Omschrijving (toelichting)
Toelichting
Product 10 – Samenkracht en burgerparticipatie
Visie sociale basis
In 2024 is gestart met het project 'Doorontwikkeling Sociale Basis', waarin de visie sociale basis wordt vormgegeven. Aan de hand daarvan maken we overzichtelijk wat er op dit moment al wordt gedaan binnen de sociale basis en beantwoorden we de vraag of dit de juiste dingen zijn of waar we de sociale basis in moeten versterken. Dit project loopt door in 2025, de verwachting is dat de visie in Q2 2025 wordt opgeleverd en vervolgens ingezet wordt op een implementatieplan. Daarom is voorgesteld het restantbudget van € 118.000 over te hevelen naar 2025.
Subsidie Stichting Welzijn Mensenwerk (WMW)
Na een bezwaarschriftenprocedure op het besluit van de subsidieverlening 2024 is WMW met aanvullende informatie gekomen. Het eerdere besluit op de aangevraagde aanvullende subsidie is vervolgens heroverwogen. Er heeft alsnog een aanvullende subsidiebetaling plaatsgevonden aan WMW van € 80.000.
Opvang vluchtelingen Oekraïne
Het voordelig resultaat wordt grotendeels veroorzaakt door een hogere vergoeding van het rijk omdat we dit jaar de capaciteit met 100 bedden uitgebreid hebben. Daarnaast was de energieafrekening over de afgelopen jaren aanzienlijk lager dan geraamd.
Overige verschillen
Dit betreft een optelling van meerdere positieve afwijkingen kleiner dan € 50.000. Het bevat onder andere voordelen op inburgering en (crisis)noodopvang. Daarnaast is voor een aantal kosten dekking gevonden uit de Brede Spuk Sociaal domein (GALA), waardoor een voordeel ontstaat.
Product 11 – Eigen kracht en individuele ondersteuning
Verbetering dienstverlening (POK)
De middelen Parlementaire Ondervragingscommissie Kinderopvangtoeslagen (POK) ontvangen we vanuit het Rijk vanaf 2022 tot en met 2027. Deze zijn bedoeld voor verbetering van de dienstverlening aan inwoners in een kwetsbare positie. In dat kader is ingezet op digitalisering. Zo is een koppeling gelegd tussen het cliëntvolgsysteem en het zaaksysteem. Ook zijn bijvoorbeeld de maandelijkse rechtmatigheidsformulieren gedigitaliseerd, waardoor dit proces nu eenvoudiger is geworden voor onze inwoners. Met beide digitale ontwikkelingen zijn, anders dan verwacht, geen kosten gemoeid geweest. Daarnaast is een deel van de POK-middelen gereserveerd om uitvoering te kunnen geven aan de wet Aanpak meervoudige problematiek sociaal domein (Wams). Het wetsvoorstel is momenteel (nog steeds) controversieel verklaard en daarmee uitgesteld.
Brede Ondersteuning Kinderopvangtoeslagenaffaire
Voor de uitvoeringskosten van de hersteloperatie kinderopvangtoeslag ontvangt de gemeente een vergoeding op basis van normbedragen. Deze normbedragen zijn in 2024 hoger dan de werkelijke kosten.
Product 12 – Inkomensregelingen
Definitieve beschikking BUIG
De definitieve beschikking gebundelde uitkering (BUIG) is € 929.000 hoger dan de nadere voorlopige beschikking. Het landelijke macrobudget is hoger door loon- en prijsontwikkelingen.
Uitkeringen IOAW/IOAZ
De onderschrijding op de IOAW en IOAZ wordt veroorzaakt door een lager aantal uitkeringen dan waar rekening mee is gehouden in de begroting. Het gemiddeld uitkeringsbedrag is nagenoeg gelijk aan het verwachte bedrag per uitkering.
Loonkostensubsidie
In de financiële tussenrapportage is al aangekondigd dat we een overschrijding verwachten op de loonkostensubsidie en dat we deze op konden vangen met het overschot op de energietoeslag. De groep die aan het werk gaat met loonkostensubsidie wordt steeds groter. Hier tegenover staat ook een bijdrage van het rijk via de BUIG.
