Paragraaf onderhoud kapitaalgoederen

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

Omschrijving (toelichting)

Deze paragraaf behandelt onze kapitaalgoederen zoals wegen, bruggen, riolering, plantsoenen en gebouwen. Van al deze segmenten wordt aangegeven om welke hoeveelheden het gaat, hoe we met het onderhoud omgaan, of de uitvoering volgens schema verloopt en hoe de dekking is geregeld. Deze gegevens zijn mede de basis voor de door de raad te formuleren beleidskaders.

Openbare ruimte

Terug naar navigatie - Openbare ruimte

Voor het onderhoud van de openbare ruimte is een instrument ontwikkeld waarbij de gewenste onderhoudskwaliteit kan worden afgewogen tegen bijbehorende kosten. Dit kennen wij onder de naam KOM. Dit staat voor kwaliteit op maat. In een integraal beheersysteem worden arealen van de openbare ruimte geregistreerd en kan aan de hand van kwaliteitsniveaus met bijbehorende kosten een prijskwaliteitskeuze worden gemaakt.
Er wordt gewerkt aan implementatie van een nieuwe beheersystematiek, te weten de Beheerstrategie Openbare Ruimte, afgekort BSOR. Dat is een meerjarig en stapsgewijs proces. Hierdoor zullen andere sturingsinstrumenten of –mechanismen ontstaan. Of die KOM overbodig maken of zullen vervangen is nog onduidelijk. Tot die tijd blijven we KOM hanteren als sturings- en rapportage-instrument.

Beleidskader:
- Prijskwaliteitskeuze Kwaliteit op Maat 2014

Voor bijna alle bovengrondse delen van de openbare ruimte is een kwaliteitsnorm ontwikkeld, vertaald naar categorieën voor Hoge (A), Basis (B) en Lage (C) onderhoudskwaliteiten. In de raadsvergadering van 23 januari 2014 is onderstaande prijskwaliteitsafspraak voor KOM vastgesteld conform het inwonergerichte scenario. KOM is gebaseerd op de CROW kwaliteitscatalogus openbare ruimte.

Afspraak prijs/kwaliteit centrum woongebied buitengebied begraafplaats hoofdwegen industrie kantoren natuurpark sport stadspark wijkpark
verharding (technisch)
rijbaan B B C B B C C B C B B
fietspaden B B B B B B B B B B B
voetpaden B B B B B C C B B B B
parkeren en overig C C C C C C C C C C C
groen (technisch) A B C B C C C B C B B
meubilair (technisch) B B C B C C C B C B B
verzorging B B C B C C C B C B B

Als de technische kwaliteit onder C-niveau zakt is ingrijpen noodzakelijk vanwege veiligheid of mogelijke kapitaalvernietiging.

Op basis van het inwonergerichte model geldt een prijskwaliteitsafspraak die overwegend op B (basis) niveau en verder op C (laag niveau) is. Er zijn 3 steekproefmetingen verricht op de kort-cyclische verzorgingsaspecten (bijvoorbeeld onkruid in beplanting) en 1 steekproefmeting op de lang-cyclische technische onderhoudsaspecten. Daarnaast heeft de jaarlijkse weginspectie plaatsgevonden, dit betreft een 100% controle van het areaal. Dit leverde voor 2024 gemiddeld voor het hele jaar de gerealiseerde kwaliteiten op zoals vermeld in onderstaande tabel. 

 

In 2024 is geen globale weginspectie uitgevoerd zoals dit wel in voorgaande jaren is uitgevoerd. Reden hiervoor is dat de beheerdata in 2024 niet op orde was na de implementatie van het nieuwe beheerprogramma, van rond de 1.500 wegvakken de data worden aangevuld. Dit is nodig om een doeltreffende weginspectie uit te voeren. 

Conform het vigerende beheerplan hebben we groot- en klein onderhoud uitgevoerd. Daarnaast zijn de klachten en meldingen opgelost. 

