In deze paragraaf wordt de informatie over de diverse gemeentelijke belastingen en heffingen, die in de verschillende programma’s staat, compact weergegeven. Op hoofdlijnen wordt een overzicht van de diverse heffingen gegeven en we besteden aandacht aan de geraamde inkomsten en het beleid ten aanzien van die heffingen. Verder wordt de lokale lastendruk ten opzichte van de overige Drentse gemeenten weergegeven en kunt u informatie lezen over het kwijtscheldingsbeleid.
Paragraaf lokale heffingen
Actuele ontwikkelingen
Terug naar navigatie - Actuele ontwikkelingenVoor 2024 zijn de lokale heffingen verhoogd met een inflatiecorrectie van 3,1%. Dit percentage is gebaseerd op het verwachte consumentenprijsindexcijfer (CPI) uit het Centraal Economisch Plan. De onroerende zaakbelasting (ozb), rioolheffing, afvalstoffenheffing, havengelden en de lijkbezorgingsrechten zijn hierop een uitzondering. Bij de ozb wordt naast de inflatiecorrectie een algemene verhoging van 10% toegepast. Dit is conform de vastgestelde PPN. De lijkbezorgingsrechten zijn niet verhoogd en gelijk gebleven aan 2023. De havengelden, onderdeel pleziervaart vaste ligplaatsen wordt naast de index verhoogd met 5%, onderdeel passantenligplaatsen en kampeerterrein met 15% en beroepsvaart met 5%. Voor de rioolheffing en reinigingsheffing is het uitgangspunt 100% kostendekkendheid.
De Waarderingskamer controleert en beoordeelt gemeenten op de uitvoering van de Wet WOZ. De mogelijkheid om de WOZ-waarden van andere woningen te raadplegen via www.woz-waardeloket.nl wordt door veel Nederlanders gewaardeerd en benut. Ingaande 2022 is het verplicht om de berekening van de taxaties van woningen te doen op basis van de oppervlakte van een woning.
Overzicht belastingen en heffingen
Terug naar navigatie - Overzicht belastingen en heffingenGemeenten zijn beperkt in de belastingen die ze mogen heffen. Deze zijn limitatief opgesomd in de Gemeentewet. Er wordt onderscheid gemaakt tussen gebonden en ongebonden belastingen.
Ongebonden belastingen die in Meppel worden geheven zijn:
-Onroerende zaakbelasting;
-Parkeerbelasting;
-Precariobelasting.
De opbrengsten van de ongebonden belastingen behoren tot de algemene dekkingsmiddelen en zijn vrij te besteden. Ongebonden belastingen die niet worden geheven in Meppel zijn roerende zaakbelasting, hondenbelasting, toeristenbelasting en forensenbelasting.
Naast ongebonden belastingen kan een gemeente rechten heffen. Dit zijn vergoedingen voor concrete prestaties door de gemeente geleverd. De rechten die in Meppel worden geheven zijn:
-Rioolheffing;
-Afvalstoffenheffing/reinigingsrechten;
-Naheffingsaanslagen parkeren;
-Havengelden;
-Lijkbezorgingsrechten;
-Marktgelden;
-Leges.
De opbrengst van de rechten is niet vrij besteedbaar. De tarieven van rechten moeten zodanig worden vastgesteld dat de opbrengsten de kosten voor het verlenen van de diensten niet overschrijden (maximaal 100% kostendekkendheid). Naast de directe kosten worden ook de overheadkosten (de zogenaamde indirecte kosten) meegenomen in de bepaling van het tarief.
Onroerende zaakbelastingen (OZB)
Terug naar navigatie - Onroerende zaakbelastingen (OZB)De OZB zijn veruit de belangrijkste gemeentelijke belastingen. Er zijn drie belastingsoorten, namelijk:
1 een belasting geheven van eigenaren van woningen;
2 een belasting geheven van eigenaren van niet-woningen;
3 een belasting geheven van gebruikers van niet-woningen.
De raming van de OZB is voor 2024 ten opzichte van de vorige meerjarenbegroting naast de verhoging van de inflatiecorrectie van 3,1% extra verhoogd met 10% en een autonome stijging als gevolg van verbouw/nieuwbouw.
De heffingsgrondslag van de OZB is gebaseerd op de waarde zoals vastgesteld in het kader van de Wet waardering onroerende zaken (wet WOZ). Het OZB bedrag wordt berekend op basis van een percentage (het tarief) van de WOZ waarde.
