-
Blz. 1
Jaarstukken 2023
-
Blz. 2
Programma's
-
Blz. 3
Inleiding
-
Blz. 4
Inleiding
-
Blz. 5
Beleidsjaar samengevat
-
Blz. 6
Beleidsontwikkelingen
-
Blz. 7
Beleidsontwikkelingen
-
Blz. 8
Financiën op hoofdlijnen
-
Blz. 9
Financiën
-
Blz. 10
Analyse per programma
-
Blz. 11
Toelichting financiële afwijkingen
-
Blz. 12
Financiële positie
-
Blz. 13
Investeringen
-
Blz. 14
Programma 1: Bestuur
-
Blz. 15
Wat valt onder dit programma?
-
Blz. 16
Algemeen
-
Blz. 17
Bezwaarschriften 2023
-
Blz. 18
Klachten 2023
-
Blz. 19
Bestuursorganen en Bestuursondersteuning (griffie)
-
Blz. 20
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 21
Het nader invulling geven aan de ontwikkelingen willen we doen met inwoners, partners in onze gemeente, in de regio, de provincie –alles afhankelijk van de aard van de opgave en wie erbij betrokken is of wil zijn
-
Blz. 22
Actief inzetten op projectontwikkeling, lobby en public affairs.
-
Blz. 23
Samenwerken rond energie, klimaat, circulariteit binnen de Regionale Energiestrategie (RES)-regio Drenthe, Fluvius en met andere relevante partners.
-
Blz. 24
Samenwerken rond vraagstukken van economie, arbeidsmarkt en ruimtelijke ontwikkeling in Regio Zwolle
-
Blz. 25
Uitwerken van de opgave ‘stadsontwikkeling’
-
Blz. 26
Verbanden leggen tussen provincie Drenthe en Regio Zwolle, in afstemming met de gemeenten Westerveld, De Wolden en Hoogeveen
-
Blz. 27
Het versterken van de volksvertegenwoordigende, controlerende en kaderstellende rol van de gemeenteraad en specifiek een gemeenteraad die daadwerkelijk in verbinding staat met de samenleving en de regio.
-
Blz. 28
Gebruik maken van de onafhankelijke adviezen van de rekenkamercommissie bij het invullen van de controlerende en kaderstellende rol van de gemeenteraad.
-
Blz. 29
Het gesprek met de Meppeler samenleving blijven houden zowel binnen als buiten het stadhuis.
-
Blz. 30
Opstellen en uitvoering geven aan het griffieplan waarin de visie is opgenomen voor de komende jaren om de strategische doelen van de gemeenteraad te realiseren.
-
Blz. 31
Om onze samenleving optimaal te kunnen bedienen, willen we in 2023 van start gaan met de realisatie van een organisatiebreed participatiebeleid
-
Blz. 32
We stellen organisatiebreed participatiebeleid op, dat voldoet aan twee voorwaarden: Externe Input en Brede inbreng
-
Blz. 33
Wat mag het kosten?
-
Blz. 34
Analyse financiële afwijkingen
-
Blz. 35
Programma 2: Openbare orde en veiligheid
-
Blz. 36
Integrale openbare orde en veiligheid, Brandweerzorg en Diverse bijzondere wetten
-
Blz. 37
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 38
Het veiligheidsgevoel bij inwoners tenminste handhaven op het huidige niveau. De bewustwording bij inwoners vergroten zodat zij zelf een bijdrage kunnen leveren aan hun (gevoel van) veiligheid.
-
Blz. 39
In 2023 gaan we, in samenwerking met het Sociaal domein, inzet plegen op het verhogen van de weerbaarheid van jongeren met de leerlijn ‘weerbare jeugd’.
-
Blz. 40
Inzetten op het vergroten van de lokale cyberweerbaarheid om beter te kunnen anticiperen op cybercriminaliteit tegen overheid en burgers.
-
Blz. 41
Naar aanleiding van het nieuwe Integraal Veiligheidsplan (IVP) het activiteitenprogramma opstellen om uitvoering te geven aan de doelstellingen in het IVP.
-
Blz. 42
Om informatie veilig te kunnen delen is een privacy protocol opgesteld. Er is behoefte aan een softwaresysteem waarbij (vertrouwelijke en persoons gerelateerde) informatie veilig verwerkt wordt.
-
Blz. 43
We organiseren bewustwordingssessies om zicht op aard, omvang en verschijningsvormen van ondermijnende criminaliteit te vergroten, op basis van lokale thematiek voor ambtenaren en bestuur.
-
Blz. 44
We zetten in op het versterken van de weerbaarheid van onze inwoners, en dan een specifieke doelgroep: de arbeidsmigranten.
-
Blz. 45
Rampenbestrijding vindt goed voorbereid en adequaat plaats.
-
Blz. 46
Interne crisisorganisatie actueel houden.
-
Blz. 47
Oefenen van het Regionaal Crisisplan Drenthe;
-
Blz. 48
Wat valt onder dit programma?
-
Blz. 49
Beleidsindicatoren
-
Blz. 50
Wat mag het kosten?
-
Blz. 51
Analyse financiële afwijkingen
-
Blz. 52
Programma 3: Sociaal domein
-
Blz. 53
Wat valt onder dit programma
-
Blz. 54
Algemeen
-
Blz. 55
Samenkracht en burgerparticipatie
-
Blz. 56
Algemeen
-
Blz. 57
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 58
Van oudsher is Meppel een levendige stad met vitale inwoners die oog hebben voor elkaar. Dit willen we als gemeente graag behouden en stimuleren.
-
Blz. 59
Blijven monitoren van het beter bereikbaar maken van relevante informatie voor mantelzorgers op één digitale plek
-
Blz. 60
Mantelzorgwaardering beter laten aansluiten bij de behoefte van mantelzorgers in 2023
-
Blz. 61
Via MeppelvoorElkaar worden inwoners die een vraag hebben gekoppeld aan inwoners die zich graag willen inzetten voor een ander.
