-
Blz. 1
Jaarstukken 2022
-
Blz. 2
Programma's
-
Blz. 3
Inleiding
-
Blz. 4
Inleiding
-
Blz. 5
Beleidsjaar in vogelvlucht
-
Blz. 6
Beleidsontwikkelingen
-
Blz. 7
Beleidsontwikkelingen
-
Blz. 8
Financiën op hoofdlijnen
-
Blz. 9
Financiën
-
Blz. 10
Analyse per programma
-
Blz. 11
Toelichting financiële afwijkingen
-
Blz. 12
Reserves
-
Blz. 13
Investeringen
-
Blz. 14
Programma 1: Bestuur
-
Blz. 15
Wat valt onder dit programma?
-
Blz. 16
Algemeen
-
Blz. 17
Cijfers bezwaarschriften en klachten 2022
-
Blz. 18
Bestuursorganen en Bestuursondersteuning (griffie)
-
Blz. 19
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 20
Het stimuleren van initiatieven uit de samenleving (inwoners, ondernemers, en/of instellingen) die bijdragen de ontwikkeling van de gemeente Meppel.
-
Blz. 21
Een vervolg geven aan het stimuleren van initiatieven uit de samenleving.
-
Blz. 22
We willen als stad herstellen van de impact die het coronavirus heeft gehad en de lange termijn effecten (financieel, fysiek en mentaal) van corona op onze inwoners, bedrijven en organisaties zoveel mogelijk dempen.
-
Blz. 23
Contact houden met de inwoners, ondernemers en instellingen om signalen van lange termijn effecten corona te monitoren en snel te kunnen ingrijpen als dat nodig is.
-
Blz. 24
Initiatieven uit de samenleving met betrekking tot effecten corona, aanjagen en faciliteren.
-
Blz. 25
Integrale trajecten ontwikkelen voor en door groepen inwoners die negatieve effecten ervaren (voorbeeld: jongeren/zorg/onderwijs/sport).
-
Blz. 26
Inzet op (om)scholing en werk naar werk trajecten
-
Blz. 27
Samenwerken met partners om lange termijn effecten te minimaliseren (voorbeeld: werkgevers/arbeidsmarktregio/schuldhulpverlening)
-
Blz. 28
Vrijwilligers actief betrekken bij (preventieve) aanpak problemen
-
Blz. 29
Het versterken van de volksvertegenwoordigende, controlerende en kaderstellende rol van de gemeenteraad en specifiek een gemeenteraad die daadwerkelijk in verbinding staat met de samenleving en de regio.
-
Blz. 30
Organiseren van de gemeenteraadsverkiezingen.
-
Blz. 31
Samenwerking effectief organiseren door samenhangende vraagstukken met logische partners op te pakken. Meerwaarde bereiken vanuit de inhoud van het vraagstuk.
-
Blz. 32
Actief inzetten op projectontwikkeling, lobby en public affairs.
-
Blz. 33
Inspelen op de woon- en verstedelijkingsopgave in de regio.
-
Blz. 34
Samenwerken rond energie, klimaat, circulariteit binnen de Regionale Energiestrategie (RES)-regio Drenthe, Fluvius en met andere relevante partners. Aansluiting met activiteiten in Regio Zwolle op deze gebieden
-
Blz. 35
Samenwerken rond vraagstukken van economie, arbeidsmarkt en ruimtelijke ontwikkeling in Regio Zwolle.
-
Blz. 36
Verbanden leggen tussen provincie Drenthe en Regio Zwolle, in afstemming met de gemeenten Westerveld, De Wolden en Hoogeveen
-
Blz. 37
Verdere ontwikkeling van (voorzieningen in) Meppel als één van de sterke steden in Drenthe
-
Blz. 38
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 39
Analyse financiële afwijkingen
-
Blz. 40
Programma 2: Openbare orde en veiligheid
-
Blz. 41
Wat valt onder dit programma?
-
Blz. 42
Integrale openbare orde en veiligheid, Brandweerzorg en Diverse bijzondere wetten
-
Blz. 43
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 44
Het veiligheidsgevoel bij de burger tenminste handhaven op het huidige niveau. De bewustwording bij de burger vergroten zodat zij zelf een bijdrage kunnen leveren aan hun (gevoel van) veiligheid.
-
Blz. 45
Blijvende samenwerking met het Zorg- en Veiligheidshuis Drenthe (ZVHD) intensiveren voor ‘zware’ casuïstiek op het snijvlak van zorg en veiligheid
-
Blz. 46
De aanpak van ondermijning inrichten op drie pijlers: signaleren, voorkomen, bestrijden en aanpakken
-
Blz. 47
Het uitvoeren van Uitvoeringsprogramma toezicht en handhaving openbare ruimte 2019-2025
-
Blz. 48
In 2022 werken we met een geactualiseerd beleidsregel Wet Bibob.
-
Blz. 49
Inzet op aanpak overlast en inzet op handhaving van regels
-
Blz. 50
Medio 2022 worden de resultaten van de veiligheidsmonitor opgeleverd. Dit vormt mede input voor het Integraal Veiligheidsplan 2023 en verder. We koersen naar oplevering in het laatste kwartaal van 2022;
-
Blz. 51
Ondermijningstafels vormgeven
-
Blz. 52
Onderzoeken en implementeren monitoring georganiseerde criminaliteit
-
Blz. 53
Rampenbestrijding vindt goed voorbereid en adequaat plaats.
-
Blz. 54
Actualisatie van het Regionaal Crisisplan Drenthe;
-
Blz. 55
Interne crisisorganisatie actueel houden.
-
Blz. 56
Oefenen van het Regionaal Crisisplan Drenthe;
-
Blz. 57
Beleidsindicatoren
-
Blz. 58
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 59
Toelichting
-
Blz. 60
Programma 3: Sociaal domein
-
Blz. 61
Wat valt onder dit programma
-
Blz. 62
Algemeen
-
Blz. 63
Samenkracht en burgerparticipatie
-
Blz. 64
Algemeen
-
Blz. 65
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 66
Van oudsher is Meppel een levendige stad met vitale inwoners die oog hebben voor elkaar. Dit willen we als gemeente graag behouden en stimuleren.
