Sitemap

  1. Blz. 1 Jaarstukken 2024
    1. Blz. 2 Programma's
      1. Blz. 3 Inleiding
        1. Blz. 4 Inleiding
      2. Blz. 5 Beleidsjaar samengevat
        1. Blz. 6 Beleidsontwikkelingen
          1. Blz. 7 Beleidsontwikkelingen
        2. Blz. 8 Financiën op hoofdlijnen
          1. Blz. 9 Financiën
          2. Blz. 10 Analyse per programma
          3. Blz. 11 Toelichting financiële afwijkingen
          4. Blz. 12 Financiële positie
          5. Blz. 13 Investeringen
      3. Blz. 14 Programma 1: Bestuur
        1. Blz. 15 Wat valt onder dit programma?
        2. Blz. 16 Algemeen
        3. Blz. 17 Bezwaarschriften 2024
        4. Blz. 18 Klachten 2024
        5. Blz. 19 Bestuursorganen en Bestuursondersteuning (griffie)
          1. Blz. 20 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 21 Als het kan en lukt, doen we ons werk lokaal, regionaal, nationaal en internationaal.
              1. Blz. 22 Samenwerken rond vraagstukken van economie, arbeidsmarkt en ruimtelijke ontwikkeling in Regio Zwolle. Denk aan Port of Zwolle, de Human Capital Agenda en de verbeteringen op het spoor.
              2. Blz. 23 We gaan samenwerken met de Provincie op het gebied van de ontwikkelingen op Noord IV.
              3. Blz. 24 We zetten actief in op lobby en public affairs en het versterken van verschillende focuspunten.
              4. Blz. 25 We werken samen op het gebied van energie, klimaat en circulariteit binnen de Regionale Energie Strategie Drenthe.
            2. Blz. 26 Het bieden van goede ondersteuning aan de gemeenteraad, zodat zij hun volksvertegenwoordigende, kaderstellende en controlerende rol goed kunnen invullen. De gemeenteraad staat daarnaast in verbinding met de Meppeler samenleving en de regio.
              1. Blz. 27 Onderzoek en ondersteuning ter verbetering van het contact tussen de gemeenteraad en de Meppeler samenleving.
              2. Blz. 28 Adviezen inwinnen van de Rekenkamer en de accountant.
            3. Blz. 29 Om onze samenleving optimaal te kunnen bedienen, gaan we in 2023 van start met de realisatie van een organisatiebreed participatiebeleid.
              1. Blz. 30 We implementeren het participatiebeleid van de gemeente Meppel en blijven werken aan de ontwikkeling ervan.
              2. Blz. 31 We stimuleren en ondersteunen (burger)initiatieven.
        6. Blz. 32 Wat mag het kosten?
        7. Blz. 33 Analyse financiële afwijkingen
        8. Blz. 34 Toelichting
      4. Blz. 35 Programma 2: Openbare orde en veiligheid
        1. Blz. 36 Wat valt onder dit programma?
        2. Blz. 37 Algemeen
        3. Blz. 38 Integrale openbare orde en veiligheid, Brandweerzorg en Diverse bijzondere wetten
          1. Blz. 39 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 40 De meldingsbereidheid en informatiepositie vergroten en versterken.
              1. Blz. 41 Wij ontwikkelen een communicatieplan.
              2. Blz. 42 Wij brengen onze meldingskanalen onder de aandacht, dit zijn verschillende kanalen
              3. Blz. 43 Wij zorgen voor bewustwording en zoeken de verbinding met burgers, ondernemers en professionals.
            2. Blz. 44 Het veiligheidsgevoel bij de burger tenminste handhaven op het huidige niveau. De bewustwording bij de burger vergroten zodat zij zelf een bijdrage kunnen leveren aan hun (gevoel van) veiligheid.
              1. Blz. 45 Met behulp van voorlichting creëren wij meer bewustwording en awareness ter bevordering van het veiligheidsgevoel.
              2. Blz. 46 In 2024 gaan we verder met de taken die we in 2022 en 2023 gestart zijn rondom het nieuwe Integraal Veiligheidsplan (IVP) en gaan we aan de slag met de activiteiten van het uitvoeringsplan die behoren bij het IVP.
              3. Blz. 47 We zetten ons in 2024 in op een groot aantal ‘reguliere’ aandachtsvelden binnen het domein openbare orde & veiligheid. Ook zetten we, daar waar mogelijk en/of noodzakelijk, de bestuurlijke instrumenten in.
              4. Blz. 48 We zetten in op lokale cyberweerbaarheid, om beter te kunnen anticiperen op cybercriminaliteit gericht op de overheid, burgers en ondernemers.
              5. Blz. 49 We zetten in op het tegengaan van polarisatie, radicalisering en extremisme. De gemeente heeft de regie op de aanpak en is verantwoordelijk voor de preventieve aanpak op radicalisering.
              6. Blz. 50 We actualiseren een aantal bestuurlijke instrumenten, zodat we deze zo effectief en adequaat mogelijk kunnen inzetten.
            3. Blz. 51 Rampenbestrijding vindt goed voorbereid en adequaat plaats.
              1. Blz. 52 Oefenen van het Regionaal Crisisplan Drenthe
              2. Blz. 53 Interne crisisorganisatie actueel houden
              3. Blz. 54 Middels het accounthouderschap van de VRD houden we nauw verbinding met de VRD. In de paragraaf ‘verbonden partijen’ staat hier meer over vermeld.
