Programma 11: Duurzaamheid

Wat valt onder dit programma?

Terug naar navigatie - Wat valt onder dit programma?

Omschrijving (toelichting)

Onder programma 11 “Duurzaamheid” valt de ontwikkeling en uitvoering van het duurzaamheidsbeleid. Het gaat om energietransitie, klimaatadaptatie, circulaire economie, afvalbeheer en grondstoffeninzameling, de wettelijke milieu- en klimaattaken, de zorg voor natuur, landschap en biodiversiteit, natuur- en milieueducatie (NME) en fairtrade.


Beleidskaders
- Programma duurzaamheid 2024-2028.
- Regionale Energiestrategie (RES) 1.0
- Warmte transitievisie
- Regionale klimaatadaptatiestrategie
- Grondstoffenbeleidsplan 2021-2024
- Verordening fysieke leefomgeving
- Kadernota Zo doen we groen 2015
- DPLG (Drents programma landelijk gebied)
- NOVI (Nationale Omgevingsvisie)
- POVI (Provinciale Omgevingsvisie)

Samenwerkingsverbanden
- RES Drenthe
- Fluvius
- Regio Zwolle
- Markerein
- RUD Drenthe
- IVN-Drenthe (scholennetwerk)
- Drents energieloket
- Lokale energiecoöperaties/-werkgroepen (EC-Nijeveen, EC-Slingenberg, Nieuwveense landen)
- Samenwerkingsverband Zuidwest Drenthe
- Gebiedscoöperatie Zuidwest Drenthe
- NICE

Relaties met andere beleidsterreinen
Duurzaamheid heeft raakvlakken met veel beleidsterreinen. Zowel in het fysieke domein, het sociale domein en de eigen bedrijfsvoering. Het realiseren van ambities en doelen op het gebied van klimaat, energie en milieu vragen inspanningen op vrijwel alle beleidsterreinen. Binnen het programma Duurzaamheid worden veel ambities en doelen geformuleerd, uitgewerkt en aangejaagd. Veel van de concrete resultaten moeten gerealiseerd worden binnen andere programma’s.

Algemeen

Terug naar navigatie - Algemeen

Omschrijving (toelichting)

Algemene doelstelling:
Op gebied van energie, klimaat, biodiversiteit, circulaire economie en afval werken we aan langetermijndoelen en ambities die zijn vastgelegd in Meppeler, regionale en landelijke afspraken:
- In 2030 55% reductie van CO2 (ten opzichte van 1990) het streven is 60%;
- In 2030 is de gemeentelijke organisatie CO2 neutraal;
- In 2040 CO2 neutraal (ambitie Meppel);
- In 2050 klimaatbestendig en waterrobuust;
- In 2050 een robuust en veerkrachtig ecosysteem;
- In 2050 een volledig circulaire economie;
- In 2030 wordt 60% van on shuishoudelijk afval gerycled;
- Bewaken milieukwaliteiten bodem, lucht, geluid;
- Actieve samenwerking met onze inwoners op lokale initiatieven;
- Bewustwording creëren bij inwoners, ondernemers, scholen en bedrijven rondom milieu en klimaat.

Afvalbeheer en grondstoffeninzameling

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

We richten ons op maximale bronscheiding en zo min mogelijk huishoudelijk restafval tegen maatschappelijk aanvaardbare kosten

Terug naar navigatie - We richten ons op maximale bronscheiding en zo min mogelijk huishoudelijk restafval tegen maatschappelijk aanvaardbare kosten

Wat gaan we daarvoor doen?

We gaan de kwaliteit van de grondstoffeninzameling verbeteren. We stimuleren het scheiden en verminderen van afval. 

Wat hebben we daarvoor gedaan?

Milieuzorg

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Een milieuveilige en gezonde leefomgeving in de gemeente Meppel.

Terug naar navigatie - Een milieuveilige en gezonde leefomgeving in de gemeente Meppel.

Wat hebben we daarvoor gedaan?

Energietransitie

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

In 2040 zijn we een CO2-neutrale gemeente. Daarbij streven we naar 100% lokaal coöperatief eigendom ten aanzien van duurzame energie opwek in 2030.

Terug naar navigatie - In 2040 zijn we een CO2-neutrale gemeente. Daarbij streven we naar 100% lokaal coöperatief eigendom ten aanzien van duurzame energie opwek in 2030.

Hiervoor gaan we aan de slag met de volgende onderdelen:
Ondersteuning bedrijfsleven in de energietransitie
Werken aan warmteplannen
Netcongestie
Werken aan grootschalige duurzame opwekking
Stimuleren van ‘geen spijtmaatregelen’

 

 

 

Wat hebben we daarvoor gedaan?

