Paragraaf lokale heffingen

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

Omschrijving (toelichting)

In deze paragraaf wordt de informatie over de diverse gemeentelijke belastingen en heffingen, die in de verschillende programma’s staat, compact weergegeven. Op hoofdlijnen wordt een overzicht van de diverse heffingen gegeven en we besteden aandacht aan de geraamde inkomsten en het beleid ten aanzien van die heffingen. Verder wordt de lokale lastendruk ten opzichte van de overige Drentse gemeenten weergegeven en kunt u informatie lezen over het kwijtscheldingsbeleid.

Actuele ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Actuele ontwikkelingen

Omschrijving (toelichting)

Voor 2024 zijn de lokale heffingen verhoogd met een inflatiecorrectie van 3,1%.  De onroerende zaakbelasting (ozb), rioolheffing,  afvalstoffenheffing, havengelden en de lijkbezorgingsrechten zijn hierop een uitzondering. Bij de ozb is naast de inflatiecorrectie een algemene verhoging van 10% toegepast.  De lijkbezorgingsrechten zijn niet verhoogd en gelijk gebleven aan 2023. De havengelden, onderdeel pleziervaart vaste ligplaatsen wordt naast de index verhoogd met 5%, onderdeel passantenligplaatsen en kampeerterrein met 15% en beroepsvaart met 5%. Voor de rioolheffing en afvalstoffenheffing is het uitgangspunt 100% kostendekkendheid.

Wet  Waardering Onroerende Zaken (WOZ)
De Waarderingskamer controleert en beoordeelt gemeenten op de uitvoering van de Wet WOZ. Veel Nederlanders waarderen en benutten de mogelijkheid om via www.woz-waardeloket.nl de WOZ-waarden van andere woningen te bekijken.  De waarderingskamer heeft een controle uitgevoerd in het jaar 2023 naar onze werkprocessen en wij hebben hierbij heeft de (maximaal te behalen) 5 sterren behouden.

Op het gebied van de WOZ heeft de staatssecretaris per 1-1-2024 een aantal concrete maatregelen ingevoerd om de rol van de No-cure-no-Pay (NCNP) bureaus in te perken, zoals:

  • Burgers krijgen de proceskosten rechtstreeks uitbetaald. Hierdoor krijgen ze een duidelijker beeld van de kosten, en hoe deze samenhangen met de lagere WOZ-waarde en OZB-aanslag.
  • De wet WOZ heeft een extra wetsartikel. Artikel 30a zorgt ervoor dat de proceskostenvergoeding lager is dan voorheen.

Vanaf 1 januari 2025 worden de proceskostenvergoedingen aangepast naar een lagere factor van 0,125, dit was 0,25. Met ingang van 1 januari 2026 wordt een vernieuwd taxatieverslag geïntroduceerd. Daarnaast komt er op termijn een verplicht informeel overlegtraject tussen gemeenten en woningeigenaren over de waarde-relevante kenmerken van de woning voordat de WOZ-waarde wordt vastgesteld.

Invordering 
Na het versturen van een aanslag begint het proces om de belastingen te innen. Hierbij besteedt de gemeente Meppel ook aandacht aan de menselijke maat bij belastingschuldigen die moeite hebben met betalen. Denk hierbij aan het eerst versturen van een kosteloze betalingsherinnering, maatwerkoplossingen (bijvoorbeeld een passende betalingsregeling)  en informatie geven over kwijtschelding van de gemeentelijke belastingen. Bovendien verwijzen we hen naar onze consulenten geldzorgen voor aanvullende ondersteuning.