Energietoeslag
Op de energietoeslag is een overschot ontstaan. Het aantal huishoudens waar het rijk in de compensatie rekening mee heeft gehouden is bereikt. De energietoeslag is uitbetaald in twee delen. Niet alle huishoudens hadden recht op het volledige bedrag door gewijzigde omstandigheden. Ook zijn er minder aanvragen bijzondere bijstand ontvangen dan verwacht.
Armoederegelingen
In 2024 is minder beroep gedaan op armoederegelingen dan begroot. In 2024 is het uitvoeringsplan armoede en schulden 2024-2027 vastgesteld. Hierin is onder andere een verhoging van de normen voor het Fonds Deelname Maatschappelijke Activiteiten (FDMA) per 1 januari 2025 opgenomen. Dit kan naar verwachting worden opgevangen binnen het bestaande budget.
Product 13 – Begeleide participatie
Beschut werk
Naast een groter wordende doelgroep (zoals aangegeven in de financiële tussenrapportage 2024) zijn de kosten ook gestegen door een verhoging van de begeleidingskosten per dienstverband. Deze zijn in de loop van het jaar gewijzigd en nog deels met terugwerkende kracht gecorrigeerd. De verhoging van de vergoeding van het rijk die hier tegenover staat heeft via de meicirculaire plaatsgevonden.
Product 14 – Arbeidsparticipatie
Re-integratie/Leer Werk Centrum
We zien voor inwoners die langdurig een uitkering ontvangen steeds vaker mogelijkheden voor een traject richting werk. Dit houdt verband met de stijgende krapte op de arbeidsmarkt en de veranderende vraag van werkgevers. Het laatste kwartaal 2024 zijn we succesvol geweest in het vormen van een aantal extra groepen die worden getraind op het Leer Werk Centrum. Daarnaast zijn er ook op basis van individueel maatwerk meer trajecten aangeboden om inwoners voor te bereiden op de arbeidsmarkt.
Product 16 - Maatwerkdienstverlening 18+
Eigen bijdrage CAK
De geïnde eigen bijdrage is € 54.000 hoger dan begroot. Dit houdt verband met de toenemende doelgroep in de Wmo.
Product 17 – Maatwerkdienstverlening 18-
Jeugdhulp
Zie ook product 19. Per saldo is het tekort op Jeugdhulp € 50.000. Met totale uitgaven van bijna € 13 miljoen komen we daarmee nagenoeg op het begrote bedrag uit. Ondanks stijgende prijzen zijn de totale uitgaven in 2024 door een lager cliëntenaantal maar licht gestegen ten opzichte van 2023.
Hervormingsagenda Jeugd
In het 4e kwartaal 2024 zijn we van start gegaan met de Meppeler ontwikkelagenda jeugdhulp. Hiervoor is een incidenteel budget beschikbaar gesteld van € 100.000. In 2025 gaan we verder met de uitvoering en verwachten we de kosten (voor onder andere het organiseren van bijeenkomsten en het inhuren van externe expertise). Daarom is voorgesteld het budget over te hevelen naar 2025.
Product 18 – Geëscaleerde zorg 18+
Beschermd wonen
Op basis van de voorlopige afrekening Beschermd Wonen (BW) ontvangt gemeente Meppel circa € 1,2 miljoen meer van centrumgemeente Assen dan was begroot. De verwachting was dat het cliëntenaantal wat toe zou nemen doordat er weer een beperking op de instroom van de Wet langdurige zorg (Wlz) is doorgevoerd. De totale kosten zijn echter nagenoeg gelijk aan 2023. Daarnaast is de integratie uitkering die Assen ontvangt is hoger dan 2023. Hierdoor is het overschot toegenomen.
Product 19 – Geëscaleerde zorg 18-
Jeugdhulp
Zie product 17.
Product 20 – Volksgezondheid
Gemeentelijke gezondheidsdienst (GGD)
Over 2023 is een afrekening ontvangen op basis van een positief resultaat van de GGD. Een deel van de gemeentelijke bijdrage is terug ontvangen.