Wij bieden eerste- en tweedelijns schuldhulpverlening aan voor zowel particuliere inwoners als ondernemers..

Onze consulenten geldzorgen indiceren vanuit de eerste lijn schuldhulpverlening daarbij hebben en houden zij regie op schuldhulpverlening. Hierin wordt nauw samengewerkt met diverse ketenpartners vanuit het netwerkoverleg schuldhulpverlening.
Kwaliteit (toelichting)
De consulenten Geldzorgen hebben het afgelopen jaar een uitgebreide integrale intake gedaan met alle inwoners die zich bij hen aanmeldden. Vervolgens is, in samenspraak met de inwoner, een plan van aanpak opgesteld. De meest passende vorm van hulp verschilt per hulpvraag. In de meeste gevallen is de meest geschikte vorm van hulp een partner in het voorliggende veld (gemiddeld zo’n 80%). In ongeveer 20% van de gevallen wordt beoordeeld dat tweedelijns schuldhulp, de GKB, noodzakelijk is en de inwoner het beste kan helpen. Het aantal intakes door de consulenten Geldzorgen is vrij stabiel gebleven ten opzichte van eerdere jaren. Wel is het beeld dat casussen steeds complexer worden. Meervoudige problematiek is vaker aan de orde. Wat betreft vroegsignalering zijn alle meldingen het afgelopen jaar opgepakt (het gaat hierbij om 747 meldingen) door de consulenten Geldzorgen. Dit betekent dat op alle meldingen actie ondernomen is en inwoners proactief benaderd zijn om hen hulp aan te bieden.