Omgevingswet
Op 1 januari 2024 is de Omgevingswet (Ow) en de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen (Wkb) in werking getreden. Dit zorgt voor aanzienlijke veranderingen in de manier waarop gemeenten werken, zoals in de organisatie, de samenwerking binnen de keten, de gebruikte systemen en de (werk)processen. Om deze overgang te ondersteunen, zijn per 1-1-2024 de relevante onderdelen in de legesverordening aangepast. Door invoering van twee nieuwe wetten kan de gemeente de kosten, die gepaard gaan met de verantwoordelijkheid voor een veilige bebouwde leefomgeving, niet meer helemaal doorberekenen. We zien het jaar 2024  en 2025 als overgangsjaren en blijven de effecten van invoering monitoren. Voor een toelichting op de ontwikkelingen van de leges in 2024 wordt verwezen naar programma 8 onderdeel leges.

Overzicht belastingen en heffingen

Terug naar navigatie - Overzicht belastingen en heffingen

Omschrijving (toelichting)

Gemeenten zijn beperkt in de belastingen die ze mogen heffen. Deze zijn limitatief opgesomd in de Gemeentewet. Er wordt onderscheid gemaakt tussen gebonden en ongebonden belastingen.

Ongebonden belastingen die in Meppel worden geheven zijn:
-Onroerende zaakbelasting;
-Parkeerbelasting;
-Precariobelasting.

De opbrengsten van de ongebonden belastingen behoren tot de algemene dekkingsmiddelen en zijn vrij te besteden. 

Naast ongebonden belastingen kan een gemeente rechten heffen. Dit zijn vergoedingen voor concrete prestaties door de gemeente geleverd. De rechten die in Meppel worden geheven zijn:
-Rioolheffing;
-Afvalstoffenheffing/reinigingsrechten;
-Naheffingsaanslagen parkeren;
-Binnenhavengelden;
-Lijkbezorgingsrechten;
-Marktgelden;
-Leges.

De opbrengst van de rechten is niet vrij besteedbaar. De tarieven van rechten moeten zodanig worden vastgesteld dat de opbrengsten de kosten voor het verlenen van de diensten niet overschrijden (maximaal 100% kostendekkendheid). Naast de directe kosten worden ook de overheadkosten (de zogenaamde indirecte kosten) meegenomen in de bepaling van het tarief.

Naast deze belastingen hebben wij nog een bestemmingsheffing op onroerende zaken in het centrum, de  Bedrijveninvesteringszone (BIZ).  De opbrengst van deze heffing keren wij uit als subsidie aan de Stichting BIZ Centrum Meppel.  De  bijdrage wordt ingezet voor het op peil houden van het goede ondernemersklimaat in de binnenstad. 

Onroerende zaakbelasting(OZB)

Terug naar navigatie - Onroerende zaakbelasting(OZB)

Omschrijving (toelichting)

De OZB zijn veruit de belangrijkste gemeentelijke belastingen. Er zijn drie belastingsoorten, namelijk:
1 een belasting geheven van eigenaren van woningen;
2 een belasting geheven van eigenaren van niet-woningen;
3 een belasting geheven van gebruikers van niet-woningen.

De OZB is voor 2024 naast de index (3,1%) extra verhoogd met 10%. Verder is rekening gehouden met de autonome stijging als gevolg van verbouw/nieuwbouw.

De heffingsgrondslag van de OZB is gebaseerd op de waarde zoals vastgesteld in het kader van de Wet waardering onroerende zaken (wet WOZ). Het OZB bedrag wordt berekend op basis van een percentage (het tarief) van de WOZ waarde. In de opbrengst OZB is een opslag meegenomen voor het Ondernemersfonds. Dit fonds is van en voor alle ondernemers in onze gemeente. 

De tarieven OZB voor het belastingjaar 2024 worden bepaald door de geraamde opbrengst OZB 2024 te relateren aan de totaal geraamde WOZ-waarden naar de peildatum 1 januari 2023. Het te betalen OZB-bedrag is een percentage (het tarief) van de WOZ-waarde.

Parkeerbelasting

Terug naar navigatie - Parkeerbelasting

In de gemeente Meppel worden de parkeertarieven gebruikt om de kosten voor parkeervoorzieningen te dekken en om het parkeren binnen de gemeente te reguleren. Meppel heft parkeergelden bij parkeermeters en -automaten en via parkeervergunningen.