De tabel toont voor de technische staat van groen en meubilair en voor de verzorging van de openbare ruimte in het algemeen welke delen van de stad wel (groen) en niet (rood) voldoen aan de kwaliteit die gevraagd werd. Kijken we naar het aantal vakjes dan hadden we in 2021 'maar' 2 rode vakjes, nu 10. Het aantal vakjes zegt echter niet alles. Achter het ene vakje zit aanzienlijk meer areaal dan achter het andere. Het verhelpen van een C in natuurpark is makkelijker dan de C in woongebied.  En juist bij woongebied zien we 2 x een C. 

Kijken we in plaats van de score in bovenstaande tabel naar percentages overall, zie onderstaande tabel, dan zien we een negatieve tendens. 

  2021 2022 2023 2024
Meppel 94%>B 94%>B 88%>B 76%>B
TS groen 93%>B 87%>B 90%>B 86%>B
TS meubilair 95%>B 96%>B 88%>B 94%>B
verzorging 94%>B 95%>B 88%>B 75%>B

De uitgevoerde beleidsmeting legt bloot dat dit bij verzorging vooral te wijten is aan onkruidbeheersing op straat en in het groen. Daarnaast is sprake van storende randen van beplantingsvakken. Ook het bijmaaien rond obstakels en het achterblijvende maaisel op gras na het maaien is onder de maat. Het zwerfvuil is grotendeels onder controle, maar rond afvalbakken is dat een probleem. Het straatvegen gaat in detailsituaties (bij kolken en bij bladval) mis. Bij technische staat gaat het vooral om snoei van storende takken in zowel heesters als bij bomen. Bij meubilair ontbreekt te vaak de coating (beeld en levensduur).

De tendens is zorgelijk. Kapitaalvernietiging ligt op de loer bij een te laag worden van de technische kwaliteit. En een lage verzorgingskwaliteit is soms van invloed op de technische staat (bijvoorbeeld bij onkruid op verharding).

De volgende aspecten zijn daar op van invloed. Er zijn structurele prijsstijgingen, meer dan de toegepaste indexatie. De gemiddelde leeftijd van onze medewerkers neemt toe, met relatief een hoger ziekteverzuim. Er is krapte op de arbeidsmarkt en vacatures zijn lastig in te vullen. Daarnaast was 2024 een nat en groeizaam jaar met effect op de onkruiddruk en er was een flinke stormschade waar het reguliere werk in die maand onder te lijden had. 

Wegen (product 60)

Terug naar navigatie - Wegen (product 60)

De gemeente is op grond van de Wegenwet verantwoordelijk voor het beheer en onderhoud van openbare wegen.

Beleidskader:
- Wegenbeheerplan 2019-2023

Alle wegen in Meppel zijn opgenomen in een wegenbeheersysteem. Naast een beschrijving van de grootte en het type van de wegen is per weg ook de onderhoudskwaliteit in het systeem opgenomen.
In 2024 is geen globale weginspectie uitgevoerd zoals dit wel in voorgaande jaren is uitgevoerd. Reden hiervoor is dat de beheerdata in 2024 niet op orde was na de implementatie van het nieuwe beheerprogramma GISIB, met name door de koppeling met de BGT moet er van rond de 1.500 wegvakken de data worden aangevuld. Dit is nodig om een doeltreffende weginspectie uit te voeren. 
Conform het vigerende beheerplan wordt er planbaar groot- en klein onderhoud uitgevoerd. Daarnaast worden klachten en meldingen opgelost. 

Doelstelling: de kwaliteit van de wegen in Meppel op het niveau brengen zoals dat door de raad is vastgesteld volgens het inwonergericht model.

Klein en groot onderhoud
In het wegenbeheerplan 2019-2023 is een planning opgenomen voor het grootschalig wegenonderhoud gedurende de planperiode. In totaal was in 2024 een budget van €  1.112.200  beschikbaar voor dit wegenonderhoud.  Dit onderhoudsbudget is bestemd voor klein en groot onderhoud en wordt ingezet voor het oplossen van calamiteiten en meldingen, een jaarlijks asfaltbestek en een elementenbestek. Op basis van functie en prioriteit wordt een selectie van de wegen, die niet voldoen aan de afgesproken kwaliteit, weer op niveau gebracht.  De werkelijke kosten bedroegen in 2024  € 1.116.100 .

