Toegang financiële markten
Met de Bank Nederlandse Gemeenten (BNG) is een contract afgesloten voor integraal financieren. Toegang tot de financiële markten is daarmee verzekerd. De financieringsfunctie dient uitsluitend de publieke taak.
Externe normen
Renterisico’s worden binnen de wet Fido onderscheiden in het renterisico op de vlottende schuld (korter dan 1 jaar) en de vaste schuld. Hierbij worden de kasgeldlimiet en de renterisiconorm gehanteerd als sturingsmiddel, met als doel het verkrijgen van een meerjarige stabiele rentelast
Schatkistbankieren
Het door decentrale overheden aanhouden van overtollige middelen op een eigen rekening-courant bij het ministerie van Financiën. Doel van deze regeling is door consolidatie de EMU-schuld van Nederland te verlagen. De hoogte van de drempel bedraagt 2% van het jaarlijkse begrotingstotaal. en is voor de gemeente Meppel in 2023 € 2.623.348,00. De drempel is niet overschreden.
Wet Hof
De wet Hof geeft normen voor de hoogte van de overheidsschuld en de jaarlijkse groei van de
overheidsschuld. De beheersing van het EMU-saldo is een gezamenlijke verantwoordelijkheid voor het rijk en de decentrale overheden. Immers, de inkomsten en uitgaven van de gehele collectieve sector zijn relevant voor de bepaling van het EMU-saldo. De inkomsten en uitgaven van de decentrale overheden staan niet onder de directe invloed van het rijk. In het verleden had het rijk de mogelijkheid om het EMU-saldo van de decentrale overheden te beheersen via een sanctiemechanisme.
In 2015 in het nationale sanctiemechanisme uit de Wet Hof vervangen door een correctiemechanisme. Het correctiemechanisme treedt alleen in werking als de macronorm voor het EMU-saldo van de decentrale overheden structureel wordt overschreden. Bij een begrotingstekort van Nederland groter dan 3% kan de Wet Hof beperkingen opleggen aan het netto financieringssaldo van de decentrale overheden.
Waarborgfonds sociale woningbouw (WSW)
Het WSW staat borg voor leningen die de woningbouwcorporaties hebben afgesloten. Deze maakt het mogelijk dat corporaties met voordelige financiering sociale volkshuisvesting kunnen realiseren. Het rijk en de gemeenten zijn achtervang voor het waarborgfonds. Het WSW heeft een kredietwaardigheid van AAA.
Met ingang van 2014 worden gemeenten (vertrouwelijk) geïnformeerd over het borgingsplafond.
Op deze manier krijgt de gemeente meer zicht op de financiële risico’s van de achtervangregeling. Als dit vanuit de risicobeoordeling passend is, verhoogt het WSW daarvoor het borgingsplafond.
Kasgeldlimiet
De kasgeldlimiet vormt de bovengrens waarmee een tijdelijk liquiditeitstekort mag worden gefinancierd met een kortlopende geldlening (korter dan 1 jaar). De kasgeldlimiet bedraagt 8,5% van het begrotingstotaal bij aanvang van het jaar. Overschrijding van de norm mag maximaal 2 achtereenvolgende kwartalen. Daarna moet de toezichthouder op de hoogte worden gesteld over de voortgang.
Wanneer het liquiditeitstekort structureel dreigt te worden moet een langlopende geldlening worden aangetrokken.