Bij parkeergarage Keyserstroom, parkeergarage Kromme Elleboog en parkeerterrein Stadhuis worden parkeergelden achteraf geïnd. 

De tabel hieronder laat zien wat de tarieven zijn van onze gemeente en in relatie tot omliggende gemeenten voor 2023 en 2024.

Tarieven per uur Meppel Hoogeveen Zwolle
2023 2024 2023 2024 2023 2024
Centrum (zone 1) 1,95 2,05 1,85 1,90 3,30 3,30
Buitenring (zone 2) 1,60 1,70 nvt nvt 2,20 2,20
zone 3 0,95 1,05 nvt nvt 1,30 1,30
Tijden betaald parkeren ma t/m za 9:00-18:00, vrij 18:00-21:00 uur ma t/m za 9:00-18:00, vrij 18:00-21:00 uur ma t/m za 9:00-23:00 uur, zo 13:00-17:00 uur

Precariobelasting

Terug naar navigatie - Precariobelasting

Omschrijving (toelichting)

Precariobelasting is een belasting voor personen of bedrijven die voorwerpen hebben op, onder of boven openbare gemeentegrond die bestemd is voor de openbare dienst. Openbare gemeentegrond is grond waarvan de gemeente eigenaar is, die bestemd is voor algemeen gebruik en waarbij iedereen belang kan hebben. Denk hierbij aan de openbare weg, de stoep, plantsoenen, parken en gemeentelijk water. Voor terrassen en vaste standplaatsen wordt bijvoorbeeld precariobelasting geheven.

Rioolheffing

Terug naar navigatie - Rioolheffing

Rioolheffing wordt opgelegd aan de gebruikers van een perceel waar direct of indirect water op het riool wordt afgevoerd. Er wordt een vast bedrag aan rioolheffing in rekening gebracht, onafhankelijk van de hoeveelheid geloosd water. Het tarief rioolheffing bedraagt in 2024 € 183 per aansluiting. De kosten voor het beheren en in stand houden van het rioolstelsel worden uit de opbrengst rioolheffing betaald.

Als het dekkingspercentage hoger is dan 100% wordt de meeropbrengst in de egalisatievoorziening gestort. Na verwerking van de mutatie over 2024 bedraagt het saldo van de voorziening per 31 december 2024 bijna € 2,6 miljoen. 

Berekening van kostendekkendheid Rioolheffing
Taakveld 7.2 Riolering, Product 64 Riolering Begroting Werkelijk
Kosten, incl. (omslag) rente 2.306.200 2.193.900
Inkomsten, excl. heffingen 0 0
Netto kosten taakveld 2.306.200 2.193.900
Toe te rekenen kosten
Taakveld 2.1 Verkeer en vervoer, activiteit straatreiniging 163.000 130.000
Taakveld 5.7 Openbaar groen en recreatie, activiteit leggers schouw en waterlossing 92.800 94.700
Taakveld 0.4 Overhead incl. (omslag) rente 117.000 92.900
Taakveld 6.3 Inkomensregelingen, activiteit kwijtschelding 150.000 125.100
BTW 320.600 369.600
Totale kosten 3.149.600 3.006.200
Opbrengst rioolheffing -3.124.700 -3.191.600
Dekkingspercentage 99% 106%
Mutatie op de voorziening -24.900 185.400

Reinigingsheffingen

Terug naar navigatie - Reinigingsheffingen

Afvalstoffenheffing wordt geheven bij alle huishoudens. De gemeente heeft de plicht de huishoudelijke afvalstoffen in te zamelen.  Afvalstoffenheffing is verschuldigd vanaf het moment dat een woning in gebruik is genomen. Het maakt daarbij niet uit of mensen wel of geen afval aanbieden. Het tarief afvalstoffenheffing voor 2024 bedraagt € 218. 

Reinigingsrecht wordt geheven voor de afvoer van bedrijfsafval en mag alleen in rekening worden gebracht als ook daadwerkelijk een dienst wordt geleverd.

