-
Blz. 1
Jaarstukken 2023
-
Blz. 2
Programma's
-
Blz. 3
Inleiding
-
Blz. 4
Inleiding
-
Blz. 5
Beleidsjaar samengevat
-
Blz. 6
Beleidsontwikkelingen
-
Blz. 7
Beleidsontwikkelingen
-
Blz. 8
Financiën op hoofdlijnen
-
Blz. 9
Financiën
-
Blz. 10
Analyse per programma
-
Blz. 11
Toelichting financiële afwijkingen
-
Blz. 12
Financiële positie
-
Blz. 13
Investeringen
-
Blz. 14
Programma 1: Bestuur
-
Blz. 15
Wat valt onder dit programma?
-
Blz. 16
Algemeen
-
Blz. 17
Bezwaarschriften 2023
-
Blz. 18
Klachten 2023
-
Blz. 19
Bestuursorganen en Bestuursondersteuning (griffie)
-
Blz. 20
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 21
Het nader invulling geven aan de ontwikkelingen willen we doen met inwoners, partners in onze gemeente, in de regio, de provincie –alles afhankelijk van de aard van de opgave en wie erbij betrokken is of wil zijn
-
Blz. 22
Verbanden leggen tussen provincie Drenthe en Regio Zwolle, in afstemming met de gemeenten Westerveld, De Wolden en Hoogeveen
-
Blz. 23
Actief inzetten op projectontwikkeling, lobby en public affairs.
-
Blz. 24
Samenwerken rond vraagstukken van economie, arbeidsmarkt en ruimtelijke ontwikkeling in Regio Zwolle
-
Blz. 25
Uitwerken van de opgave ‘stadsontwikkeling’
-
Blz. 26
Samenwerken rond energie, klimaat, circulariteit binnen de Regionale Energiestrategie (RES)-regio Drenthe, Fluvius en met andere relevante partners.
-
Blz. 27
Het versterken van de volksvertegenwoordigende, controlerende en kaderstellende rol van de gemeenteraad en specifiek een gemeenteraad die daadwerkelijk in verbinding staat met de samenleving en de regio.
-
Blz. 28
Opstellen en uitvoering geven aan het griffieplan waarin de visie is opgenomen voor de komende jaren om de strategische doelen van de gemeenteraad te realiseren.
-
Blz. 29
Het gesprek met de Meppeler samenleving blijven houden zowel binnen als buiten het stadhuis.
-
Blz. 30
Gebruik maken van de onafhankelijke adviezen van de rekenkamercommissie bij het invullen van de controlerende en kaderstellende rol van de gemeenteraad.
-
Blz. 31
Om onze samenleving optimaal te kunnen bedienen, willen we in 2023 van start gaan met de realisatie van een organisatiebreed participatiebeleid
-
Blz. 32
We stellen organisatiebreed participatiebeleid op, dat voldoet aan twee voorwaarden: Externe Input en Brede inbreng
-
Blz. 33
Wat mag het kosten?
-
Blz. 34
Analyse financiële afwijkingen
-
Blz. 35
Programma 2: Openbare orde en veiligheid
-
Blz. 36
Integrale openbare orde en veiligheid, Brandweerzorg en Diverse bijzondere wetten
-
Blz. 37
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 38
Het veiligheidsgevoel bij inwoners tenminste handhaven op het huidige niveau. De bewustwording bij inwoners vergroten zodat zij zelf een bijdrage kunnen leveren aan hun (gevoel van) veiligheid.
-
Blz. 39
Naar aanleiding van het nieuwe Integraal Veiligheidsplan (IVP) het activiteitenprogramma opstellen om uitvoering te geven aan de doelstellingen in het IVP.
-
Blz. 40
Inzetten op het vergroten van de lokale cyberweerbaarheid om beter te kunnen anticiperen op cybercriminaliteit tegen overheid en burgers.
-
Blz. 41
Om informatie veilig te kunnen delen is een privacy protocol opgesteld. Er is behoefte aan een softwaresysteem waarbij (vertrouwelijke en persoons gerelateerde) informatie veilig verwerkt wordt.
-
Blz. 42
In 2023 gaan we, in samenwerking met het Sociaal domein, inzet plegen op het verhogen van de weerbaarheid van jongeren met de leerlijn ‘weerbare jeugd’.
-
Blz. 43
We zetten in op het versterken van de weerbaarheid van onze inwoners, en dan een specifieke doelgroep: de arbeidsmigranten.
-
Blz. 44
We organiseren bewustwordingssessies om zicht op aard, omvang en verschijningsvormen van ondermijnende criminaliteit te vergroten, op basis van lokale thematiek voor ambtenaren en bestuur.
-
Blz. 45
Rampenbestrijding vindt goed voorbereid en adequaat plaats.
-
Blz. 46
Oefenen van het Regionaal Crisisplan Drenthe;
-
Blz. 47
Interne crisisorganisatie actueel houden.
-
Blz. 48
Wat valt onder dit programma?
-
Blz. 49
Beleidsindicatoren
-
Blz. 50
Wat mag het kosten?
-
Blz. 51
Analyse financiële afwijkingen
-
Blz. 52
Programma 3: Sociaal domein
-
Blz. 53
Wat valt onder dit programma
-
Blz. 54
Algemeen
-
Blz. 55
Arbeidsparticipatie
-
Blz. 56
Algemeen
-
Blz. 57
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 58
Vergroten van de arbeidsmarktkansen voor onze inwoners met een beperking.
