-
Blz. 1
Programmabegroting 2024 - 2027
-
Blz. 2
Programma's
-
Blz. 3
Voorwoord
-
Blz. 4
Voorwoord
-
Blz. 5
Begroting op hoofdlijnen
-
Blz. 6
Beleidsontwikkelingen
-
Blz. 7
Beleidsontwikkelingen
-
Blz. 8
Financiën
-
Blz. 9
Financiën
-
Blz. 10
Actuele eindstand PPN
-
Blz. 11
Uitgangspunten bij deze programmabegroting
-
Blz. 12
Van vertrekpunt naar eindstand
-
Blz. 13
Toelichting op de belangrijkste afwijkingen
-
Blz. 14
Structureel evenwicht
-
Blz. 15
Investeringen
-
Blz. 16
Reservepositie
-
Blz. 17
Woonlasten
-
Blz. 18
Programma 1: Bestuur
-
Blz. 19
Wat valt onder dit programma?
-
Blz. 20
Algemeen
-
Blz. 21
Bestuursorganen en Bestuursondersteuning (griffie)
-
Blz. 22
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 23
Als het kan en lukt, doen we ons werk lokaal, regionaal, nationaal en internationaal.
-
Blz. 24
Samenwerken rond vraagstukken van economie, arbeidsmarkt en ruimtelijke ontwikkeling in Regio Zwolle. Denk aan Port of Zwolle, de Human Capital Agenda en de verbeteringen op het spoor.
-
Blz. 25
We gaan samenwerken met de Provincie op het gebied van de ontwikkelingen op Noord IV.
-
Blz. 26
We zetten actief in op lobby en public affairs en het versterken van verschillende focuspunten.
-
Blz. 27
We werken samen op het gebied van energie, klimaat en circulariteit binnen de Regionale Energie Strategie Drenthe.
-
Blz. 28
Het bieden van goede ondersteuning aan de gemeenteraad, zodat zij hun volksvertegenwoordigende, kaderstellende en controlerende rol goed kunnen invullen. De gemeenteraad staat daarnaast in verbinding met de Meppeler samenleving en de regio.
-
Blz. 29
Onderzoek en ondersteuning ter verbetering van het contact tussen de gemeenteraad en de Meppeler samenleving.
-
Blz. 30
Adviezen inwinnen van de Rekenkamer en de accountant.
-
Blz. 31
Om onze samenleving optimaal te kunnen bedienen, gaan we in 2023 van start met de realisatie van een organisatiebreed participatiebeleid.
-
Blz. 32
We implementeren het participatiebeleid van de gemeente Meppel en blijven werken aan de ontwikkeling ervan.
-
Blz. 33
We stimuleren en ondersteunen (burger)initiatieven.
-
Blz. 34
Wat mag het kosten?
-
Blz. 35
Toelichting financiën
-
Blz. 36
Programma 2: Openbare orde en veiligheid
-
Blz. 37
Wat valt onder dit programma?
-
Blz. 38
Algemeen
-
Blz. 39
Integrale openbare orde en veiligheid, Brandweerzorg en Diverse bijzondere wetten
-
Blz. 40
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 41
De meldingsbereidheid en informatiepositie vergroten en versterken.
-
Blz. 42
Wij ontwikkelen een communicatieplan.
-
Blz. 43
Wij brengen onze meldingskanalen onder de aandacht, dit zijn verschillende kanalen
-
Blz. 44
Wij zorgen voor bewustwording en zoeken de verbinding met burgers, ondernemers en professionals.
-
Blz. 45
Het veiligheidsgevoel bij de burger tenminste handhaven op het huidige niveau. De bewustwording bij de burger vergroten zodat zij zelf een bijdrage kunnen leveren aan hun (gevoel van) veiligheid.
-
Blz. 46
Met behulp van voorlichting creëren wij meer bewustwording en awareness ter bevordering van het veiligheidsgevoel.
-
Blz. 47
In 2024 gaan we verder met de taken die we in 2022 en 2023 gestart zijn rondom het nieuwe Integraal Veiligheidsplan (IVP) en gaan we aan de slag met de activiteiten van het uitvoeringsplan die behoren bij het IVP.
-
Blz. 48
We zetten ons in 2024 in op een groot aantal ‘reguliere’ aandachtsvelden binnen het domein openbare orde & veiligheid. Ook zetten we, daar waar mogelijk en/of noodzakelijk, de bestuurlijke instrumenten in.
-
Blz. 49
We zetten in op lokale cyberweerbaarheid, om beter te kunnen anticiperen op cybercriminaliteit gericht op de overheid, burgers en ondernemers.
-
Blz. 50
We zetten in op het tegengaan van polarisatie, radicalisering en extremisme. De gemeente heeft de regie op de aanpak en is verantwoordelijk voor de preventieve aanpak op radicalisering.
-
Blz. 51
We actualiseren een aantal bestuurlijke instrumenten, zodat we deze zo effectief en adequaat mogelijk kunnen inzetten.
-
Blz. 52
Rampenbestrijding vindt goed voorbereid en adequaat plaats.
