Programma 4: Onderwijs

Wat valt onder dit programma?

Terug naar navigatie - Wat valt onder dit programma?

Omschrijving (toelichting)

Dit programmaonderdeel omvat de taken waarvoor de gemeente verantwoordelijk is vanuit de onderwijswetten.

Beleidskader
- Integraal huisvestingsplan primair onderwijs (IHP) (2020-2025)
- Verordening voorziening huisvesting onderwijs (2012)
- Verordening voorschoolse voorzieningen (2013)
- Beleidsnotitie onderwijs-achterstanden-beleid (2017-2020)
- Verordening leerlingenvervoer
- Uitvoeringsprogramma gemeentelijk onderwijs-achterstandenbeleid (2019-2022).

Relaties met andere beleidsterreinen
- Sociaal domein
- Sport en bewegen
- Cultuur
- Openbare orde en veiligheid
- Zorg

Algemeen

We willen zorgen voor goed onderwijs voor alle inwoners van Meppel. We geven iedereen de kans om zich te ontwikkelen en zelfstandig, sociaal en verantwoordelijk te worden. Dit doen we door kwalitatief goed onderwijs en een gevarieerd aanbod aan te bieden.

Onderwijs en algemeen lokale overheid

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Dat er voor iedere jongere een passend onderwijsaanbod is en dat de jongere de school met een diploma kan verlaten

Terug naar navigatie - Dat er voor iedere jongere een passend onderwijsaanbod is en dat de jongere de school met een diploma kan verlaten

Hiervoor gaan we jongeren via het VSV programma en trajecten zowel vanuit de school als vanuit de zorg ondersteunen.

Wat hebben we daarvoor gedaan?

Een kwalitatief goed voorschools aanbod voor alle kinderen in Meppel.

Terug naar navigatie - Een kwalitatief goed voorschools aanbod voor alle kinderen in Meppel.

In 2023 hebben we in samenwerking met de scholen, kinderopvangorganisaties en andere partners een nieuw vierjarig plan voor het Onderwijsachterstandenbeleid gemaakt. In 2024 gaan we verder met de uitvoering hiervan. In de periode tot 2027 hebben we extra aandacht voor de kwaliteit van de vroegschoolse educatie (groep 1 en 2 van de basisschool). Daarnaast willen we vanaf 1 januari 2024 gaan werken met een nieuwe subsidieregeling voor VVE (voor- en vroegschoolse educatie) en gesubsidieerde peuteropvang. Deze wordt eind 2023 voorgelegd aan het college. We hebben regelmatig overleg met alle betrokken partijen. Tot slot gaan we vanaf 1 januari 2024 werken met het instrument ‘Peutermonitor’, waarmee we met name het bereik van het voorschoolse aanbod beter kunnen monitoren.

Wat hebben we daarvoor gedaan?

Een passend en samenhangend aanbod aan onderwijsvoorzieningen en huisvesting.

Terug naar navigatie - Een passend en samenhangend aanbod aan onderwijsvoorzieningen en huisvesting.

De gemeente heeft een primaire taak op het gebied van onderwijshuisvesting en voorzieningen. Samen met de scholen en overige partners organiseert de gemeente een integraal aanbod dat de ontwikkelingen op het gebied van onderwijs ondersteunen en versterkt. 

Wat hebben we daarvoor gedaan?

Kwalitatief goede peuteropvang

Terug naar navigatie - Kwalitatief goede peuteropvang

Voorschoolse periode is een belangrijke fase om de kinderen te voorbereiden op de school. Kwaliteit van het aanbod en veiligheid van ons toekomstige leerlingen zijn belangrijke factoren in deze fase. 

Wat hebben we daarvoor gedaan?

Leerlingenvervoer

Terug naar navigatie - Leerlingenvervoer

Eind 2023 bieden we de raad een nieuwe verordening Sociaal domein aan, waar een nieuwe verordening leerlingenvervoer onderdeel van is. Deze treedt in werking op 1 april 2024, wat betekent dat de uitvoering van toepassing is vanaf schooljaar 2024/2025. Inhoudelijk zijn er enige wijzigingen, financieel verwachten we geen grote verschillen.

Wat hebben we daarvoor gedaan?

Zorg vanuit het onderwijs en zorg vanuit de gemeente aan elkaar koppelen en zodoende versterken.

Terug naar navigatie - Zorg vanuit het onderwijs en zorg vanuit de gemeente aan elkaar koppelen en zodoende versterken.

Meppel is een onderwijspionier. Bevlogen bestuurders, directeuren en onderwijsprofessionals van o.a. de schoolbesturen en het Samenwerkingsverband2203 werken nauw samen met de gemeente om het onderwijs voor zoveel mogelijk leerlingen zo passend mogelijk te maken. We denken graag vanuit de kansen van elke leerling. Het ‘Meppeler Akkoord Onderwijs en Zorg voor de Jeugd’ is hier de belichaming van. 

Wat hebben we daarvoor gedaan?

