Sitemap

  1. Blz. 1 Jaarstukken 2023
    1. Blz. 2 Programma's
      1. Blz. 3 Inleiding
        1. Blz. 4 Inleiding
      2. Blz. 5 Beleidsjaar samengevat
        1. Blz. 6 Beleidsontwikkelingen
          1. Blz. 7 Beleidsontwikkelingen
        2. Blz. 8 Financiën op hoofdlijnen
          1. Blz. 9 Financiën
          2. Blz. 10 Analyse per programma
          3. Blz. 11 Toelichting financiële afwijkingen
          4. Blz. 12 Financiële positie
          5. Blz. 13 Investeringen
      3. Blz. 14 Programma 1: Bestuur
        1. Blz. 15 Wat valt onder dit programma?
        2. Blz. 16 Algemeen
        3. Blz. 17 Bezwaarschriften 2023
        4. Blz. 18 Klachten 2023
        5. Blz. 19 Bestuursorganen en Bestuursondersteuning (griffie)
          1. Blz. 20 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 21 Het nader invulling geven aan de ontwikkelingen willen we doen met inwoners, partners in onze gemeente, in de regio, de provincie –alles afhankelijk van de aard van de opgave en wie erbij betrokken is of wil zijn
              1. Blz. 22 Verbanden leggen tussen provincie Drenthe en Regio Zwolle, in afstemming met de gemeenten Westerveld, De Wolden en Hoogeveen
              2. Blz. 23 Actief inzetten op projectontwikkeling, lobby en public affairs.
              3. Blz. 24 Samenwerken rond vraagstukken van economie, arbeidsmarkt en ruimtelijke ontwikkeling in Regio Zwolle
              4. Blz. 25 Uitwerken van de opgave ‘stadsontwikkeling’
              5. Blz. 26 Samenwerken rond energie, klimaat, circulariteit binnen de Regionale Energiestrategie (RES)-regio Drenthe, Fluvius en met andere relevante partners.
            2. Blz. 27 Het versterken van de volksvertegenwoordigende, controlerende en kaderstellende rol van de gemeenteraad en specifiek een gemeenteraad die daadwerkelijk in verbinding staat met de samenleving en de regio.
              1. Blz. 28 Opstellen en uitvoering geven aan het griffieplan waarin de visie is opgenomen voor de komende jaren om de strategische doelen van de gemeenteraad te realiseren.
              2. Blz. 29 Het gesprek met de Meppeler samenleving blijven houden zowel binnen als buiten het stadhuis.
              3. Blz. 30 Gebruik maken van de onafhankelijke adviezen van de rekenkamercommissie bij het invullen van de controlerende en kaderstellende rol van de gemeenteraad.
            3. Blz. 31 Om onze samenleving optimaal te kunnen bedienen, willen we in 2023 van start gaan met de realisatie van een organisatiebreed participatiebeleid
              1. Blz. 32 We stellen organisatiebreed participatiebeleid op, dat voldoet aan twee voorwaarden: Externe Input en Brede inbreng
        6. Blz. 33 Wat mag het kosten?
        7. Blz. 34 Analyse financiële afwijkingen
      4. Blz. 35 Programma 2: Openbare orde en veiligheid
        1. Blz. 36 Integrale openbare orde en veiligheid, Brandweerzorg en Diverse bijzondere wetten
          1. Blz. 37 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 38 Het veiligheidsgevoel bij inwoners tenminste handhaven op het huidige niveau. De bewustwording bij inwoners vergroten zodat zij zelf een bijdrage kunnen leveren aan hun (gevoel van) veiligheid.
              1. Blz. 39 Naar aanleiding van het nieuwe Integraal Veiligheidsplan (IVP) het activiteitenprogramma opstellen om uitvoering te geven aan de doelstellingen in het IVP.
              2. Blz. 40 Inzetten op het vergroten van de lokale cyberweerbaarheid om beter te kunnen anticiperen op cybercriminaliteit tegen overheid en burgers.
              3. Blz. 41 Om informatie veilig te kunnen delen is een privacy protocol opgesteld. Er is behoefte aan een softwaresysteem waarbij (vertrouwelijke en persoons gerelateerde) informatie veilig verwerkt wordt.
              4. Blz. 42 In 2023 gaan we, in samenwerking met het Sociaal domein, inzet plegen op het verhogen van de weerbaarheid van jongeren met de leerlijn ‘weerbare jeugd’.
              5. Blz. 43 We zetten in op het versterken van de weerbaarheid van onze inwoners, en dan een specifieke doelgroep: de arbeidsmigranten.
              6. Blz. 44 We organiseren bewustwordingssessies om zicht op aard, omvang en verschijningsvormen van ondermijnende criminaliteit te vergroten, op basis van lokale thematiek voor ambtenaren en bestuur.
            2. Blz. 45 Rampenbestrijding vindt goed voorbereid en adequaat plaats.
              1. Blz. 46 Oefenen van het Regionaal Crisisplan Drenthe;
              2. Blz. 47 Interne crisisorganisatie actueel houden.
        2. Blz. 48 Wat valt onder dit programma?
        3. Blz. 49 Beleidsindicatoren
        4. Blz. 50 Wat mag het kosten?
        5. Blz. 51 Analyse financiële afwijkingen
      5. Blz. 52 Programma 3: Sociaal domein
        1. Blz. 53 Wat valt onder dit programma
        2. Blz. 54 Algemeen
        3. Blz. 55 Arbeidsparticipatie
          1. Blz. 56 Algemeen
          2. Blz. 57 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 58 Vergroten van de arbeidsmarktkansen voor onze inwoners met een beperking.