-
Blz. 53
Oefenen van het Regionaal Crisisplan Drenthe
-
Blz. 54
Interne crisisorganisatie actueel houden
-
Blz. 55
Middels het accounthouderschap van de VRD houden we nauw verbinding met de VRD. In de paragraaf ‘verbonden partijen’ staat hier meer over vermeld.
-
Blz. 56
We willen een integrale, samenwerkende, verbindende organisatie zijn
-
Blz. 57
Wij initiëren een integrale informatie tafel met projecten en casuïstiek
-
Blz. 58
We werken integraal onze projecten uit en voeren deze uit.
-
Blz. 59
We zoeken verbindingen met diverse regionale en landelijke partijen voor een integrale, samenhangende aanpak.
-
Blz. 60
Wij gaan/zijn onderdeel van integrale samenwerking(en).
-
Blz. 61
Beleidsindicatoren
-
Blz. 62
Wat mag het kosten?
-
Blz. 63
Toelichting financiën
-
Blz. 64
Programma 3: Sociaal domein
-
Blz. 65
Wat valt onder dit programma?
-
Blz. 66
Algemeen
-
Blz. 67
Samenkracht en burgerparticipatie
-
Blz. 68
Algemeen
-
Blz. 69
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 70
We willen dat alle inwoners zich betrokken voelen bij hun wijk of dorp en de verantwoordelijkheid nemen voor het welzijn ervan.
-
Blz. 71
WDW is bezig met een doorontwikkeling waarbij we bezig zijn met het opstellen van het programma. Er wordt aan de details gewerkt. In 2024 moet het programma gaan lopen.
-
Blz. 72
We willen de positie van mantelzorgers verstevigen zodat zij langer thuis kunnen blijven zorgen voor hun naasten
-
Blz. 73
Aandacht voor mantelzorgers
-
Blz. 74
Van oudsher is Meppel een levendige stad met vitale inwoners die oog hebben voor elkaar. Dit willen we als gemeente graag behouden en stimuleren.
-
Blz. 75
Vrijwilligers en preventie
-
Blz. 76
Onze algemene voorzieningen willen we op niveau houden en waar mogelijk uitbreiden.
-
Blz. 77
Thuisnabije activiteiten
-
Blz. 78
Eigen kracht en individuele ondersteuning
-
Blz. 79
Algemeen
-
Blz. 80
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 81
Binnen de gemeente Meppel willen we dat iedereen kan meedoen in de samenleving.
-
Blz. 82
Dementievriendelijke samenleving
-
Blz. 83
Goed oud worden in Nijeveen
-
Blz. 84
Valpreventie
-
Blz. 85
Wij willen dat bij alle inwoners bekend is dat zij recht hebben op onafhankelijke cliëntondersteuning en dat ze hierbij keuzevrijheid ervaren.
-
Blz. 86
Netwerk OCO
-
Blz. 87
Inkomensregelingen
-
Blz. 88
Algemeen
-
Blz. 89
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 90
Het bieden van passende inkomensondersteuning.
-
Blz. 91
Inwoners maken gebruik van de regelingen waar zij recht op hebben. We blijven inzetten op communicatie en toegankelijkheid. Inwoners met (problematische) schulden krijgen de hulp die zij nodig hebben.
-
Blz. 92
Begeleide participatie
-
Blz. 93
Algemeen
-
Blz. 94
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 95
Wij vinden het belangrijk dat iedereen kan meedoen en een rol heeft in onze Meppeler samenleving.
-
Blz. 96
Aanbod kandidaat-fitte werkgevers
-
Blz. 97
Arbeidsparticipatie
-
Blz. 98
Algemeen
-
Blz. 99
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 100
Vergroten van de arbeidsmarktkansen voor onze inwoners met een beperking.
-
Blz. 101
We geven een impuls aan de arbeidstoeleiding voor mensen met GGZ-problematiek.
-
Blz. 102
Maatwerkvoorziening Wmo
-
Blz. 103
Algemeen
-
Blz. 104
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 105
Samen met de aanvrager en eventueel een (zorg)professional op zoek gaan naar wat nodig is om zo zelfstandig mogelijk te leven.
-
Blz. 106
Samenwerking
-
Blz. 107
Maatwerkdienstverlening 18+
-
Blz. 108
Algemeen
-
Blz. 109
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 110
Als het gaat om schuldhulpverlening richten wij ons op preventie, vroeg signalering en het voorkomen van terugval.
-
Blz. 111
Monitoren en bijsturen
-
Blz. 112
Zelfredzaamheid is de norm.
-
Blz. 113
Voorkomen anti-revalidering
-
Blz. 114
Maatwerkdienstverlening 18-
-
Blz. 115
Algemeen
-
Blz. 116
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 117
Een soepele overgang 18 min/18 plus
-
Blz. 118
Tijdige samenwerking
-
Blz. 119
We willen alle kinderen in onze gemeente de kans geven zich zo optimaal mogelijk te ontwikkelen.
-
Blz. 120
De omslag maken
-
Blz. 121
Geëscaleerde zorg 18+
-
Blz. 122
Algemeen
-
Blz. 123
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 124
Binnen onze gemeente willen we iedereen de kans geven de regie over zijn of haar leven te nemen.