            4. Blz. 55 We willen een integrale, samenwerkende, verbindende organisatie zijn
              1. Blz. 56 Wij initiëren een integrale informatie tafel met projecten en casuïstiek
              2. Blz. 57 We werken integraal onze projecten uit en voeren deze uit.
              3. Blz. 58 We zoeken verbindingen met diverse regionale en landelijke partijen voor een integrale, samenhangende aanpak.
              4. Blz. 59 Wij gaan/zijn onderdeel van integrale samenwerking(en).
        4. Blz. 60 Beleidsindicatoren
        5. Blz. 61 Wat mag het kosten?
        6. Blz. 62 Analyse financiële afwijkingen
      5. Blz. 63 Programma 3: Sociaal domein
        1. Blz. 64 Wat valt onder dit programma?
        2. Blz. 65 Algemeen
        3. Blz. 66 Samenkracht en burgerparticipatie
          1. Blz. 67 Algemeen
          2. Blz. 68 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 69 We willen dat alle inwoners zich betrokken voelen bij hun wijk of dorp en de verantwoordelijkheid nemen voor het welzijn ervan.
              1. Blz. 70 WDW is bezig met een doorontwikkeling waarbij we bezig zijn met het opstellen van het programma. Er wordt aan de details gewerkt. In 2024 moet het programma gaan lopen.
            2. Blz. 71 We willen de positie van mantelzorgers verstevigen zodat zij langer thuis kunnen blijven zorgen voor hun naasten
              1. Blz. 72 Aandacht voor mantelzorgers
            3. Blz. 73 Van oudsher is Meppel een levendige stad met vitale inwoners die oog hebben voor elkaar. Dit willen we als gemeente graag behouden en stimuleren.
              1. Blz. 74 Vrijwilligers en preventie
            4. Blz. 75 Onze algemene voorzieningen willen we op niveau houden en waar mogelijk uitbreiden.
              1. Blz. 76 Thuisnabije activiteiten
        4. Blz. 77 Eigen kracht en individuele ondersteuning
          1. Blz. 78 Algemeen
          2. Blz. 79 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 80 Binnen de gemeente Meppel willen we dat iedereen kan meedoen in de samenleving.
              1. Blz. 81 Dementievriendelijke samenleving
              2. Blz. 82 Goed oud worden in Nijeveen
              3. Blz. 83 Valpreventie
            2. Blz. 84 Wij willen dat bij alle inwoners bekend is dat zij recht hebben op onafhankelijke cliëntondersteuning en dat ze hierbij keuzevrijheid ervaren.
              1. Blz. 85 Netwerk OCO
        5. Blz. 86 Inkomensregelingen
          1. Blz. 87 Algemeen
          2. Blz. 88 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 89 Het bieden van passende inkomensondersteuning.
              1. Blz. 90 Inwoners maken gebruik van de regelingen waar zij recht op hebben. We blijven inzetten op communicatie en toegankelijkheid. Inwoners met (problematische) schulden krijgen de hulp die zij nodig hebben.
        6. Blz. 91 Begeleide participatie
          1. Blz. 92 Algemeen
          2. Blz. 93 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 94 Wij vinden het belangrijk dat iedereen kan meedoen en een rol heeft in onze Meppeler samenleving.
              1. Blz. 95 Aanbod kandidaat-fitte werkgevers
        7. Blz. 96 Arbeidsparticipatie
          1. Blz. 97 Algemeen
          2. Blz. 98 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 99 Vergroten van de arbeidsmarktkansen voor onze inwoners met een beperking.
              1. Blz. 100 We geven een impuls aan de arbeidstoeleiding voor mensen met GGZ-problematiek.
        8. Blz. 101 Maatwerkvoorziening Wmo
          1. Blz. 102 Algemeen
          2. Blz. 103 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 104 Samen met de aanvrager en eventueel een (zorg)professional op zoek gaan naar wat nodig is om zo zelfstandig mogelijk te leven.
              1. Blz. 105 Samenwerking
        9. Blz. 106 Maatwerkdienstverlening 18+
          1. Blz. 107 Algemeen
          2. Blz. 108 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 109 Als het gaat om schuldhulpverlening richten wij ons op preventie, vroeg signalering en het voorkomen van terugval.
              1. Blz. 110 Monitoren en bijsturen
            2. Blz. 111 Zelfredzaamheid is de norm.
              1. Blz. 112 Voorkomen anti-revalidering
        10. Blz. 113 Maatwerkdienstverlening 18-
          1. Blz. 114 Algemeen
          2. Blz. 115 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 116 Een soepele overgang 18 min/18 plus
              1. Blz. 117 Tijdige samenwerking
            2. Blz. 118 We willen alle kinderen in onze gemeente de kans geven zich zo optimaal mogelijk te ontwikkelen.
              1. Blz. 119 De omslag maken
        11. Blz. 120 Geëscaleerde zorg 18+
          1. Blz. 121 Algemeen
          2. Blz. 122 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 123 Binnen onze gemeente willen we iedereen de kans geven de regie over zijn of haar leven te nemen.
              1. Blz. 124 Aanpak huiselijk geweld en kindermishandeling
        12. Blz. 125 Geëscaleerde zorg 18-
          1. Blz. 126 Algemeen
          2. Blz. 127 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 128 Jongeren met opgroeiproblemen kunnen zich ontwikkelen in een veilige omgeving zodat ze uiteindelijk volwaardig deelnemen aan onze samenleving.
              1. Blz. 129 Aanpak huiselijk geweld en kindermishandeling
        13. Blz. 130 Volksgezondheid
          1. Blz. 131 Algemeen
          2. Blz. 132 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 133 Dat onze inwoners gezond en veilig opgroeien en leven en dat zij weten hoe en waar zij met een hulpvraag terecht kunnen.