Klimaataanpassing

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Een klimaatbestendig stedelijk gebied, waar hittestress, wateroverlast en droogte zoveel mogelijk wordt voorkomen.

Terug naar navigatie - Een klimaatbestendig stedelijk gebied, waar hittestress, wateroverlast en droogte zoveel mogelijk wordt voorkomen.

Een klimaatbestendig Gemeente Meppel, waar hittestress, wateroverlast en droogte zoveel mogelijk wordt voorkomen.

Wat hebben we daarvoor gedaan?

Circulaire Economie

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Het goed vervullen van de voorbeeldfunctie die de gemeente heeft op het gebied van duurzaamheid in zijn volle breedte.

Terug naar navigatie - Het goed vervullen van de voorbeeldfunctie die de gemeente heeft op het gebied van duurzaamheid in zijn volle breedte.

Met het project Duurzaam inkopen werken we aan de doelstelling om in 2025 een volledig duurzaam en waar mogelijk volledig circulair inkoop- en aanbestedingsbeleid te voeren. We gaan verder met het verduurzamen van ons maatschappelijk vastgoed. Er wordt gewerkt aan een verduurzamingsplan voor het gemeentelijk maatschappelijk vastgoed door verduurzamingsmaatregelen op te nemen in het meerjarig onderhoudsplan.

Meppel sluit aan bij de landelijke doelstelling om in 2050 over een circulaire economie te beschikken. Een economie zonder afval, waarbij alles draait op herbruikbare grondstoffen.

Terug naar navigatie - Meppel sluit aan bij de landelijke doelstelling om in 2050 over een circulaire economie te beschikken. Een economie zonder afval, waarbij alles draait op herbruikbare grondstoffen.

- We stellen onze doelen vast en richten daar onze organisatie op in. 
- We zetten ons samenwerking met circulaire hotspot N.I.C.E. voort.
- We dragen onze voorbeeldfunctie uit; we gaan verder met het doorontwikkelen van onze buitendienst voor een sociaal circulair ambachtscentrum waardoor we meer kunnen halen uit onze grondstoffeninzameling.
- We zetten in op bewustwording van productieprocessen minder consumeren.

Landschap, natuur en biodiversiteit

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Meppel heeft een rijke biodiversiteit in de stad, het dorp en op het platteland, waarbij zowel bijzondere soorten als basisnatuur een plek hebben. Het landschap heeft kwaliteit en is herkenbaar en beleefbaar.

Terug naar navigatie - Meppel heeft een rijke biodiversiteit in de stad, het dorp en op het platteland, waarbij zowel bijzondere soorten als basisnatuur een plek hebben. Het landschap heeft kwaliteit en is herkenbaar en beleefbaar.



Wat hebben we daarvoor gedaan?

Beleidsindicatoren

Terug naar navigatie - Beleidsindicatoren
Indicator Eenheid 2021 2022 2023 2024
Omvang huishoudelijk restafval kg per inwoner 155 149 147 147
Percentage bekende hernieuwbare elektriciteit % 8,4% 10,5% nog niet bekend nog niet bekend
Bron: www.waarstaatjegemeente.nl
Ontleend aan: CBS Huishoudelijk Afval, berekening waarstaatjegemeente.nl
Opgenomen zijn de uitkomsten van de verplichte beleidsindicatoren conform het Besluit Begroting en Verantwoording Provincies en Gemeenten

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?
Bedragen x €1.000
Exploitatie Realisatie 2023 Primaire Begroting 2024 Totaal Begroting 2024 Realisatie 2024 Begroot - Rekening 2024
Duurzaamheid
Afvalinzameling
Lasten 3.115 3.429 3.471 3.170 300
Baten -4.067 -4.503 -4.503 -4.302 -201
Totaal Afvalinzameling -951 -1.074 -1.033 -1.132 99
Milieuzorg
Lasten 2.513 3.320 4.278 3.877 401
Baten -276 -651 -1.628 -1.437 -191
Totaal Milieuzorg 2.237 2.669 2.650 2.440 210
Totaal Duurzaamheid 1.286 1.594 1.618 1.308 309
Saldo van baten en lasten 1.286 1.594 1.618 1.308 309
Duurzaamheid
Milieuzorg
Onttrekkingen -245 0 -30 -30 0
Totaal Milieuzorg -245 0 -30 -30 0
Totaal Duurzaamheid -245 0 -30 -30 0
Totaal reserve mutaties -245 0 -30 -30 0