In 2024 is naast klein- en calamiteitenonderhoud ook groot onderhoud uitgevoerd aan het Vliegenpad, de Burgemeester van Veenlaan en een deel van Broekhuizen.

Door de prijsstijgingen  van materiaal en arbeid is minder werk uitgevoerd doordat de eerder vastgestelde budgetten hierop niet naar rato zijn aangepast.

Rehabilitatie
Grootschalige herinrichtingen en vervanging van de riolering zijn opgenomen in de investeringsplanning van de meerjarenbegroting 2024-2028. Grootonderhoud van de wegen wordt in deze gevallen integraal meegenomen bij de uitvoering van deze (riolerings)projecten. Voor de bepaling van de omvang van de onderhoudscomponent wordt uitgegaan van circa 30% van het onderhanden werk. Voor 2024 komt dit neer op een bedrag van € 520.700.

Daarmee is in totaal in 2024 voor een bedrag van  € 1.636.800 besteed aan het onderhoud van de openbare wegen.

Openbare verlichting (product 60)

Terug naar navigatie - Openbare verlichting (product 60)

Omschrijving (toelichting)

Beleidskader:
- “Alles Duurzaam”, beleid openbare verlichting 2015-2019 (2015)

Doelstelling: aanpassen van de verlichting om te verlichten waar het moet, maar te dimmen waar het kan.

2024 bestond voornamelijk uit regulier onderhoud en het verhelpen van storingen aan de openbare verlichting. Er zijn geen grote projecten geweest t.b.v. omvormen. Wel is  opdracht gegeven om in het eerste kwartaal van 2025 te starten met de openbare verlichting in de Oosterboer om te vormen naar LED-verlichting.

Het onderhoudsbudget voor de openbare verlichting bedroeg in 2024 €  3.100. De werkelijke opgenomen kosten bedragen €  18.700.  

Civieltechnische kunstwerken (product 60)

Terug naar navigatie - Civieltechnische kunstwerken (product 60)

Omschrijving (toelichting)

Beleidskader:
- Beheerplan Civieltechnische Kunstwerken 2023-2027

Doelstelling: zorg dragen voor de veiligheid van de gebruikers van de kunstwerken.

Het regulier onderhoudsbudget voor 2024 bedroeg € 230.800. De werkelijke kosten bedroegen € 242.300.   

In 2024 is, naast regulier onderhoud als reinigen en schilderen, groot onderhoud gepleegd aan de Galgenkampsbrug en de damwand bij de zwemplas in Nijeveen.  Hiervoor was in de begroting € 151.500 geraamd, de werkelijke uitgaven bedroegen € 153.500.

Naast dit groot onderhoud is er ook regulier onderhoud uitgevoerd:

  • Reinigen diverse objecten;
  • Schilderwerk aan diverse objecten;
  • Klein onderhoud aan diverse objecten. 

Naast de reguliere werkzaamheden die de gemeente onder eigen regie uitvoert is de gemeente Meppel ook verantwoordelijk voor het beheer en onderhoud van de op afstand bedienbare bruggen (Eshuisbrug, Grote- en Kleine Kaapbrug en Galgenkampsbrug). Deze worden door Rijkswaterstaat vanuit Zwartsluis bediend. Storingen worden op aangeven van Rijkswaterstaat hersteld, de kosten zijn voor gemeente Meppel.

Verder is in de begroting € 31.800 opgenomen  voor gladheidsbestrijding.  Inzet van dit budget is uiteraard sterk afhankelijk van weersinvloeden. De werkelijke uitgaven bedroegen €  34.900.

Openbaar groen (product 63)

Terug naar navigatie - Openbaar groen (product 63)

Omschrijving (toelichting)

Beleidskader:
- De Kadernotitie “Zo doen we Groen” (2015)
- Beleidsvisie op uitgeefbaar groen 2017
- Groene kaart 2012 en lijst monumentale bomen

Doelstelling openbaar groen: een betere inrichtings- en beeldkwaliteit van groen, een sterkere identiteit en gebruikswaarde van de groene hoofdstructuur en toename van de natuurwaarde.