              1. Blz. 134 Duidelijke aanpakken
            2. Blz. 135 Het stimuleren van sport en bewegen helpt bij onze ambitie om overgewicht bespreekbaar te maken, tegen te gaan en op te lossen.
              1. Blz. 136 Meppel in beweging
            3. Blz. 137 Wij willen het gebruik van verslavende middelen (o.a. drugs, alcohol, tabak en kansspelen) zoveel mogelijk ontmoedigen en terugdringen.
              1. Blz. 138 Een lokale aanpak
        14. Blz. 139 Beleidsindicatoren
        15. Blz. 140 Wat mag het kosten?
        16. Blz. 141 Analyse financiële afwijkingen
        17. Blz. 142 Toelichting financiën
        18. Blz. 143 Investeringen
      6. Blz. 144 Programma 4: Onderwijs
        1. Blz. 145 Wat valt onder dit programma?
        2. Blz. 146 Onderwijs en algemeen lokale overheid
          1. Blz. 147 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 148 Dat er voor iedere jongere een passend onderwijsaanbod is en dat de jongere de school met een diploma kan verlaten
              1. Blz. 149 Preventieve spreekuren op de scholen voor voortgezet onderwijs houden
              2. Blz. 150 Deelname aan zorg advies teams bij het primair, voortgezet en mbo onderwijs
              3. Blz. 151 Voorlichting geven aan scholen over de aanpak van schoolverzuim
              4. Blz. 152 Uitvoeren van trajecten van het regionale programma Voortijdig schoolverlaten (VSV) en jongeren in kwetsbare positie 2020-2024;
              5. Blz. 153 Samen met de vier gemeenten in Zuidwest-Drenthe voorbereiden van het nieuwe regionale programma 2024-2028.
              6. Blz. 154 Uitbreiding formatie leerplicht om de preventieve inzet (o.a. in het primair onderwijs) voort te kunnen zetten
            2. Blz. 155 Een kwalitatief goed voorschools aanbod voor alle kinderen in Meppel.
              1. Blz. 156 Doorgaande lijn vroegschool en monitoring
            3. Blz. 157 Een passend en samenhangend aanbod aan onderwijsvoorzieningen en huisvesting.
              1. Blz. 158 Start ontwerpfase nieuwbouw Nieuwveense Landen
              2. Blz. 159 Locatiestudie en uitwerken plannen voor nieuwbouw Reestoeverschool in combinatie met Mackayschool en Cosis. Verwachte realisatie: 2027
              3. Blz. 160 Onderzoek naar tijdelijke onderwijslocaties in samenhang met maatschappelijke voorzieningen
              4. Blz. 161 Afronding nieuwbouw en renovatie Kindcentrum Stadskwartier
              5. Blz. 162 Afronding onderzoek naar huisvestingsscenario’s Dingstede
            4. Blz. 163 Kwalitatief goede peuteropvang
              1. Blz. 164 De meeste peuters maken gebruik van peuteropvang of VE-peuteropvang
            5. Blz. 165 Leerlingenvervoer
              1. Blz. 166 Zo zelfstandig mogelijk reizen
            6. Blz. 167 We zijn niet bang voor experimenten op het gebied van onderwijs en zorg.
            7. Blz. 168 Zorg vanuit het onderwijs en zorg vanuit de gemeente aan elkaar koppelen en zodoende versterken.
              1. Blz. 169 We zijn niet bang voor experimenten op het gebied van onderwijs en zorg.
        3. Blz. 170 Beleidsindicatoren
        4. Blz. 171 Wat mag het kosten?
        5. Blz. 172 Analyse financiële afwijkingen
        6. Blz. 173 Toelichting financiën
        7. Blz. 174 Investeringen
      7. Blz. 175 Programma 6: Kunst en cultuur, recreatie en toerisme
        1. Blz. 176 Wat valt onder dit programma?
        2. Blz. 177 Kunst en cultuur
          1. Blz. 178 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 179 Onze missie is om met cultuur een positieve impuls te geven aan de gemeente Meppel als creatieve, aantrekkelijke en verbonden gemeente.
              1. Blz. 180 Een subsidieregeling voor buitenschoolse cultuureducatie maken.
              2. Blz. 181 Een tweejarig uitvoeringsprogramma opstellen.
        3. Blz. 182 Erfgoed
          1. Blz. 183 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 184 We werken voort aan de actiepunten uit ‘Meppeler Erfgoed NU’ en bouwen zo verder aan het ‘Verhaal van Meppel’.
              1. Blz. 185 We houden ons gebouwde en groenblauwe erfgoed tegen het licht aan de hand van het vastgestelde beleids- en afwegingskader.
              2. Blz. 186 We onderzoeken in het verlengde daarvan of het aanduiden van ‘beeldbepalende panden’ of ‘beschermde gezichten’ aan de orde is.
              3. Blz. 187 Cultuurhistorisch erfgoed in relatie tot de Omgevingswet blijft onze aandacht vragen.
              4. Blz. 188 Het opstellen van cultuurhistorische waardestellingen of gebiedsanalyses om ruimtelijk erfgoed een vanzelfsprekende plaats te kunnen geven in actuele opgaven.
        4. Blz. 189 Recreatie en toerisme
          1. Blz. 190 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 191 Meer (recreatief) bezoek en (meerdaags) verblijf in Meppel en meer kwaliteit van toeristische voorzieningen. Meer verbinding tussen stad en omgeving. Het stimuleren van doorontwikkeling van de sector Toerisme en Recreatie.
              1. Blz. 192 Met ondernemers en met steun van onder andere het Recreatieschap Zuidwest Drenthe en Marketing Drenthe werken we aan toeristische arrangementen voor de regio.
