Onder het programma Burgerzaken vallen de onderdelen zoals hierboven beschreven. Dit gaat onder andere over:
- de algemene begraafplaats in Meppel en Nijeveen: begrafenissen en as verstrooiing;
- Burgerzaken is de poortwachter voor de identiteitsgegevens en houdt zich onder meer bezig met het verstrekken van reisdocumenten, rijbewijzen, het voltrekken van huwelijken en aanvragen van de Nederlandse nationaliteit;
- Klant Contact Centrum (KCC) handelt alle eerste klantcontacten af en is de verbindende factor tussen de inwoner/ondernemer/instelling (=klant) en onze organisatie;
- de waardering van onroerende zaken: de uitvoering van de Wet waardering van onroerende zaken (wet WOZ) en uitvoering van de lokale heffingen.
Wettelijke en beleidskaders, waarvan de belangrijkste zijn:
- Wet op de Lijkbezorging (Wlb)
- Beleidskader Begraven 13 juni 2013
- Wet basisregistratie personen (BRP)
- Burgerlijk Wetboek boek 1 (BW)
- Rijkswet op het Nederlanderschap (RWN)
- Algemene verordening gegevensbescherming (AVG)
- Algemene wet bestuursrecht (AWB)
- Wet waardering onroerende zaken (WOZ)
Relatie met andere beleidsterreinen
Dienstverlening doen we allemaal en beperkt zich niet tot de diensten aan de balie van het gemeentehuis of het telefonische contact met ons Klant Contact Centrum. Alle medewerkers en ook de bestuurders hebben hun bijdrage in de dienstverlening. Denk bijvoorbeeld aan het wijk- en dorpsgericht werken (WDW), de consulenten die contact hebben met inwoners, de nieuwe Omgevingswet en het verbeterplan informatisering. Dienstverlening is ook de interne ondersteuning door onze collega’s. Alles is gericht op samen het goede met onze klanten te willen doen.
Gastvrijheid, meedoen en kansen zien zit in het DNA van de gemeente Meppel. Zo geldt dit ook voor onze dienstverlening. Wij willen deze aan laten sluiten bij de behoeften van onze klant, in samenhang met de maatschappelijke ontwikkelingen. Wij geloven in de zelfredzaamheid van onze inwoners en helpen deze zelfredzaamheid te vergroten zodat iedereen mee kan doen.