Beleidsindicatoren

Terug naar navigatie - Beleidsindicatoren
Indicator Eenheid 2021 2022 2023 2024
Absoluut verzuim per 1.000 leerlingen 2,3 3,3 5,1 nog niet bekend
Relatief verzuim per 1.000 leerlingen 19 19 18 nog niet bekend
Voortijdige schoolverlaters zonder startkwalificatie (vsv-ers) % 2,1% 2,1% 2,4% * nog niet bekend
Bron: www.waarstaatjegemeente.nl * = voorlopig data
Ontleend aan: DUO/Ingrado
Opgenomen zijn de uitkomsten van de verplichte beleidsindicatoren conform het Besluit Begroting en Verantwoording Provincies en Gemeenten

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?
Bedragen x €1.000
Exploitatie Realisatie 2023 Primaire Begroting 2024 Totaal Begroting 2024 Realisatie 2024 Begroot - Rekening 2024
Onderwijs
Onderwijs
Lasten 5.943 5.754 5.911 5.839 73
Baten -1.179 -907 -1.017 -1.032 15
Totaal Onderwijs 4.764 4.847 4.894 4.807 88
Totaal Onderwijs 4.764 4.847 4.894 4.807 88
Saldo van baten en lasten 4.764 4.847 4.894 4.807 88
Onderwijs
Onderwijs
Onttrekkingen 0 0 -65 -65 0
Totaal Onderwijs 0 0 -65 -65 0
Totaal Onderwijs 0 0 -65 -65 0
Totaal reserve mutaties 0 0 -65 -65 0

Analyse financiële afwijkingen

Terug naar navigatie - Analyse financiële afwijkingen
Bedragen x € 1.000
Analyse Incidenteel/
Product Afwijking Structureel
Product 41 - Onderwijs
Personeelslasten
De verschillen in de personeelslasten worden centraal toegelicht in de paragraaf bedrijfsvoering. 85 I
Onderwijshuisvesting Stad en Esch 59 I
Diverse kleine afwijkingen < € 50.000 -56 I
Saldo programma 4 - Onderwijs 88
+ = voordeel / - = nadeel

Omschrijving (toelichting)

Het voordeel op onderwijshuisvesting Stad & Esch wordt veroorzaakt door een lagere onroerende zaak belasting (OZB) ten opzichte van de begroting van € 23.000. Het aantal beschikbare bruto vierkante meteroppervlak (BVO) is in 2022 aangepast naar aanleiding van een nameting. Dit heeft geleid tot een daling in de WOZ-waarde en in het OZB-bedrag. Ook heeft de school minder uren bewegingsonderwijs afgenomen, met lagere kosten tot gevolg van € 36.000. Samen bedraagt het voordeel op onderwijshuisvesting Stad en Esch € 59.000.

Investeringen

Terug naar navigatie - Investeringen

Excel-tabel

Investeringsplanning (bedragen x € 1.000) Beschikbaar krediet Begrote inkomsten / bijdrage van derden Begrote netto-investering Besteed t/m 2024 Inkomsten t/m 2024 Gerealiseerde netto-investering Begroot vs. realisatie Project afgerond
Programma 4 - Onderwijs
Onderwijs
Duurzame aanpassing gebouw CSG Dingstede 2.395 420 1.975 1 - 1 1.974 Nee
Onderwijsvoorziening NvL 12.820 - 12.820 64 - 64 12.756 Nee
Renovatie Stadskwartier 950 - 950 1.000 - 1.000 -50 Ja
Renovatie/nieuwbouw Reestoeverschool 5.800 - 5.800 16 - 16 5.784 Nee
Aanpassing KBS de Plataan 410 - 410 423 - 423 -13 Ja
Totaal Programma 4 - Onderwijs 22.375 420 21.955 1.505 - 1.505 20.450

Omschrijving (toelichting)

Toelichting  

Voor CSG Dingstede is een drietal scenario's uitgewerkt en financieel doorgerekend. Besluitvorming over het vervolg wordt in het eerste kwartaal van 2025 verwacht.

In 2024 is de aanbesteding van een bouwprojectmanager voor IKC Nieuwveense Landen afgerond en is de Europese aanbestedingsprocedure voor de architect  opgestart. Er is een projectplanning uitgewerkt die uitgaat van realisatie van de school in Nieuwveense Landen eind 2027.

Voor de Reestoeverschool is een locatiestudie uitgevoerd. De voorkeurlocatie wordt ruimtelijk verder onderzocht. Tegelijkertijd wordt het ruimtelijk en functioneel programma van eisen voor de Reestoeverschool verder uitgewerkt.

De duurzame aanpassingen aan Kindcentrum Het Stadskwartier zijn afgerond. Er zijn twee nieuwe lokalen gebouwd en het oude schoolgebouw is gerenoveerd. Het beschikbare krediet van € 950.000 is overschreden met ongeveer € 49.000. Met name de klimaatinstallaties vielen duurder uit en bouwkundig zorgden een diepere fundering, behoud van een boom en de vondst van asbest tot hogere kosten. 

De aanpassingen bij KBS De Plataan waren in 2023 al voor een groot deel uitgevoerd. Begin 2024 zijn de laatste werkzaamheden afgerond.