              2. Blz. 193 We zoeken nieuwe samenwerking met Marketing Oost.
              3. Blz. 194 We versterken de groen-blauwe structuur van het platteland, leefbaarheid, toerisme, en recreatie.
              4. Blz. 195 Lobby en input voor het provincie brede traject voor promotie en marketing van Drenthe en de regio Zuidwest Drenthe.
            2. Blz. 196 Professionalisering van evenementen.
              1. Blz. 197 Organiseren van de ondersteuning voor evenementen.
            3. Blz. 198 We willen een duurzame, circulaire gemeente zijn.
              1. Blz. 199 Organisatoren worden via de evenementenvergunning gehouden aan de normen die de landelijke overheid oplegt aan het reduceren van plastic afval.
        5. Blz. 200 Wat mag het kosten?
        6. Blz. 201 Analyse financiële afwijkingen
        7. Blz. 202 Investeringen
      8. Blz. 203 Programma 7: Sport en bewegen
        1. Blz. 204 Wat valt onder dit programma?
        2. Blz. 205 Algemeen
        3. Blz. 206 Beheer en exploitatie sportaccommodaties
          1. Blz. 207 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 208 Vanuit een schone lei zijn alle verenigingen, gebruikers en sportaanbieders betrokken bij een gelijke verdeling van geld, middelen, opstal, grond en capaciteit.
              1. Blz. 209 We geven uitvoering aan het sportaccommodatiebeleidsplan dat in 2023 samen met de Meppeler sportwereld is opgesteld
        4. Blz. 210 Sport- en speldeelname
          1. Blz. 211 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 212 Het bevorderen van een gezonde en actieve levensstijl voor alle inwoners van de gemeente Meppel.
              1. Blz. 213 We geven uitvoering aan het in 2023 door de sportwereld van de gemeente Meppel opgestelde uitvoeringsplan op de sportvisie.
            2. Blz. 214 Het gebruik van sport- en beweegvoorzieningen moet zo laagdrempelig mogelijk zijn. Dit helpt ons onze doelen op gebied van gezondheid, leefbaarheid, participatie en sociale samenhang te behalen.
        5. Blz. 215 Beleidsindicatoren
        6. Blz. 216 Wat mag het kosten?
        7. Blz. 217 Analyse financiële afwijkingen
        8. Blz. 218 Toelichting financiën
        9. Blz. 219 Investeringen
      9. Blz. 220 Programma 8: Ontwikkeling openbare ruimte
        1. Blz. 221 Wat valt er onder dit programma?
        2. Blz. 222 Ontwikkeling van de openbare ruimte
          1. Blz. 223 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 224 Duurzaam woningaanbod
              1. Blz. 225 Woonopgave sociale woningbouw
              2. Blz. 226 Uitbreiding woningaanbod op inbreidinglocaties
              3. Blz. 227 Aanpassing verkaveling 3e deelgebied Danninge Erve Zuid II
              4. Blz. 228 Realisatie gevarieerd woningaanbod in Nieuwveense Landen
              5. Blz. 229 Versnelling woningbouw Transformatiegebied Noordpoort
            2. Blz. 230 Groeiend kwaliteit toevoegen
              1. Blz. 231 Ontwikkeling Nieuwveense Landen
              2. Blz. 232 Ontwikkeling Noordpoort en noordelijke stadsentree
              3. Blz. 233 Ontwikkeling stationsgebied
            3. Blz. 234 Solide invoering Omgevingswet
              1. Blz. 235 Vaststellen Omgevingsvisie
              2. Blz. 236 Omgevingsprogramma's actualiseren
              3. Blz. 237 Omgevingsplan Binnenstad en Centrumschil
              4. Blz. 238 Invoering Wet Kwaliteitsborging bouw (Wkb)
        3. Blz. 239 Kwaliteitsbeheer ruimte(bouwen en milieu)
          1. Blz. 240 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 241 Optimaliseren verkeersveiligheid en mobiliteit
              1. Blz. 242 Implementeren actieplan fiets
              2. Blz. 243 Sluisgracht fase 2
              3. Blz. 244 Fietspad Blankensteinweg 53
              4. Blz. 245 Reconstructie kruispunt Blankensteinweg - Oosterboerweg - Slotweg
              5. Blz. 246 Oversteek Binnenweg Nijeveen
              6. Blz. 247 Vervanging VRI Knopperslaan
              7. Blz. 248 Onderzoek fietsroute tussen Hoogeveen en Meppel
              8. Blz. 249 Afwaardering Steenwijkerstraatweg fase 2
              9. Blz. 250 Verkeersremmende maatregelen het Vledder
              10. Blz. 251 Opstellen gemeente plan verkeersveiligheid
              11. Blz. 252 Opstellen verkeerscirculatieplan
        4. Blz. 253 Wat mag het kosten?
        5. Blz. 254 Analyse financiële afwijkingen
        6. Blz. 255 Toelichting financiën
        7. Blz. 256 Investeringen
      10. Blz. 257 Programma 9: Beheer bestaande openbare ruimte
        1. Blz. 258 Wat valt er onder dit programma?
        2. Blz. 259 Algemene doelstelling
        3. Blz. 260 Wegen/civiel
          1. Blz. 261 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 262 Een openbare ruimte die schoon, heel en veilig is tegen maatschappelijk aanvaardbare kosten.
              1. Blz. 263 Groot onderhoud
              2. Blz. 264 Regulier klein onderhoud
            2. Blz. 265 Met (het beheer van) de openbare ruimte een bijdrage leveren aan duurzame, sociale en fysieke opgaven.
              1. Blz. 266 Actualiseren beheerdata
              2. Blz. 267 Duurzaamheidsmaatregelen
        4. Blz. 268 Stadsverzorging
          1. Blz. 269 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 270 Een openbare ruimte die schoon, heel en veilig is tegen maatschappelijk aanvaardbare kosten.
