-
Blz. 1
Jaarstukken 2024
-
Blz. 2
Programma's
-
Blz. 3
Inleiding
-
Blz. 4
Inleiding
-
Blz. 5
Beleidsjaar samengevat
-
Blz. 6
Beleidsontwikkelingen
-
Blz. 7
Beleidsontwikkelingen
-
Blz. 8
Financiën op hoofdlijnen
-
Blz. 9
Financiën
-
Blz. 10
Analyse per programma
-
Blz. 11
Toelichting financiële afwijkingen
-
Blz. 12
Financiële positie
-
Blz. 13
Investeringen
-
Blz. 14
Programma 1: Bestuur
-
Blz. 15
Wat valt onder dit programma?
-
Blz. 16
Algemeen
-
Blz. 17
Bezwaarschriften 2024
-
Blz. 18
Klachten 2024
-
Blz. 19
Bestuursorganen en Bestuursondersteuning (griffie)
-
Blz. 20
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 21
Als het kan en lukt, doen we ons werk lokaal, regionaal, nationaal en internationaal.
-
Blz. 22
Samenwerken rond vraagstukken van economie, arbeidsmarkt en ruimtelijke ontwikkeling in Regio Zwolle. Denk aan Port of Zwolle, de Human Capital Agenda en de verbeteringen op het spoor.
-
Blz. 23
We gaan samenwerken met de Provincie op het gebied van de ontwikkelingen op Noord IV.
-
Blz. 24
We zetten actief in op lobby en public affairs en het versterken van verschillende focuspunten.
-
Blz. 25
We werken samen op het gebied van energie, klimaat en circulariteit binnen de Regionale Energie Strategie Drenthe.
-
Blz. 26
Het bieden van goede ondersteuning aan de gemeenteraad, zodat zij hun volksvertegenwoordigende, kaderstellende en controlerende rol goed kunnen invullen. De gemeenteraad staat daarnaast in verbinding met de Meppeler samenleving en de regio.
-
Blz. 27
Onderzoek en ondersteuning ter verbetering van het contact tussen de gemeenteraad en de Meppeler samenleving.
-
Blz. 28
Adviezen inwinnen van de Rekenkamer en de accountant.
-
Blz. 29
Om onze samenleving optimaal te kunnen bedienen, gaan we in 2023 van start met de realisatie van een organisatiebreed participatiebeleid.
-
Blz. 30
We implementeren het participatiebeleid van de gemeente Meppel en blijven werken aan de ontwikkeling ervan.
-
Blz. 31
We stimuleren en ondersteunen (burger)initiatieven.
-
Blz. 32
Wat mag het kosten?
-
Blz. 33
Analyse financiële afwijkingen
-
Blz. 34
Toelichting
-
Blz. 35
Programma 2: Openbare orde en veiligheid
-
Blz. 36
Wat valt onder dit programma?
-
Blz. 37
Algemeen
-
Blz. 38
Integrale openbare orde en veiligheid, Brandweerzorg en Diverse bijzondere wetten
-
Blz. 39
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 40
De meldingsbereidheid en informatiepositie vergroten en versterken.
-
Blz. 41
Wij ontwikkelen een communicatieplan.
-
Blz. 42
Wij brengen onze meldingskanalen onder de aandacht, dit zijn verschillende kanalen
-
Blz. 43
Wij zorgen voor bewustwording en zoeken de verbinding met burgers, ondernemers en professionals.
-
Blz. 44
Het veiligheidsgevoel bij de burger tenminste handhaven op het huidige niveau. De bewustwording bij de burger vergroten zodat zij zelf een bijdrage kunnen leveren aan hun (gevoel van) veiligheid.
-
Blz. 45
Met behulp van voorlichting creëren wij meer bewustwording en awareness ter bevordering van het veiligheidsgevoel.
-
Blz. 46
In 2024 gaan we verder met de taken die we in 2022 en 2023 gestart zijn rondom het nieuwe Integraal Veiligheidsplan (IVP) en gaan we aan de slag met de activiteiten van het uitvoeringsplan die behoren bij het IVP.
-
Blz. 47
We zetten ons in 2024 in op een groot aantal ‘reguliere’ aandachtsvelden binnen het domein openbare orde & veiligheid. Ook zetten we, daar waar mogelijk en/of noodzakelijk, de bestuurlijke instrumenten in.
-
Blz. 48
We zetten in op lokale cyberweerbaarheid, om beter te kunnen anticiperen op cybercriminaliteit gericht op de overheid, burgers en ondernemers.
-
Blz. 49
We zetten in op het tegengaan van polarisatie, radicalisering en extremisme. De gemeente heeft de regie op de aanpak en is verantwoordelijk voor de preventieve aanpak op radicalisering.
-
Blz. 50
We actualiseren een aantal bestuurlijke instrumenten, zodat we deze zo effectief en adequaat mogelijk kunnen inzetten.
-
Blz. 51
Rampenbestrijding vindt goed voorbereid en adequaat plaats.
-
Blz. 52
Oefenen van het Regionaal Crisisplan Drenthe
-
Blz. 53
Interne crisisorganisatie actueel houden
-
Blz. 54
Middels het accounthouderschap van de VRD houden we nauw verbinding met de VRD. In de paragraaf ‘verbonden partijen’ staat hier meer over vermeld.
-
Blz. 55
We willen een integrale, samenwerkende, verbindende organisatie zijn
-
Blz. 56
Wij initiëren een integrale informatie tafel met projecten en casuïstiek
-
Blz. 57
We werken integraal onze projecten uit en voeren deze uit.