De kosten voor het inzamelen, afvoeren en storten van afval worden uit de opbrengst van de afvalstoffenheffing betaald. Als het dekkingspercentage hoger is dan 100% wordt de meeropbrengst in de egalisatievoorziening gestort. Na verwerking van de mutatie over 2024 bedraagt het saldo van de voorziening op 31 december 2024 € 329.500.

Berekening van kostendekkendheid Reinigingsheffingen
Taakveld 7.3 Afval, Product 55 Afvalinzameling Begroting Werkelijk
Kosten, incl. (omslag) rente 3.470.600 3.170.100
Inkomsten, excl. heffingen -930.100 -689.100
Netto kosten taakveld 2.540.500 2.481.000
Toe te rekenen kosten
Taakveld 2.1 Verkeer en vervoer, activiteit straatreiniging 181.300 143.600
Taakveld 0.4 Overhead incl. (omslag) rente 323.300 387.300
Taakveld 6.3 Inkomensregelingen, activiteit kwijtschelding 169.600 149.000
BTW 401.500 451.700
Totale kosten 3.616.200 3.612.600
Opbrengst heffingen -3.570.100 -3.548.300
Dekkingspercentage 99% 98%
Mutatie op de voorziening -46.100 -64.300

Naheffingsaanslag parkeren

Terug naar navigatie - Naheffingsaanslag parkeren

Een naheffingsaanslag parkeerbelastingen leggen we op als een auto op een terrein met een betaalautomaat of bij een parkeermeter staat waarvoor niet is betaald of wanneer de parkeertijd voorbij is. 

Berekening van kostendekkendheid Naheffingsaanslagen parkeren
Taakveld 2.2 Parkeren, Product 65 Parkeren Begroting Werkelijk
Kosten, incl. (omslag) rente 193.284 182.278
Inkomsten, excl. Heffingen 0 0
Netto kosten taakveld 193.284 182.278
Toe te rekenen kosten
Taakveld 0.4 Overhead incl. (omslag) rente 51.732 61.963
Totale kosten 245.016 244.241
Opbrengst heffingen -50.000 -27.856
Dekkingspercentage 20% 11%

Havengelden

Terug naar navigatie - Havengelden

Onder de naam ‘havengelden’ wordt een recht geheven voor het gebruik van de haven met een vaartuig. De kosten van door de gemeente verstrekte diensten in de haven dekken we deels uit de opbrengst havengeld. Hierbij maken we onderscheid in beroepsvaart en pleziervaart. De  havengelden voor vaste ligplaatsen wordt bij de pleziervaart naast de index verhoogd met 5%. De  passantenligplaatsen en kampeerterrein met 15% en de beroepsvaart met 5%. 

Berekening van kostendekkendheid Binnenhavengelden - Beroepsvaart
Taakveld 2.4 Economische havens en waterwegen, Product 62 Water, activiteit beroepsvaart Begroting Werkelijk
Kosten, incl. (omslag) rente 213.224 189.520
Inkomsten, excl. heffingen 0 0
Netto kosten taakveld 213.224 189.520
Toe te rekenen kosten
Taakveld 2.1 verkeer en vervoer, product 60 activiteit onderhoud civiele kunstwerken 210.851 211.495
Taakveld 2.4 economische havens en waterwegen, activiteit beheer en onderhoud watergangen (25%) 10.826 8.563
Taakveld 2.4 economische havens en waterwegen, activiteit onderhoud havenvoorzieningen (80%) 101.410 94.461
Taakveld 2.4 economische havens en waterwegen, activiteit brugwachterlocaties (80%) 37.134 11.693
Taakveld 2.4 economische havens en waterwegen, activiteit havenkantoor (67%) 28.083 33.309
Taakveld 0.4 Overhead incl. (omslag) rente 12.933 15.491
Totale kosten 614.461 564.533
Opbrengst heffingen -254.792 -277.651
Dekkingspercentage 41% 49%
Berekening van kostendekkendheid Binnenhavengelden - Pleziervaart
Taakveld 2.3 Recreatieve havens, Product 62 Water, activiteit pleziervaart Begroting Werkelijk
Kosten, incl. (omslag) rente 95.992 71.275
Inkomsten, excl. heffingen 0 0
Netto kosten taakveld 95.992 71.275
Toe te rekenen kosten
Taakveld 2.1 verkeer en vervoer, product 60 activiteit onderhoud civiele kunstwerken 153.351 153.996
Taakveld 2.4 economische havens en waterwegen, activiteit beheer en onderhoud watergangen (25%) 10.826 8.563
Taakveld 2.4 economische havens en waterwegen, activiteit onderhoud havenvoorzieningen (20%) 25.353 23.615
Taakveld 2.4 economische havens en waterwegen, activiteit brugwachterlocaties (20%) 9.283 2.923
Taakveld 2.4 economische havens en waterwegen, activiteit havenkantoor (33%) 13.832 16.406
Taakveld 0.4 Overhead incl. (omslag) rente 12.933 15.491
Totale kosten 321.570 292.270
Opbrengst heffingen -186.184 -158.562
Dekkingspercentage 58% 54%