Parkeerbelasting
Terug naar navigatie - ParkeerbelastingIn de gemeente Meppel worden de parkeertarieven gebruikt om de kosten voor parkeervoorzieningen te dekken en om het parkeren binnen de gemeente te reguleren. Meppel heft parkeergelden bij parkeermeters en -automaten en via parkeervergunningen.
Bij parkeergarage Keyserstroom, parkeergarage Kromme Elleboog en parkeerterrein Stadhuis worden parkeergelden achteraf geïnd. Voor 2024 worden de tarieven voor het betaald parkeren weer in lijn gebracht met de tarieven uit het beleidsplan parkeren 2017.
De tabel hieronder laat zien wat de tarieven zijn van onze gemeente en in relatie tot omliggende gemeenten voor 2023 en 2022. Voor Meppel zijn de tarieven voor 2024 toegevoegd. Van de andere gemeenten zijn die nog niet bekend.
Tarieven per uur | Meppel | Meppel | Hoogeveen | Zwolle | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2022 | 2023 | 2024 | 2022 | 2023 | 2022 | 2023 | ||||
Centrum (zone 1) | 1,85 | 1,95 | 2,05 | 1,80 | 1,85 | 3,00 | 3,30 | |||
Buitenring (zone 2) | 1,50 | 1,60 | 1,70 | nvt | nvt | 2,00 | 2,20 | |||
zone 3 | 0,85 | 0,95 | 1,05 | nvt | nvt | 1,20 | 1,30 | |||
Tijden betaald parkeren | ma t/m za 9:00-18:00, vrij 18:00-21:00 uur | ma t/m za 9:00-18:00, vrij 18:00-21:00 uur | ma t/m za 9:00-18:00, vrij 18:00-21:00 uur | ma t/m za 9:00-18:00, vrij 18:00-21:00 uur | ma t/m za 8:00-19:00, vrij 19:00-21:00 uur | ma t/m za 9:00-23:00 uur, zo 13:00-17:00 uur | ma t/m za 9:00-23:00 uur, zo 13:00-17:00 uur | |||
Precariobelasting
Terug naar navigatie - PrecariobelastingPrecariobelasting is een belasting voor personen of bedrijven die voorwerpen hebben op, onder of boven openbare gemeentegrond. Openbare gemeentegrond is grond waarvan de gemeente eigenaar is, die bestemd is voor algemeen gebruik en waarbij iedereen belang kan hebben. Voor terrassen of vaste standplaatsen wordt bijvoorbeeld precariobelasting geheven.
Rioolheffing
Terug naar navigatie - RioolheffingHet tarief rioolheffing voor 2024 is ten opzichte van 2023 verhoogd met € 6,00 per aansluiting en komt daarmee op € 183. De kosten voor het beheren en in stand houden van het rioolstelsel worden uit de opbrengst rioolheffing betaald. Er is sprake van een dekkingspercentage van 100%.
Berekening van kostendekkendheid | Rioolheffing | ||||
---|---|---|---|---|---|
Taakveld 7.2 Riolering, Product 64 Riolering | |||||
Kosten, incl. (omslag) rente | 2.291.100 | ||||
Inkomsten, excl. heffingen | 0 | ||||
Netto kosten taakveld | 2.291.100 | ||||
Toe te rekenen kosten | |||||
Taakveld 2.1 Verkeer en vervoer (straatreiniging) | 181.000 | ||||
Taakveld 5.7 Leggers schouw, waterlossing | 112.300 | ||||
Taakveld 0.4 Overhead | 117.000 | ||||
Taakveld 6.3 Inkomensregelingen (kwijtschelding) | 150.000 | ||||
Compensabele BTW over exploitatiekosten riolering | 143.300 | ||||
Compensabele BTW over afschrijving op investeringen | 139.800 | ||||
Totale kosten | 3.134.500 | ||||
Opbrengst rioolheffing | -3.125.000 | ||||
Dekkingspercentage | 100% | ||||
Mutatie op de voorziening | -9.500 | ||||
Reinigingsheffingen
Terug naar navigatie - ReinigingsheffingenAfvalstoffenheffing wordt geheven bij alle huishoudens. De gemeente is verplicht de huishoudelijke afvalstoffen in te zamelen. Daarom is ieder huishouden verplicht bij te dragen in de kosten van afvalinzameling. Het maakt daarbij niet uit of mensen wel of geen afval aanbieden.
Reinigingsrecht wordt geheven voor de afvoer van bedrijfsafval en mag alleen in rekening worden gebracht als ook daadwerkelijk een dienst wordt geleverd.