Op groenonderhoud wordt regie gevoerd (eigen dienst en aannemers). Dit gebeurt op basis van ervaring en vakmanschap, rekening houdend met de strategische kaders.

Op basis van een landelijke richtlijn (BVR) over zorgplicht vindt voor het beheer van bomen een  3-jarig onderhouds- en inspectiecyclus plaats. Sinds 2020 is dit op die manier geïntensiveerd. Dit verbetert op termijn de kwaliteit en vermindert risico’s. In verband met de omschakeling naar een nieuw beheersysteem is dit jaar geen boominspectie uitgevoerd. Er ligt een opdracht om de opgelopen achterstand hierin in het 1e kwartaal van 2025 te herstellen. 

Het totaal regulier onderhoudsbudget groen voor 2024 bedraagt € 1.817.900. Binnen dit totale onderhoudsbudget wordt ook groenbeheer begraafplaatsen, groenonderhoud rondom de sportvelden en leggers, schouw en waterlossing uitgevoerd. De werkelijke kosten bedroegen in 2024 €  2.251.500. 

In de investeringsplanning voor openbaar groen is rekening gehouden met:
-Vervanging zieke bomen, jaarlijks een bedrag van € 330.000. De werkelijke uitgaven bedroegen €  198.800, waarmee de jaarschijf 2024 is gerealiseerd. 
-De herinrichting van het Bleekerseiland, inclusief vervanging oeverbescherming is afgerond. Het voormalige versteende gebied is heringericht naar een aantrekkelijk groen binnenstadspark. Bij de inrichting van het meubilair is veelvuldig gebruik gemaakt van hergebruik van materialen.  Verplaatsen pannenkoekenschip en realisatie brug tussen Bleekerseiland en Stoombootkade volgt in 2025.

-Uitvoering Binnenstadsplan, Tuinen van de stad (Slotplantsoen): fase 1 is grotendeels uitgevoerd, begin 2025 volgt laatste inboet op dit deel. Fase 2 volgt na de oplevering van de woningbouw op de URZO-locatie.

Speelvoorzieningen (product 63)

Terug naar navigatie - Speelvoorzieningen (product 63)

Omschrijving (toelichting)

Beleidskader:
- Speelruimteplan 2013

Doelstelling spelen: voorzien in de speelbehoefte van ieder kind van 0-12 jaar via formele en informele speelruimte, uitnodigend tot buiten spelen, bewegen en ontmoeten.

Speeltoestellen moeten voldoen aan het Besluit Veiligheid en Attractie- en Speeltoestellen. Om dit te controleren worden inspecties uitgevoerd en worden de resultaten hiervan in een elektronisch logboek bijgehouden. Bij constatering of melding van een gebrek aan de speeltoestellen worden deze gerepareerd.

Het regulier onderhoudsbudget voor 2024 bedraagt € 38.300. Dit regulier onderhoudsbudget wordt ingezet voor regulier onderhoud en inspectie van speeltoestellen. De werkelijke kosten bedroegen €  39.700. 

Daarnaast is er een krediet van € 120.000 in 2024 voor het grootschalig vervangen van speeltoestellen en het al of niet herverdelen van speelplekken. Keuzes hierin worden met participatie vanuit de buurt en vooral de kinderen uitgevoerd. Daarbij hanteren we de kaders en normen van het Speelruimteplan. In 2024 zijn op diverse speelplekken, verspreid over de gehele gemeente (in plaats van een buurtgewijze aanpak), toestellen vervangen.  De werkelijke uitgaven bedroegen  in 2024 €  100.000. 

Water en waterbodem (product 62)

Terug naar navigatie - Water en waterbodem (product 62)

Omschrijving (toelichting)

Beleidskader:
- De Kadernotitie “Zo doen we Groen” (2015)
- Riolering en Water Programma 2023-2028
- Het Baggerplan / Prioritering baggerwerken Meppel

Doelstelling: voldoen aan de zorgplicht voor het inzamelen en transport van overtollig grond- en hemelwater en bijdragen aan de functionaliteit en kwaliteit van watergangen.
Voor het op diepte houden van de watergangen en het verwijderen van vervuild slib moet baggerwerk respectievelijk saneringswerk worden gedaan. Hier zijn hoge kosten mee gemoeid. Periodiek vindt in overleg met het Waterschap monitoring plaats om de waterdieptes in de gaten te houden. Een regulier onderhoudsbudget is niet van toepassing. Er is in 2024 gekeken naar de mogelijkheden van het opstellen van een baggerplan voor gemeentelijke wateren en havens voor de komende 10 jaar. Er is een verkennend baggerplan opgeleverd, welke verder uitgewerkt gaat worden. 