              1. Blz. 59 In arbeidsmarktregio Zwolle geven we beleidsmatig én op uitvoeringsniveau invulling aan uniforme processen om werkgevers en werkzoekende zo goed mogelijk te bedienen
              2. Blz. 60 Vanuit het werkgeversservicepunt ondersteunen we werkgevers om anders te kijken naar de invulling van hun vacatures en/of het opvangen van de te verwachte groei in de sector
        4. Blz. 61 Maatwerkvoorziening Wmo
          1. Blz. 62 Algemeen
          2. Blz. 63 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 64 Samen met de aanvrager en eventueel een (zorg)professional op zoek gaan naar wat nodig is om zo zelfstandig mogelijk te leven.
              1. Blz. 65 Wij gaan ons meer richten op inzet van actieve hulpmiddelen
        5. Blz. 66 Maatwerkdienstverlening 18+
          1. Blz. 67 Algemeen
          2. Blz. 68 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 69 Als het gaat om schuldhulpverlening richten wij ons op preventie, vroeg signalering en het voorkomen van terugval.
              1. Blz. 70 Wij bieden eerste- en tweedelijns schuldhulpverlening aan voor zowel particuliere inwoners als ondernemers..
              2. Blz. 71 Bij huishoudelijke verzorging richten wij ons ook meer op actieve inzet van de inwoner
            2. Blz. 72 We investeren in de sluitende keten GGZ.
              1. Blz. 73 De lokale, landelijke of regionale projecten waar wij succesvol aan meedoen blijven ook in 2023 op onze agenda staan
        6. Blz. 74 Maatwerkdienstverlening 18-
          1. Blz. 75 Algemeen
          2. Blz. 76 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 77 We willen alle kinderen in onze gemeente de kans geven zich zo optimaal mogelijk te ontwikkelen.
              1. Blz. 78 Preventieve interventies inzetten op de plaatsen waar jeugdigen en gezinnen te vinden zijn en het netwerk van gezinnen versterken.
              2. Blz. 79 We blijven investeren in het verbinden van onderwijs en zorg (Meppeler Akkoord Onderwijs en Zorg voor de Jeugd)
        7. Blz. 80 Geëscaleerde zorg 18+
          1. Blz. 81 Algemeen
          2. Blz. 82 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 83 Binnen onze gemeente willen we iedereen de kans geven de regie over zijn of haar leven te nemen.
              1. Blz. 84 We geven uitvoering aan de regiovisie “Geweld Hoort Nergens Thuis” en we kijken nadrukkelijk naar de positie van Veilig Thuis Drenthe binnen de organisatie van de GGD.
        8. Blz. 85 Geëscaleerde zorg 18-
          1. Blz. 86 Algemeen
          2. Blz. 87 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 88 Jongeren met opgroeiproblemen kunnen zich ontwikkelen in een veilige omgeving zodat ze uiteindelijk volwaardig deelnemen aan onze samenleving.
              1. Blz. 89 Vorm en inhoud geven aan het rapport 'Vervolgtoezicht kwetsbare kinderen onvoldoende beschermd'
              2. Blz. 90 Doorontwikkeling van hoog-specialistische jeugdhulp.
        9. Blz. 91 Volksgezondheid
          1. Blz. 92 Algemeen
          2. Blz. 93 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 94 Dat onze inwoners gezond en veilig opgroeien en leven en dat zij weten hoe en waar zij met een hulpvraag terecht kunnen.
              1. Blz. 95 “Een kansrijke start in Meppel”
              2. Blz. 96 Wij geven het thema gezonde leefomgeving een plek binnen de omgevingsvisie
            2. Blz. 97 Wij willen het gebruik van verslavende middelen (o.a. drugs, alcohol, tabak en kansspelen) zoveel mogelijk ontmoedigen en terugdringen.
              1. Blz. 98 Wij voeren het lokale preventie akkoord uit.
        10. Blz. 99 Beleidsindicatoren
        11. Blz. 100 Wat mag het kosten?
        12. Blz. 101 Analyse financiële afwijkingen
        13. Blz. 102 Investeringen
      6. Blz. 103 Programma 4: Onderwijs
        1. Blz. 104 Wat valt onder dit programma?
        2. Blz. 105 Onderwijs en algemeen lokale overheid
          1. Blz. 106 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 107 De regionale functie die wij hebben op gebied van hoger onderwijs willen wij komende jaren graag versterken.
              1. Blz. 108 Uitbouwing samenwerking met de Regiocampus en Noordelijke Innovatie lab Circulaire Economie (N.I.C.E.).
            2. Blz. 109 Een kwalitatief goed voorschoolse aanbod voor alle kinderen in Meppel.
              1. Blz. 110 In samenwerking met de voorschoolse voorzieningen een nieuw beleidsplan opstellen voor de planperiode 2023-2027.
            3. Blz. 111 Een passend en samenhangend aanbod aan onderwijsvoorzieningen en huisvesting.
              1. Blz. 112 Start bouw van de schoolvoorziening in Nieuwveense landen
              2. Blz. 113 Oplossing huisvesting Reestoeverschool
              3. Blz. 114 Uitbreiding KBS De Plataan
              4. Blz. 115 Onderzoek huisvesting Dingstede
              5. Blz. 116 Renovatie Stadskwartier
            4. Blz. 117 Voorkomen dat kinderen geen onderwijs krijgen en dat ze de school voortijdig verlaten.
              1. Blz. 118 Mentoren en docenten informeren over hun taken over de aanpak van schoolverzuim
              2. Blz. 119 Uitvoeren van trajecten van het regionale programma Voortijdig schoolverlaten (VSV) en jongeren in kwetsbare positie 2020-2024
              3. Blz. 120 Samen met de vier gemeenten in Zuidwest-Drenthe voorbereiden van het nieuwe regionale programma 2024-2028
            5. Blz. 121 Zorg vanuit het onderwijs en zorg vanuit de gemeente aan elkaar koppelen en zodoende versterken.
              1. Blz. 122 De gemaakte afspraken in het “Meppeler akkoord” uitvoeren onder toezicht van de Lokale Educatieve Agenda (LEA), het instrument om lokaal onderwijsbeleid vorm en inhoud te geven.