Het tarief afvalstoffenheffing voor 2024 is ten opzichte van 2023 verhoogd met € 6,00 en komt daarmee op € 218 per huishouden. Er is sprake van een dekkingspercentage van 100%.
Berekening van kostendekkendheid | Reinigingsheffingen | |||
---|---|---|---|---|
Taakveld 7.3 Afval, Product 55 Afvalinzameling | ||||
Kosten, incl. (omslag) rente | 3.423.800 | |||
Inkomsten, excl. heffingen | -929.400 | |||
Netto kosten taakveld | 2.494.400 | |||
Toe te rekenen kosten | ||||
Taakveld 2.1 Verkeer en vervoer (straatreiniging) | 181.300 | |||
Taakveld 0.4 Overhead | 323.300 | |||
Taakveld 6.3 Inkomensregelingen (kwijtschelding) | 169.600 | |||
Compensabele BTW over exploitatiekosten product afval | 318.000 | |||
Compensabele BTW over afschrijving op investeringen afval | 86.500 | |||
Totale kosten | 3.573.100 | |||
Opbrengst heffingen | -3.570.100 | |||
Dekkingspercentage | 100% | |||
Mutatie op de voorziening | -3.000 | |||
Naheffingsaanslag parkeren
Terug naar navigatie - Naheffingsaanslag parkerenEen naheffingsaanslag parkeerbelastingen wordt opgelegd als een auto op een terrein met een betaalautomaat of bij een parkeermeter wordt geparkeerd en niet is betaald of wanneer de parkeertijd is
verstreken. Per 1 januari 2024 bedraagt het maximumbedrag dat voor een naheffingsaanslag aan kosten in rekening mag worden gebracht € 76,70.
Berekening van kostendekkendheid | Naheffingsaanslagen parkeren |
---|---|
Taakveld 2.2 Parkeren, Product 65 Parkeren | |
Kosten, incl. (omslag) rente | 193.284 |
Inkomsten, exclusief heffingen | 0 |
Netto kosten taakveld | 193.284 |
Toe te rekenen kosten | |
Taakveld 0.4 Overhead incl. (omslag) rente | 51.732 |
Totale kosten | 245.016 |
Opbrengst heffingen | -50.000 |
Dekkingspercentage | 20% |
Havengelden
Terug naar navigatie - HavengeldenOnder de naam ‘havengeld’ wordt een recht geheven voor het gebruik van de haven met een vaartuig. De kosten van door de gemeente verstrekte diensten in de haven worden deels gedekt uit de
opbrengst havengeld. Hierbij wordt onderscheid gemaakt in beroepsvaart en pleziervaart. De havengelden voor vaste ligplaatsen wordt bij de pleziervaart naast de index verhoogd met 5%. De passantenligplaatsen en kampeerterrein met 15% en de beroepsvaart met 5%.
Berekening van kostendekkendheid | Havengelden |
---|---|
Taakveld 2.4 Economische havens en waterwegen, Product 62 Water, activiteit beroepsvaart | Beroepsvaart |
Kosten, incl. (omslag) rente | 213.224 |
Inkomsten, excl. heffingen | 0 |
Netto kosten taakveld | 213.224 |
Toe te rekenen kosten | |
Taakveld 2.1 verkeer en vervoer, product 60 activiteit onderhoud civiele kunstwerken | 210.851 |
Taakveld 2.4 economische havens en waterwegen, activiteit beheer en onderhoud watergangen (25%) | 10.826 |
Taakveld 2.4 economische havens en waterwegen, activiteit onderhoud havenvoorzieningen (80%) | 101.410 |
Taakveld 2.4 economische havens en waterwegen, activiteit brugwachterlocaties (80%) | 37.134 |
Taakveld 2.4 economische havens en waterwegen, activiteit havenkantoor (67%) | 28.083 |
Taakveld 0.4 Overhead incl. (omslag) rente | 12.933 |
Totale kosten | 614.460 |
Opbrengst heffingen | -254.792 |
Dekkingspercentage | 41% |
Berekening van kostendekkendheid | Havengelden |
Taakveld 2.3 Recreatieve havens, Product 62 Water, activiteit pleziervaart | Pleziervaart |
Kosten, incl. (omslag) rente | 95.992 |
Inkomsten, excl. heffingen | 0 |
Netto kosten taakveld | 95.992 |
Toe te rekenen kosten | |
Taakveld 2.1 verkeer en vervoer, product 60 activiteit onderhoud civiele kunstwerken | 153.352 |
Taakveld 2.4 economische havens en waterwegen, activiteit beheer en onderhoud watergangen (25%) | 10.826 |
Taakveld 2.4 economische havens en waterwegen, activiteit onderhoud havenvoorzieningen (20%) | 25.353 |
Taakveld 2.4 economische havens en waterwegen, activiteit brugwachterlocaties (20%) | 9.283 |
Taakveld 2.4 economische havens en waterwegen, activiteit havenkantoor (33%) | 13.832 |
Taakveld 0.4 Overhead incl. (omslag) rente | 12.933 |
Totale kosten | 321.570 |
Opbrengst heffingen | -186.184 |
Dekkingspercentage | 58% |
Leges
Terug naar navigatie - LegesLeges zijn rechten die worden geheven voor verstrekte diensten. In de legesverordening zijn bepalingen opgenomen over de activiteiten waarvoor de gemeente leges in rekening brengt, welke tarieven en de
grondslag. De nieuwe legesverordening is onderverdeeld in drie hoofdstukken (zie tabel). Ook voor dit jaar is beoordeeld in hoeverre de leges en tarieven kostendekkend zijn.
