheden (van onderdeel 1 en 2) dat past binnen het vooraf vastgestelde beleid en daarmee vooraf als acceptabel is geduid. In de rechtmatigheidsverantwoording wordt verwezen naar dit vooraf vastgestelde beleid. De niet -acceptabele begrotingsonrechtmatigheden worden inhoudelijk in de rechtmatigheidsverantwoording en in de paragraaf bedrijfsvoering toegelicht. | 0,102 | |||
Voorwaardencriterium | ||||
3. Inkopen ten onrechte niet Europees aanbesteed (inhoudelijk hier toelichten en in de paragraaf bedrijfsvoering). | 1,315 | |||
M&O Criterium | ||||
4. Geen bevindingen. | 0 | |||
Totaal Onrechtmatigheden (4,2 + 4,5) | 2,248 | |||
Waarvan acceptabel | 0,102 | |||
Waarvan niet-acceptabel | 2,146 |
De geconstateerde afwijkingen betreffen:
Begrotingsonrechtmatigheid
Er is € 0,933 miljoen aan overschrijdingen op de lasten geconstateerd. Op basis van de gemaakte afspraken wordt € 0,102 miljoen als acceptabel beschouwd. Dit betreft drietal producten waarbij de overschrijding wordt gecompenseerd door direct gerelateerde inkomsten.
De begrotingsonrechtmatigheid van € 0,831 miljoen betreft het resterende bedrag aan lastenoverschrijdingen op programmaniveau. Een aanzienlijk deel hiervan, namelijk € 0,447 miljoen, is toe te schrijven aan de gevormde pensioenvoorziening voor de wethouders.
Daarnaast is € 0,211 miljoen toe te schrijven aan investeringen. Bij de renovatie van het Stadskwartier vielen met name de kosten voor klimaatinstallaties hoger uit dan verwacht. Daarnaast zorgden bouwkundige factoren, zoals de noodzaak van een diepere fundering, het behoud van een boom en de vondst van asbest, voor extra kosten. Binnen de projecten voor automatisering en informatisering bleek de implementatie van het nieuwe zaaksysteem, inclusief de migratie van documenten, complexer en omvangrijker dan aanvankelijk voorzien.
Voorwaardencriterium
- Er is in 2024 voor € 1,314 miljoen niet volgens de Europese regels ingekocht.
- Vorig jaar was dit € 1,029 miljoen er is dus sprake van een kleine stijging.
- De onrechtmatigheden zijn hoofdzakelijk historisch van aard en niet nieuw.
- Deels veroorzaakt door niet tijdig aanbesteden van noodzakelijke EU ICT-contracten.
- De gemeenschappelijke regeling (GR) voor schuldhulpverlening door de Gemeentelijke Kredietbank (GKB) Assen is financieel onrechtmatig. De gesignaleerde verhoging over 2024 is een direct gevolg van hogere lasten voor de gemeente Meppel in relatie tot de GKB
In de paragraaf bedrijfsvoering is op basis van de Kadernota rechtmatigheid van de commissie BBV en op basis van de afspraken met de raad aanvullende informatie opgenomen over de financiële rechtmatigheid. In deze paragraaf heeft het college ook beschreven welke actie hij onderneemt om vermelde afwijkingen in de toekomst te voorkomen.