        3. Blz. 123 Beleidsindicatoren
        4. Blz. 124 Wat mag het kosten?
        5. Blz. 125 Analyse financiële afwijkingen
        6. Blz. 126 Investeringen
      7. Blz. 127 Programma 6: Kunst en cultuur, recreatie en toerisme
        1. Blz. 128 Wat valt onder dit programma?
        2. Blz. 129 Kunst en cultuur
          1. Blz. 130 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 131 Een actualisatie van het cultuurbeleid en daarnaast inzicht en optimalisatie in de benutting van de culturele voorzieningen
              1. Blz. 132 De cultuurnota en het cultuurbeleid actualiseren
        3. Blz. 133 Erfgoed
          1. Blz. 134 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 135 Behoud van ons erfgoed en een beter besef ervan.
              1. Blz. 136 Aanhaken bij de provincie als het gaat om het inventariseren van het erfgoed van de periode Post 65
              2. Blz. 137 Evalueren en actualiseren van de archeologische verwachting- en beleidskaart
              3. Blz. 138 Vaststellen van de kerkenvisie
              4. Blz. 139 Voortzetten van het borgen van een zorgvuldige omgang met het erfgoed van stad en land en de cultuurhistorische kwaliteiten in het omgevingsplan.
        4. Blz. 140 Recreatie en toerisme
          1. Blz. 141 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 142 Meer (recreatief) bezoek en (meerdaags) verblijf in Meppel en meer kwaliteit van toeristische voorzieningen. Meer verbinding van stad en omgeving.
              1. Blz. 143 Met ondernemers en met steun van onder andere het Recreatieschap Zuidwest Drenthe en Marketing Drenthe werken aan toeristische arrangementen voor de regio
              2. Blz. 144 Nieuwe samenwerking zoeken met Stichting Ondernemend Reestdal en Marketing Oost
              3. Blz. 145 Verlenging van de ondersteuning van Leader Zuidwest Drenthe aan de Leader Actiegroep
              4. Blz. 146 Versterken groen-blauwe structuur van het platteland, leefbaarheid, toerisme en recreatie (LEADER)
              5. Blz. 147 Lobby en input voor het provincie brede traject voor promotie en marketing van Drenthe en de regio Zuidwest Drenthe
            2. Blz. 148 Professionalisering van evenementen
              1. Blz. 149 Inzetten op grootse evenementen met een nationale en internationale uitstraling
              2. Blz. 150 Organiseren van de ondersteuning voor evenementen (inclusief inzet voor veiligheid)
            3. Blz. 151 We willen een duurzame circulaire gemeente zijn.
              1. Blz. 152 Bij evenementen gaan we samen met partners inzetten op het reduceren van afval bij evenementen. Naast reductie zijn ook recycling en een schone gemeente belangrijke doelen.
        5. Blz. 153 Wat mag het kosten?
        6. Blz. 154 Analyse financiële afwijkingen
        7. Blz. 155 Investeringen
      8. Blz. 156 Programma 7: Sport en bewegen
        1. Blz. 157 Wat valt onder dit programma?
        2. Blz. 158 Algemeen
        3. Blz. 159 Beheer en exploitatie sportaccommodaties
          1. Blz. 160 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 161 Het gebruik van sport- en beweegvoorzieningen moet zo laagdrempelig mogelijk zijn.
              1. Blz. 162 Opstellen van (sport)accommodatiebeleid
              2. Blz. 163 Investeren in binnen- en buitensportaccommodaties
        4. Blz. 164 Sport- en speldeelname
          1. Blz. 165 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 166 Het gebruik van sport- en beweegvoorzieningen moet zo laagdrempelig mogelijk zijn. Dit helpt ons onze doelen op gebied van gezondheid, leefbaarheid, participatie en sociale samenhang te behalen.
              1. Blz. 167 Sportvisie
        5. Blz. 168 Beleidsindicatoren
        6. Blz. 169 Wat mag het kosten?
        7. Blz. 170 Toelichting financiën
        8. Blz. 171 Investeringen
      9. Blz. 172 Programma 8: Ontwikkeling openbare ruimte
        1. Blz. 173 Wat valt er onder dit programma?
        2. Blz. 174 Ontwikkeling van de openbare ruimte
          1. Blz. 175 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 176 Groeiend kwaliteit toevoegen
              1. Blz. 177 Verstedelijkingsopgave
              2. Blz. 178 Groeien in balans
              3. Blz. 179 Versnellen woningbouw
              4. Blz. 180 Ontwikkeling Nieuwveense Landen
              5. Blz. 181 Ontwikkeling Kop van Noordpoort
              6. Blz. 182 Ontwikkeling Stationsgebied
            2. Blz. 183 Onze organisatie en samenleving voorbereiden op de invoering van de Omgevingswet.
              1. Blz. 184 Wet Kwaliteitsborging voor het bouwen
              2. Blz. 185 Invoering Omgevingswet
            3. Blz. 186 Ontwikkelen in samenhang en met kwaliteit.
              1. Blz. 187 Omgevingsprogramma's
              2. Blz. 188 Omgevingsvisie Meppel
              3. Blz. 189 Omgevingsplan
            4. Blz. 190 Een passend woningaanbod voor verschillende doelgroepen.
              1. Blz. 191 Uitbreidingslocaties
              2. Blz. 192 Sociale woningbouw
              3. Blz. 193 Inbreidingslocaties
              4. Blz. 194 Stimuleren bijzondere woonvormen
        3. Blz. 195 Kwaliteitsbeheer ruimte(bouwen en milieu)
          1. Blz. 196 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 197 Ontwikkelingen in Meppel vanuit een kwalitatief en integraal kader oppakken.