-
Blz. 125
Aanpak huiselijk geweld en kindermishandeling
-
Blz. 126
Beschermd wonen
-
Blz. 127
Geëscaleerde zorg 18-
-
Blz. 128
Algemeen
-
Blz. 129
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 130
Jongeren met opgroeiproblemen kunnen zich ontwikkelen in een veilige omgeving zodat ze uiteindelijk volwaardig deelnemen aan onze samenleving.
-
Blz. 131
Aanpak huiselijk geweld en kindermishandeling
-
Blz. 132
Volksgezondheid
-
Blz. 133
Algemeen
-
Blz. 134
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 135
Dat onze inwoners gezond en veilig opgroeien en leven en dat zij weten hoe en waar zij met een hulpvraag terecht kunnen.
-
Blz. 136
Duidelijke aanpakken
-
Blz. 137
Het stimuleren van sport en bewegen helpt bij onze ambitie om overgewicht bespreekbaar te maken, tegen te gaan en op te lossen.
-
Blz. 138
Meppel in beweging
-
Blz. 139
Wij willen het gebruik van verslavende middelen (o.a. drugs, alcohol, tabak en kansspelen) zoveel mogelijk ontmoedigen en terugdringen.
-
Blz. 140
Een lokale aanpak
-
Blz. 141
Beleidsindicatoren
-
Blz. 142
Wat mag het kosten?
-
Blz. 143
Toelichting financiën
-
Blz. 144
Investeringen
-
Blz. 145
Programma 4: Onderwijs
-
Blz. 146
Wat valt onder dit programma?
-
Blz. 147
Onderwijs en algemeen lokale overheid
-
Blz. 148
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 149
Dat er voor iedere jongere een passend onderwijsaanbod is en dat de jongere de school met een diploma kan verlaten
-
Blz. 150
Preventieve spreekuren op de scholen voor voortgezet onderwijs houden
-
Blz. 151
Deelname aan zorg advies teams bij het primair, voortgezet en mbo onderwijs
-
Blz. 152
Voorlichting geven aan scholen over de aanpak van schoolverzuim
-
Blz. 153
Uitvoeren van trajecten van het regionale programma Voortijdig schoolverlaten (VSV) en jongeren in kwetsbare positie 2020-2024;
-
Blz. 154
Samen met de vier gemeenten in Zuidwest-Drenthe voorbereiden van het nieuwe regionale programma 2024-2028.
-
Blz. 155
Uitbreiding formatie leerplicht om de preventieve inzet (o.a. in het primair onderwijs) voort te kunnen zetten
-
Blz. 156
Een kwalitatief goed voorschools aanbod voor alle kinderen in Meppel.
-
Blz. 157
Doorgaande lijn vroegschool en monitoring
-
Blz. 158
Een passend en samenhangend aanbod aan onderwijsvoorzieningen en huisvesting.
-
Blz. 159
Start ontwerpfase nieuwbouw Nieuwveense Landen, verwachte realisatie school: 2026
-
Blz. 160
Locatiestudie en uitwerken plannen voor nieuwbouw Reestoeverschool in combinatie met Mackayschool en Cosis. Verwachte realisatie: 2027
-
Blz. 161
Onderzoek naar tijdelijke onderwijslocaties in samenhang met maatschappelijke voorzieningen
-
Blz. 162
Afronding nieuwbouw en renovatie Kindcentrum Stadskwartier
-
Blz. 163
Afronding onderzoek naar huisvestingsscenario’s Dingstede
-
Blz. 164
Kwalitatief goede peuteropvang
-
Blz. 165
De meeste peuters maken gebruik van peuteropvang of VE-peuteropvang
-
Blz. 166
Leerlingenvervoer
-
Blz. 167
Zo zelfstandig mogelijk reizen
-
Blz. 168
We zijn niet bang voor experimenten op het gebied van onderwijs en zorg.
-
Blz. 169
Zorg vanuit het onderwijs en zorg vanuit de gemeente aan elkaar koppelen en zodoende versterken.
-
Blz. 170
We zijn niet bang voor experimenten op het gebied van onderwijs en zorg.
-
Blz. 171
Beleidsindicatoren
-
Blz. 172
Wat mag het kosten?
-
Blz. 173
Toelichting financiën
-
Blz. 174
Investeringen
-
Blz. 175
Programma 6: Kunst en cultuur, recreatie en toerisme
-
Blz. 176
Wat valt onder dit programma?
-
Blz. 177
Kunst en cultuur
-
Blz. 178
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 179
Onze missie is om met cultuur een positieve impuls te geven aan de gemeente Meppel als creatieve, aantrekkelijke en verbonden gemeente.
-
Blz. 180
Een subsidieregeling voor buitenschoolse cultuureducatie maken.
-
Blz. 181
Een tweejarig uitvoeringsprogramma opstellen.
-
Blz. 182
Erfgoed
-
Blz. 183
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 184
We werken voort aan de actiepunten uit ‘Meppeler Erfgoed NU’ en bouwen zo verder aan het ‘Verhaal van Meppel’.
-
Blz. 185
We houden ons gebouwde en groenblauwe erfgoed tegen het licht aan de hand van het vastgestelde beleids- en afwegingskader.