Leges recapitulatie hoofdstuk 1,2 en 3 | Totaal lasten | Totaal baten | Kostendekking 2024 | |
---|---|---|---|---|
Kostendekking Hoofdstuk 1 Algemene dienstverlening | € 691.762 | € 642.095 | 92,8% | |
Kostendekking Hoofdstuk 2 Dienstverlening en besluiten in het kader van de omgevingswet | € 1.395.626 | € 879.341 | 63,0% | |
Kostendekking Hoofdstuk 3 Dienstverlening vallend onder de dienstenrichtlijn en niet vallend onder hoofdstuk 2 | € 75.461 | € 25.941 | 34,4% | |
Kostendekking totale tarieventabel | € 2.162.848 | € 1.547.377 | 71,5% |
Lijkbezorgingsrechten
Terug naar navigatie - LijkbezorgingsrechtenOp basis van de verordening worden rechten geheven voor het gebruik van de begraafplaats en voor het door de gemeente verlenen van diensten in verband met de begraafplaats. Het dekkingspercentage bedraagt 44%. Bij de PPN is besloten om de tarieven niet te verhogen.
Berekening van kostendekkendheid | Lijkbezorgingsrechten |
---|---|
Taakveld 7.5 Begraafplaatsen en crematoria, Product 30 Begraafplaatsen | |
Kosten, incl. (omslag) rente | 453.125 |
Inkomsten, excl. heffingen | -6.577 |
Netto kosten taakveld | 446.548 |
Toe te rekenen kosten | |
Taakveld 0.4 Overhead incl. (omslag) rente | 64.665 |
Totale kosten | 511.213 |
Opbrengst heffingen | -223.000 |
Dekkingspercentage | 44% |
Marktgelden
Terug naar navigatie - MarktgeldenMarktgeld wordt geheven voor het hebben van een standplaats op de markt. De tarieven mogen niet meer dan kostendekkend zijn. Het dekkingspercentage bedraagt 25%.
Berekening van kostendekkendheid | Marktgelden |
---|---|
Taakveld 3.3 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen, Product 35 Bijzondere wetgeving, activiteit markten | |
Kosten, incl. (omslag) rente | 80.078 |
Inkomsten, excl. heffingen | 0 |
Netto kosten taakveld | 80.078 |
Toe te rekenen kosten | |
Taakveld 0.4 Overhead incl. (omslag) rente | 12.933 |
Totale kosten | 93.011 |
Opbrengst heffingen | -23.000 |
Dekkingspercentage | 25% |
Geraamde opbrengsten van alle heffingen voor 2024
Terug naar navigatie - Geraamde opbrengsten van alle heffingen voor 2024In de tabel hieronder zijn de geraamde opbrengsten voor 2024 vergeleken met de raming van 2023 en de werkelijke opbrengst over 2022.