-
Blz. 59
In arbeidsmarktregio Zwolle geven we beleidsmatig én op uitvoeringsniveau invulling aan uniforme processen om werkgevers en werkzoekende zo goed mogelijk te bedienen
-
Blz. 60
Vanuit het werkgeversservicepunt ondersteunen we werkgevers om anders te kijken naar de invulling van hun vacatures en/of het opvangen van de te verwachte groei in de sector
-
Blz. 61
Maatwerkvoorziening Wmo
-
Blz. 62
Algemeen
-
Blz. 63
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 64
Samen met de aanvrager en eventueel een (zorg)professional op zoek gaan naar wat nodig is om zo zelfstandig mogelijk te leven.
-
Blz. 65
Wij gaan ons meer richten op inzet van actieve hulpmiddelen
-
Blz. 66
Maatwerkdienstverlening 18+
-
Blz. 67
Algemeen
-
Blz. 68
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 69
Als het gaat om schuldhulpverlening richten wij ons op preventie, vroeg signalering en het voorkomen van terugval.
-
Blz. 70
Wij bieden eerste- en tweedelijns schuldhulpverlening aan voor zowel particuliere inwoners als ondernemers..
-
Blz. 71
Bij huishoudelijke verzorging richten wij ons ook meer op actieve inzet van de inwoner
-
Blz. 72
We investeren in de sluitende keten GGZ.
-
Blz. 73
De lokale, landelijke of regionale projecten waar wij succesvol aan meedoen blijven ook in 2023 op onze agenda staan
-
Blz. 74
Maatwerkdienstverlening 18-
-
Blz. 75
Algemeen
-
Blz. 76
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 77
We willen alle kinderen in onze gemeente de kans geven zich zo optimaal mogelijk te ontwikkelen.
-
Blz. 78
Preventieve interventies inzetten op de plaatsen waar jeugdigen en gezinnen te vinden zijn en het netwerk van gezinnen versterken.
-
Blz. 79
We blijven investeren in het verbinden van onderwijs en zorg (Meppeler Akkoord Onderwijs en Zorg voor de Jeugd)
-
Blz. 80
Geëscaleerde zorg 18+
-
Blz. 81
Algemeen
-
Blz. 82
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 83
Binnen onze gemeente willen we iedereen de kans geven de regie over zijn of haar leven te nemen.
-
Blz. 84
We geven uitvoering aan de regiovisie “Geweld Hoort Nergens Thuis” en we kijken nadrukkelijk naar de positie van Veilig Thuis Drenthe binnen de organisatie van de GGD.
-
Blz. 85
Geëscaleerde zorg 18-
-
Blz. 86
Algemeen
-
Blz. 87
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 88
Jongeren met opgroeiproblemen kunnen zich ontwikkelen in een veilige omgeving zodat ze uiteindelijk volwaardig deelnemen aan onze samenleving.
-
Blz. 89
Vorm en inhoud geven aan het rapport 'Vervolgtoezicht kwetsbare kinderen onvoldoende beschermd'
-
Blz. 90
Doorontwikkeling van hoog-specialistische jeugdhulp.
-
Blz. 91
Volksgezondheid
-
Blz. 92
Algemeen
-
Blz. 93
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 94
Dat onze inwoners gezond en veilig opgroeien en leven en dat zij weten hoe en waar zij met een hulpvraag terecht kunnen.
-
Blz. 95
“Een kansrijke start in Meppel”
-
Blz. 96
Wij geven het thema gezonde leefomgeving een plek binnen de omgevingsvisie
-
Blz. 97
Wij willen het gebruik van verslavende middelen (o.a. drugs, alcohol, tabak en kansspelen) zoveel mogelijk ontmoedigen en terugdringen.
-
Blz. 98
Wij voeren het lokale preventie akkoord uit.
-
Blz. 99
Beleidsindicatoren
-
Blz. 100
Wat mag het kosten?
-
Blz. 101
Analyse financiële afwijkingen
-
Blz. 102
Investeringen
-
Blz. 103
Programma 4: Onderwijs
-
Blz. 104
Wat valt onder dit programma?
-
Blz. 105
Onderwijs en algemeen lokale overheid
-
Blz. 106
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 107
De regionale functie die wij hebben op gebied van hoger onderwijs willen wij komende jaren graag versterken.
-
Blz. 108
Uitbouwing samenwerking met de Regiocampus en Noordelijke Innovatie lab Circulaire Economie (N.I.C.E.).
-
Blz. 109
Een kwalitatief goed voorschoolse aanbod voor alle kinderen in Meppel.
-
Blz. 110
In samenwerking met de voorschoolse voorzieningen een nieuw beleidsplan opstellen voor de planperiode 2023-2027.
-
Blz. 111
Een passend en samenhangend aanbod aan onderwijsvoorzieningen en huisvesting.
-
Blz. 112
Start bouw van de schoolvoorziening in Nieuwveense landen
-
Blz. 113
Oplossing huisvesting Reestoeverschool
-
Blz. 114
Uitbreiding KBS De Plataan
-
Blz. 115
Onderzoek huisvesting Dingstede
-
Blz. 116
Renovatie Stadskwartier
-
Blz. 117
Voorkomen dat kinderen geen onderwijs krijgen en dat ze de school voortijdig verlaten.