-
Blz. 186
We onderzoeken in het verlengde daarvan of het aanduiden van ‘beeldbepalende panden’ of ‘beschermde gezichten’ aan de orde is.
-
Blz. 187
Cultuurhistorisch erfgoed in relatie tot de Omgevingswet blijft onze aandacht vragen.
-
Blz. 188
Het opstellen van cultuurhistorische waardestellingen of gebiedsanalyses om ruimtelijk erfgoed een vanzelfsprekende plaats te kunnen geven in actuele opgaven.
-
Blz. 189
Recreatie en toerisme
-
Blz. 190
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 191
Meer (recreatief) bezoek en (meerdaags) verblijf in Meppel en meer kwaliteit van toeristische voorzieningen. Meer verbinding tussen stad en omgeving. Het stimuleren van doorontwikkeling van de sector Toerisme en Recreatie.
-
Blz. 192
Met ondernemers en met steun van onder andere het Recreatieschap Zuidwest Drenthe en Marketing Drenthe werken we aan toeristische arrangementen voor de regio.
-
Blz. 193
We zoeken nieuwe samenwerking met Marketing Oost.
-
Blz. 194
We versterken de groen-blauwe structuur van het platteland, leefbaarheid, toerisme, en recreatie.
-
Blz. 195
Lobby en input voor het provincie brede traject voor promotie en marketing van Drenthe en de regio Zuidwest Drenthe.
-
Blz. 196
Professionalisering van evenementen.
-
Blz. 197
Organiseren van de ondersteuning voor evenementen.
-
Blz. 198
We willen een duurzame, circulaire gemeente zijn.
-
Blz. 199
Organisatoren worden via de evenementenvergunning gehouden aan de normen die de landelijke overheid oplegt aan het reduceren van plastic afval.
-
Blz. 200
Wat mag het kosten?
-
Blz. 201
Toelichting financiën
-
Blz. 202
Investeringen
-
Blz. 203
Programma 7: Sport en bewegen
-
Blz. 204
Wat valt onder dit programma?
-
Blz. 205
Algemeen
-
Blz. 206
Beheer en exploitatie sportaccommodaties
-
Blz. 207
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 208
Vanuit een schone lei zijn alle verenigingen, gebruikers en sportaanbieders betrokken bij een gelijke verdeling van geld, middelen, opstal, grond en capaciteit.
-
Blz. 209
We geven uitvoering aan het sportaccommodatiebeleidsplan dat in 2023 samen met de Meppeler sportwereld is opgesteld
-
Blz. 210
Sport- en speldeelname
-
Blz. 211
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 212
Het bevorderen van een gezonde en actieve levensstijl voor alle inwoners van de gemeente Meppel.
-
Blz. 213
We geven uitvoering aan het in 2023 door de sportwereld van de gemeente Meppel opgestelde uitvoeringsplan op de sportvisie.
-
Blz. 214
Het gebruik van sport- en beweegvoorzieningen moet zo laagdrempelig mogelijk zijn. Dit helpt ons onze doelen op gebied van gezondheid, leefbaarheid, participatie en sociale samenhang te behalen.
-
Blz. 215
Beleidsindicatoren
-
Blz. 216
Wat mag het kosten?
-
Blz. 217
Toelichting financiën
-
Blz. 218
Investeringen
-
Blz. 219
Programma 8: Ontwikkeling openbare ruimte
-
Blz. 220
Wat valt er onder dit programma?
-
Blz. 221
Ontwikkeling van de openbare ruimte
-
Blz. 222
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 223
Duurzaam woningaanbod
-
Blz. 224
Woonopgave sociale woningbouw
-
Blz. 225
Uitbreiding woningaanbod op inbreidinglocaties
-
Blz. 226
Aanpassing verkaveling 3e deelgebied Danninge Erve Zuid II
-
Blz. 227
Realisatie gevarieerd woningaanbod in Nieuwveense Landen
-
Blz. 228
Versnelling woningbouw Transformatiegebied Noordpoort
-
Blz. 229
Groeiend kwaliteit toevoegen
-
Blz. 230
Ontwikkeling Nieuwveense Landen
-
Blz. 231
Ontwikkeling Noordpoort en noordelijke stadsentree
-
Blz. 232
Ontwikkeling stationsgebied
-
Blz. 233
Solide invoering Omgevingswet
-
Blz. 234
Vaststellen Omgevingsvisie
-
Blz. 235
Omgevingsprogramma's actualiseren
-
Blz. 236
Omgevingsplan Binnenstad en Centrumschil
-
Blz. 237
Invoering Wet Kwaliteitsborging bouw (Wkb)
-
Blz. 238
Kwaliteitsbeheer ruimte(bouwen en milieu)
-
Blz. 239
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 240
Optimaliseren verkeersveiligheid en mobiliteit
-
Blz. 241
Implementeren actieplan fiets
-
Blz. 242
Sluisgracht fase 2
-
Blz. 243
Fietspad Blankensteinweg 53
-
Blz. 244
Reconstructie kruispunt Blankensteinweg - Oosterboerweg - Slotweg
-
Blz. 245
Oversteek Binnenweg Nijeveen
-
Blz. 246
Vervanging VRI Knopperslaan
-
Blz. 247
Onderzoek fietsroute tussen Hoogeveen en Meppel
-
Blz. 248
Afwaardering Steenwijkerstraatweg fase 2
-
Blz. 249
Verkeersremmende maatregelen het Vledder
-
Blz. 250
Opstellen gemeente plan verkeersveiligheid
-
Blz. 251
Opstellen verkeerscirculatieplan
-
Blz. 252
Wat mag het kosten?