-
Blz. 58
We zoeken verbindingen met diverse regionale en landelijke partijen voor een integrale, samenhangende aanpak.
-
Blz. 59
Wij gaan/zijn onderdeel van integrale samenwerking(en).
-
Blz. 60
Beleidsindicatoren
-
Blz. 61
Wat mag het kosten?
-
Blz. 62
Analyse financiële afwijkingen
-
Blz. 63
Programma 3: Sociaal domein
-
Blz. 64
Wat valt onder dit programma?
-
Blz. 65
Algemeen
-
Blz. 66
Samenkracht en burgerparticipatie
-
Blz. 67
Algemeen
-
Blz. 68
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 69
We willen dat alle inwoners zich betrokken voelen bij hun wijk of dorp en de verantwoordelijkheid nemen voor het welzijn ervan.
-
Blz. 70
WDW is bezig met een doorontwikkeling waarbij we bezig zijn met het opstellen van het programma. Er wordt aan de details gewerkt. In 2024 moet het programma gaan lopen.
-
Blz. 71
We willen de positie van mantelzorgers verstevigen zodat zij langer thuis kunnen blijven zorgen voor hun naasten
-
Blz. 72
Aandacht voor mantelzorgers
-
Blz. 73
Van oudsher is Meppel een levendige stad met vitale inwoners die oog hebben voor elkaar. Dit willen we als gemeente graag behouden en stimuleren.
-
Blz. 74
Vrijwilligers en preventie
-
Blz. 75
Onze algemene voorzieningen willen we op niveau houden en waar mogelijk uitbreiden.
-
Blz. 76
Thuisnabije activiteiten
-
Blz. 77
Eigen kracht en individuele ondersteuning
-
Blz. 78
Algemeen
-
Blz. 79
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 80
Binnen de gemeente Meppel willen we dat iedereen kan meedoen in de samenleving.
-
Blz. 81
Dementievriendelijke samenleving
-
Blz. 82
Goed oud worden in Nijeveen
-
Blz. 83
Valpreventie
-
Blz. 84
Wij willen dat bij alle inwoners bekend is dat zij recht hebben op onafhankelijke cliëntondersteuning en dat ze hierbij keuzevrijheid ervaren.
-
Blz. 85
Netwerk OCO
-
Blz. 86
Inkomensregelingen
-
Blz. 87
Algemeen
-
Blz. 88
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 89
Het bieden van passende inkomensondersteuning.
-
Blz. 90
Inwoners maken gebruik van de regelingen waar zij recht op hebben. We blijven inzetten op communicatie en toegankelijkheid. Inwoners met (problematische) schulden krijgen de hulp die zij nodig hebben.
-
Blz. 91
Begeleide participatie
-
Blz. 92
Algemeen
-
Blz. 93
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 94
Wij vinden het belangrijk dat iedereen kan meedoen en een rol heeft in onze Meppeler samenleving.
-
Blz. 95
Aanbod kandidaat-fitte werkgevers
-
Blz. 96
Arbeidsparticipatie
-
Blz. 97
Algemeen
-
Blz. 98
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 99
Vergroten van de arbeidsmarktkansen voor onze inwoners met een beperking.
-
Blz. 100
We geven een impuls aan de arbeidstoeleiding voor mensen met GGZ-problematiek.
-
Blz. 101
Maatwerkvoorziening Wmo
-
Blz. 102
Algemeen
-
Blz. 103
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 104
Samen met de aanvrager en eventueel een (zorg)professional op zoek gaan naar wat nodig is om zo zelfstandig mogelijk te leven.
-
Blz. 105
Samenwerking
-
Blz. 106
Maatwerkdienstverlening 18+
-
Blz. 107
Algemeen
-
Blz. 108
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 109
Als het gaat om schuldhulpverlening richten wij ons op preventie, vroeg signalering en het voorkomen van terugval.
-
Blz. 110
Monitoren en bijsturen
-
Blz. 111
Zelfredzaamheid is de norm.
-
Blz. 112
Voorkomen anti-revalidering
-
Blz. 113
Maatwerkdienstverlening 18-
-
Blz. 114
Algemeen
-
Blz. 115
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 116
Een soepele overgang 18 min/18 plus
-
Blz. 117
Tijdige samenwerking
-
Blz. 118
We willen alle kinderen in onze gemeente de kans geven zich zo optimaal mogelijk te ontwikkelen.
-
Blz. 119
De omslag maken
-
Blz. 120
Geëscaleerde zorg 18+
-
Blz. 121
Algemeen
-
Blz. 122
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 123
Binnen onze gemeente willen we iedereen de kans geven de regie over zijn of haar leven te nemen.
-
Blz. 124
Aanpak huiselijk geweld en kindermishandeling
-
Blz. 125
Geëscaleerde zorg 18-
-
Blz. 126
Algemeen
-
Blz. 127
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 128
Jongeren met opgroeiproblemen kunnen zich ontwikkelen in een veilige omgeving zodat ze uiteindelijk volwaardig deelnemen aan onze samenleving.
-
Blz. 129
Aanpak huiselijk geweld en kindermishandeling
-
Blz. 130
Volksgezondheid
-
Blz. 131
Algemeen
-
Blz. 132
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 133
Dat onze inwoners gezond en veilig opgroeien en leven en dat zij weten hoe en waar zij met een hulpvraag terecht kunnen.