-
Blz. 118
Mentoren en docenten informeren over hun taken over de aanpak van schoolverzuim
-
Blz. 119
Uitvoeren van trajecten van het regionale programma Voortijdig schoolverlaten (VSV) en jongeren in kwetsbare positie 2020-2024
-
Blz. 120
Samen met de vier gemeenten in Zuidwest-Drenthe voorbereiden van het nieuwe regionale programma 2024-2028
-
Blz. 121
Zorg vanuit het onderwijs en zorg vanuit de gemeente aan elkaar koppelen en zodoende versterken.
-
Blz. 122
De gemaakte afspraken in het “Meppeler akkoord” uitvoeren onder toezicht van de Lokale Educatieve Agenda (LEA), het instrument om lokaal onderwijsbeleid vorm en inhoud te geven.
-
Blz. 123
Beleidsindicatoren
-
Blz. 124
Wat mag het kosten?
-
Blz. 125
Analyse financiële afwijkingen
-
Blz. 126
Investeringen
-
Blz. 127
Programma 6: Kunst en cultuur, recreatie en toerisme
-
Blz. 128
Wat valt onder dit programma?
-
Blz. 129
Kunst en cultuur
-
Blz. 130
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 131
Een actualisatie van het cultuurbeleid en daarnaast inzicht en optimalisatie in de benutting van de culturele voorzieningen
-
Blz. 132
De cultuurnota en het cultuurbeleid actualiseren
-
Blz. 133
Erfgoed
-
Blz. 134
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 135
Behoud van ons erfgoed en een beter besef ervan.
-
Blz. 136
Aanhaken bij de provincie als het gaat om het inventariseren van het erfgoed van de periode Post 65
-
Blz. 137
Evalueren en actualiseren van de archeologische verwachting- en beleidskaart
-
Blz. 138
Vaststellen van de kerkenvisie
-
Blz. 139
Voortzetten van het borgen van een zorgvuldige omgang met het erfgoed van stad en land en de cultuurhistorische kwaliteiten in het omgevingsplan.
-
Blz. 140
Recreatie en toerisme
-
Blz. 141
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 142
Meer (recreatief) bezoek en (meerdaags) verblijf in Meppel en meer kwaliteit van toeristische voorzieningen. Meer verbinding van stad en omgeving.
-
Blz. 143
Met ondernemers en met steun van onder andere het Recreatieschap Zuidwest Drenthe en Marketing Drenthe werken aan toeristische arrangementen voor de regio
-
Blz. 144
Nieuwe samenwerking zoeken met Stichting Ondernemend Reestdal en Marketing Oost
-
Blz. 145
Verlenging van de ondersteuning van Leader Zuidwest Drenthe aan de Leader Actiegroep
-
Blz. 146
Versterken groen-blauwe structuur van het platteland, leefbaarheid, toerisme en recreatie (LEADER)
-
Blz. 147
Lobby en input voor het provincie brede traject voor promotie en marketing van Drenthe en de regio Zuidwest Drenthe
-
Blz. 148
Professionalisering van evenementen
-
Blz. 149
Inzetten op grootse evenementen met een nationale en internationale uitstraling
-
Blz. 150
Organiseren van de ondersteuning voor evenementen (inclusief inzet voor veiligheid)
-
Blz. 151
We willen een duurzame circulaire gemeente zijn.
-
Blz. 152
Bij evenementen gaan we samen met partners inzetten op het reduceren van afval bij evenementen. Naast reductie zijn ook recycling en een schone gemeente belangrijke doelen.
-
Blz. 153
Wat mag het kosten?
-
Blz. 154
Analyse financiële afwijkingen
-
Blz. 155
Investeringen
-
Blz. 156
Programma 7: Sport en bewegen
-
Blz. 157
Wat valt onder dit programma?
-
Blz. 158
Algemeen
-
Blz. 159
Beheer en exploitatie sportaccommodaties
-
Blz. 160
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 161
Het gebruik van sport- en beweegvoorzieningen moet zo laagdrempelig mogelijk zijn.
-
Blz. 162
Opstellen van (sport)accommodatiebeleid
-
Blz. 163
Investeren in binnen- en buitensportaccommodaties
-
Blz. 164
Sport- en speldeelname
-
Blz. 165
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 166
Het gebruik van sport- en beweegvoorzieningen moet zo laagdrempelig mogelijk zijn. Dit helpt ons onze doelen op gebied van gezondheid, leefbaarheid, participatie en sociale samenhang te behalen.
-
Blz. 167
Sportvisie
-
Blz. 168
Beleidsindicatoren
-
Blz. 169
Wat mag het kosten?
-
Blz. 170
Toelichting financiën
-
Blz. 171
Investeringen
-
Blz. 172
Programma 8: Ontwikkeling openbare ruimte
-
Blz. 173
Wat valt er onder dit programma?
-
Blz. 174
Ontwikkeling van de openbare ruimte
-
Blz. 175
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 176
Groeiend kwaliteit toevoegen
-
Blz. 177
Verstedelijkingsopgave
-
Blz. 178
Groeien in balans
-
Blz. 179
Versnellen woningbouw
-
Blz. 180
Ontwikkeling Nieuwveense Landen
-
Blz. 181
Ontwikkeling Kop van Noordpoort
-
Blz. 182
Ontwikkeling Stationsgebied
-
Blz. 183
Onze organisatie en samenleving voorbereiden op de invoering van de Omgevingswet.
-
Blz. 184
Wet Kwaliteitsborging voor het bouwen
-
Blz. 185
Invoering Omgevingswet
-
Blz. 186
Ontwikkelen in samenhang en met kwaliteit.