-
Blz. 253
Toelichting financiën
-
Blz. 254
Investeringen
-
Blz. 255
Programma 9: Beheer bestaande openbare ruimte
-
Blz. 256
Wat valt er onder dit programma?
-
Blz. 257
Algemene doelstelling
-
Blz. 258
Wegen/civiel
-
Blz. 259
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 260
Een openbare ruimte die schoon, heel en veilig is tegen maatschappelijk aanvaardbare kosten.
-
Blz. 261
Regulier klein onderhoud
-
Blz. 262
Groot onderhoud
-
Blz. 263
Met (het beheer van) de openbare ruimte een bijdrage leveren aan duurzame, sociale en fysieke opgaven.
-
Blz. 264
Actualiseren beheerdata
-
Blz. 265
Duurzaamheidsmaatregelen
-
Blz. 266
Stadsverzorging
-
Blz. 267
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 268
Een openbare ruimte die schoon, heel en veilig is tegen maatschappelijk aanvaardbare kosten.
-
Blz. 269
Water
-
Blz. 270
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 271
Een openbare ruimte die schoon, heel en veilig is tegen maatschappelijk aanvaardbare kosten.
-
Blz. 272
Regulier onderhoud
-
Blz. 273
Met (het beheer van) de openbare ruimte een bijdrage leveren aan duurzame, sociale en fysieke opgaven.
-
Blz. 274
Inventarisatie urgentie
-
Blz. 275
Groen en Spelen
-
Blz. 276
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 277
Een openbare ruimte die schoon, heel en veilig is tegen maatschappelijk aanvaardbare kosten.
-
Blz. 278
Beheren van het gemeentelijk groen, onder andere 29.000 bomen en 350 hectare groen.
-
Blz. 279
Uitvoeren van het speelruimteplan
-
Blz. 280
We oriënteren ons op de nieuwe beheersystematiek openbare ruimte (BSOR) ter vervanging van het huidige KOM.
-
Blz. 281
Met (het beheer van) de openbare ruimte een bijdrage leveren aan duurzame, sociale en fysieke opgaven.
-
Blz. 282
Completeren nulmeting flora in bermen en parkzones.
-
Blz. 283
Completeren van inventarisaties van soortgroepen flora en fauna.
-
Blz. 284
Faciliteren van en bijdragen aan initiatieven vanuit inwoners of belangengroepen om de openbare ruimte aan te passen.
-
Blz. 285
Riolering
-
Blz. 286
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 287
Een openbare ruimte die schoon, heel en veilig is tegen maatschappelijk aanvaardbare kosten.
-
Blz. 288
Regulier onderhoud riolering
-
Blz. 289
Met (het beheer van) de openbare ruimte een bijdrage leveren aan duurzame, sociale en fysieke opgaven.
-
Blz. 290
Actualiseren van de beheerdata
-
Blz. 291
Opstellen Systeemoverzicht Stedelijk Water (SSW)
-
Blz. 292
Deelnemen in onderzoeken binnen het Fluvius samenwerkingsverband
-
Blz. 293
Parkeren
-
Blz. 294
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 295
Goed vindbare en bereikbare parkeermogelijkheden
-
Blz. 296
Opstellen parkeerplan
-
Blz. 297
Beheer en onderhoud parkeerterreinen, parkeergarages en parkeersystemen
-
Blz. 298
Wat mag het kosten?
-
Blz. 299
Toelichting financiën
-
Blz. 300
Investeringen
-
Blz. 301
Programma 10: Economische zaken en grondzaken
-
Blz. 302
Wat valt onder dit programma?
-
Blz. 303
Algemene doelstelling
-
Blz. 304
Economische zaken en grondzaken
-
Blz. 305
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 306
Economische innovatie, ontwikkeling en samenwerking.
-
Blz. 307
Samenwerking in de binnenstad
-
Blz. 308
Promotie van Meppel
-
Blz. 309
Een goede relatie met ons georganiseerd bedrijfsleven
-
Blz. 310
Regionale ontwikkeling bedrijventerreinen
-
Blz. 311
Samen werken aan innovatie en ontwikkeling
-
Blz. 312
Ruimte bieden om te werken
-
Blz. 313
Beter benutten van bestaande bedrijventerreinen
-
Blz. 314
Afronding Blankenstein en Noord II
-
Blz. 315
Ontwikkeling Noord III
-
Blz. 316
Ontwikkeling Noord IV
-
Blz. 317
Beleidsindicatoren
-
Blz. 318
Wat mag het kosten?
-
Blz. 319
Toelichting financiën
-
Blz. 320
Programma 11: Duurzaamheid
-
Blz. 321
Wat valt onder dit programma?