-
Blz. 134
Duidelijke aanpakken
-
Blz. 135
Het stimuleren van sport en bewegen helpt bij onze ambitie om overgewicht bespreekbaar te maken, tegen te gaan en op te lossen.
-
Blz. 136
Meppel in beweging
-
Blz. 137
Wij willen het gebruik van verslavende middelen (o.a. drugs, alcohol, tabak en kansspelen) zoveel mogelijk ontmoedigen en terugdringen.
-
Blz. 138
Een lokale aanpak
-
Blz. 139
Beleidsindicatoren
-
Blz. 140
Wat mag het kosten?
-
Blz. 141
Analyse financiële afwijkingen
-
Blz. 142
Toelichting financiën
-
Blz. 143
Investeringen
-
Blz. 144
Programma 4: Onderwijs
-
Blz. 145
Wat valt onder dit programma?
-
Blz. 146
Onderwijs en algemeen lokale overheid
-
Blz. 147
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 148
Dat er voor iedere jongere een passend onderwijsaanbod is en dat de jongere de school met een diploma kan verlaten
-
Blz. 149
Preventieve spreekuren op de scholen voor voortgezet onderwijs houden
-
Blz. 150
Deelname aan zorg advies teams bij het primair, voortgezet en mbo onderwijs
-
Blz. 151
Voorlichting geven aan scholen over de aanpak van schoolverzuim
-
Blz. 152
Uitvoeren van trajecten van het regionale programma Voortijdig schoolverlaten (VSV) en jongeren in kwetsbare positie 2020-2024;
-
Blz. 153
Samen met de vier gemeenten in Zuidwest-Drenthe voorbereiden van het nieuwe regionale programma 2024-2028.
-
Blz. 154
Uitbreiding formatie leerplicht om de preventieve inzet (o.a. in het primair onderwijs) voort te kunnen zetten
-
Blz. 155
Een kwalitatief goed voorschools aanbod voor alle kinderen in Meppel.
-
Blz. 156
Doorgaande lijn vroegschool en monitoring
-
Blz. 157
Een passend en samenhangend aanbod aan onderwijsvoorzieningen en huisvesting.
-
Blz. 158
Start ontwerpfase nieuwbouw Nieuwveense Landen
-
Blz. 159
Locatiestudie en uitwerken plannen voor nieuwbouw Reestoeverschool in combinatie met Mackayschool en Cosis. Verwachte realisatie: 2027
-
Blz. 160
Onderzoek naar tijdelijke onderwijslocaties in samenhang met maatschappelijke voorzieningen
-
Blz. 161
Afronding nieuwbouw en renovatie Kindcentrum Stadskwartier
-
Blz. 162
Afronding onderzoek naar huisvestingsscenario’s Dingstede
-
Blz. 163
Kwalitatief goede peuteropvang
-
Blz. 164
De meeste peuters maken gebruik van peuteropvang of VE-peuteropvang
-
Blz. 165
Leerlingenvervoer
-
Blz. 166
Zo zelfstandig mogelijk reizen
-
Blz. 167
We zijn niet bang voor experimenten op het gebied van onderwijs en zorg.
-
Blz. 168
Zorg vanuit het onderwijs en zorg vanuit de gemeente aan elkaar koppelen en zodoende versterken.
-
Blz. 169
We zijn niet bang voor experimenten op het gebied van onderwijs en zorg.
-
Blz. 170
Beleidsindicatoren
-
Blz. 171
Wat mag het kosten?
-
Blz. 172
Analyse financiële afwijkingen
-
Blz. 173
Toelichting financiën
-
Blz. 174
Investeringen
-
Blz. 175
Programma 6: Kunst en cultuur, recreatie en toerisme
-
Blz. 176
Wat valt onder dit programma?
-
Blz. 177
Kunst en cultuur
-
Blz. 178
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 179
Onze missie is om met cultuur een positieve impuls te geven aan de gemeente Meppel als creatieve, aantrekkelijke en verbonden gemeente.
-
Blz. 180
Een subsidieregeling voor buitenschoolse cultuureducatie maken.
-
Blz. 181
Een tweejarig uitvoeringsprogramma opstellen.
-
Blz. 182
Erfgoed
-
Blz. 183
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 184
We werken voort aan de actiepunten uit ‘Meppeler Erfgoed NU’ en bouwen zo verder aan het ‘Verhaal van Meppel’.
-
Blz. 185
We houden ons gebouwde en groenblauwe erfgoed tegen het licht aan de hand van het vastgestelde beleids- en afwegingskader.
-
Blz. 186
We onderzoeken in het verlengde daarvan of het aanduiden van ‘beeldbepalende panden’ of ‘beschermde gezichten’ aan de orde is.
-
Blz. 187
Cultuurhistorisch erfgoed in relatie tot de Omgevingswet blijft onze aandacht vragen.
-
Blz. 188
Het opstellen van cultuurhistorische waardestellingen of gebiedsanalyses om ruimtelijk erfgoed een vanzelfsprekende plaats te kunnen geven in actuele opgaven.
-
Blz. 189
Recreatie en toerisme
-
Blz. 190
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 191
Meer (recreatief) bezoek en (meerdaags) verblijf in Meppel en meer kwaliteit van toeristische voorzieningen. Meer verbinding tussen stad en omgeving. Het stimuleren van doorontwikkeling van de sector Toerisme en Recreatie.
-
Blz. 192
Met ondernemers en met steun van onder andere het Recreatieschap Zuidwest Drenthe en Marketing Drenthe werken we aan toeristische arrangementen voor de regio.
