Onder het programma Burgerzaken vallen de onderdelen zoals hierboven beschreven. Dit betreft:
- De algemene begraafplaats in Meppel en Nijeveen: begrafenissen en verstrooiing;
- Burgerzaken is de poortwachter voor het vaststellen van de juiste identiteitsgegevens. Daarnaast is Burgerzaken onder meer verantwoordelijk voor het verstrekken van reisdocumenten, rijbewijzen, het voltrekken van huwelijken en aanvragen van de Nederlandse nationaliteit;
- Het Klant Contact Centrum (KCC) handelt alle eerste klantcontacten af en is de verbindende factor tussen de inwoner/ondernemer/instelling (=klant) en onze organisatie;
- De waardering van onroerende zaken: de uitvoering van de Wet waardering van onroerende zaken (wet WOZ) en uitvoering van de lokale heffingen;
- Programma Dienstverlening.
Wettelijke en beleidskaders, zoals :
- Wet op de Lijkbezorging (Wlb);
- Beleidskader Begraven 13 juni 2013;
- Wet basisregistratie personen (BRP);
- Burgerlijk Wetboek boek 1 (BW);
- Rijkswet op het Nederlanderschap (RWN);
- Algemene verordening gegevensbescherming (AVG);
- Algemene wet bestuursrecht (AWB);
- Wet waardering onroerende zaken (WOZ);
- Wet open overheid (Woo);
- Dienstverleningsvisie en digitaliseren dienstverlening;
- Besluit Digitale Toegankelijkheid Overheid (BDTO);
- Single Digital Gateway (SDG);
- Wet Elektronische Publicaties (WEP);
- Wet Modernisering Elektronisch Bestuurlijk Verkeer (WMEBV);
Relatie met andere beleidsterreinen
Dienstverlenen doen we allemaal. Dit beperkt zich niet tot de diensten aan de balie van het stadhuis of het telefonische contact via het Klant Contact Centrum. Alle medewerkers en bestuurders hebben hun bijdrage in de dienstverlening. Denk bijvoorbeeld aan de ontwikkelingen binnen het Sociaal domein, het wijk- en dorpsgericht werken, de nieuwe Omgevingswet en het verbeterplan informatisering. Dienstverlening is ook de interne ondersteuning door onze collega’s, zoals facilitaire diensten, ICT, advies op het gebied van HR of juridische zaken, enz.. Alles is gericht op samen het goede met onze inwoners, ondernemers en partners (=klant) te doen.
Gastvrijheid, meedoen en kansen zien zit in het DNA van de gemeente Meppel. Zo geldt dit ook voor onze dienstverlening. Wij willen deze aan laten sluiten bij de behoeften van onze klant, in samenhang met de maatschappelijke ontwikkelingen. Wij geloven in de zelfredzaamheid van onze inwoners en helpen deze zelfredzaamheid te vergroten zodat iedereen mee kan doen. We gaan samen met anderen uit onze samenleving flexibel aan de slag, waarbij er meer ruimte komt voor het goede gesprek, eigen initiatief en participatie. Anderzijds doen we een groter beroep op de eigen regie, weerbaarheid en het zelf oplossend vermogen. Steeds vaker zijn we deelnemer en/of facilitator in een proces.