-
Blz. 322
Algemeen
-
Blz. 323
Afvalbeheer en grondstoffeninzameling
-
Blz. 324
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 325
We richten ons op maximale bronscheiding en zo min mogelijk huishoudelijk restafval tegen maatschappelijk aanvaardbare kosten
-
Blz. 326
Strategische verkenning restafvalverwerking
-
Blz. 327
Inzet op kwaliteit van de gescheiden stromen
-
Blz. 328
Milieustraat
-
Blz. 329
Inzet op voorkomen van huishoudelijk afval
-
Blz. 330
Communicatie
-
Blz. 331
Milieuzorg
-
Blz. 332
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 333
Een milieuveilige en gezonde leefomgeving in de gemeente Meppel.
-
Blz. 334
We beschermen de (fysieke) leefomgeving door een risico gestuurde uitvoering van de milieutaken door de Regionale Uitvoeringsdienst (RUD Drenthe).
-
Blz. 335
We herijken de milieutaken in verband met de Omgevingswet, het interbestuurlijk programma VTH en de omzetting van de uitvoerings- en handhavingsstrategie van uitput naar outcome.
-
Blz. 336
We versterken de interne regie op het stikstofdossier en de externe (ambtelijk en bestuurlijk) afstemming daarvan in het Drents Programma Landelijk Gebied (DPLG)..
-
Blz. 337
Communicatie
-
Blz. 338
Energietransitie
-
Blz. 339
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 340
In 2040 zijn we een CO2-neutrale gemeente. Daarbij streven we naar 100% lokaal coöperatief eigendom ten aanzien van duurzame energie opwek in 2030.
-
Blz. 341
Door middel van het project ESTAB (Energie Systeem Transitie in Actie op Bedrijventerreinen) komen tot een geschikte versnellingsaanpak voor de energietransitie op bedrijventerreinen.
-
Blz. 342
We gaan invulling geven aan een gezamenlijke aanpak verduurzaming bedrijventerreinen.
-
Blz. 343
Met energietoezicht vanuit de milieuregelgeving door de RUD Drenthe wordt het aanwezige besparingspotentieel benut.
-
Blz. 344
Door heel Drenthe voeren we toezichts- en handhavingsaanpak voor de energielabel C verplichting waardoor we nog meer energie besparen
-
Blz. 345
Met deelname aan de werkgroep duurzame energie van het ICC PMM wordt het gezamenlijk optrekken van bedrijven bij de duurzaamheidstransitie gestimuleerd.
-
Blz. 346
Er worden Drenthe breed afspraken gemaakt en uitvoering gegeven aan het Besluit CO2 reductie werkgebonden personenmobiliteit.
-
Blz. 347
Werken aan warmteplannen
-
Blz. 348
Werken aan grootschalige duurzame opwekking.
-
Blz. 349
Netcongestie
-
Blz. 350
Stimuleren van ‘geen spijtmaatregelen’
-
Blz. 351
Klimaataanpassing
-
Blz. 352
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 353
Een klimaatbestendig stedelijk gebied, waar hittestress, wateroverlast en droogte zoveel mogelijk wordt voorkomen.
-
Blz. 354
We voeren de taken voor 2024 van de Lokale Uitvoeringsagenda uit.
-
Blz. 355
We geven uitvoering aan de Financiële Stimuleringsregeling Fluvius
-
Blz. 356
Circulaire Economie
-
Blz. 357
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 358
Bewustwording en ontwikkeling van sociaal en economisch duurzame consumptie en productieprocessen.
-
Blz. 359
We stimuleren en faciliteren Meppeler maatschappelijke organisaties op het gebied van natuur en milieu bij initiatieven die bijdragen aan een meer duurzame samenleving.
-
Blz. 360
Het goed vervullen van de voorbeeldfunctie die de gemeente heeft op het gebied van duurzaamheid in zijn volle breedte.
-
Blz. 361
Meppel sluit aan bij de landelijke doelstelling om in 2050 over een circulaire economie te beschikken. Een economie zonder afval, waarbij alles draait op herbruikbare grondstoffen.
-
Blz. 362
Landschap, natuur en biodiversiteit
-
Blz. 363
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 364
Meppel heeft een rijke biodiversiteit in de stad, het dorp en op het platteland, waarbij zowel bijzondere soorten als basisnatuur een plek hebben. Het landschap heeft kwaliteit en is herkenbaar en beleefbaar.
-
Blz. 365
Uitvoeren van Streekbeheer voor natuur en landschap
-
Blz. 366
Het Plan Biodiversiteit laten we vaststellen. Het bijbehorende uitvoeringsprogramma zetten we in werking
-
Blz. 367
We inventariseren beschermde soorten in het kader van het aanscherpen van de Natuurwaardenkaarten
-
Blz. 368
We beschermen gebouwgebonden diersoorten door het uitvoeren van kortetermijnmaatregelen en stellen een Soortenmanagementplan op
-
Blz. 369
We geven uitvoering aan Leader, een subsidie die gericht is op versterking van het platteland.
-
Blz. 370
Vergroenen van de gemeentewerf.
