Bank Nederlandse Gemeenten N.V. (BNG) - Den Haag |
|
|
|
|
|
|
|
Bedragen x € 1.000 |
|
|
|
|
|
|
Financieel belang/ aandeel |
Nominale waarde aandelen in € |
Uitgekeerde dividendinkomsten |
Begrote dividendinkomsten |
Eigen vermogen |
Vreemd vermogen |
Resultaat |
|
|
|
|
|
|
2022 |
2023 |
1-1-2021 |
31-12-2021 |
1-1-2021 |
31-12-2021 |
2021 |
|
|
|
|
|
|
18.915 aandelen (0,03%) |
43 |
43 |
32 |
5.097.000 |
5.062.000 |
155.264.000 |
143.988.000 |
236.000 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Openbaar belang |
De bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Risico's en ontwikkelingen |
De BNG heeft sinds 1994 de Triple-A status, de ratings worden gelijk gesteld aan de ratings van de Nederlandse staat, omdat de bank volledig in overheidshanden is. De deelneming in de BNG brengt voor de gemeente Meppel een zeer gering risico met zich mee. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Wijziging in het belang |
n.v.t. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Enexis Holding N.V. - 's Hertogenbosch |
|
|
|
|
|
|
|
Bedragen x € 1.000 |
|
|
|
|
|
|
Financieel belang/ aandeel |
Nominale waarde aandelen in € |
Uitgekeerde dividendinkomsten |
Begrote dividendinkomsten |
Eigen vermogen |
Vreemd vermogen |
Resultaat |
|
|
|
|
|
|
2022 |
2023 |
1-1-2021 |
31-12-2021 |
1-1-2021 |
31-12-2021 |
2021 |
|
|
|
|
|
|
42.621 aandelen (0,03%) |
43 |
28 |
33 |
4.116.000 |
4.241.000 |
4.635.000 |
5.154.000 |
199.000 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Openbaar belang |
Altijd en overal in het voorzieningengebied kunnen beschikken over stroom en gas, tegen aanvaardbare aansluit- en transporttarieven. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Toelichting |
Op gebied van duurzaamheid is Enexis een belangrijke speler, zowel wat betreft eigen bedrijfsvoering als in de facilitering van andere initiatieven. De komende jaren wordt er flink geïnvesteerd om te zorgen voor een energievoorziening die veilig, betrouwbaar, betaalbaar en voor iedereen toegankelijk is en blijft. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Risico's en ontwikkelingen |
De energietransitie leidt voor Enexis tot een grote investeringsopgave en kapitaalbehoefte, die op lange termijn waarschijnlijk niet door de huidige aandeelhouders kan worden ingevuld. Enexis en haar aandeelhouders zijn in gesprek over de ontwikkelingen en mogelijke maatregelen om te zorgen dat Enexis een financieel solide basis behoudt. Ook het Rijk voert overleg met de regionale netbeheerders en hun aandeelhouders over een eventuele partcipatie door het Rijk. De deelnemening in Enexis brengt voor de gemeente Meppel een gering risico met zich mee. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Wijziging in het belang |
n.v.t. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Vitens N.V. - Utrecht |
|
|
|
|
|
|
|
Bedragen x € 1.000 |
|
|
|
|
|
|
Financieel belang/ aandeel |
Nominale waarde aandelen in € |
Uitgekeerde dividendinkomsten |
Begrote dividendinkomsten |
Eigen vermogen |
Vreemd vermogen |
Resultaat |
|
|
|
|
|
|
2022 |
2023 |
1-1-2021 |
31-12-2021 |
1-1-2021 |
31-12-2021 |
2021 |
|
|
|
|
|
|
37.526 aandelen (0,75%) |
9.189 |
- |
- |
559.000 |
600.000 |
1.340.000 |
1.388.000 |
19.000 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Openbaar belang |
Het produceren, distribueren, leveren van drinkwater aan klanten en de daarbij behorende dienstverlening tegen de laagst mogelijke maatschappelijke kosten. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Toelichting |
Vitens is een gereguleerd bedrijf en valt onder de Waterwet. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Risico's en ontwikkelingen |
De deelneming in Vitens brengt voor de gemeente Meppel een gering risico met zich mee. Vitens opereert maar zeer beperkt in een concurrerende omgeving, de marktrisico’s zijn daarom beperkt. De regulering zal volgens de verwachtingen van Vitens er toe leiden dat de winstgevendheid zal dalen. Op de langere termijn verwacht Vitens een hoger investeringsniveau nodig te hebben om aan de drinkwatervraag te kunnen blijven voldoen, de effecten van klimaatverandering op te kunnen vangen en te voldoen aan wet- en regelgeving. De verwachting is dat de komende jaren geen dividend wordt uitgekeerd.Vitens heeft steeds meer moeite om aan de stijgende vraag naar drinkwater te voldoen door afname van de beschikbare hoeveelheid zoetwater, drukte in de ondergrond en toename van verontreiniging van bronnen. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Wijziging in het belang |