Leges

Terug naar navigatie - Leges

Leges is de aanduiding voor rechten die worden geheven voor het genot van verstrekte diensten. In de legesverordening zijn bepalingen opgenomen over de activiteiten waarvoor de gemeente leges in rekening brengt. Verder staan daarin de tarieven en de grondslagen bij het heffen van de leges. De legesverordening is onderverdeeld in drie hoofdstukken (zie tabel).

Legestarieven mogen op begrotingsbasis niet meer dan kostendekkend zijn. De kostendekkendheid mag  voor het totaal van de onderdelen niet meer dan 100% zijn.  Er is kruissubsidiering tussen diensten mogelijk. De gemeente kan een minder dan kostendekkend tarief voor de ene dienst compenseren met een meer dan kostendekkend tarief voor een andere dienst. De Dienstenrichtlijn verbiedt kruissubsidiëring tussen (clusters van) diensten die niet sterk met elkaar samenhangen. Dit betekent in de praktijk dat alle activiteiten uit hoofdstuk 3 van de verordening op zichzelf kostendekkend moeten zijn.

Het verschil in dekkingspercentage tussen begroting en werkelijkheid wordt verklaard door:
Hoofdstuk 1: de werkelijke opbrengst leges voor rijbewijzen is hoger dan begroot. Dit als gevolg van meer aanvragen. 
Hoofdstuk 2: het begrote dekkingspercentage van 138,3% is gebaseerd op de oorspronkelijk geraamde opbrengst leges omgevingsvergunningen van € 838.000. Deze raming is tussentijds (via financiële rapportage) al bijgesteld naar € 938.000. In het najaar 2024 zijn meerdere (niet voorziene) ontwikkelingen geweest die impact geven op de legesopbrengsten. De totale legesopbrengsten komen daarmee uit op € 2.268.000.  (zie ook toelichting onder programma 8)
Hoofdstuk 3: Lagere opbrengsten PV/bijzondere wetten zijn lager als gevolg van minder aanvragen. 

Leges recapitulatie Hoofdstuk 1,2 en 3
Totaal Werkelijke lasten Werkelijke baten Werkelijke dekking Begrote dekking
Kostendekking Hoofdstuk 1 Algemene dienstverlening 744.890 825.083 110,8% 92,8%
Kostendekking Hoofdstuk 2 Dienstverlening en besluiten in het kader van de omgevingswet 1.640.326 2.268.089 138,3% 63,0%
Kostendekking Hoofdstuk 3 Dienstverlening vallend onder de dienstenrichtlijn en niet vallend onder hoofdstuk 2 76.271 16.792 22,0% 34,4%
Kostendekking totale tarieventabel 2.461.487 3.109.964 126,3% 71,5%

Lijkbezorgingsrechten

Terug naar navigatie - Lijkbezorgingsrechten

Lijkbezorgingsrechten heffen we voor het gebruik van de begraafplaats en voor diensten die de gemeente levert die verband houden met een begrafenis of de begraafplaats. Met de opbrengst onderhouden we de begraafplaats. 