-
Blz. 62
We gaan het wijk- en dorpsgericht werken met volle energie verdere invulling geven
-
Blz. 63
We stimuleren en waarderen de inzet van vrijwilligers
-
Blz. 64
Investeren in de nieuwe Wet Inburgering
-
Blz. 65
Iedere ‘nieuwe’ inburgeraar wordt het eerste halfjaar financieel ontzorgd. Voor het overdragen van de financiën aan de inburgeraar moet de toetsing ‘financiële zelfredzaamheid’ voldoende zijn
-
Blz. 66
Iedere inburgeraar neemt deel aan de startklas op het LeerWerkCentrum.
-
Blz. 67
Onderdelen uit het inburgeringstraject voor de nieuwe wet worden deels ook beschikbaar gesteld voor inburgeraars die onder de oude wet vallen.
-
Blz. 68
Tijdens het leren van de taal doet men activiteiten bij de MensA, vrijwilligerswerk, een stage, of doet men werkervaring op met ondersteunende coaching
-
Blz. 69
Onze algemene voorzieningen willen we op niveau houden en waar mogelijk uitbreiden.
-
Blz. 70
We zetten in op algemene en specifieke voorlichting en advies en vroegsignalering van mogelijke hulpvragen.(preventie)
-
Blz. 71
Eigen kracht en individuele ondersteuning
-
Blz. 72
Algemeen
-
Blz. 73
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 74
Binnen de gemeente Meppel willen we dat iedereen kan meedoen in de samenleving.
-
Blz. 75
In 2023 het proces ingericht om de samenwerking met Nijeveen te verbeteren en de gemeentelijke opgaves te koppelen aan de dorpsagenda 'Hoe inclusief worden mensen ouder in Nijeveen en welke voorzieningen horen daarbij?’
-
Blz. 76
Werken aan een dementievriendelijke samenleving opdat mensen met dementie langer mee kunnen doen aan de Meppeler samenleving
-
Blz. 77
Doorontwikkeling Odensehuis
-
Blz. 78
Wij willen dat bij alle inwoners bekend is dat zij recht hebben op onafhankelijke cliëntondersteuning en dat ze hierbij keuzevrijheid ervaren.
-
Blz. 79
Wij blijven inzetten op onafhankelijke cliëntondersteuning (OCO) en maken hier gebruik van het netwerk.
-
Blz. 80
Inkomensregelingen
-
Blz. 81
Algemeen
-
Blz. 82
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 83
Het bieden van passende inkomensondersteuning.
-
Blz. 84
Het bestrijden van armoede en het versterken van zelfredzaamheid.
-
Blz. 85
Inzet ervaringsdeskundige.
-
Blz. 86
Voortzetten Kindsupport.
-
Blz. 87
Begeleide participatie
-
Blz. 88
Algemeen
-
Blz. 89
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 90
Wij vinden het belangrijk dat iedereen kan meedoen en een rol heeft in onze Meppeler samenleving.
-
Blz. 91
Aanbod van van opleidingen, coaching en begeleiding intensiveren
-
Blz. 92
Blijven monitoren of de opgelegde taakstelling van het rijk voldoende is wat betreft beschut werken
-
Blz. 93
Arbeidsparticipatie
-
Blz. 94
Algemeen
-
Blz. 95
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 96
Vergroten van de arbeidsmarktkansen voor onze inwoners met een beperking.
-
Blz. 97
In arbeidsmarktregio Zwolle geven we beleidsmatig én op uitvoeringsniveau invulling aan uniforme processen om werkgevers en werkzoekende zo goed mogelijk te bedienen
-
Blz. 98
Vanuit het werkgeversservicepunt ondersteunen we werkgevers om anders te kijken naar de invulling van hun vacatures en/of het opvangen van de te verwachte groei in de sector
-
Blz. 99
Maatwerkvoorziening Wmo
-
Blz. 100
Algemeen
-
Blz. 101
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 102
Samen met de aanvrager en eventueel een (zorg)professional op zoek gaan naar wat nodig is om zo zelfstandig mogelijk te leven.
-
Blz. 103
Wij gaan ons meer richten op inzet van actieve hulpmiddelen
-
Blz. 104
Maatwerkdienstverlening 18+
-
Blz. 105
Algemeen
-
Blz. 106
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 107
Als het gaat om schuldhulpverlening richten wij ons op preventie, vroeg signalering en het voorkomen van terugval.
-
Blz. 108
Bij huishoudelijke verzorging richten wij ons ook meer op actieve inzet van de inwoner
-
Blz. 109
Wij bieden eerste- en tweedelijns schuldhulpverlening aan voor zowel particuliere inwoners als ondernemers..
-
Blz. 110
We investeren in de sluitende keten GGZ.
-
Blz. 111
De lokale, landelijke of regionale projecten waar wij succesvol aan meedoen blijven ook in 2023 op onze agenda staan
-
Blz. 112
Maatwerkdienstverlening 18-
-
Blz. 113
Algemeen
-
Blz. 114
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 115
We willen alle kinderen in onze gemeente de kans geven zich zo optimaal mogelijk te ontwikkelen.
-
Blz. 116
Preventieve interventies inzetten op de plaatsen waar jeugdigen en gezinnen te vinden zijn en het netwerk van gezinnen versterken.
-
Blz. 117
We blijven investeren in het verbinden van onderwijs en zorg (Meppeler Akkoord Onderwijs en Zorg voor de Jeugd)
-
Blz. 118
Geëscaleerde zorg 18+
-
Blz. 119
Algemeen
-
Blz. 120
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 121
Binnen onze gemeente willen we iedereen de kans geven de regie over zijn of haar leven te nemen.
-
Blz. 122
We geven uitvoering aan de regiovisie “Geweld Hoort Nergens Thuis” en we kijken nadrukkelijk naar de positie van Veilig Thuis Drenthe binnen de organisatie van de GGD.