-
Blz. 67
Burgers zo vroeg mogelijk betrekken bij fysieke veranderingen in hun wijk.
-
Blz. 68
Het wijk en dorpsgericht werken (WDW) gaan we optimaliseren door focus te leggen op de behoeften uit de wijk en de doelen die wij vanuit de gemeente willen bereiken. En vertalen wij in wijkagenda(’s).
-
Blz. 69
Individuele casuïstiekvragen worden in een vroeg stadium onder de loep genomen met expertise vanuit het voorveld en Sociaal domein aan tafel.
-
Blz. 70
Mantelzorg en bijbehorende respijtzorg verder uitbouwen en maatwerk leveren waar het kan.
-
Blz. 71
De invoering van de nieuwe Wet Inburgering.
-
Blz. 72
Extra inzet is voor de groep statushouders die nog onder de huidige wetgeving vallen.
-
Blz. 73
We zetten vol in op duale trajecten, het leren van de Nederlandse taal in combinatie met stages, vrijwilligers-, en betaald werk.
-
Blz. 74
Onze algemene voorzieningen willen we op niveau houden en waar mogelijk uitbreiden.
-
Blz. 75
Komend jaar gaan we met onze partners verder vorm geven aan de startklas.
-
Blz. 76
Statushouders worden het eerste half jaar financieel ontzorgd en krijgen een financiële zelfredzaamheidstraining.
-
Blz. 77
Eigen kracht en individuele ondersteuning
-
Blz. 78
Algemeen
-
Blz. 79
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 80
Binnen de gemeente Meppel willen we dat iedereen kan meedoen in de samenleving.
-
Blz. 81
Investeren in het voorliggend veld.
-
Blz. 82
Wij willen dat bij alle inwoners bekend is dat zij recht hebben op onafhankelijke cliënt-ondersteuning en dat ze hierbij keuzevrijheid ervaren.
-
Blz. 83
Actief op zoek naar hoe wij de informele cliëntondersteuners beter kunnen helpen.
-
Blz. 84
Inkomensregelingen
-
Blz. 85
Algemeen
-
Blz. 86
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 87
Het bieden van passende inkomensondersteuning.
-
Blz. 88
Het bestrijden van armoede en het versterken van zelfredzaamheid.
-
Blz. 89
Inzet ervaringsdeskundige.
-
Blz. 90
Voortzetten Kindsupport.
-
Blz. 91
Begeleide participatie
-
Blz. 92
Algemeen
-
Blz. 93
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 94
Wij vinden het belangrijk dat iedereen kan meedoen en een rol heeft in onze Meppeler samenleving.
-
Blz. 95
In aanvulling op onze eigen kennis gaan we in 2022 meer samenwerken met een arbeidsdeskundige en een bedrijfsarts.
-
Blz. 96
Arbeidsparticipatie
-
Blz. 97
Algemeen
-
Blz. 98
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 99
Dempen van de negatieve effecten van corona.
-
Blz. 100
In kaart brengen effecten corona.
-
Blz. 101
Vergroten van de arbeidsmarktkansen voor onze inwoners met een beperking.
-
Blz. 102
De kwaliteit van de professionals waarborgen
-
Blz. 103
Vrijlating arbeidsinkomen voor mensen die werken met loonkostensubsidie, wegnemen knelpunten no-riskpolis en loonkostensubsidie.
-
Blz. 104
Werkinstructies aanpassen
-
Blz. 105
Werkprocessen loonkostensubsidie verbeteren.
-
Blz. 106
Maatwerkvoorziening Wmo
-
Blz. 107
Algemeen
-
Blz. 108
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 109
Samen met de aanvrager en eventueel een (zorg)professional op zoek gaan naar wat nodig is om zo zelfstandig mogelijk te leven..
-
Blz. 110
Ondervangen en standaardiseren van het grootste deel van de Wmo aanvragen.
-
Blz. 111
Uitwerken “Dementievriendelijk Meppel”
-
Blz. 112
Maatwerkdienstverlening 18+
-
Blz. 113
Algemeen
-
Blz. 114
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 115
Als het gaat om schuldhulpverlening richten wij ons op preventie, vroeg signalering en het voorkomen van terugval.
-
Blz. 116
Er wordt onderzoek gedaan naar de toekomstige positie van de GKB.
-
Blz. 117
Wij bieden eerste- en tweedelijns schuldhulpverlening aan voor zowel particuliere inwoners als ondernemers..
-
Blz. 118
Wij sluiten voor de schulddienstverlening waar mogelijk aan bij de landelijke aanpak en bijbehorende interventies om financiële problemen eerder te signaleren en op te lossen..
-
Blz. 119
We investeren in de sluitende keten GGZ.
-
Blz. 120
De lokale, landelijke of regionale projecten waar wij succesvol aan meedoen blijven ook in 2022 op onze agenda staan.
-
Blz. 121
Maatwerkdienstverlening 18-
-
Blz. 122
Algemeen
-
Blz. 123
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 124
We willen alle kinderen in onze gemeente de kans geven zich zo optimaal mogelijk te ontwikkelen.
-
Blz. 125
Opstellen koersdocument jeugdzorg.
-
Blz. 126
Preventieve interventies inzetten op de plaatsen waar jeugdigen en gezinnen te vinden zijn en het netwerk van gezinnen versterken.
-
Blz. 127
Starten met de uitvoering van de gemaakte afspraken uit het Meppeler Akkoord.
-
Blz. 128
Uitvoering geven aan nieuwe wetgeving nieuwe woonplaatsbeginsel Jeugdwet
-
Blz. 129
Geëscaleerde zorg 18+
-
Blz. 130
Algemeen
-
Blz. 131
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 132
Binnen onze gemeente willen we iedereen de kans geven de regie over zijn of haar leven te nemen.
-
Blz. 133
De aanpak van multiproblematiek wordt samen met partners verder vormgegeven en we bieden ondersteuning waar nodig is.