-
Blz. 187
Omgevingsprogramma's
-
Blz. 188
Omgevingsvisie Meppel
-
Blz. 189
Omgevingsplan
-
Blz. 190
Een passend woningaanbod voor verschillende doelgroepen.
-
Blz. 191
Uitbreidingslocaties
-
Blz. 192
Sociale woningbouw
-
Blz. 193
Inbreidingslocaties
-
Blz. 194
Stimuleren bijzondere woonvormen
-
Blz. 195
Kwaliteitsbeheer ruimte(bouwen en milieu)
-
Blz. 196
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 197
Ontwikkelingen in Meppel vanuit een kwalitatief en integraal kader oppakken.
-
Blz. 198
Wijkaanpak Oosterboer
-
Blz. 199
Noordpoort
-
Blz. 200
Nijeveense Grift
-
Blz. 201
Optimaliseren van de bereikbaarheid.
-
Blz. 202
Verbetermaatregelen doorstroming en parkeren bij scholen
-
Blz. 203
Actieplan fietsroutes opstellen
-
Blz. 204
Opstellen gemeentelijk plan verkeersveiligheid
-
Blz. 205
Onderzoek verkeersveiligheid aansluitingen Handelsweg
-
Blz. 206
Nieuwe fietsontsluiting bedrijventerrein Noord
-
Blz. 207
Doorvertaling verkeermodel voor nieuwe ontwikkelingen
-
Blz. 208
Wat mag het kosten?
-
Blz. 209
Analyse financiële afwijkingen
-
Blz. 210
Investeringen
-
Blz. 211
Programma 9: Beheer bestaande openbare ruimte
-
Blz. 212
Wat valt er onder dit programma?
-
Blz. 213
Algemeen
-
Blz. 214
Wegen/civiel
-
Blz. 215
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 216
Een openbare ruimte die schoon, heel en veilig is tegen maatschappelijk aanvaardbare kosten.
-
Blz. 217
Uitvoeren van onze (wettelijke) beheertaken
-
Blz. 218
Uitvoering geven aan de beheerwerkzaamheden aan de kunstwerken conform het beheerplan civieltechnische kunstwerken.
-
Blz. 219
Onderhoud van verkeersvoorzieningen (bewegwijzering)
-
Blz. 220
Het jaarlijks actualiseren, uitvoeren en evalueren van het gladheidsbestrijdingsplan
-
Blz. 221
Omvormen van bestaande conventionele openbare verlichting naar duurzame energiezuinige LED-verlichting
-
Blz. 222
Stadsverzorging
-
Blz. 223
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 224
Een openbare ruimte die schoon, heel en veilig is tegen maatschappelijk aanvaardbare kosten.
-
Blz. 225
Het realiseren van de prijskwaliteitsafspraken in de openbare ruimte.(KOM)
-
Blz. 226
Verkenning nieuwe beheersystematiek
-
Blz. 227
Het aanpakken van overlast door hondenpoep
-
Blz. 228
Water
-
Blz. 229
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 230
Een openbare ruimte die schoon, heel en veilig is tegen maatschappelijk aanvaardbare kosten.
-
Blz. 231
Uitvoering geven aan onze wettelijke verplichting omtrent de reguliere schouwplicht en onderhoud.
-
Blz. 232
Opstellen Systeemoverzicht Stedelijk Water
-
Blz. 233
Impact klimaatverandering voor water en riolering in beeld brengen
-
Blz. 234
Groen en Spelen
-
Blz. 235
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 236
Bewaken en vergoten van biodiversiteit
-
Blz. 237
Uitvoeren ‘Aanvalsplan Eikenprocessierups’.
-
Blz. 238
Opstellen natuurwaardenkaarten
-
Blz. 239
Ecologisch bermbeheer
-
Blz. 240
Door beheer omvormen van gazon naar extensievere vormen van grassen en kruiden
-
Blz. 241
Een openbare ruimte die schoon, heel en veilig is tegen maatschappelijk aanvaardbare kosten.
-
Blz. 242
Beheren van het gemeentelijk groen.
-
Blz. 243
Faciliteren en deelnemen aan bewonersparticipatie.
-
Blz. 244
Uitvoeren van streekbeheer voor natuur en landschap.
-
Blz. 245
Uitvoering geven aan het speelruimteplan inclusief het keuren en het onderhoud aan de speeltoestellen.
-
Blz. 246
Upgraden van het skatepark Hesselingen
-
Blz. 247
Investeren in elektrisch materieel
-
Blz. 248
Riolering
-
Blz. 249
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 250
Een openbare ruimte die schoon, heel en veilig is tegen maatschappelijk aanvaardbare kosten.
-
Blz. 251
Opstellen van een meerjarig onderhouds- en investeringsplanning riolering
-
Blz. 252
Uitvoeren van regulier correctief en preventief onderhoud aan de riolering
-
Blz. 253
Regulier onderhoud aan de rioolgemalen.
-
Blz. 254
Uitwerken tariefsopbouw rioolheffing
-
Blz. 255
Parkeren
-
Blz. 256
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 257
Een openbare ruimte die schoon, heel en veilig is tegen maatschappelijk aanvaardbare kosten.
-
Blz. 258
Afronden vernieuwing van de parkeermanagementsystemen in de parkeergarage Keyserstroom en parkeerterrein P-Stadhuis/centrum.