-
Blz. 123
Geëscaleerde zorg 18-
-
Blz. 124
Algemeen
-
Blz. 125
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 126
Jongeren met opgroeiproblemen kunnen zich ontwikkelen in een veilige omgeving zodat ze uiteindelijk volwaardig deelnemen aan onze samenleving.
-
Blz. 127
Doorontwikkeling van hoog-specialistische jeugdhulp.
-
Blz. 128
Vorm en inhoud geven aan het rapport 'Vervolgtoezicht kwetsbare kinderen onvoldoende beschermd'
-
Blz. 129
Volksgezondheid
-
Blz. 130
Algemeen
-
Blz. 131
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 132
Dat onze inwoners gezond en veilig opgroeien en leven en dat zij weten hoe en waar zij met een hulpvraag terecht kunnen.
-
Blz. 133
“Een kansrijke start in Meppel”
-
Blz. 134
Wij geven het thema gezonde leefomgeving een plek binnen de omgevingsvisie
-
Blz. 135
Wij willen het gebruik van verslavende middelen (o.a. drugs, alcohol, tabak en kansspelen) zoveel mogelijk ontmoedigen en terugdringen.
-
Blz. 136
Wij voeren het lokale preventie akkoord uit.
-
Blz. 137
Beleidsindicatoren
-
Blz. 138
Wat mag het kosten?
-
Blz. 139
Analyse financiële afwijkingen
-
Blz. 140
Investeringen
-
Blz. 141
Programma 4: Onderwijs
-
Blz. 142
Wat valt onder dit programma?
-
Blz. 143
Onderwijs en algemeen lokale overheid
-
Blz. 144
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 145
De regionale functie die wij hebben op gebied van hoger onderwijs willen wij komende jaren graag versterken.
-
Blz. 146
Uitbouwing samenwerking met de Regiocampus en Noordelijke Innovatie lab Circulaire Economie (N.I.C.E.).
-
Blz. 147
Een kwalitatief goed voorschoolse aanbod voor alle kinderen in Meppel.
-
Blz. 148
In samenwerking met de voorschoolse voorzieningen een nieuw beleidsplan opstellen voor de planperiode 2023-2027.
-
Blz. 149
Een passend en samenhangend aanbod aan onderwijsvoorzieningen en huisvesting.
-
Blz. 150
Start bouw van de schoolvoorziening in Nieuwveense landen
-
Blz. 151
Oplossing huisvesting Reestoeverschool
-
Blz. 152
Uitbreiding KBS De Plataan
-
Blz. 153
Onderzoek huisvesting Dingstede
-
Blz. 154
Renovatie Stadskwartier
-
Blz. 155
Voorkomen dat kinderen geen onderwijs krijgen en dat ze de school voortijdig verlaten.
-
Blz. 156
Mentoren en docenten informeren over hun taken over de aanpak van schoolverzuim
-
Blz. 157
Samen met de vier gemeenten in Zuidwest-Drenthe voorbereiden van het nieuwe regionale programma 2024-2028
-
Blz. 158
Uitvoeren van trajecten van het regionale programma Voortijdig schoolverlaten (VSV) en jongeren in kwetsbare positie 2020-2024
-
Blz. 159
Zorg vanuit het onderwijs en zorg vanuit de gemeente aan elkaar koppelen en zodoende versterken.
-
Blz. 160
De gemaakte afspraken in het “Meppeler akkoord” uitvoeren onder toezicht van de Lokale Educatieve Agenda (LEA), het instrument om lokaal onderwijsbeleid vorm en inhoud te geven.
-
Blz. 161
Beleidsindicatoren
-
Blz. 162
Wat mag het kosten?
-
Blz. 163
Analyse financiële afwijkingen
-
Blz. 164
Investeringen
-
Blz. 165
Programma 6: Kunst en cultuur, recreatie en toerisme
-
Blz. 166
Wat valt onder dit programma?
-
Blz. 167
Kunst en cultuur
-
Blz. 168
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 169
Een actualisatie van het cultuurbeleid en daarnaast inzicht en optimalisatie in de benutting van de culturele voorzieningen
-
Blz. 170
De cultuurnota en het cultuurbeleid actualiseren
-
Blz. 171
Erfgoed
-
Blz. 172
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 173
Behoud van ons erfgoed en een beter besef ervan.
-
Blz. 174
Aanhaken bij de provincie als het gaat om het inventariseren van het erfgoed van de periode Post 65
-
Blz. 175
Evalueren en actualiseren van de archeologische verwachting- en beleidskaart
-
Blz. 176
Vaststellen van de kerkenvisie
-
Blz. 177
Voortzetten van het borgen van een zorgvuldige omgang met het erfgoed van stad en land en de cultuurhistorische kwaliteiten in het omgevingsplan.
-
Blz. 178
Recreatie en toerisme
-
Blz. 179
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 180
Meer (recreatief) bezoek en (meerdaags) verblijf in Meppel en meer kwaliteit van toeristische voorzieningen. Meer verbinding van stad en omgeving.
-
Blz. 181
Lobby en input voor het provincie brede traject voor promotie en marketing van Drenthe en de regio Zuidwest Drenthe
-
Blz. 182
Met ondernemers en met steun van onder andere het Recreatieschap Zuidwest Drenthe en Marketing Drenthe werken aan toeristische arrangementen voor de regio
-
Blz. 183
Nieuwe samenwerking zoeken met Stichting Ondernemend Reestdal en Marketing Oost
-
Blz. 184
Verlenging van de ondersteuning van Leader Zuidwest Drenthe aan de Leader Actiegroep
-
Blz. 185
Versterken groen-blauwe structuur van het platteland, leefbaarheid, toerisme en recreatie (LEADER)
-
Blz. 186
Professionalisering van evenementen
-
Blz. 187
Inzetten op grootse evenementen met een nationale en internationale uitstraling
-
Blz. 188
Organiseren van de ondersteuning voor evenementen (inclusief inzet voor veiligheid)
-
Blz. 189
We willen een duurzame circulaire gemeente zijn.