Voor dit product is een budget beschikbaar van €  323.400, waarvan € 260.000 incidenteel voor het baggeren van de wachthaven. Het reguliere budget zetten we in voor het onderhoud van de oeverbescherming van watergangen en voorzieningen in de haven. De werkelijke uitgaven bedroegen in 2024 € 87.300.

Riolering (product 64)

Terug naar navigatie - Riolering (product 64)

Omschrijving (toelichting)

Sinds 1 januari 2024 is de Omgevingswet van kracht. De Omgevingswet vervangt voor wat betreft de rioleringstaken van de gemeente de wet milieubeheer en de  waterwet.  De in het verleden centraal georganiseerde regels zijn opgenomen in de bruidsschat. De zorgplicht van de gemeente met betrekking tot de inzameling van stedelijk afvalwater is niet veranderd.  

Beleidskader:
- Riolering en Water Programma 2023-2028

Doelstelling: voldoen aan de zorgplicht voor inzameling en transport van stedelijk afvalwater dat vrijkomt bij de binnen het grondgebied van de gemeente gelegen percelen.

In oktober 2022 is het Riolering en Water Programma 2023-2028 (RWP) vastgesteld door de gemeenteraad. Het RWP geeft invulling aan de wettelijke zorgplicht die de gemeente heeft voor wat betreft de inzameling en het transport van stedelijk afvalwater. De in het RWP opgenomen plannen worden gedurende de looptijd van het RWP uitgevoerd. Deze plannen dragen bij aan een effectief beheer van de riolering en het maken van onderbouwde keuzes bij de investeringen voor wat betreft de riolering. Daarnaast is er een investeringsplanning opgenomen in het RWP. 

Het regulier onderhoudsbudget voor 2024 bedroeg voor onderhoud riolering € 269.000;  voor pompen en gemalen € 126.300 en voor kolken € 57.200. De werkelijke uitgaven bedroegen respectievelijk €  398.000, €  166.300 en € 42.900.

Vastgoed

Terug naar navigatie - Vastgoed

Omschrijving (toelichting)

De gemeente heeft op verschillende manieren te maken met het bouwen, onderhouden en exploiteren van gebouwen. Het betreft hier een aantal categorieën.

  • Gebouwen voor de gemeentelijke dienst (zoals het stadhuis, de gemeentewerf en rioolgemalen);
  • Sportaccommodaties (binnensport- en buitensportaccommodaties);
  • Cultuur- en welzijnsaccommodaties (zoals Ogterop, De Schalle en molen de Sterrenberg);
  • Multifunctionele accommodaties (zoals De Plataan en Het Palet);
  • Schoolgebouwen (gemeente is verantwoordelijk voor capaciteit, scholen voor het onderhoud);
  • Overig bezit (dit gaat dan om strategisch bezit of gebouwen die nog afgestoten moeten worden).

Per type gebouw verschillen de gemeentelijke taken en verantwoordelijkheden. In onderstaande paragrafen wordt dit per type gebouw nader toegelicht.

Vastgoed dat niet meer noodzakelijk is voor de gemeente wordt waar mogelijk afgestoten. De opbrengsten (na aftrek van eventuele kosten en boekwaarde) komen ten goede aan de algemene middelen.

Onderwijsgebouwen (product 41)

Terug naar navigatie - Onderwijsgebouwen (product 41)

Omschrijving (toelichting)

Wettelijk kader
De gemeente is wettelijk verantwoordelijk voor het bieden van onderwijshuisvesting in het primair, voortgezet en speciaal onderwijs. In geval van nieuwbouw draagt de gemeente volledig de kosten voor de bouw. Als er sprake is van renovatie worden maatwerkafspraken gemaakt tussen schoolbestuur en gemeente. 