-
Blz. 259
Beheer en onderhoud bestaande parkeergarages en parkeermanagementsystemen.
-
Blz. 260
Evaluatie parkeerbeleid 2017
-
Blz. 261
Gemeentelijke vertaling maken van de regionale visie laadvoorzieningen.
-
Blz. 262
Aanpassing parkeertarieven conform huidig parkeerbeleid
-
Blz. 263
Wat mag het kosten?
-
Blz. 264
Analyse financiële afwijkingen
-
Blz. 265
Investeringen
-
Blz. 266
Programma 10: Economische zaken en grondzaken
-
Blz. 267
Wat valt onder dit programma?
-
Blz. 268
Algemeen
-
Blz. 269
Economische zaken en grondzaken
-
Blz. 270
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 271
Economische innovatie, ontwikkeling en samenwerking.
-
Blz. 272
Inzet op grondzaken
-
Blz. 273
Samenwerking onderwijs, ondernemers en overheid
-
Blz. 274
Lobby en Public Affairs
-
Blz. 275
Merk Meppel
-
Blz. 276
Duurzame havenontwikkeling
-
Blz. 277
Toekomstige bedrijventerreinen
-
Blz. 278
Onze gunstige verhouding tussen het aantal banen en de omvang van beroepsbevolking behouden en waar mogelijk versterken.
-
Blz. 279
Accountmanagement bedrijven
-
Blz. 280
Ondersteuning ondernemers
-
Blz. 281
Ruimte om te ondernemen op de Meppeler bedrijventerreinen.
-
Blz. 282
Werken aan een toekomstbestendige binnenstad
-
Blz. 283
Beleidsindicatoren
-
Blz. 284
Wat mag het kosten?
-
Blz. 285
Analyse financiële afwijkingen
-
Blz. 286
Investeringen
-
Blz. 287
Programma 11: Duurzaamheid
-
Blz. 288
Wat valt onder dit programma?
-
Blz. 289
Algemeen
-
Blz. 290
Afvalbeheer en grondstoffeninzameling
-
Blz. 291
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 292
Grondstoffen (textiel, papier, GFT, PMD, frituurvetten, elektrische apparaten, glas en grof huishoudelijk afval) en huishoudelijk restafval worden tegen maatschappelijk aanvaardbare kosten gescheiden ingezameld en voor hergebruik in de markt gezet.
-
Blz. 293
We voeren het uitvoeringsprogramma 2021-2023 van het grondstoffenbeleidsplan uit
-
Blz. 294
We voeren we het OPT-in systeem (Ja-sticker) in.
-
Blz. 295
We gaan de afvalscheiding bij hoogbouw meer faciliteren
-
Blz. 296
We optimaliseren de haalservice van grof huishoudelijk afval en passen het tarief aan.
-
Blz. 297
We geven afvalpreventie meer aandacht.
-
Blz. 298
We investeren in een nieuw afvalregistratiesysteem en een app
-
Blz. 299
Milieuzorg
-
Blz. 300
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 301
Een milieuveilige en gezonde leefomgeving in de gemeente Meppel.
-
Blz. 302
De fysieke leefomgeving beschermen door een risico gestuurde uitvoering van de milieutaken door de Regionale Uitvoeringsdienst Drenthe (RUD Drenthe).
-
Blz. 303
Herijken milieutaken
-
Blz. 304
Reductie asbest
-
Blz. 305
Stikstofproblematiek
-
Blz. 306
Bewustwording en ontwikkeling van sociaal en economisch duurzame consumptie en productieprocessen.
-
Blz. 307
Stimuleren en faciliteren van maatschappelijke organisaties
-
Blz. 308
Vervullen van een voorbeeldfunctie op het gebied van duurzaamheid
-
Blz. 309
Energietransitie
-
Blz. 310
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 311
In 2040 zijn we een CO2-neutrale gemeente. Daarbij streven we naar 100% lokaal coöperatief eigendom ten aanzien van duurzame energie opwek in 2030 en een stabiele lokale energie-infrastructuur.
-
Blz. 312
Werken aan wijkuitvoeringsplannen
-
Blz. 313
We ondersteunen het bedrijfsleven in de energietransitie
-
Blz. 314
Met het bedrijfsleven onderzoeken we concrete maatregelen die kunnen worden genomen die bijdragen aan het oplossen van netcongestie.
-
Blz. 315
We werken aan duurzame opwekking
-
Blz. 316
We stimuleren 'geen spijtmaatregelen'
-
Blz. 317
Klimaataanpassing
-
Blz. 318
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 319
Een klimaatbestendig stedelijk gebied, waar hittestress, wateroverlast en droogte zoveel mogelijk wordt voorkomen.
-
Blz. 320
We onderzoeken de klimaatknelpunten van Meppel en stellen een aanpak op om de knelpunten weg te nemen of te beperken
-
Blz. 321
De regionale adaptatiestrategie (RAS) wordt vertaald in een lokale adaptatiestrategie (LAS).
-
Blz. 322
Circulaire Economie
-
Blz. 323
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 324
Meppel sluit aan bij de landelijke doelstelling om in 2050 over een circulaire economie te beschikken. Een economie zonder afval, waarbij alles draait op herbruikbare grondstoffen.
-
Blz. 325
We versterken de samenwerking met circulaire hotspot N.I.C.E., een belangrijke partner richting een circulaire economie
-
Blz. 326
Anticiperen op het project circulaire havens (binnen de Regiodeal Zwolle). We bouwen voort op de inzichten in de grondstoffenstromen van Meppel
-
Blz. 327
We verkennen het circulair denken en werken in de eigen Meppeler organisatie.
