In het jaar 2023 heeft Schouwburg Ogterop een heel jaar regulier voorstellingen kunnen vertonen zoals gepland en verhuringen kunnen aannemen zonder beperkende maatregelen. We merken wel dat publiek minder ver vooruit hun kaarten besteld, waardoor we eind mei 2023 (in de voorverkoop voor seizoen 23-24) circa 4.000 kaarten hadden verkocht over 128 voorstellingen t.o.v. eind mei 2022 (in de voorverkoop voor seizoen 22-23) circa 4000 kaarten over 102 voorstellingen.
Met onze PR- en Marketingacties houden we scherper en vaker bij hoe het met de verkoopstanden staat, wekelijks t.o.v. twee-wekelijks in eerdere jaren, om bij te kunnen sturen in voorstellingen die meer aandacht nodig hebben. Net als altijd wordt gezocht naar manieren om zo direct mogelijk doelgroepen te bereiken, maar we beseften ook dat onze website een vernieuwing nodig had om sitebezoek aantrekkelijk te houden en het bestelproces eenvoudiger te maken. Achter de schermen is hiermee gestart en voor een dergelijke update m.b.t. site en koppeling naar ons ticketingsysteem is een extra investering in de berap gevraagd en toegekend. In het voorjaar van 2024, tegelijk opgaand met de volgende voorverkoop, zal de site actief zijn en de updates allemaal toegepast.
Naast onze eigen campagnes zijn we aangesloten bij de campagnes binnen Regio Zwolle. Binnen de Regio Zwolle werken 10 theaters samen op gebied van systemen, programmering en marketing, met als doel het publiek zo goed mogelijk te bedienen en te bereiken. Schouwburg Ogterop stemt qua programmering vooral af met Theater de Meenthe (Steenwijk) en Theater de Tamboer (Hoogeveen) om elkaar niet te beconcurreren, maar aan te vullen. Dat kan betekenen dat een van de theaters een programma wel neerzet of juist uit de planning haalt na onderling overleg.
In 2023 merkten we ook meer van het achterstallig onderhoud waar Ogterop mee te maken heeft. Er zijn de afgelopen jaren wederom meer onderhoudswerkzaamheden en reparaties geweest dan was voorzien en begroot. Op het toneel van de Grote Zaal werken we met een zogenaamde trekkenwand, waaraan we gemiddeld 40 weken per jaar reparaties moeten uitvoeren. In de kantoren van PR en directie staan emmers boven het systeemplafond, omdat het dak lekt. De voordeur bij de entree reageert niet meer normaal op de sensor, waardoor ie te vaak open gaat en er veel kou binnenkomt. Het alarmsysteem heeft gebreken in geluid en beeld en heeft meerdere reparaties gehad. De veiligheid van medewerkers en publiek is geen moment in gevaar geweest, maar door verouderde systemen is wel meer onderhoud nodig geweest. Al maanden is de verlichting van twee voorletters van OGTEROP aan de voorzijde van het pand kapot en tot op heden kon dit nog niet worden opgelost. Voor verwacht extra onderhoud was € 31.000 aangevraagd in de berap en dit budget is noodzakelijkerwijs enigszins overschreden.
Stichting Horeca Schouwburg Ogterop (SHSO) is door een aangenomen amendement van de gemeenteraad ten einde gekomen in de zomer van 2023. Er was een overbruggingskrediet aangevraagd omdat er een omvorming van de stichting gaande was en tegelijkertijd de salarissen van de medewerkers betaald moesten blijven gedurende de zomerperiode. In de zomerperiode mochten er, conform afspraken, geen horeca-activiteiten plaatsvinden die inkomsten genereren, aangezien er dan weinig tot geen eigen activiteiten zijn. Zonder SHSO verdween de horecavoorziening van de schouwburg. Horeca in een theater reikt verder dan de drankjes rond een voorstelling, die contractueel zijn vastgelegd en waarvoor bezoekers al betaald hebben in hun kaartprijs. Horeca is cruciaal voor het aannemen van verhuringen, of het nu cultuurmaatschappelijke of zakelijke verhuringen betreft. Zonder horeca is een theater laten draaien derhalve niet mogelijk. Met het verlies van de horecavoorziening verloren tevens vier medewerkers hun baan, waarvan twee al ruim 42 jaar in dienst waren.
In de zomer van 2023 is door directie, bijgestaan door enkele ambtenaren van gemeente Meppel, druk gezocht naar een oplossing zodat het theater wel open kon gaan in september en aan verplichtingen m.b.t. bezoekers, artiesten en huurders kon worden voldaan. Van alle mogelijkheden (benaderde pachters/cateraars/horeca-ondernemers) was slechts één partij bereid de exploitatie op zich te nemen, aangezien de exploitatie van het theater voor commerciële partijen niet rendabel en/of interessant was. Collega's van Theater de Meenthe uit Steenwijk waren bereid te hulp te schieten en de horeca van Schouwburg Ogterop erbij te nemen in hun lopende horeca-exploitatie. Zij waren ook bereid twee van de vier medewerkers over te nemen.
Na gesprekken met zowel de medewerkers, de gemeente als Theater de Meenthe, waarbij is gepoogd alle medewerkers goed te helpen of te compenseren, heeft de gemeente Meppel één medewerker met ruim 42 jaar dienstverband in eigen dienst genomen. Hiermee bleef onder andere noodzakelijke kennis bewaard die nodig is om het werk goed uit te voeren. Van één medewerker, met ook ruim 42 jaar dienstverband, is definitief afscheid genomen middels een regeling. Van de twee medewerkers die bij De Meenthe in dienst konden komen, heeft één dat aanbod aangenomen en de ander een regeling getroffen om elders een baan te zoeken.
De gevolgen zijn niet alleen op financieel vlak voelbaar in de organisatie; één van de medewerkers is alsnog in de ziektewet gekomen en hoopt in 2024 langzaam terug te keren. Bezoekers kunnen niet altijd de horecaservice krijgen die ze gewend waren, omdat er structureel minder medewerkers zijn en er voor food geen vaste kok meer is. Dat levert af en toe onbegrip en klachten op. De getroffen regelingen met alle medewerkers hebben de gemeente ruim € 76.000 gekost.