-
Blz. 134
Het bestuurlijk akkoord ‘Kansen bieden voor re-integratie’ voeren we uit om een tijdige nazorg aan ex-gedetineerden te organiseren.
-
Blz. 135
We geven uitvoering aan de regiovisie “Geweld Hoort Nergens Thuis” en we kijken nadrukkelijk naar de positie van Veilig Thuis Drenthe binnen de organisatie van de GGD.
-
Blz. 136
Wij bereiden ons voor op de decentralisatie van de opvang voor mensen die een vorm van beschermd wonen nodig hebben.
-
Blz. 137
Geëscaleerde zorg 18-
-
Blz. 138
Algemeen
-
Blz. 139
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 140
Jongeren met opgroeiproblemen kunnen zich ontwikkelen in een veilige omgeving zodat ze uiteindelijk volwaardig deelnemen aan onze samenleving.
-
Blz. 141
Doorontwikkeling van hoog-specialistische jeugdhulp.
-
Blz. 142
Vorm en inhoud geven aan het rapport 'Vervolgtoezicht kwetsbare kinderen onvoldoende beschermd'
-
Blz. 143
Volksgezondheid
-
Blz. 144
Algemeen
-
Blz. 145
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 146
Dat onze inwoners gezond en veilig opgroeien en leven en dat zij weten hoe en waar zij met een hulpvraag terecht kunnen.
-
Blz. 147
“Een kansrijke start in Meppel”
-
Blz. 148
Uitgangspunten definiëren voor het thema “gezonde leefomgeving”.
-
Blz. 149
Uitvoeren gezondheidsbeleid
-
Blz. 150
Wij willen het gebruik van verslavende middelen (o.a. drugs, alcohol, tabak en kansspelen) zoveel mogelijk ontmoedigen en terugdringen. Daarnaast het stimuleren van sport en bewegen om overgewicht bespreekbaar te maken, tegen te gaan en op te lossen.
-
Blz. 151
Wij voeren het lokale preventie akkoord uit.
-
Blz. 152
Beleidsindicatoren
-
Blz. 153
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 154
Toelichting
-
Blz. 155
Programma 4: Onderwijs
-
Blz. 156
Wat valt onder dit programma?
-
Blz. 157
Algemeen
-
Blz. 158
Onderwijs en algemeen lokale overheid
-
Blz. 159
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 160
De regionale functie die wij hebben op gebied van hoger onderwijs willen wij komende jaren graag versterken.
-
Blz. 161
Uitbouwing samenwerking met de Regiocampus en Noordelijke Innovatie lab Circulaire Economie (N.I.C.E.).
-
Blz. 162
Een passend en samenhangend aanbod aan onderwijsvoorzieningen en huisvesting.
-
Blz. 163
Basisonderwijs
-
Blz. 164
Voortgezet onderwijs
-
Blz. 165
Met het oog op de beschikbare middelen is het bewaken van de grens tussen jeugdzorg en passend onderwijs essentieel.
-
Blz. 166
Onderwijskansen en zorg
-
Blz. 167
Beleidsindicatoren
-
Blz. 168
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 169
Toelichting
-
Blz. 170
Investeringen
-
Blz. 171
Toelichting investeringen
-
Blz. 172
Programma 6: Kunst en cultuur, recreatie en toerisme
-
Blz. 173
Wat valt onder dit programma?
-
Blz. 174
Algemeen
-
Blz. 175
Kunst en cultuur
-
Blz. 176
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 177
Lokale partijen werken samen voor een betere zichtbaarheid. Efficiënte inzet van middelen.
-
Blz. 178
Het beheer van CCM De Plataan anders organiseren om kosten te besparen
-
Blz. 179
In nauw contact met de andere Scala-gemeenten (Hoogeveen, Westerveld, De Wolden en Steenwijkerland) nieuwe subsidieafspraken met Scala maken
-
Blz. 180
Meezoeken naar externe middelen voor het culturele veld.
-
Blz. 181
Samenwerking tussen culturele partijen stimuleren met een belangrijke rol hierin voor het Cultuurplatform Meppel;
-
Blz. 182
Erfgoed
-
Blz. 183
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 184
Behoud van ons erfgoed en een beter besef ervan. De aanwezigheid van ons erfgoed uitdragen met aandacht voor ‘het Verhaal van Meppel’. Voor de te ontwikkelen activiteiten is de beleidsnota ‘Meppeler Erfgoed NU’ leidend.
-
Blz. 185
Afronden van het Project Jonge Heideontginningen en Ruilverkavelingen (met de provincie).
-
Blz. 186
Afronding van de Kerkenvisie Meppel.
-
Blz. 187
Benoemen en uitwerken van een Archeologisch Beleefpunt (met partners en de provincie).
-
Blz. 188
Deelnemen aan de pilot Post-65 (met de provincie en de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed): inventariseren van het erfgoed van de wederopbouw en daarna.
-
Blz. 189
Monumenteigenaren informeren over subsidiemogelijkheden.
-
Blz. 190
Ondersteunen van monumenteigenaren/gebruikers bij de instandhouding van hun erfgoed, waarbij actuele onderwerpen als klimaatadaptatie en duurzaamheid aandacht vragen.
-
Blz. 191
Samen met (Meppeler) partijen de actiepunten uit de beleidsnota uitwerken op resultaten en prioriteren.
-
Blz. 192
Vaststellen welke soorten erfgoed (gebouwd, groen en blauw) er zijn, en de meest geëigende manier van beschermen vaststellen..
-
Blz. 193
Recreatie en toerisme
-
Blz. 194
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 195
Evenementen zijn heel belangrijk voor Meppel. Een verdergaande professionalisering vormt de basis voor het mee kunnen gaan in ontwikkelingen rond landelijke wet- en regelgeving. Een belangrijk item hierbij is veiligheid.
-
Blz. 196
Er wordt een traject ingezet voor het stimuleren van een traject ingezet van doorontwikkeling van evenementen en het bekijken van ons eigen subsidiestelstel ten aanzien van evenementen.