In de tweede helft van 2025 wordt nieuwe wetgeving verwacht, waarbij renovatie een volwaardig alternatief wordt voor nieuwbouw. Dit heeft  waarschijnlijk gevolgen voor de (financiële) verantwoordelijkheid van de gemeente bij renovatie.

Het onderhoud van schoolgebouwen ligt in de meeste gevallen bij het schoolbestuur. Alleen wanneer het juridisch eigendom bij de gemeente ligt, is de gemeente ook verantwoordelijk voor het onderhoud. Dit is het geval bij IKC Het Palet en de katholieke basisschool De Plataan. Het onderhoud van deze schoolgebouwen is onderdeel van het meerjarenonderhoudsplan MJOP.

Beleidskader: IHP 2020-2035
In 2020 is het integraal huisvestingplan (IHP) primair onderwijs vastgesteld. In dit plan zijn de ontwikkelingen en de te nemen maatregelen (nieuwbouw of levensduur verlengende renovatie) voor de komende 15 jaar in beeld gebracht. Het IHP vormt, samen met de Verordening Voorzieningen Huisvesting Onderwijs, het kader en planningsinstrument waar huisvestingsaanvragen aan worden getoetst.

Het IHP is tot stand gekomen in samenwerking met de schoolbesturen in Meppel. Voor alle scholen is het toekomstperspectief onderzocht. Op basis daarvan is een aantal opgaven concreet uitgewerkt en zijn voor de langere termijn keuzes gemaakt. Belangrijke uitgangspunten uit het IHP zijn:
- We willen zoveel mogelijke integrale integrale kindcentra bouwen;
- Nieuwe scholen bouwen we zo veel mogelijk energieneutraal;
- Bij renovaties streven we naar Frisse scholen Klasse B. 

Eind 2024 is gestart met actualisatie van het huidige IHP. Het vernieuwde IHP wordt medio 2025 verwacht.

Projecten
Vanuit het IHP zijn concreet de volgende projecten gaande of in voorbereiding:

Nieuwbouw IKC Nieuwveense Landen
Nieuwbouw Reestoeverschool
Nieuwbouw en renovatie Kindcentrum Stadskwartier (afgerond in 2024)

Een actuele stand van zaken is te vinden onder de tabel investeringen in Programma 4. 

Overige gebouwen

Terug naar navigatie - Overige gebouwen

Het onderhoud van de gemeentelijke gebouwen wordt gemonitord in een gebouwbeheerssysteem (Planon). Periodiek worden de gebouwen geïnspecteerd en op basis van de onderhoudstoestand wordt het benodigde budget voor (groot) onderhoud aan de gebouwen en bijbehorende installaties berekend. Het verschilt per jaar hoeveel geld voor groot onderhoud nodig is. De insteek is dat het onderhoud zich richt op het technische noodzakelijke en daardoor op een sobere en doelmatige besteding van het budget.
In de begroting 2024 was een onderhoudsbudget opgenomen van € 734.000.  De werkelijke kosten voor het uitvoeren van het technisch bouwkundig onderhoud bedroegen € 1.016.200. 

Vastgoedbeheer
Vastgoedobjecten die geen toegevoegde waarde meer hebben of geen bijdrage leveren aan gemeentelijk beleid komen in aanmerking om af te stoten. 
In 2024 is de voormalige HIAB locatie aan de Steenwijkerstraatweg 78 gesloopt ten behoeve van de ontwikkelingen Noordpoort. Ook zijn er voor de gebiedsontwikkeling Noordpoort locaties aangekocht. Dit betreffen locaties die liggen op het beoogde tracé van de nieuwe  stadsentree. Dit zijn de locaties Galgenkampsweg 5 en 7 en de panden aan Hugo de Grootstraat 1.
In 2024 is de watertoren na afronding van de omgevingsvergunning definitief verkocht en kadastraal geleverd.