Berekening van kostendekkendheid Lijkbezorgingsrechten
Taakveld 7.5 Begraafplaatsen en crematoria, Product 30 Begraafplaatsen Begroting Werkelijk
Kosten, incl. (omslag) rente 431.757 469.297
Inkomsten, excl. heffingen -5.700 -6.988
Netto kosten taakveld 426.057 462.309
Toe te rekenen kosten
Taakveld 0.4 Overhead incl. (omslag) rente 47.313 77.454
Totale kosten 473.370 515.119
Opbrengst heffingen -280.000 -240.559
Dekkingspercentage 59% 47%

Marktgelden

Terug naar navigatie - Marktgelden

Marktgeld wordt geheven voor het hebben van een standplaats op de markt.

Berekening van kostendekkendheid Marktgelden
Taakveld 3.3 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen, Product 35 Bijzondere wetgeving, activiteit markten Begroting Werkelijk
Kosten, incl. (omslag) rente 80.078 60.645
Inkomsten, excl. heffingen 0 0
Netto kosten taakveld 80.078 83.210
Toe te rekenen kosten
Taakveld 0.4 Overhead incl. (omslag) rente 12.933 15.491
Totale kosten 93.011 93.772
Opbrengst heffingen -23.000 -21.087
Dekkingspercentage 25% 25%

Opbrengsten van alle heffingen

Terug naar navigatie - Opbrengsten van alle heffingen

In de tabel zijn de gerealiseerde opbrengsten voor 2023 vergeleken met de geraamde opbrengsten en de werkelijke opbrengsten 2024.

Heffingsoort Realisatie 2023 Begroting 2024 Begroting 2024 Realisatie 2024
Bedragen x € 1.000 Primitief (na wijziging)
OZB gebruikers niet-woningen 2.013 2.234 2.234 2.394
OZB eigenaren niet-woningen 2.997 3.512 5.683 5.680
OZB eigenaren woningen 4.899 5.683 3.512 3.549
Onroerende zaakbelasting 9.909 11.429 11.429 11.623
Afvalstoffenheffing/reinigingsrecht 3.375 3.570 3.570 3.548
Rioolheffing 3.022 3.125 3.125 3.192
Parkeerbelasting 1.493 1.538 1.538 1.646
Precariobelasting 60 65 65 64
Lijkbezorgingsrechten 241 223 223 236
Leges omgevingsvergunning 1.322 879 879 2.268
Leges burgerzaken 479 642 642 825
Leges europese dienstenrichtlijn 15 26 26 17
Leges totaal 1.815 1.547 1.547 3.110
Marktgelden 24 23 23 21
Havengeld beroepsvaart 208 255 255 278
Havengeld pleziervaart 156 186 186 159
Liggelden 14 7 7 15
378 448 407 451
Totaal 20.317 21.968 21.927 23.891

Kwijtschelding

Terug naar navigatie - Kwijtschelding

De gemeente heeft op basis van de wet de keuze gemaakt om voor een aantal belastingen volledige of gedeeltelijke kwijtschelding te verlenen wanneer iemand een belastingaanslag (deels) niet kan betalen. Dat is geregeld in de belastingverordeningen. Het beleid hiervoor is vastgelegd in de Leidraad Invordering, waarbij de criteria zijn afgeleid van de landelijke regelgeving. 

Bij de behandeling van een kwijtscheldingsverzoek toetsen we het inkomen en vermogen. De normen voor kwijtschelding zijn landelijk vastgesteld. Als iemand geen betalingscapaciteit of vermogen heeft, dan kunnen we afvalstoffen- en rioolheffing kwijtschelden. Soms schelden we ook onroerendezaakbelasting kwijt. 