-
Blz. 190
Bij evenementen gaan we samen met partners inzetten op het reduceren van afval bij evenementen. Naast reductie zijn ook recycling en een schone gemeente belangrijke doelen.
-
Blz. 191
Wat mag het kosten?
-
Blz. 192
Analyse financiële afwijkingen
-
Blz. 193
Investeringen
-
Blz. 194
Programma 7: Sport en bewegen
-
Blz. 195
Wat valt onder dit programma?
-
Blz. 196
Algemeen
-
Blz. 197
Beheer en exploitatie sportaccommodaties
-
Blz. 198
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 199
Het gebruik van sport- en beweegvoorzieningen moet zo laagdrempelig mogelijk zijn.
-
Blz. 200
Investeren in binnen- en buitensportaccommodaties
-
Blz. 201
Opstellen van (sport)accommodatiebeleid
-
Blz. 202
Sport- en speldeelname
-
Blz. 203
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 204
Het gebruik van sport- en beweegvoorzieningen moet zo laagdrempelig mogelijk zijn. Dit helpt ons onze doelen op gebied van gezondheid, leefbaarheid, participatie en sociale samenhang te behalen.
-
Blz. 205
Sportvisie
-
Blz. 206
Beleidsindicatoren
-
Blz. 207
Wat mag het kosten?
-
Blz. 208
Toelichting financiën
-
Blz. 209
Investeringen
-
Blz. 210
Programma 8: Ontwikkeling openbare ruimte
-
Blz. 211
Wat valt er onder dit programma?
-
Blz. 212
Ontwikkeling van de openbare ruimte
-
Blz. 213
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 214
Groeiend kwaliteit toevoegen
-
Blz. 215
Verstedelijkingsopgave
-
Blz. 216
Groeien in balans
-
Blz. 217
Versnellen woningbouw
-
Blz. 218
Ontwikkeling Nieuwveense Landen
-
Blz. 219
Ontwikkeling Kop van Noordpoort
-
Blz. 220
Ontwikkeling Stationsgebied
-
Blz. 221
Onze organisatie en samenleving voorbereiden op de invoering van de Omgevingswet.
-
Blz. 222
Wet Kwaliteitsborging voor het bouwen
-
Blz. 223
Invoering Omgevingswet
-
Blz. 224
Ontwikkelen in samenhang en met kwaliteit.
-
Blz. 225
Omgevingsplan
-
Blz. 226
Omgevingsprogramma's
-
Blz. 227
Omgevingsvisie Meppel
-
Blz. 228
Een passend woningaanbod voor verschillende doelgroepen.
-
Blz. 229
Inbreidingslocaties
-
Blz. 230
Sociale woningbouw
-
Blz. 231
Stimuleren bijzondere woonvormen
-
Blz. 232
Uitbreidingslocaties
-
Blz. 233
Kwaliteitsbeheer ruimte(bouwen en milieu)
-
Blz. 234
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 235
Ontwikkelingen in Meppel vanuit een kwalitatief en integraal kader oppakken.
-
Blz. 236
Nijeveense Grift
-
Blz. 237
Noordpoort
-
Blz. 238
Wijkaanpak Oosterboer
-
Blz. 239
Optimaliseren van de bereikbaarheid.
-
Blz. 240
Actieplan fietsroutes opstellen
-
Blz. 241
Doorvertaling verkeermodel voor nieuwe ontwikkelingen
-
Blz. 242
Nieuwe fietsontsluiting bedrijventerrein Noord
-
Blz. 243
Onderzoek verkeersveiligheid aansluitingen Handelsweg
-
Blz. 244
Opstellen gemeentelijk plan verkeersveiligheid
-
Blz. 245
Verbetermaatregelen doorstroming en parkeren bij scholen
-
Blz. 246
Wat mag het kosten?
-
Blz. 247
Analyse financiële afwijkingen
-
Blz. 248
Investeringen
-
Blz. 249
Programma 9: Beheer bestaande openbare ruimte
-
Blz. 250
Wat valt er onder dit programma?
-
Blz. 251
Algemeen
-
Blz. 252
Wegen/civiel
-
Blz. 253
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 254
Een openbare ruimte die schoon, heel en veilig is tegen maatschappelijk aanvaardbare kosten.
-
Blz. 255
Uitvoeren van onze (wettelijke) beheertaken
-
Blz. 256
Uitvoering geven aan de beheerwerkzaamheden aan de kunstwerken conform het beheerplan civieltechnische kunstwerken.
-
Blz. 257
Onderhoud van verkeersvoorzieningen (bewegwijzering)
-
Blz. 258
Het jaarlijks actualiseren, uitvoeren en evalueren van het gladheidsbestrijdingsplan
-
Blz. 259
Omvormen van bestaande conventionele openbare verlichting naar duurzame energiezuinige LED-verlichting
-
Blz. 260
Stadsverzorging
-
Blz. 261
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 262
Een openbare ruimte die schoon, heel en veilig is tegen maatschappelijk aanvaardbare kosten.
-
Blz. 263
Het realiseren van de prijskwaliteitsafspraken in de openbare ruimte.(KOM)
-
Blz. 264
Verkenning nieuwe beheersystematiek
-
Blz. 265
Het aanpakken van overlast door hondenpoep
-
Blz. 266
Water
-
Blz. 267
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 268
Een openbare ruimte die schoon, heel en veilig is tegen maatschappelijk aanvaardbare kosten.
-
Blz. 269
Uitvoering geven aan onze wettelijke verplichting omtrent de reguliere schouwplicht en onderhoud.