-
Blz. 193
We zoeken nieuwe samenwerking met Marketing Oost.
-
Blz. 194
We versterken de groen-blauwe structuur van het platteland, leefbaarheid, toerisme, en recreatie.
-
Blz. 195
Lobby en input voor het provincie brede traject voor promotie en marketing van Drenthe en de regio Zuidwest Drenthe.
-
Blz. 196
Professionalisering van evenementen.
-
Blz. 197
Organiseren van de ondersteuning voor evenementen.
-
Blz. 198
We willen een duurzame, circulaire gemeente zijn.
-
Blz. 199
Organisatoren worden via de evenementenvergunning gehouden aan de normen die de landelijke overheid oplegt aan het reduceren van plastic afval.
-
Blz. 200
Wat mag het kosten?
-
Blz. 201
Analyse financiële afwijkingen
-
Blz. 202
Investeringen
-
Blz. 203
Programma 7: Sport en bewegen
-
Blz. 204
Wat valt onder dit programma?
-
Blz. 205
Algemeen
-
Blz. 206
Beheer en exploitatie sportaccommodaties
-
Blz. 207
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 208
Vanuit een schone lei zijn alle verenigingen, gebruikers en sportaanbieders betrokken bij een gelijke verdeling van geld, middelen, opstal, grond en capaciteit.
-
Blz. 209
We geven uitvoering aan het sportaccommodatiebeleidsplan dat in 2023 samen met de Meppeler sportwereld is opgesteld
-
Blz. 210
Sport- en speldeelname
-
Blz. 211
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 212
Het bevorderen van een gezonde en actieve levensstijl voor alle inwoners van de gemeente Meppel.
-
Blz. 213
We geven uitvoering aan het in 2023 door de sportwereld van de gemeente Meppel opgestelde uitvoeringsplan op de sportvisie.
-
Blz. 214
Het gebruik van sport- en beweegvoorzieningen moet zo laagdrempelig mogelijk zijn. Dit helpt ons onze doelen op gebied van gezondheid, leefbaarheid, participatie en sociale samenhang te behalen.
-
Blz. 215
Beleidsindicatoren
-
Blz. 216
Wat mag het kosten?
-
Blz. 217
Analyse financiële afwijkingen
-
Blz. 218
Toelichting financiën
-
Blz. 219
Investeringen
-
Blz. 220
Programma 8: Ontwikkeling openbare ruimte
-
Blz. 221
Wat valt er onder dit programma?
-
Blz. 222
Ontwikkeling van de openbare ruimte
-
Blz. 223
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 224
Duurzaam woningaanbod
-
Blz. 225
Woonopgave sociale woningbouw
-
Blz. 226
Uitbreiding woningaanbod op inbreidinglocaties
-
Blz. 227
Aanpassing verkaveling 3e deelgebied Danninge Erve Zuid II
-
Blz. 228
Realisatie gevarieerd woningaanbod in Nieuwveense Landen
-
Blz. 229
Versnelling woningbouw Transformatiegebied Noordpoort
-
Blz. 230
Groeiend kwaliteit toevoegen
-
Blz. 231
Ontwikkeling Nieuwveense Landen
-
Blz. 232
Ontwikkeling Noordpoort en noordelijke stadsentree
-
Blz. 233
Ontwikkeling stationsgebied
-
Blz. 234
Solide invoering Omgevingswet
-
Blz. 235
Vaststellen Omgevingsvisie
-
Blz. 236
Omgevingsprogramma's actualiseren
-
Blz. 237
Omgevingsplan Binnenstad en Centrumschil
-
Blz. 238
Invoering Wet Kwaliteitsborging bouw (Wkb)
-
Blz. 239
Kwaliteitsbeheer ruimte(bouwen en milieu)
-
Blz. 240
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 241
Optimaliseren verkeersveiligheid en mobiliteit
-
Blz. 242
Implementeren actieplan fiets
-
Blz. 243
Sluisgracht fase 2
-
Blz. 244
Fietspad Blankensteinweg 53
-
Blz. 245
Reconstructie kruispunt Blankensteinweg - Oosterboerweg - Slotweg
-
Blz. 246
Oversteek Binnenweg Nijeveen
-
Blz. 247
Vervanging VRI Knopperslaan
-
Blz. 248
Onderzoek fietsroute tussen Hoogeveen en Meppel
-
Blz. 249
Afwaardering Steenwijkerstraatweg fase 2
-
Blz. 250
Verkeersremmende maatregelen het Vledder
-
Blz. 251
Opstellen gemeente plan verkeersveiligheid
-
Blz. 252
Opstellen verkeerscirculatieplan
-
Blz. 253
Wat mag het kosten?
-
Blz. 254
Analyse financiële afwijkingen
-
Blz. 255
Toelichting financiën
-
Blz. 256
Investeringen
-
Blz. 257
Programma 9: Beheer bestaande openbare ruimte
-
Blz. 258
Wat valt er onder dit programma?
-
Blz. 259
Algemene doelstelling
-
Blz. 260
Wegen/civiel
-
Blz. 261
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 262
Een openbare ruimte die schoon, heel en veilig is tegen maatschappelijk aanvaardbare kosten.
-
Blz. 263
Groot onderhoud
-
Blz. 264
Regulier klein onderhoud
-
Blz. 265
Met (het beheer van) de openbare ruimte een bijdrage leveren aan duurzame, sociale en fysieke opgaven.