Analyse financiële afwijkingen

Terug naar navigatie - Analyse financiële afwijkingen
Bedragen x € 1.000
Analyse Incidenteel/
Product Afwijking Structureel
Product 55 - Afvalbeheer en grondstoffeninzameling
Diverse afvalstromen -7 I
Wagenpark -49 I
Ontrekking aan voorziening afvalstoffenheffing (ASH) 64 I
Personeelslasten
De verschillen in de personeelslasten worden centraal toegelicht in de paragraaf bedrijfsvoering. 99 I
Kapitaallasten 54 I/S
Diverse kleine afwijkingen < € 50.000 -62 I
Product 56 - Milieuzorg
Milieuzorg (inclusief ODD) 81 I
Energietransitie (warmteplannen) -20 I
Energietransitie (LES, RES etc.) 13 I
Klimaatadaptatie 15 I
Personeelslasten
De verschillen in de personeelslasten worden centraal toegelicht in de paragraaf bedrijfsvoering. 67 I
Diverse kleine afwijkingen < € 50.000 54 I
Saldo programma 11 - Duurzaamheid 309
+ = voordeel / - = nadeel

Omschrijving (toelichting)

Product 55 - Afvalbeheer en grondstoffeninzameling

Kapitaallasten
Op grond van de voorschriften van het Besluit Begroting en Verantwoording Provincies en Gemeenten (BBV) wordt aan de programma's rente toegerekend op basis van de boekwaarde van de gerelateerde investeringen. De omslagrente is bij de begroting 2024 bepaald op 1,5%. Door een positief renteresultaat bedraagt de werkelijke omslagrente 0,5%. Voor programma 11 Duurzaamheid leidt dit tot een voordeel van € 54.000 aan lager toegerekende kapitaallasten. Voor een toelichting op het renteresultaat wordt verwezen naar de paragraaf Financiering.

Voorziening afvalstoffenheffing (ASH)
De exploitatie van het product afval laat over 2024 een nadelig resultaat zien van € 64.300 terwijl was gerekend op een tekort van € 3.000. Dit verschil wordt veroorzaakt door hogere toerekening van de “toerekenbare kosten”.
Het tekort wordt onttrokken aan de voorziening ASH. Na aftrek van dit bedrag bedraagt het saldo van de voorziening € 329.700.

Afvalstromen
In 2024 is 284 ton (5%) meer restafval ingezameld dan in 2023. Dat is een extra kostenpost van € 32.000. Door andere meevallers op het product afval blijft de overschrijding van het budget beperkt tot € 19.000. 
Voor het gescheiden inzamelen van PMD ontvangt de gemeente een vaste vergoeding per ton. Deze vergoeding vervalt als het PMD afval wordt afgekeurd. In totaal is in 2024 28% van de ingezamelde PMF afgekeurd. Dat is 10% meer dan in 2023.
Wat verder opvalt is dat steeds minder inwoners van Meppel hun grof huishoudelijk afval (GHA) aanbieden bij het ABS in Havelte terwijl tegelijkertijd meer inwoners gebruik maken van de haalservice van de gemeente. Het financieel effect hiervan is voorlopig beperkt omdat kosten en baten verschuiven binnen de afvalbegroting.
Het resultaat van het ABS over 2024 was bij het opmaken van deze jaarstukken nog niet beschikbaar.

Vanuit de textielsector komen steeds meer signalen over stagnatie in de afzet van textiel door dalende prijzen en overvolle afzetkanalen. Complexe mondiale factoren leiden tot een ernstig verstoring van de markt. Textiel dat niet verkocht kan worden moet ofwel worden opgeslagen of zelfs vernietigd worden. In 2024 heeft dit voor de gemeente nog geen financiële gevolgen gehad maar als deze “textielcrisis” voortduurt zal dit in de toekomst wellicht effect hebben op de afvalbegroting.

Verder zien we een overschrijding bij het onderhoud van de transport- en inzamelvoertuigen. Bij de vervanging van voertuigen wordt kritisch gekeken of vervanging noodzakelijk is of dat de (technische) levensduur van een voertuig verlengd kan worden. Hiermee wijken we af van de werkwijze waarbij voertuigen planmatig worden vervangen en geven we invulling aan de politieke wens om voertuigen zo lang mogelijk operationeel in te zetten. Het effect hiervan zien we terug in de begroting door lagere kapitaallasten en (soms) een toename van de onderhoudskosten.

 

Product 56 - Milieuzorg

Omgevingsdienst Drenthe (ODD)
De financiële afwikkeling van de ODD over 2024 laat nog even op zich wachten. Besluitvorming hierover wordt eind maart verwacht. In de jaarrekening wordt een voordelig resultaat vermeld van € 79.600. Dit bedrag omvat de voorschotbetalingen over 2024 alsmede de afrekening (overschot) over 2023 voor een bedrag van 122.900.