-
Blz. 197
Locatieprofielen opstellen voor informatie in één oogopslag: parkeren, het beheer van de openbare ruimte, toegang voor hulpdiensten, maar ook hoe vaak jaarlijks op die locatie een evenement mag plaatsvinden en wat de afspraken zijn rondom geluid..
-
Blz. 198
Organiseren van de ondersteuning voor evenementen (inclusief inzet voor veiligheid).
-
Blz. 199
Meer (recreatief) bezoek en (meerdaags) verblijf in Meppel en meer kwaliteit van toeristische voorzieningen. Meer verbinding van stad en omgeving..
-
Blz. 200
We willen een duurzame evenementenstad zijn, met inzet voor circulair denken en zuinig op onze natuurlijke grondstoffen..
-
Blz. 201
Samen met MED, organisatoren en onze gebruikelijke partners is een begin gemaakt met acties rondom afval bij evenementen (reductie/recycling/schone stad).
-
Blz. 202
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 203
Toelichting
-
Blz. 204
Investeringen
-
Blz. 205
Toelichting investeringen
-
Blz. 206
Programma 7: Sport en bewegen
-
Blz. 207
Wat valt onder dit programma?
-
Blz. 208
Algemeen
-
Blz. 209
Beheer en exploitatie sportaccommodaties
-
Blz. 210
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 211
Beheer en exploitatie sportaccommodaties
-
Blz. 212
In 2022 stellen we een beleidskader op ten aanzien van beheer, onderhoud en exploitatie van sportaccommodaties.
-
Blz. 213
Sport- en speldeelname
-
Blz. 214
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 215
Het gebruik van sport- en beweegvoorzieningen moet zo laagdrempelig mogelijk zijn. Dit helpt ons onze doelen op gebied van gezondheid, leefbaarheid, participatie en sociale samenhang te behalen.
-
Blz. 216
De openstaande acties uit het Actieplan Gezondheid Bewegen en Sport verder oppakken.
-
Blz. 217
Inzetten van buurtsportcoaches (via Meppel Actief & Gezond) en de Jongeren op Gezond Gewicht (JOGG)-activiteiten.
-
Blz. 218
We werken het lokaal sportakkoord verder uit op de vier thema's
-
Blz. 219
Beleidsindicatoren
-
Blz. 220
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 221
Toelichting
-
Blz. 222
Investeringen
-
Blz. 223
Toelichting investeringen
-
Blz. 224
Programma 8: Ontwikkeling openbare ruimte
-
Blz. 225
Wat valt er onder dit programma?
-
Blz. 226
Algemeen
-
Blz. 227
Ontwikkeling van de openbare ruimte
-
Blz. 228
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 229
Onze organisatie en samenleving voorbereiden op de invoering van de Omgevingswet.
-
Blz. 230
In het plan van aanpak Omgevingswet is weergegeven welke stappen we nemen bij de implementatie van de Omgevingswet.
-
Blz. 231
Nieuw (ruimtelijk) beleid in relatie tot de Omgevingswet
-
Blz. 232
Verschuiving van bevoegdheden
-
Blz. 233
Ontwikkelen in samenhang en met kwaliteit.
-
Blz. 234
Omgevingsprogramma's
-
Blz. 235
Omgevingsvisie Meppel
-
Blz. 236
Integrale gebiedsontwikkeling binnen de gemeente Meppel.
-
Blz. 237
Inbreidingslocaties
-
Blz. 238
Ontwikkelingen ziekenhuis
-
Blz. 239
Sociale woningbouw
-
Blz. 240
Transformatiegebied Noordpoort
-
Blz. 241
Uitbreidingslocaties
-
Blz. 242
Kwaliteitsbeheer ruimte(bouwen en milieu)
-
Blz. 243
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 244
(Bouw)ontwikkelingen in Meppel kwalitatief versterken.
-
Blz. 245
Wijkaanpak Oosterboer
-
Blz. 246
Optimaliseren van de bereikbaarheid.
-
Blz. 247
Gemeentelijk Verkeer en Vervoerplan (GVVP)
-
Blz. 248
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 249
Toelichting
-
Blz. 250
Investeringen
-
Blz. 251
Toelichting investeringen
-
Blz. 252
Programma 9: Beheer bestaande openbare ruimte
-
Blz. 253
Wat valt er onder dit programma?
-
Blz. 254
Algemeen
-
Blz. 255
Wegen/civiel
-
Blz. 256
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 257
Een openbare ruimte die schoon, heel en veilig is tegen maatschappelijk aanvaardbare kosten.
-
Blz. 258
Aanpassen van de openbare verlichting, om te verlichten waar het moet en te dimmen waar het kan.
-
Blz. 259
Omvormen van bestaande conventionele openbare verlichting naar duurzame, energiezuinige LED verlichting.
-
Blz. 260
Op basis van functie en prioriteit een selectie van de wegen die niet voldoen aan de afgesproken kwaliteit, met de beschikbare middelen op niveau brengen.
-
Blz. 261
Opstellen beheerplan civieltechnische kunstwerken.
-
Blz. 262
Uitvoering geven aan de beheerwerkzaamheden aan de kunstwerken conform het beheerplan civieltechnische kunstwerken.
-
Blz. 263
Stadsverzorging
-
Blz. 264
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 265
Een openbare ruimte die schoon, heel en veilig is tegen maatschappelijk aanvaardbare kosten.
-
Blz. 266
Actualiseren en uitvoeren van het gladheidsbestrijdingsplan.
-
Blz. 267
Het aanpakken van overlast door hondenpoep.
-
Blz. 268
Het realiseren van de prijskwaliteitsafspraken in de openbare ruimte.(KOM)
-
Blz. 269
Water
-
Blz. 270
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 271
Een openbare ruimte die schoon, heel en veilig is tegen maatschappelijk aanvaardbare kosten.
-
Blz. 272
Uitvoering geven aan onze wettelijke verplichting omtrent de reguliere schouwplicht en onderhoud.
-
Blz. 273
Groen en Spelen
-
Blz. 274
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 275
Een openbare ruimte die schoon, heel en veilig is tegen maatschappelijk aanvaardbare kosten.