-
Blz. 270
Opstellen Systeemoverzicht Stedelijk Water
-
Blz. 271
Impact klimaatverandering voor water en riolering in beeld brengen
-
Blz. 272
Groen en Spelen
-
Blz. 273
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 274
Bewaken en vergoten van biodiversiteit
-
Blz. 275
Uitvoeren ‘Aanvalsplan Eikenprocessierups’.
-
Blz. 276
Opstellen natuurwaardenkaarten
-
Blz. 277
Ecologisch bermbeheer
-
Blz. 278
Door beheer omvormen van gazon naar extensievere vormen van grassen en kruiden
-
Blz. 279
Een openbare ruimte die schoon, heel en veilig is tegen maatschappelijk aanvaardbare kosten.
-
Blz. 280
Beheren van het gemeentelijk groen.
-
Blz. 281
Faciliteren en deelnemen aan bewonersparticipatie.
-
Blz. 282
Uitvoeren van streekbeheer voor natuur en landschap.
-
Blz. 283
Uitvoering geven aan het speelruimteplan inclusief het keuren en het onderhoud aan de speeltoestellen.
-
Blz. 284
Upgraden van het skatepark Hesselingen
-
Blz. 285
Investeren in elektrisch materieel
-
Blz. 286
Riolering
-
Blz. 287
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 288
Een openbare ruimte die schoon, heel en veilig is tegen maatschappelijk aanvaardbare kosten.
-
Blz. 289
Opstellen van een meerjarig onderhouds- en investeringsplanning riolering
-
Blz. 290
Uitvoeren van regulier correctief en preventief onderhoud aan de riolering
-
Blz. 291
Regulier onderhoud aan de rioolgemalen.
-
Blz. 292
Uitwerken tariefsopbouw rioolheffing
-
Blz. 293
Parkeren
-
Blz. 294
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 295
Een openbare ruimte die schoon, heel en veilig is tegen maatschappelijk aanvaardbare kosten.
-
Blz. 296
Afronden vernieuwing van de parkeermanagementsystemen in de parkeergarage Keyserstroom en parkeerterrein P-Stadhuis/centrum.
-
Blz. 297
Beheer en onderhoud bestaande parkeergarages en parkeermanagementsystemen.
-
Blz. 298
Evaluatie parkeerbeleid 2017
-
Blz. 299
Gemeentelijke vertaling maken van de regionale visie laadvoorzieningen.
-
Blz. 300
Aanpassing parkeertarieven conform huidig parkeerbeleid
-
Blz. 301
Wat mag het kosten?
-
Blz. 302
Analyse financiële afwijkingen
-
Blz. 303
Investeringen
-
Blz. 304
Programma 10: Economische zaken en grondzaken
-
Blz. 305
Wat valt onder dit programma?
-
Blz. 306
Algemeen
-
Blz. 307
Economische zaken en grondzaken
-
Blz. 308
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 309
Economische innovatie, ontwikkeling en samenwerking.
-
Blz. 310
Inzet op grondzaken
-
Blz. 311
Samenwerking onderwijs, ondernemers en overheid
-
Blz. 312
Lobby en Public Affairs
-
Blz. 313
Merk Meppel
-
Blz. 314
Duurzame havenontwikkeling
-
Blz. 315
Toekomstige bedrijventerreinen
-
Blz. 316
Onze gunstige verhouding tussen het aantal banen en de omvang van beroepsbevolking behouden en waar mogelijk versterken.
-
Blz. 317
Accountmanagement bedrijven
-
Blz. 318
Ondersteuning ondernemers
-
Blz. 319
Ruimte om te ondernemen op de Meppeler bedrijventerreinen.
-
Blz. 320
Werken aan een toekomstbestendige binnenstad
-
Blz. 321
Beleidsindicatoren
-
Blz. 322
Wat mag het kosten?
-
Blz. 323
Analyse financiële afwijkingen
-
Blz. 324
Investeringen
-
Blz. 325
Programma 11: Duurzaamheid
-
Blz. 326
Wat valt onder dit programma?
-
Blz. 327
Algemeen
-
Blz. 328
Afvalbeheer en grondstoffeninzameling
-
Blz. 329
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 330
Grondstoffen (textiel, papier, GFT, PMD, frituurvetten, elektrische apparaten, glas en grof huishoudelijk afval) en huishoudelijk restafval worden tegen maatschappelijk aanvaardbare kosten gescheiden ingezameld en voor hergebruik in de markt gezet.
-
Blz. 331
We gaan de afvalscheiding bij hoogbouw meer faciliteren
-
Blz. 332
We geven afvalpreventie meer aandacht.
-
Blz. 333
We investeren in een nieuw afvalregistratiesysteem en een app
-
Blz. 334
We optimaliseren de haalservice van grof huishoudelijk afval en passen het tarief aan.
-
Blz. 335
We voeren het uitvoeringsprogramma 2021-2023 van het grondstoffenbeleidsplan uit
-
Blz. 336
We voeren we het OPT-in systeem (Ja-sticker) in.
-
Blz. 337
Milieuzorg
-
Blz. 338
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 339
Een milieuveilige en gezonde leefomgeving in de gemeente Meppel.
-
Blz. 340
De fysieke leefomgeving beschermen door een risico gestuurde uitvoering van de milieutaken door de Regionale Uitvoeringsdienst Drenthe (RUD Drenthe).
-
Blz. 341
Herijken milieutaken
-
Blz. 342
Reductie asbest
-
Blz. 343
Stikstofproblematiek
-
Blz. 344
Bewustwording en ontwikkeling van sociaal en economisch duurzame consumptie en productieprocessen.
-
Blz. 345
Stimuleren en faciliteren van maatschappelijke organisaties
-
Blz. 346
Vervullen van een voorbeeldfunctie op het gebied van duurzaamheid
-
Blz. 347
Energietransitie
-
Blz. 348
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 349
In 2040 zijn we een CO2-neutrale gemeente. Daarbij streven we naar 100% lokaal coöperatief eigendom ten aanzien van duurzame energie opwek in 2030 en een stabiele lokale energie-infrastructuur.