In 2024 is voor het gemeentelijk vastgoed de schoonmaakdienstverlening aanbesteed. Vanwege forse loonindexeringen zijn de totale schoonmaakkosten toegenomen. Deze kostenstijging is inmiddels verwerkt in de begroting.
Het openbaar toilet nabij de Meppeler Toren heeft esthetisch een upgrade gehad door een kunstenaar. Sinds het aanbrengen van de kunst is het vandalisme tot nu toe fors afgenomen.

Gebouwen voor gemeentelijke dienst
De gemeente voert voor een aantal gebouwen die nodig zijn voor de gemeentelijke dienst het onderhoud uit. De belangrijkste daarvan zijn het stadhuis en de gemeentewerf. Daarnaast zijn er allerlei kleine gebouwen op de begraafplaatsen, bij de haven, de brugwachtershuisjes en de gebouwen voor rioolgemalen die onderhouden moeten worden. Voor alle gemeentelijke gebouwen zijn actuele meerjarige onderhouds- en investeringsplannen aanwezig. De bijbehorende budgetten zijn meerjarig in de begroting opgenomen.
Voor het stadhuis en gemeentewerf zijn de eerste voorbereidingen getroffen om de herinrichting vanaf 2025 vorm te gaan geven. Er is een projectleider aangetrokken en de aanbesteding voor de selectie van een architect is opgestart.  
De duurzame vervanging van de CV-ketels is het Leerwerkcentrum is nog niet uitgevoerd vanwege het onderzoek naar de mogelijke tijdelijke onderwijshuisvesting  op deze locatie.  

Sportaccommodaties
De gemeente heeft diverse sportaccommodaties: Ezinge, Koedijkslanden, Het Erf en De Aanloop in Meppel en sporthal De Eendracht in Nijeveen. Er zijn ook twee gymnastieklokalen: Oosterboer en Prinses Marijkestraat. Voor de sportaccommodaties en de gymnastieklokalen zijn actuele meerjarige onderhouds- en investeringsplannen aanwezig. Daarnaast doet de gemeente nog het beheer en onderhoud van de kleedaccommodaties op de sportparken (Ezinge, Koedijkslanden en Tussenboerlanden). Op sportpark Koedijkslanden voeren de sportverenigingen het beheer en onderhoud uit. Ter compensatie ontvangen de verenigingen een subsidiebijdrage.

In 2024 heeft er groot onderhoud plaats gevonden aan sporthal de Eendracht in Nijeveen. De sporthal is voorzien van een nieuwe sportvloer met vloerverwarming en een nieuwe scheidingswand en de klimaatinstallatie is vervangen De conventionele verlichting in de gehele sporthal vervangen door LED verlichting, waardoor de totale elektriciteitsgebruik beperkt bleef binnen de beschikbare capaciteit. Sporthal de Eendracht is deels verbouwd en uitgebreid waardoor het voldoet aan de bondseisen van de korfbal en de toegankelijkheid is verbeterd.  

Voor de topsportaccommodatie Ezinge is na een zoektocht een nieuwe sporthalbeheerder aangesteld. Ook voor de onderhoudssituatie van de sporthal is een inhaalslag gemaakt. De locatie is qua beheer en onderhoud weer op peil.

Voor de gymzaal Prinses Marijkestraat stond aanvankelijk vervanging van de sportvloer en aanleg vloerverwarming gepland. Deze investering is geparkeerd in afwachting van het onderzoek naar de toekomst van de locatie Prinses Marijkestraat in relatie tot de ontwikkelingen rondom Ogterop.

Het onderhoud van het zwembad wordt door Stichting Zwembad Meppel in opdracht van de gemeente uitgevoerd. In 2024 is gebleken dat het beschikbare onderhoudsbudget niet meer toereikend is om alle noodzakelijke onderhoudskosten te dekken. De stichting Zwembad Meppel heeft inmiddels het bestemmingsfonds voor het onderhoud van het zwembad volledig besteed. In 2025 zal het college een besluit gaan nemen over de eventuele verhoging van het onderhoudsbudget.