-
Blz. 328
Landschap, natuur en biodiversiteit
-
Blz. 329
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 330
Behouden, herstellen en bevorderen van biodiversiteit
-
Blz. 331
Inventariseren natuurwaarden in Meppel: eerste en tweede deel.
-
Blz. 332
Verkennen en opstarten van een omgevingsprogramma biodiversiteit, passend bij de rol en invloedssfeer van de gemeente.
-
Blz. 333
We verkennen met de provincie Drenthe de mogelijkheden voor een soortenmanagementplan voor vleermuizen.
-
Blz. 334
We vergroenen onze gemeentewerf.
-
Blz. 335
We stimuleren de aanleg van groene daken.
-
Blz. 336
Faciliteren van maatschappelijke initiatieven die bijdragen aan het landschap, natuur en/of biodiversiteit.
-
Blz. 337
Behouden, herstellen en versterken van landschapsstructuren en streekeigen (stads)natuur
-
Blz. 338
Uitvoeren van streekbeheer voor natuur en landschap.
-
Blz. 339
We verkennen met de provincie Drenthe hoe we de Basiskwaliteit Natuur kunnen versterken.
-
Blz. 340
Deelname Leader-subsidie, gericht op versterking van het platteland.
-
Blz. 341
Ondersteunen Gebiedscooperatie Zuidwest Drenthe bij uitvoering Gebiedsdeal.
-
Blz. 342
Samenwerken met lokale natuurpartners
-
Blz. 343
Deelname aan het Samenwerkingsverband Zuidwest Drenthe en uitvoeren gezamenlijke projecten
-
Blz. 344
Verkennen gemeentelijke rol in de provinciale gebiedsagenda NPLG (Nationaal Programma Landelijk Gebied).
-
Blz. 345
We onderzoeken op welke wijze we in gesprek kunnen zijn met stakeholders in het buitengebied, voor onder andere de thema’s stikstof en klimaat.
-
Blz. 346
Beleidsindicatoren
-
Blz. 347
Wat mag het kosten?
-
Blz. 348
Analyse financiële afwijkingen
-
Blz. 349
Investeringen
-
Blz. 350
Programma 12: Burgerzaken
-
Blz. 351
Wat valt onder dit programma?
-
Blz. 352
Algemeen
-
Blz. 353
Publiekszaken
-
Blz. 354
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 355
Aansluiting op de Basisregistratie Kadaster 2.0 (BRK 2.0)
-
Blz. 356
De BRK 2.0 koppelen met de kadastrale gegevens.
-
Blz. 357
Uitvoeren wet WOZ
-
Blz. 358
Een visie op dienstverlening voor de gemeente Meppel, die gedragen wordt door haar klanten, met een toekomstbestendige ambitie waar de dienstverlening van de gemeente naar toe gaat
-
Blz. 359
Een programmateam inrichten dat de dienstverleningsvisie gaat implementeren en uitvoeren.
-
Blz. 360
Het onderzoeken, meten en door ontwikkelen van de dienstverlening van gemeente Meppel op basis van haar dienstverleningsvisie.
-
Blz. 361
Opzetten van projecten (pionieren en proberen) die de dienstverlening verder moeten verbeteren maar ook het draagvlak binnen de organisatie verder vergroten.
-
Blz. 362
Verwachtingen en doelstellingen ophalen bij de klanten van gemeente Meppel en bij de interne organisatie over de dienstverlening van de gemeente Meppel.
-
Blz. 363
Voorkomen van identiteitsfraude
-
Blz. 364
Jaarlijks opleiden en bijscholen van medewerkers
-
Blz. 365
Het doorlopend optimaliseren en digitaliseren van de processen.
-
Blz. 366
Moderne en innovatieve dienstverlening die nog beter aansluit bij de behoeften van onze interne en externe klant, binnen de wettelijke- en beleidskaders.
-
Blz. 367
De afdeling en haar dienstverlening zo inrichten, dat deze passend is bij de nieuwe visie op dienstverlening.
-
Blz. 368
Gemeente Meppel stelt een nieuwe en toekomstbestendige visie op dienstverlening vast.
-
Blz. 369
Het structureel meten van onze dienstverlening om snel en adequaat bij te kunnen sturen en verbeteringen door te kunnen voeren.
-
Blz. 370
Het uitvoeren van een klanttevredenheidsonderzoek om onze dienstverlening verder te verbeteren en nog meer aan te laten sluiten bij de vraag van onze klant.
-
Blz. 371
Jaarlijks opleiden van de medewerkers
-
Blz. 372
Doorlopend optimaliseren en digitaliseren van processen
-
Blz. 373
Begraafplaatsen
-
Blz. 374
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 375
Een begraafplaats die er optimaal verzorgd uitziet aan de hand van de kwaliteitscriteria die door de gemeenteraad zijn vastgesteld.
-
Blz. 376
De begraafplaats op het afgesproken onderhoudsniveau onderhouden.
-
Blz. 377
Het vervangen van diverse banken en grafbekisting op de begraafplaats.
-
Blz. 378
Het herstellen van monumentale graven.
-
Blz. 379
Optimaliseren van het proces en de administratie rondom de begraafrechten
-
Blz. 380
Verlengingsopgave van bestaande grafrechten.