              1. Blz. 198 Wijkaanpak Oosterboer
              2. Blz. 199 Noordpoort
              3. Blz. 200 Nijeveense Grift
            2. Blz. 201 Optimaliseren van de bereikbaarheid.
              1. Blz. 202 Verbetermaatregelen doorstroming en parkeren bij scholen
              2. Blz. 203 Actieplan fietsroutes opstellen
              3. Blz. 204 Opstellen gemeentelijk plan verkeersveiligheid
              4. Blz. 205 Onderzoek verkeersveiligheid aansluitingen Handelsweg
              5. Blz. 206 Nieuwe fietsontsluiting bedrijventerrein Noord
              6. Blz. 207 Doorvertaling verkeermodel voor nieuwe ontwikkelingen
        4. Blz. 208 Wat mag het kosten?
        5. Blz. 209 Analyse financiële afwijkingen
        6. Blz. 210 Investeringen
      10. Blz. 211 Programma 9: Beheer bestaande openbare ruimte
        1. Blz. 212 Wat valt er onder dit programma?
        2. Blz. 213 Algemeen
        3. Blz. 214 Wegen/civiel
          1. Blz. 215 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 216 Een openbare ruimte die schoon, heel en veilig is tegen maatschappelijk aanvaardbare kosten.
              1. Blz. 217 Uitvoeren van onze (wettelijke) beheertaken
              2. Blz. 218 Uitvoering geven aan de beheerwerkzaamheden aan de kunstwerken conform het beheerplan civieltechnische kunstwerken.
              3. Blz. 219 Onderhoud van verkeersvoorzieningen (bewegwijzering)
              4. Blz. 220 Het jaarlijks actualiseren, uitvoeren en evalueren van het gladheidsbestrijdingsplan
              5. Blz. 221 Omvormen van bestaande conventionele openbare verlichting naar duurzame energiezuinige LED-verlichting
        4. Blz. 222 Stadsverzorging
          1. Blz. 223 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 224 Een openbare ruimte die schoon, heel en veilig is tegen maatschappelijk aanvaardbare kosten.
              1. Blz. 225 Het realiseren van de prijskwaliteitsafspraken in de openbare ruimte.(KOM)
              2. Blz. 226 Verkenning nieuwe beheersystematiek
              3. Blz. 227 Het aanpakken van overlast door hondenpoep
        5. Blz. 228 Water
          1. Blz. 229 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 230 Een openbare ruimte die schoon, heel en veilig is tegen maatschappelijk aanvaardbare kosten.
              1. Blz. 231 Uitvoering geven aan onze wettelijke verplichting omtrent de reguliere schouwplicht en onderhoud.
              2. Blz. 232 Opstellen Systeemoverzicht Stedelijk Water
              3. Blz. 233 Impact klimaatverandering voor water en riolering in beeld brengen
        6. Blz. 234 Groen en Spelen
          1. Blz. 235 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 236 Bewaken en vergoten van biodiversiteit
              1. Blz. 237 Uitvoeren ‘Aanvalsplan Eikenprocessierups’.
              2. Blz. 238 Opstellen natuurwaardenkaarten
              3. Blz. 239 Ecologisch bermbeheer
              4. Blz. 240 Door beheer omvormen van gazon naar extensievere vormen van grassen en kruiden
            2. Blz. 241 Een openbare ruimte die schoon, heel en veilig is tegen maatschappelijk aanvaardbare kosten.
              1. Blz. 242 Beheren van het gemeentelijk groen.
              2. Blz. 243 Faciliteren en deelnemen aan bewonersparticipatie.
              3. Blz. 244 Uitvoeren van streekbeheer voor natuur en landschap.
              4. Blz. 245 Uitvoering geven aan het speelruimteplan inclusief het keuren en het onderhoud aan de speeltoestellen.
              5. Blz. 246 Upgraden van het skatepark Hesselingen
              6. Blz. 247 Investeren in elektrisch materieel
        7. Blz. 248 Riolering
          1. Blz. 249 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 250 Een openbare ruimte die schoon, heel en veilig is tegen maatschappelijk aanvaardbare kosten.
              1. Blz. 251 Opstellen van een meerjarig onderhouds- en investeringsplanning riolering
              2. Blz. 252 Uitvoeren van regulier correctief en preventief onderhoud aan de riolering
              3. Blz. 253 Regulier onderhoud aan de rioolgemalen.
              4. Blz. 254 Uitwerken tariefsopbouw rioolheffing
        8. Blz. 255 Parkeren
          1. Blz. 256 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 257 Een openbare ruimte die schoon, heel en veilig is tegen maatschappelijk aanvaardbare kosten.
              1. Blz. 258 Afronden vernieuwing van de parkeermanagementsystemen in de parkeergarage Keyserstroom en parkeerterrein P-Stadhuis/centrum.