-
Blz. 266
Actualiseren beheerdata
-
Blz. 267
Duurzaamheidsmaatregelen
-
Blz. 268
Stadsverzorging
-
Blz. 269
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 270
Een openbare ruimte die schoon, heel en veilig is tegen maatschappelijk aanvaardbare kosten.
-
Blz. 271
Aanpak hondenpoep
-
Blz. 272
Water
-
Blz. 273
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 274
Een openbare ruimte die schoon, heel en veilig is tegen maatschappelijk aanvaardbare kosten.
-
Blz. 275
Regulier onderhoud
-
Blz. 276
Met (het beheer van) de openbare ruimte een bijdrage leveren aan duurzame, sociale en fysieke opgaven.
-
Blz. 277
Inventarisatie urgentie
-
Blz. 278
Groen en Spelen
-
Blz. 279
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 280
Een openbare ruimte die schoon, heel en veilig is tegen maatschappelijk aanvaardbare kosten.
-
Blz. 281
Beheren van het gemeentelijk groen, onder andere 29.000 bomen en 350 hectare groen.
-
Blz. 282
Uitvoeren van het speelruimteplan
-
Blz. 283
We oriënteren ons op de nieuwe beheersystematiek openbare ruimte (BSOR) ter vervanging van het huidige KOM.
-
Blz. 284
Met (het beheer van) de openbare ruimte een bijdrage leveren aan duurzame, sociale en fysieke opgaven.
-
Blz. 285
Completeren nulmeting flora in bermen en parkzones.
-
Blz. 286
Completeren van inventarisaties van soortgroepen flora en fauna.
-
Blz. 287
Faciliteren van en bijdragen aan initiatieven vanuit inwoners of belangengroepen om de openbare ruimte aan te passen.
-
Blz. 288
Riolering
-
Blz. 289
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 290
Een openbare ruimte die schoon, heel en veilig is tegen maatschappelijk aanvaardbare kosten.
-
Blz. 291
Regulier onderhoud riolering
-
Blz. 292
Met (het beheer van) de openbare ruimte een bijdrage leveren aan duurzame, sociale en fysieke opgaven.
-
Blz. 293
Opstellen Systeemoverzicht Stedelijk Water (SSW)
-
Blz. 294
Actualiseren van de beheerdata
-
Blz. 295
Deelnemen in onderzoeken binnen het Fluvius samenwerkingsverband
-
Blz. 296
Parkeren
-
Blz. 297
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 298
Goed vindbare en bereikbare parkeermogelijkheden
-
Blz. 299
Opstellen parkeerplan
-
Blz. 300
Beheer en onderhoud parkeerterreinen, parkeergarages en parkeersystemen
-
Blz. 301
Wat mag het kosten?
-
Blz. 302
Analyse financiële afwijkingen
-
Blz. 303
Toelichting financiën
-
Blz. 304
Investeringen
-
Blz. 305
Programma 10: Economische zaken en grondzaken
-
Blz. 306
Wat valt onder dit programma?
-
Blz. 307
Algemene doelstelling
-
Blz. 308
Economische zaken en grondzaken
-
Blz. 309
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 310
Economische innovatie, ontwikkeling en samenwerking.
-
Blz. 311
Samenwerking in de binnenstad
-
Blz. 312
Promotie van Meppel
-
Blz. 313
Een goede relatie met ons georganiseerd bedrijfsleven
-
Blz. 314
Regionale ontwikkeling bedrijventerreinen
-
Blz. 315
Samen werken aan innovatie en ontwikkeling
-
Blz. 316
Ruimte bieden om te werken
-
Blz. 317
Beter benutten van bestaande bedrijventerreinen
-
Blz. 318
Afronding Blankenstein en Noord II
-
Blz. 319
Ontwikkeling Noord III
-
Blz. 320
Ontwikkeling Noord IV
-
Blz. 321
Beleidsindicatoren
-
Blz. 322
Wat mag het kosten?
-
Blz. 323
Analyse financiële afwijkingen
-
Blz. 324
Toelichting financiën
-
Blz. 325
Investeringen
-
Blz. 326
Programma 11: Duurzaamheid
-
Blz. 327
Wat valt onder dit programma?
-
Blz. 328
Algemeen
-
Blz. 329
Afvalbeheer en grondstoffeninzameling
-
Blz. 330
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 331
We richten ons op maximale bronscheiding en zo min mogelijk huishoudelijk restafval tegen maatschappelijk aanvaardbare kosten
-
Blz. 332
Strategische verkenning restafvalverwerking
-
Blz. 333
Inzet op kwaliteit van de gescheiden stromen
-
Blz. 334
Milieustraat
-
Blz. 335
Inzet op voorkomen van huishoudelijk afval
-
Blz. 336
Communicatie
-
Blz. 337
Milieuzorg
-
Blz. 338
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 339
Een milieuveilige en gezonde leefomgeving in de gemeente Meppel.
-
Blz. 340
We beschermen de (fysieke) leefomgeving door een risico gestuurde uitvoering van de milieutaken door de Regionale Uitvoeringsdienst (RUD Drenthe).
-
Blz. 341
We herijken de milieutaken in verband met de Omgevingswet, het interbestuurlijk programma VTH en de omzetting van de uitvoerings- en handhavingsstrategie van uitput naar outcome.
-
Blz. 342
We versterken de interne regie op het stikstofdossier en de externe (ambtelijk en bestuurlijk) afstemming daarvan in het Drents Programma Landelijk Gebied (DPLG)..