-
Blz. 350
Met het bedrijfsleven onderzoeken we concrete maatregelen die kunnen worden genomen die bijdragen aan het oplossen van netcongestie.
-
Blz. 351
We ondersteunen het bedrijfsleven in de energietransitie
-
Blz. 352
We stimuleren 'geen spijtmaatregelen'
-
Blz. 353
We werken aan duurzame opwekking
-
Blz. 354
Werken aan wijkuitvoeringsplannen
-
Blz. 355
Klimaataanpassing
-
Blz. 356
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 357
Een klimaatbestendig stedelijk gebied, waar hittestress, wateroverlast en droogte zoveel mogelijk wordt voorkomen.
-
Blz. 358
De regionale adaptatiestrategie (RAS) wordt vertaald in een lokale adaptatiestrategie (LAS).
-
Blz. 359
We onderzoeken de klimaatknelpunten van Meppel en stellen een aanpak op om de knelpunten weg te nemen of te beperken
-
Blz. 360
Circulaire Economie
-
Blz. 361
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 362
Meppel sluit aan bij de landelijke doelstelling om in 2050 over een circulaire economie te beschikken. Een economie zonder afval, waarbij alles draait op herbruikbare grondstoffen.
-
Blz. 363
Anticiperen op het project circulaire havens (binnen de Regiodeal Zwolle). We bouwen voort op de inzichten in de grondstoffenstromen van Meppel
-
Blz. 364
We verkennen het circulair denken en werken in de eigen Meppeler organisatie.
-
Blz. 365
We versterken de samenwerking met circulaire hotspot N.I.C.E., een belangrijke partner richting een circulaire economie
-
Blz. 366
Landschap, natuur en biodiversiteit
-
Blz. 367
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 368
Behouden, herstellen en bevorderen van biodiversiteit
-
Blz. 369
Inventariseren natuurwaarden in Meppel: eerste en tweede deel.
-
Blz. 370
Verkennen en opstarten van een omgevingsprogramma biodiversiteit, passend bij de rol en invloedssfeer van de gemeente.
-
Blz. 371
We verkennen met de provincie Drenthe de mogelijkheden voor een soortenmanagementplan voor vleermuizen.
-
Blz. 372
We vergroenen onze gemeentewerf.
-
Blz. 373
We stimuleren de aanleg van groene daken.
-
Blz. 374
Faciliteren van maatschappelijke initiatieven die bijdragen aan het landschap, natuur en/of biodiversiteit.
-
Blz. 375
Behouden, herstellen en versterken van landschapsstructuren en streekeigen (stads)natuur
-
Blz. 376
Uitvoeren van streekbeheer voor natuur en landschap.
-
Blz. 377
We verkennen met de provincie Drenthe hoe we de Basiskwaliteit Natuur kunnen versterken.
-
Blz. 378
Deelname Leader-subsidie, gericht op versterking van het platteland.
-
Blz. 379
Ondersteunen Gebiedscooperatie Zuidwest Drenthe bij uitvoering Gebiedsdeal.
-
Blz. 380
Samenwerken met lokale natuurpartners
-
Blz. 381
Deelname aan het Samenwerkingsverband Zuidwest Drenthe en uitvoeren gezamenlijke projecten
-
Blz. 382
Verkennen gemeentelijke rol in de provinciale gebiedsagenda NPLG (Nationaal Programma Landelijk Gebied).
-
Blz. 383
We onderzoeken op welke wijze we in gesprek kunnen zijn met stakeholders in het buitengebied, voor onder andere de thema’s stikstof en klimaat.
-
Blz. 384
Beleidsindicatoren
-
Blz. 385
Wat mag het kosten?
-
Blz. 386
Analyse financiële afwijkingen
-
Blz. 387
Investeringen
-
Blz. 388
Programma 12: Burgerzaken
-
Blz. 389
Wat valt onder dit programma?
-
Blz. 390
Algemeen
-
Blz. 391
Publiekszaken
-
Blz. 392
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 393
Aansluiting op de Basisregistratie Kadaster 2.0 (BRK 2.0)
-
Blz. 394
De BRK 2.0 koppelen met de kadastrale gegevens.
-
Blz. 395
Uitvoeren wet WOZ
-
Blz. 396
Een visie op dienstverlening voor de gemeente Meppel, die gedragen wordt door haar klanten, met een toekomstbestendige ambitie waar de dienstverlening van de gemeente naar toe gaat
-
Blz. 397
Een programmateam inrichten dat de dienstverleningsvisie gaat implementeren en uitvoeren.
-
Blz. 398
Het onderzoeken, meten en door ontwikkelen van de dienstverlening van gemeente Meppel op basis van haar dienstverleningsvisie.
-
Blz. 399
Opzetten van projecten (pionieren en proberen) die de dienstverlening verder moeten verbeteren maar ook het draagvlak binnen de organisatie verder vergroten.
-
Blz. 400
Verwachtingen en doelstellingen ophalen bij de klanten van gemeente Meppel en bij de interne organisatie over de dienstverlening van de gemeente Meppel.
-
Blz. 401
Voorkomen van identiteitsfraude
-
Blz. 402
Het doorlopend optimaliseren en digitaliseren van de processen.
-
Blz. 403
Jaarlijks opleiden en bijscholen van medewerkers
-
Blz. 404
Moderne en innovatieve dienstverlening die nog beter aansluit bij de behoeften van onze interne en externe klant, binnen de wettelijke- en beleidskaders.
-
Blz. 405
De afdeling en haar dienstverlening zo inrichten, dat deze passend is bij de nieuwe visie op dienstverlening.
-
Blz. 406
Gemeente Meppel stelt een nieuwe en toekomstbestendige visie op dienstverlening vast.
-
Blz. 407
Het structureel meten van onze dienstverlening om snel en adequaat bij te kunnen sturen en verbeteringen door te kunnen voeren.