              2. Blz. 259 Beheer en onderhoud bestaande parkeergarages en parkeermanagementsystemen.
              3. Blz. 260 Evaluatie parkeerbeleid 2017
              4. Blz. 261 Gemeentelijke vertaling maken van de regionale visie laadvoorzieningen.
              5. Blz. 262 Aanpassing parkeertarieven conform huidig parkeerbeleid
        9. Blz. 263 Wat mag het kosten?
        10. Blz. 264 Analyse financiële afwijkingen
        11. Blz. 265 Investeringen
      11. Blz. 266 Programma 10: Economische zaken en grondzaken
        1. Blz. 267 Wat valt onder dit programma?
        2. Blz. 268 Algemeen
        3. Blz. 269 Economische zaken en grondzaken
          1. Blz. 270 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 271 Economische innovatie, ontwikkeling en samenwerking.
              1. Blz. 272 Inzet op grondzaken
              2. Blz. 273 Samenwerking onderwijs, ondernemers en overheid
              3. Blz. 274 Lobby en Public Affairs
              4. Blz. 275 Merk Meppel
              5. Blz. 276 Duurzame havenontwikkeling
              6. Blz. 277 Toekomstige bedrijventerreinen
            2. Blz. 278 Onze gunstige verhouding tussen het aantal banen en de omvang van beroepsbevolking behouden en waar mogelijk versterken.
              1. Blz. 279 Accountmanagement bedrijven
              2. Blz. 280 Ondersteuning ondernemers
              3. Blz. 281 Ruimte om te ondernemen op de Meppeler bedrijventerreinen.
              4. Blz. 282 Werken aan een toekomstbestendige binnenstad
        4. Blz. 283 Beleidsindicatoren
        5. Blz. 284 Wat mag het kosten?
        6. Blz. 285 Analyse financiële afwijkingen
        7. Blz. 286 Investeringen
      12. Blz. 287 Programma 11: Duurzaamheid
        1. Blz. 288 Wat valt onder dit programma?
        2. Blz. 289 Algemeen
        3. Blz. 290 Afvalbeheer en grondstoffeninzameling
          1. Blz. 291 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 292 Grondstoffen (textiel, papier, GFT, PMD, frituurvetten, elektrische apparaten, glas en grof huishoudelijk afval) en huishoudelijk restafval worden tegen maatschappelijk aanvaardbare kosten gescheiden ingezameld en voor hergebruik in de markt gezet.
              1. Blz. 293 We voeren het uitvoeringsprogramma 2021-2023 van het grondstoffenbeleidsplan uit
              2. Blz. 294 We voeren we het OPT-in systeem (Ja-sticker) in.
              3. Blz. 295 We gaan de afvalscheiding bij hoogbouw meer faciliteren
              4. Blz. 296 We optimaliseren de haalservice van grof huishoudelijk afval en passen het tarief aan.
              5. Blz. 297 We geven afvalpreventie meer aandacht.
              6. Blz. 298 We investeren in een nieuw afvalregistratiesysteem en een app
        4. Blz. 299 Milieuzorg
          1. Blz. 300 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 301 Een milieuveilige en gezonde leefomgeving in de gemeente Meppel.
              1. Blz. 302 De fysieke leefomgeving beschermen door een risico gestuurde uitvoering van de milieutaken door de Regionale Uitvoeringsdienst Drenthe (RUD Drenthe).
              2. Blz. 303 Herijken milieutaken
              3. Blz. 304 Reductie asbest
              4. Blz. 305 Stikstofproblematiek
            2. Blz. 306 Bewustwording en ontwikkeling van sociaal en economisch duurzame consumptie en productieprocessen.
              1. Blz. 307 Stimuleren en faciliteren van maatschappelijke organisaties
              2. Blz. 308 Vervullen van een voorbeeldfunctie op het gebied van duurzaamheid
        5. Blz. 309 Energietransitie
          1. Blz. 310 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 311 In 2040 zijn we een CO2-neutrale gemeente. Daarbij streven we naar 100% lokaal coöperatief eigendom ten aanzien van duurzame energie opwek in 2030 en een stabiele lokale energie-infrastructuur.
              1. Blz. 312 Werken aan wijkuitvoeringsplannen
              2. Blz. 313 We ondersteunen het bedrijfsleven in de energietransitie
              3. Blz. 314 Met het bedrijfsleven onderzoeken we concrete maatregelen die kunnen worden genomen die bijdragen aan het oplossen van netcongestie.
              4. Blz. 315 We werken aan duurzame opwekking
              5. Blz. 316 We stimuleren 'geen spijtmaatregelen'
        6. Blz. 317 Klimaataanpassing
          1. Blz. 318 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 319 Een klimaatbestendig stedelijk gebied, waar hittestress, wateroverlast en droogte zoveel mogelijk wordt voorkomen.
              1. Blz. 320 We onderzoeken de klimaatknelpunten van Meppel en stellen een aanpak op om de knelpunten weg te nemen of te beperken
              2. Blz. 321 De regionale adaptatiestrategie (RAS) wordt vertaald in een lokale adaptatiestrategie (LAS).
        7. Blz. 322 Circulaire Economie
          1. Blz. 323 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 324 Meppel sluit aan bij de landelijke doelstelling om in 2050 over een circulaire economie te beschikken. Een economie zonder afval, waarbij alles draait op herbruikbare grondstoffen.