Warmteplannen
Om richting te geven aan de warmtetransitie wordt gewerkt met warmteplannen. Op wijkniveau staat hierin beschreven hoe een wijk van het aardgas af gaat. Voor de financiering is destijds (TVW 2021) uitgegaan van € 100.000 per plan. Na vaststelling van een plan wordt in de begroting € 25.000 jaarlijks geraamd voor het faciliteren van de uitvoeringsfase.

Door stijgende kosten wordt het steeds lastiger om de warmteplannen te realiseren binnen het beschikbare budget. In 2024 kan de overschrijding van de raming (10%) nog worden opgevangen binnen het programmabudget. Bij de herziening van de TVW in 2026 zal een nieuwe prognose worden gemaakt voor de plan- en uitvoeringskosten tot 2030.

Inzet CDOKE gelden
Het Rijk heeft met ingang van 2023 middelen beschikbaar gesteld voor de uitvoering van klimaat- en energiebeleid. Dit geld is specifiek bedoeld voor het vergroten en versterken van de capaciteit (bemensing) van de organisatie die is belast met de uitvoering van dit beleid. De bedragen worden als voorschot uitbetaald. De gemeente kan het voorschot reserveren voor uitgaven in een volgend jaar. In 2024 is een bedrag van € 164.500 niet benut. Dit wordt overgeboekt naar 2025.

Deze middelen worden budgetneutraal opgenomen in de begroting met verantwoording via het systeem van SISA.

Besteding Lokale Aanpak Isolatie (LAI)
In 2023 heeft het Rijk in het kader van het Nationaal Isolatieprogramma (NIP) aan de gemeente Meppel een specifieke uitkering toegekend van € 997.000. Deze uitkering is bedoeld voor het uitvoeren van een isolatieprogramma voor slecht geïsoleerde woningen van eigenaren en bewoners. Vervolgens hebben we in 2024 een aanvraag ingediend om in aanmerking te komen voor de NIP 2e tranche. Hierop is in november een positieve beschikking ontvangen van € 1.530.000. Totale uitkering komt hiermee € 2.526.800. Hiervan was eind 2024 nog € 2.443 468 over. Dit saldo is overgeboekt naar 2025. Deze middelen worden budgetneutraal geraamd en zijn onderworpen aan de SISA-verantwoording.

Besteding uitkering aanpak Energiearmoede
Het Rijk heeft in 2022 Meppel een bedrag van € 870.905 toegekend voor de aanpak van energiearmoede. Hiervan was eind 2024 nog € 581.200 over. Dit saldo is overgeboekt naar 2025. De uitvoering is inmiddels gemandateerd aan het Samenwerkingsverband Noord Nederland. De uitvoeringstermijn van de regeling is ondertussen verlengd van 2025 naar tot en met 2027, zodat gemeenten meer tijd hebben voor het uitvoeren van de maatregelen. Ook deze uitkering wordt budgetneutraal in de begroting geraamd met verantwoording volgens de SISA-systematiek.

 

Investeringen

Terug naar navigatie - Investeringen

Excel-tabel

Investeringsplanning (bedragen x € 1.000) Beschikbaar krediet Begrote inkomsten / bijdrage van derden Begrote netto-investering Besteed t/m 2024 Inkomsten t/m 2024 Gerealiseerde netto-investering Begroot vs. realisatie Project afgerond
Programma 11 - Duurzaamheid
Afvalinzameling
Vervanging afzet- en ondergrondse containers 459 - 459 44 - 44 415 Deels
Investeringen klimaatadaptatie 350 - 350 13 - 13 337 Nee
Vervanging toegangscontrole ondergrondse containers 295 - 295 54 - 54 241 Nee
AfvalRIS, managementcontrolsysteem (pasjes etc) 40 - 40 23 - 23 17 Nee
Textielinzameling 74 - 74 81 - 81 -8 Ja
Wagenpark afvalinzameling 800 - 800 5 - 5 795 Nee
Totaal programma 11 - Duurzaamheid 2.018 - 2.018 220 - 220 1.798

Omschrijving (toelichting)

Toelichting
De vervanging van afzetcontainers en ondergrondse containers is onderhanden. Een aantal leveringen wordt in januari 2025 verwacht. De vervanging van de toegangscontrole bij ondergrondse containers heeft een gefaseerde invoer. Dit loopt door in 2025/2026. De investering in containers voor textielinzameling is gerealiseerd in 2024.

Het beschikbare krediet voor investeringen in klimaatadapatie wordt betrokken in de plannen voor de lokale adaptatiestrategie en de lokale uitvoeringsagenda (LAS/LUA).