Onderwijskansen en zorg
De partners van het Lokaal Educatieve Agenda overleg (LEA) stemmen hun activiteiten onderling zo goed mogelijk af om voor leerlingen een zo integraal mogelijk onderwijsaanbod en ondersteuning aan te bieden.
Indien wenselijk versterken wij als gemeente de onderlinge verbinding en samenhang in onderwijsaanbod. Zeker met het oog op de extra gelden vanuit het rijk in het Nationaal Programma Onderwijs die onder andere ten goede moeten komen aan de onderwijsachterstanden. Hierbij is de focus ook op de sociaal emotionele ontwikkeling van onze kinderen als gevolg van de coronaperiode.
De uitvoering van het plan “aan de slag met de basisvaardigheden in de regio Zwolle”.
Controle op luxe verzuim: vanaf het schooljaar 2021-2022 gaan we, na de periode van thuisonderwijs, hier weer actief mee aan de slag.
Onze leerplichtambtenaren zetten zich komend jaar wederom in op vroeg signalering van mogelijk structureel verzuim. De samenwerking met de zorgadvies teams van scholen is hierbij van groot belang. Omdat onderzoek aantoont dat verzuim in het basisonderwijs een voorspeller is van schooluitval op latere leeftijd zijn onze leerplichtambtenaren hier structureel mee bezig. Een permanente samenwerking tussen leerplicht en de zorgteams in de scholen is hier onderdeel van.
In 2022 volgt een uitgebreide evaluatie van het project leerplicht, zorg en handhaving in het primair onderwijs.
Voor wat betreft niet veroorloofd verzuim op het voorgezet onderwijs (VO) zetten wij in op voorlichting in de school. Wij doen dit in samenwerking met alle leerplichtambtenaren uit de regio.
De initiatieven die wij ondersteunen bij vroegtijdige schoolverlaters (VSV) zijn:
- Jongeren in beeld;
- Brugvoorzieningen (de schakel tussen thuiszitten – onderwijs – werk, zoals de succesvolle trajectklas bij Stad en Esch);
- Plusvoorziening, maatwerk als de algemene voorzieningen niet afdoende blijken;
- Intensievere samenwerking met de Samenwerkingsverbanden PO en VO rondom thuiszitters.
Kwaliteit (toelichting)
De gemeenten heeft middelen ontvangen in het kader van Nationale Programma Onderwijs. Deze middelen zijn ingezet om activiteiten te bekostigen met als doel onderwijs -en sociale emotionele achterstanden aan te pakken.
Controle op het luxe verzuim (vakantieverlof zonder toestemming) was onderdeel van het project Leerplicht, handhaving en zorg in het primair onderwijs. Tijdens de Corona periode zijn er meerdere schoolsluitingen geweest waardoor wij de controles niet hebben uitgevoerd. Als er sprake was van luxeverzuim dan hebben scholen hierover een melding gedaan bij leerplicht.
De leerplichtambtenaren hebben de samenwerking met de scholen in het primair, voortgezet en middelbaarberoepsonderwijs voortgezet over vroeg signalering verder versterkt. Dit resulteerde in deelname zorgadvies teams en zorg overleggen gericht op de individuele leerlingen. De samenwerking tussen leerplicht en primair onderwijs is geïntensiveerd. Hiervoor hadden we tijdelijke uitbreiding van de formatie. Deze extra inzet is aan het einde van 2022 gestopt.
De evaluatie van het project 'Leerplicht, zorg en handhaving in het primair onderwijs' heeft vertraging opgelopen. Deze wordt in de 1e periode van 2023 aan het college aangeboden.
In 2022 hebben we samen met de leerplichtambtenaren vanuit de regio voorlichting gegeven over ongeoorloofd verzuim aan scholen voor voortgezet onderwijs. De bedoeling is dat we dit voortzetten in 2023.
Uitvoering traject in het kader van VSV (vroegtijdig schoolverlaten)
- Jongeren in beeld;
Er is een extra medewerker aangenomen door het RMC om de doelgroep” ‘Jongeren in Beeld’ te ondersteunen: dit zijn de jongeren die uitstromen vanuit het praktijkonderwijs, voortgezet speciaal onderwijs, vmbo bb en entree-onderwijs. De trajectklas in Meppel behaalt goede resultaten. Een werkgroep van de gemeenten Meppel, Westerveld en Steenwijkerland, Terra en Drenthe college is bezig met het voorbereiden van een brugvoorziening voor het MBO in Meppel om een sluitend aanbod voor jongeren van 15 t/m 27 jaar te realiseren. - De ‘VSV coaches poel’ heeft in 2022 goed resultaten behaald..
Leerplichtambtenaren hebben in 2022 periodiek overleg gevoerd met de samenwerkingsverbanden over de thuiszitters. Alle leerlingen die onder de wettelijke definitie thuiszitters vallen, zijn nu in beeld gebracht.