              1. Blz. 325 We versterken de samenwerking met circulaire hotspot N.I.C.E., een belangrijke partner richting een circulaire economie
              2. Blz. 326 Anticiperen op het project circulaire havens (binnen de Regiodeal Zwolle). We bouwen voort op de inzichten in de grondstoffenstromen van Meppel
              3. Blz. 327 We verkennen het circulair denken en werken in de eigen Meppeler organisatie.
        8. Blz. 328 Landschap, natuur en biodiversiteit
          1. Blz. 329 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 330 Behouden, herstellen en bevorderen van biodiversiteit
              1. Blz. 331 Inventariseren natuurwaarden in Meppel: eerste en tweede deel.
              2. Blz. 332 Verkennen en opstarten van een omgevingsprogramma biodiversiteit, passend bij de rol en invloedssfeer van de gemeente.
              3. Blz. 333 We verkennen met de provincie Drenthe de mogelijkheden voor een soortenmanagementplan voor vleermuizen.
              4. Blz. 334 We vergroenen onze gemeentewerf.
              5. Blz. 335 We stimuleren de aanleg van groene daken.
              6. Blz. 336 Faciliteren van maatschappelijke initiatieven die bijdragen aan het landschap, natuur en/of biodiversiteit.
            2. Blz. 337 Behouden, herstellen en versterken van landschapsstructuren en streekeigen (stads)natuur
              1. Blz. 338 Uitvoeren van streekbeheer voor natuur en landschap.
              2. Blz. 339 We verkennen met de provincie Drenthe hoe we de Basiskwaliteit Natuur kunnen versterken.
              3. Blz. 340 Deelname Leader-subsidie, gericht op versterking van het platteland.
              4. Blz. 341 Ondersteunen Gebiedscooperatie Zuidwest Drenthe bij uitvoering Gebiedsdeal.
              5. Blz. 342 Samenwerken met lokale natuurpartners
              6. Blz. 343 Deelname aan het Samenwerkingsverband Zuidwest Drenthe en uitvoeren gezamenlijke projecten
              7. Blz. 344 Verkennen gemeentelijke rol in de provinciale gebiedsagenda NPLG (Nationaal Programma Landelijk Gebied).
              8. Blz. 345 We onderzoeken op welke wijze we in gesprek kunnen zijn met stakeholders in het buitengebied, voor onder andere de thema’s stikstof en klimaat.
        9. Blz. 346 Beleidsindicatoren
        10. Blz. 347 Wat mag het kosten?
        11. Blz. 348 Analyse financiële afwijkingen
        12. Blz. 349 Investeringen
      13. Blz. 350 Programma 12: Burgerzaken
        1. Blz. 351 Wat valt onder dit programma?
        2. Blz. 352 Algemeen
        3. Blz. 353 Publiekszaken
          1. Blz. 354 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 355 Aansluiting op de Basisregistratie Kadaster 2.0 (BRK 2.0)
              1. Blz. 356 De BRK 2.0 koppelen met de kadastrale gegevens.
              2. Blz. 357 Uitvoeren wet WOZ
            2. Blz. 358 Een visie op dienstverlening voor de gemeente Meppel, die gedragen wordt door haar klanten, met een toekomstbestendige ambitie waar de dienstverlening van de gemeente naar toe gaat
              1. Blz. 359 Een programmateam inrichten dat de dienstverleningsvisie gaat implementeren en uitvoeren.
              2. Blz. 360 Het onderzoeken, meten en door ontwikkelen van de dienstverlening van gemeente Meppel op basis van haar dienstverleningsvisie.
              3. Blz. 361 Opzetten van projecten (pionieren en proberen) die de dienstverlening verder moeten verbeteren maar ook het draagvlak binnen de organisatie verder vergroten.
              4. Blz. 362 Verwachtingen en doelstellingen ophalen bij de klanten van gemeente Meppel en bij de interne organisatie over de dienstverlening van de gemeente Meppel.
            3. Blz. 363 Voorkomen van identiteitsfraude
              1. Blz. 364 Jaarlijks opleiden en bijscholen van medewerkers
              2. Blz. 365 Het doorlopend optimaliseren en digitaliseren van de processen.
            4. Blz. 366 Moderne en innovatieve dienstverlening die nog beter aansluit bij de behoeften van onze interne en externe klant, binnen de wettelijke- en beleidskaders.
              1. Blz. 367 De afdeling en haar dienstverlening zo inrichten, dat deze passend is bij de nieuwe visie op dienstverlening.
              2. Blz. 368 Gemeente Meppel stelt een nieuwe en toekomstbestendige visie op dienstverlening vast.
              3. Blz. 369 Het structureel meten van onze dienstverlening om snel en adequaat bij te kunnen sturen en verbeteringen door te kunnen voeren.
              4. Blz. 370 Het uitvoeren van een klanttevredenheidsonderzoek om onze dienstverlening verder te verbeteren en nog meer aan te laten sluiten bij de vraag van onze klant.
              5. Blz. 371 Jaarlijks opleiden van de medewerkers
              6. Blz. 372 Doorlopend optimaliseren en digitaliseren van processen
        4. Blz. 373 Begraafplaatsen
          1. Blz. 374 Wat willen we bereiken?
            1. Blz. 375 Een begraafplaats die er optimaal verzorgd uitziet aan de hand van de kwaliteitscriteria die door de gemeenteraad zijn vastgesteld.