-
Blz. 371
We ondersteunen maatschappelijke initiatieven die bijdragen aan het landschap, natuur en/of biodiversiteit
-
Blz. 372
Wij nemen als gebiedspartner ambtelijk en bestuurlijk deel aan het proces om het Drents Programma Landelijk Gebied (DPLG) vast te stellen
-
Blz. 373
Beleidsindicatoren
-
Blz. 374
Wat mag het kosten?
-
Blz. 375
Toelichting financiën
-
Blz. 376
Investeringen
-
Blz. 377
Programma 12: Burgerzaken
-
Blz. 378
Wat valt onder dit programma?
-
Blz. 379
Algemeen
-
Blz. 380
Publiekszaken
-
Blz. 381
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 382
Alle gemeentelijke communicatie uitingen in begrijpelijke taal aanbieden
-
Blz. 383
Optimalisatie informatiekennisbank
-
Blz. 384
Brieven duidelijk en begrijpelijk maken
-
Blz. 385
Teksten van de website duidelijk en begrijpelijk maken
-
Blz. 386
Goede aansluiting op de LV-WOZ
-
Blz. 387
De onjuistheden in levering aan de LV-WOZ minimaliseren.
-
Blz. 388
Toekomstbestendige dienstverlening die beter aansluit bij de behoefte van inwoners
-
Blz. 389
We ontwikkelen en implementeren een nieuwe website
-
Blz. 390
We zorgen ervoor dat we inzicht krijgen in het gebruik van al onze dienstverleningskanalen: website, telefonie, etc.
-
Blz. 391
Servicenormen opnieuw opstellen, deze monitoren en daar op sturen
-
Blz. 392
Uitvoeren klantonderzoeken
-
Blz. 393
Voorkomen van identiteitsfraude
-
Blz. 394
Uitvoeren risicoanalyse
-
Blz. 395
Jaarlijks opleiden van de medewerkers
-
Blz. 396
Uitzoeken inzet gezichtsscanners
-
Blz. 397
Begraafplaatsen
-
Blz. 398
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 399
Een optimaal verzorgde begraafplaats
-
Blz. 400
Het herstellen van monumentale graven
-
Blz. 401
Het vervangen van een begraaftoestel
-
Blz. 402
Optimalisatie begraafplaatsadministratie
-
Blz. 403
Verlengen van bestaande grafrechten
-
Blz. 404
Wat mag het kosten?
-
Blz. 405
Toelichting financiën
-
Blz. 406
Algemene dekkingsmiddelen
-
Blz. 407
Wat valt er onder dit overzicht?
-
Blz. 408
In dit overzicht staan de volgende producten:
-
Blz. 409
Gemeentefondsuitkering
-
Blz. 410
Beleidsindicatoren
-
Blz. 411
Wat mag het kosten?
-
Blz. 412
Toelichting financiën
-
Blz. 413
Overzicht overhead
-
Blz. 414
Algemeen
-
Blz. 415
Wat mag het kosten?
-
Blz. 416
Toelichting financiën
-
Blz. 417
Investeringen
-
Blz. 418
Kerngegevens
-
Blz. 419
Kerngegevens
-
Blz. 420
Paragrafen
-
Blz. 421
Paragraaf lokale heffingen
-
Blz. 422
Inleiding
-
Blz. 423
Actuele ontwikkelingen
-
Blz. 424
Overzicht belastingen en heffingen
-
Blz. 425
Onroerende zaakbelastingen (OZB)
-
Blz. 426
Parkeerbelasting
-
Blz. 427
Precariobelasting
-
Blz. 428
Rioolheffing
-
Blz. 429
Reinigingsheffingen
-
Blz. 430
Naheffingsaanslag parkeren
-
Blz. 431
Havengelden
-
Blz. 432
Leges
-
Blz. 433
Lijkbezorgingsrechten
-
Blz. 434
Marktgelden
-
Blz. 435
Geraamde opbrengsten van alle heffingen voor 2024
-
Blz. 436
Kwijtschelding
-
Blz. 437
Lokale lastendruk
-
Blz. 438
lokale lastendruk 2
-
Blz. 439
Paragraaf weerstandsvermogen en risicobeheersing
-
Blz. 440
Inleiding
-
Blz. 441
Financiële kengetallen
-
Blz. 442
Risicoanalyse en beheersmaatregelen
-
Blz. 443
Vervolg risicoanalyse en beheersmaatregelen
-
Blz. 444
Inflatie
-
Blz. 445
Onzekerheden gemeentefonds
-
Blz. 446
Sociaal Domein
-
Blz. 447
Investeringsprojecten
-
Blz. 448
Borgstelling en verstrekte leningen
-
Blz. 449
Verbonden partijen
-
Blz. 450
Risico’s in de bedrijfsvoering
-
Blz. 451
Risico's in de bedrijfsvoering(ICT)
-
Blz. 452
Huuropbrengst multifunctionele accommodaties
-
Blz. 453
Overige risico’s
-
Blz. 454
Gewenst weerstandsvermogen
-