-
Blz. 343
Communicatie
-
Blz. 344
Energietransitie
-
Blz. 345
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 346
In 2040 zijn we een CO2-neutrale gemeente. Daarbij streven we naar 100% lokaal coöperatief eigendom ten aanzien van duurzame energie opwek in 2030.
-
Blz. 347
Door middel van het project ESTAB (Energie Systeem Transitie in Actie op Bedrijventerreinen) komen tot een geschikte versnellingsaanpak voor de energietransitie op bedrijventerreinen.
-
Blz. 348
We gaan invulling geven aan een gezamenlijke aanpak verduurzaming bedrijventerreinen.
-
Blz. 349
Met energietoezicht vanuit de milieuregelgeving door de RUD Drenthe wordt het aanwezige besparingspotentieel benut.
-
Blz. 350
Door heel Drenthe voeren we toezichts- en handhavingsaanpak voor de energielabel C verplichting waardoor we nog meer energie besparen
-
Blz. 351
Met deelname aan de werkgroep duurzame energie van het ICC PMM wordt het gezamenlijk optrekken van bedrijven bij de duurzaamheidstransitie gestimuleerd.
-
Blz. 352
Er worden Drenthe breed afspraken gemaakt en uitvoering gegeven aan het Besluit CO2 reductie werkgebonden personenmobiliteit.
-
Blz. 353
Werken aan warmteplannen
-
Blz. 354
Werken aan grootschalige duurzame opwekking.
-
Blz. 355
Netcongestie
-
Blz. 356
Stimuleren van ‘geen spijtmaatregelen’
-
Blz. 357
Klimaataanpassing
-
Blz. 358
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 359
Een klimaatbestendig stedelijk gebied, waar hittestress, wateroverlast en droogte zoveel mogelijk wordt voorkomen.
-
Blz. 360
We voeren de taken voor 2024 van de Lokale Uitvoeringsagenda uit.
-
Blz. 361
We geven uitvoering aan de Financiële Stimuleringsregeling Fluvius
-
Blz. 362
Circulaire Economie
-
Blz. 363
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 364
Bewustwording en ontwikkeling van sociaal en economisch duurzame consumptie en productieprocessen.
-
Blz. 365
We stimuleren en faciliteren Meppeler maatschappelijke organisaties op het gebied van natuur en milieu bij initiatieven die bijdragen aan een meer duurzame samenleving.
-
Blz. 366
Het goed vervullen van de voorbeeldfunctie die de gemeente heeft op het gebied van duurzaamheid in zijn volle breedte.
-
Blz. 367
Meppel sluit aan bij de landelijke doelstelling om in 2050 over een circulaire economie te beschikken. Een economie zonder afval, waarbij alles draait op herbruikbare grondstoffen.
-
Blz. 368
Landschap, natuur en biodiversiteit
-
Blz. 369
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 370
Meppel heeft een rijke biodiversiteit in de stad, het dorp en op het platteland, waarbij zowel bijzondere soorten als basisnatuur een plek hebben. Het landschap heeft kwaliteit en is herkenbaar en beleefbaar.
-
Blz. 371
Uitvoeren van Streekbeheer voor natuur en landschap
-
Blz. 372
Het Plan Biodiversiteit laten we vaststellen. Het bijbehorende uitvoeringsprogramma zetten we in werking
-
Blz. 373
We inventariseren beschermde soorten in het kader van het aanscherpen van de Natuurwaardenkaarten
-
Blz. 374
We beschermen gebouwgebonden diersoorten door het uitvoeren van kortetermijnmaatregelen en stellen een Soortenmanagementplan op
-
Blz. 375
We geven uitvoering aan Leader, een subsidie die gericht is op versterking van het platteland.
-
Blz. 376
Vergroenen van de gemeentewerf.
-
Blz. 377
We ondersteunen maatschappelijke initiatieven die bijdragen aan het landschap, natuur en/of biodiversiteit
-
Blz. 378
Wij nemen als gebiedspartner ambtelijk en bestuurlijk deel aan het proces om het Drents Programma Landelijk Gebied (DPLG) vast te stellen
-
Blz. 379
Beleidsindicatoren
-
Blz. 380
Wat mag het kosten?
-
Blz. 381
Analyse financiële afwijkingen
-
Blz. 382
Toelichting financiën
-
Blz. 383
Investeringen
-
Blz. 384
Programma 12: Burgerzaken
-
Blz. 385
Wat valt onder dit programma?
-
Blz. 386
Algemeen
-
Blz. 387
Publiekszaken
-
Blz. 388
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 389
Alle gemeentelijke communicatie uitingen in begrijpelijke taal aanbieden
-
Blz. 390
Optimalisatie kennisbank
-
Blz. 391
Brieven duidelijk en begrijpelijk maken
-
Blz. 392
Teksten van de website duidelijk en begrijpelijk maken
-
Blz. 393
Goede aansluiting op de LV-WOZ
-
Blz. 394
De onjuistheden in levering aan de LV-WOZ minimaliseren.