              1. Blz. 376 De begraafplaats op het afgesproken onderhoudsniveau onderhouden.
              2. Blz. 377 Het vervangen van diverse banken en grafbekisting op de begraafplaats.
              3. Blz. 378 Het herstellen van monumentale graven.
              4. Blz. 379 Optimaliseren van het proces en de administratie rondom de begraafrechten
              5. Blz. 380 Verlengingsopgave van bestaande grafrechten.
        5. Blz. 381 Wat mag het kosten?
        6. Blz. 382 Analyse financiële afwijkingen
      14. Blz. 383 Algemene dekkingsmiddelen
        1. Blz. 384 Wat valt er onder dit overzicht?
        2. Blz. 385 In dit overzicht staan de volgende producten:
        3. Blz. 386 Gemeentefondsuitkering
        4. Blz. 387 Beleidsindicatoren
        5. Blz. 388 Wat mag het kosten?
        6. Blz. 389 Analyse financiële afwijkingen
      15. Blz. 390 Overzicht overhead
        1. Blz. 391 Algemeen
        2. Blz. 392 Wat mag het kosten?
        3. Blz. 393 Analyse financiële afwijkingen
        4. Blz. 394 Investeringen
    2. Blz. 395 Paragrafen
      1. Blz. 396 Paragraaf lokale heffingen
        1. Blz. 397 Inleiding
        2. Blz. 398 Actuele ontwikkelingen
        3. Blz. 399 Overzicht belastingen en heffingen
        4. Blz. 400 Onroerende zaakbelasting(OZB)
        5. Blz. 401 Parkeerbelasting
        6. Blz. 402 Precariobelasting
        7. Blz. 403 Rioolheffing
        8. Blz. 404 Reinigingsheffingen
        9. Blz. 405 Naheffingsaanslag parkeren
        10. Blz. 406 Binnenhavengelden
        11. Blz. 407 Leges
        12. Blz. 408 Lijkbezorgingsrechten
        13. Blz. 409 Marktgelden
        14. Blz. 410 Opbrengsten van alle heffingen
        15. Blz. 411 Kwijtschelding
        16. Blz. 412 Lokale lastendruk
        17. Blz. 413 Gemiddelde lastendruk Meppel
      2. Blz. 414 Paragraaf weerstandsvermogen en risicobeheersing
        1. Blz. 415 Inleiding
        2. Blz. 416 Financiële kengetallen
        3. Blz. 417 Risicoanalyse en beheersmaatregelen
        4. Blz. 418 Vervolg risicoanalyse en beheersmaatregelen
        5. Blz. 419 Inflatie
        6. Blz. 420 Onzekerheden gemeentefonds
        7. Blz. 421 Sociaal Domein
        8. Blz. 422 Investeringsprojecten
        9. Blz. 423 Borgstelling en verstrekte leningen
        10. Blz. 424 Verbonden partijen
        11. Blz. 425 Risico’s in de bedrijfsvoering
        12. Blz. 426 Risico's in de bedrijfsvoering(ICT)
        13. Blz. 427 Huuropbrengst multifunctionele accommodaties
        14. Blz. 428 Opvang Oekraïense vluchtelingen
        15. Blz. 429 Overige risico’s
        16. Blz. 430 Gewenst weerstandsvermogen
        17. Blz. 431 Conclusie
      3. Blz. 432 Paragraaf onderhoud kapitaalgoederen
        1. Blz. 433 Inleiding
        2. Blz. 434 Openbare ruimte
        3. Blz. 435 Wegen (product 60)
        4. Blz. 436 Openbare verlichting (product 60)
        5. Blz. 437 Civieltechnische kunstwerken (product 60)
        6. Blz. 438 Openbaar groen (product 63)
        7. Blz. 439 Speelvoorzieningen (product 63)
        8. Blz. 440 Water en waterbodem (product 62)
        9. Blz. 441 Riolering (product 64)
        10. Blz. 442 Vastgoed
        11. Blz. 443 Onderwijsgebouwen (product 41)
        12. Blz. 444 Overige gebouwen
      4. Blz. 445 Paragraaf financiering
        1. Blz. 446 Algemeen
        2. Blz. 447 Wettelijk kader
        3. Blz. 448 Beleid en uitvoering
        4. Blz. 449 Ontwikkelingen en rentevisie
        5. Blz. 450 Risicobeheer
        6. Blz. 451 Verloop kasgeld
        7. Blz. 452 Renterisiconorm
        8. Blz. 453 Toetsing norm renterisico
        9. Blz. 454 Leningenportefeuille, verstrekte leningen en afgegeven garanties
        10. Blz. 455 Ontwikkeling schuldpositie
        11. Blz. 456 Verstrekte geldleningen
        12. Blz. 457 Gegarandeerde geldeningen
        13. Blz. 458 Overzicht financiële positie
        14. Blz. 459 Rentelasten en baten
      5. Blz. 460 Paragraaf bedrijfsvoering
        1. Blz. 461 Inleiding
        2. Blz. 462 Financiën
        3. Blz. 463 Communicatie
        4. Blz. 464 Juridisch
        5. Blz. 465 Personeel en Organisatie
        6. Blz. 466 Personeelskosten
        7. Blz. 467 Inkoop en aanbesteding
        8. Blz. 468 Rechtmatigheidstoelichting
        9. Blz. 469 Facilitaire zaken
        10. Blz. 470 Informatievoorziening
        11. Blz. 471 Informatiebeveiliging
        12. Blz. 472 Gegevensbescherming
        13. Blz. 473 Frauderisico's
        14. Blz. 474 Indicatoren
        15. Blz. 475 Interbestuurlijk toezicht
      6. Blz. 476 Paragraaf verbonden partijen
        1. Blz. 477 Inleiding
        2. Blz. 478 Gemeenschappelijke regelingen
        3. Blz. 479 Regionale Uitvoeringsdienst Drenthe (RUD)