              1. Blz. 271 Aanpak hondenpoep
        5. Blz. 272 Water
          1. Blz. 273 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 274 Een openbare ruimte die schoon, heel en veilig is tegen maatschappelijk aanvaardbare kosten.
              1. Blz. 275 Regulier onderhoud
            2. Blz. 276 Met (het beheer van) de openbare ruimte een bijdrage leveren aan duurzame, sociale en fysieke opgaven.
              1. Blz. 277 Inventarisatie urgentie
        6. Blz. 278 Groen en Spelen
          1. Blz. 279 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 280 Een openbare ruimte die schoon, heel en veilig is tegen maatschappelijk aanvaardbare kosten.
              1. Blz. 281 Beheren van het gemeentelijk groen, onder andere 29.000 bomen en 350 hectare groen.
              2. Blz. 282 Uitvoeren van het speelruimteplan
              3. Blz. 283 We oriënteren ons op de nieuwe beheersystematiek openbare ruimte (BSOR) ter vervanging van het huidige KOM.
            2. Blz. 284 Met (het beheer van) de openbare ruimte een bijdrage leveren aan duurzame, sociale en fysieke opgaven.
              1. Blz. 285 Completeren nulmeting flora in bermen en parkzones.
              2. Blz. 286 Completeren van inventarisaties van soortgroepen flora en fauna.
              3. Blz. 287 Faciliteren van en bijdragen aan initiatieven vanuit inwoners of belangengroepen om de openbare ruimte aan te passen.
        7. Blz. 288 Riolering
          1. Blz. 289 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 290 Een openbare ruimte die schoon, heel en veilig is tegen maatschappelijk aanvaardbare kosten.
              1. Blz. 291 Regulier onderhoud riolering
            2. Blz. 292 Met (het beheer van) de openbare ruimte een bijdrage leveren aan duurzame, sociale en fysieke opgaven.
              1. Blz. 293 Opstellen Systeemoverzicht Stedelijk Water (SSW)
              2. Blz. 294 Actualiseren van de beheerdata
              3. Blz. 295 Deelnemen in onderzoeken binnen het Fluvius samenwerkingsverband
        8. Blz. 296 Parkeren
          1. Blz. 297 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 298 Goed vindbare en bereikbare parkeermogelijkheden
              1. Blz. 299 Opstellen parkeerplan
              2. Blz. 300 Beheer en onderhoud parkeerterreinen, parkeergarages en parkeersystemen
        9. Blz. 301 Wat mag het kosten?
        10. Blz. 302 Analyse financiële afwijkingen
        11. Blz. 303 Toelichting financiën
        12. Blz. 304 Investeringen
      11. Blz. 305 Programma 10: Economische zaken en grondzaken
        1. Blz. 306 Wat valt onder dit programma?
        2. Blz. 307 Algemene doelstelling
        3. Blz. 308 Economische zaken en grondzaken
          1. Blz. 309 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 310 Economische innovatie, ontwikkeling en samenwerking.
              1. Blz. 311 Samenwerking in de binnenstad
              2. Blz. 312 Promotie van Meppel
              3. Blz. 313 Een goede relatie met ons georganiseerd bedrijfsleven
              4. Blz. 314 Regionale ontwikkeling bedrijventerreinen
              5. Blz. 315 Samen werken aan innovatie en ontwikkeling
            2. Blz. 316 Ruimte bieden om te werken
              1. Blz. 317 Beter benutten van bestaande bedrijventerreinen
              2. Blz. 318 Afronding Blankenstein en Noord II
              3. Blz. 319 Ontwikkeling Noord III
              4. Blz. 320 Ontwikkeling Noord IV
        4. Blz. 321 Beleidsindicatoren
        5. Blz. 322 Wat mag het kosten?
        6. Blz. 323 Analyse financiële afwijkingen
        7. Blz. 324 Toelichting financiën
        8. Blz. 325 Investeringen
      12. Blz. 326 Programma 11: Duurzaamheid
        1. Blz. 327 Wat valt onder dit programma?
        2. Blz. 328 Algemeen
        3. Blz. 329 Afvalbeheer en grondstoffeninzameling
          1. Blz. 330 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 331 We richten ons op maximale bronscheiding en zo min mogelijk huishoudelijk restafval tegen maatschappelijk aanvaardbare kosten
              1. Blz. 332 Strategische verkenning restafvalverwerking
              2. Blz. 333 Inzet op kwaliteit van de gescheiden stromen
              3. Blz. 334 Milieustraat
              4. Blz. 335 Inzet op voorkomen van huishoudelijk afval
              5. Blz. 336 Communicatie
        4. Blz. 337 Milieuzorg
          1. Blz. 338 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 339 Een milieuveilige en gezonde leefomgeving in de gemeente Meppel.
              1. Blz. 340 We beschermen de (fysieke) leefomgeving door een risico gestuurde uitvoering van de milieutaken door de Regionale Uitvoeringsdienst (RUD Drenthe).
              2. Blz. 341 We herijken de milieutaken in verband met de Omgevingswet, het interbestuurlijk programma VTH en de omzetting van de uitvoerings- en handhavingsstrategie van uitput naar outcome.
              3. Blz. 342 We versterken de interne regie op het stikstofdossier en de externe (ambtelijk en bestuurlijk) afstemming daarvan in het Drents Programma Landelijk Gebied (DPLG)..
              4. Blz. 343 Communicatie
        5. Blz. 344 Energietransitie
          1. Blz. 345 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 346 In 2040 zijn we een CO2-neutrale gemeente. Daarbij streven we naar 100% lokaal coöperatief eigendom ten aanzien van duurzame energie opwek in 2030.