Cultuur en welzijnsaccommodaties
De belangrijkste cultuur- en welzijnsaccommodaties die de gemeente in beheer heeft zijn: schouwburg Ogterop, de Secretarie, de Schalle, de Meppeler toren, de kerktoren in Kolderveen, het Metahir huisje en molen De Sterrenberg in Nijeveen. Aan de verdere uitwerking van de vernieuwbouw Ogterop wordt gewerkt. Daarnaast zijn enkele buurt- en wijkcentra in eigendom van de gemeente. De gemeente verhuurt deze gebouwen aan de gebruikers.

Multifunctionele accommodaties
Het Palet is een multifunctionele accommodatie waarin zowel openbaar als bijzonder (christelijk) basisonderwijs zijn gehuisvest. Ook maken maatschappelijke partners zoals Stichting WelzijnMensenWerk en het Centrum Jeugd en Gezin gebruik van deze locatie, evenals private instanties Prima Life Junior, Partou Kinderopvang en Icare.
De Plataan is een multifunctionele accommodatie. In deze accommodatie zijn culturele activiteiten (Speel-o-theek, bibliotheek, Kameleon, Bazuin), welzijnsactiviteiten (Stichting WelzijnMensenWerk), onderwijs (K.B.S. De Plataan en Drenthe College) en kinderopvang gehuisvest. De buitenschoolse cultuureducatie Blink is tevens gebruiker van CCM De Plataan.
In het najaar van 2024 is het dak van de bibliotheek gerenoveerd en is tevens na-geïsoleerd. Deze investering bleek noodzakelijk gezien de leeftijd, de technische staat en de vele recente lekkages. 

Strategisch gebouwenbezit
De gemeente is in het bezit van een aantal panden die vanuit strategische overwegingen zijn aangekocht. Het gaat daarbij onder andere om enkele objecten die zijn gelegen in ontwikkelingsgebieden zoals Nieuwveense Landen en het transformatiegebied Noordpoort. Een aantal van die zogenaamde strategische panden is verhuurd of zijn in beheer uitgegeven om leegstand te voorkomen. Panden die gesloopt gaan worden, zijn afgesloten van het gas.  

Verduurzaming gemeentelijk vastgoed
Daar waar mogelijk wordt bij vervangingsmomenten of natuurlijke momenten gezocht naar vervangende oplossingen voor verdere verduurzaming en om van het gas af te komen. 
In 2024 is tijdens het groot onderhoud van sporthal de Eendracht in Nijeveen ook een verduurzamingsslag gemaakt. De sportvloer is voorzien van vloerverwarming, conventionele verlichting is vervangen voor LED verlichting en de klimaatinstallatie is vervangen door warmtepompen. Sporthal de Eendracht is daardoor volledig gasloos.
In gymzaal Oosterboer is de klimaatinstallatie vervangen door warmtepompen. Hierdoor is ook voor de gymzaal Oosterboer een belangrijke stap gezet in het verduurzamen en heeft het geen gasaansluiting meer.
Per 1 januari 2024 is er een nieuwe energieleverancier. De gemeentelijke gebouwen krijgen blijvend 100% groene stroom geleverd afkomstig van wind en zon.
Netcongestie blijft een probleem voor een versnelde verduurzaming. Vervangende oplossingen leiden veelal tot een verhoogde elektriciteitsvraag. Het elektriciteitsnet is nog niet toegerust op de toenemende vraag. Afhankelijk van de situatie wordt ook naar alternatieven (zoals eigen energieopslag) gekeken. 

Strategisch huisvestingsplan maatschappelijke accommodaties
In de gemeentelijke vastgoedobjecten worden veelal maatschappelijke voorzieningen gehuisvest. Om voorzieningen toekomstbestendig te blijven huisvesten is in 2024 gestart met het opstellen het strategisch huisvestingsplan maatschappelijke accommodaties. In het strategisch huisvestingsplan wordt de ruimtebehoefte van de verschillende beleidsvelden in kaart gebracht en wordt er door middel van een urgentiekader een instrument geboden om afwegingen te maken. Daarbij wordt onderscheid gemaakt tussen wettelijke verplichtingen, huisvestingsvraagstukken voortkomend uit beleid, basisvoorzieningen en de ‘extra’ voorzieningen waarin keuzes te maken zijn. In 2025 zal het SHMA aan de gemeenteraad aangeboden worden.