        4. Blz. 480 Veiligheidsregio Drenthe (VRD)
        5. Blz. 481 Gemeenschappelijke Gezondheidsdienst Drenthe (GGD)
        6. Blz. 482 Recreatieschap Drenthe
        7. Blz. 483 Gemeentelijke Kredietbank (GKB)
        8. Blz. 484 Werkvoorzieningsschap Reestmond Meppel
        9. Blz. 485 Publiek vervoer Groningen Drenthe
        10. Blz. 486 Vennootschappen en coöperaties
        11. Blz. 487 speciale vennootschappen
        12. Blz. 488 Stichtingen en verenigingen
        13. Blz. 489 Overige verbonden partijen
        14. Blz. 490 Nat Industrieterrein Oevers D
      7. Blz. 491 Paragraaf grondbeleid
        1. Blz. 492 Inleiding
        2. Blz. 493 Nota grondbeleid
        3. Blz. 494 Resultaat grondexploitaties
        4. Blz. 495 Parameters
        5. Blz. 496 Verwachte resultaten en voortgang grondexploitaties
        6. Blz. 497 Tussentijdse winstneming
        7. Blz. 498 Voorzieningen
        8. Blz. 499 Risico’s
        9. Blz. 500 Bedrijventerreinen
        10. Blz. 501 Verloop boekwaarde
      8. Blz. 502 Paragraaf subsidies
        1. Blz. 503 Inleiding
        2. Blz. 504 Beleidsmatige aspecten
        3. Blz. 505 Subsidieplafonds
      9. Blz. 506 Paragraaf schouwburg Ogterop
        1. Blz. 507 Inhoudelijke verantwoording
        2. Blz. 508 Activiteiten en bezoekersaantallen
        3. Blz. 509 Vernieuwbouw schouwburg
        4. Blz. 510 Financiële verantwoording
      10. Blz. 511 Paragraaf Wet open overheid
        1. Blz. 512 Wet open overheid
    3. Blz. 513 Financiële jaarrekening 2023
      1. Blz. 514 Balans
        1. Blz. 515 Balans
        2. Blz. 516 Verliescompensatie
        3. Blz. 517 Balans
        4. Blz. 518 Gewaarborgde geldleningen
      2. Blz. 519 Grondslagen voor waardering en resultaatbepaling
        1. Blz. 520 Grondslagen voor waardering en resultaatbepaling
        2. Blz. 521 Afschrijvingstermijnen
      3. Blz. 522 Toelichting op de balans
        1. Blz. 523 Vaste activa
        2. Blz. 524 Immateriële vaste activa
        3. Blz. 525 Materiële vaste activa
        4. Blz. 526 Investeringen met economisch nut
        5. Blz. 527 Investeringen met maatschappelijk nut
        6. Blz. 528 Financiële vaste activa
        7. Blz. 529 Financiële vaste activa
        8. Blz. 530 Vlottende activa
        9. Blz. 531 Voorraden
        10. Blz. 532 Vlottende activa
        11. Blz. 533 Uiteenzettingen met een rentetypische looptijd korter dan 1 jaar
        12. Blz. 534 Vorderingen op openbare lichamen
        13. Blz. 535 Rekening-courantverhouding met het rijk
        14. Blz. 536 Overige vorderingen
        15. Blz. 537 Liquide middelen
        16. Blz. 538 Kas- en banksaldi
        17. Blz. 539 Overlopende activa
        18. Blz. 540 Doeluitkeringen
        19. Blz. 541 Vaste passiva
        20. Blz. 542 Eigen vermogen
        21. Blz. 543 Eigen vermogen
        22. Blz. 544 Voorzieningen
        23. Blz. 545 Vaste schulden met een rentetypische looptijd langer dan 1 jaar
        24. Blz. 546 Vlottende passiva
        25. Blz. 547 Netto vlottende schulden met een rentetypische looptijd korter dan 1 jaar
        26. Blz. 548 Overige schulden
        27. Blz. 549 Banksaldi
        28. Blz. 550 Overlopende passiva
        29. Blz. 551 Doeluitkeringen
        30. Blz. 552 Niet uit de balans blijkende verplichtingen
      4. Blz. 553 Overzicht baten en lasten per programma
        1. Blz. 554 Overzicht baten en lasten
        2. Blz. 555 Toelichting overzicht baten en lasten
      5. Blz. 556 Verschillen rekening en begroting op hoofdlijnen
        1. Blz. 557 Overzicht afwijkingen begroting vs. realisatie
      6. Blz. 558 Onvoorziene uitgaven
        1. Blz. 559 Onvoorziene uitgaven
      7. Blz. 560 Incidentele baten en lasten
        1. Blz. 561 Overzicht incidentele baten en lasten
        2. Blz. 562 Toelichting overzicht incidentele baten en lasten
      8. Blz. 563 Rechtmatigheidsverantwoording
        1. Blz. 564 Rechtmatigheidsverantwoording
      9. Blz. 565 Wet Normering Topinkomens
        1. Blz. 566 Publicatie bezoldiging topfunctionarissen en gewezen topfunctionarissen
        2. Blz. 567 Overige rapportage verplichtingen op grond van de WNT
      10. Blz. 568 Taakvelden
        1. Blz. 569 Overzicht taakvelden
    4. Blz. 570 Overig
      1. Blz. 571 Sisa bijlage verantwoordingsinformatie
        1. Blz. 572 Sisa bijlage
      2. Blz. 573 Controle verklaring van de accountant
        1. Blz. 574 Controleverklaring accountant
        2. Blz. 575 -
      3. Blz. 576 Totaal overzicht investeringen
        1. Blz. 577 Investeringsoverzicht
      4. Blz. 578 EMU saldo
        1. Blz. 579 Algemeen
    5. Overzicht
    6. Zoeken
    7. Publicatie bijlagen
    8. Contact
    9. PrivacyStatement
    10. Sitemap