-
Blz. 276
Actualiseren en verfijnen beleidskader ‘Groene Kaart’.
-
Blz. 277
Beheren van het gemeentelijk groen.
-
Blz. 278
Doorontwikkelen van het ecologisch bermbeheer.
-
Blz. 279
Faciliteren en deelnemen aan bewonersparticipatie.
-
Blz. 280
Uitvoeren ‘Aanvalsplan Eikenprocessierups’.
-
Blz. 281
Uitvoeren van streekbeheer voor natuur en landschap.
-
Blz. 282
Uitvoering geven aan het speelruimteplan inclusief het keuren en het onderhoud aan de speeltoestellen.
-
Blz. 283
Vervanging zieke bomen.
-
Blz. 284
Riolering
-
Blz. 285
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 286
Een openbare ruimte die schoon, heel en veilig is tegen maatschappelijk aanvaardbare kosten.
-
Blz. 287
Opstellen gemeentelijk rioleringsplan.
-
Blz. 288
Regulier onderhoud aan de rioolgemalen.
-
Blz. 289
Uitvoeren van regulier correctief en preventief onderhoud aan de riolering.
-
Blz. 290
Waar mogelijk een bijdrage leveren aan klimaatdoelen.
-
Blz. 291
Parkeren
-
Blz. 292
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 293
Een openbare ruimte die schoon, heel en veilig is tegen maatschappelijk aanvaardbare kosten.
-
Blz. 294
Afronden vernieuwing van de parkeermanagementsystemen in de parkeergarage Keyserstroom en parkeerterrein P-Stadhuis/centrum.
-
Blz. 295
Beheer en onderhoud bestaande parkeergarages en parkeermanagementsystemen.
-
Blz. 296
Evaluatie parkeerbeleid 2017
-
Blz. 297
Gemeentelijke vertaling maken van de regionale visie laadvoorzieningen.
-
Blz. 298
Nader uitwerken gereguleerd parkeren rand binnenstad.
-
Blz. 299
Uitvoeren parkeerdrukmeting enkele woonwijken.
-
Blz. 300
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 301
Toelichting
-
Blz. 302
Investeringen
-
Blz. 303
Toelichting investeringen
-
Blz. 304
Programma 10: Economische zaken en grondzaken
-
Blz. 305
Wat valt onder dit programma?
-
Blz. 306
Algemeen
-
Blz. 307
Economische zaken en grondzaken
-
Blz. 308
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 309
Economische innovatie, ontwikkeling en samenwerking.
-
Blz. 310
Binnenstadsplan/regiostedenfonds
-
Blz. 311
Investeren in haveninfrastructuur
-
Blz. 312
Inzet op grondzaken
-
Blz. 313
Regiodeal: Human Capital Agenda
-
Blz. 314
Regiodeal: We zetten in op een transitie naar een meer circulaire en duurzame economie in onze havens.
-
Blz. 315
Samenwerking in de binnenstad
-
Blz. 316
Samenwerking onderwijs, ondernemers en overheid
-
Blz. 317
Meer werkgelegenheid door ruimte bieden om te ondernemen.
-
Blz. 318
Accountmanagement bedrijven
-
Blz. 319
Ondersteuning ondernemers
-
Blz. 320
Ruimte om te ondernemen op de Meppeler bedrijventerreinen.
-
Blz. 321
Beleidsindicatoren
-
Blz. 322
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 323
Toelichting
-
Blz. 324
Investeringen
-
Blz. 325
Toelichting investeringen
-
Blz. 326
Programma 11: Duurzaamheid
-
Blz. 327
Wat valt onder dit programma?
-
Blz. 328
Algemeen
-
Blz. 329
Afvalbeheer en grondstoffeninzameling
-
Blz. 330
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 331
Grondstoffen (textiel, papier, GFT, PMD, frituurvetten, elektrische apparaten, glas en grof huishoudelijk afval) en huishoudelijk restafval worden tegen maatschappelijk aanvaardbare kosten gescheiden ingezameld en voor hergebruik in de markt gezet.
-
Blz. 332
Het onderhouden en verbeteren van de logistiek en dienstverlening ten behoeve van de inzameling van huishoudelijk restafval en grondstoffen
-
Blz. 333
We voeren het uitvoeringsprogramma 2021-2023 van het grondstoffenbeleidsplan uit
-
Blz. 334
Milieuzorg
-
Blz. 335
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 336
Een milieuveilige en gezonde leefomgeving in de gemeente Meppel waarbij de wettelijke kwaliteitseisen voor bodem, geluid, lucht en water de norm zijn.
-
Blz. 337
De fysieke leefomgeving beschermen door een risico gestuurde uitvoering van de milieutaken door de Regionale Uitvoeringsdienst Drenthe (RUD Drenthe).
-
Blz. 338
Het verwijderen van asbestdaken stimuleren door middel van communicatie en door asbestboxen beschikbaar te stellen voor de verwijdering door inwoners van asbestdaken die kleiner zijn dan 35 m2
-
Blz. 339
Bewustwording en ontwikkeling van sociaal en economisch duurzame consumptie en productieprocessen.
-
Blz. 340
Het Scholennetwerk voor Natuur- en Milieueducatie onderhouden door het IVN Noord Nederland
-
Blz. 341
Maatschappelijke organisaties op het gebied van natuur, milieu en duurzaamheid stimuleren en faciliteren bij initiatieven die bijdragen aan een duurzamere gemeente (Boomfeestdag, Natuurwerkdag, Nacht van de Nacht)
-
Blz. 342
Het goed vervullen van de voorbeeldfunctie die de gemeente heeft op het gebied van duurzaamheid in zijn volle breedte.
-
Blz. 343
De titel Fairtrade Gemeente consolideren door deelname aan de Werkgroep Fairtrade Meppel, het voeren van het secretariaat hiervan en samen met leden van de werkgroep activiteiten te organiseren om de bekendheid van Fairtrade te vergroten;
-
Blz. 344
Uitwerken en inbedden motie energiearmoede.