              1. Blz. 347 Door middel van het project ESTAB (Energie Systeem Transitie in Actie op Bedrijventerreinen) komen tot een geschikte versnellingsaanpak voor de energietransitie op bedrijventerreinen.
              2. Blz. 348 We gaan invulling geven aan een gezamenlijke aanpak verduurzaming bedrijventerreinen.
              3. Blz. 349 Met energietoezicht vanuit de milieuregelgeving door de RUD Drenthe wordt het aanwezige besparingspotentieel benut.
              4. Blz. 350 Door heel Drenthe voeren we toezichts- en handhavingsaanpak voor de energielabel C verplichting waardoor we nog meer energie besparen
              5. Blz. 351 Met deelname aan de werkgroep duurzame energie van het ICC PMM wordt het gezamenlijk optrekken van bedrijven bij de duurzaamheidstransitie gestimuleerd.
              6. Blz. 352 Er worden Drenthe breed afspraken gemaakt en uitvoering gegeven aan het Besluit CO2 reductie werkgebonden personenmobiliteit.
              7. Blz. 353 Werken aan warmteplannen
              8. Blz. 354 Werken aan grootschalige duurzame opwekking.
              9. Blz. 355 Netcongestie
              10. Blz. 356 Stimuleren van ‘geen spijtmaatregelen’
        6. Blz. 357 Klimaataanpassing
          1. Blz. 358 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 359 Een klimaatbestendig stedelijk gebied, waar hittestress, wateroverlast en droogte zoveel mogelijk wordt voorkomen.
              1. Blz. 360 We voeren de taken voor 2024 van de Lokale Uitvoeringsagenda uit.
              2. Blz. 361 We geven uitvoering aan de Financiële Stimuleringsregeling Fluvius
        7. Blz. 362 Circulaire Economie
          1. Blz. 363 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 364 Bewustwording en ontwikkeling van sociaal en economisch duurzame consumptie en productieprocessen.
              1. Blz. 365 We stimuleren en faciliteren Meppeler maatschappelijke organisaties op het gebied van natuur en milieu bij initiatieven die bijdragen aan een meer duurzame samenleving.
            2. Blz. 366 Het goed vervullen van de voorbeeldfunctie die de gemeente heeft op het gebied van duurzaamheid in zijn volle breedte.
            3. Blz. 367 Meppel sluit aan bij de landelijke doelstelling om in 2050 over een circulaire economie te beschikken. Een economie zonder afval, waarbij alles draait op herbruikbare grondstoffen.
        8. Blz. 368 Landschap, natuur en biodiversiteit
          1. Blz. 369 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 370 Meppel heeft een rijke biodiversiteit in de stad, het dorp en op het platteland, waarbij zowel bijzondere soorten als basisnatuur een plek hebben. Het landschap heeft kwaliteit en is herkenbaar en beleefbaar.
              1. Blz. 371 Uitvoeren van Streekbeheer voor natuur en landschap
              2. Blz. 372 Het Plan Biodiversiteit laten we vaststellen. Het bijbehorende uitvoeringsprogramma zetten we in werking
              3. Blz. 373 We inventariseren beschermde soorten in het kader van het aanscherpen van de Natuurwaardenkaarten
              4. Blz. 374 We beschermen gebouwgebonden diersoorten door het uitvoeren van kortetermijnmaatregelen en stellen een Soortenmanagementplan op
              5. Blz. 375 We geven uitvoering aan Leader, een subsidie die gericht is op versterking van het platteland.
              6. Blz. 376 Vergroenen van de gemeentewerf.
              7. Blz. 377 We ondersteunen maatschappelijke initiatieven die bijdragen aan het landschap, natuur en/of biodiversiteit
              8. Blz. 378 Wij nemen als gebiedspartner ambtelijk en bestuurlijk deel aan het proces om het Drents Programma Landelijk Gebied (DPLG) vast te stellen
        9. Blz. 379 Beleidsindicatoren
        10. Blz. 380 Wat mag het kosten?
        11. Blz. 381 Analyse financiële afwijkingen
        12. Blz. 382 Toelichting financiën
        13. Blz. 383 Investeringen
      13. Blz. 384 Programma 12: Burgerzaken
        1. Blz. 385 Wat valt onder dit programma?
        2. Blz. 386 Algemeen
        3. Blz. 387 Publiekszaken
          1. Blz. 388 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 389 Alle gemeentelijke communicatie uitingen in begrijpelijke taal aanbieden