Soort Heffing | Realisatie 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bedragen x € 1.000 | |||||||
OZB gebruikers niet-woningen | 1.878 | 1.953 | 2.234 | ||||
OZB eigenaren niet-woningen | 3.087 | 3.079 | 3.512 | ||||
OZB eigenaren woningen | 4.816 | 4.985 | 5.683 | ||||
Onroerende zaakbelasting totaal | 9.781 | 10.017 | 11.429 | ||||
Afvalstoffenheffing/reinigingsrecht | 3.359 | 3.381 | 3.570 | ||||
Rioolheffing | 2.939 | 2.960 | 3.125 | ||||
Parkeerbelasting | 1.367 | 1.610 | 1.538 | ||||
Precariobelasting | 57 | 64 | 65 | ||||
Lijkbezorgingsrechten | 231 | 280 | 223 | ||||
Leges dienstverlening en besluiten in het kader van de omgevingswet | 1.739 | 853 | 879 | ||||
Leges algemene dienstverlening | 520 | 340 | 642 | ||||
Leges dienstverlening vallend onder de dienstenrichtlijn | 10 | 24 | 26 | ||||
Leges totaal | 2.270 | 1.218 | 1.547 | ||||
Marktgelden | 25 | 23 | 23 | ||||
Havengeld beroepsvaart | 265 | 237 | 255 | ||||
Havengeld pleziervaart | 139 | 163 | 186 | ||||
Liggelden | 10 | 7 | 7 | ||||
Havengeld en liggeld totaal | 415 | 407 | 448 | ||||
Totaal | 20.444 | 19.960 | 21.968 | ||||
Kwijtschelding
Terug naar navigatie - KwijtscheldingHet kwijtscheldingsbeleid is vastgelegd in de Leidraad Invordering. De hierin gestelde criteria zijn afgeleid van de regelgeving van het rijk. Bij het behandelen van een kwijtscheldingsverzoek vindt een inkomens- en vermogenstoets plaats. De normen voor kwijtschelding worden landelijk bepaald. Als een belastingschuldige noch betalingscapaciteit noch vermogen heeft, wordt kwijtschelding van
afvalstoffenheffing en rioolheffing verleend. In incidentele gevallen komt het voor dat ook de onroerende zaakbelasting wordt kwijtgescholden.
Bij de bepaling van kwijtschelding houden wij rekening met 100% van de kosten van levensonderhoud. Er is bewust geen gebruik gemaakt van de mogelijkheid om lagere normen (90% of 95%) te hanteren om zodoende de meest ruimhartige kwijtschelding te kunnen verlenen. Ook kleine ondernemers komen voor kwijtschelding van de privé-aanslag in aanmerking. In onderstaande tabel staan de bedragen die in 2022, 2023 en 2024 met kwijtschelding zijn gemoeid.
Kwijtschelding | Realisatie 2022 | Begroting 2023 | Begroting 2024 |
---|---|---|---|
Bedragen x € 1.000 | |||
Afvalstoffenheffing | 163 | 170 | 170 |
Rioolheffing | 134 | 150 | 150 |
Totaal | 297 | 320 | 320 |
Lokale lastendruk
Terug naar navigatie - Lokale lastendrukIn de volgende tabel geven we een overzicht van de woonlasten van alle Drentse en naburige gemeenten voor 2023. Een aantal Drentse gemeenten kent tariefdifferentiatie voor afvalstoffenheffing en/of rioolheffing.
Deze woonlasten zijn afkomstig uit het atlas van Coelo. Dit is het kennisinstituut op het gebied van lokale en regionale lasten. Zij zijn vanaf het jaar 2022 overgegaan op een andere rekenmethodiek voor de gemiddelde WOZ-waarde . Tot en met 2021 ging Coelo bij de berekening van de gemiddelde WOZ-waarde uit van de koop- en huurwoningen samen. Vanaf 2022 gaan ze bij de berekening uit van de gemiddelde WOZ-waarde van alleen de koopwoningen.
Woonlastendruk | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Gemeente | OZB | Afvalstoffenheffing | Rioolheffing | Totale woonlasten | ||
Mph | Mph | |||||
Tynaarlo | 370 | 186 | 176 | 732 | ||
Steenwijkerland | 288 | 254 | 203 | 746 | ||
Meppel | 372 | 212 | 177 | 761 | ||
AA en Hunze | 368 | 250 | 161 | 779 | ||
Midden-Drenthe | 336 | 229 | 239 | 803 | ||
De Wolden | 385 | 219 | 234 | 838 | ||
Staphorst | 413 | 249 | 208 | 870 | ||
Assen | 451 | 265 | 173 | 888 | ||
Hoogeveen | 457 | 287 | 154 | 899 | ||
Emmen | 413 | 282 | 217 | 913 | ||
Noordenveld | 384 | 257 | 277 | 918 | ||
Westerveld | 437 | 310 | 226 | 973 | ||
Coevorden | 473 | 306 | 223 | 1.002 | ||
Borger-Odoorn | 531 | 234 | 268 | 1.032 | ||
Bron: www.coelo.nl | ||||||
Mph = Meerpersoonshuishouden (2 personen of meer) | ||||||
Note: Borger-Odoorn, de Wolden, Staphorst, Emmen en Steenwijkerland hebben Diftar |