-
Blz. 345
Energietransitie
-
Blz. 346
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 347
In 2040 zijn we een CO2-neutrale gemeente. Daarbij streven we naar 100% lokaal coöperatief eigendom ten aanzien van duurzame energie opwek in 2030 en een stabiele lokale energie-infrastructuur.
-
Blz. 348
Medewerkers van de gemeente Meppel worden nog meer deelnemer gemaakt van het programma Duurzaamheid.
-
Blz. 349
Met de woningbouwcorporaties maken we prestatieafspraken over het verduurzamen van huurwoningen
-
Blz. 350
Met energiecoaches laten we zien wat inwoners thuis kunnen doen en inspireren om daadwerkelijk aan de slag te gaan
-
Blz. 351
Ondersteunen met kennis en praktische hulp (bij bijvoorbeeld energiecoöperaties)
-
Blz. 352
Stimuleren het gezamenlijk optrekken van bedrijven bij de energietransitie
-
Blz. 353
We bieden de duurzaamheidslening aan
-
Blz. 354
We bieden een online platform welke huiseigenaren van goed onafhankelijk en gratis advies voorzien om energie te besparen of om duurzame energie op te gaan wekken in hun woning. (Drents Energie Loket)
-
Blz. 355
We doen onderzoek en benutten kansen die voorbij komen om haalbaarheid van duurzame warmtevoorzieningen voor de gebouwde omgeving dichterbij te brengen
-
Blz. 356
We geven als gemeentelijke organisatie het goede voorbeeld (waarbij we onder meer kijken naar ons eigen vastgoed en het inkopen en aanbesteden)
-
Blz. 357
We organiseren projecten en activiteiten die bijdragen aan een bewustwording, energiebesparing en duurzame opwekking zoals ‘zon op dak’
-
Blz. 358
We stellen het eerste wijkuitvoeringsplan voor Meppel op
-
Blz. 359
We verkennen de mogelijkheden voor zonnepanelen op parkeren en langs snelwegen
-
Blz. 360
We voeren het Stimuleringsplan Lokaal Eigendom voor lokale energie-initiatieven uit
-
Blz. 361
We werken aan een monitoringsysteem voor RES en LES rekening houdend met toekomstige uitbreidingen van de energie infrastructuur en geschikt voor het tijdig bijsturen van beleid op basis van jaarlijkse resultaten
-
Blz. 362
We werken met stakeholders aan de uitvoering van de Regionale Energiestrategie (RES 1.0) en de voorbereiding richting RES 2.0
-
Blz. 363
We zetten voor de gebouwde omgeving van Meppel in op maatregelen die inwoners en ondernemers zonder spijt kunnen nemen
-
Blz. 364
We zoeken met netwerkbeheerders naar mogelijkheden om Zonnepark Nieuwveense Landen en coöperatieve lokale energieprojecten aan te kunnen sluiten op het elektriciteitsnet
-
Blz. 365
We zorgen voor gemakkelijk vindbare en herkenbare informatie op onze website
-
Blz. 366
Klimaataanpassing
-
Blz. 367
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 368
Een klimaatbestendig stedelijk gebied, waar hittestress, wateroverlast en droogte zoveel mogelijk wordt voorkomen.
-
Blz. 369
Alle teams zijn eind 2022 op de hoogte van de acties die nodig zijn om aan de klimaatbestendigheid van Meppel bij te dragen
-
Blz. 370
In de openbare ruimte doen we dit volgens de vastgestelde definitie van klimaatbestendigheid voor Meppel
-
Blz. 371
We evalueren de prestatieafspraken met de woningcorporaties en huurdersorganisaties op het gebied van klimaataanpassing
-
Blz. 372
We geven uitvoering aan de Startnotitie Lokale Klimaataanpassing Meppel
-
Blz. 373
We handelen als organisatie klimaat adaptief
-
Blz. 374
We stellen een plan van aanpak op voor de klimaatknelpunten op basis van de vastgestelde definitie van klimaatbestendigheid in Meppel
-
Blz. 375
We werken samen met het waterschap aan de klimaatbestendigheid van het watersysteem in Meppel–Mallegat
-
Blz. 376
Circulaire Economie
-
Blz. 377
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 378
Meppel sluit aan bij de landelijke doelstelling om in 2050 over een circulaire economie te beschikken. Een economie zonder afval, waarbij alles draait op herbruikbare grondstoffen.
-
Blz. 379
We versterken de samenwerking met circulaire hotspot N.I.C.E., een belangrijke partner richting een circulaire economie
-
Blz. 380
We oriënteren ons op het nut en noodzaak van een beleidsstrategie Circulaire Economie.
-
Blz. 381
Landschap, natuur en biodiversiteit
-
Blz. 382
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 383
Behoud, herstel en bevorderen van biodiversiteit, de landschapsstructuren en streekeigen (stads)natuur die kenmerkend zijn voor de gemeente Meppel.
-
Blz. 384
Deelname aan het Samenwerkingsverband Zuidwest Drenthe en uitvoeren gezamenlijke projecten
-
Blz. 385
Faciliteren van maatschappelijke initiatieven die bijdragen aan het landschap, natuur en/of biodiversiteit.
-
Blz. 386
Inventariseren natuurwaarden in Meppel - eerste deel
-
Blz. 387
Onderzoeken realisatie Aardkundig Monument voor de Reest, samen met provincie en partners in het Reestdal
-
Blz. 388
Roekenbeschermingsplan herijken
-
Blz. 389
Samenwerken met lokale natuurpartners
-
Blz. 390
Uitvoeren van Streekbeheer voor natuur en landschap
-
Blz. 391
Beleidsindicatoren
-
Blz. 392
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 393
Toelichting
-
Blz. 394
Investeringen
-
Blz. 395
Toelichting investeringen
-
Blz. 396
Programma 12: Burgerzaken
-
Blz. 397
Wat valt onder dit programma?
-
Blz. 398
Algemeen
-
Blz. 399
Publiekszaken
-
Blz. 400
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 401
Moderne en innovatieve dienstverlening die nog beter aansluit bij de behoeften van onze interne en externe klant, binnen de wettelijke- en beleidskaders.