Bij de bepaling van kwijtschelding houden we rekening met een kwijtscheldingsnorm van 100% voor de kosten van levensonderhoud. De keuze maakten we bewust om geen lager percentage (90% of 95%) toe te passen zodat we de ruimst mogelijke kwijtschelding kunnen verlenen. Ook ondernemers die een zelfstandig bedrijf of beroep uitoefenen, kunnen voor hun privébelastingen in aanmerking komen voor kwijtschelding.

Belastingschuldigen die in het voorgaande jaar kwijtschelding hebben ontvangen, toetsen we automatisch voor het komende belastingjaar. Als hun situatie op het gebied van bijvoorbeeld vermogen en inkomen ongewijzigd is gebleven, verlenen we automatisch kwijtschelding. Deze groep hoeft dus geen nieuw verzoek in te dienen. De gemeente neemt hierin een proactieve rol door, met toestemming van de belastingplichtigen, gegevens te laten toetsen bij het Inlichtingenbureau. Het Inlichtingenbureau, opgericht in 2001 door het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) en de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG), maakt de uitwisseling van (persoons)gegevens tussen gemeenten en overheidsinstanties eenvoudiger.

In onderstaande tabel staan de bedragen die in 2023 en 2024 met kwijtschelding zijn gemoeid.

Kwijtschelding Realisatie 2023 Begroting 2024 Realisatie 2024
Bedragen x € 1.000
Afvalstoffenheffing 156 170 149
Rioolheffing 130 150 125
Totaal 286 320 274

Lokale lastendruk

Terug naar navigatie - Lokale lastendruk

In de volgende tabel geven we een overzicht van de woonlasten van alle Drentse en naburige gemeenten voor 2024. Meppel staat op nummer 4 in het rijtje van voordelige gemeenten in Drenthe en de directe omgeving van Meppel. Een aantal Drentse gemeenten kent tariefdifferentiatie voor afvalstoffenheffing en/of rioolheffing.

 

Deze woonlasten komen uit de Atlas van Coelo. Dit is het kennisinstituut op het gebied van lokale en regionale lasten.

Woonlastendruk
Gemeente OZB Afvalstoffenheffing Rioolheffing Totale woonlasten
Mph Mph
Steenwijkerland 294 257 208 759
Tynaarlo 381 222 189 792
AA en Hunze 370 265 165 800
Meppel 421 218 183 822
Midden-Drenthe 367 239 239 845
De Wolden 391 241 236 868
Staphorst 416 255 208 879
Hoogeveen 477 287 159 923
Emmen 414 284 236 934
Assen 493 267 179 939
Westerveld 421 302 220 943
Noordenveld 397 281 298 976
Coevorden 483 324 229 1.036
Borger-Odoorn 543 238 265 1.046
Bron: www.coelo.nl
Mph = Meerpersoonshuishouden (2 personen of meer)
Note: Borger-Odoorn, de Wolden, Emmen en Steenwijkerland hebben Diftar

Gemiddelde lastendruk Meppel

Terug naar navigatie - Gemiddelde lastendruk Meppel

In het onderstaand overzicht zetten we de ontwikkeling van de gemiddelde lokale lastendruk in Meppel in de jaren 2021 tot en met 2024 op een rij.

Deze woonlasten zijn afkomstig uit het atlas van Coelo. Dit is kennisinstituut op het gebied van lokale en regionale lasten. Zij zijn vanaf het jaar 2022 overgegaan op een andere rekenmethodiek voor de gemiddelde WOZ-waarde. Tot en met 2021 ging Coelo bij de berekening van de gemiddelde WOZ-waarde uit van de koop- en huurwoningen samen. Vanaf 2022 gaan ze bij de berekening uit van de gemiddelde WOZ-waarde van alleen de koopwoningen. Hierdoor zit er een groot verschil in de gemiddelde waarde woning.

2021 2022 2023 2024
Gemiddelde waarde woning 228.000 307.000 361.000 369.000
Woonlasten
Ozb woningen 292 366 372 421
Afvalstoffenheffing 209 212 212 218
Rioolheffing 174 174 177 183
Totaal woonlasten 675 752 761 822