n.v.t. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Wadinko N.V. - Zwolle |
|
|
|
|
|
|
|
Bedragen x € 1.000 |
|
|
|
|
|
|
Financieel belang/ aandeel |
Nominale waarde aandelen in € |
Uitgekeerde dividendinkomsten |
Begrote dividendinkomsten |
Eigen vermogen |
Vreemd vermogen |
Resultaat |
|
|
|
|
|
|
2022 |
2023 |
1-1-2021 |
31-12-2021 |
1-1-2021 |
31-12-2021 |
2021 |
|
|
|
|
|
|
81 aandelen (3,4%) |
9 |
102 |
40 |
65.495 |
74.146 |
5.454 |
6.922 |
8.651 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Openbaar belang |
De begeleiding en financiering van (startende) ondernemingen in het werkgebied Overijssel en Drenthe, de bedrijvigheid te ontwikkelen en de werkgelegenheid te bevorderen |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Toelichting |
Wadinko N.V. beheert het vermogen van de voormalige Waterleiding Maatschappij Overijssel NV met als doel de begeleiding en financiering van (startende) ondernemingen in het werkgebied Overijssel en Drenthe, de bedrijvigheid te ontwikkelen en de werkgelegenheid te bevorderen |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Risico's en ontwikkelingen |
Verbonden met de taken van Wadinko is het aangaan van ondernemingsrisico’s. Wadinko zorgt dat zij invloed uitoefent op de ondernemingen waarin zij participeert door middel van de Raad van Commissarissen of aandeelhoudersovereenkomst. Daarnaast houdt Wadinko reserves aan om risico’s te kunnen dekken. In 2022 is er een interim dividend uitgekeerd in verband met een hoog netto resultaat en hoog liquiditeitssaldo. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Wijziging in het belang |
n.v.t. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
N.V. Rendo Holding - Meppel |
|
|
|
|
|
|
|
Bedragen x € 1.000 |
|
|
|
|
|
|
Financieel belang/ aandeel |
Nominale waarde aandelen in € |
Uitgekeerde dividendinkomsten |
Begrote dividendinkomsten |
Eigen vermogen |
Vreemd vermogen |
Resultaat |
|
|
|
|
|
|
2022 |
2023 |
1-1-2021 |
31-12-2021 |
1-1-2021 |
31-12-2021 |
2021 |
|
|
|
|
|
|
119 aandelen (12,10%) |
54 |
600 |
540 |
76.899 |
76.024 |
99.281 |
101.110 |
6.589 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Openbaar belang |
Het ontwerp, de bouw en het beheer van energienetwerken. De energienetwerken dienen in publieke handen te blijven omdat het een monopolypositie geeft ten opzichte van de consument en de leveranciers. Naast energienetwerken richt het bedrijf zich ook op glasvezelnetwerken. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Toelichting |
Rendo is als regionaal energiebedrijf actief in het netbeheer van elektriciteit en gasnetten in Drenthe en Noord Overijssel. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Risico's en ontwikkelingen |
Gezien de aard van de activiteiten is Rendo een vrij stabiele vennootschap. De regulering van de tarieven is het grootste risico op een lager financieel resultaat. Nieuwe activiteiten zoals glasvezel, groen gas ambitie en E-netten op orde gaan gepaard met risico’s. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Wijziging in het belang |
n.v.t |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
MeppelEnergie B.V. - Meppel |
|
|
|
|
|
|
|
Bedragen x € 1.000 |
|
|
|
|
|
|
Financieel belang/ aandeel |
Nominale waarde aandelen in € |
Uitgekeerde dividendinkomsten |
Begrote dividendinkomsten |
Eigen vermogen |
Vreemd vermogen |
Resultaat |
|
|
|
|
|
|
2022 |
2023 |
1-1-2021 |
31-12-2021 |
1-1-2021 |
31-12-2021 |
2021 |
|
|
|
|
|
|
300 aandelen (50%) |
300.000 |
- |
- |
-1.295 |
-1.389 |
1.920 |
1.821 |
-94* |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Openbaar belang |
Het ontwikkelen, bouwen, beheren en onderhouden van duurzame energiesystemen. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Toelichting |
Gemeente Meppel en RENDO zijn gezamenlijk aandeelhouder van MeppelEnergie. In de wijk Nieuwveense Landen verzorgt MeppelEnergie de energievoorziening (warmte en koude). Woningen in Nieuwveense Landen hebben geen gasaansluiting. Een derde partij heeft een energievoorziening (biomassacentrale) gebouwd en exploiteert deze. MeppelEnergie koopt op basis van een overeenkomst koude en warmte in bij deze derde partij.