-
Blz. 402
De digitale processen rondom burgerzaken worden, waar mogelijk, uitgebreid.
-
Blz. 403
De overige (digitale) processen rondom burgerzaken worden geëvalueerd en waar mogelijk verder uitgebreid.
-
Blz. 404
We investeren in de ontwikkeling van onze medewerkers, inhoudelijk en op competentie niveau, om onze koers verder vorm te kunnen geven.
-
Blz. 405
We streven er naar om op termijn meer contacten door het KCC af te laten handelen, afhankelijk van de ICT-mogelijkheden..
-
Blz. 406
Het structureel meten van de klanttevredenheid.
-
Blz. 407
Het uitvoeren van een klanttevredenheidsonderzoek onder onze interne en externe klant om inzicht te krijgen in de behoeften. Dit gaat om een zogenaamde nul-meting. Met de uitkomsten maken we een plan om onze dienstverlening verder te verbeteren.
-
Blz. 408
We investeren in de ontwikkeling van onze medewerkers, inhoudelijk en op competentie niveau, om onze koers verder vorm te kunnen geven.
-
Blz. 409
Uitvoering van de Wet WOZ. Tegen zo laag mogelijke kosten een kwalitatief goede herwaardering uitvoeren.
-
Blz. 410
Van alle +/- 16.000 woningen in onze gemeente is de gebruiksoppervlakte bepaald en moet dit worden gecontroleerd voor het belastingjaar 2022. Voorgaande jaren heeft de waardering van de WOZ op basis van inhoud van de woning plaatsgevonden.
-
Blz. 411
Begraafplaatsen
-
Blz. 412
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 413
Een begraafplaats die er optimaal verzorgd uitziet aan de hand van de kwaliteitscriteria die door de gemeenteraad zijn vastgesteld.
-
Blz. 414
De begraafplaats op het afgesproken onderhoudsniveau onderhouden.
-
Blz. 415
Het herstellen van monumentale graven.
-
Blz. 416
Het vervangen van diverse banken en grafbekisting op de begraafplaats.
-
Blz. 417
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 418
Toelichting
-
Blz. 419
Algemene dekkingsmiddelen
-
Blz. 420
Wat valt er onder dit overzicht?
-
Blz. 421
In dit overzicht staan de volgende producten:
-
Blz. 422
Gemeentefondsuitkering
-
Blz. 423
Overzicht overhead
-
Blz. 424
Algemeen
-
Blz. 425
Beleidsindicatoren
-
Blz. 426
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 427
Analyse financiële afwijkingen algemene dekkingsmiddelen
-
Blz. 428
Analyse financiële afwijkingen overhead
-
Blz. 429
Investeringen
-
Blz. 430
Toelichting investeringen
-
Blz. 431
Paragrafen
-
Blz. 432
Paragraaf lokale heffingen
-
Blz. 433
Inleiding
-
Blz. 434
Actuele ontwikkelingen
-
Blz. 435
Overzicht belastingen en heffingen
-
Blz. 436
Onroerende zaakbelasting(OZB)
-
Blz. 437
Parkeerbelasting
-
Blz. 438
Precariobelasting
-
Blz. 439
Rioolheffing
-
Blz. 440
Reinigingsheffingen
-
Blz. 441
Naheffingsaanslag parkeren
-
Blz. 442
Binnenhavengelden
-
Blz. 443
Leges
-
Blz. 444
Lijkbezorgingsrechten
-
Blz. 445
Marktgelden
-
Blz. 446
Geraamde opbrengsten van alle heffingen voor 2022
-
Blz. 447
Kwijtschelding
-
Blz. 448
Lokale lastendruk
-
Blz. 449
Gemiddelde lastendruk Meppel
-
Blz. 450
Paragraaf weerstandsvermogen en risicobeheersing
-
Blz. 451
Inleiding
-
Blz. 452
Financiële kengetallen
-
Blz. 453
Risicoanalyse en beheersmaatregelen
-
Blz. 454
Grondexploitaties
-
Blz. 455
Inflatie
-
Blz. 456
Onzekerheden gemeentefonds
-
Blz. 457
Sociaal domein
-
Blz. 458
Investeringsprojecten
-
Blz. 459
Garantiestelling Ezingeschool en -sportaccommodatie
-
Blz. 460
Verbonden partijen
-
Blz. 461
Risico's in de bedrijfsvoering
-
Blz. 462
Huuropbrengst multifunctionele accommodaties
-
Blz. 463
Overige risico’s
-
Blz. 464
Gewenst weerstandsvermogen
-
Blz. 465
Conclusie
-
Blz. 466
Conclusie
-
Blz. 467
Paragraaf onderhoud kapitaalgoederen
-
Blz. 468
Inleiding
-
Blz. 469
Openbare ruimte
-
Blz. 470
Wegen (product 60)
-
Blz. 471
Openbare verlichting (product 60)
-
Blz. 472
Civieltechnische kunstwerken (product 60)
-
Blz. 473
Openbaar groen (product 63)
-
Blz. 474
Speelvoorzieningen (product 63)
-
Blz. 475
Water en waterbodem (product 62)
-
Blz. 476
Riolering (product 64)
-
Blz. 477
Vastgoed
-
Blz. 478
Onderwijsgebouwen (product 41)
-
Blz. 479
Overige gebouwen
-
Blz. 480
Paragraaf financiering
-
Blz. 481
Algemeen
-
Blz. 482
Wettelijk kader
-
Blz. 483
Beleid en uitvoering
-
Blz. 484
Ontwikkelingen en rentevisie
-
Blz. 485
Risicobeheer
-
Blz. 486
Verloop kasgeld
-
Blz. 487
Renterisiconorm
-
Blz. 488
Toetsing norm renterisico
-
Blz. 489