              1. Blz. 390 Optimalisatie kennisbank
              2. Blz. 391 Brieven duidelijk en begrijpelijk maken
              3. Blz. 392 Teksten van de website duidelijk en begrijpelijk maken
            2. Blz. 393 Goede aansluiting op de LV-WOZ
              1. Blz. 394 De onjuistheden in levering aan de LV-WOZ minimaliseren.
            3. Blz. 395 Toekomstbestendige dienstverlening die beter aansluit bij de behoefte van inwoners
              1. Blz. 396 We ontwikkelen en implementeren een nieuwe website
              2. Blz. 397 We meten, monitoren en verbeteren de dienstverlening op basis van data
              3. Blz. 398 Servicenormen opnieuw opstellen, deze monitoren en daar op sturen
              4. Blz. 399 Uitvoeren klantonderzoeken
            4. Blz. 400 Voorkomen van identiteitsfraude
              1. Blz. 401 Uitvoeren risicoanalyse
              2. Blz. 402 Jaarlijks opleiden van de medewerkers
              3. Blz. 403 Uitzoeken inzet gezichtsscanners
        4. Blz. 404 Begraafplaatsen
          1. Blz. 405 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 406 Een optimaal verzorgde begraafplaats
              1. Blz. 407 Het herstellen van monumentale graven
              2. Blz. 408 Het vervangen van een begraaftoestel
            2. Blz. 409 Optimalisatie begraafplaatsadministratie
              1. Blz. 410 Verlengen van bestaande grafrechten
        5. Blz. 411 Wat mag het kosten?
        6. Blz. 412 Analyse financiële afwijkingen
        7. Blz. 413 Toelichting financiën
      14. Blz. 414 Algemene dekkingsmiddelen
        1. Blz. 415 Wat valt er onder dit overzicht?
        2. Blz. 416 In dit overzicht staan de volgende producten:
        3. Blz. 417 Gemeentefondsuitkering
        4. Blz. 418 Beleidsindicatoren
        5. Blz. 419 Wat mag het kosten?
        6. Blz. 420 Analyse financiële afwijkingen
      15. Blz. 421 Overzicht overhead
        1. Blz. 422 Algemeen
        2. Blz. 423 Wat mag het kosten?
        3. Blz. 424 Analyse financiële afwijkingen
        4. Blz. 425 Investeringen
    2. Blz. 426 Paragrafen
      1. Blz. 427 Paragraaf lokale heffingen
        1. Blz. 428 Inleiding
        2. Blz. 429 Actuele ontwikkelingen
        3. Blz. 430 Overzicht belastingen en heffingen
        4. Blz. 431 Onroerende zaakbelasting(OZB)
        5. Blz. 432 Parkeerbelasting
        6. Blz. 433 Precariobelasting
        7. Blz. 434 Rioolheffing
        8. Blz. 435 Reinigingsheffingen
        9. Blz. 436 Naheffingsaanslag parkeren
        10. Blz. 437 Havengelden
        11. Blz. 438 Leges
        12. Blz. 439 Lijkbezorgingsrechten
        13. Blz. 440 Marktgelden
        14. Blz. 441 Opbrengsten van alle heffingen
        15. Blz. 442 Kwijtschelding
        16. Blz. 443 Lokale lastendruk
        17. Blz. 444 Gemiddelde lastendruk Meppel
      2. Blz. 445 Paragraaf weerstandsvermogen en risicobeheersing
        1. Blz. 446 Inleiding
        2. Blz. 447 Financiële kengetallen
        3. Blz. 448 Risicoanalyse en beheersmaatregelen
        4. Blz. 449 Vervolg risicoanalyse en beheersmaatregelen
        5. Blz. 450 Inflatie
        6. Blz. 451 Onzekerheden gemeentefonds
        7. Blz. 452 Sociaal Domein
        8. Blz. 453 Investeringsprojecten
        9. Blz. 454 Borgstelling en verstrekte leningen
        10. Blz. 455 Verbonden partijen
        11. Blz. 456 Risico’s in de bedrijfsvoering
        12. Blz. 457 Risico's in de bedrijfsvoering(ICT)
        13. Blz. 458 Huuropbrengst multifunctionele accommodaties
        14. Blz. 459 Oekraïne
        15. Blz. 460 Overige risico’s
        16. Blz. 461 Gewenst weerstandsvermogen
        17. Blz. 462 Conclusie
      3. Blz. 463 Paragraaf onderhoud kapitaalgoederen
        1. Blz. 464 Inleiding
        2. Blz. 465 Openbare ruimte
        3. Blz. 466 Wegen (product 60)
        4. Blz. 467 Openbare verlichting (product 60)
        5. Blz. 468 Civieltechnische kunstwerken (product 60)
        6. Blz. 469 Openbaar groen (product 63)
        7. Blz. 470 Speelvoorzieningen (product 63)
        8. Blz. 471 Water en waterbodem (product 62)
        9. Blz. 472 Riolering (product 64)
        10. Blz. 473 Vastgoed
        11. Blz. 474 Onderwijsgebouwen (product 41)
        12. Blz. 475 Overige gebouwen
      4. Blz. 476 Paragraaf financiering
        1. Blz. 477 Algemeen
        2. Blz. 478 Wettelijk kader
        3. Blz. 479 Beleid en uitvoering
        4. Blz. 480 Ontwikkelingen en rentevisie
        5. Blz. 481 Risicobeheer
        6. Blz. 482 Renterisiconorm
        7. Blz. 483 Toetsing norm renterisico
      5. Blz. 484 Paragraaf bedrijfsvoering
        1. Blz. 485 Inleiding
        2. Blz. 486 Financiën
        3. Blz. 487 Juridisch
        4. Blz. 488 Personeel en Organisatie
        5. Blz. 489 Personeelskosten
        6. Blz. 490 Inkoop en aanbesteding
        7. Blz. 491 Rechtmatigheidstoelichting
        8. Blz. 492 Facilitaire zaken
        9. Blz. 493 Informatievoorziening
        10. Blz. 494 Informatiebeveiliging
        11. Blz. 495 Gegevensbescherming
        12. Blz. 496 Frauderisico's