-
Blz. 408
Het uitvoeren van een klanttevredenheidsonderzoek om onze dienstverlening verder te verbeteren en nog meer aan te laten sluiten bij de vraag van onze klant.
-
Blz. 409
Jaarlijks opleiden van de medewerkers
-
Blz. 410
Doorlopend optimaliseren en digitaliseren van processen
-
Blz. 411
Begraafplaatsen
-
Blz. 412
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 413
Een begraafplaats die er optimaal verzorgd uitziet aan de hand van de kwaliteitscriteria die door de gemeenteraad zijn vastgesteld.
-
Blz. 414
De begraafplaats op het afgesproken onderhoudsniveau onderhouden.
-
Blz. 415
Het herstellen van monumentale graven.
-
Blz. 416
Het vervangen van diverse banken en grafbekisting op de begraafplaats.
-
Blz. 417
Optimaliseren van het proces en de administratie rondom de begraafrechten
-
Blz. 418
Verlengingsopgave van bestaande grafrechten.
-
Blz. 419
Wat mag het kosten?
-
Blz. 420
Analyse financiële afwijkingen
-
Blz. 421
Algemene dekkingsmiddelen
-
Blz. 422
Wat valt er onder dit overzicht?
-
Blz. 423
In dit overzicht staan de volgende producten:
-
Blz. 424
Gemeentefondsuitkering
-
Blz. 425
Beleidsindicatoren
-
Blz. 426
Wat mag het kosten?
-
Blz. 427
Analyse financiële afwijkingen
-
Blz. 428
Overzicht overhead
-
Blz. 429
Algemeen
-
Blz. 430
Wat mag het kosten?
-
Blz. 431
Analyse financiële afwijkingen
-
Blz. 432
Investeringen
-
Blz. 433
Paragrafen
-
Blz. 434
Paragraaf lokale heffingen
-
Blz. 435
Inleiding
-
Blz. 436
Actuele ontwikkelingen
-
Blz. 437
Overzicht belastingen en heffingen
-
Blz. 438
Onroerende zaakbelasting(OZB)
-
Blz. 439
Parkeerbelasting
-
Blz. 440
Precariobelasting
-
Blz. 441
Rioolheffing
-
Blz. 442
Reinigingsheffingen
-
Blz. 443
Naheffingsaanslag parkeren
-
Blz. 444
Binnenhavengelden
-
Blz. 445
Leges
-
Blz. 446
Lijkbezorgingsrechten
-
Blz. 447
Marktgelden
-
Blz. 448
Opbrengsten van alle heffingen
-
Blz. 449
Kwijtschelding
-
Blz. 450
Lokale lastendruk
-
Blz. 451
Gemiddelde lastendruk Meppel
-
Blz. 452
Paragraaf weerstandsvermogen en risicobeheersing
-
Blz. 453
Inleiding
-
Blz. 454
Financiële kengetallen
-
Blz. 455
Risicoanalyse en beheersmaatregelen
-
Blz. 456
Vervolg risicoanalyse en beheersmaatregelen
-
Blz. 457
Inflatie
-
Blz. 458
Onzekerheden gemeentefonds
-
Blz. 459
Sociaal Domein
-
Blz. 460
Investeringsprojecten
-
Blz. 461
Borgstelling en verstrekte leningen
-
Blz. 462
Verbonden partijen
-
Blz. 463
Risico’s in de bedrijfsvoering
-
Blz. 464
Risico's in de bedrijfsvoering(ICT)
-
Blz. 465
Huuropbrengst multifunctionele accommodaties
-
Blz. 466
Opvang Oekraïense vluchtelingen
-
Blz. 467
Overige risico’s
-
Blz. 468
Gewenst weerstandsvermogen
-
Blz. 469
Conclusie
-
Blz. 470
Paragraaf onderhoud kapitaalgoederen
-
Blz. 471
Inleiding
-
Blz. 472
Openbare ruimte
-
Blz. 473
Wegen (product 60)
-
Blz. 474
Openbare verlichting (product 60)
-
Blz. 475
Civieltechnische kunstwerken (product 60)
-
Blz. 476
Openbaar groen (product 63)
-
Blz. 477
Speelvoorzieningen (product 63)
-
Blz. 478
Water en waterbodem (product 62)
-
Blz. 479
Riolering (product 64)
-
Blz. 480
Vastgoed
-
Blz. 481
Onderwijsgebouwen (product 41)
-
Blz. 482
Overige gebouwen
-
Blz. 483
Paragraaf financiering
-
Blz. 484
Algemeen
-
Blz. 485
Wettelijk kader
-
Blz. 486
Beleid en uitvoering
-
Blz. 487
Ontwikkelingen en rentevisie
-
Blz. 488
Risicobeheer
-
Blz. 489
Verloop kasgeld
-
Blz. 490
Renterisiconorm
-
Blz. 491
Toetsing norm renterisico
-
Blz. 492
Leningenportefeuille, verstrekte leningen en afgegeven garanties
-
Blz. 493
Ontwikkeling schuldpositie
-
Blz. 494
Verstrekte geldleningen
-
Blz. 495
Gegarandeerde geldeningen
-
Blz. 496
Overzicht financiële positie
-
Blz. 497
Rentelasten en baten
-
Blz. 498
Paragraaf bedrijfsvoering
-
Blz. 499
Inleiding
-
Blz. 500
Financiën
-
Blz. 501
Communicatie
-
Blz. 502
Juridisch
-
Blz. 503
Personeel en Organisatie
-
Blz. 504
Personeelskosten
-
Blz. 505
Inkoop en aanbesteding
-
Blz. 506
Rechtmatigheidstoelichting
-
Blz. 507
Facilitaire zaken
-
Blz. 508
Informatievoorziening
-
Blz. 509
Informatiebeveiliging
-
Blz. 510
Gegevensbescherming
-
Blz. 511
Frauderisico's