Blz. 455
Conclusie
-
Blz. 456
Paragraaf onderhoud kapitaalgoederen
-
Blz. 457
Inleiding
-
Blz. 458
Openbare ruimte
-
Blz. 459
Wegen
-
Blz. 460
Openbare verlichting
-
Blz. 461
Civieltechnische kunstwerken
-
Blz. 462
Openbaar groen
-
Blz. 463
Speelvoorzieningen
-
Blz. 464
Water en waterbodem
-
Blz. 465
Riolering
-
Blz. 466
Vastgoed
-
Blz. 467
Onderwijsgebouwen
-
Blz. 468
Overige gebouwen
-
Blz. 469
Paragraaf financiering
-
Blz. 470
Inleiding
-
Blz. 471
Wettelijk kader
-
Blz. 472
Beleid en uitvoering
-
Blz. 473
Ontwikkelingen en rentevisie
-
Blz. 474
Risicobeheer
-
Blz. 475
Renterisiconorm
-
Blz. 476
Leningenportefeuille
-
Blz. 477
Ontwikkeling schuldpositie
-
Blz. 478
Verstrekte geldleningen
-
Blz. 479
Gegarandeerde geldleningen / aangegane verplichtingen
-
Blz. 480
Achtervang sociale woningbouw
-
Blz. 481
WOG
-
Blz. 482
Rentelasten en –baten
-
Blz. 483
Paragraaf bedrijfsvoering
-
Blz. 484
Inleiding
-
Blz. 485
Groeiend Kwaliteit toevoegen
-
Blz. 486
Organisatieontwikkeling
-
Blz. 487
Arbeidsmarkt en aantrekkelijk werkgeverschap
-
Blz. 488
Indicatoren
-
Blz. 489
Herinrichting en hybride/digitaal werken
-
Blz. 490
Informatievoorziening
-
Blz. 491
Informatiebeheer
-
Blz. 492
Informatiebeveiliging
-
Blz. 493
Rechtmatigheid
-
Blz. 494
Inkoop en aanbesteding
-
Blz. 495
Paragraaf verbonden partijen
-
Blz. 496
Inleiding
-
Blz. 497
Gemeenschappelijke regelingen
-
Blz. 498
Regionale Uitvoeringsdienst Drenthe (RUD)
-
Blz. 499
Veiligheidsregio Drenthe (VRD)
-
Blz. 500
Gemeenschappelijke Gezondheidsdienst Drenthe (GGD)
-
Blz. 501
Recreatieschap Drenthe
-
Blz. 502
Gemeentelijke Kredietbank (GKB)
-
Blz. 503
Werkvoorzieningsschap Reestmond Meppel
-
Blz. 504
Publiek vervoer Groningen Drenthe
-
Blz. 505
Vennootschappen en coöperaties
-
Blz. 506
Speciale vennootschappen
-
Blz. 507
Stichtingen en verenigingen
-
Blz. 508
Overige verbonden partijen
-
Blz. 509
Nat Industrieterrein Oevers D
-
Blz. 510
Paragraaf grondbeleid
-
Blz. 511
Inleiding
-
Blz. 512
Ontwikkelingen
-
Blz. 513
Beleidsmatige aspecten
-
Blz. 514
Prognose resultaten grondexploitaties
-
Blz. 515
Overzicht winstnemingen
-
Blz. 516
Overzicht voorzieningen
-
Blz. 517
Verloop boekwaarde
-
Blz. 518
Risico’s
-
Blz. 519
Paragraaf subsidies
-
Blz. 520
Inleiding
-
Blz. 521
Beleidsmatige aspecten
-
Blz. 522
Subsidieplafonds
-
Blz. 523
Paragraaf schouwburg Ogterop
-
Blz. 524
Inhoudelijke verantwoording
-
Blz. 525
Schouwburg Ogterop pakt de draad weer op na twee exceptionele theaterseizoenen
-
Blz. 526
Vernieuwbouw schouwburg
-
Blz. 527
Stichting Horeca Schouwbrug Ogterop
-
Blz. 528
Pilot Productiehuis Ogterop
-
Blz. 529
Bezoekcijfers
-
Blz. 530
Paragraaf Wet open overheid
-
Blz. 531
Wet open overheid
-
Blz. 532
Financiële begroting
-
Blz. 533
Overzicht baten en lasten met toelichting
-
Blz. 534
Overzicht baten en lasten
-
Blz. 535
Toelichting overzicht baten en lasten
-
Blz. 536
Incidentele baten en lasten
-
Blz. 537
Overzicht incidentele baten en lasten
-
Blz. 538
Toelichting overzicht incidentele baten en lasten
-
Blz. 539
Overzicht baten en lasten meerjarig
-
Blz. 540
Overzicht baten en lasten meerjarig
-
Blz. 541
Geprognosticeerde balans
-
Blz. 542
Prognose meerjarenbalans
-
Blz. 543
Reserves en voorzieningen
-
Blz. 544
Reserves
-
Blz. 545
Toelichting:
-
Blz. 546
Voorzieningen
-
Blz. 547
Toelichting
-
Blz. 548
Investeringen
-
Blz. 549
Investeringen
-
Blz. 550
EMU-saldo
-
Blz. 551
Wet houdbare overheidsfinanciën
-
Blz. 552
EMU-saldo Meppel
-
Blz. 553
Taakvelden
-
Blz. 554
Overzicht taakvelden
-
Overzicht
-
Zoeken
-
Publicatie bijlagen
-
Contact
-
PrivacyStatement
-
Sitemap