Alle bouwgrond in het gebied van MeppelEnergie (Centrumwonen 1 en Broeklanden 4) is verkocht. Woningbouwprojecten zijn in uitvoering en/of worden de komende tijd gerealiseerd. In de koopovereenkomsten voor de projectmatige woningbouw is de verplichte aansluiting op het warmtenet geborgd. Alleen particuliere bouwers (beperkt tot ca. 40 woningen) sluiten grotendeels niet aan, maar daarmee is in de business case van MeppelEnergie al rekening mee gehouden.
Het maximaal aantal aan te sluiten woningen is momenteel behaald. Dit zijn er 425. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Risico's en ontwikkelingen |
Kostenbeheersing:
Het project is innovatief, de business case kan daarom niet gebaseerd worden op ervaringscijfers. Dit brengt het risico met zich mee dat de kosten voor investeringen en beheer hoger uitvallen.
Reguleringsrisico:
Warmtetarieven worden gereguleerd door de Autoriteit Consument en Markt. MeppelEnergie heeft daar geen invloed op en is contractueel aan deze tarieven gebonden.
Aannames businesscase:
Er is uitgegaan van circa 500 aansluitingen. Dit is meer dan het nu te verwachten aantal van 425.
Eveneens is geen rekening gehouden met mengverliezen (warmteverliezen) doordat warm retourwater gemengd wordt met kouder water.
Sinds september 2020 zijn MeppelEnergie en een derde partij in gesprek over een nieuwe businesscase. De huidige businesscase geeft geen zicht op een in de toekomst positief financieel resultaat. In dit kader zijn in 2019 de aandelen afgewaardeerd tot nihil en is in 2020 een voorziening gevormd voor het resterende bedrag aan uitstaande lening ad € 298.090. Gesprekken en onderzoek naar een nieuwe businesscase lopen nog.
Wetgeving:
Met ingang van 2022 stond de invoering van de warmtewet 2.0 gepland waarbij sprake is van tariefreguliering. Hierdoor ontstaat het risico op een lager financieel resultaat. De invoering van de warmtewet is uitgesteld. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Wijziging in het belang |
n.v.t |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
* Bedragen eigen vermogen, vreemd vermogen en resultaat is op basis van concept jaarrekening |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Port of Zwolle Coöperatie U.A. - Zwolle |
|
|
|
|
|
|
|
Bedragen x € 1.000 |
|
|
|
|
|
|
Financieel belang/ aandeel |
Nominale waarde aandelen in € |
Uitgekeerde dividendinkomsten |
Begrote dividendinkomsten |
Eigen vermogen |
Vreemd vermogen |
Resultaat |
|
|
|
|
|
|
2021 |
2022 |
1-1-2021 |
31-12-2021 |
1-1-2021 |
31-12-2021 |
2021 |
|
|
|
|
|
|
33,33% in kapitaalreserve |
20.000 |
- |
- |
131 |
183 |
253 |
132 |
52 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Openbaar belang |
Het havenbedrijf Port of Zwolle heeft als doel het versterken van het vestigingsklimaat voor het havenbedrijfsleven, de industrie en logistieke bedrijven. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Toelichting |
In 2015 hebben de gemeenteraden van Zwolle, Kampen en Meppel besloten tot oprichting en deelneming in “Port of Zwolle Coöperatie UA”. Hierin zijn de havenactiviteiten van de deelnemende gemeenten ondergebracht. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Risico's en ontwikkelingen |
Per 2022 zijn de verordeningen en tariefgrondslagen van de drie gemeenten geharmoniseerd.
De Port of Zwolle ontwikkelt zich als belangrijke speler in de Regio Zwolle met een belangrijke rol in de Regiodeal, de Regionale Investerings- en ontwikkelagenda en de Human Capital Agenda van de Regio Zwolle.
Financieel bestaat een groot deel van de omzet uit het binnenhalen en uitgeven van subsidies vanuit provincies en de EU. Voor de inzichtelijkheid hiervan is de financiële administratie opnieuw ingericht. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Wijziging in het belang |
n.v.t. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|