-
Blz. 512
Indicatoren
-
Blz. 513
Interbestuurlijk toezicht
-
Blz. 514
Paragraaf verbonden partijen
-
Blz. 515
Inleiding
-
Blz. 516
Gemeenschappelijke regelingen
-
Blz. 517
Regionale Uitvoeringsdienst Drenthe (RUD)
-
Blz. 518
Veiligheidsregio Drenthe (VRD)
-
Blz. 519
Gemeenschappelijke Gezondheidsdienst Drenthe (GGD)
-
Blz. 520
Recreatieschap Drenthe
-
Blz. 521
Gemeentelijke Kredietbank (GKB)
-
Blz. 522
Werkvoorzieningsschap Reestmond Meppel
-
Blz. 523
Publiek vervoer Groningen Drenthe
-
Blz. 524
Vennootschappen en coöperaties
-
Blz. 525
speciale vennootschappen
-
Blz. 526
Stichtingen en verenigingen
-
Blz. 527
Overige verbonden partijen
-
Blz. 528
Nat Industrieterrein Oevers D
-
Blz. 529
Paragraaf grondbeleid
-
Blz. 530
Inleiding
-
Blz. 531
Nota grondbeleid
-
Blz. 532
Resultaat grondexploitaties
-
Blz. 533
Parameters
-
Blz. 534
Verwachte resultaten en voortgang grondexploitaties
-
Blz. 535
Tussentijdse winstneming
-
Blz. 536
Voorzieningen
-
Blz. 537
Risico’s
-
Blz. 538
Bedrijventerreinen
-
Blz. 539
Verloop boekwaarde
-
Blz. 540
Paragraaf subsidies
-
Blz. 541
Inleiding
-
Blz. 542
Beleidsmatige aspecten
-
Blz. 543
Subsidieplafonds
-
Blz. 544
Paragraaf schouwburg Ogterop
-
Blz. 545
Inhoudelijke verantwoording
-
Blz. 546
Activiteiten en bezoekersaantallen
-
Blz. 547
Vernieuwbouw schouwburg
-
Blz. 548
Financiële verantwoording
-
Blz. 549
Paragraaf Wet open overheid
-
Blz. 550
Wet open overheid
-
Blz. 551
Financiële jaarrekening 2023
-
Blz. 552
Balans
-
Blz. 553
Balans
-
Blz. 554
Verliescompensatie
-
Blz. 555
Balans
-
Blz. 556
Gewaarborgde geldleningen
-
Blz. 557
Grondslagen voor waardering en resultaatbepaling
-
Blz. 558
Grondslagen voor waardering en resultaatbepaling
-
Blz. 559
Afschrijvingstermijnen
-
Blz. 560
Toelichting op de balans
-
Blz. 561
Vaste activa
-
Blz. 562
Immateriële vaste activa
-
Blz. 563
Materiële vaste activa
-
Blz. 564
Investeringen met economisch nut
-
Blz. 565
Investeringen met maatschappelijk nut
-
Blz. 566
Financiële vaste activa
-
Blz. 567
Financiële vaste activa
-
Blz. 568
Vlottende activa
-
Blz. 569
Voorraden
-
Blz. 570
Vlottende activa
-
Blz. 571
Uiteenzettingen met een rentetypische looptijd korter dan 1 jaar
-
Blz. 572
Vorderingen op openbare lichamen
-
Blz. 573
Rekening-courantverhouding met het rijk
-
Blz. 574
Overige vorderingen
-
Blz. 575
Liquide middelen
-
Blz. 576
Kas- en banksaldi
-
Blz. 577
Overlopende activa
-
Blz. 578
Doeluitkeringen
-
Blz. 579
Vaste passiva
-
Blz. 580
Eigen vermogen
-
Blz. 581
Eigen vermogen
-
Blz. 582
Voorzieningen
-
Blz. 583
Vaste schulden met een rentetypische looptijd langer dan 1 jaar
-
Blz. 584
Vlottende passiva
-
Blz. 585
Netto vlottende schulden met een rentetypische looptijd korter dan 1 jaar
-
Blz. 586
Overige schulden
-
Blz. 587
Banksaldi
-
Blz. 588
Overlopende passiva
-
Blz. 589
Doeluitkeringen
-
Blz. 590
Niet uit de balans blijkende verplichtingen
-
Blz. 591
Overzicht baten en lasten per programma
-
Blz. 592
Overzicht baten en lasten
-
Blz. 593
Toelichting overzicht baten en lasten
-
Blz. 594
Verschillen rekening en begroting op hoofdlijnen
-
Blz. 595
Overzicht afwijkingen begroting vs. realisatie
-
Blz. 596
Onvoorziene uitgaven
-
Blz. 597
Onvoorziene uitgaven
-
Blz. 598
Incidentele baten en lasten
-
Blz. 599
Overzicht incidentele baten en lasten
-
Blz. 600
Toelichting overzicht incidentele baten en lasten
-
Blz. 601
Rechtmatigheidsverantwoording
-
Blz. 602
Rechtmatigheidsverantwoording
-
Blz. 603
Wet Normering Topinkomens
-
Blz. 604
Publicatie bezoldiging topfunctionarissen en gewezen topfunctionarissen
-
Blz. 605
Overige rapportage verplichtingen op grond van de WNT
-
Blz. 606
Taakvelden
-
Blz. 607
Overzicht taakvelden
-
Blz. 608
Overig
-
Blz. 609
Sisa bijlage verantwoordingsinformatie
-
Blz. 610
Sisa bijlage
-
Blz. 611
Controle verklaring van de accountant
-
Blz. 612
Controleverklaring accountant
-
Blz. 613
-
-
Blz. 614
Totaal overzicht investeringen
-
Blz. 615
Investeringsoverzicht
-
Blz. 616
EMU saldo
-
Blz. 617
Algemeen
-
Overzicht
-
Zoeken
-
Publicatie bijlagen
-
Contact
-
PrivacyStatement
-
Sitemap