-
Blz. 381
Wat mag het kosten?
-
Blz. 382
Analyse financiële afwijkingen
-
Blz. 383
Algemene dekkingsmiddelen
-
Blz. 384
Wat valt er onder dit overzicht?
-
Blz. 385
In dit overzicht staan de volgende producten:
-
Blz. 386
Gemeentefondsuitkering
-
Blz. 387
Beleidsindicatoren
-
Blz. 388
Wat mag het kosten?
-
Blz. 389
Analyse financiële afwijkingen
-
Blz. 390
Overzicht overhead
-
Blz. 391
Algemeen
-
Blz. 392
Wat mag het kosten?
-
Blz. 393
Analyse financiële afwijkingen
-
Blz. 394
Investeringen
-
Blz. 395
Paragrafen
-
Blz. 396
Paragraaf lokale heffingen
-
Blz. 397
Inleiding
-
Blz. 398
Actuele ontwikkelingen
-
Blz. 399
Overzicht belastingen en heffingen
-
Blz. 400
Onroerende zaakbelasting(OZB)
-
Blz. 401
Parkeerbelasting
-
Blz. 402
Precariobelasting
-
Blz. 403
Rioolheffing
-
Blz. 404
Reinigingsheffingen
-
Blz. 405
Naheffingsaanslag parkeren
-
Blz. 406
Binnenhavengelden
-
Blz. 407
Leges
-
Blz. 408
Lijkbezorgingsrechten
-
Blz. 409
Marktgelden
-
Blz. 410
Opbrengsten van alle heffingen
-
Blz. 411
Kwijtschelding
-
Blz. 412
Lokale lastendruk
-
Blz. 413
Gemiddelde lastendruk Meppel
-
Blz. 414
Paragraaf weerstandsvermogen en risicobeheersing
-
Blz. 415
Inleiding
-
Blz. 416
Financiële kengetallen
-
Blz. 417
Risicoanalyse en beheersmaatregelen
-
Blz. 418
Vervolg risicoanalyse en beheersmaatregelen
-
Blz. 419
Inflatie
-
Blz. 420
Onzekerheden gemeentefonds
-
Blz. 421
Sociaal Domein
-
Blz. 422
Investeringsprojecten
-
Blz. 423
Borgstelling en verstrekte leningen
-
Blz. 424
Verbonden partijen
-
Blz. 425
Risico’s in de bedrijfsvoering
-
Blz. 426
Risico's in de bedrijfsvoering(ICT)
-
Blz. 427
Huuropbrengst multifunctionele accommodaties
-
Blz. 428
Opvang Oekraïense vluchtelingen
-
Blz. 429
Overige risico’s
-
Blz. 430
Gewenst weerstandsvermogen
-
Blz. 431
Conclusie
-
Blz. 432
Paragraaf onderhoud kapitaalgoederen
-
Blz. 433
Inleiding
-
Blz. 434
Openbare ruimte
-
Blz. 435
Wegen (product 60)
-
Blz. 436
Openbare verlichting (product 60)
-
Blz. 437
Civieltechnische kunstwerken (product 60)
-
Blz. 438
Openbaar groen (product 63)
-
Blz. 439
Speelvoorzieningen (product 63)
-
Blz. 440
Water en waterbodem (product 62)
-
Blz. 441
Riolering (product 64)
-
Blz. 442
Vastgoed
-
Blz. 443
Onderwijsgebouwen (product 41)
-
Blz. 444
Overige gebouwen
-
Blz. 445
Paragraaf financiering
-
Blz. 446
Algemeen
-
Blz. 447
Wettelijk kader
-
Blz. 448
Beleid en uitvoering
-
Blz. 449
Ontwikkelingen en rentevisie
-
Blz. 450
Risicobeheer
-
Blz. 451
Verloop kasgeld
-
Blz. 452
Renterisiconorm
-
Blz. 453
Toetsing norm renterisico
-
Blz. 454
Leningenportefeuille, verstrekte leningen en afgegeven garanties
-
Blz. 455
Ontwikkeling schuldpositie
-
Blz. 456
Verstrekte geldleningen
-
Blz. 457
Gegarandeerde geldeningen
-
Blz. 458
Overzicht financiële positie
-
Blz. 459
Rentelasten en baten
-
Blz. 460
Paragraaf bedrijfsvoering
-
Blz. 461
Inleiding
-
Blz. 462
Financiën
-
Blz. 463
Communicatie
-
Blz. 464
Juridisch
-
Blz. 465
Personeel en Organisatie
-
Blz. 466
Personeelskosten
-
Blz. 467
Inkoop en aanbesteding
-
Blz. 468
Rechtmatigheidstoelichting
-
Blz. 469
Facilitaire zaken
-
Blz. 470
Informatievoorziening
-
Blz. 471
Informatiebeveiliging
-
Blz. 472
Gegevensbescherming
-
Blz. 473
Frauderisico's
-
Blz. 474
Indicatoren
-
Blz. 475
Interbestuurlijk toezicht
-
Blz. 476
Paragraaf verbonden partijen
-
Blz. 477
Inleiding
-
Blz. 478
Gemeenschappelijke regelingen
-
Blz. 479
Regionale Uitvoeringsdienst Drenthe (RUD)
-
Blz. 480
Veiligheidsregio Drenthe (VRD)
-
Blz. 481
Gemeenschappelijke Gezondheidsdienst Drenthe (GGD)
-
Blz. 482
Recreatieschap Drenthe
-
Blz. 483
Gemeentelijke Kredietbank (GKB)
-
Blz. 484
Werkvoorzieningsschap Reestmond Meppel