        13. Blz. 497 Indicatoren
        14. Blz. 498 Interbestuurlijk toezicht
      6. Blz. 499 Paragraaf verbonden partijen
        1. Blz. 500 Inleiding
        2. Blz. 501 Gemeenschappelijke regelingen
        3. Blz. 502 Regionale Uitvoeringsdienst Drenthe (RUD)
        4. Blz. 503 Veiligheidsregio Drenthe (VRD)
        5. Blz. 504 Gemeenschappelijke Gezondheidsdienst Drenthe (GGD)
        6. Blz. 505 Recreatieschap Drenthe
        7. Blz. 506 Gemeentelijke Kredietbank (GKB)
        8. Blz. 507 Werkvoorzieningsschap Reestmond Meppel
        9. Blz. 508 Publiek vervoer Groningen Drenthe
        10. Blz. 509 Vennootschappen en coöperaties
        11. Blz. 510 Speciale vennootschappen
        12. Blz. 511 Stichtingen en verenigingen
        13. Blz. 512 Overige verbonden partijen
        14. Blz. 513 Nat Industrieterrein Oevers D
      7. Blz. 514 Paragraaf grondbeleid
        1. Blz. 515 Inleiding
        2. Blz. 516 Nota grondbeleid
        3. Blz. 517 Resultaat grondexploitaties
        4. Blz. 518 Parameters
        5. Blz. 519 Verwachte resultaten en voortgang grondexploitaties
        6. Blz. 520 Tussentijdse winstneming
        7. Blz. 521 Voorzieningen
        8. Blz. 522 Risico’s
        9. Blz. 523 Bedrijventerreinen
        10. Blz. 524 Verloop boekwaarde
      8. Blz. 525 Paragraaf subsidies
        1. Blz. 526 Inleiding
        2. Blz. 527 Beleidsmatige aspecten
        3. Blz. 528 Subsidieplafonds
      9. Blz. 529 Paragraaf schouwburg Ogterop
        1. Blz. 530 Inhoudelijke verantwoording
        2. Blz. 531 Activiteiten en bezoekersaantallen
        3. Blz. 532 Vernieuwbouw schouwburg
        4. Blz. 533 Financiële verantwoording
      10. Blz. 534 Paragraaf Wet open overheid
        1. Blz. 535 Wet open overheid
    3. Blz. 536 Financiële jaarrekening 2024
      1. Blz. 537 Balans
        1. Blz. 538 Balans
        2. Blz. 539 Verliescompensatie
        3. Blz. 540 Balans
        4. Blz. 541 Gewaarborgde geldleningen
      2. Blz. 542 Grondslagen voor waardering en resultaatbepaling
        1. Blz. 543 Grondslagen voor waardering en resultaatbepaling
        2. Blz. 544 Afschrijvingstermijnen
      3. Blz. 545 Toelichting op de balans
        1. Blz. 546 Vaste activa
        2. Blz. 547 Immateriële vaste activa
        3. Blz. 548 Materiële vaste activa
        4. Blz. 549 Investeringen met economisch nut
        5. Blz. 550 Investeringen met maatschappelijk nut
        6. Blz. 551 Financiële vaste activa
        7. Blz. 552 Financiële vaste activa
        8. Blz. 553 Vlottende activa
        9. Blz. 554 Voorraden
        10. Blz. 555 Vlottende activa
        11. Blz. 556 Uiteenzettingen met een rentetypische looptijd korter dan 1 jaar
        12. Blz. 557 Vorderingen op openbare lichamen
        13. Blz. 558 Rekening-courantverhouding met het rijk
        14. Blz. 559 Overige vorderingen
        15. Blz. 560 Liquide middelen
        16. Blz. 561 Kas- en banksaldi
        17. Blz. 562 Overlopende activa
        18. Blz. 563 Doeluitkeringen
        19. Blz. 564 Overige overlopende activa
        20. Blz. 565 Vaste passiva
        21. Blz. 566 Eigen vermogen
        22. Blz. 567 Eigen vermogen
        23. Blz. 568 Voorzieningen
        24. Blz. 569 Vaste schulden met een rentetypische looptijd langer dan 1 jaar
        25. Blz. 570 Vlottende passiva
        26. Blz. 571 Netto vlottende schulden met een rentetypische looptijd korter dan 1 jaar
        27. Blz. 572 Overige schulden
        28. Blz. 573 Banksaldi
        29. Blz. 574 Overlopende passiva
        30. Blz. 575 Doeluitkeringen
        31. Blz. 576 Niet uit de balans blijkende verplichtingen
      4. Blz. 577 Overzicht baten en lasten per programma
        1. Blz. 578 Overzicht baten en lasten
        2. Blz. 579 Toelichting overzicht baten en lasten
      5. Blz. 580 Verschillen rekening en begroting op hoofdlijnen
        1. Blz. 581 Overzicht afwijkingen begroting vs. realisatie
      6. Blz. 582 Onvoorziene uitgaven
        1. Blz. 583 Onvoorziene uitgaven
      7. Blz. 584 Incidentele baten en lasten
        1. Blz. 585 Overzicht incidentele baten en lasten
        2. Blz. 586 Toelichting overzicht incidentele baten en lasten
      8. Blz. 587 Rechtmatigheidsverantwoording
        1. Blz. 588 Rechtmatigheidsverantwoording
      9. Blz. 589 Wet Normering Topinkomens
        1. Blz. 590 Publicatie bezoldiging topfunctionarissen en gewezen topfunctionarissen
        2. Blz. 591 Overige rapportage verplichtingen op grond van de WNT
      10. Blz. 592 Taakvelden
        1. Blz. 593 Overzicht taakvelden
    4. Blz. 594 Overig
      1. Blz. 595 Sisa bijlage verantwoordingsinformatie
        1. Blz. 596 Sisa bijlage
      2. Blz. 597 Controle verklaring van de accountant
        1. Blz. 598 Controleverklaring accountant
      3. Blz. 599 Totaal overzicht investeringen
        1. Blz. 600 Investeringsoverzicht
      4. Blz. 601 EMU saldo
        1. Blz. 602 Algemeen
    5. Overzicht
    6. Zoeken
    7. Publicatie bijlagen
    8. Contact
    9. PrivacyStatement
    10. Sitemap