-
Blz. 395
Toekomstbestendige dienstverlening die beter aansluit bij de behoefte van inwoners
-
Blz. 396
We ontwikkelen en implementeren een nieuwe website
-
Blz. 397
We meten, monitoren en verbeteren de dienstverlening op basis van data
-
Blz. 398
Servicenormen opnieuw opstellen, deze monitoren en daar op sturen
-
Blz. 399
Uitvoeren klantonderzoeken
-
Blz. 400
Voorkomen van identiteitsfraude
-
Blz. 401
Uitvoeren risicoanalyse
-
Blz. 402
Jaarlijks opleiden van de medewerkers
-
Blz. 403
Uitzoeken inzet gezichtsscanners
-
Blz. 404
Begraafplaatsen
-
Blz. 405
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 406
Een optimaal verzorgde begraafplaats
-
Blz. 407
Het herstellen van monumentale graven
-
Blz. 408
Het vervangen van een begraaftoestel
-
Blz. 409
Optimalisatie begraafplaatsadministratie
-
Blz. 410
Verlengen van bestaande grafrechten
-
Blz. 411
Wat mag het kosten?
-
Blz. 412
Analyse financiële afwijkingen
-
Blz. 413
Toelichting financiën
-
Blz. 414
Algemene dekkingsmiddelen
-
Blz. 415
Wat valt er onder dit overzicht?
-
Blz. 416
In dit overzicht staan de volgende producten:
-
Blz. 417
Gemeentefondsuitkering
-
Blz. 418
Beleidsindicatoren
-
Blz. 419
Wat mag het kosten?
-
Blz. 420
Analyse financiële afwijkingen
-
Blz. 421
Overzicht overhead
-
Blz. 422
Algemeen
-
Blz. 423
Wat mag het kosten?
-
Blz. 424
Analyse financiële afwijkingen
-
Blz. 425
Investeringen
-
Blz. 426
Paragrafen
-
Blz. 427
Paragraaf lokale heffingen
-
Blz. 428
Inleiding
-
Blz. 429
Actuele ontwikkelingen
-
Blz. 430
Overzicht belastingen en heffingen
-
Blz. 431
Onroerende zaakbelasting(OZB)
-
Blz. 432
Parkeerbelasting
-
Blz. 433
Precariobelasting
-
Blz. 434
Rioolheffing
-
Blz. 435
Reinigingsheffingen
-
Blz. 436
Naheffingsaanslag parkeren
-
Blz. 437
Havengelden
-
Blz. 438
Leges
-
Blz. 439
Lijkbezorgingsrechten
-
Blz. 440
Marktgelden
-
Blz. 441
Opbrengsten van alle heffingen
-
Blz. 442
Kwijtschelding
-
Blz. 443
Lokale lastendruk
-
Blz. 444
Gemiddelde lastendruk Meppel
-
Blz. 445
Paragraaf weerstandsvermogen en risicobeheersing
-
Blz. 446
Inleiding
-
Blz. 447
Financiële kengetallen
-
Blz. 448
Risicoanalyse en beheersmaatregelen
-
Blz. 449
Vervolg risicoanalyse en beheersmaatregelen
-
Blz. 450
Inflatie
-
Blz. 451
Onzekerheden gemeentefonds
-
Blz. 452
Sociaal Domein
-
Blz. 453
Investeringsprojecten
-
Blz. 454
Borgstelling en verstrekte leningen
-
Blz. 455
Verbonden partijen
-
Blz. 456
Risico’s in de bedrijfsvoering
-
Blz. 457
Risico's in de bedrijfsvoering(ICT)
-
Blz. 458
Huuropbrengst multifunctionele accommodaties
-
Blz. 459
Oekraïne
-
Blz. 460
Overige risico’s
-
Blz. 461
Gewenst weerstandsvermogen
-
Blz. 462
Conclusie
-
Blz. 463
Paragraaf onderhoud kapitaalgoederen
-
Blz. 464
Inleiding
-
Blz. 465
Openbare ruimte
-
Blz. 466
Wegen (product 60)
-
Blz. 467
Openbare verlichting (product 60)
-
Blz. 468
Civieltechnische kunstwerken (product 60)
-
Blz. 469
Openbaar groen (product 63)
-
Blz. 470
Speelvoorzieningen (product 63)
-
Blz. 471
Water en waterbodem (product 62)
-
Blz. 472
Riolering (product 64)
-
Blz. 473
Vastgoed
-
Blz. 474
Onderwijsgebouwen (product 41)
-
Blz. 475
Overige gebouwen
-
Blz. 476
Paragraaf financiering
-
Blz. 477
Algemeen
-
Blz. 478
Wettelijk kader
-
Blz. 479
Beleid en uitvoering
-
Blz. 480
Ontwikkelingen en rentevisie
-
Blz. 481
Risicobeheer
-
Blz. 482
Renterisiconorm
-
Blz. 483
Toetsing norm renterisico
-
Blz. 484
Paragraaf bedrijfsvoering
-
Blz. 485
Inleiding
-
Blz. 486
Financiën
-
Blz. 487
Juridisch
-
Blz. 488
Personeel en Organisatie
-
Blz. 489
Personeelskosten
-
Blz. 490
Inkoop en aanbesteding
-
Blz. 491
Rechtmatigheidstoelichting
-
Blz. 492
Facilitaire zaken
-
Blz. 493
Informatievoorziening
-
Blz. 494
Informatiebeveiliging
-
Blz. 495
Gegevensbescherming
-
Blz. 496
Frauderisico's
-
Blz. 497
Indicatoren
-
Blz. 498
Interbestuurlijk toezicht
-
Blz. 499
Paragraaf verbonden partijen
-
Blz. 500
Inleiding
-
Blz. 501
Gemeenschappelijke regelingen
-
Blz. 502