Leningenportefeuille, verstrekte leningen en afgegeven garanties
-
Blz. 490
Ontwikkeling schuldpositie
-
Blz. 491
Verstrekte geldleningen
-
Blz. 492
Gegarandeerde geldeningen
-
Blz. 493
Overzicht financiële positie
-
Blz. 494
Rentelasten en baten
-
Blz. 495
Paragraaf bedrijfsvoering
-
Blz. 496
Inleiding
-
Blz. 497
Financiën
-
Blz. 498
Communicatie
-
Blz. 499
Juridisch
-
Blz. 500
Personeel en Organisatie
-
Blz. 501
Personeelskosten
-
Blz. 502
Inkoop en aanbesteding
-
Blz. 503
Rechtmatigheid
-
Blz. 504
Facilitaire zaken
-
Blz. 505
Informatievoorziening
-
Blz. 506
Informatiebeveiliging
-
Blz. 507
Gegevensbescherming
-
Blz. 508
Frauderisico's
-
Blz. 509
Indicatoren
-
Blz. 510
Interbestuurlijk toezicht
-
Blz. 511
Paragraaf verbonden partijen
-
Blz. 512
Inleiding
-
Blz. 513
Gemeenschappelijke regelingen
-
Blz. 514
Regionale Uitvoeringsdienst Drenthe (RUD)
-
Blz. 515
Veiligheidsregio Drenthe (VRD)
-
Blz. 516
Gemeenschappelijke Gezondheidsdienst Drenthe (GGD)
-
Blz. 517
Recreatieschap Drenthe
-
Blz. 518
Gemeentelijke Kredietbank (GKB)
-
Blz. 519
Werkvoorzieningsschap Reestmond Meppel
-
Blz. 520
Publiek vervoer Groningen Drenthe
-
Blz. 521
Vennootschappen en coöperaties
-
Blz. 522
speciale vennootschappen
-
Blz. 523
Stichtingen en verenigingen
-
Blz. 524
Overige verbonden partijen
-
Blz. 525
Nat Industrieterrein Oevers D
-
Blz. 526
Paragraaf grondbeleid
-
Blz. 527
Inleiding
-
Blz. 528
Nota grondbeleid
-
Blz. 529
Resultaat grondexploitaties
-
Blz. 530
Parameters
-
Blz. 531
Verwachte resultaten en voortgang grondexploitaties
-
Blz. 532
Tussentijdse winstneming
-
Blz. 533
Voorzieningen
-
Blz. 534
Risico’s
-
Blz. 535
Bedrijventerreinen
-
Blz. 536
Verloop boekwaarde
-
Blz. 537
Paragraaf subsidies
-
Blz. 538
Inleiding
-
Blz. 539
Beleidsmatige aspecten
-
Blz. 540
Subsidieplafonds
-
Blz. 541
Paragraaf schouwburg Ogterop
-
Blz. 542
Inhoudelijke verantwoording
-
Blz. 543
Activiteiten en bezoekersaantallen
-
Blz. 544
Vernieuwbouw schouwburg
-
Blz. 545
Financiële verantwoording
-
Blz. 546
Paragraaf Wet open overheid
-
Blz. 547
Wet open overheid
-
Blz. 548
Financiële jaarrekening
-
Blz. 549
Balans
-
Blz. 550
Balans
-
Blz. 551
Verliescompensatie
-
Blz. 552
Balans
-
Blz. 553
Gewaarborgde geldleningen
-
Blz. 554
Grondslagen voor waardering en resultaatbepaling
-
Blz. 555
Grondslagen voor waardering en resultaatbepaling
-
Blz. 556
Afschrijvingstermijnen
-
Blz. 557
Toelichting op de balans
-
Blz. 558
Vaste activa
-
Blz. 559
Vaste activa
-
Blz. 560
Vlottende activa
-
Blz. 561
Vlottende activa
-
Blz. 562
Overlopende activa
-
Blz. 563
Doeluitkeringen
-
Blz. 564
Vaste passiva
-
Blz. 565
Eigen vermogen
-
Blz. 566
Eigen vermogen
-
Blz. 567
Voorzieningen
-
Blz. 568
Vaste schulden met een rentetypische looptijd langer dan 1 jaar
-
Blz. 569
Vlottende passiva
-
Blz. 570
Netto vlottende schulden met een rente typische looptijd korter dan 1 jaar
-
Blz. 571
Vlottende passiva
-
Blz. 572
Overlopende passiva
-
Blz. 573
Doeluitkeringen
-
Blz. 574
Niet uit de balans blijkende verplichtingen
-
Blz. 575
Overzicht baten en lasten per programma
-
Blz. 576
Overzicht baten en lasten
-
Blz. 577
Toelichting overzicht baten en lasten
-
Blz. 578
Verschillen rekening en begroting op hoofdlijnen
-
Blz. 579
Overzicht afwijkingen begroting vs. realisatie
-
Blz. 580
Onvoorziene uitgaven
-
Blz. 581
Onvoorziene uitgaven
-
Blz. 582
Incidentele baten en lasten
-
Blz. 583
Overzicht incidentele baten en lasten
-
Blz. 584
Toelichting overzicht incidentele baten en lasten
-
Blz. 585
Wet Normering Topinkomens
-
Blz. 586
Publicatie bezoldiging topfunctionarissen en gewezen topfunctionarissen
-
Blz. 587
Overige rapportage verplichtingen op grond van de WNT
-
Blz. 588
Taakvelden
-
Blz. 589
Overzicht taakvelden
-
Blz. 590
Overig
-
Blz. 591
Sisa bijlage verantwoordingsinformatie
-
Blz. 592
Sisa bijlage
-
Blz. 593
Controle verklaring van de accountant
-
Blz. 594
Controleverklaring accountant
-
Blz. 595
Af te sluiten investeringen
-
Blz. 596
Overzicht af te sluiten investeringen
-
Blz. 597
Lopende investeringen
-
Blz. 598
Overzicht lopende investeringen
-
Blz. 599
Begrotingsrechtmatigheid
-
Blz. 600
Algemeen
-
Blz. 601
a) Begrotingsoverschrijdingen lasten per programma
-
Blz. 602
b) Begrotingsoverschrijdingen uitgaven investeringen
-
Blz. 603
EMU saldo
-
Blz. 604
Algemeen
-
Overzicht
-
Zoeken
-
Publicatie bijlagen
-
Contact
-
PrivacyStatement
-
Sitemap