-
Blz. 485
Publiek vervoer Groningen Drenthe
-
Blz. 486
Vennootschappen en coöperaties
-
Blz. 487
speciale vennootschappen
-
Blz. 488
Stichtingen en verenigingen
-
Blz. 489
Overige verbonden partijen
-
Blz. 490
Nat Industrieterrein Oevers D
-
Blz. 491
Paragraaf grondbeleid
-
Blz. 492
Inleiding
-
Blz. 493
Nota grondbeleid
-
Blz. 494
Resultaat grondexploitaties
-
Blz. 495
Parameters
-
Blz. 496
Verwachte resultaten en voortgang grondexploitaties
-
Blz. 497
Tussentijdse winstneming
-
Blz. 498
Voorzieningen
-
Blz. 499
Risico’s
-
Blz. 500
Bedrijventerreinen
-
Blz. 501
Verloop boekwaarde
-
Blz. 502
Paragraaf subsidies
-
Blz. 503
Inleiding
-
Blz. 504
Beleidsmatige aspecten
-
Blz. 505
Subsidieplafonds
-
Blz. 506
Paragraaf schouwburg Ogterop
-
Blz. 507
Inhoudelijke verantwoording
-
Blz. 508
Activiteiten en bezoekersaantallen
-
Blz. 509
Vernieuwbouw schouwburg
-
Blz. 510
Financiële verantwoording
-
Blz. 511
Paragraaf Wet open overheid
-
Blz. 512
Wet open overheid
-
Blz. 513
Financiële jaarrekening 2023
-
Blz. 514
Balans
-
Blz. 515
Balans
-
Blz. 516
Verliescompensatie
-
Blz. 517
Balans
-
Blz. 518
Gewaarborgde geldleningen
-
Blz. 519
Grondslagen voor waardering en resultaatbepaling
-
Blz. 520
Grondslagen voor waardering en resultaatbepaling
-
Blz. 521
Afschrijvingstermijnen
-
Blz. 522
Toelichting op de balans
-
Blz. 523
Vaste activa
-
Blz. 524
Immateriële vaste activa
-
Blz. 525
Materiële vaste activa
-
Blz. 526
Investeringen met economisch nut
-
Blz. 527
Investeringen met maatschappelijk nut
-
Blz. 528
Financiële vaste activa
-
Blz. 529
Financiële vaste activa
-
Blz. 530
Vlottende activa
-
Blz. 531
Voorraden
-
Blz. 532
Vlottende activa
-
Blz. 533
Uiteenzettingen met een rentetypische looptijd korter dan 1 jaar
-
Blz. 534
Vorderingen op openbare lichamen
-
Blz. 535
Rekening-courantverhouding met het rijk
-
Blz. 536
Overige vorderingen
-
Blz. 537
Liquide middelen
-
Blz. 538
Kas- en banksaldi
-
Blz. 539
Overlopende activa
-
Blz. 540
Doeluitkeringen
-
Blz. 541
Vaste passiva
-
Blz. 542
Eigen vermogen
-
Blz. 543
Eigen vermogen
-
Blz. 544
Voorzieningen
-
Blz. 545
Vaste schulden met een rentetypische looptijd langer dan 1 jaar
-
Blz. 546
Vlottende passiva
-
Blz. 547
Netto vlottende schulden met een rentetypische looptijd korter dan 1 jaar
-
Blz. 548
Overige schulden
-
Blz. 549
Banksaldi
-
Blz. 550
Overlopende passiva
-
Blz. 551
Doeluitkeringen
-
Blz. 552
Niet uit de balans blijkende verplichtingen
-
Blz. 553
Overzicht baten en lasten per programma
-
Blz. 554
Overzicht baten en lasten
-
Blz. 555
Toelichting overzicht baten en lasten
-
Blz. 556
Verschillen rekening en begroting op hoofdlijnen
-
Blz. 557
Overzicht afwijkingen begroting vs. realisatie
-
Blz. 558
Onvoorziene uitgaven
-
Blz. 559
Onvoorziene uitgaven
-
Blz. 560
Incidentele baten en lasten
-
Blz. 561
Overzicht incidentele baten en lasten
-
Blz. 562
Toelichting overzicht incidentele baten en lasten
-
Blz. 563
Rechtmatigheidsverantwoording
-
Blz. 564
Rechtmatigheidsverantwoording
-
Blz. 565
Wet Normering Topinkomens
-
Blz. 566
Publicatie bezoldiging topfunctionarissen en gewezen topfunctionarissen
-
Blz. 567
Overige rapportage verplichtingen op grond van de WNT
-
Blz. 568
Taakvelden
-
Blz. 569
Overzicht taakvelden
-
Blz. 570
Overig
-
Blz. 571
Sisa bijlage verantwoordingsinformatie
-
Blz. 572
Sisa bijlage
-
Blz. 573
Controle verklaring van de accountant
-
Blz. 574
Controleverklaring accountant
-
Blz. 575
-
-
Blz. 576
Totaal overzicht investeringen
-
Blz. 577
Investeringsoverzicht
-
Blz. 578
EMU saldo
-
Blz. 579
Algemeen
-
Overzicht
-
Zoeken
-
Publicatie bijlagen
-
Contact
-
PrivacyStatement
-
Sitemap