Regionale Uitvoeringsdienst Drenthe (RUD)
-
Blz. 503
Veiligheidsregio Drenthe (VRD)
-
Blz. 504
Gemeenschappelijke Gezondheidsdienst Drenthe (GGD)
-
Blz. 505
Recreatieschap Drenthe
-
Blz. 506
Gemeentelijke Kredietbank (GKB)
-
Blz. 507
Werkvoorzieningsschap Reestmond Meppel
-
Blz. 508
Publiek vervoer Groningen Drenthe
-
Blz. 509
Vennootschappen en coöperaties
-
Blz. 510
Speciale vennootschappen
-
Blz. 511
Stichtingen en verenigingen
-
Blz. 512
Overige verbonden partijen
-
Blz. 513
Nat Industrieterrein Oevers D
-
Blz. 514
Paragraaf grondbeleid
-
Blz. 515
Inleiding
-
Blz. 516
Nota grondbeleid
-
Blz. 517
Resultaat grondexploitaties
-
Blz. 518
Parameters
-
Blz. 519
Verwachte resultaten en voortgang grondexploitaties
-
Blz. 520
Tussentijdse winstneming
-
Blz. 521
Voorzieningen
-
Blz. 522
Risico’s
-
Blz. 523
Bedrijventerreinen
-
Blz. 524
Verloop boekwaarde
-
Blz. 525
Paragraaf subsidies
-
Blz. 526
Inleiding
-
Blz. 527
Beleidsmatige aspecten
-
Blz. 528
Subsidieplafonds
-
Blz. 529
Paragraaf schouwburg Ogterop
-
Blz. 530
Inhoudelijke verantwoording
-
Blz. 531
Activiteiten en bezoekersaantallen
-
Blz. 532
Vernieuwbouw schouwburg
-
Blz. 533
Financiële verantwoording
-
Blz. 534
Paragraaf Wet open overheid
-
Blz. 535
Wet open overheid
-
Blz. 536
Financiële jaarrekening 2024
-
Blz. 537
Balans
-
Blz. 538
Balans
-
Blz. 539
Verliescompensatie
-
Blz. 540
Balans
-
Blz. 541
Gewaarborgde geldleningen
-
Blz. 542
Grondslagen voor waardering en resultaatbepaling
-
Blz. 543
Grondslagen voor waardering en resultaatbepaling
-
Blz. 544
Afschrijvingstermijnen
-
Blz. 545
Toelichting op de balans
-
Blz. 546
Vaste activa
-
Blz. 547
Immateriële vaste activa
-
Blz. 548
Materiële vaste activa
-
Blz. 549
Investeringen met economisch nut
-
Blz. 550
Investeringen met maatschappelijk nut
-
Blz. 551
Financiële vaste activa
-
Blz. 552
Financiële vaste activa
-
Blz. 553
Vlottende activa
-
Blz. 554
Voorraden
-
Blz. 555
Vlottende activa
-
Blz. 556
Uiteenzettingen met een rentetypische looptijd korter dan 1 jaar
-
Blz. 557
Vorderingen op openbare lichamen
-
Blz. 558
Rekening-courantverhouding met het rijk
-
Blz. 559
Overige vorderingen
-
Blz. 560
Liquide middelen
-
Blz. 561
Kas- en banksaldi
-
Blz. 562
Overlopende activa
-
Blz. 563
Doeluitkeringen
-
Blz. 564
Overige overlopende activa
-
Blz. 565
Vaste passiva
-
Blz. 566
Eigen vermogen
-
Blz. 567
Eigen vermogen
-
Blz. 568
Voorzieningen
-
Blz. 569
Vaste schulden met een rentetypische looptijd langer dan 1 jaar
-
Blz. 570
Vlottende passiva
-
Blz. 571
Netto vlottende schulden met een rentetypische looptijd korter dan 1 jaar
-
Blz. 572
Overige schulden
-
Blz. 573
Banksaldi
-
Blz. 574
Overlopende passiva
-
Blz. 575
Doeluitkeringen
-
Blz. 576
Niet uit de balans blijkende verplichtingen
-
Blz. 577
Overzicht baten en lasten per programma
-
Blz. 578
Overzicht baten en lasten
-
Blz. 579
Toelichting overzicht baten en lasten
-
Blz. 580
Verschillen rekening en begroting op hoofdlijnen
-
Blz. 581
Overzicht afwijkingen begroting vs. realisatie
-
Blz. 582
Onvoorziene uitgaven
-
Blz. 583
Onvoorziene uitgaven
-
Blz. 584
Incidentele baten en lasten
-
Blz. 585
Overzicht incidentele baten en lasten
-
Blz. 586
Toelichting overzicht incidentele baten en lasten
-
Blz. 587
Rechtmatigheidsverantwoording
-
Blz. 588
Rechtmatigheidsverantwoording
-
Blz. 589
Wet Normering Topinkomens
-
Blz. 590
Publicatie bezoldiging topfunctionarissen en gewezen topfunctionarissen
-
Blz. 591
Overige rapportage verplichtingen op grond van de WNT
-
Blz. 592
Taakvelden
-
Blz. 593
Overzicht taakvelden
-
Blz. 594
Overig
-
Blz. 595
Sisa bijlage verantwoordingsinformatie
-
Blz. 596
Sisa bijlage
-
Blz. 597
Controle verklaring van de accountant
-
Blz. 598
Controleverklaring accountant
-
Blz. 599
Totaal overzicht investeringen
-
Blz. 600
Investeringsoverzicht
-
Blz. 601
EMU saldo
-
Blz. 602
Algemeen
-
Overzicht
-
Zoeken
-
Publicatie bijlagen
-
Contact
-
PrivacyStatement
-
Sitemap